Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-03-26
Den utsända dagordningen godkändes, med den ändringen att två ärenden om förskoleutbyggnad utgår, förvaltningen återkommer vid senare tillfälle
Nämnden utsåg ordföranden Andreas Sturesson och vice ordföranden Magnus Dannqvist att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 1 april 2009.
Protokoll från nämndens sammanträde den 12 februari anmäldes justerat den 18 februari 2009. Protokollet läggs till handlingarna.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Nämnden godkänner månadsrapporten.
Ärendet
Förvaltningen redovisar en prognos per den 28 februari 2009 som visar en budget i balans. Underskott beräknas dock inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt för ekonomiskt bistånd.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 mars 2009.
Dnr 077-2009-101
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna
Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 17 miljoner kronor för årets två första månader vilket finansieras med medel från fritid & kultur, äldreomsorg och förskola. Detta gör att budget och resultat balanserar, vilket sker på bekostnad av minskade resurser till barn och ungdomar och de äldre i stadsdelen.
Vi kan konstatera att barngruppernas storlek ökar i förskolorna. Samtidigt finns en stor osäkerhet inför de ekonomiska konsekvenserna av kommande resursfördelningssystem för personer med funktionsnedsättning. Ekonomiskt bistånd prognostiserar ett underskott med 14 miljoner, vilket med nuvarande politik kommer att öka ytterligare under året. Majoritetens halvering av konsumentvägledarinsatser och inrättande av två fuskutredartjänster visar på en total brist av analys och konsekvensbedömning av den egna politiken, som i detta läge borde prioritera att hjälpa människor till självförsörjning.
Två månader är en kort tid för att göra djupare analyser av ett budgetutfall. Vi kan dock konstatera att med de avvikelser som prognostiseras i denna rapport är utfallet och trenden oroande. Nämndens budget kommer inte att kunna balanseras totalt sett under innevarande år om inte majoriteten återigen lyckas få extra anslag för verksamheten från kommunstyrelsen. Ett stort ansvar faller på majoriteten att verka för beslut om kraftfulla åtgärder från stadens sida.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande översänds till KonsumentCentrum som svar på inkommen utmaning.
KonsumentCentrum har inkommit med hemställan om att stadsdelsnämnden ska pröva ifall konsumentvägledningen i Enskede-Årsta-Vantör ska upphandlas. I stadens policy och anvisningar för upphandling och konkurrensutsättning anges att nämnderna är skyldiga att seriöst pröva en utmaning samt att handlägga den skyndsamt. Konsumentvägledningen bedrivs idag i kommunal regi och förvaltningen föreslår att upphandling av konsumentvägledningen tas med i arbetet inför 2010 års aktivitetsplan.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2009.
Dnr 105-2009-199
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Konsumentvägledningen i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har idag stora brister i tillgänglighet på grund av den borgerliga majoritetens kortsiktiga budgetprioriteringar. Enligt årets budget finns det endast en heltidstjänst som konsumentvägledare inom förvaltningen. För närvarande arbetar konsumentvägledaren dessutom halvtid, utan att någon vikarie har satts in.
För att säkerställa god service för invånarna rekommenderar Konsumentverket kommunerna att ha en konsumentvägledare per 20000 invånare. Nu går de drygt 80000 invånarna i Enskede-Årsta-Vantör in i den djupa ekonomiska krisen med stöd av en halv konsumentvägledare, det vill säga mindre än en åttondedel av vad som behövs enligt Konsumentverkets rekommendation. Det är helt oacceptabelt.”
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger servicenämnden i uppdrag att genomföra upphandlingen för sommarkoloniverksamhet för kommande år.
Alla barn i Stockholms stad som så önskar ska beredas plats på kollo. En för staden gemensam upphandling av sommarkoloniverksamhet har tidigare genomförts. Avtalet går ut 2009 och en ny upphandling behöver göras. Förvaltningen ser positivt på att servicenämnden får det gemensamma uppdraget att genomföra en ny stadsövergripande upphandling.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 februari 2009.
