Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-05-23
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Erik Guiteréz-Aranda (s) Bengt Roxne (s)Örjan Sjögren (s)Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) Birgitta Wosse (mp)Birgitta Wahlman (m) ej §§ 13 och 24Bo Arkelsten (m) Michael Sjöstrand (m) Helen Jäderlund Eckardt (fp) Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare Seyfi Dogan (s) Svante Erlandsson (m) §§ 13 och 24
Ersättare Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Nils Elfvik (v), Emma Lennartsson (s) Svante Erlandsson (m), Peter Engberg (s), Margareta Åkerblom (m), Fahri Ölcer (fp)
Anmält förhinder Eva Oivio (s), Tomas Melin (mp), Eva Aronsson (kd), Ingela Gille Rausén (fp), Bogdan Godymirski (m)
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Siw Lideståhl, Lennart Keberg, Marja Niemi, Tom Thorell, Anders Ödmark, Eva Tångfeldt, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström, Jan-Eric Berg (öppna delen §§ 1-30)
Tid för justering: 2006-06-01
Vid protokollet Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-06-01.
Elev från Smedshagsskolan informerade om genomförd studieresa till Irland som genomfördes under en vecka i mars 2006.
Skriftlig rapport tidigare utsänd till stadsdelsnämnden.
Lennart Keberg informerade om det nystartade Vinsta Friskvård som ligger Vinsta företagsområde. Verksamheten riktar sig till seniorer i Vällingby och Hässelby.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden
den 12 maj 2006.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde
den 15 maj 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 maj 2006.
Dnr 102-261-2006.
1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med en redovisning av det aktuella planeringsläget av det beslutade gruppboendet och dagverksamheten i stadsdelen.
2. Stadsdelsnämnden lägger i övrigt rapporten till handlingarna.
Särskilt uttalande
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen.
Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ungdomar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet. Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ungdoms- och skolavdelningen.
Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbättras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verksamheternas uppdrag”.
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 maj 2006.
Dnr 102-262-2006.
Sammanfattning
Tertialrapporterna (inkl delårsbokslut) är nämndens rapportering till kommunstyrelsen om verksamhet och ekonomi. Tjänsteutlåtandet utformas enligt stadsledningskontorets anvisningar och innehåller de uppgifter som efterfrågas. Uppgifter som bedöms vara av intresse för nämnden men som inte efterfrågas av kommunstyrelsen behandlas i månadsvisa ILS-rapporter till nämnden. Den ekonomiska prognosen anger i nuläget vissa svårigheter att klara utfallet inom budget. Förvaltningen arbetar dock med olika insatser för att vid årets slut nå ett resultat, som är bättre än det som nu redovisas som prognos. Sammantaget bedömer förvaltningsledningen att effekterna av detta arbete ska kunna medföra ett utfall i balans med budget inom anslag 1. För anslag 2 (försörjningsstöd) råder betydande svårigheter att hålla budgeten trots en rad åtgärder för att minska antalet hushåll, som behöver försörjningsstöd.
__________________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner Tertialrapport 1 och delårsrapport per 30 april för överlämnande till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetförstärkning för lokalåtgärder med 7,5 mnkr i enlighet med tjänsteutlåtandets blanketter.
Reservation
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Förslag till beslut
att bifalla förvaltningens förslag samt
att i övrigt anföra att
Det är med stigande oro vi tar del av årets första tertialrapport. I rapporten skriver stadsdelsförvaltningen att det ”i nuläget finns vissa svårigheter att klara utfallet inom budget”, när man de facto redan nu räknar med ett underskott om över
15 miljoner kronor. Man säger sig bedöma att olika insatser ska ge effekt inom anslag 1, och då infinner sig frågan om vilka insatser? Varför införde man inte dem redan från början i så fall?
När det gäller anslag 2 (försörjningsstöd) har man redan gett upp, vilket både är en ekonomisk och en humanitär tragedi. Det finns ju människor, familjer och enskilda, bakom alla siffror som blir helt lämnade i sticket. Vi uppskattar naturligtvis förvaltningens ärlighet, men kan inte acceptera denna ekonomiska misshushållningspolitik.
Den röd-gröna majoriteten hade efter förra valet alla förutsättningar; ett mycket starkt resultat från förra borgerliga majoriteten, 2 miljarder (= två tusen miljoner kronor) som avsattes i en Kompetensfond, höjd skatt med en halv miljard, bättre tider och därmed ökade skatteintäkter. Ändå går man med minus! När man istället borde ha ett stort överskott och samtidigt en alldeles utomordentligt förhöjd kvalitet!
Majoritetens företrädare i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd bär ett tungt ansvar. Detta så klart oavsett om man bara är en lokal nämndsuppleant eller om man råkar vara fullmäktigegruppens (s) vice gruppledare.
Beslutar man att man ska halvera socialbidraget – då ska man göra det! Inte bara skjuta fram målet hela tiden? Det är jättebra att 135 arbetslösa socialbidragstagare fått praktik och att 52 fått arbetsträning på Vinsta Arbetsforum. Men av hur många arbetslösa socialbidragstagare? Varför har inte alla erbjudits arbete, praktik, studier, arbetsträning eller behandling?
Till och med stadsdelsförvaltningen tycker att ”A-et i ABC-staden mer eller mindre har glömts bort av de centrala instanserna”.
Men vilka styr de centrala instanserna? Jo, det gör den rödgröna majoriteten. Det räcker inte med att man i Stadshuset bjuder in Näringslivet till intet förpliktigande träffar – det krävs handling och radikalt ändrade förutsättningar.
Samma majoritet som gick till val med att alla dagisavdelningar ska minska med 2 barn. När då, frågar både vi och stadens revisorer? Tydligen inte under den här mandatperioden, för då skulle man, enligt förvaltningen, gå back med ytterligare 6 miljoner. Varför lovar man då?
