Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2003-05-22
Situationen vid stadsdelens restauranger. Närpolisen från Klara / Vasastan samt Ulf Johans Läs mer...son och Ann Hilmersson från socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet medverkar.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 27 maj 2003.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 12 maj 2003 blivit justerat den 22 maj 2003.
Inga frågor anmäldes.
Diarienummer 303-418/03Ett förslag från Göran Horn angående försök med s.k. riktad parkering anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till gatu- och fastighets-kontoret för besvarande.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget överlämnas till gatu- och fastighetskontoret för besvarande.
Diarienummer 623-82/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 8 april 2003, med anledning av skrivelse från Anders Broberg (kd) angående situationen vid stadsdelens krogar, återupptogs till behandling.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Skrivelsen från Anders Broberg (kd) besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Särskilda uttalandenLedamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Folkpartiet anser att det i en modern stad ska finnas ett rikt uteliv med många serveringar och krogar. Villkoren för krögarna i vår stadsdel har försämrats under den nya majoriteten. Det har blivit svårare att få utskänkningstillstånd och att få anlägga uteserveringar.Det är emellertid viktigt att fortsätta en tydlig och effektiv tillsynsverksamhet i samverkan med andra myndigheter. Snabba och verkningsfulla sanktioner i de fall tillståndsinnehavaren inte följer bestämmelserna är ett viktigt verktyg för att restaurangerna ska kunna bedrivas enligt gällande lagar och förordningar och för allas trivsel. Tyvärr visar inspektionerna att många anmärkningar måste göras exempelvis: brister i ekonomin, brandsäkerheten, ordning/ nykterhet, servering till underåriga med mera.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Villkoren för krögarna i vår stadsdel har försämrats under den nya majoriteten, det har blivit svårare att få utskänkningstillstånd och att få anlägga uteservering, från moderat håll anser vi att detta utarmar staden. Ett definierande inslag i en modern stad är ett rikt uteliv, vi oroas därför över den ton av ökad restriktivitet som förvaltningens svar andas.
Diarienummer 341-119/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 23 april 2003, med anledning av ett medborgarförslag om att uppföra ett nytt minnesmärke för att hedra Raoul Wallenberg, återupptogs till behandling.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och moderaterna och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningen tjänsteutlåtande.
ReservationLedamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Raoul Wallenberg är en av vårt lands absolut största hjältar och vida internationellt känd. Världen över har han därför hedrats med minnesmärken, hedersmedborgarskap och andra hedersbetygelser. I Stockholm, hans hemstad, har ett torg fått hans namn. På torget har gjorts en abstrakt installation ägnad Raoul Wallenberg, men den associerar på intet sätt till hans person och gärning. Rådet för bevarande av Stockholms skönhet (skönhetsrådet) är mycket medvetna om alla de kritiska synpunkter som framförts och att många gärna skulle se något mindre abstrakt konstverk som lättare skulle kunna associeras med Raoul Wallenberg och hans gärning. För att alla stockholmare, alla tillresta besökare och inte minst framtida medborgare som inte har växt upp med situationen under andra världskriget och Raoul Wallenbergs insats, ska få en känsla för Raoul Wallenbergs gärning, måste ett nytt värdigt minnesmärke tas fram och ersätta det nuvarande. När ett nytt minnesmärke tas fram bör allmänheten involveras genom exempelvis ett rådslag där flera olika förslag finns att välja på. Stadsdelsnämnden bör erbjuda kulturnämnden att bistå dem med rådgivning om hur ett sådant rådslag bör genomföras. Rådslaget bör, likt det om Vasaparken, kunna göras med många olika metoder, allt ifrån Internet till telefon. Genom ett rådslag öppet för allmänheten minimeras också risken för att ett nytt obegripligt minnesmärke tas fram.
Raoul Wallenberg är en av vårt lands absolut största hjältar och vida internationellt känd. Världen över har han därför hedrats med minnesmärken, hedersmedborgarskap och andra hedersbetygelser. I Stockholm, hans hemstad, har ett torg fått hans namn. På torget har gjorts en abstrakt installation ägnad Raoul Wallenberg, men den associerar på intet sätt till hans person och gärning.
Rådet för bevarande av Stockholms skönhet (skönhetsrådet) är mycket medvetna om alla de kritiska synpunkter som framförts och att många gärna skulle se något mindre abstrakt konstverk som lättare skulle kunna associeras med Raoul Wallenberg och hans gärning.
För att alla stockholmare, alla tillresta besökare och inte minst framtida medborgare som inte har växt upp med situationen under andra världskriget och Raoul Wallenbergs insats, ska få en känsla för Raoul Wallenbergs gärning, måste ett nytt värdigt minnesmärke tas fram och ersätta det nuvarande.
När ett nytt minnesmärke tas fram bör allmänheten involveras genom exempelvis ett rådslag där flera olika förslag finns att välja på. Stadsdelsnämnden bör erbjuda kulturnämnden att bistå dem med rådgivning om hur ett sådant rådslag bör genomföras. Rådslaget bör, likt det om Vasaparken, kunna göras med många olika metoder, allt ifrån Internet till telefon. Genom ett rådslag öppet för allmänheten minimeras också risken för att ett nytt obegripligt minnesmärke tas fram.
