Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-03-21

Sammanträde 2013-03-21

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte
Torsdag 14 mars 2013, klockan 18.30

Söderortsvisionen, Projektledare Jespe Läs mer...r Ackinger och utredare Lotta Gillhardt informerar om Söderortsvisionen och stadsdelens delprojekt

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Månadsrapport för februari 2013

5 Ansökan om medel för projekt inom Vackra Stockholm

6 Håll Enskede-Årsta-Vantör rent - svar på skrivelse från (S), (V)

7 Redovisning av jämförelse av parklekarna Stacken och Stamparken - svar på skrivelse från (V), (S)

8 Brukarundersökning 2012 för avdelningen för individ- och familjeomsorg

9 Verksamhetsbidrag till Convictus Bryggan Vantör

10 Granskning av social barn- och ungdomsvård vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, redovisning av förslag till åtgärder

11 Redovisning av 2012 års stimulansmedel för utveckling av äldreomsorgen

13 Brukarundersökningar boende för vuxna personer med funktionsnedsättning 2012

14 Brukarundersökningar inom socialpsykiatrin 2012

Remissärenden

15 Handlingsplan för ökad insamling av matavfall i Stockholms stad för biologisk behandling- svar på remiss från kommunstyrelsen

Dnr 861-2012-1.5.1. (omedelbar justering)

16 Revidering av riktlinjerna för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna inom individ- och familjeomsorgen, omsorgen om äldre personer och personer med funktionsnedsättning- svar på remiss till kommunstyrelsen (omedelbar justering)

17 Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning - svar på remiss från kommunstyrelsen

Dnr 77-2013-1.5.1. (omedelbar justering)

18 Förslag om införande av meritpoäng för ämnet svenskt teckenspråk för hörande - svar på remiss till kommunstyrelsen.

19 Motion om boende för äldre i Högdalen- svar på remiss till kommunstyrelsen

20 Uppföljning av verksamhet för personer med funktionsnedsättning- svar till stadsrevisionen - svar till stadsrevisionen

(omedelbar justering)
Dnr 783-2012-1.4.

21 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m. förteckning utsändes)
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor (utsändes senare)
E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
H. Rutin för hantering av synpunkter och klagomål, (se pärm)

23 Stadsdelsdirektörens information

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (96 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) och ledamoten Gustav Johansson (M) utsågs att justera dagens protokoll och samliga ärenden. Justering sker tisdagen den 26 mars 2013 kl 08.00 på Slakthusplan 4, Johanneshov.

§2 Fastställande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av § 43.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 7 februari anmäldes justerat den 13 februari 2013.

§4 Månadsrapport för februari 2013

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 28 februari 2013 som visar en budget i balans efter resultatöverföring. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg samt stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Överskott redovisas inom förskola, äldreomsorg och fritid. Övriga verksamhetsområden beräknar en budget i balans.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars 2013.
Dnr 1.2.1.-070/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”Det är oroväckande att underskottet inom barn och unga är 8 miljoner kronor och att vårdbudgeten är intecknad till 95 % bara två månader in på nya budgetåret. Att kostnaderna är stora för externa placeringar är en följd av en socialt utsatt situation för barn och unga. Placeringar får dock inte avslutas av budgetskäl utan måste alltid bedömas utifrån barns bästa. För att förbättra barns levnadsvillkor och på sikt minska kostnaderna behövs ett ökat förebyggande arbete som kan finansieras exempelvis genom sociala investeringsfonder.

Även det strukturella underskottet om 6 miljoner kronor inom stöd och service till personer med funktionsnedsättningar är allvarligt. Om orsaken till att vissa privata utförare inte godtar stadens ersättning är att man värnar sina vinstmarginaler borde staden starta egna boenden. Våra egna verksamheter ska inte tvingas till nedskärningar på grund av andras överpriser. Ett aktuellt exempel är beslutet att lägga ned den befintliga nattservicen för boende i Svedmyra.”

