Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-02-15

Sammanträde 2007-02-15

Datum
Klockan
18:00
Plats
Enskede skola, Stockholmsvägen 30, Hus C, matsalen

Öppen frågestund kl. 18.00.
Förvaltningarna informerar om respektive verksamhetsberättels Läs mer...e.
Kom och ställ frågor och lämna synpunkter till nämndens ledamöter.

Sammanträdet börjar efter frågestunden, dock tidigast kl. 18.30.

2 Val av justerare samt anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag Anmälan

3 Öppen förskoleverksamhet i Årsta från Anna Lytter

Svar

4 Förbättring av lekpark mellan förskolorna Sälen och Humlan från Oskar Jonsson

Beslutsärenden

5 Bordlagt ärende. Val av lokalt handikappråd i EnskedeÅrsta-Vantör 2007-2010

8 Förslag till organisation för EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsförvaltning MBL-protokoll dukas

9 Upphandling av Enskede Nya Servicehus

10 Ansökan om statliga medel för utveckling av demens- och omvårdnadsteam inom äldreomsorgen

11 Ansökan om statligt stöd för kvalitets- och kompetensutveckling inom vård och omsorg om äldre

12 Verksamhetsuppföljning av Christinagården AB

13 Verksamhetsuppföljning av Yxe Herrgård AB

Remissärenden

14 Förslag till ny detaljplan för kv. Ostkammaren i Rågsved

15 Förslag till ny detaljplan för kv. Mjölkboden i Rågsved

16 Snöhantering och snöbortforsling i Stockholm

Del utsändes ej

Dnr 06-306/682
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Samråd i planprocesser

Anmälningsärenden

18 Månadsrapport januari 2007

19 Verksamhetsuppföljning av Enskede Nya servicehus

20 Balanslista - Vantörs stadsdelsnämnd

21 Anmälan av inkomna skrivelser, protokoll m.m. (lista-se pärm)

22 Stadsdelsdirektörens information

24 Ärende på sluten del av sammanträdet

S1 Ärende enligt föräldrabalken

S2 Ärende enligt föräldrabalken

S3 Ärende enligt föräldrabalken

S4 Anmälan av protokoll från sociala delegationen
Mötesinformation

Ledamöter

Ersättare

Henrik Ehrenberg (kd) ordförande

Magnus Dannqvist (s) vice ordförande

Annika Davidsson (m)

Anna Lund (m)

Niklas Kristoffersson (m)

Mervi Mäkinen Andersson (s)

Sonja Mogert (s)

Rosa Lundmark (v)

Jonas Eklund (mp)

Gustav Johansson (m)

Boris Kalanovic (m)

Claes Karlsson (kd)

Lars-Göran Carlsson (s)

Åsa Öckerman (mp)

Tjänstgörande ersättare

Magnus Bock (m)

Peter Backlund (fp)

Linnea Björnstam (s)

Tjänstemän

Gillis Hammar, Lena Holmdahl, Anders Lindström, Margaretha Selin, Göran Sjödin, Margreth Hollbrant, Patrik Ståhl, Leif Fransson, Ingrid Friberg, Kristina Goldring, Katharina Norström, Lena Rabe, Lena Rosdahl, Pia Korttinen, Birgitta Fagerstedt, Lisbeth Johansson

Personalföreträdare

Jan Röhdin LO

Utses att justera

Henrik Ehrenberg (kd), Magnus Dannqvist (s)

Dag för justering

23 februari 2007

Sekreterare

Lisbeth Johansson

 

§1 Godkännande av dagordning

§2 Val av justerare samt anmälan av föregående protokoll

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) jämte vice ordföranden Magnus Dannqvist (s) får i uppdrag att justera dagens protokoll.

Anmäldes att protokollet från sammanträdet 2007-01-30 justerades den 7 februari 2007.

§3 Öppen förskoleverksamhet i Årsta från Anna Lytter

Dnr 05-420/674

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att bereda ärendet.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Öppen förskoleverksamhet finns i Stureby, Dalen och Östberga samt i Högdalen och Rågsved. Samtidigt är Årsta den stadsdel som har flest barn i åldersgrupperna 0-1 år och 1-5 år. Självklart måste behovet av förskoleplatser prioriteras men det är inte säkert att det behöver stå i motsatsställning till en öppen förskola i Årsta. Lokaler som är lämpliga som öppen förskola kanske inte passar som förskoleverksamhet. Likväl som planering för förskoleverksamhet och gruppbostäder beaktas i samband med nybyggnation kan hänsyn tas till behovet av öppna förskolor i planeringen.

Förvaltningen bör därför få i uppdrag att bereda medborgarförslaget och återkomma med ett svar till nämnden’.

§4 Förbättring av lekpark mellan förskolorna Sälen och Humlan

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Oskar Jonsson.

Ärendet

Nämnden gav den 16 november förvaltningen i uppdrag att bereda ett medborgarförslag från Oskar Jonsson, om att det finns en stor och tom lekpark placerad mellan förskolorna Sälen och Humlan och med önskan om en förbättrad lekplats.

Förvaltningen instämmer i att fysiska aktiviteter är av stor betydelse för barnens hälsa. I grönområdet mellan Tavelsjövägen och Svärdlångsvägen upprustades en lekpark för cirka tre år sedan. Förslagsställarens nämnda lekpark ligger cirka 200 meter från den upprustade lekparken inom samma område. Den är upplyst under den mörka tiden på dygnet och har en mindre klätterställning. Förvaltningen hänvisar till denna lekpark.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2007.

Dnr 06-320/578

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Bordlagt ärende. Val av lokalt handikappråd i EnskedeÅrsta-Vantör 2007-2010

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Till ledamöter utses.