Diarienummer 126-361/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 14 maj 2003 med tertialrapport 1, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) och yrkade bifall till det.
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns med undantag av det som sägs om avveckling av Verkstan. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Frågan om budgethållningsåtgärder för socialpsykiatrin har av nämnden återremitteras. Frågan kommer därför senare att ånyo behandlas av stadsdelsnämnden. Av tertialrapporten framgår att äldreomsorgens underskott successivt minskar. Det är glädjande. Fler strukturella beslut behöver dock tas inom detta område för att ekonomin och finansieringen skall bli tryggad så att omsorgen och kvaliteten inom denna verksamhet kan börja förstärkas. Det är också glädjande att konstatera att verksamheten och ekonomin har förstärkts på förskolorna. Flera enheter har redan kunnat minska sina barngrupper. Oroande är dock att kostnaderna för handikappomsorgen fortsätter att öka så dramatiskt. Det är en företeelse i många stadsdelsnämnder som vi måste ta på stort allvar. Mot bakgrund av den beräknat svårare ekonomiska situationen för stadsdelsnämnderna för år 2004, samt det i ärendet prognosticerade under-skottet, är det angeläget att förvaltningen intensifierar arbetet med att vidta nödvändiga budgethållningsåtgärder.
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns med undantag av det som sägs om avveckling av Verkstan.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Frågan om budgethållningsåtgärder för socialpsykiatrin har av nämnden återremitteras. Frågan kommer därför senare att ånyo behandlas av stadsdelsnämnden.
Av tertialrapporten framgår att äldreomsorgens underskott successivt minskar. Det är glädjande. Fler strukturella beslut behöver dock tas inom detta område för att ekonomin och finansieringen skall bli tryggad så att omsorgen och kvaliteten inom denna verksamhet kan börja förstärkas. Det är också glädjande att konstatera att verksamheten och ekonomin har förstärkts på förskolorna. Flera enheter har redan kunnat minska sina barngrupper.
Oroande är dock att kostnaderna för handikappomsorgen fortsätter att öka så dramatiskt. Det är en företeelse i många stadsdelsnämnder som vi måste ta på stort allvar. Mot bakgrund av den beräknat svårare ekonomiska situationen för stadsdelsnämnderna för år 2004, samt det i ärendet prognosticerade under-skottet, är det angeläget att förvaltningen intensifierar arbetet med att vidta nödvändiga budgethållningsåtgärder.
Särskilt uttalandeLedamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Trots en skattehöjning på 50 öre visar tertialrapporten stora underskott. Den främsta orsaken till detta är en oförmåga att prioritera som blivit synonymt med den nya majoritetens sätt att styra Stockholm. Vi ser med stor oro på utvecklingen de kommande budgetåret – förslaget till budget för 2004 talar för att ännu större nedskärningar i välfärden kan bli nödvändiga om man inte lyckas prioritera bland verksamheterna. I det ekonomiska läge som stadsdelen Norrmalm befinner sig i måste vi kunna prioritera kommunala kärnverksamheter som vård, skola och omsorg. Från den borgerliga oppositionens sida gör vi det bland annat genom att inte acceptera besparingar/nedskärningar av "Nya Verkstan". Verkstan fyller en oerhört viktig funktion för människor med psykiska funktionshinder, och nedskärningar i den verksamheten skulle i stället göra att kostnader dyker upp på andra ställen i vår budget.
Trots en skattehöjning på 50 öre visar tertialrapporten stora underskott. Den främsta orsaken till detta är en oförmåga att prioritera som blivit synonymt med den nya majoritetens sätt att styra Stockholm. Vi ser med stor oro på utvecklingen de kommande budgetåret – förslaget till budget för 2004 talar för att ännu större nedskärningar i välfärden kan bli nödvändiga om man inte lyckas prioritera bland verksamheterna.
I det ekonomiska läge som stadsdelen Norrmalm befinner sig i måste vi kunna prioritera kommunala kärnverksamheter som vård, skola och omsorg. Från den borgerliga oppositionens sida gör vi det bland annat genom att inte acceptera besparingar/nedskärningar av "Nya Verkstan". Verkstan fyller en oerhört viktig funktion för människor med psykiska funktionshinder, och nedskärningar i den verksamheten skulle i stället göra att kostnader dyker upp på andra ställen i vår budget.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 103-348/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 8 maj 2003, angående budgethållningsåtgärder inom socialpsykiatriska enheten, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) och yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) yrkade att ärendet skulle avgöras idag och att stadsdelsnämnden skulle besluta att inte lägga ner verksamheten vid Nya Verkstan.