Dnr 132-2009-103
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen
Nämnden hade efter skrivelse från Magnus Dannqvist m.fl.(s),
Rosa Lundmark (v) och Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda skrivelse om lokalsituationen för föreningslivet i Östberga.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 februari 2009.
Dnr 81-2009-001
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m) Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna
Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamoten Mervi Mäkinen Andersson, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson och
Parvin Araghi alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Förvaltningen ges i uppdrag att göra en översyn av lokalsituationen för föreningslivet i Östberga vilket innefattar att en samordning med berörda aktörer såsom centrala förvaltningar och bostadsbolag.
Som svar på skrivelse från S, V, MP om lokalsituationen i Östberga anförs bland annat att det inte är stadsdelsnämndens ansvar att tillhandahålla lokaler för föreningslivet och därmed lämnas skrivelsen utan åtgärd.
Skrivelsens förslag är att förvaltningen ges i uppdrag att se över lokalsituationen för föreningslivet i Östberga. Det är inte liktydigt med att tillhandahålla lokaler, däremot att ta ett samordnande ansvar för att försöka få en bättre situation än den nuvarande.
Vi menar att stadsdelsnämnden har såväl intresse av som ansvar för att det lokala föreningslivet i vårt stadsdelsområde har bra villkor för att fungera. Ett rikt föreningsliv är en förutsättning för en välfungerande demokrati och vi menar att det är högst oroande att majoriteten inte vill ta ansvar för den lokala demokratin. Majoriteten visar även att de inte har ambitionen att vara en samordnande länk mellan de av stadens förvaltningar som ansvarar för föreningars möjlighet till lokaler och det lokala föreningslivet. Det anser vi är en felaktig och passiv tolkning av stadsdelsnämndens uppdrag i förhållande till lokal demokrati.
I svaret på skrivelsen anförs även att det inte finns en efterfrågan från föreningslivet. Vi menar att det är direkt felaktigt. Det är korrekt att föreningslivets aktivitet i Östberga har minskat. Ett flertal mycket aktiva föreningar har minskat sin verksamhet under nuvarande mandatperiod, därför att de saknar förutsättningar för att fungera väl. Detta är i sig en nog så viktig anledning för nämnden att öka sitt engagemang i Östberga samt att göra ytterligare insatser för att förbättra förutsättningarna för föreningarna i området.
Vi menar att en vilja till att främja föreningslivet och en vilja att ta ett samordnande ansvar för en välfungerande lokal demokrati skulle föranleda en översyn av lokalsituationen”
Rapporten godkänns
Enskededalens Hemtjänst har sin lokal i bostadsområdet Dalen. Enheten arbetar gentemot 190 brukare. Verksamhetsuppföljning har genomförts. Enskededalens Hemtjänst bedöms vara en fungerande verksamhet. Vissa delar bör dock utvecklas för att verksamheten ska fungera bättre och förvaltningens föreslår ett antal åtgärder som behöver vidtas.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2009.
Dnr 111-2009-602
Gullmarsplans Hemtjänst har sin lokal i bostadsområdet Johanneshov. Enheten arbetar gentemot 200 brukare. Verksamhetsuppföljning har genomförts och verksamheten bedöms vara en fungerande verksamhet. Vissa delar behöver dock utvecklas för att den ska fungera bättre och förvaltningens föreslår ett antal åtgärder som behöver vidtas.
Dnr 110-2009-602
Slutredovisning av projekt med medel från Kompetensstegen godkänns.
Kompetensstegen avslutade sin projektverksamhet 2008. Slutredovisningen omfattar projekten Kravmärkt Yrkesroll, Introducerande av Hälsoträdgårdar, Ny arbetsmodell för beställare-utförare, Mobilt omvårdnadsteam samt Demensteam. Kompetensstegen har bidragit till att utveckla kunskap och arbetsformer inom stadsdelens äldreomsorg.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 februari 2009.