Britt Kamrad SDF

Birgtitta Henricsson Astma och Allergiföreningen i Stockholm

Marie Uhre ÅSS

Marianne Björkander RTP-StS

Karin Rostman FUB

Anne-Gerd Fransson DHR

Eva Björk SRF

Ärendet

Bordlagt ärende den 30 januari 2007 om val av lokalt handikappråd togs upp till behandling. Kommunfullmäktige har 2004 beslutat om nya instruktioner för stadens handikappråd bland annat förlängs mandatperioden till fyra år och råden består av sju ledamöter. Rådets uppgifter är att verka som rådgivande organ i frågor som har funktionshindersaspekter.

Handikapporganisationernas samarbetsorgan i Stockholms kommun (Kommun- HSO) samordnar nomineringarna till stadsdelsnämndernas och facknämndernas handikappråd, i samverkan med handikappföreningarna. Kommun- HSO har till sammanträdet den 15 februari 2007 inkommit med ändring av namn för Astma och Allergiföreningen i Stockholm.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 februari 2007.

Dnr 07-002/5

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Handikappråd utses enligt förvaltningens förslag till beslut.

  2. Kommunstyrelsen tillskrives om möjligheten att välja ett handikappråd med 11 ledamöter och två ersättare för mandatperioden 2007-2010.

Vantörs Handikappråd har i ett protokoll uttalat att man ser problem med att kunna fullgöra sitt uppdrag i rådet med anledning av nämndområdets storlek efter sammanslagningen.

I protokollet önskar handikapprådet att detsamma utökas till totalt 11 ledamöter samt 2 suppleanter för att bättre kunna bevaka sina intresseområden och fullgöra sitt uppdrag. Med hänsyn till handikapprådets önskan anser vi att nämnden bör tillskriva kommunstyrelsen att genomföra den önskade utökningen av rådets storlek’.

§6 Verksamhetsberättelse med bokslut 2006 Enskede-Årsta stadsdelsförvaltning

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Verksamhetsberättelse med bokslut 2006 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen och revisionskontoret.

  2. Ombudgetering av 2,7 miljoner kronor för stimulansbidrag som inte utnyttjats söks hos kommunstyrelsen.

  3. Kvalitetsredovisningen för de pedagogiska verksamheterna överlämnas till utbildningsnämnden.

Ärendet

I stadens regler för ekonomisk förvaltning anges att varje nämnd årligen ska avge en berättelse med redogörelse för sin verksamhet under det närmast föregående räkenskapsåret. Till berättelsen ska ett bokslut bifogas.

Förvaltningen anför bland annat: nämnden uppfyller kommunfullmäktiges övergripande inriktningsmål. Arbetet med att minska barngrupperna inom förskolan har fortsatt och barnomsorgsgarantin har uppfyllts. Skolorna har fokuserat på elevernas språk- och matematikutveckling. Under året har satsats på kultur, aktiviteter, kost och måltidsmiljö för äldre. Sjukfrånvaron bland medarbetarna har fortsatt att minska och uppgår till 9,7 %. Målet att halvera antalet personer med ekonomiskt bistånd har inte nåtts. Parkinvesteringar har gjorts i området. Barn och ungdomar har varit i fokus för Stadsdelsförnyelsen i Östberga.

Nämnden visar, efter ombudgeteringar och avsättning till resultatfond, ett överskott på 16 miljoner kronor jämfört med budget för 2006.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 februari 2007.

Dnr 07-102/49

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Det är fantastiskt roligt att ta del av verksamhetsberättelsen och den sjudande verksamhetsutvecklingen som varit i stadsdelsförvaltningens olika verksamheter. Ett stort tack riktas till alla duktiga medarbetare som har gjort det möjligt att förbättra de kommunala verksamheterna i Enskede-Årsta. Ett stort tack riktas även till alla engagerade medborgare som deltagit i arbetet med att utveckla och förbättra Enskede-Årsta.

Vår tidigare majoritet överlämnar en väl fungerande organisation som har en budget i balans. Samarbetet med de fackliga organisationerna har varit betydelsefullt för den tidigare majoritetens strävan att nå lösningar med bred förankring både hos våra brukare och anställda.

Verksamhetsberättelsen talar för sig själv, men vi ska här nämna ett litet axplock av allt det goda arbete som utförts i förvaltningen.

Arbetet med att fördjupa och utveckla närdemokratin har resulterat i en rad nya forum utöver pensionärsråd och handikappråd: barnråd, förskoleråd, ungdomsråd och demokratiråd. Ett nytt biblioteksråd bildades under 2006 men lades ner av nya majoriteten. Det har också funnits möjligheter att lämna medborgarförslag till nämnden.

Samarbetet med lokala näringsidkare och föreningsliv har fördjupats och vi har under året firat Östbergadagen, Dalendagen, Gullmarsplans dag, Årstadagen och Enskede julmarknad.

Ett aktivt hälsoarbete har bedrivits både gentemot medborgare och medarbetare, exempelvis anläggandet av Hälsans stig och de förebyggande insatserna på förvaltningens arbetsplatser. Glädjande nog har sjukfrånvaron i förvaltningen gått ner till 9,7 procent. Under mandatperioden har nybyggnation av bostäder och start av förskolor varit prioriterade.

Arbetet med planeringen av Årstafältet och bildandet av naturreservat i Årstaskogen är planerat och genomfört fram till sista beslutsinstans. Här ser vi med oro på den kommande utvecklingen för våra värdefulla grönområden. På Årstafältet har en ny koloniförening bildats och samtliga lotter är idag utarrenderade. Stadsdelsområdet har därmed fem koloniområden.

Nästan alla skolor har renoverats och står klara för våra elever. Skolorna har profilerat sig på olika sätt, exempelvis idrott, musik och familjematte. Temat livskunskap har införts i undervisningen. Projektet med fritidsklubbar har permanentats och finns nu på alla skolor.

Vi har klarat av barnomsorgsgarantin under alla fyra år och har minskat barngrupperna i förskolan enligt kommunfullmäktiges mål. Jämställdhetsarbetet ur ett genusperspektiv har utvecklats i förskolorna och skolorna.