1. Ärendet återremitteras. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Av ärendet framgår att kostnaderna för att driva den socialpsykiatriska verksamheten prognostiserar ett stort underskott. Det är en allvarlig situation. Det framgår också att lokalkostnaderna på Verkstan är stora i förhållande till den verksamhet som bedrivs där idag. Med den tidigare verksamheten på Verkstan, innan den förra borgerliga majoriteten avvecklade i princip hela den öppna delen för barn och vuxna, kunde lokalerna utnyttjas på ett bättre och mer rationellt sätt. De borgerligas nedläggning gjorde att förutsättningarna att använda lokalerna rationellt, till exempel på helger och kvällar, väsentligt försämrades. Detta är en viktig delförklaring till de ekonomiska problem som den socialpsykiatriska verksamheten på Verkstan har idag. Nämnden anser att ett antal viktiga frågor bör studeras ytterligare innan nämnden kan värdera och ta ställning till de budgethållningsåtgärder som förvaltningen redovisar i detta ärende. Nämnden behöver en bättre kartläggning och redovisning av målgruppen som berörs av det rörliga teamets nedläggning och av dem som besöker Verkstan. En betydligt bättre redovisning krävs också av alternativen för dessa brukare. En eventuell förändring av verksamheten enligt förslaget kräver att det finns bra konkreta alternativ med hög kvalitet i omsorgen. Det bör undersökas om det finns ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar att slå samman den socialpsykiatriska enheten med den sociala enheten. Förvaltningen bör även undersöka möjligheterna att ordna motsvarande studieverksamhet i lokalerna på Norrtulls sjukhus för en eller flera grupper. Nämnden bör få en redovisning av behovet av annan daglig verksamhet och gärna en jämförelse med hur andra stadsdelar, t.ex. Farsta och Kungsholmen, har löst dessa frågor. Även då undersöka möjligheterna att bättre samutnyttja Verkstan tillsammans med andra stadsdelar. Formerna för samarbetet med studieförbunden bör ses över. Det gäller cirkelverksamheten liksom möjligheterna att dessa går in i en förhyrning av lokaler i Verkstan. En diskussion bör tas upp med fastighetsägaren för att få en analys av lokalfrågorna och om möjlig kompletterande/alternativ användning av lokalerna. Möjligheterna att tillsammans med landstinget åstadkomma ett ökat samarbete kring användningen av Verkstans lokaler bör prövas. Med denna inriktning vill nämnden att ärendet återremitteras.
1. Ärendet återremitteras.
Av ärendet framgår att kostnaderna för att driva den socialpsykiatriska verksamheten prognostiserar ett stort underskott. Det är en allvarlig situation. Det framgår också att lokalkostnaderna på Verkstan är stora i förhållande till den verksamhet som bedrivs där idag. Med den tidigare verksamheten på Verkstan, innan den förra borgerliga majoriteten avvecklade i princip hela den öppna delen för barn och vuxna, kunde lokalerna utnyttjas på ett bättre och mer rationellt sätt. De borgerligas nedläggning gjorde att förutsättningarna att använda lokalerna rationellt, till exempel på helger och kvällar, väsentligt försämrades. Detta är en viktig delförklaring till de ekonomiska problem som den socialpsykiatriska verksamheten på Verkstan har idag.
Nämnden anser att ett antal viktiga frågor bör studeras ytterligare innan nämnden kan värdera och ta ställning till de budgethållningsåtgärder som förvaltningen redovisar i detta ärende.
Nämnden behöver en bättre kartläggning och redovisning av målgruppen som berörs av det rörliga teamets nedläggning och av dem som besöker Verkstan. En betydligt bättre redovisning krävs också av alternativen för dessa brukare. En eventuell förändring av verksamheten enligt förslaget kräver att det finns bra konkreta alternativ med hög kvalitet i omsorgen.
Det bör undersökas om det finns ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar att slå samman den socialpsykiatriska enheten med den sociala enheten.
Förvaltningen bör även undersöka möjligheterna att ordna motsvarande studieverksamhet i lokalerna på Norrtulls sjukhus för en eller flera grupper. Nämnden bör få en redovisning av behovet av annan daglig verksamhet och gärna en jämförelse med hur andra stadsdelar, t.ex. Farsta och Kungsholmen, har löst dessa frågor. Även då undersöka möjligheterna att bättre samutnyttja Verkstan tillsammans med andra stadsdelar.
Formerna för samarbetet med studieförbunden bör ses över. Det gäller cirkelverksamheten liksom möjligheterna att dessa går in i en förhyrning av lokaler i Verkstan. En diskussion bör tas upp med fastighetsägaren för att få en analys av lokalfrågorna och om möjlig kompletterande/alternativ användning av lokalerna. Möjligheterna att tillsammans med landstinget åstadkomma ett ökat samarbete kring användningen av Verkstans lokaler bör prövas.
Med denna inriktning vill nämnden att ärendet återremitteras.
Reservation Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Verksamheten vid Nya Verkstan ska inte läggas ner. 2. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att konsekvensutreda följden av att Stödteamet på Karlbergsvägen avslutas. Först därefter kan ett beslut fattas om stödteamets framtid.
1. Verksamheten vid Nya Verkstan ska inte läggas ner.
2. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att konsekvensutreda följden av att Stödteamet på Karlbergsvägen avslutas. Först därefter kan ett beslut fattas om stödteamets framtid.