§5 Ansökan om medel för projekt inom Vackra Stockholm

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande lämnas som ansökan om 800000 kr i projektmedel till kommunstyrelsen.

Ärendet

Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden ansöker om 800 000 kronor för ett projekt inom Vackra Stockholm, avseende byggnation av en replik av lusthuset/parkpaviljongen från 1866 i Enskedeparken.

Arbetet ska genomföras i samverkan med Stadsmuseum samt utföras av feriearbetande ungdomar som i och med projektet får en inblick i naturbrukets yrkesmiljö med stöd av yrkesarbetare och pedagog.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 2.1.-144/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) och Åsa Öckerman m.fl. (MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) vice ordföranden Rosa Lundmark (V) samt Åsa Öckerman (MP) och Love Edenborg (MP), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

”1. I huvudsak bifall till förvaltningens förslag.

2. Uppdra åt förvaltningen att inventera hela stadsdelsområdet och återkomma med ytterligare förslag till ansökan till kommunstyrelsen

Alla insatser för att försköna stadsdelsområdet är välkomna och den trevliga paviljongen kommer väl fylla sin plats i den vackra parken.

Vi ser att fler stadsdelar i nämndens område skulle behöva insatser för att försköna levnadsmiljön för invånarna. På senaste områdesmötet för Johanneshov lyfte mötesdeltagarna bland annat situationen på Gullmarsplan. Men även vid områdesmöten i Östberga och Högdalen har kraftfulla synpunkter framförts om den fysiska miljön i stadsdelarna.

Det är bra att förvaltningen inledningsvis har gjort en grov kartläggning av behoven av försköning. Förvaltningen uppdras nu att gå vidare och specificera behoven i hela stadsdelsområdet och återkomma till nämnden med fler förslag på hur våra stadsdelar kan förskönas. Medborgarna bör inbjudas att lämna idéer och förslag.

Vi vill också framföra vikten av att staden centralt tar fram offentliga kriterier för hur ansökningarna ska bedömas, så att det görs på ett transparent och likvärdigt sätt.”

§6 Håll Enskede-Årsta-Vantör rent – svar på skrivelse från (S), (V)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse.

Ärendet

Nämnden har efter skrivelse från Magnus Dannqvist (S), Rosa Lundmark (V) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse med förslag att starta en kampanj på temat ”Håll stadsdelen rent”. Förvaltningen hänvisar till Trafikkontoret som sedan flera år tillbaka har kommunfullmäktiges uppdrag att arbeta för att minska nedskräpningen i Stockholm och som central förvaltning kan rikta kampanjen till alla i Stockholm oberoende av vilken slags mark som nedskräpningen sker på.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 805-2012-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) vice ordföranden Rosa Lundmark (V), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

”1. Uppdra åt förvaltningen att återkomma med en plan för att involvera det lokala näringslivet i åtgärder för att minska nedskräpningen i stadsdelsområdet

2. Uppdra åt förvaltningen att återkomma med en redovisning av samt en plan för att utöka antalet papperskorgar i stadsdelsområdet

3. Uppdra åt förvaltningen att återkomma med en plan för feriearbeten för ungdomar i syfte att tillsammans med lokalt näringsliv och medborgare i stadsdelsområdet minska nedskräpningen

Arbetet med att minska nedskräpning är ett ständigt pågående arbete. Det är både att systematiskt arbeta med attitydförändringar, dels i förhållande till de boende och dels gentemot näringsidkare i området. Det är även en fråga om god tillgång till tillräckligt stora kärl där skräp kan lämnas på ett enkelt sätt. Kärlen kan vara både permanenta och säsongsbetonade utefter belastning på området de är placerade i.

Ett bra sätt att arbeta med bestående attitydförändringar är att involvera gruppen unga i stadsdelsområdet i arbetet för en ren stadsdel. Delaktighet gör att förståelsen ökar för de processer och effekter som nedskräpning medför.