Utevistelse och kulturella upplevelser har prioriterats i äldreboenden och hemtjänst. Fixarprojektet för äldre infördes och var kostnadsfritt under vår mandatperiod. Utvecklingsarbetet med framtidens äldreomsorg inom projektet Språnget var nydanande och ger ett bra underlag för fortsatt utvecklingsarbete inom äldreomsorgens olika enheter.

Beroendemottagningen på Gullmarsplan liksom mottagningen för unga vuxna med begynnande psykiska problem är andra exempel på ett gott utvecklingsarbete.

För övrigt anser vi att det är djupt olyckligt att slå samman Enskede-Årsta och Vantör till en stadsdelsnämnd av storleken hos en mellanstor kommun och samtidigt minska antalet förtroendevalda. Vi anser att nämndens löpande arbete samt tillgänglighet för allmänheten liksom den demokratiska processen som vi värnar om tar skada av sammanslagningen’.

Paragrafen förklarades omedelbart justerad

§7 Verksamhetsberättelse 2006 Vantörs stadsdelsförvaltning

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Verksamhetsberättelse och bokslut för Vantörs stadsdelsförvaltning godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.

  2. Nämnden fastställer resultatöverföring för resultatenheterna i enlighet med redovisning i detta ärende.

  3. Nämnden begär ombudgetering om 1,1 mnkr avseende kvarteren Kolmilan och Fallbrickan.

  4. Nämnden avvecklar Rågsvedsskolan och Bäckahagens skola som resultatenheter från 2007.

  5. Nämnden återredovisar 0,6 mnkr som inte kunnat användas till förskolan Porlabacken.

  6. Nämnden överlämnar förvaltningens kvalitetsredovisning för nämndens pedagogiska verksamheter till utbildningsnämnden.

  7. Nämnden godkänner redovisningen i enlighet med bilaga 9 (dnr 504-230/2006).

Ärendet

I stadens regler för ekonomisk förvaltning anges att varje nämnd årligen ska avge en berättelse med redogörelse för sin verksamhet under det närmast föregående räkenskapsåret. Till berättelsen ska ett bokslut bifogas.

Förvaltningen anför bland annat: de generella åtaganden år 2006 som avser äldre- och handikappomsorgen inklusive socialpsykiatrin samt individ- och familjeomsorgen har uppnåtts under året. De generella åtaganden som avser de pedagogiska verksamheterna samt fritiden har i huvudsak uppfyllts. Barnomsorgsgarantin har uppfyllts med undantag i början av året. Målet att öka andelen elever som har uppnått kunskapsmålen när de lämnar grundskolan har uppfyllts. Inom äldreomsorgen har möjligheten till regelbunden utevistelse och att delta i kulturella upplevelser vidareutvecklats. Inom individ- och familjeomsorgen fortsatte inriktningen mot behandling, stöd och hjälp inom öppenvård och hemmiljö. Sjukfrånvaron har minskat från 8,2 procent 2005 till 7,7 procent 2006. Flera av projekten inom Stadsdelsförnyelsen har varit riktade mot trivsel och trygghet samt demokrati och samverkan.

Nämndens mål om budget i balans år 2006 har inte uppnåtts. Nämnden redovisar ett underskott om 3,7 mnkr före och 8,7 mnkr efter resultatöverföringar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 januari 2007.

Dnr 102-028/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Det är fantastiskt roligt att ta del av verksamhetsberättelsen och den sjudande verksamhetsutvecklingen som varit i stadsdelsförvaltningens olika verksamheter. Ett stort tack riktas till alla duktiga medarbetare som har gjort det möjligt att förbättra de kommunala verksamheterna i Vantör. Ett stort tack riktas även till alla engagerade medborgare som deltagit i arbetet med att utveckla och förbättra Vantör.

Vår tidigare majoritet överlämnar en väl fungerande organisation som har en budget i balans inom anslag 1. Samarbetet med de fackliga organisationerna har varit betydelsefullt för den tidigare majoritetens strävan att nå lösningar med bred förankring både hos våra brukare och anställda.

Verksamhetsberättelsen omfattande redovisning talar för sig själv, men det finns skäl att nämna några axplock av allt det goda arbete som utförts i förvaltningen.

Under mandatperioden öppnades 12 nya förskoleavdelningar och barngrupperna i förskolan minskade till de mål som fullmäktige fastställt. September 2006 öppnades en efterlängtad öppen förskola i Högdalen/Bandhagen.

Parkleken i Rågdalen öppnade på nytt 2003 efter att lagts ned av den tidigare borgerliga majoriteten (1998-2002). Hagdalens parklek har byggts om och upprustats. Bandängens parklek har rustats upp och tillgänglighetsanpassats och under VM i samarbete planterades ett träd framför parkleken som ett lokalt ”Childrens meetingpoint”, där barn och beslutsfattare i stadsdelen skall träffas för att diskutera viktiga frågor.

Under mandatperioden var skolan och skolans arbete med att uppnå kunskapsmålen en central del i arbetet. Fokusering på utveckling av språk och matematik har medfört att andelen elever som uppnått kunskapsmålen ökat. En del i detta arbete har även varit särskilda pedagogiska insatser, vilka skulle utformas individuellt, till elever som inte klarar skolans kunskapsmål. En annan viktig del har varit arbetet med att förbättra övergången mellan förskola och skola.

En upprustning och förstärkning av skolbiblioteken i samråd med elever och personal har genomförts. Litteraturbeståndet, möbler, teknik och kompetensutveckling har förbättrats väsentligt Och inför läsåret 2005/2006 har personaldimensioneringen samt förutsättningarna för ett ökat öppethållande på skolbiblioteken setts över.

Särskilda insatser och metoder för att garantera de ungdomar som lämnat den obligatoriska skolan antingen har arbete eller fortsatt utbildning har utarbetats.