Dnr 99-2009-007
”Vi är glada för att vår äldreomsorg har utvecklats genom väl genomförda projekt, finansierade med statliga och kommunala satsningar som startade under förra mandatperioden.”
Dnr 169-2008-300
Ärendet utgår
Stadsdelsnämnden godkänner omorganisation och personalneddragning inom flyktingmottagningen i enlighet med tjänsteutlåtandet.
Alla nyanlända flyktingar i Stockholm som omfattas av ”Förordning om statlig ersättning för flyktingmottagande” har rätt att delta i stadens introduktionsprogram. Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck har sedan 2005-01-01 ett gemensamt flyktingmottagande i Rågsved. Flyktingströmmen till Stockholm har minskat, vilket gör en översyn av organisation och personalstyrka nödvändig.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 mars 2009.
Dnr 153-2009-500
Dnr 651-2008-400
Dnr 061-2009-300
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att inrätta en tillfällig förskola på Tussmötesvägen 241.
Det är många barn i kö för att få förskoleplats i Sturebyområdet. Få platser på de befintliga förskolorna frigörs, samtidigt som barnantalet ökar i området. Förvaltningen föreslår att en tillfällig förskola inrättas på Tussmötesvägen 241 med plats för 12 barn. Återuppbyggnad av Rothuggets förskola pågår och beräknas vara klar att tas i bruk under första kvartalet 2010.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 mars 2009.
Dnr 148-2009-300
Sammanträdet ajournerades under tio minuter före beslut i ärendet.
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att utreda inrättandet av två förskoleavdelningar i Hagsätraskolan.
Det är många barn i kö för att få förskoleplats i Hagsätraområdet. Barnantalet i Hagsätra förväntas öka fram till 2012, för att sedan minska. I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande antalet barn i området föreslås att två nya förskoleavdelningar inrättas i Hagsätraskolan för 25 barn.
Dnr 160-2009-300
Barnomsorgsplanen för år 2009-2012 godkänns i huvudsak
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med djupare analys av planeringen för att tillgodose barnomsorgsbehovet i Johanneshov
Nämnden anför därutöver
”Under perioden 2010 till 2012 väntas Johanneshov och Högdalen få den största ökningen av antalet förskolebarn. Planen redovisar projekt och utredningar om möjlig utbyggnad i Högdalsområdet medan planen är vagare för Johanneshov, där ökningen bedöms bli så stor som 158 barn och elva avdelningar.
Även om utbyggnaden i Dalen/Blåsut kan täcka en del av behovet i Johanneshov, kvarstår ett behov av minst sex avdelningar i Johanneshov. Förvaltningen bör därför återkomma med en fördjupad analys av möjligheter och svårigheter att bygga ut förskolan i Johanneshov.
För att stadsdelsnämnden ska få ett så bra beslutsunderlag som möjligt bör barnsomsorgsplanen ses över med jämna mellanrum, så att hänsyn kan tas till snabba svängningar i förväntat antal barn i förskoleåldern. Det är även viktigt för nämnden att känna till andra yttre omständigheter som kan påverka barnomsorgsutbyggnaden.”
För att kunna planera för behovet av förskoleplatser har förvaltningen tagit fram en prognos för efterfrågan av platser fram till år 2012. Enligt den senaste befolkningsprognosen ökar antal barn i förskoleåldern (1-5) år med ca 480 barn fram till år 2012. Förvaltningen bedömer att den planerade förskolebyggnaden på det hela taget motsvarar den förväntade efterfrågan på barnomsorg men att utvecklingen noga måste följas för planering på både kort och lång sikt.
Dnr 161-2009-302
En enig nämnd ställde sig bakom förslag från (s), (v), (mp)
Yrkande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade med biträde av en enig nämnd bifall till eget förslag till beslut.
Nämnden godkänner förvaltningens förslag till ändring i inriktningsärende dnr 302-146/2008.