Tak-över-huvudet-garanti ska man ha. Men den bekostas av den tillfälliga Kompetensfonden. Vad händer när den är slut, lagom till valet? Ska de hemlösa sova under bar himmel då?
Eller Skolörtens äldreboende som bara har 54.5 % grundutbildad personal. Är det kvalitet? Vad säger de äldre och deras anhöriga?
På punkt efter punkt ser man hur trygghet och kvalitet urholkas. Ändå har man just denna mandatperiod haft de allra bästa förutsättningar. Vad händer då nästa period, när Kompetensfonden och Stadsdelsförnyelsen är slut, när skattehöjningen ätits upp och de nödvändiga stora tunga kommunala investeringarna inte kan skjutas upp mer? Vi bävar”.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
1. Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut
2. Uppdra till förvaltningen att ytterligare utveckla uppföljning och rapportering för att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen och ta fram tydliga konsekvensanalyser för att kunna redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verksamheternas uppdrag.
3. Införa en jobbgaranti i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd där alla som är socialbidragsberoende ges en snabb och individuell bedömning.
4. Därutöver anföra
Vänstermajoriteten i Stockholms stad har från valet 2002 förhållit sig anmärkningsvärt passiva till de växande problem som Stockholms stad har. Stockholms ekonomi mår inte bra och det är stockholmarna som drabbas. Allt färre funktionshindrade och äldre får den omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps. Även stadsdelens skolor tvingas genomföra besparingar. Särskolan och skolskjutsverksamheten har utsatts för stora besparingar.
Trots högkonjunkturen ligger socialbidragstagandet på en hög nivå. Majoriteten har fullständigt gett upp målet att halvera socialbidragstagandet. För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. Arbetsmetoderna som tillämpas i Skärholmen och flera närliggande stadsdelar bör användas även i vår stadsdel.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna spär ytterligare på problemen och urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är helt orimligt att Agenda 21-kontor, kultursekreterare och konsumentrådgivning i dagens trängda ekonomiska läge prioriteras framför satsningar på barnomsorg, skola och äldreomsorg.
För viktiga kärnverksamheter som skolan och äldreomsorgen innebär 2006 års budget direkta besparingar på de enskilda enheterna. Detta är särskilt tydligt inom äldreomsorgen där biståndsbedömningen blir allt tuffare. Utvecklingen mot en restriktivare biståndsbedömning är mycket oroande och ett uppenbart tecken på att äldre- och handikappomsorgen inte prioriteras särskilt högt av den styrande majoriteten. I stadsdelen har vänstermajoriteten avvecklat och omvandlat ett stort antal särskilda boenden, trots att de äldre ökar i stadsdelen.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Yttrande till revisorsgrupp 3, dnr 3504/51-06
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 januari 2006.
Dnr 100-263-2006.
Revisorerna konstaterar i sin årsrapport att stadsdelsnämnden överskridit sin totala budget men redovisat överskott inom anslag 1. Revisorerna noterar att stadens mål om minskat antal barn i förskolegrupperna inte uppnåtts under året samt att målet om att minska antalet socialbidragstagare inte heller uppnåtts.
Nämndens styrning och uppföljning av verksamheten bedöms ha varit tillräcklig. Revisorerna noterar att bokslut och räkenskaper är rättvisande.
I föreliggande yttrande över årsrapporten berörs förhållanden, som visat sig problematiska och där påpekanden gjorts av revisorerna - bl.a. svårigheterna att hålla tillbaka kostnaderna för försörjningsstöd.
_____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar till revisorsgrupp 3 förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande över årsrapporten.
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut
2. Uppdra till förvaltningen att återkomma till stadsdelsnämnden med en tydlig redovisning och analys av särskolans ekonomiska utfall
Därutöver anföra:
Revisorerna konstaterar i sin årsrapport 2005 att stadens mål om minskat antal barn i förskolegrupperna inte uppnåtts under året samt att målet om att minska antalet socialbidragstagare inte heller uppnåtts. Det framkommer även att Särskolans ekonomiska utveckling behöver utvecklas och att det inte funnits en tillräcklig analys av särskolans ekonomiska utfall.
Folkpartiet liberalerna lade 20051025 uppdrag till stadsdelsnämnden för att få en konsekvensbeskrivning hur den minskade medelstilldelningen drabbar särskole- och grundskoleverksamheten. Ärendet kom upp 20060131 och Folkpartiet yrkade på en återremittering för att kunna få en tydligare analys av besparingarna gällande särskola och skolskjutsverksamhet. Detta yrkande röstades dock ned. Risken är uppenbar att dessa utsatta barn och ungdomar inte får möjlighet till samma valfrihet (stadsdelsarrest) som alla andra barn och ungdomar. Som exempel kan nämnas barn som nekats att åka och simma och spela bowling. Rektorer m.fl har tidigt signalerat om att besparingar drabbar särskoleverksamhet, den ordinarie grundskoleverksamheten och barn-, ungdoms- och skolavdelningen i stadsdelen.
Socialbidragsberoendet ökar
Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2005. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtagligt, och därför bör Skärholmsmodellen snarast börja tillämpas i stadsdelen.
Omfattande felprioriteringar
Barngrupperna i förskolan är fortfarande för stora och biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens politik under 2005, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.
Stora besparingar på stadens äldre
De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare.
En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraftig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdelsarrest är fullständigt oacceptabelt.
Fortsatt stora grupper i förskolan
Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barngruppernas storlek i förskolan. En del av förklaringen ligger i det faktum att delar av fullmäktiges anslag till förskolan använts till helt andra ändamål i stadsdelens budget. Att pengar som borde gå till förskolan på detta sätt använts till byråkrati är fullständigt oacceptabelt.
Ökad otrygghet, klotter och skräp
Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bidrar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av parker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar.