Fältassistenter har varit i arbete varje fredag/lördag samt större helger och skolavslutning. Tillsammans med ökat öppethållande på fritidsgårdarna i samråd med besökarna har väsentligt Barn- och ungdomars fritid förbättrats. Profilering av Hagsätra fritidsgård till ett café med en inriktning för unga från 16 år och uppåt har genomförts och på Rågsveds fritidsgård har en boxningsklubb för tjejer och killar startats upp.

Stadsdelens stolta tradition som Söderorts kulturbärare kröntes av att Kulturhuset Studio 124 startade och är idag en plattform för ungdomars eget skapande inom områdena; film, musik, teater, bildkonst och dans.

Äldre erbjuds meningsfulla sociala aktiviteter och äldre inom hemtjänst och äldreboenden bland annat öppnades 2006 ”Salongerna” för stadsdelens äldre tillsammans med boende och representanter i Rågsved och påbörjades en filial till verksamheten i Högdalen. En fixare som hjälper personer över 75 år med riskfyllda vardagssysslor avgiftsfritt har införts.

Äldre som inte på egen hand kan komma ut i friska luften, har erbjudits promenader och utevistelse utan särskild biståndsbedömning, enligt den nu benämnda ”Vantörs-modellen”.


En öppen dagverksamhet för missbrukare och hemlösa startad i Högdalen 2003. Aktivt uppsökande verksamhet gentemot uteliggare och så kallade husvagns-läger har genomförts och resulterat i att fler har fått möjlighet till annat boende och livssituation.

Hälsoprojekt ”träna på arbetstid” inom äldreomsorgen har minskat arbetsskadorna. Glädjande nog har sjukfrånvaron i förvaltningen gått ner till 7,7 procent. Genom kompetensfonden har personalen fått möjlighet till utbildning och kompetensutveckling.

Under mandatperioden har nybyggnation av bostäder och start av förskolor varit prioriterade. Vi kan idag se hur den aktiva planeringen och projekteringen resulterat i ett stort antal slutförda eller påbörjade lägenheter i stadsdelen. Utveckling av det lokala näringslivet med bland annat inrättande av näringslivssekreterare samt lokalt företagarråd har genomförts.

30 km i timmen har införts på bostadsgatorna i stadsdelen vilket markant förbättrat trafiksäkerheten för de boende och framförallt för de barn- & ungdomar som rör sig i stadsdelen.

Ombyggnad för förbättrad trafiksituation genomförd på Rågsvedsvägen tillsammans med ombyggda och upprustade busshållplatser i Rågsved Centrum.

Den efterlängtade bussen till Snösätra började trafikera Bjursätragatan under 2005.

Ett arbete inleds med sikte på att avveckla upplageområdet på Snösätragränd (fd Bråtegränd) är inlett för att på sikt göra Rågsveds friområde till ett naturreservat.

Efter att den borgerliga majoriteten låtit motionen från 1998 om utveckling av Högdalstopparna vara liggande under sin mandatperiod påbörjades arbetet tillsammans med de boende i Farsta och Vantör och ett färdigt förslag ligger för genomförande.

Inom projektet Trygghet & Trivsel genomfördes upprustning av parker och grönområden i stadsdelen och s.k. ljuspromenader med invånarna i de olika stadsdelarna har genomförts för att identifiera upplevd otrygghet i området.

För övrigt anser vi att det är djupt olyckligt att slå samman Enskede Årsta och Vantör till en stadsdelsnämnd av storleken hos en mellanstor kommun och samtidigt minska antalet förtroendevalda. Vi anser att nämndens löpande arbete samt tillgänglighet för allmänheten liksom den demokratiska processen som vi värnar om tar skada av sammanslagningen’.

Paragrafen förklarades omedelbart justerad

§8 Förslag till organisation för EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnd beslut

Nämnden godkänner förvaltningens organisation enligt tjänsteutlåtandet.

Ärendet

En ny nämndorganisation gäller för Enskede-Årsta och Vantör från den 1 januari 2007. Första halvåret är en övergångsperiod med två förvaltningar. En ny förvaltningsorganisation ska fungera från 1 juli 2007.

Förvaltningen föreslår en organisation som är indelad i fem verksamhetsavdelningar utifrån målgrupper; Förskola, fritid och kultur, Äldreomsorg, Omsorg om funktionshindrade, Arbete och bistånd och Individ- och familjeomsorg. Därutöver två administrativa avdelningar, ekonomi och personal. Utgångspunkten är att skapa en organisation som är enkel att styra. Beslutsvägarna ska vara korta och ansvar ska delegeras till lägsta möjliga nivå. Strukturen ska bidra till att skapa så självständiga enheter som möjligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2007.

Dnr 07-012/36

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förslag till organisation godkänns.

  2. Organisationen utvärderas under 2008 i samverkan med de fackliga organisationerna samt handikapprådet och berörda brukar- och handikapporganisationer.

  3. Därutöver anförs.

Vi anser att det är olyckligt att förslaget inte utarbetats i en dialog med de anställda i de olika verksamheterna. Vi godkänner förslaget till organisation i nuläget men vill på sikt ha en modernare organisering med utgångspunkt i människors ofta komplexa behov snarare än hur staden fördelar resurser till verksamhetsområdena. Framförallt tror vi att ett nytt sätt att organisera verksamhet för personer med funktionsnedsättningar skulle ge bättre stöd och service till medborgarna. Vi vill redan nu flagga för att den nya organisationen bör utvärderas efter en viss tid, i samverkan med fackliga organisationer och befintliga råd. Utvärderingen bör göras ur olika perspektiv, bland annat barnperspektiv och brukarperspektiv.