Nämnden hade i tidigare inriktningsärende beslutat om gruppbostad för 6 personer samt två servicelägenheter i en planerad nybyggnation i kvarteter Säven på Sköntorpshöjden. Förvaltningen föreslår nu en ändring i inriktningsärendet på så sätt att utredning och boende för funktionsnedsatta i kvarteter Säven endast kommer att innefatta gruppbostaden och att planerna på de två servicelägenheterna slopas.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2009.
Dnr 146-2009-300
”Vi anser att det är av allra största vikt att utöka antalet bostäder för funktionsnedsatta. Enligt vår information motsvarar inte dagens utbud på långt när de behov som finns runtom i vår stad. Ett lämpligt sätt möta behovet hos våra brukare är bland annat att inrätta servicelägenheter och gruppbostäder i de nybyggnationer som planeras i vårt område.
Vi ser dock att förvaltningens förslag till beslut om att ändra inriktningsärendet DNR 302-164/2008 i kvarteret Säven, Sköntorpshöjden stämmer överens med vår syn på ett bra boende för våra brukare. Vi menar att de två planerade servicelägenheterna skulle ha blivit alltför isolerade utan ett gemensamt utrymme för socialt umgänge. Genom att erbjuda gemensamhetslokaler för våra boende i servicelägenheter och inte enbart i gruppbostäderna kan förutsättningar skapas för möjlighet och tillgång till ett socialt liv och gemenskap med andra.
Då staden ger markanvisningar och byggnadstillstånd till nybyggnationer har man i samband med detta möjlighet att påverka innehållet i byggnadsprojekt som gäller bostäder. Vi kommer därför att ta initiativ till att stadsdelsnämnden skickar en gemensam skrivelse till exploateringsnämnden om vikten av att vid varje nybyggnation beakta möjligheten att avtala med byggherren om att inrymma bostäder för funktionsnedsatta i form av både gruppbostäder och servicelägenheter med tillgång till gemensamhetslokaler”
Nämnden godkänner redovisningen och lägger ärendet till handlingarna.
Förvaltningen har som en del i utvecklingsarbetet inom försörjningsstödsenheten genomfört en dokumentationsgranskning och en studie av sjukintyg. Detta mot bakgrund av kostnadsökningar för försörjningsstödet och behovet av att utveckla insatser för sjukskrivna personer som får försörjningsstöd under en lång period.
Granskningen av dokumentationen har visat att verksamheten beviljar bistånd enligt riktlinjerna och genomför kontroller för att stävja felaktiga utbetalningar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 mars 2009.
Dnr 173-2009-500
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Det är bra med återkommande dokumentationsgranskningar, både för förvaltningen, nämnden och för biståndstagarna.
Det är dock viktigt att denna granskning inte leder till att biståndstagarna hamnar i kläm mellan landstinget och stadsdelsförvaltningen på grund av tolkningsdiskussioner och motstridiga uppfattningar om sjukintygen.
Denna granskning får inte bli ett verktyg för stadsdelsförvaltningens budgethållning utan vara inriktad på förbättrad handläggning och rehabilitering utifrån rätten till en skälig levnadsnivå.”
Inget för dagen.
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda följande skrivelser och återkomma till nämnden
1. Skrivelse om meddelarfrihet Magnus Dannqvist m.fl. (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Frågan om meddelarfrihet och meddelarskydd i offentlig verksamhet är högaktuell, inte minst mot bakgrund av en undersköterskas avslöjande om rasismen på en vårdavdelning på Södertälje sjukhus och chefernas agerande efter avslöjandet. Enligt vad som framkommit i SVT-debatt lovar ansvarigt landstingsråd nu att utbilda sina chefer bättre i lagstiftningen.
Även Stockholms stad har kritiserats när det gäller meddelarfriheten, bland annat i en ledare i DN den 20 mars där staden uppmanas dra tillbaka de inplastade kort som delas ut till medarbetare med instruktioner för hur de ska förhålla sig till journalister. Tystnaden på arbetsplatserna är en beklaglig trend i samhället, som ytterst handlar om medborgarnas rätt till insyn i den gemensamt finansierade sektorn.