Information om städning måste kraftigt förbättras. Enligt medborgarundersökningen 2012 var det bara 14 % som ansåg att staden ger klar och tydlig information om hur ofta och hur snabbt gator och parker ska städas, papperskorgar tömmas, snön röjas och klottret saneras. Bara 28 % vet var de ska vända sig för att anmäla klotter/skadegörelse, nedskräpning, fel på belysningen och liknande i stadsmiljön.

Satsningen ska marknadsföras på ett slagkraftigt sätt och gärna också via sociala medier. Alla ska veta vad målet är, vilka insatser som görs, vad var och en kan bidra med, vart man vänder sig med frågor och hur det går.”

§7 Redovisning av jämförelse av parklekarna Stacken och Stamparken – svar på skrivelse från (V), (S)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelse från (S), (V).

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (V) och Magnus Dannqvist (S) uppdragit åt nämnden att redovisa en jämförelse av parklekarna Stacken och Stamparken vad avser olikheter i fråga om delfinansiering, personalansvar och lokalfråga.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2013.

Dnr 841-2012-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) vice ordföranden Rosa Lundmark (V), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

”1. Förvaltningens redovisning godkänns

2. Förvaltningen får i uppdrag att se över stödet till parkleken Stacken

3. Dessutom vill vi framföra följande

Förvaltningens kostnader varierar stort mellan de två föreningsdrivna parklekarna. Trots att de har öppet ungefär lika många timmar i veckan skiljer det 303 tkr mellan förvaltningens kostnader. Att parklekarna tidigare har tillhört olika stadsdelsområden förklarar att det är olika konstruktioner på vem som betalar vad. Nu när parklekarna ligger i samma stadsdelsområde kan det inte fortsätta att vara så stora skillnader i finansiering från förvaltningens sida. Det finns inget i ärendet som visar att behovet är större i det ena området än i det andra. I Östberga finns dessutom en helt kommunalt finansierad och numera privat driven parklek. Vi anser att förvaltningen ska se över stödet till Stacken i syfte att utjämna villkoren.”

§8 Brukarundersökning 2012 för avdelningen för individ- och familjeomsorg

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner rapporten.

Ärendet

Avdelningen för individ- och familjeomsorg genomförde under september en brukarundersökning. Undersökningen genomfördes som enkätstudie. Svarsfrekvensen var totalt sett 67 procent för den enkät som riktade sig mot vuxna och 62, 3 procent för barnenkäten. Bemötande, kompetens och delaktighet är områden som de som besvarat enkäten överlag är nöjda med. Utvecklingsområden är möjlighetan att komma i kontakt med individ- och familjeomsorgen både per telefon och via internet, hur man lämnar synpunkter eller klagar och rättssäkerhetsfrågor såsom hur lång tidutredningen ska ta och kännedom om överklagandeprocessen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 februari 2013.

Dnr 1.2.1.-134/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”Det är bra att en brukarundersökning har genomförts samtidigt för hela individ- och familjeomsorgen och att barn och unga fått komma till tals. Analysen av resultaten går lättare när man kan jämföra enheter. Det är tydligt att karaktären av kontakt påverkar svarsfrekvensen. Att så många inte vet hur och att de kan överklaga beslut är en tankeställare. Det är viktigt att förvaltningen säkerställer att alla brukare känner till sina rättigheter.”

Åsa Öckerman m.fl. (MP):

”Vi anser att rättsäkerhet är en mycket viktig fråga i sammanhanget och det är därför oroväckande att mer än hälften av brukarma svarar att de inte känner till att man kan överklaga, eller hur man överklagar ett beslut. Vi förutsätter att förvaltningen jobbar vidare med frågan om hur man kan bli tydligare i sin information till brukarna och vilka orsaker som ligger bakom de låga siffrorna. En orsak kan ju t.ex. ha med språkförbistringar att göra och detta bör gå att överbrygga med extra informationsinsatser.”