De borgerliga oppositionspartierna har i många år arbetat för att funktionshindrade ska erbjudas och motiveras att delta i lämplig sysselsättning. Nya Verkstan erbjuder psykiskt funktionshindrade sådan verksamhet – utan biståndsbedömning. För många är sysselsättningen den enda strukturerade verksamheten och den enda kontakten med omvärlden. Att erbjudas sysselsättning i andra lokaler och i nya grupperingar kan innebära alltför stor förändring för dessa sköra människor. Att dessutom behöva behovsprövas via biståndsbedömning skulle bli alltför svårt för många av brukarna. Det måste beaktas att psykiska funktionshinder väldigt ofta innebär stora blockeringar avseende nya miljöer och kontakt med nya människor, det vill säga man har en stark tendens att hellre isolera sig i bostaden. Många skulle på grund av sitt funktionshinder inte kunna ansöka om ny sysselsättning, med nya ledare i nya grupper och i nya lokaler. Det är fler personer med funktionshinder och inte färre som kommunen / SDN ska hjälpa till en meningsfull daglig sysselsättning (enligt kommunfullmäktiges beslut för 2003-04, se foldern "Vad händer med din skatt?" sid 7). Att vara isolerad i bostaden innebär alltid en försämring av den psykiska hälsan. Den kortsiktiga besparingen som nu föreslås, skulle mycket snart vändas till större kostnader både för kommunen och landstinget på grund av försämrade tillstånd bland de psykiskt funktionshindrade som nu besöker Nya Verkstan flera gånger per vecka.
De borgerliga oppositionspartierna har i många år arbetat för att funktionshindrade ska erbjudas och motiveras att delta i lämplig sysselsättning. Nya Verkstan erbjuder psykiskt funktionshindrade sådan verksamhet – utan biståndsbedömning.
För många är sysselsättningen den enda strukturerade verksamheten och den enda kontakten med omvärlden. Att erbjudas sysselsättning i andra lokaler och i nya grupperingar kan innebära alltför stor förändring för dessa sköra människor. Att dessutom behöva behovsprövas via biståndsbedömning skulle bli alltför svårt för många av brukarna.
Det måste beaktas att psykiska funktionshinder väldigt ofta innebär stora blockeringar avseende nya miljöer och kontakt med nya människor, det vill säga man har en stark tendens att hellre isolera sig i bostaden. Många skulle på grund av sitt funktionshinder inte kunna ansöka om ny sysselsättning, med nya ledare i nya grupper och i nya lokaler. Det är fler personer med funktionshinder och inte färre som kommunen / SDN ska hjälpa till en meningsfull daglig sysselsättning (enligt kommunfullmäktiges beslut för 2003-04, se foldern "Vad händer med din skatt?" sid 7).
Att vara isolerad i bostaden innebär alltid en försämring av den psykiska hälsan. Den kortsiktiga besparingen som nu föreslås, skulle mycket snart vändas till större kostnader både för kommunen och landstinget på grund av försämrade tillstånd bland de psykiskt funktionshindrade som nu besöker Nya Verkstan flera gånger per vecka.
Diarienummer 530-366/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 2 maj 2003, angående det framtida äldreboendet på Norrmalm, återupptogs till behandling.
1.Stadsdelsförvaltningens förslag till det framtida äldreboendet på Norrmalm godkänns. 2. I samband med tertialrapport 1 hemställer stadsdelsnämnden hos kommunstyrelsen om avveckling av Dalagatans servicehus och Riddarsporrens servicehus hus B som särskilda boenden. 3. Nya Hemmet avvecklas som äldreboende och stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att återkomma med genomförandeplan. 4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Det är mycket angeläget att nogsamt beräkna äldreomsorgens behov av resurser mot bakgrunden av den befolkningsstatistik som redovisats för de närmaste 20 åren. Mot bakgrund av denna framstår den nu föreslagna omstruktureringen av äldrebostäder på Norrmalm, med en minskning av ca 300 bostäder, som riktig. Man kan dock inte bortse från förvaltningens behov av utveckling av vissa områden inom äldreomsorgen. Exempelvis gäller det korttidsboendet som idag endast har 8 platser totalt. Korttidsboendet är en viktigt resurs, som ger anhöriga avlastning och en möjlighet till en tids vila ifrån sitt tunga uppdrag i hemmet. Anhöriga behöver bättre möjligheter till avlastning för att kunna klara av det tunga arbetet att ta hand om sina närstående. En annan resurs för att underlätta vardagen är dagverksamheten för vuxna 65 år och äldre. Den måste successivt utvecklas. Även demensomsorgen och den somatiska vården behöver utvecklas om man ser till antalet platser (bostäder). Gruppboende för ålderdomhemsboende bör även den förstärkas då överflyttningar från servicehus boendet kan bli aktuella i omstruktureringen. I den mån servicehusboendet skall utvecklas till ett boende i lägenheter benämnda "55 +" måste dessa bostäder upplåtas med hyresrätt. Många av dagens pensionärer har ej ekonomiska möjligheter att betala hyror som ej täcks av fullt bostadstillägg. Det bör noteras att hyresgästerna i servicehusen har förstahandskontrakt och besittningsskydd. Dessa kommer därför kunna bo kvar om inte de själva väljer ett annat alternativ. Pensionärerna på servicehusen har biståndsbeslut om "särskilda boendet". Någon lagstiftning har ej tillkommit som tillåter att servicehusboendet ej ingår i det "särskilda boendet". De som i dag har en bostad i servicehus har i många fall ett så stort omsorgsbehov att de väl behöver de resurser som det särskilda boendet skall ge. Dessutom spelar här kvarboendeprincipen in. Service och omsorg skall utgå till den som bor kvar i sin servicehuslägenhet enligt tidigare beslut. Slutligen måste de 50 "tomma lägenheterna" påtalas. Uthyrningen av dessa bostäder borde ha skett successivt under tidigare år. Om detta hade skett så hade budgeten varit bättre. Eventuellt kan här påtalade frågor, som t.ex. korttids-boende, gruppboende av skilda slag, genomföras med dessa lägenheter som resurs.
