Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-04-14

Sammanträde 2011-04-14

Datum
Klockan
18:00
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppen frågestund
Torsdag 7 april kl. 18.30-19.30

SL:s pågående upprustning av Hagsätra Läs mer...linjen
Vid det öppna mötet deltar Cecilia Bergold från Grontmij, som informerar samt svarar på frågor om arbetet.

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

2 Val av justerare, dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Underlag för budget 2012 med inriktning 2013 och 2014 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

5 Månadsrapport för mars 2011

Dnr 1.1. -060/2011
(utsändes senare)

6 Rädda Fria Teatern i Högdalen från nedläggning - svar på skrivelse

7 Om hur andelen ekologiska livsmedel kan öka - svar på skrivelse

8 Personalomsättningen inom äldreomsorgens beställarenhet - svar på skrivelse

9 Äldreboendeplan för Östra Söderort, stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck

10 Redovisning av 2010 års stimulansmedel för utveckling av äldreomsorgen

11 Brukarundersökningar 2010 inom äldreomsorgen

12 Avvikelse från stadens riktlinjer avseende boendekostnader

13 Redovisning av arbetet mot hemlösheten - svar på skrivelse

14 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens handikappråd

15 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Pensionärsrådets sammanträde
D. Handikapprådets sammanträde
E. Förvaltningsgruppens protokoll
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen
H. Beslut 2011-03-07 Socialstyrelsen

16 Nämndens frågor

-Ändrat datum för sammanträdet i maj

17 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

18 Gemensam upphandling av missbruksvård för Stockholms stad

20 Anmälan om missförhållanden i omsorgen om äldre och funktionshindrade enligt 14 kap 2 § SoL, Lex Sarah

21 Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

22 Anmälan av sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (93 kb)

§1 Godkännande av dagordning, val av justerare, dag för justering samt anmälan av justerat protokoll

Den utsända dagordningen godkändes, nämnden utsåg vice ordföranden Rosa Lundmark och ledamoten Lena Kling att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker tisdagen den 26 april 2011. Protokoll från nämndens sammanträde den 17 mars anmäldes justerat den 23 mars 2011.

Protokollet läggs till handlingarna.

§2 Underlag för budget 2012 med inriktning 2013 och 2014 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens underlag till budget 2012 med inriktning 2013 och 2014 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Förvaltningen redovisar förslag till underlag för budget 2012 med inriktning för 2013-2014. I underlaget beskrivs bland annat att befolkningen fortsätter att öka totalt sett under planperioden, dock inte inom alla åldersgrupper. Exempelvis minskar antalet äldre över 80 år vilket påverkar behovet av platser inom vård- och omsorgsboenden. Treårsperioden kommer att innebära en fortsatt utbyggnad av bostäder inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Efterfrågan på förskoleplatser är fortsatt hög och utbyggnaden av barnomsorgen fortgår.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2011.

Dnr 1.1.-169/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Ledamoten Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp),

”Enskede-Årsta-Vantör kommer att befinna sig i en expansiv fas den kommande perioden. Arbetet fortskrider med en ny stadsdel på Årstafältet och planerna på Söderstaden vid Gullmarsplan, Globen och Slakthusområdet. Nedgrävning av flera ledningsgator bidrar till att många bostäder kan byggas. Nybyggnation inom vårt område kommer naturligtvis också att sätta tillgänglighetsaspekterna i fokus, där samarbetet med vårt handikappråd är viktigt. Dessutom kommer stadsdelens försörjning av allmänna kommunikationer behöva utvecklas. Den expansion vi står inför kommer samtidigt att ställa krav på en god kvalitet och valfrihet inom barnomsorg, skola och ett utbud av olika typer av fritidsaktiviteter för de yngre medborgarna.

Det är vår förhoppning att det lokala näringslivet utvecklas och bidrar till ett ökat antal arbetstillfällen i närområdet. Inte minst är detta viktigt ur ett perspektiv om en levande stadsdel och de olika möjligheter detta kan medföra. Särskilt Slakthusområdet kommer att utgöra ett spännande projekt i sammanhanget.

Vi står även inför en utmaning med en förändrad ålderstruktur bland stadsdelens äldre. Andelen över 80 år förväntas minska medan yngre pensionärer blir fler vilket kommer att ställa krav på inte bara en mångfald av omsorgsformer men även kvalitativa inriktningar för olika behov och intressen.