§9 Verksamhetsbidrag till Convictus Bryggan Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden beviljar föreningen Convictus 500000 kronor för verksamheten Bryggan Vantör för verksamhetsåret 2013.

Ärendet

Ansökan om bidrag för 2013 har inkommit från Convictus Bryggan Vantör. Förvaltningen värdesätter samarbetet med Bryggan och det arbete som görs för förvaltningens hemlösa och missbrukare samt att Bryggan utgör en plattform för förvaltningens uppsökande verksamhet.

Förvaltningen föreslår att Convictus Bryggan beviljas verksamhetsbidrag med 500 tkr för 2013.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 februari 2013.

Dnr 5.4.-111/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”Convictus verksamhet vid Bryggan Vantör är sedan starten mycket betydelsefull i det uppsökande arbetet bland hemlösa i stadsdelen. Vi ser därför med stor tveksamhet på den nya ordning där verksamheten vid Convictus framöver ska ingå i nämndens övriga fördelning av medel till det ideella föreningslivet. Denna ordning får inte på något sätt medföra reducering av anslaget till Bryggan Vantör.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§10 Granskning av social barn- och ungdomsvård vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, redovisning av förslag till åtgärder

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner rapporten

Ärendet

Stadens socialtjänstinspektörer har genomfört en granskning av myndighets­utövningen gällande barnavårdsutredningar inom den sociala barn- och ungdomsvården i Enskede-Årsta-Vantör. Socialinspektörerna visar på att det finns ett utvecklingsbehov vad gäller kvalitetsarbetet inom verksamheten för barn och ungdom och under 2013 kommer insatser för att kvalitetssäkra arbetet att genomföras. Förvaltningen redovisar förslag till åtgärder med hänvisning till inspektörernas granskning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 februari 2013.

Dnr 6.-076/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Redovisning av 2012 års stimulansmedel för utveckling av äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens redovisning av 2012 års stimulansmedel godkänns och protokollsutdrag anmäls till Socialstyrelsen.

Ärendet

Socialstyrelsen beslutade att kvarvarande stimulansmedel från 2011 kunde överföras till 2012 för fortsatt utveckling av landstingens och kommunernas vård. De stimulansmedel som äldreomsorgen beviljades 2007-2011 omfattade projektverksamhet för totalt 37688000 kronor. Förvaltningen redovisar i tjänsteutlåtandet hur de beviljade stimulansmedlen använts under 2012.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 februari 2013.

Dnr 32-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Brukarundersökningar inom äldreomsorgen 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens redovisning godkänns.

Ärendet

Stadsledningskontoret genomför årligen brukarundersökningar som vänder sig till äldre personer med hemtjänst, dagverksamhet och boende på vård- och omsorgsboende. Förvaltningen har sammanfattat resultaten för de enkäter som genomfördes 2012. Brukarundersökningarna har höga bortfall, vilket gör att resultaten inte kan generaliseras. Sammanfattningsvis ligger stadsdelens resultat för hemtjänst och vård- och omsorgsboende i linje med stadens totala resultat med vissa undantag. På enheterna inom egen regi pågår analysarbetet av resultaten, och handlingsplaner upprättas utifrån identifierade förbättringsområden. Planerna kommer även omfatta aktiviteter för att förbättra svarsfrekvensen av undersökningen så att resultaten kan bli mer tillförlitliga.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2013.

Dnr 91-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”Brukarundersökningar är en viktig del av uppföljningen av äldreomsorgen, men för att få en helhetsbild av kvaliteten måste även andra uppföljningar tas med. Dessutom behöver svarsfrekvensen höjas för att resultaten ska kunna generaliseras

Undersökningen visar att de som har svarat tycker att det har blivit bättre inom flera områden, men också att det exempelvis har blivit sämre på flera enheter framförallt när det gäller promenader, utevistelser samt möjlighet att påverka hjälpen och vardagen.