Det behövs en ny politisk ledning
2005 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt behovet av en ny politisk ledning i stadsdelen. Skenande socialbidrag i kombination med besparingar på kärnverksamheten visar att vänstermajoriteten missköter sin uppgift.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.
Dnr 510-264-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd föreslås att tillsammans med stadsdelsnämnderna i Bromma och Norrmalm i Stockholm och storstäderna Frankfurt och Paris deltaga i projektet Senior Kompetens, delfinansierat av Europeiska Socialfonden. Ansökan omfattar en tvåårsperiod från slutet av 2006 eller början på 2007 och omfattar drygt 5 mkr för Stockholms del sammanlagt. Medfinansieringen är beräknad till ca 2,1 mkr som fördelas mellan de tre förvaltningarna. Förvaltningen anser det viktigt att tillvarata nya möjligheter att få arbetslösa och särskilt långtidsarbetslösa socialbidragstagare tillbaka i arbete. Ansökan har insänts av Paris stadsförvaltning och gäller under förutsättning av nämndens beslut.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Europeiska Socialfonden.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 april 2006.
Dnr 542-265-2006.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska sammantagna bedömning är att vårdtagarna får en god och säker vård. Råcksta sjukhem har vidtagit en rad åtgärder för att förbättra och utveckla verksamhetens kvalitet. Inom några områden som t.ex. medicintekniska produkter, inkontinens, trycksår, fall och fallskador samt dokumentation pågår ett utvecklingsarbete. Vid intervju med sjuksköterskor framkom att verksamheten behöver ha ett forum för risk- och avvikelsehantering som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare framkom att det vårdas patienter med diagnosen demens på sjukhemsavdelning. Vård av dementa ställer andra krav på bemanning, kunskap och kompetens för att ge en god och säker vård.
För övrigt bör verksamheten organiseras över ett plan för att säkerställa vården.
Stadsdelsförvaltningen kommer att fortsätta med åtgärder för utveckling. Läkemedelsinspektioner har genomförts av apoteket AB den 21-22 februari och 1 mars 2006.
1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att till augustinämnden 2006 redovisa en uppföljnings/utvärderingsplan för Råcksta sjukhem samt för stadsdelens övriga verksamheter för äldre.
2. Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande rapport.
3. Stadsdelsnämnden anför
Medicinskt ansvarig sjuksköterska redovisar i denna rapport uppföljningen av tidigare granskning av Råcksta sjukhem. Enligt rapporten har sjukhemmet vidtagit en rad åtgärder för att förbättra och utveckla verksamhetens kvalitet vilket nämnden ser positivt.
Nämnden finner vidare att det är otydligt vem som är operativt ansvarig för att åtgärder vidtas då brister uppstår i verksamheten.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska ska direkt inför nämnden redovisa de brister hon upptäcker. Bristerna ska sedan åtgärdas av verksamheten. Vem är då verksamheten?
Vem ser till att åtgärder vidtas och att rapportering sker till nämnden? Det är oklart i organisationen.
Nämnden är ytterst ansvarig för att äldreomsorgen bedrivs med kvalitet. Uppföljning och utvärdering är bl.a de instrument som nämnden behöver för att kunna bedöma detta.
Stadsdelsnämnden ger av ovanstående skäl förvaltningen i uppdrag att ta fram en plan för
- hur uppföljningsarbetet ska ske
- vem som gör vad i organisationen
- vem som ansvarar för att åtgärder vidtas då behov uppstår
samt
redovisa äldreomsorgens förvaltningsorganisation, personalstat och linjeorganisationen.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag till beslut.
Dnr 540-266-2006.
Bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen stadgar att det inom all hälso- och sjukvård skall finnas en verksamhetschef som svarar för verksamheten och som har det samlade ledningsansvaret. Nämnden är som vårdgivare ansvarig för att verksamhetschefer utses för all den hälso- och sjukvårdsverksamhet som nämnden bedriver. I nuläget är avdelningschefen för äldreomsorgen ansvarig verksamhetschef för samtliga enheter som bedriver hälso- och sjukvård. I detta ärende föreslås att respektive enhetschef för Råcksta sjukhem, Hässelby Gårds äldreboende, Skolörtens äldreboende och Rehabiliteringsenheten inom äldreomsorgen till verksamhetschef för respektive verksamhet inom hälso- och sjukvården. För Nälsta servicehus utses enhetschefen för den kommunala hemtjänsten till verksamhetschef. För dagvården vid Råcksta sjukhem och Starbogården utses enhetschefen vid Råcksta sjukhem till verksamhetschef.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Dnr 400-267-2006.
”Skol-TV” har drivits, som ett fristående projekt inom ramen för stadsdelsnämndes samhällsutvecklingsprojektet ”Hässelby-Vällingby 100 % - ett nätsamhälle som omfattar alla.” Att använda bredbandsburen TV, som gränssnitt har utvecklats på e-Centret i Vällingby. Kompetensfonden har, via Hässselby-Vällingby stadsdelsförvaltning, barn-, ungdom och skolavdelningen, finansierat projektet ”Skol-TV”. Projektet har starkt stöd inom förvaltningen och rönt stort intresse från skolverksamheterna. Vällingbyskolan har varit mycket engagerade i att pröva den metodik som bredbands TV möjliggör. Även andra skolor i staden är mycket intresserade av metodiken. Projektet tar nu nästa steg och förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden ansöker om medel för att utveckla användardrivna tjänster och teknik, dels inom det pedagogiska området, men även inom området kommunikation med omvärlden, så som t.ex. föräldrakontakter. Tillsammans med Kompetensfonden planeras för att projektet blir ett stadsgemensamt projekt som hålls samman och utvecklas av staden centralt.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner ansökan till Kompetensfonden för utveckling av projektet ”Skol-TV” under år 2006.