Stadsdelen skall fortsätta präglas av ett rikt utbud av aktiviteter för barn och ungdomar. Samarbetet med föreningslivet fyller här en viktig funktion. Inom barn- & ungdomsvården samt socialpsykiatrin vill vi betona samverkan och ett förebyggande arbete såväl med föräldragrupper och skola som vad det gäller HVB-hem. På längre sikt kommer fokus ligga mot att erbjuda de sistnämnda boende inom stadsdelen.

Ett väl fungerande samarbete mellan skola, stadsdelen och polisen är en förutsättning för det förebyggande arbetet riktat mot ungdomar. Vi kommer också fortsätta satsa på den uppsökande verksamheten på kvällstid bland annat med hjälp av våra fältassistenter. Både det förebyggande och den uppsökande verksamheten för våra hemlösa behöver fortsätta att utvecklas.

Kostnaderna för ekonomiskt bistånd väntas sjunka i takt med en förbättrad konjunktur och ett framgångsrikt lokalt arbete med arbetsmarknadsåtgärder. Det absolut viktigaste är dock att upprätthålla ett långsiktigt arbete med fokus på att få fler medborgare i arbete och att färre fastnar i ett bidragsberoende.

Avslutningsvis vill vi framhålla vikten av en trygg stadsdel, något som alla medborgare påverkas av. Med trygghetsskapande åtgärder kan vi hjälpas åt att skapa en stadsdel där alla kan känna trygghet och var och en kan röra sig fritt utan en känsla av oro.”

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

Nämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till budgetunderlag.

Därutöver vill vi framföra följande.


Förslaget styrs av de borgerliga partiernas visioner, vilket gör att strategiska frågor som jämlikhet, jämställdhet, demokrati och klimat inte lyfts fram. Med vår vision enligt reservationen till 2011 års verksamhetsplan som grund skulle vi ha en klokare inriktning.

Enskede-Årsta-Vantör ska vara ett bra område att bo i för alla, Idag skiljer sig levnadsvillkoren dramatiskt mellan stadsdelarna, vilket inte är hållbart. Vi vill jämna ut skillnaderna så att alla barn får goda uppväxtvillkor, ingen ungdom går långtidsarbetslös och alla har möjlighet till ett eget hem, med socialt stöd där så behövs.

Engagemang i föreningar, nätverk, politik, kultur och idrott lägger grunden för ett samhälle där alla känner sig delaktiga. Vår stadsdelsnämnd med uppåt 90000 invånare är för stor för att medborgarna ska kunna ha ett lokalt inflytande. Som en följd av sammanslagningen av nämnderna har vi haft stora problem inom myndighetsutövningen med hård kritik från tillsynsmyndigheter. Efter mer än fyra års erfarenhet har vår uppfattning stärkts om att stadsdelsområdet behöver delas för att bli hanterbart.

I rapport efter rapport om förskolan beskrivs hur samarbetet med skolan inte fungerar. Toppstyrningen av skolan har varken förbättrat elevernas kunskap eller minskat skillnaderna mellan skolorna. Stadsdelsnämnderna måste kunna överblicka behovet av förskoleplatser vilket även kräver kontakter med de privat drivna förskolorna. En sammanhållen förvaltning med barnens behov i fokus underlättar en långsiktig utbyggnad av förskolor istället för tillfälliga lokaler och paviljonger. Vi vill därför återföra grundskolan och även tillsynen över de enskilda förskolorna till stadsdelsnämnderna.

Den ideologiskt motiverade konkurrensutsättningen måste stoppas. När marknaden tar över och lokaldemokratin urholkas försvagas medborgarnas möjlighet att utkräva ansvar. Årets verksamhetsplan i Enskede-Årsta-Vantör styr inte ens hälften av nämndens budget, och resten är intecknad i fleråriga avtal med privata utförare. Nu krävs en betydligt skarpare granskning av kvaliteten och att staden säkrar att det finns kvar ett varierat utbud av kommunala verksamheter.

Stadsdelsnämndens granskning ska vara hårdare och avtalen ska sägas upp för privata utförare som inte uppfyller kraven. Med den stora andel privat verksamhet som finns idag krävs särskild kompetens i stadsdelsförvaltningen för uppföljning och utvärdering. Det är även viktigt att skilja beställare, upphandlare och utvärderare åt i avtalsuppföljningen. En organisation för hur arbetet med utökad utvärdering och kvalitetssäkring ska organiseras, skilt från övriga förvaltningen, måste upprättas. Uppgiften ska vara att följa upp och utvärdera avtal samt att lägga framgranskningar till nämnden med förslag till åtgärder när det finns brister.