Eftersom det bara är 65 % av de äldre som själva har svarat när det gäller hemtjänst och 9 % som svarat helt själva av de som bor på vård- och omsorgsboende så vet vi inte om svaren helt motsvarar de äldres egna synpunkter om de kunnat svara på frågorna själva.”

§13 Brukarundersökningar boende för vuxna personer med funktionsnedsättning 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens redovisning godkänns.

Ärendet

Stadsledningskontoret genomför årligen brukarundersökningar som vänder sig till samtliga personer i staden som beviljats insatserna grupp- eller serviceboende för vuxna, boende för barn, daglig verksamhet och korttidshem. Stadsdelens resultat har förbättrats jämfört med föregående år på 9 av 15 ställda frågor.

På enheten inom Egen regi pågår analysarbetet av resultaten, och handlingsplan upprättas utifrån identifierade förbättringsområden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2013.

Dnr 92-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”Brukarundersökningar är en viktig del av uppföljningen, men för att få en helhetsbild av kvaliteten måste även andra uppföljningar tas med. Dessutom behöver svarsfrekvensen höjas betydligt för att resultaten ska kunna generaliseras. Eftersom det bara är 40 % som själva har svarat vet vi inte om svaren helt motsvarar brukarnas egna synpunkter om de svarat själva.

De som har svarat tycker att det har blivit bättre inom flera områden jämfört med 2011, men också att det blivit sämre på flera sätt i kontakten med personalen. Jämfört med 2009 har det blivit sämre på 8 av 12 områden. Ytterligare två frågor som visar en negativ trend har tagits bort ur undersökningen 2012. En fråga är hur konkurrensutsättningen påverkat utvecklingen.”

Åsa Öckerman m.fl.(MP):

”Det är tråkigt att svarsfrekvensen i undersökningen var så låg. Endast 40%. Under förvaltningens synpunkter nämns det att i handlingsplanen kommer även omfatta aktiviteter för att förbättra svarsfrekvensen. Vi undrar vilka dessa aktiviteter kommer att vara och hur ska förvaltningen arbeta för att öka svarsfrekvensen.”

§14 Brukarundersökningar inom socialpsykiatrin 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens redovisning godkänns

Ärendet

Stadsledningskontoret genomförde 2012 för andra året i rad en brukarundersökning som vänder sig till personer med psykisk funktionsnedsättning med någon form av biståndsbedömt boende, boendestöd eller sysselsättning. Syftet med brukarundersökningarna är att följa upp de av kommunfullmäktige satta mål för verksamhetsområdet, samt att följa upp brukarnas uppfattning av omsorgen. Inom utförarenheten för socialpsykiatri har resultatet av brukarundersökningen analyserats. Handlingsplan är upprättad med åtgärder för att få ett bättre resultat vid nästa undersökning. Enheten planerar även att genomföra fokusgrupper för att tillsammans med brukare vidare utveckla kvalitén i verksamheterna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2013.

Dnr 093-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§15 Handlingsplan för ökad insamling av matavfall i Stockholms stad för biologisk behandling- svar på remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsledningskontoret har tillsammans med Stockholms Stadshus AB arbetat fram en handlingsplan för ökad insamling av matavfall i Stockholms stad för biologisk behandling. Målet är att 50 % av matavfallet från hushåll, restauranger, storkök och butiker ska återvinnas genom biologisk behandling, och samtliga verksamheter inom stadens regi ska ha och bedriva insamling av matavfall före utgången av 2018. Insamlingen ska leda till ökad produktion av biogas. Det kräver bl.a. att samtliga insamlingsmetoder och optisk sortering används, att en stor andel av flerbostadsfastigheter och villahushållen ansluts, att infrastruktur byggs ut och att taxan höjs. Förvaltningen ser i stora delar positivt på handlingsplanen och stadens höjda ambitionsnivå med insamling av matavfall.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 861-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) yrkade bifall till sitt förslag till beslut. Ledamoten Åsa Öckerman, m.fl. (MP) yrkade bifall till sitt förslag till beslut.