SKTF har också lyft frågan i förvaltningsgruppen i Enskede-Årsta-Vantör enligt förvaltningsgruppens protokoll nr 3 09: ”SKTF tycker att det råder ’en tystnad på arbetsplatsen’ och lämnar ett önskemål till arbetsgivaren om att se över vad det kan bero på och ta det åter till förvaltningsgruppen. Arbetsgivaren återkommer i frågan.”
Med anledning av detta önskar vi veta hur förvaltningen kommer att arbeta med frågan, hur man säkrar att alla chefer och alla anställda har fullgod kunskap om meddelarfriheten och meddelarskyddet. Vi önskar också veta hur förvaltningen säkrar att anställda inte riskerar att drabbas av repressalier när de använder sig av sin grundlagsskyddade rättighet att ”vissla”.
2. Skrivelse om vårdnadsbidrag
Magnus Dannqvist m.fl.(s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”I juli 2008 infördes vårdnadsbidrag i Stockholms stad. I olika artiklar i pressen förekommer från tid till annan, redovisningar ur olika perspektiv vilket ger olika bilder av vårdnadsbidragets omfattning och nyttjande i stadsdelarna. Vi kan även i skrivelselistan se att folk söker och avslutar vårdnadsbidrag.
Vi skulle därför vilja att förvaltningen redovisade nyttjandet av vårdnadsbidraget inom stadsdelsområdet utefter följande frågeställningar med tidsperspektivet månadsvis juli 2008 till februari 2009 uppdelat på stadsdelar och kön där så kan redovisas
Hur många har sökt och fått/inte fått vårdnadsbidrag?
I vilka stadsdelar bor de som sökt vårdnadsbidrag?
För hur många barn har vårdnadsbidrag beviljats?
Hur ser könsfördelningen ut bland de som sökt vårdnadsbidrag?
Hur lång är den genomsnittliga tiden för nyttjande av vårdnadsbidrag?
Hur många har övergått från försörjningsstöd till vårdnadsbidrag och i vilka stadsdelar?
Hur många har kompletterande försörjningsstöd till vårdnadsbidraget?
Kan man se samband mellan ansökningar om vårdnadsbidrag och förskolesituationen i stadsdelen där familjen bor?”
Övriga frågor
Tandvård
Ledamoten Rosa Lundmark ställde fråga om förtroendetandläkarens roll vid försörjningsstöd till tandvård.
Avdelningschefen Margaretha Selin svarade att förtroendetandläkaren gör en individuell bedömning vid varje ansökan om försörjningsstöd till tandvård.
Äldres möjlighet att äta i skolmatsalarna
Peter Backlund frågade om möjlighet för äldre att kunna äta lunch i skolmatsalen i Östberga.
Avdelningschefen Kristina Goldring svarade att så inte är fallet men att det kan komma att bli så framöver.
Sandning
Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson frågade om ansvar för sandning i området.
Avdelningschefen Leif Fransson svarade att ansvar tillfaller olika entreprenörer och att detta finns angivet i ett särskilt datasystem.
Kursinbjudningar
Medborgardialog i praktiken 2009, heldagskonferens den 22 april 2009 anordnad av Sveriges kommuner och landsting
Demokrati och engagemang på plats! heldagskonferens den 29 april 2009 anordnad av Sveriges kommuner och landsting
Stadsdelskultur i världsklass, hur når vi dit? Vision 2030, heldagsarrangemang den 3 april anordnat av Kulturförvaltningen
Nämnden godkänner närvaro vid dessa evenemang med en ledamot från varje parti.
A. Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut
C. Protokoll från Handikapprådets sammanträde 13 mars 2009
D. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde 20 mars 2009
E. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till nämnden 26 mars 2009
F. Revisionsrapporter:
a) Anmälningar om barn och unga som riskerar att fara illa, nr 6 januari 2009 dnr 420-20/2009
b) Styrning och kontroll av ramavtal för missbruksvård,
nr 5 januari 2009 dnr 420-19/2009
c) Barnsäkerhet i förskolan, nr 4 januari 2009 dnr 420-84/2008
d) Hantering av skyddade personuppgifter inom stadens individ- och familj, nr 2 januari 2009 dnr 420-01/2009
Anmälningsärendena läggs till handlingarna.