Stadsmiljön blir viktigare i en växande stad. Det är därför klokt att ta vara på lokal kunskap genom områdesplanering, omvänd planprocess och genom att stadsdelsnämnderna återfår rätten att yttra sig över markanvisningar. Fler hyresrätter måste byggas, framförallt i områden där det är få hyresrätter, så att även ungdomar och personer med låga inkomster kan få en egen lägenhet. Staden måste ställa hårdare krav på planering av förskolor, gruppbostäder etc. En plan för utveckling av de lokala centrumanläggningarna måste tas fram och en utveckling av lokala brottsförebyggande råd (BRÅ) genomföras.

Servicehusen ska vara kvar för mångfald i boendeformer medan behovet av trygghetsboenden bör planeras in i samband med nybebyggelse. Det gröna Söderort behöver värnas genom att omvandla Årstaskogen/Årsta holmar samt Fagersjöskogen, Rågsveds friområde och Högdalstopparna (Ekopark Syd) till naturreservat.

Trängseln i kollektivtrafiken är akut och staden måste engagera sig starkare för Spårväg Syd och en förlängning av linje 19. Söderortsvisionen måste förankras bättre i facknämnderna, som idag fattar beslut stick i stäv med målen om levande förorter. Aktuella exempel är kulturnämndens indragna anslag till Fria Teatern i Högdalen och exploateringsnämndens beslut om markreservation för villabebyggelse på Snösätras koloniområden. Det finns en oro för att skateparken i Högdalstriangeln ska bli betydligt mindre än planerat på grund av neddragna anslag.

Staden måste ta fram utvecklingsplaner för arbetsplatser och attraktiva förortscentrum i samverkan med företagarråd, boende och organisationer. Genom att satsa på att flytta ut kommunala förvaltningar från centrum till Söderort ökar underlaget för den kommersiella servicen. En plan behöver tas fram för att motverka långtidsarbetslösheten bland ungdomar. En aktiv näringspolitik i nära samverkan med lokala näringslivet måste utvecklas i stadsdelsområdet. .

Utifrån klimatkrisen krävs ett aktivt klimat- och miljöarbete som genomsyrar all verksamhet – allt från strävan att mat lagas på plats i förskolor och på äldreboenden, att andelen vegetarisk och ekologisk mat ska öka väsentligt och att alla bostäder som byggs ska vara klimatneutrala. Staden behöver ta fram ambitiösa mål för att kraftigt minska kväveutsläppen.

Stadsdelsnämndernas budget behöver utökas för att ge en rimlig service och en ram för lokala satsningar. Samtidigt måste personalen garanteras en god arbetsmiljö och kunna försörja sig på sin lön. Staden måste därför ta fram mål om att erbjuda anställda rätt till heltid.

Underskott inom ekonomiskt bistånd ska täckas på central nivå. Alla ska kunna resa kollektivt i staden och SL-kortet ska därför återinföras i normen. Inom socialtjänsten krävs en långsiktig budgetsatsning för att uppfylla socialtjänstlagen. Socialtjänstens uppdrag om bistånd till barn och unga och personer med särskilda behov av vård och omsorg måste återupprättas. För att arbetet mot hemlösheten ska bedrivas effektivt bör alla stadsdelsnämnder ha en uppföljningsbar plan. Arbetet mot narkotikans utbredning måste stärkas. Inom förskolan måste barngrupperna minskas och genusperspektivet åter prioriteras. Staden måste klara att både ge fler barn förskoleplats och att förbättra kvaliteten. Inom äldreomsorgen måste utvecklingen vändas till en ambition om att öka nöjdheten bland brukarna för att säkra kvaliteten. Personer med funktionsnedsättningar har rätt till insatser efter behov oavsett organisationsgränser, vilket måste förtydligas i budgeten”.

Reservation

Ledamöterna Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Haglund båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden beslutar att


1. Delvis godkänna förvaltningsunderlaget
2. Komplettera underlaget till budget för år 2012 och inriktning för år 2013 och 2014 enligt Miljöpartiets förslag till budget för 2012 samt inriktning för år 2013 och 2014 i Stockholms kommunfullmäktige beträffande stadsdelsnämnderna
3. Samt därutöver anföra följande

Enskede-Årsta-Vantör är en fantastisk stadsdel att bo och leva i. Närheten till grönska och vatten och blandningen av människor med olika bakgrund skapar gränslösa möjligheter.
Enskede-Årsta-Vantör ska vara en modern, mänsklig och miljövänlig stadsdel. Det ska vara lätt att leva klimatsmart och miljövänligt. En grön omställning skapar fler jobb och företag, säkrar vår välfärd och visar ledarskap i miljöfrågorna.