Reservation

Vice ordförandena Rosa Lundmark (V) reserverade sig till förmån för sitt förslag till beslut:

”1. Nämnden sätter målet för insamlat matavfall till 70 procent senast vid 2017 års utgång

och till 80 procent innan utgången av 2018.

2. Nämnden uppdrar till förvaltningen att ordna insamling av matavfall under 2013 i förvaltningshuset på Slakthusplan 4.

3. Nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som huvudsakligt remisssvar.

4. Utöver detta vill nämnden framföra:

Förslaget till handlingsplan för ökad insamling av matavfall innehåller en hel del positivt.

Stockholms stad hade 35 procent som mål för insamlandet till år 2010 men inte ens under år 2012 nådde staden denna nivå. Nu sätter man 50 procent som mål till utgången av 2018. Det är en mycket låg ambition. Vi tror med fog att nämnden kan ha en mer optimistisk syn. I Linköping är nu över 90 procent av hushållen positiva till att sortera matrester. Stockholm behöver nå minst 70 procent 2017 och som lägst 80 procent under 2018. Linköping samlar in allt (100 %) sedan våren 2012. Med förslaget om 50 procent skulle Stockholm år 2018 bara ha nått upp till hälften av vad Linköping redan nu når.

Inga avfallskvarnar

System med avfallskvarn verkar lockande enkelt. Men ack så falskt bländande! Dels är det malda matavfallet dåligt för avloppsrören, dels försvinner en ansenlig del av energin innan resterna når bearbetningen, eftersom rötningen startade på fel ställe. Detta informerade miljöförvaltningen nämnden om på öppet möte den 7 februari.

Slakthusplan 4 ett föredöme

Samliga staden egna verksamheter ska ha insamling av matavfall senast 2018 är målet. Inte minst för att vara ett gott föredöme. Det är då rimligt att förvaltningen på Slakthusplan 4 tar täten och redan under 2013 ordnar detta. Det är också rimligt att även privata men offentligt finansierade förskolor och omsorgsboenden omfattas av målet för 2018.

Handläggare för miljö- och klimatarbetet

Vi instämmer fullt ut i att det är angeläget att miljö- och klimatfrågorna prioriteras. För att stadsdelsnämnden ska ha en chans att ta sitt ansvar i förverkligandet av denna handlingsplan behövs nya och öronmärkta resurser till förvaltningens miljö- och klimatarbete.

Man borde framöver låta producenterna betala till kommunen samt ge medborgarna ett betydligt enklare och effektivare sorteringssystem.

Anläggning för optisk sortering i Högdalens industriområde

Det är en god idé att ha en sorteringsanläggning i industriområdet. För att det ska fungera på bästa sätt måste en noggrann analys göras av hur transporterna påverkar närliggande bostäder och naturmark. Det är viktigt att boendemiljöer och andra kvaliteter i området bevaras.”

Ledamöterna Åsa Öckerman (MP) och Love Edenborg (MP) reserverade sig till förmån för sitt förslag till sitt förslag till beslut:

”1. Att 70 % ska sättas som mål för matavfallsinsamling

2. Att öka differentieringen av avfallstaxan

3. Att lokalisering i Högdalen utreds noga tillsammans med andra förvaltningar som har planer för stadsdelen

4. I övrigt anföra följande

Den moderatledda majoriteten i Stockholms stad har försatt värdefull tid. Efter sex år av obrutet regeringsinnehav i Stockholm har den viktiga infrastrukturen för insamling av matavfall och framställning av biogas inte byggts ut. I branschorganisationen Avfall Sveriges benchmarking placerar sig Stockholm på en föga imponerande plats. Detta är ett område som sedan länge borde ha haft högsta prioritet och där Stockholm skulle ha unika möjligheter att ligga i framkant. Biogasfrågan är ett av många tydliga exempel där staden ligger långt efter och där chans efter chans missats att bli vägledande och föregångare. Miljöpartiet de gröna har påtalat vikten av matavfallsinsamling för den styrande majoriteten i Stockholm sedan 2006.