Ledamot Birgitta Wahlman (m) deltog inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Inbjudan till plansamråd angående stadsdelen Råcksta, kv Huvudboken m fl
S-Dp 2005-02212-54
Dnr 301-185-2006.
Förvaltningen är positivt inställd till att man utökar bostadsbeståndet i Råcksta. De tillkommande bostäderna kommer att tillföra moderna och tillgängliga lägenheter i ett område med tidstypisk 1950-talsbebyggelse. Dock undrar förvaltningen om inte andra byggnadstyper vore lämpligare, exempelvis lägre punkthus eller stadsvillor, i synnerhet i kv. Kulspetspennan och kv. Stenografen, som ligger på gränsen till gles stadsbebyggelse enligt Översiktsplan 99. Förvaltningen är positiv till den utökade förskoletomten vid Nordingrågatans vändplan, men man bör säkerställa att inte gavelfönstren i det befintliga lamellhuset skyms, om man skulle utnyttja hela den byggbara ytan till en större förskola. Förvaltningen har i andra sammanhang framfört önskemål om stödlägenheter i nyproducerade bostadshus i Vällingby och Råcksta, och utgår från att byggherren är positivt inställd till en förhandling om förutsättningar för sådant boende om det skulle uppstå behov.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Marknämnden för kännedom.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vid planeringen av de nya bostäderna bör upplåtelseformen bostadsrätter prioriteras, på det att en väl avvägd blandning ska kunna ske inom stadsdelens lägenhetsbestånd. Vidare framhålls vikten av att de stadsvillor som nämnden rekommenderar inte tillåts bli högre än 2 våningar”.
Inbjudan till samråd angående detaljplaneförslag för kv Firman i stadsdelen Råcksta,
S-Dp 2004-06694-54
Dnr 301-193-2006.
Det aktuella förslaget innehåller två halvcirkelformade bostadshus i fyra våningar med sammanlagt ca 48 lägenheter som ska byggas i ett mycket bullerstört område mellan Vällingbyvägen, Ångermannagatan och Multrågatan. Detta innebär att regeringens riktlinjer för maximala bullernivåer vad gäller nya bostäder inte kan klaras. Staden har dock beslutat om två typer av avstegsfall benämnda A resp. B. Dessa har tillkommit p g a att det sällan är möjligt att bygga bostäder utan problem med buller, om de samtidigt ska ha tillgång till god service och bra kollektivtrafik. Förvaltningen tillstyrker förslaget, eftersom man säger sig kunna klara avstegsfall B, genom att förlägga hälften av bostadsrummen till den tystare sidan av huset och välja välisolerade fasader och fönster.
Bostadshusen kan beskrivas som två snäckformer uppbyggda av glas och skivmaterial. På den tystare sidan avser man att anlägga gröna gårdar mot vilka husen får sina entréer och där det även ska finnas möjlighet till en gemensam uteplats. Dessutom planeras glasade uterum inom byggnadernas egna volymer.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Marknämnden.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1417-2006
Dnr 500-223-2006.
Förvaltningen anser det mycket tillfredställande att denna översyn nu genomförts. Dock måste resursfördelningsmodellen anpassas till det faktum att många stadsdelsförvaltningar, däribland Hässelby-Vällingby, sänkt vuxenenhetens åldersgräns från 20 år till 18 år. Vidare bör familjerätten inom barn- och ungdom få en egen fördelningsnyckel och fördelningen ske på grundval av det faktiska antalet ärenden. Detsamma gäller ungdomsmottagningen. Förvaltningen vill också framföra vikten av att utfallen och effekterna av de föreslagna förändringarna följs upp noga.
_________________________
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på återremissyrkandet.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Att återremittera ärendet, samt att därutöver anföra
Den förändrade resursfördelningsmodellen som föreslås i ärendet baseras på index som inte återspeglar det verkliga behovet. Flera variabler avseende bland annat narkotika- och alkoholmissbruk har i det föreslagna systemet tagits bort till förmån för variabler som anses fånga sociala skillnader mellan stadsdelarna bättre. Det föreslagna systemet har därmed förlorat viktiga delar för fördelningsnycklarna och det finns en överhängande risk att de sociala skillnader som denna modell baseras på förväxlas med behov av stöd.
Enligt den nya modellen kommer, som exempel, Maria Gamla Stans tilldelning minska med 9,3 procent på två år. Spånga Tensta kommer med det nya systemet i stället få en ökad tilldelning motsvarande 17,1 procent. Detta trots att statistik från Stockholms Läns landsting visar att andelen högkonsumenter av alkohol är 32,8 procent i Maria Gamla Stan vilket kan jämföras med 12,3 procent i Spånga Tensta. Det faktum att viktiga variabler avseende, bland annat, alkohol tagits bort skapar på detta sätt orimliga konsekvenser i den föreslagna resursfördelningsmodellen.
Då översynsarbetet visat på svårigheter att få fram objektiva mätbara variabler samt då fördelningsverktygen är osäkra och behöver utvecklas bör ärendet återremitteras.
Sammantaget ger dessa två områden exempelvis mellan 12 och 16 miljoner mer årligen till Järvastadsdelarna medan vissa innerstadsområden förlorar 6 till 10 miljoner. Hässelby-Vällingby hamnar på plus minus noll.
Räknar man sedan in de tidigare förändrade resursfördelningssystemen för skola, barnomsorg, socialbidrag och mycket annat blir omfördelningen än mycket större.
För de barn i behov av särskilt stöd som bor i en av de stadsdelar som de senaste året förlorat mångmiljonbelopp är det ingen tröst att de anses bo i ett s.k bättre område – dessa barn har det ju lika svårt ändå. Det är ju inte heller så att innerstaden, Bromma m fl har några som helst överskott som man kan fördela ut till andra.