Miljöpartiet de Grönas kommunpolitiska program är grunden för den politik vi vill föra i stadsdelen under mandatperioden 2011–2014. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns mer resurser till stadsdelarna. Miljöpartiets förslag skulle innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Förskolan
Den öppna förskolan spelar en viktig roll för barn som inte är inskrivna i förskoleverksamhet och för hemmavarande föräldrar. Öppna förskolor och parklekar behövs speciellt i en stad som Stockholm för att stärka nätverk där anonymiteten annars riskerar att bli stor. Resurser bör avsättas för satsningar på säkra lekplatser och utvecklade parklekar.

Förskolorna ska ha tillgång till pedagogiska gröna gårdar, där förskolans alla barn och personal får plats. Förskolan har en unik möjlighet att motverka befästandet av könsroller, heteronormativitet och rasism. Stockholms genuspedagoger i förskolorna är en stor tillgång för jämställdhetsarbetet i kommunen. Vi behöver börja tidigt med att bryta typiska könsrollsmönster och genuspedagoger skall finnas på alla stadsdelens förskolor. De likabehandlingsplaner som förskolorna är skyldiga att upprätta ska innefatta samtliga diskrimineringsgrunder och användas som ett verktyg i det dagliga arbetet.”

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v)

Vi anser att Årstafältet ska utvecklas till en spännande landskapspark för hela södra Stockholm, med utrymme för sport, naturupplevelser och fritidsaktiviteter. Bebyggelse av bostäder kan planeras runt fältet vilket vi har utvecklat i tidigare remissvar.

Tyvärr pågår just nu planering för bebyggelse av fältet med 4 000 nya lägenheter, vilket strider mot lagen eftersom det redan finns en gällande detaljplan med en giltighetstid till 2016. Planen får inte upphävas eller ändras före genomförandetidens utgång, om inte det är nödvändigt på grund av nya förhållanden av stor allmän vikt som inte kunnat förutses vid planläggningen. Några sådana förhållanden har inte tillkommit sedan planen togs 2001.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i särskilt uttalande från (m), (fp).

§3 Månadsrapport för mars 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 mars som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt inom ekonomiskt bistånd.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2011.

Dnr 1.2.1. -060/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick Oljelund, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut
2. Samt därutöver anföra


Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 25,5 miljoner kronor för perioden fram till mars inom främst individ- och familjeomsorgen och stöd och service till personer med funktionsnedsättningar samt ekonomiskt bistånd.

Samtidigt redovisas överskott med 25,5 miljoner kronor inom bland annat fritid och kultur, äldreomsorg och förskola. Detta gör att budget och resultat visserligen balanserar totalt sett, men riskerar att ske på bekostnad av minskade resurser i förhållande till anslaget från stadshuset till barn och äldre.

Vi kan konstatera att barngrupperna i förskolorna under året är större jämfört med 2010 och att majoriteten inte klarat av att uppfylla barnomsorgsgarantin. Stora barngrupper riskerar givetvis att försämra kvaliteten i förskoleverksamheten. Det är allvarligt om man använder storleken på barngrupperna och personalbemanningen på förskolorna för att balansera underskott i nämndens verksamhet. Vi anser att förvaltningens planering ska styras både av barnomsorgsgarantin och målet om barngruppernas storlek.

Individ och familjeomsorgen prognostiserar ett underskott på 5,6 miljoner kronor. Det är anmärkningsvärt att majoriteten väljer att fortsätta skära ned insatser för de mest utsatta . Det är mycket oroande att vårdinsatser, både av barn och unga och för vuxna med missbruk, avslutas i förtid med hänvisning till budgetunderskottet.

Äldreomsorgen visar överskott på 6,0 miljoner kronor vilket finansierats inom biståndsbedömningen på beställarsidan med uppåt 50 procent neddragningar av timtid inom hemtjänsten under 2010. Det saknas således inte ekonomiskt utrymme för att tillgodoses äldres behov i högre grad än vad som görs idag. Att staden sänkt ambitionsnivåerna ger överskott i budget men rimmar illa med talet om satsning på äldreomsorgen och ambitionen om att vara en god arbetsgivare.

Underskottet inom ekonomiskt bistånd måste följas nogsamt. Det är allvarligt att ungdomar tvingas ha försörjningsstöd under lång tid. Uppenbarligen har majoriteten inte tillräckligt höga ambitioner och mål för att lösa dessa ungdomars situation.”