Nämnden godkänner förvaltningens remissvar
Paragrafen justeras omedelbart
Kommunstyrelsen har för yttrande till nämnden översänt SOU 2008:16 – I den äldres tjänst – Äldreassistent – ett framtidsyrke . Utredningen har haft till syfte att lämna förslag på en nationell strategi för kompetensförsörjning inom den kommunalt finansierade vården och omsorgen om äldre kvinnor och män. Förvaltningen delar utredningens uppfattning och intentioner i kompetensfrågan. Förvaltningen lyfter fram att de erfarenheter som kommit fram genom projektet ”Kravmärkt yrkesroll” beaktats.
Dnr 073-2009-006
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson och Parvin Araghi alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
Vår bedömning är att kompetenskraven bör vara författningsstadgade i form av en föreskift från Socialstyrelsen, men självfallet bör arbetet med att precisera yrkeskraven göras i nära samverkan med branschföreträdare, valideringsexperter och skolmyndigheter. Utan författningsreglering riskerar vi att försena det viktiga arbetet med att klargöra äldreassistentens yrkesroll. Erfarenheter från projektet Kravmärkt yrkesroll ska självfallet tas till vara. Vuxenutbildningen måste också dimensioneras så att de som behöver komplettera ämnen verkligen får möjlighet att göra det, och inte hindras av begränsat antal platser.
Vi vill också lyfta fram vikten av att arbetsledaren för de blivande äldreassistenterna har ett rimligt antal medarbetare, om arbetsplatsen ska kunna utvecklas till en lärande organisation.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen.
Kommunstyrelsen hade för yttrande översänt en motion av Karin Rågsjö m.fl. (v) om Tidtabell för att avskaffa hemlösheten i Stockholm. Under våren 2008 gjordes en kartläggning i staden av antalet hemlösa. Antalet hemlösa uppgick i april 2008 till 3081 personer, en minskning med 150 personer sedan den förra kartläggningen 2006. Förvaltningens anger att hemlöshetsfrågan är komplex och rör många samhällsområden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 februari 2009.
Dnr 006-2009-102
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag
”1.Nämnden beslutar att tillstyrka motionen.
2. Därutöver vill vi framföra följande.
De hemlösa i Enskede-Årsta-Vantör har blivit femton procent fler sedan år 2006. Det betyder att vi har cirka 275 personer i vårt område som saknar en egen dörr att stänga om sig. Det är 275 för många. Vår vision måste vara att avskaffa hemlösheten som är ovärdig ett humant samhälle. Vi är en av få stadsdelsnämnder som har fått fler hemlösa under de senaste två åren och har högst andel under 26 år. Behovet av andra insatser än härbärge för unga vuxna enligt motionens intentioner är med andra ord mycket brådskande för vår del.
Förvaltningens påpekande om att bostadsförmedlingen avslår ansökningar om social förtur och hänvisar till försöks- och träningslägenheter visar att stadens nämnder och styrelser inte drar åt samma håll i arbetet mot hemlösheten. Att tillgången på försöks – och träningslägenheter behöver öka och att det är svårare att bli godkänd som hyresgäst är andra exempel på att planeringen inte är samordnad och optimal.
Vi delar förvaltningens uppfattning att hemlöshetsfrågan är komplex och berör många samhällsområden. Självfallet kan inte socialtjänsten ensam avskaffa hemlösheten, vilket också är ett bärande inslag i motionen. Exempelvis tas sambanden mellan hemlösheten och bostadspolitiken upp, där utförsäljningen av allmännyttan och prioriteringen av bostadsrätter minskat antalet billiga hyresrätter som hemlösa har råd att hyra. Förslagen om hemlöshetskoordinatorer i stadsdelsnämnderna och en hemlöshetssamordnare under kommunstyrelsen grundas också på behovet av stärkt samordning och ökat helhetsansvar.”