Skillnaden mellan resurser per skolelev, daghemsbarn osv. osv. börjar nu bli uppseendeväckande stor mellan s.k gynnade och icke gynnade stadsdelar. Den kommunala likaställdhetsprincipen urholkas. Man kan inte undgå att ana partitaktiska hänsyn bakom dessa drastiska omfördelningar.
Ärendet bör därför återremitteras för nya överväganden”.
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande att lämna ärendet utan eget ställningstagande”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1604-2006
Dnr 326-199-2006.
Ansvaret för tillsynen över försäljningsställen som säljer folköl flyttades 1 januari 2002 till stadsdelsförvaltningarna. I samband med detta antogs riktlinjer för folkölstillsynen med övergångsbestämmelser. Socialtjänstförvaltningen har nu sett över riktlinjerna och anpassat dem efter bland annat intentionerna i STAN-programmet (Stockholms Tobaks-, Alkohol- och Narkotikapolitiska program), reviderade riktlinjerna för tobakstillsynen samt även med hänsyn till riktlinjerna för ärendehanteringssystemet OL2. Förvaltningen ser positivt på de nu föreslagna riktlinjerna för folkölstillsyn för Stockholms stad.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/81-06
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 maj 2006.
Dnr 530-198-2006.
Revisionskontoret har granskat och bedömt rättssäkerheten för äldre vid genomförandet av beviljat bistånd i form av hemtjänst för äldre. Granskningen har genomförts inom stadsdelsnämnderna Hägersten, Norrmalm och Skärholmen. Mot bakgrund av tidigare granskningar och verksamhetsuppföljningar konstaterar Revisionskontoret dock att de brister och problem som framkommit vid granskningen är generella och gäller i större eller mindre utsträckning i alla stadsdelsnämnder. Av revisionskontorets sammantagna bedömning framgår det att stadsdelsnämnderna inte har en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över hemtjänstverksamheten, vilket kan få negativa konsekvenser för bl.a. kvaliteten i verksamheten och för den enskildes rättssäkerhet.
Inom förvaltningen pågår ett aktivt utvecklingsarbete för att i olika sammanhang förbättra ärendehanteringsprocessen och för att kunna säkerställa så att de äldre får den hjälp de har rätt att få utifrån beviljade beslut.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stockholms stads revisionskontor med nedanstående tillägg som svar på remissen.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att vidta åtgärder enligt nedan för att öka personalkontinuiteten för den enskilde
3. Stadsdelsnämnden anför följande
I revisionsrapporten framförs synpunkter på
- styrning uppföljning och kontroll av verksamheten
- systematisk uppföljning och kontroll av beviljade insatser etc.
- dokumentation
- säkerställande att ärendehanteringen sker på ett rättssäkert sätt för den enskilde
Stadsdelsnämnden lämnar tjänsteutlåtandet som svar på revisionskontorets remiss med följande tillägg.
Vad som inte framkommer i remissvaret är behovet för den enskilde av kontinuitet. Många äldre tycker att det ständigt är ”nya” som kommer. Kontinuiteten har betydelse för framför allt den enskilde men även för personalen. För den enskilde är det viktigt att känna igen personalen som kommer det inger trygghetskänsla och handlar om förtroende.
I omsorgen om den äldre är det många små och stora moment som ska stämma vid olika tider på dygnet. Tydliga rutiner som alla inblandade följer är ett måste.
Den verksamhet som stadsdelsnämnden startar tillsammans med landstinget på Hässelgården bygger på kontinuitet, kunskap och trygghet.
Förutom de synpunkter som framkommer i tjänsteutlåtandet är det angeläget att studera just omsättning och ombyte av personalen som ger servicen åt den enskilde.
Nämnden vill därför ge förvaltningen i uppdrag att möjligaste mån anpassa personalens schemaläggning så att kontinuiteten av personal ökar för den enskilde. I den planerade brukarundersökningen som nämns i ärendet måste denna fråga - antalet kontakter i vården - finnas med och belysas.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
att Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande
till Stockholms stads revisionskontor som svar på remissen samt
att därutöver anföra
Blixten slår sällan ned på samma ställe två gånger, säger ordspråket. Detta gäller inte hemtjänst för äldre där revisorerna i sin revisionsrapport redovisar att brister och problem är generella och gäller i större eller mindre utsträckning i alla stadsdelsnämnder.
Förvaltningens svar att det pågår aktivt utvecklingsarbete för att i olika sammanhang förbättra ärendehanteringsprocessen och att tydliggöra kommunikationen mellan biståndshandläggare och utförare är inte tillräckligt för att återupprätta respekten för de äldre som omfattas av nämnda hemtjänst.
Tanken att kontakt ska tas med brukarna efter 3-4 veckor synes onödigt lång med tanke på att de äldre oftast intar en tacksam attityd till den hjälp de får. Man vill inte ligga någon till last och de har så många att gå till är ursäkter för att inte klaga. Den hemtjänst våra äldre får ska vara utformad individuellt efter vars och ens behov med en kontinuerlig uppföljning så att kvalitén hålls på en hög nivå. Utföraren ska kunna garantera att den hjälp som biståndshandläggaren godkänt utförs.
Vi saknar information hur de externa entreprenörerna deltar i processen för de har väl inte glömts bort?
Skyndsamt bör förvaltningens konkreta resultat av revisionsrapporten intentioner återredovisas i nämnden och att den gemensamma modellen för kvalitetsuppföljning ligger till grund för kommande brukarundersökningar.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut
2. Därutöver anföra:
Krisläget i stadsdelarnas äldreomsorg blir alltmer akut. Revisorernas rapport
”Hemtjänst för äldre – kvalitet och rättssäkerhet för den enskilde” som nyligen presenterats, är ännu en i raden av rapporter som visar att äldre inte får den hjälpt de har rätt till. Revisorerna riktar allvarlig kritik mot staden för att hemtjänsten inte fungerar som den ska. Det saknas systematisk styrning, uppföljning och kontroll följden blir brister i rättssäkerheten. Det går också går ut över kvaliteten.