1.Stadsdelsförvaltningens förslag till det framtida äldreboendet på Norrmalm godkänns.
2. I samband med tertialrapport 1 hemställer stadsdelsnämnden hos kommunstyrelsen om avveckling av Dalagatans servicehus och Riddarsporrens servicehus hus B som särskilda boenden.
3. Nya Hemmet avvecklas som äldreboende och stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att återkomma med genomförandeplan.
4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det är mycket angeläget att nogsamt beräkna äldreomsorgens behov av resurser mot bakgrunden av den befolkningsstatistik som redovisats för de närmaste 20 åren. Mot bakgrund av denna framstår den nu föreslagna omstruktureringen av äldrebostäder på Norrmalm, med en minskning av ca 300 bostäder, som riktig.
Man kan dock inte bortse från förvaltningens behov av utveckling av vissa områden inom äldreomsorgen. Exempelvis gäller det korttidsboendet som idag endast har 8 platser totalt. Korttidsboendet är en viktigt resurs, som ger anhöriga avlastning och en möjlighet till en tids vila ifrån sitt tunga uppdrag i hemmet. Anhöriga behöver bättre möjligheter till avlastning för att kunna klara av det tunga arbetet att ta hand om sina närstående.
En annan resurs för att underlätta vardagen är dagverksamheten för vuxna 65 år och äldre. Den måste successivt utvecklas. Även demensomsorgen och den somatiska vården behöver utvecklas om man ser till antalet platser (bostäder). Gruppboende för ålderdomhemsboende bör även den förstärkas då överflyttningar från servicehus boendet kan bli aktuella i omstruktureringen.
I den mån servicehusboendet skall utvecklas till ett boende i lägenheter benämnda "55 +" måste dessa bostäder upplåtas med hyresrätt. Många av dagens pensionärer har ej ekonomiska möjligheter att betala hyror som ej täcks av fullt bostadstillägg.
Det bör noteras att hyresgästerna i servicehusen har förstahandskontrakt och besittningsskydd. Dessa kommer därför kunna bo kvar om inte de själva väljer ett annat alternativ.
Pensionärerna på servicehusen har biståndsbeslut om "särskilda boendet". Någon lagstiftning har ej tillkommit som tillåter att servicehusboendet ej ingår i det "särskilda boendet". De som i dag har en bostad i servicehus har i många fall ett så stort omsorgsbehov att de väl behöver de resurser som det särskilda boendet skall ge. Dessutom spelar här kvarboendeprincipen in. Service och omsorg skall utgå till den som bor kvar i sin servicehuslägenhet enligt tidigare beslut.
Slutligen måste de 50 "tomma lägenheterna" påtalas. Uthyrningen av dessa bostäder borde ha skett successivt under tidigare år. Om detta hade skett så hade budgeten varit bättre. Eventuellt kan här påtalade frågor, som t.ex. korttids-boende, gruppboende av skilda slag, genomföras med dessa lägenheter som resurs.
Särskilt uttalande Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är ett faktum att behovet av äldreboende kommer att minska framöver och att Norrmalms har ett överskott av äldreomsorgsplatser. Vi från oppositionen skulle dock vilja uppmana förvaltningen att se över möjligheten att behålla Dalagatans äldreboende. Dalagatan är idag ett mycket uppskattat och väl fungerande boende. Många av dem som bor på detta boende har precis varit med om en uppslitande process med oro för att tvingas att flytta. Därför skulle vi vilja att förvaltningen såg över möjligheten att fylla Dalagatan med omflyttningar från andra boenden nu när både Riddarsporren och Nya Hemmet skall avvecklas.
Diarienummer 124-390/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 13 maj 2003, med anledning av remiss från revisionskontoret angående årsrapport 2003 för Norrmalms stadsdelsnämnd, förelåg.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 038-266/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 8 maj 2003, med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående stadsdelsförnyelse- förslag till riktlinjer, förelåg.