§4 Inrättande av förskolepaviljong på Ottsjövägen 26 eller 29 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningens att utreda utbyggnad av en förskolepaviljong på Ottsjövägen 26 eller en nybyggnad av förskolepaviljong på förskolegården Ottsjövägen 29.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Årsta på längre sikt föreslår förvaltningen att utreda möjligheten att tillföra nya förskoleavdelningar inom förskoleområde Årsta 3, på Ottsjövägen 26 eller 29.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 april 2011.

Dnr 2.6.-194/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Rädda Fria Teatern i Högdalen – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda skrivelse om att rädda Fria teatern i Högdalen från nedläggning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2011.

Dnr 1.1.-109/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde proposition på framställda förslag till beslut och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag. Votering begärdes och verkställdes med ”ja” för bifall till förvaltningens förslag och ”nej” för bifall till förslag från (s), (v), (mp).

”Ja” röstade ledamöterna Eva Solberg (m), Annika Davidsson (m), Kristiina Katajikko (m), Erika Wing (m), Lena Kling (fp), tjänstgörande ersättaren Boris Kalanovic (m) och ordföranden Anders Hellström (m).

”Nej” röstade vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist (s), Malin Qvick-Oljelund (s), Linnéa Haglund (mp), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi (s), Love Edenborg (mp).

Nämnden hade således med sju röster mot sex beslutat att bifalla nämndens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett särskilt uttalande.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp)

” Den Fria teatern i Högdalen fyller en viktig funktion i Söderort. Fria Teatern, dess vänner och

även andra organisationer, har visat ett starkt engagemang för teatern. Detta har yttrat sig i bland annat kontakter med oss i stadsdelsnämnden både vid våra öppna möten, via mail och telefonsamtal. Flera av stadsdelsnämndens ledamöter har dessutom besökt stödcaféet på söndagar. Det fortsatta engagemanget är en viktig faktor för att teatern på sikt ska kunna överleva. Och att man fortsätter att arbeta med olika former för att utveckla verksamheten.

Fria teatern, liksom andra föreningar i vårt område, har också möjligheter att söka bidrag för riktade projekt mot t ex ungdomar”.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ” Nämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att i samverkan med centrala nämnder och styrelser rädda Fria Teatern i Högdalen från nedläggning.
  2. En summa om 700 000 kronor avsätts som en garanti för teaterns fortsatta verksamhet under hösten 2011.
  3. Därutöver vill vi framföra följande.

Enligt en ny broschyr om visionen för Söderort 2020 ska det finnas ett blomstrande kulturliv i Söderort. Den lokala utvecklingen ska främjas bland annat genom att ”… öka delaktigheten bland de boende, stärka nätverk, öka tryggheten, förbättra den yttre miljön, förbättra servicen i och kring lokala centrum, främja lokal kultur och skapa fler mötesplatser.”


Att bevara Fria Teatern i Högdalen ligger helt i linje med Söderortsvisionen. Att lägga ned teatern skulle däremot motverka utvecklingsplanerna och köra över Vantörsbor som över politiska gränser engagerat sig ideellt för att rädda teatern. Söndagscaféerna har blivit till en kulturell och social mötesplats över generationsgränserna och har därigenom visat sin stora betydelse för Högdalen.

Fria teatern är en viktig del av Vantörs kulturliv. Beslutet i Kulturnämnden strider mot alla ambitioner att ha levande förortscentrum med en blandning av kommersiell såväl som offentlig service samt kultur nära medborgarna.

Fria Teaterns verksamhet är i första hand inte ett ansvar för stadsdelsnämnden, men då de centrala facknämnderna brister i sitt ansvar för ytterstaden anser vi att stadsdelsnämnden måste ta initiativ till en långsiktig lösning. En sådan lösning ska självfallet tas fram i samarbete med bland annat kulturförvaltningen och andra parter, exempelvis Söderortsvisionen.

Stadsdelsnämnden har liksom centrala nämnder och styrelser ett ansvar för att bidra till att förverkliga visionen och bör därför ge förvaltningen i uppdrag att arbeta för att rädda teatern. Om så behövs ska nämnden ställa en garanti till teaterns förfogande, motsvarande det neddragna anslaget från kulturnämnden. Om finansieringen löses på annat sätt löses inte garantin ut.