Tjänsteutlåtandet åberopas som svar till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Paragrafen justeras omedelbart.
Länsstyrelsen genomförde i oktober 2008 tillsyn av Årsta vård- och omsorgsboende, avdelning 4 och 5. Länsstyrelsen riktade bland annat kritik om brister i den sociala dokumentationen. Nämnden godkände i januari 2009 förvaltningens åtgärdsplan som översändes till länsstyrelsen. Länsstyrelsen har begärt kompletteringar till tidigare yttrande, gällande ledningssystemet för kvalitet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 februari 2009.
Dnr 641-2008-602
Stadsdelsnämnden godkänner socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens förslag till förfrågningsunderlag vid upphandling av personliga ombud.
Stadsdelsnämnden godkänner socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens förslag till kostnadsfördelning mellan stadsdelsförvaltningarna och administrationen av kostnaderna för driften av personliga ombud.
Stadsdelsnämnden ger socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens direktör i uppdrag att fatta tilldelningsbeslut i ärendet.
Stadsdelsnämnden ger socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens direktör i uppdrag att å nämndens vägnar, i eventuellt kommande ärenden avseende avtalet i rubricerad upphandling, att fatta avtalsadministrativa beslut som till exempel godkännande av underleverantör, ta ställning till om ett partsbyte ska godkännas samt underteckna avtal om partsbyte.
Stadsdelsnämnden överlämnar protokollsutdrag för kännedom till socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Den gemensamma upphandlingen avser 18 personliga ombud samt en arbetsledare. Verksamheten ska drivas enligt socialstyrelsens meddelandeblad 14/2000 samt utifrån skrifterna ”Personligt ombud – Teser och tips och Mål & metoder – Att arbeta som personligt ombud. Avtalet kommer att gälla för perioden 1 september 2009 till 31 augusti 2011.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 januari 2009.
Dnr 90-2009-103
”1.Den samordnade upphandlingen av verksamheten personliga ombud avbryts.
2. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att tillsammans med socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen inleda en dialog med brukarorganisationerna om förutsättningarna för brukardriven verksamhet.
Därutöver vill vi framföra följande.
Dialog med brukarorganisationerna för brukardriven verksamhet
Vi har tidigare yrkat på att upphandlingen av personliga ombud ska avbrytas och att stadsdelsförvaltningen skulle få i uppdrag att tillsammans med dåvarande socialtjänstförvaltningen inleda en dialog med brukarorganisationerna om förutsättningar för brukardriven verksamhet. Brukarorganisationerna RSMH och IFS har tidigare skrivit till staden om att brukarstyrning lämpar sig väl för verksamheten eftersom personliga ombud inte kräver biståndsbeslut. RSMH framhåller att verksamheten bör bedrivas fristående från myndigheter enligt de ursprungliga intentionerna. Båda organisationerna framhåller stiftelsen Parasoll som en modell för personliga ombud, där flera lokalföreningar har gått samman och anställt ombud.
I väntan på redovisning av resultatet av dialogen med brukarorganisationerna bör staden avbryta upphandlingen och verksamheten fortsätta i kommunal regi. Det är av stor vikt att en utveckling mot en brukardriven verksamhet inte forceras fram, eftersom det kräver förankrings- och förberedelsearbeten. Brukar- och anhörigorganisationerna har framhållit att de inte med kort varsel kan sätta brukarstyrda enheter i drift. Om staden upphandlar verksamheten idag finns det stor risk att privata företag tar hem anbudet och inte brukarnas egna organisationer, vilket vore i strid med intentionerna med de personliga ombuden. Kommunala utförare bör dessutom finnas som ett alternativ för de som önskar detta, även inom verksamheten personliga ombud.