2005-11-21 lade Folkpartiet liberalerna uppdraget ”Får äldre och funktionshindrade verkligen den hjälp de har rätt till”. Även en undersökning från Socialstyrelsen visar att beviljad vård och omsorg i hemtjänsten inte alltid utförs.
Majoriteten har satt äldre på undantag i tre år. Det är uppenbart att majoritetens besparingar drabbar våra äldre. Exempelvis har mer än 1000 platser i äldreboenden försvunnit i Stockholm sedan 2002. Nu syns resultatet. Så kan det inte få fortsätta. Folkpartiet kräver en värdig äldreomsorg i Stockholm. Resurserna till äldreomsorgen måste öka, valfriheten bli större och de äldre ska ha rätt till utevistelser och aktiviteter. Ingen ska behöva vara rädd för att bli gammal i Stockholm.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1973-2006
Dnr 200-252-2006.
Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig bakom den revidering av ”Stockholms stads lönepolicy” som presenteras i remissen. Den ger en tydlig bild för hela stadens verksamheter att arbeta efter. Förvaltningen vill understryka betydelsen av återkommande dialog mellan chef och medarbetare för att kunna behålla kompetenta medarbetare. Med kompetent personal kan man ge en bra service till stadens invånare. Lönen ska vara ett styrmedel i dialogen med medarbetare, då verksamhetens mål, krav och resultat ska diskuteras.
______________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar remissen.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Att i huvudsak besluta enligt förvaltningens förslag samt
att dessutom anföra
Att i en lönepolicy föreslå att ”inom stadens verksamheter lönen inte bör användas som konkurrensmedel” är helt förkastligt framför allt för att det är könsdiskriminerade.
Många av stadens arbetsplatser har en klar överrepresentation av kvinnor, och då framför allt lågavlönade kvinnor, anställda. På grund av majoritetens ovilja att konkurrensutsätta verksamheter och t ex låta sin personal ta över har flertalet av stadens kvinnliga anställda väldigt få alternativa arbetsgivare att gå till, när de anser sig bli för lågt värderade.
Om man som nu är hänvisad till en kommunal anställning men då inte ens kan konkurrera inom staden är ju kvinnorna fångade i en fälla, och de är verkligen de stora förlorarna.
Detta är ett av många skäl till varför vi förordar en fri marknad på så många områden som möjligt.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande att lämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 329-0555-2006
Dnr 301-255-2006.
Förvaltningen delar motionärens grundinställning att klotter är skadegörelse som förfular det offentliga rummet, kostar samhället stora summor pengar, och att nolltolerans mot klotter skall gälla överallt. En samordning och effektivisering av klottersaneringen i staden är önskvärd, och förvaltningen noterar att det pågår arbete med frågan. Kommunstyrelsen har bl.a. fått uppdrag att utreda förutsättningarna till gemensam upphandling av klottersanering. Man har inrättat en samverkansgrupp mot klotter, och det finns numera en s.k. klottercentral, dit man kan ringa för att anmäla klotter. I budgeten för 2006 har avsatts 47 mkr till stadsdelsnämnderna i syfte att förbättra klottersaneringen och renhållningen. I en föreslagen policy mot klotter, som antas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige under våren, finns regler om nolltolerans och en s.k. 48-timmarsregel för vissa prioriterade objekt. När det gäller ansvaret för saneringen anser förvaltningen att det är olämpligt att överföra det till stadsdelsnämnderna p.g.a. den komplicerade ansvarsbilden över alla fastigheter och anläggningar – privata och offentliga – i samhället.
____________________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Vi förslår Stadsdelsnämnden besluta att:
Den otydlighet i inställningen till klotter som den nuvarande politiska ledningen för Stockholms stad visat sedan valet 2002 har sannolikt bidragit till klottrets utbredning i Stockholms offentliga rum.
Vi vill utlova en tydlig nolltolerans mot klotter i Stockholms stad vid ett maktskifte efter årets val. En nolltolerans som bland annat skulle innebära klottersanering inom 24 timmar, bättre förebyggande arbete, prövande av olika klotterbekämpningsinsatser som internationellt fungerat bra etc.
Klotter och övrig skadegörelse är ofta två sidor av samma mynt och en oklar och otydlig inställning till var man står i klotterfrågan innebär därför också i praktiken en otydlig och oklar inställning till skadegörelse i stort. Skadegörelse på privat och (framförallt) offentlig egendom är för övrigt en brottskategori där Sverige ligger orimligt högt i olika internationella jämförelser. Den negativa utvecklingen måste brytas!”
Stockholm håller på att bli en stad i förslumning. Skräpiga gator och torg, överfulla återvinningsstationer och nedklottrade väggar är ett resultat av majoritetens misskötta politik.
Idag bedriver Stockholms stad en klotterpolitik som går i helt fel riktning. Samtidigt som nedklottrade väggar får stå osanerade i åratal, bedrivs graffitikurser i stadens regi. Detta måste få ett stopp. Nolltolerans bör vara ledordet för att få bukt med klottret. Graffitikurserna ska upphöra och klottersanering ska ske inom 24 timmar efter anmälan. Det behövs ordentlig samordning av saneringsarbetet, så att klotter saneras snabbt, oavsett vem som äger fastigheten. Ansvaret för saneringen bör ligga på en central samordningsgrupp i staden.
Vänstermajoriteten har dragit ned på resurserna till klottersanering i stadsdelen.”