Kulturnämnden har genom neddragna anslag motverkat kulturlivet i Högdalen. I första hand måste kulturnämnden rätta sitt beslut, som har visat sig bygga på felaktiga uppgifter om beläggning, barn- och ungdomsverksamhet, produktivitet och lokal förankring. I andra hand bör stadsdelsförvaltningen stödja en ansökan från Fria Teatern om anslag från Söderortsvisionen. Förvaltningens argument mot denna lösning bygger på det felaktiga påståendet om bristen på involvering i lokalsamhället. Frågan om Fria Teaterns framtid är av mycket stor betydelse för stadsdelen och förvaltningen bör därför snarast göra en egen bedömning av den tillgängliga informationen och inte basera sin argumentation på kulturnämndens uppgifter som nu visat sig vara gravt felaktiga. ”



Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i det särskilda uttalande från (m), (fp)

§6 Om hur andelen ekologiska livsmedel kan öka - svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda ärende om hur andelen ekologiska livsmedel ska kunna öka. Förvaltningen har satt målen utifrån stadens miljöprogram 2008-2011.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2011.

Dnr 1.1.-110/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamoten Linnéa Haglund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick-Oljelund, tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Att godkänna förvaltningens svar på skrivelsen.
Att förvaltningen skall arbeta för att påverka kravspecifikationerna i riktning att öka andelen ekologiska livsmedel i nämndens verksamheter.

§7 Personalomsättningen inom äldreomsorgens beställarenhet – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om personalomsättningen inom äldreomsorgens beställarenhet. En redogörelse begärs gällande personalomsättningen sedan sammanslagning av stadsdelarna 2007 samt resultat av den senaste psykosociala skyddsronden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 mars 2011.

Dnr 1.1.-038/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall”, är lydelsen på inledningen av 3 kap. 2 § i Arbetsmiljölagen.

Nämnden har det yttersta arbetsmiljöansvaret. För att nämnden och arbetsgivaren ska kunna ta ansvaret krävs samverkan mellan förvaltning, fackliga organisationer och skyddsombud. Att de fackliga organisationerna inte togs med i beredningen av ärendet och att deras synpunkter inte redovisas gör att vi som nämnd inte har en fullständig bild av situationen.

Utifrån lagen och den psykiska belastningen på medarbetarna som framgår av den psykosociala skyddsronden krävs mer flera och mer djupgående insatser än de som redovisas i svaret på vår skrivelse. Trots nyanställningar fortsätter tyvärr den höga personalomsättningen, eftersom så många som fyra personer redan har sagt upp sig i år.

Att personalen trivs med sina arbetsuppgifter är en god grund att stå på. Vi saknar dock en ordentlig analys av problemen, och menar att de fackliga organisationerna och skyddsombudens kunskap måste tas tillvara i det arbetet. Vi saknar också förslag om hur det ska bli en bättre vikarietäckning, beslut om insatser för att hjälpa de som har svårt att sova och omedelbara insatser för att ta itu med kränkningar som 15 procent av de anställda har upplevt.”

§8 Äldreboendeplan för Östra Söderort, stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av äldreboendeplan.

Ärendet

Enligt beslut i fullmäktige ska äldreboendeplanerna uppdateras kontinuerligt. Revidering av respektive plan sker i de fyra delområden som planeringen är uppdelad i. Planerna samordnas därefter av äldreförvaltningen genom referensgruppen för äldreboendeplanering. Antalet äldreomsorgstagare i staden beräknas minska fram till 2016 för att därefter öka .

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2011.

Dnr 1.1.-473-2010

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick-Oljelund, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ” Nämnden godkänner delvis förvaltningens tjänsteutlåtande.
  2. Därutöver vill vi framföra följande.

Det är viktigt med många olika boendeformer för äldre, så att var och en kan få ett tryggt boende på äldre dagar som passar det egna behovet. Servicehus är populärt bland många äldre, och idag är det till och med kö till Rågsveds servicehus. Vi vill bevara ser vicehusen som boendeform och därmed inte omvandla Rågsveds servicehus, Enskededalens servicehus respektive Enskede Nya servicehus till trygghetsboende. Behovet av trygghetsboenden ska tillgodoses genom nybyggnation.

Det är viktigt att hyrorna i trygghetsboenden hålls nere, så att inte pensionärer med låg inkomst blir utestängda från denna boendeform. Våra partier anser att kostnaden för gemensamhetslokaler och personalresursen inte ska läggas på hyresgästens hyra. Om kommunen betalar kan även äldre som bor i närområdet ha glädje av gemenskapen i trygghetsboendet.

Vi vill också framhålla vikten av att staden inte lägger ner sina egna väl fungerande vård- och omsorgsboenden bara av det skälet att privata aktörer vill starta boenden. ”

.

§9 Redovisning av 2010 års stimulansmedel för utveckling av äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens redovisning av 2010 års stimulansmedel godkänns.