Förslaget till riktlinjer för stadsdelsförnyelse uppvisar stora brister när det gäller hur och för vilken typ av projekt som pengarna ska användas. För att riktlinjerna ska kunna utgöra ett bra underlag för det avsedda ändamålet krävs preciseringar på flera punkter. Exempelvis för vilka stadsdelar är medlen avsedda? Så länge detta är oklart blir det mycket svårt att förutse hur stora resurser som kommer att finnas för olika delar av staden, och därmed svårt att förutse konsekvenserna av hela förslaget. Och till vilken typ av verksamhet är medlen avsedda? Nuvarande förslag till riktlinjer öppnar fältet för i princip allt som inte är stadsdelens ordinarie verksamhet. En så öppen skrivning om syftet med projektet riskerar att skapa falska förhoppningar bland dem som ansöker om stöd, vilket skulle vara mycket olyckligt. Behovet av satsning på ytterstaden visar att hela miljonprogrammet var feltänkt från början. Arkitekter och stadsplanerare borde sätta sig ner och fundera på vad som gjordes fel och komma med förslag hur deras tidigare misstag ska rättas till. Hur kommer det sig att 22 av de 24 områden regeringen stödjer i sin storstads-satsning är miljonprogramsområden? Jo, antagligen för att de bland annat är extremt likformiga och saknar arbetsplatser. Sedan får man inte glömma bort att alla stadsdelar har sina problem och utmaningar. Innerstadsdelarna, som varje dag har många besökare, har exempelvis ett stort behov av städning och renhållning för att hålla stadsmiljön snygg och trivsam.
Förslaget till riktlinjer för stadsdelsförnyelse uppvisar stora brister när det gäller hur och för vilken typ av projekt som pengarna ska användas. För att riktlinjerna ska kunna utgöra ett bra underlag för det avsedda ändamålet krävs preciseringar på flera punkter. Exempelvis för vilka stadsdelar är medlen avsedda? Så länge detta är oklart blir det mycket svårt att förutse hur stora resurser som kommer att finnas för olika delar av staden, och därmed svårt att förutse konsekvenserna av hela förslaget.
Och till vilken typ av verksamhet är medlen avsedda? Nuvarande förslag till riktlinjer öppnar fältet för i princip allt som inte är stadsdelens ordinarie verksamhet. En så öppen skrivning om syftet med projektet riskerar att skapa falska förhoppningar bland dem som ansöker om stöd, vilket skulle vara mycket olyckligt.
Behovet av satsning på ytterstaden visar att hela miljonprogrammet var feltänkt från början. Arkitekter och stadsplanerare borde sätta sig ner och fundera på vad som gjordes fel och komma med förslag hur deras tidigare misstag ska rättas till. Hur kommer det sig att 22 av de 24 områden regeringen stödjer i sin storstads-satsning är miljonprogramsområden? Jo, antagligen för att de bland annat är extremt likformiga och saknar arbetsplatser.
Sedan får man inte glömma bort att alla stadsdelar har sina problem och utmaningar. Innerstadsdelarna, som varje dag har många besökare, har exempelvis ett stort behov av städning och renhållning för att hålla stadsmiljön snygg och trivsam.
Diarienummer 311-285/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 2 maj 2003, med anledning av remiss från stadsbyggnadskontoret angående förslag till detaljplan för del av kvarteret Barnhuset, förelåg.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Vi har inget att erinra mot att vindsinredningar görs. Vi vill endast i detta sammanhang påpeka vikten av tillgänglighet för funktionshindrade. Numera verkar det enbart vara fastighetsnära källsortering av sopor som berörs – något som antagligen passar den nya majoriteten. Vi anser också att sopsortering är bra, men för den skull bör inte handikappfrågor försvinna ur sinnevärlden.
Diarienummer 346-288/03, 319-728/02Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 16 maj 2003, med anledning av remiss från AB Storstockholms lokaltrafik angående SL:s utbudsplan samt inkommet medborgarförslag, förelåg.
Särskilt uttalandeLedamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl (m) anmälde, med instämmande av Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v), ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Vi vill understryka vikten av att det inrättas en servicebusslinje till Johanneshöjden. Det skulle underlätta livet för många äldre som bor på Väderkvarnen och i området. Sen vill vi också påpeka att det verkligen är bedrövligt ur miljösynpunkt att etanolbussarna kommer att avvecklas. Här måste staden försöka hjälpa till med att se till att finna andra miljövänliga alternativ.
Vi vill understryka vikten av att det inrättas en servicebusslinje till Johanneshöjden. Det skulle underlätta livet för många äldre som bor på Väderkvarnen och i området.
Sen vill vi också påpeka att det verkligen är bedrövligt ur miljösynpunkt att etanolbussarna kommer att avvecklas. Här måste staden försöka hjälpa till med att se till att finna andra miljövänliga alternativ.
Diarienummer 671-248/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 maj 2003, angående bidrag till frivilligorganisationer, förelåg.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och yrkade bifall till det.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Verksamhetsbidrag beviljas till följande frivilligorganisationer:
Ledamoten Ellen Sääf- Bergqvist (s) deltog inte på grund av jäv.
ReservationLedamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det är vår grundläggande uppfattning att skattepengar inte ska gå till vuxna, friska människors fritidsverksamhet. Däremot vill vi stödja verksamhet som riktar sig till människor med funktionshinder eller äldre som på grund av sin ålder inte klarar av att utföra vardagens nödvändiga sysslor eller blivit bundna till hemmet eller institution. Organisationer som arbetar med detta avlastar också stadsdelsförvaltningen i dess arbete. PRO Vasastan och Norrmalm bedriver fritidsverksamhet för vuxna men också uppsökande verksamhet bland medlemmar som inte längre kan delta i föreningslivets aktiviteter och är bundna till hemmet eller institution. SPF Gustav Vasa har ansökt om bidrag för ledsagning till dem som bor på Nya Hemmet och Klockhuset, alltså inte bara till medlemmar. Ledsagarhjälpen är en mycket angelägen uppgift. Vi anser dessutom att det är skäligt att PRO och SPF beviljas bidrag i samma storleksordning.