En traditionell organisation kan få ”stuprör” mellan verksamheter om inte fungerande samverkanskanaler finns. Funktionshindersombudsmannen har pekat på brister i samordningen inom stadsdelsnämnderna och behovet av samordnade insatser. Människor med neuropsykiatrisk problematik är ofta osynliga i en traditionell organisation. Mellan individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri och stöd och service till personer med funktionsnedsättningar finns gråzoner för sammansatta behov och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

En gemensam organisation för stöd och service till vuxna personer med funktionsnedsättningar och missbruk skulle överbrygga gråzonerna och skapa en helhetssyn på människors behov oavsett orsak till funktionsnedsättningen. Det behövs också en samsyn på hur socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska tillämpas. Stadens handikappolitiska program skiljer inte mellan personer med funktionsnedsättning och personer med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Kombinationer av fysisk och psykisk funktionsnedsättning förekommer också. Missbruk kan ha en psykisk funktionsnedsättning som grund eller finnas vid sidan av andra funktionsnedsättningar.

En avdelning för stöd, service och andra insatser till barn och unga och deras familjer skulle kunna underlätta helhetssyn och samordnade insatser för barn och unga med neuropsykiatriska och psykiska funktionsnedsättningar. Barn med funktionsnedsättningar och deras föräldrar ska självklart få stöd och service av specialiserade handläggare liksom barn och föräldrar som behöver stöd, service och andra insatser från individ- och familjeomsorgen.

Organiseringen av ekonomiskt bistånd, arbetsmarknad och flyktingmottagande ska värderas utifrån vad som är bra för medborgarna och inte utifrån budgetunderskott som skapats genom en bristfällig resursfördelningsmodell. Om den nya organisationen ger mer individuellt anpassade insatser i samverkan med brukarna utan att riskera helhetssynen är det positivt. Om organisationen ger restriktivare handläggning än övriga staden kan vi inte acceptera det’.

§9 Upphandling av Enskede Nya Servicehus

EnsksdeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden genomför en ny upphandling av Enskede Nya servicehus.

  2. En politisk referensgrupp inrättas bestående av 3 från majoriteten och 3 från oppositionen.

Ärendet

Enskede Nya servicehus drivs på entreprenad från och med 2002-11-01. För perioden tom 2008-02-29 finns sedan tidigare gällande kontrakt som är till fullo utnyttjat vad gäller förlängningar.

Enskede Nya servicehus byggdes 1953 och det finns 87 lägenheter med ett eller två rum och kök. Alla lägenheterna är utrustade med trygghetslarm och passivt toalettlarm. Brandlarm finns i varje lägenhet. Servicehuset har ett huvudnyckelsystem. Inom servicehuset finns en dagverksamhet, Rosen och en verksamhet för aktiviteter och förströelse, Träffen. En ny upphandling måste genomföras med start våren 2007.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 januari 2007.

Dnr 07-105/29

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag jämte tillägg.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ytterligare ett förslag och yrkade bifall därtill.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Enskede nya servicehus tas tillbaka i egen regi.

  2. En politisk referensgrupp inrättas bestående av 3 från majoriteten och 3 från oppositionen.

  3. Därutöver anförs.

Vi menar att upphandling i första hand är lämplig för verksamheter där staden saknar eller inte bör ha viss specialkompetens. Upphandling inom vård och omsorg är dessutom förknippade med särskilda risker. När vinstmaximeringen går för långt riskerar människor att bli lidande. Vägledande vid konkurrensutsättning måste alltid vara medborgarperspektivet.

Genom verksamhetsuppföljning har nämnden kunnat följa att entreprenören drivit Enskede nya servicehus på ett bra sätt, men en ny upphandling garanterar inte på något sätt att entreprenören får fortsätta driften. Konkurrensutsättning i form av upphandling utsätter såväl boende, anhöriga som anställda för onödig oro och riskerar kontinuiteten i verksamheten. Vi anser därför att det är tryggast för boende att verksamheten tas tillbaka i egen regi.

Eftersom nya majoriteten vill konkurrensutsätta allt utom myndighetsutövning och strategiska ledningsfunktioner förstår vi att upphandlingar kommer att genomföras oavsett vad vi tycker. Vi kommer trots det att noga följa varje upphandling och komma med förslag och synpunkter på förfrågningsunderlag och andra moment i upphandlingsprocessen. Bland annat anser vi att förvaltningen självklart ska lägga egen-regi anbud i samband med varje upphandling. Dessutom ska kommunikationsplaner finnas tidigt i upphandlingsprocessen, så att boende, anhöriga, berörda råd, fackliga organisationer och nämnd får god information under hela processen.

Vi utgår också ifrån att en utredning om planerad konkurrensutsättning enligt verksamhetsplanen presenteras i god tid innan specifika upphandlingsbeslut hamnar på nämndens bord’.

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Nämnden beslutar att genomföra en ny upphandling av Enskede Nya Servicehus.

  2. Enskede-Årsta stadsdelsförvaltning ska återkomma till nämnden med förslag till anbudsunderlag för upphandlingen.

  3. En politisk referensgrupp inrättas bestående av 3 från majoriteten och 3 från oppositionen.

  4. Boende på servicehuset och stadsdelsnämndens pensionärsråd ska löpande hållas informerade om upphandlingsprocessen och ges möjlighet att lämna synpunkter och förslag redan innan anbudsunderlaget fastställts.

  5. Följande ska beaktas i upphandlingen.

Enskede Nya Servicehus har drivits på entreprenad på uppdrag av Enskede-Årsta stadsdelsnämnd sedan 2002. Verksamheten har överlag fungerat bra och avtalet med entreprenören har förlängts under den gångna mandatperioden. Miljöpartiet anser att de goda erfarenheterna av entreprenaddriften gör det lämpligt att nu upphandla verksamheten på nytt.

Vid en upphandling ligger anbudsunderlaget och avtalet med entreprenören till grund för vilka kvalitetskrav nämnden kan ställa på verksamheten under avtalsperioden. Eftersom nämnden ansvarar för kvaliteten i verksamheten bör nämnden inte delegera uppgiften att fastställa anbudsunderlaget, utan själv fastställa underlaget vid ett senare sammanträde. Stadsdelsförvaltningen och nämnden ska självklart informera de boende och pensionärsrådet om upphandlingen och ta tillvara deras synpunkter redan från början av processen.