Ärendet

Riksdagen beslutade att även för 2010 avsätta stimulansmedel för utveckling av landstingens och kommunernas vård och omsorg för äldre. Förvaltningen redovisar hur beviljade stimulansmedel för äldreomsorgen använts under 2010.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2011.

Dnr 2.1. -362/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Brukarundersökningar 2010 inom äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens redovisning

Ärendet

Stockholms stad genomförde under september – oktober 2010 brukarundersökningar inom hemtjänst, vård- och omsorgsboenden och dagverksamhet med syfte att hålla uppdragstagare, utförare och brukare informerade om styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2011.

Dnr 1.2.1.-079/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick-Oljelund, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” 1.Nämnden uppdrar åt förvaltningen att inför budget 2012 planera för en generell höjning av omsorgstagarnas nöjdhet utifrån brukarundersökning 2010 till minst kommunfullmäktiges mål samt i övrigt att öka nöjdheten med minst 5 % -enheter.

2.Därutöver vill vi framföra följande.

Det är mycket glädjande att Rågsveds servicehus visar högre värden än stadens genomsnitt inom flera områden. Personalen som arbetar i huset har en stor del i brukarnas uppskattning. Även satsningen på hälsoträdgårdar och Salongerna som inleddes under vår mandatperiod har tillsammans med möjligheten att äta mat som lagas på plats i huset bidragit till en bra boendemiljö.

Mindre positivt är att brukarnas nöjdhet generellt med hemtjänsten i ordinärt boende och i servicehusen liksom med förvaltningens vård- och omsorgsboenden är lägre än staden totalt. Även jämfört med Socialstyrelsens nationella brukarundersökning ligger Enskede-Årsta-Vantör sämre än både staden och riket i stort.

Den låga nöjdheten är givetvis ett resultat av de senaste årens kraftiga nedskärningar inom äldreomsorgen i stadsdelsförvaltningen. Det är inte acceptabelt utifrån att äldreomsorgen går med överskott att Enskede-Årsta-Vantörs äldre ska ha en lägre servicenivå jämfört med både staden och riket. Än mer anmärkningsvärt är att målen för omsorgstagarnas nöjdhet inför budget 2011 på flera områden ligger lägre än kommunfullmäktiges mål samt har sänkts på flera områden.”

§11 Avvikelse från stadens riktlinjer avseende boendekostnader

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att frångå stadens riktlinjer för försörjningsstöd när det gäller boendekostnader på härbärge samt kvinnojourer.

Ärendet

Kommunfullmäktige utfärdade i maj 2010 reviderade riktlinjer för ekonomiskt bistånd enligt stadens riktlinjer betalas alla kostnader för härbärge av Utredningsenheten för vuxna. Förvaltningen föreslår att riktlinjerna frångås på så sätt att de kostnader som härrör från beslut fattade på Mottagningsenheten/Försörjningsstödsenheten betalas med försörjningsstöd istället för att anses som vårdkostnader och finansieras av medel som avser missbruksvård.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2011.

Dnr 1.1. -189/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Redovisning av arbetet mot hemlösheten – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att bereda skrivelse med frågor om dels hur arbetet med att minska hemlösheten det senaste året bedrivits dels vad som finns för planer för 2011.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars 2011.

Dnr 1.1.-108-2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Linnéa Haglund m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick-Oljelund, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Linnéa Haglund och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1Nämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med en sammanhållen plan för det lokala arbetet mot hemlöshet med ambition att sänka antalet hemlösa i stadsdelsområdet.

2.En nolltolerans mot hemlöshet bland unga vuxna införs.

3.Ett särskilt arbete mot hemlöshet bland unga vuxna initieras.

4.Därutöver vill vi framföra följande.

Antalet hemlösa i stadsdelsområdet har accelererat sedan 2006 med nästan 40 % -enheter. Det är en utveckling som går tvärtemot trenden i resten av staden.

Som förvaltningen skriver i sitt svar är problematiken mångfacetterad. De hemlösa som medborgarna upplever att de möter dagligdags är de som under stora delar av året lever i tält- och husvagnsläger i skogar och grönområden. Men hemlösheten har många andra ansikten och levnadsberättelser som var och en behöver mötas med individuella insatser. Många hemlösa avvisar kontakt med socialtjänsten, många gånger på grund av tidigare mindre goda erfarenheter av samhället, vilket kräver ett långsiktigt och uthålligt motivationsarbete och förhållningssätt.