Att motionen anses besvarad med följande:
Vi delar Ewa Samuelsson och kristdemokraternas uppfattning gällande vikten av snabba insatser mot klotter i staden. Stockholms stads ledning har i dag en mycket svag och otydlig hållning i klotterfrågan. Det krävs stora resurser och ordentliga krafttag för att kunna återupprätta trivsel och trygghet i Stockholm. Det är dags för Stockholms stad att införa samma typ av modell mot klotter som startades i Helsingfors 1998. Sedan Helsingfors startade sitt stoppa klotterprojekt har klottret minskat med 70 procent.
Stockholm bör införa en nolltollerans för klotter, dvs. att klottersanering ska ske inom 24 timmar. Genom att ha ett gemensamt nummer för all anmälan av klotter och dessutom samordna det praktiska saneringsarbetet mellan förvaltningar, bolag och privata fastighetsägare skulle Stockholm kunna få en bättre fungerande klottersanering.”
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/72-06
Dnr 200-197-2006.
Revisionsrapporten” Stadsdelsnämndernas arbete för att minska sjukfrånvaron” har granskat Rinkeby, Kungsholmen och Vantörs stadsdelsnämnder beträffande arbetssätt och sjukfrånvaro. Sjukfrånvaron har minskat totalt i staden, men inte i alla stadsdelar. Rapporten lyfter fram väsentliga delar som bör förbättras som gemensam policy för arbetsmiljöområdet, där rehabilitering och förebyggande insatser är väsentliga. Förvaltningen vill understryka vikten av att ha gemensamma arbetsmodeller inom detta område. Även vikten av att fokusera det promotiva (främjande) arbetssättet där friskvårdsinsatser, ledarskapet, organisationen, ansvaret hos anställda är ytterligare väsentliga faktorer i detta arbete.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande Stockholms stads revisionskontor.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:
”I ärendet framkommer att frånvaro och problem för de anställda till minst hälften har privata orsaker. Att då, som arbetsgivare, tvingas stå för 15 % av sjuklönen blir ju minst sagt märkligt.
Hur kan en arbetsgivare, offentlig eller privat, på något sätt påverka sjuklönekostnaderna för sin personal, när sjukskrivningarna oftast inte ens beror på förhållanden på arbetet?
Ytterligare ett skäl till att riva upp lagen om medfinansiering inom sjukförsäkringen.”
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-268-2006.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 23 maj 2006.
Dnr 010-269-2006.
Dnr 510-270-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd deltar sedan 2004 i ett gemensamt projekt,
Kompetens Nord, tillsammans med stadsdelarna Bromma, Kista, Spånga-Tensta och Rinkeby. Projektet, som godkändes av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd 9 mars 2004, finansieras av kompetensfonden och syftar till att utveckla och pröva former för längre yrkesförberedande utbildningar anpassade för personer som under en längre tid uppburit ekonomiskt bistånd. Denna ansökan avser en förlängning av projektet fram till den 31 december 2006. Ansökan administreras av Rinkeby stadsdelsförvaltning.
___________________________
Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.
Redovisning av uppdrag från nämnden
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 maj 2006.
Dnr 520-271-2006.
Förvaltningen har av stadsdelsnämnden fått i uppdrag att redovisa ”Får funktionshindrade under 65 år den hjälp de har rätt till”? I april hade totalt 658 personer pågående insatser utifrån Socialtjänstlagen (SOL), Lagen om stöd till vissa funktionshindrade (LSS) och Lagen om assistansersättning (LASS). Efter beslut om insats överlämnas en beställning till en utförarverksamhet för verkställighet av beslutet. En genomförandeplan ska utformas i samverkan med brukaren och eller dennes ställföreträdare. I genomförandeplanen ska det framgå vad, vem, när och hur insatserna ska utformas. Biståndshandläggaren ska ha en kopia på genomförandeplanen inom 14 arbetsdagar. Uppföljning av den enskildes behov och genomförda insatser görs på olika nivåer och i olika delar av organisationen. Biståndshandläggaren följer årligen upp att brukaren får beslutade insatser och att de är av god kvalitet. På verksamhetsnivå följs insatserna i genomförandeplanen upp årligen.
Utifrån uppföljningar som görs, anpassningen till tillägget av LSS om dokumentation, internkontrollen som görs i samband med ILS-besöken och inkomna åtgärdsförslag, synpunkter och klagomål kan konstateras att beslutade insatser till största delen utförs. Så snart avvikelser uppmärksammats har åtgärder vidtagits för att varje brukare ska få den hjälp de har rätt till.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisning.
”En undersökning från Socialstyrelsen visar att beviljad vård och omsorg i hemtjänsten inte alltid utförs. I studien som utförts i flera kommuner i Sverige har beslut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. Den utförda tiden och resultaten för brukaren måste följas upp bättre. Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tydliggöras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen utförs.
Även Revisionskontoret har granskat rättssäkerheten för personer med funktionshinder inom tre stadsdelsnämnder i Stockholm. Med rättssäkerhet avses bl.a. att den enskilde får beslutade insatser och att det sker inom rimlig tid, att beslutade insatser systematiskt följs upp samt att det finns en tillräcklig väsentlig och korrekt dokumentation. I granskningen framkommer att det finns ett antal brister vad gäller genomförandet och dokumentationen av beslutade insatser. Rättssäkerheten är inte tillgodosedd i alla granskade ärenden. Revisionskontoret framför också att stadsdelsnämnderna behöver vidareutveckla sina system för uppföljning och kontroll av beslutade insatser. Stadsdelsnämnderna behöver också få återkommande information om ej verkställda beslut och beslut där verkställigheten har avbrutits.”
Dnr 520-272-2006.