Det bör ställas krav på tydlighet i fråga om hur omsorgen och vården ska bedrivas, t ex vilken möjlighet det ska finnas till utevistelse för de boende och om läkemedelsgenomgångar med hjälp av extern specialistkompetens ska genomföras.

Stockholms kommunfullmäktige har fastställt riktlinjer för vilka krav staden ska ställa i upphandlingar för att minska verksamhetens miljöpåverkan (miljökrav) och för att motverka otillåten diskriminering i verksamheten (antidiskrimineringskrav). Dessa riktlinjer ska självklart följas i denna upphandling.

För att främja kvaliteten i vården och omsorgen och förebygga uppkomst av missförhållanden bör entreprenadavtalet innehålla ett sanktionerat krav på entreprenören att ge servicehusets personal frihet att kommunicera med stadsdelsförvaltningen och stadsdelsnämnden – och eventuellt med massmedier – i fråga om arbetsmiljön och verksamhetens kvalitet (meddelarfrihet i privat verksamhet). En sådan avtalsrättsligt grundad meddelarfrihet ska syfta till att ge motsvarande insyn i entreprenadverksamheten som i verksamhet driven i kommunal regi. Den kan naturligtvis inte påverka sådan sekretess som enligt lag gäller till skydd för de boendes integritet’.

§10 Ansökan om statliga medel för utveckling av demens- och omvårdnadsteam inom äldreomsorgen

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ansökan görs hos Regeringskansliet, Kompetensstegen, om statliga medel för utveckling av demens och omvårdnadsteam inom äldreomsorgen. Totalt sökes 650 000 för vartdera år 2007 och 2008.

Ärendet

Förvaltningen har under perioden 2005-08-22–2006-08-31 arbetat med utveckling av omvårdnadsteam inom hemtjänsten med medel från kompetensfonden i Stockholms stad.

Sedan slutet av 2006 pågår ett samverkansprojekt mellan Enskede-Årsta, Bromma, Farsta och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltningar i syfte att utveckla specialistteam inom hemtjänsten. Ansökan avser statligt stöd för kvalitets- och kompetensutveckling inom vård och omsorg om äldre under 2007-2008, totalt 1,3 mnkr.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 januari 2007.

Dnr 07-504/42

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Paragrafen förklarades omedelbart justerad

§11 Ansökan om statligt stöd för kvalitets- och kompetensutveckling inom vård och omsorg om äldre

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden ansöker hos Regeringskansliet, Kompetensstegen, om statliga medel för kompetensutveckling av personal inom vård och omsorg om äldre i Vantörs stadsdelsförvaltning. Totalt sökes 1 610 000 kronor, fördelade på 2007 och 2008.

Ärendet

Under åren 2005-2007 avsätts drygt en miljard kronor för kvalitets- och kompetensutveckling inom vård och omsorg för äldre.

Kompetensstegen beviljade 2005 medel för en utbildningssatsning omfattande 145 personer.

Genom en förändrad inriktning under projekttiden har det visat sig att behovet omfattar ytterligare 150 personer som genomgått validering och fått en individuell utvecklingsplan. Ansökan till Kompetensstegen avser kostnader för särskilda utbildningsinsatser för vård- och omsorgspersonal, totalt 1 610 000 kronor.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 januari 2007.

Dnr 504-037/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Paragrafen förklarades omedelbart justerad

§12 Verksamhetsuppföljning av Christinagården AB

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till socialtjänstförvaltningen.

Ärendet

Socialtjänstförvaltningen har delegerat ansvaret för vissa verksamhetsuppföljningar enligt ramavtal åt EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Enheterna ska följas upp enligt en mall framtagen av socialtjänstförvaltningen.

Christinagården är ett hem för vård och boende (HVB-hem), vilket innebär att verksamheten behandlar och rehabiliterar personer med dels psykiska störningar och dels missbruksproblematik. Christinagården har plats för 42 boende och är beläget i Lindesbergs kommun.

Förvaltningen anför att verksamheten bedöms vara välfungerande utifrån genomförd uppföljning. I samband med verksamhetsuppföljningen utfördes även fyra individuella uppföljningar, där insatserna bedömdes fungera utan anmärkning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2007.

Dnr 07-503/39

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§13 Verksamhetsuppföljning av Yxe Herrgård AB

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till socialtjänstförvaltningen.

Ärendet

Socialtjänstförvaltningen har delegerat ansvaret för vissa verksamhetsuppföljningar enligt ramavtal åt EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Enheterna ska följas upp enligt en mall framtagen av socialtjänstförvaltningen.

Yxe Herrgård är ett hem för vård och boende (HVB-hem), vilket innebär att verksamheten behandlar och rehabiliterar personer med dels psykiska störningar och dels missbruksproblematik. Yxe Herrgård har plats för 48 boende och är beläget i Lindesbergs kommun.

Förvaltningen anför att verksamheten bedöms vara välfungerande utifrån genomförd uppföljning. I samband med verksamhetsuppföljningen utfördes även fem individuella uppföljningar, där insatserna bedömdes fungera utan anmärkning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2007.

Dnr 07-503/38

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Förslag till ny detaljplan för kv. Ostkammaren i Rågsved

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadsnämnden.

Ärendet

Stadsbyggnadskontoret har i remiss begärt nämndens yttrande över förslag till ny detaljplan för kv. Ostkammaren i Rågsved. Planen medger uppförande av tre hus för bostadsändamål längs med Bjursätragatan, med totalt 80 lägenheter upplåtna som bostadsrätter. Husen är sex våningar höga mot gatan och sju till tio mot naturen. Parkeringsplatser föreslås för cirka 60 bilar.

Förvaltningen ser positivt på att uppförandet av bostadsrätter bidrar till ett mer varierat bostadsutbud avseende upplåtelseform.