Allvarligast är de unga som får börja sitt vuxna liv utan både bostad och arbete. En sådan start på ett vuxenliv riskerar att permanenta de svåra levnadsvillkoren, varför stadsdelsnämnden ska ha en nolltolerans och sätta in särskilda insatser för att häva den accelererande hemlösheten i stadsdelsområdet.

Det är en av samhällets viktigaste uppgifter att se till att alla invånare har bostad och en skälig levnadsnivå. För detta krävs högre ambitioner och större insatser än vad som idag finns hos nämndens majoritet.”

§13 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens handikappråd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden utser Inga-Britt Svärd som ledamot till stadsdelsnämndens Handikappråd för tiden 2011-03-01-2014-12-31

Ärendet

Stadsdelsnämndes handikappråd är ett rådgivande organ i frågor rörande funktionsnedsättning. HSO Stockholms stad har lämnat en fyllnadsnominering med anledning av en avsägelse från en ledamot.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2011.

Dnr 1.1-170-2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Anmälningsärenden

Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

Förvaltningsgruppens protokoll

Balanslista över medborgarförslag

Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

Beslut 2011-03-07 Socialstyrelsen

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§15 Nämndens frågor

Ändrat datum för sammanträdet i maj

Beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att ändra datum för sammanträde i maj till onsdag den 18 maj 2011.

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.


1. Skrivelse om missförhållanden kring Carema och privat hemtjänst

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Enligt en granskning som TV4 Nyheterna gjort av hemtjänsten i Farsta stadsdelsnämnd tillbringar inte hemtjänstföretaget Carema lika mycket tid hos de gamla som de har rätt till. Granskningen visar att de äldre i vissa fall bara får hälften så mycket tid som biståndsbeslutet säger, vilket enligt TV4´s granskning inte är ovanligt.

Ovanstående i kombination med majoritetens beslut om att upp till halvera tiden för biståndsbedömda insatser inom hemtjänsten väcker många frågor om kvalitén inom den privata delen av hemtjänsten i stadsdelen. Vi har vid flera tillfällen fått rapporter om att den kommunala hemtjänsten inte alltid hinner med de insatser som biståndsbedömts och att personalens arbetssituation är ohållbar.

Med anledning av ovanstående granskning vill vi ha redovisning av följande frågeställningar

- hur många omsorgstagare i Enskede-Årsta-Vantör har Carema som utförare av hemtjänst?

- hur många omsorgstagare i Enskede-Årsta-Vantör har annan privat utförare av hemtjänst?

- hur stora är volymerna av biståndsbedömd hemtjänst till privata utförare i stadsdelen?

- hur säkerställer nämnd/förvaltning att den beviljade biståndsbedömda tiden och insatsen utförs av Carema (utöver brukarundersökningen)?

- hur säkerställer nämnd/förvaltning att den beviljade biståndsbedömda tiden och insatsen utförs av andra privata aktörer inom hemtjänst (utöver brukarundersökningen)?

- kommer förvaltningen att vidta särskilda åtgärder med anledning av den redovisning som TV4 gjort?

2. Skrivelse om långsiktig förskoleplanering istället för tillfälliga lösningar

Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvistm.fl.(s)Linnéa Haglund m.fl. (mp)

”Nämnden har det senaste året fått ta ställning till en rad olika ärenden om att inrätta förskoleavdelningar i olika typer av tillfälliga lokaler. Syftet är att uppfylla barnomsorgsgarantin, ibland i akuta skeden, men många gånger är varken lokaler eller gårdar optimala för förskoleverksamhet.

Eftersom det har visat sig att fler barn står i kö för barnomsorg än vad som är att förvänta enligt prognoserna behöver nämnden ha en bättre framförhållning. Vi vill därför att förvaltningen återkommer med en bedömning av behovet av fler permanenta nya förskolor samt behovet av fler paviljonglösningar.

Utifrån en kartläggning kan beslut fattas om att dels ta fram fler inriktningsärenden för att bygga nya permanenta förskolor med bra förskolegårdar och ändamålsenliga lokaler dels ta fram fler inriktningsärenden liknande Ottsjövägen 26 eller 29. Där finns ett ”vilande bygglov”, som ger beredskap för att snabbt kunna ställa upp en paviljong. Grundinställningen bör vara att paviljonglösningar endast ska användas för att fylla ett tillfälligt behov.

§16 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om förändring av förvaltningens organisation på så sätt att den del som gäller stadsplanefrågor inklusive parkverksamheten övergår från avdelning förskola fritid till staben och blir på så sätt direkt underställd direktören.

Nämnden tackade för informationen.