Det är vår grundläggande uppfattning att skattepengar inte ska gå till vuxna, friska människors fritidsverksamhet. Däremot vill vi stödja verksamhet som riktar sig till människor med funktionshinder eller äldre som på grund av sin ålder inte klarar av att utföra vardagens nödvändiga sysslor eller blivit bundna till hemmet eller institution. Organisationer som arbetar med detta avlastar också stadsdelsförvaltningen i dess arbete.
PRO Vasastan och Norrmalm bedriver fritidsverksamhet för vuxna men också uppsökande verksamhet bland medlemmar som inte längre kan delta i föreningslivets aktiviteter och är bundna till hemmet eller institution.
SPF Gustav Vasa har ansökt om bidrag för ledsagning till dem som bor på Nya Hemmet och Klockhuset, alltså inte bara till medlemmar. Ledsagarhjälpen är en mycket angelägen uppgift.
Vi anser dessutom att det är skäligt att PRO och SPF beviljas bidrag i samma storleksordning.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse: Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. De medel som man anslagit till PRO Vasastan på 6 000 kronor och PRO Norrmalm på 12 000 kronor omfördelas mellan de andra sökande. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Det är moderaternas grundläggande uppfattning att skattepengar inte ska gå till vuxna friska människors fritidsverksamheter. Däremot vill vi stödja verksamheter som riktar sig till människor med funktionshinder eller äldre som på grund av sin ålder inte klarar av att utföra vardagens nödvändiga sysslor. Organisationer som arbetar med detta avlastar också stadsdelsförvaltningen i dess dagliga arbete. PRO Norrmalm bedriver enligt tjänsteutlåtandet fritidsverksamhet för vuxna människor vi kan därför inte se någon anledning till att stadsdelsnämnden ska lämna ekonomiskt bidrag till denna verksamhet i dessa ekonomiskt mycket ansträngda tider. Vi noterar också med förvåning att PRO Vasastan och Norrmalm tillsammans föreslås få dubbelt så mycket bidrag som SPF Gustav Vasa trots att SPF har fler medlemmar än de båda PRO föreningarna tillsammans. SPF Gustav Vasa söker också bidrag för att hjälpa äldre som inte klarar att utföra nödvändiga sysslor, SPF:s verksamhet avlastar så som vi ser det, därmed stadsdelens verksamheter arbete. Om det skulle visa sig att PRO Vasastan bedriver en verksamhet som riktar sig till att hjälpa äldre funktionshindrade i deras vardag, och inte endast till medlemmar och medlemsmöten skall de givetvis ha rätt till bidrag. Att dela ut skattebetalarnas pengar till intern föreningsverksamhet är i grunden diskriminerande.
1. De medel som man anslagit till PRO Vasastan på 6 000 kronor och PRO Norrmalm på 12 000 kronor omfördelas mellan de andra sökande.
Det är moderaternas grundläggande uppfattning att skattepengar inte ska gå till vuxna friska människors fritidsverksamheter. Däremot vill vi stödja verksamheter som riktar sig till människor med funktionshinder eller äldre som på grund av sin ålder inte klarar av att utföra vardagens nödvändiga sysslor. Organisationer som arbetar med detta avlastar också stadsdelsförvaltningen i dess dagliga arbete.
PRO Norrmalm bedriver enligt tjänsteutlåtandet fritidsverksamhet för vuxna människor vi kan därför inte se någon anledning till att stadsdelsnämnden ska lämna ekonomiskt bidrag till denna verksamhet i dessa ekonomiskt mycket ansträngda tider. Vi noterar också med förvåning att PRO Vasastan och Norrmalm tillsammans föreslås få dubbelt så mycket bidrag som SPF Gustav Vasa trots att SPF har fler medlemmar än de båda PRO föreningarna tillsammans. SPF Gustav Vasa söker också bidrag för att hjälpa äldre som inte klarar att utföra nödvändiga sysslor, SPF:s verksamhet avlastar så som vi ser det, därmed stadsdelens verksamheter arbete. Om det skulle visa sig att PRO Vasastan bedriver en verksamhet som riktar sig till att hjälpa äldre funktionshindrade i deras vardag, och inte endast till medlemmar och medlemsmöten skall de givetvis ha rätt till bidrag. Att dela ut skattebetalarnas pengar till intern föreningsverksamhet är i grunden diskriminerande.
Diarienummer 033-966/02, 324-402/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 12 maj 2003, angående fortsatt utbyggnad av förskoleverksamheten, förelåg.