Förvaltningen har av stadsdelsnämnden 2006 01 31, fått i uppdrag att utreda, bedöma och redovisa behovet av handledning av personal och eventuella åtgärdsförslag, redovisa vakanta tjänster, sjukskrivningar, hur vikariesystemet fungerar i dagsläget samt redovisa insatser för medarbetarna som underlättar och gynnar brukarna. I april pågick handledning i sju verksamheter och åtta verksamheter ansåg att man f.n. inte hade något behov av handledning. På två verksamheter finns ett behov av handledningen som under våren ej prioriterats. En verksamhet söker lämplig handledare. Biträdande enhetscheferna har ansvar för att medarbetarnas behov av handledning tillgodoses. Avdelningen är positiv till att personalen vid behov får handledning. Inom gruppbostäder finns totalt fem vakanta tjänster. Alla verksamheter har i uppdrag att vidta åtgärder som medför att sjukfrånvaron minskar. En gemensam vikariepool har inrättats. Inom avdelningen pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete för att säkra kvalitén på de stöd- och serviceinsatser som brukaren enligt biståndsbeslutet har rätt till och säkerställa att resurserna används på ett effektivt sätt.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
Svar på skrivelse från (fp)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 maj 2006.
Dnr 530-273-2006.
Stadsdelsnämnden har uppdragit till förvaltningen att återkomma med redovisning och kartläggning som svar på en skrivelse från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) ang. psykisk ohälsa hos äldre.
________________________
Anmäldes Revisionskontorets rapport dnr 310/29-06, april 2006 - Revisorernas årsöversikt 2005 – En sammanfattning av revisorernas granskning av stadens verksamhet.
Dnr 100-239-2006.
Anmäldes Revisionskontorets rapport dnr 301/89-06, april 2006 – Revisionsplan 2006/2007
Anmäldes skrivelse 23 maj 2006 från Birgitta Wahlman m fl (m) med följande lydelse:
”Det stora överskott som vi moderater lämnade efter oss efter valet 2002 har den nuvarande vänstermajoriteten valt att fondera och använda för kompetensutveckling genom inrättandet av den så kallade kompetensfonden.
Konsekvensen av detta är en kraftig politisering av hur pengar används. Vänstermajoriteten har i realiteten flyttat ansvaret för kompetens- och ledarskapsutveckling från förvaltningsledningarna och den centrala ledningen till den tillfälligt inrättade kompetensfonden och dess politiska ledning. Man har även fråntagit de lokala stadsdelsförvaltningarna besluten över de lokala arbetsmarknadsåtgärderna.
Hela hanteringen i sig har kostat enorma summor för beredning, bedömning, kontroll och uppföljning där både kostnader för både personal, lokaler och marknadsföring är tunga poster. Projektskrivande, uppföljningar och redovisningar har också tagit stor del av de lokala förvaltningarnas resurser – som bättre hade kunnat användas ute i verksamheterna.
Kompetensutveckling och ledarskapsutveckling är i dag inte i Stockholm en integrerad del av verksamheten utan har karaktären av tillfälliga projekt. Detta riskerar få förödande konsekvenser på stadens långsiktiga kompetens och chefsutveckling. Det skapar en situation där kostnaderna för denna verksamhet, som borde vara en naturlig del av den ordinarie verksamheten, inte syns i nämndernas redovisning av sina kostnader. Man luras att tro att pengarna räcker till mer än de gör. T ex har alla vårdbiträden under 2006 fått en viss utbildning. När sedan nya vårdbiträden anställs kommande år kommer även de att kräva en samma utbildning emedan den nu gjorts till standard.
Eller som exempel alla de nya, i sig trevliga och bra, verksamheter. Varför skulle de rymmas i den ordinarie budgeten efter Kompetensfonden när de inte gjorde det före? Eller en stor del av arbetsmarknadsverksamheterna som nu hoppar mellan de olika projekttuvorna.
Enligt den redovisning som lämnades vid kommunstyrelsens personalutskotts sammanträde den 10 maj framgår det att under 2005 bekostades projekt om totalt 483 miljoner via kompetensfonden varav 286 miljoner avser projekt i stadsdelsnämnderna. För Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är summan
28 miljoner.
Under 2006 kommer minst lika mycket pengar från kompetensfonden att användas i stadens nämnder och bolag och därmed finansiera verksamhet utanför den ordinarie budgetramen. Efter 2006 kommer det inte att finnas pengar i kompetensfonden – då är de helt slut.
Att som socialdemokraterna nu gör bygga upp ett högre kostnadsläge i nämnder och bolag än vad budgeten ger utrymme för är oansvarigt. Man kan inte undgå att tänka på hur de skulle klara läget om de mot all förmodan skulle få sitta vid makten en period till? Makt betyder ju ansvar – ansvar för ekonomin!
Med anledning av ovanstående önskar vi en redovisning av alla stadsdelens avslutade och pågående projekt inom Kompetensfonden.
Vi önskar även få svar på följande frågor:
- Vilka bedöms ha gett bra resultat, och hur har detta mätts? Vad i detta är ett resultat eller en besparing som finns kvar på sikt, och vad är ett engångsresultat?
- Vilka av dessa kommer att i enlighet med intentionerna integreras i den befintliga verksamheten? Hur ska detta i så fall finansieras efter 2006?
- Vilka har inte gett bra resultat? Vad har dessa kostat av Kompetensfonden samt av stadsdelens egna resurser (personal, lokal mm)?
- Vilka projekt avser egentligen stadsdelens ordinarie verksamhet som skulle ha bekostats inom befintlig budgetram?
- I vilka projekt finns kostnader för personal, lokaler, utrustning eller åtaganden till annan part för tid efter Kompetensfondens slut?
- Hur planerar förvaltningen att inrymma dessa kostnader inom befintlig budget?
- Vilka projekt bedömer förvaltningen av olika skäl vara svåra att lägga ned efter projekttidens slut? Piga. skapade behov, neddragningar i annan verksamhet etc.
- Hur höga är driftskostnaderna för dessa?
- Hur höga bedöms avvecklingskostnaderna för stadsdelens olika Kompetensfondsprojekt vara? ”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.