Förslaget reglerar även den före detta skoltomten i Rågdalens förlängning så att området nu officiellt blir park, vilket underlättar planerad upprustning av parken Rågdalen. Förvaltningen sätter stort värde på att en ny lekplats anläggs inom planområdet och att små barns behov därmed i hög grad kan tillgodoses.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2007.

Dnr 308-020/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande anmäldes (kd), (m), (fp).

Särskilt uttalande anmäldes av (v), (s).

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.


Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Nämnden tillstyrker att den före detta skoltomten i Rågdalens förlängning anges som parkmark i detaljplanen.

  2. Nämnden avstyrker förslaget till detaljplan i övrigt och anför följande.

Den uppvuxna skogsbacke som föreslås för exploatering utgör en vacker entré från bebyggelsen i Rågsved till Rågsveds friområde. Utsikten från Bjursätragatan över friområdet mot Högdalstopparna är strålande och ger landskapskänsla åt bostadsområdet och gaturummet. I skogsbacken finns redan två väl använda gångstigar ner mot dalen och Magelungen. Friområdet, som bör skyddas som naturreservat, ska ses som en helhet och med planförslaget naggas det avsevärt i kanten på ett oacceptabelt sätt.

Även om husen skulle byggas är det orimligt att asfaltera så många gröna ytor kring Bjursätragatan att hela området får karaktär av parkeringsplats. För bostäder i ett ganska bra kollektivtrafikläge behövs inte så många parkeringsplatser som föreslås. En del parkering kan ordnas i garage’.

Särskilt uttalande

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) lämnade följande uttalande.

Det finns ett behov av att arbeta för att stadens förorter inte blir sovstäder. Stadens olika områden måste byggas som städer i staden, med tillgång till service och arbetsplatser inom rimliga avstånd från bostaden. Vi vill därför påpeka behovet av att näringsverksamheter ska kunna etableras i Rågsved och att det får genomslag i den vidare planeringen av bostäder och annan byggnation. Det är också viktigt att det i nära anslutning till bostäderna finns goda parkeringsmöjligheter för såväl boende som besökare’.

Särskilt uttalande

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s) lämnade följande uttalande.

Frågan om behov av inrättande av ytterligare gruppboenden eller alternativa boenden för personer med olika funktionsnedsättningar bör prövas i varje ärende om nya bostäder i stadsdelsområdet. Minst 200 personer i staden beräknas ha ett omedelbart behov av en bostad med särskild service och ytterligare minst 200 personer inom några år. Boenden för små handikappgrupper behöver också byggas ut samt boenden för personer med komplexa behov där samverkan kan behövas med landstinget. Stadsdelsnämnderna måste samverka om en långsiktig och samordnad planering för att öka utbyggnaden av olika boenden i hela staden’.

§15 Förslag till ny detaljplan för kv. Mjölkboden i Rågsved

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas om yttrande till stadsbyggnadsnämnden.

Ärendet

Stadsbyggnadskontoret har i remiss begärt nämndens yttrande över förslag till ny detaljplan för kv. Mjölkboden i Rågsved. Planen medger uppförande av tre hus med totalt 50 lägenheter längs Bjursätragatan. Husen är fyra våningar höga mot gatan och fem till sex mot naturen. Lägenheterna ska upplåtas med bostadsrätt. Parkeringsplatser föreslås för cirka 44 bilar.

Förvaltningen ser positivt på att nya bostäder kan tillskapas på Bjursätragatan i enlighet med Områdesanalys för Södra Rågsved. Nya bostadsrätter i området bidrar till ett med varierat utbud av bostäder, avseende upplåtelseform. Det är också mycket positivt att plats för lek inom planområdet anordnas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2007.

Dnr 308-021/2007

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande anmäldes (kd), (m), (fp).

Särskilt uttalande anmäldes av (v), (s), (mp).

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Nämnden beslutar i huvudsak enligt förvaltningens förslag.

  2. Nämnden tillägger följande.

Det är bra och viktigt att den naturmark som tas i anspråk för nybygget ska kompenseras med trädplantering längs gatan.

I detta goda kollektivtrafikläge är det onödigt och fördyrande att bygga så många parkeringsplatser som planeras. Med ett lägre parkeringstal behöver inte heller parkeringsplatsen ”sticka ut” i skogen bortom den västligaste av huskropparna. Parkering i garage bör övervägas för att få plats med fler lägenheter och ge en grönare boendemiljö’.

Särskilt uttalande

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) lämnade följande uttalande.

Det finns ett behov av att arbeta för att stadens förorter inte blir sovstäder. Stadens olika områden måste byggas som städer i staden, med tillgång till service och arbetsplatser inom rimliga avstånd från bostaden. Vi vill därför påpeka behovet av att näringsverksamheter ska kunna etableras i Rågsved och att det får genomslag i den vidare planeringen av bostäder och annan byggnation. Det är också viktigt att det i nära anslutning till bostäderna finns goda parkeringsmöjligheter för såväl boende som besökare.

Nämnden vill också påpeka vikten av att nyuppförda hus får en utformning som inte bryter allt för mycket från kringliggande byggnation och som förstärker de goda kvalitéer som området har. Den typ av profilerad betongfasad som föreslås ställer sig nämnden tveksam till och föreslår en översyn av lösningen så att de nya husen hjälper till att höja den yttre miljön i området’.

Särskilt uttalande

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) lämnade följande uttalande.

Frågan om behov av inrättande av ytterligare gruppboenden eller alternativa boenden för personer med olika funktionsnedsättningar bör prövas i varje ärende om nya bostäder i stadsdelsområdet. Minst 200 personer i staden beräknas ha ett omedelbart behov av en bostad med särskild service och ytterligare minst 200 personer inom några år. Boenden för små handikappgrupper behöver också byggas ut samt boenden för personer med komplexa behov där samverkan kan behövas med landstinget. Stadsdelsnämnderna måste samverka om en långsiktig och samordnad planering för att öka utbyggnaden av olika boenden i hela staden’.