Särskilda uttalanden Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är glädjande att förvaltningen på detta sätt har prioriterat utbyggnaden av förskoleverksamheten. Genom den prioritering av anslag och resurser som efter valet har skett till förskolan har nu detta möjliggjorts. Detta är också en förutsättning för att successivt kunna minska barngrupperna på förskolorna.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde att särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är väldigt bra om denna lösning kan komma till stånd. Nu måste stadsbyggnadsnämnden ge ett snabbt besked för att inte föräldrar och personal ska känna oro för en eventuell flyttkarusell som kan bli följden om förslaget inte förverkligas. Stadsbyggnadsnämnden borde för länge sedan ha gett klara och tydliga besked i frågan, allra helst eftersom stadsdelsnämnden i sitt remissvar den 16 maj 2002 skrev: "Nämnden förutsätter att omdaningen av Sabbatsbergsområdet sker så att ersättningslokaler först byggs innan Kastanjebacken rivs".
Det är väldigt bra om denna lösning kan komma till stånd. Nu måste stadsbyggnadsnämnden ge ett snabbt besked för att inte föräldrar och personal ska känna oro för en eventuell flyttkarusell som kan bli följden om förslaget inte förverkligas.
Stadsbyggnadsnämnden borde för länge sedan ha gett klara och tydliga besked i frågan, allra helst eftersom stadsdelsnämnden i sitt remissvar den 16 maj 2002 skrev: "Nämnden förutsätter att omdaningen av Sabbatsbergsområdet sker så att ersättningslokaler först byggs innan Kastanjebacken rivs".
Diarienummer 117-62/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 6 maj 2003, med anledning av rapport med avtalsuppföljning av Vädurens äldreboende, förelåg.
Stadsdelsnämnden godkänner rapporten.
Diarienummer 678-315/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 5 maj 2003, angående tillgången till samlingslokaler, förelåg.
Diarienummer 048-184/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 9 maj 2003, med anledning av projektrapport angående Friskvårds Centrum 70 +, förelåg.
Anmälan godkänns.
Särskilt uttalandeOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Rapporten visar att verksamheten har varit mycket betydelsefull för de äldre som har deltagit i denna. De har fått bättre fysisk hälsa, högre grad av egen-kontroll och ett ökat välbefinnande. Det är synd att landstinget ej är villiga att fortsätta verksamheten så att alla dem med bland annat rehabiliteringsbehov kan fortsätta att nyttja denna verksamhet. Idag har Norrmalms stadsdelsnämnd tyvärr ej möjlighet att ta över dessa kostnader från landstinget. Mot bakgrund av de positiva erfarenheter som finns från detta projekt är det viktigt att stadsdelsförvaltningen på olika sätt försöker engagera och framhålla alternativa friskvårdsarrangörer, så att ett bra utbud av friskvårdsarrangörer kan erbjudas Norrmalms äldre.
Rapporten visar att verksamheten har varit mycket betydelsefull för de äldre som har deltagit i denna. De har fått bättre fysisk hälsa, högre grad av egen-kontroll och ett ökat välbefinnande. Det är synd att landstinget ej är villiga att fortsätta verksamheten så att alla dem med bland annat rehabiliteringsbehov kan fortsätta att nyttja denna verksamhet.
Idag har Norrmalms stadsdelsnämnd tyvärr ej möjlighet att ta över dessa kostnader från landstinget. Mot bakgrund av de positiva erfarenheter som finns från detta projekt är det viktigt att stadsdelsförvaltningen på olika sätt försöker engagera och framhålla alternativa friskvårdsarrangörer, så att ett bra utbud av friskvårdsarrangörer kan erbjudas Norrmalms äldre.
Detta tjänsteutlåtande bara bekräftar det vi hela tiden sagt: friskvården var mycket bra, och förbättrade tillståndet för många åldringar – hela 500 personer deltog. Projektet avslutades i februari, vilket är mycket tråkigt då vi faktiskt hade avsatt medel i vår budget för att kunna fortsätta denna viktiga verksamhet. Stadens äldreberedning bör nu se om verksamheten kan finansieras centralt.
Diarienummer 341-254/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 7 maj 2003, med anledning av ett medborgarförslag angående toalett i Tegnérlunden på sommaren, förelåg.
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 621-363/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande av den 6 maj 2003, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående serveringstillstånd i restaurang Vassa Eggen, förelåg.
Ansökan om ett serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 på restaurangens innergård tillstyrks.
Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivning och i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter kl. 01.00.
Diarienummer 125-205/03Anmäldes att ramavtal tecknats avseende bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattade beslut, angående studieresor till Island, Tallin respektive Paris samt att ramavtal tecknats avseende städning av lokaler, anmäldes.
Av enhetschefen Lars B Strand vid stadsmiljö- och planeringsavdelningen fattade beslut om kassation av mobiltelefoner samt under april och maj månad tillstyrkta ansökningar om serveringstillstånd, anmäldes.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 15 maj 2003 anmäldes.
Anmälan av protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 15 maj 2003 godkänns.
Protokoll fört vid sammanträde i lokala pensionärsrådet den 19 maj 2003 förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att protokollet skulle läggas till handlingarna.
Anmälan av protokoll fört vid sammanträde i lokala pensionärsrådet den 19 maj 2003 godkänns.
Följande handlingar anmäldes:
Stadsdelsdirektör Ylva Tengblad hade ingen information att lämna.
Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § Sekretesslagen.