Våra synpunkter på förfrågningsunderlaget
Eftersom majoriteten sannolikt kommer att driva igenom upphandlingsbeslutet vill vi framhålla de förändringar av förfrågningsunderlaget som vi anser är nödvändiga.
I denna upphandling är det framför allt viktigt att säkerställa möjligheten för brukarstyrda kooperativ och ideella organisationer att delta i upphandlingen och stå sig i utvärderingsprocessen. Att verksamheten med personliga ombud styrs av brukarna själva är i sig en viktig kvalitetsfaktor. Därför bör förfrågningsunderlaget utformas så att de kvalitetsfördelar som brukardriven verksamhet kan innebära ger tydliga pluspoäng när anbud från brukarstyrda och brukarägda organisationer utvärderas. Priset ska inte vara det enda utvärderingskriteriet.
I linje med våra partiers politik i upphandlingsfrågor vill vi också ställa krav på entreprenören och eventuella underentreprenörer att gentemot de anställda tillämpa anställningsvillkor som är likvärdiga med de kollektivavtal som vid varje tid allmänt tillämpas på arbetsmarknaden i verksamhet av detta slag. Vi anser också att entreprenören och eventuella underentreprenörer med bindande verkan ska tillförsäkra de anställda meddelarfrihet, meddelarskydd och kritikrätt, det vill säga rätt att utan repressalier offentligt uttala sig om sådana förhållanden som rör arbetet.
Öppna för politiskt inflytande över förfrågningsunderlagen
Vi är kritiska till hur förslaget till förfrågningsunderlag har tagits fram. Att fastställa förfrågningsunderlaget för en verksamhetsupphandling är ett mycket viktigt beslut, eftersom det i princip är det enda tillfället för politiskt inflytande över verksamhetens inriktning och kvalitet under avtalsperioden.
Den modell för samordnad upphandling som används i detta ärende ger i praktiken ingen möjlighet för ledamöterna i de upphandlande nämnderna att påverka det färdiga förslaget till förfrågningsunderlag, eftersom varje förändring förutsätter att samtliga deltagande nämnder fattar likalydande beslut om ändringar i underlaget. Det innebär att politiskt inflytande över upphandlingen bara är möjligt genom informella kontakter med de tjänstemän som arbetar med att formulera underlaget, vilket förstås inte är tillfredsställande.
Vi anser att detta demokratiska underskott bör åtgärdas, förslagsvis genom att en tvärpolitiskt sammansatt referensgrupp involveras i arbetet med att ta fram förfrågningsunderlag för sådana upphandlingar som samordnas mellan flera nämnder. Ett sådant system med informella referensgrupper fungerar på ett smidigt och konstruktivt sätt vid upphandlingar i till exempel Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.”
Stadsdelsnämnden godkänner serviceförvaltningens förslag till förfrågningsunderlag vid upphandling av handledningstjänster.
Stadsdelsdirektören vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning ges i uppdrag att fatta tilldelningsbeslut och teckna ramavtal med vinnande anbudsgivare.
Serviceförvaltningens verksamhetsområde för upphandling inbjöd i oktober 2008 stadens stadsdelsnämnder och andra berörda nämnder att delta i upphandling av ramavtal avseende handledningstjänster.
Externa handledare anlitas sedan länge för verksamhetshandledning med fokus på utveckling av och stöd i det arbete som bedrivs av stadens förvaltningar och bolag.
”Vi anser i linje med tidigare yrkanden i upphandlingsfrågor att krav ska ställas på entreprenören och eventuella underentreprenörer att gentemot de anställda tillämpa anställningsvillkor som är likvärdiga med de kollektivavtal som vid varje tid allmänt tillämpas på arbetsmarknaden i verksamhet av detta slag. Vi anser också att entreprenören och eventuella underentreprenörer med bindande verkan ska tillförsäkra de anställda meddelarfrihet, meddelarskydd och kritikrätt, det vill säga rätt att utan repressalier offentligt uttala sig om sådana förhållanden som rör arbetet.”