§16 Snöhantering och snöbortforsling i Stockholm

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till trafik- och renhållningsnämnden.

Ärendet

Trafikkontoret har i remiss begärt nämndens yttrande över snöhantering och snöbortforsling i Stockholm. Den allra största mängden av den plogade snön har tippats vid någon av innerstadens fyra sjötippar. I stadens ytterområden läggs den största delen snö på parkmark eller andra tillgängliga ytor.

Förvaltningen anser att det är svårt att hitta lämpliga platser för snödeponering där acceptans från bland andra närboende kan förväntas. Enskede-Årsta har inga ytor för anordnande av landtipp.

I utredningen har Högdalstopparna pekats ut som en möjlig plats för snödeponi. Förvaltningen anser att den föreslagna deponins inverkan på den känsliga miljön kring Magelungen bör utredas. I övrigt har Vantör inga alternativa förslag för snödeponering.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2007.

Dnr 06-306/682

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag bifalls i huvudsak.

  2. Förslag att deponera snö i Högdalen avstyrks.

  3. Därutöver anförs.

Det finns inget riktigt bra alternativ men av remissens tre förslag verkar alternativ 2 vara det minst dåliga alternativet, eftersom det blir en resurs för kylaproduktion. Deponering av snö i Högdalen kan inte tillstyrkas, eftersom området är aktuellt i diskussioner om framtida naturreservat och en snödeponering kan skada den känsliga miljön och öka föroreningarna i Magelungen’.

§17 Samråd i planprocesser

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänstetutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har i remiss begärt nämndens yttrande över samråd i planprocesser. I plan- och bygglagen (PBL) fastställs att samråd ska ske i detaljplaneprocessen men de formella kraven är väldigt låga. I Stockholm har stadsbyggnadskontoret ansvaret för att informera berörda parter inför plansamråd.

Förvaltningen anför att information om pågående planer, plansamråd och möten finns på både Enskede-Årsta och Vantörs webbplatser. Förvaltningarna informerar de lokala råden. Detaljplaneförslag visas i Tekniska nämndhuset och även på medborgarkontoren i stadsdelarna där även frågor gällande övriga planärenden besvaras. Förvaltningarna har inte möjlighet att arrangera egna utskick till boende och verksamma inom stadsdelarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 januari 2007.

Dnr 06-399/728

Förslag till beslut

Ordföranden Henrik Ehrenberg (kd), Annika Davidsson m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade ett annat förslag och yrkade bifall till detta.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat i enlighet med Henrik Ehrenbergs (kd) med flera yrkande.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v), vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget enligt följande.

  1. Förvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak

  2. Därutöver anförs.

Medborgarna har självklart ett stort intresse av planprocesserna när det gäller bostadsbyggande och trafiklösningar. För att det ska vara möjligt att ta hänsyn till värdefulla synpunkter behöver de komma fram så tidigt som möjligt. Förslaget från Liljeholmens stadsdelsnämnd om informationstavlor på platser som föreslås för nybyggnad eller trafikåtgärder är därför väl värt att pröva. På så sätt får medborgarna i ett tidigt skede konkret information om att förändringar planeras direkt på den aktuella platsen. Ett annat sätt att öka medborgarnas inflytande är att fortsätta att utveckla den omvända planprocessen, som innebär att medborgarna är med redan i inledningsskedet av planprocessen. Det har prövats med gott resultat i Kärrtorp.

Stadsdelsnämnden bör också informeras om de inbjudningar till samrådsmöten som kommer förvaltningen till känna för att på ett tidigt stadium i processen möjliggöra god kommunikation med stadsdelens invånare i dessa frågor’.

§18 Månadsrapport januari 2007

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Månadsrapport för januari 2007 godkännes.

Ärendet

Månadsrapporten för januari har gjorts med utgångspunkt från Enskede-Årsta stadsdelsnämnds bokslut 2006 samt från enheternas verksamhetsplaner för 2007.

Det positiva resultatet för 2006 och de budgetförutsättningar nämnden fått för 2007 ger goda förutsättningar för en budget i balans även 2007. De enheter som uppvisade underskott 2006 måste vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå budgetbalans.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 februari 2007.

Dnr 07-103/58

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§19 Verksamhetsuppföljning av Enskede Nya servicehus

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkännes.

Ärendet

Kommunfullmäktige har beslutat om en uppföljningsmodell för bland annat för vård och omsorgsboende. Av beslutet framgår att modellen även ska tillämpas för vård- och omsorgsboende.

Verksamheten inom Enskede Nya servicehus bedöms fungera mycket tillfredsställande utifrån genomförd verksamhetsuppföljning med undantag av restaurangen. Vid påpekande av brister efter första besöket har åtgärder vidtagits, vilket innebär att efter andra besöket bedöms restaurangen nu fungera utan anmärkning. Under hösten 2006 har ett större antal individuppföljningar genomförts. Insatserna bedömdes fungera väl.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2007.

Dnr 07-504/47

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§20 Balanslista - Vantörs stadsdelsnämnd

EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Balanslistan redovisar de uppdrag som nämnden lämnat till förvaltningen och innefattar kvarstående skrivelser, uppdrag och frågor.

§21 Anmälan av inkomna skrivelser, protokoll med mera

Anmäldes inkomna skrivelser, protokoll med mera, bilaga § 21.

Förvaltningen får i uppdrag att vidta åtgärder som föranleds av anmälan.

§22 Stadsdelsdirektörens information

Gillis Hammar informerade:

Förslag om ett internat för nämnden inför arbetet med Verksamhetsplan 2 för den nya stadsdelsförvaltningen.

Förvaltningen återkommer med lokal.

Nämnden beslutar om internat den 23-24 april 2007.

§23 Nämndens frågor

Fråga ställdes om vad som händer och är på gång i arbetet med planeringen för Årstafältet.