Det är nödvändigt att fatta beslut om inriktning och konkreta åtgärder. Det är fullt möjligt att sortera ut 70 procent av matavfallet i Stockholm, vilket ligger i nivå med vad som görs i t.ex. Västerås. Avfallstaxan ska tydligare differentieras så att det i större utsträckning än idag lönar sig ekonomiskt att sortera ut matavfall. I Södertälje har matavfallet samlats in sedan 2001 och till deras anläggning skickas nu den lilla mängd matavfall som nu ingår i Stockholms pilotstudie.

För att matavfallsinsamling ska kunna införas på bred front i Stockholm krävs styrande åtgärder och investeringar i kapacitetsstarka anläggningar. Samtliga nuvarande insamlingsmetoder och system för optisk sortering bör användas. Det är önskvärt att bygga upp system som staden äger och har rådighet över, så att kapaciteten i anläggningarna i första hand kan användas för matavfall som uppkommer i Stockholm. Biogasen ska användas som drivmedel för fordon vilket ger stora miljövinster. Det är av stor vikt att matavfall från de kommunala verksamheterna samlas in och används som råvara, stadens verksamheter ska vara ett föredöme.

Före ett snabbt införande behövs kartläggning och beslut om lämpliga åtgärder utifrån lokalernas beskaffenhet och geografiska läge. Vi vill även understryka alla de viktiga synpunkter som förvaltningen EÅV tar upp i sitt tjänsteutlåtande. Att ett miljöteknikkluster utvecklas i Högdalen har Miljöpartiet länge varit positiva till, men det kan inte nog påpekas att detta måste samplaneras oerhört noga med den utveckling som samtidigt sker i stadsdelen så att inte boendekvaliteter blir lidande av ökad tung trafik till nya anläggningar.

De juridiska förutsättningarna för ansvarsfördelningen mellan stadens berörda förvaltningar och bolag och eventuellt behov av organisatoriska förändringar måste tydliggöras. Ledig rötningskapacitet i andra anläggningar i regionen ska utnyttjas under uppbyggnadsperioden, men exempelvis är SRV:s anläggning är i första hand avsedd för Södertörnskommunernas behov”

Särskilt uttalande

Magnus Dannqvist, m.fl. (S):

”För att använda ett, i litteratur-Nobelprissammanhang slitet utrop: - Äntligen!

Vi hälsar med stor glädje Stadsledningskontorets och Stockholm Stadshus ABs förslag till handlingsplan. Tidigare har vi upplevt, att stadens ambitioner inom detta område har varit för lågt satta. Med föreliggande förslag till handlingsplan för ökad insamling av matavfall ser vi klart en ändrad ambitionsnivå vilket också är en förutsättning för att Stockholms stora behov av biogas i någon mån ska kunna mötas.

Vi noterar också med tillfredställelse, att förutom de redan beprövade metoderna för insamling av hushållens matavfall, läggs också förslaget om optisk sortering. En metod som vi tror väsentligt underlättar insamlandet såväl för den enskilde som för många fastighetsägare. För den enskilde blir en färgad påse så mycket mer tydlig, än vad t ex majspåsar eller papperspåsar i neutrala färger blir och för fastighetsägaren innebär kanske optisk sortering en än mer enkel metod för anslutning till exempelvis redan fungerande sopsugsystem. Sorterings-ansvaret läggs också tydligare på sorteringsanläggningarna utan att för den skull försvåra för dessa.

Att stimulera ett ökat insamlande av matavfall via en taxehöjning är också rätt väg, att gå och är så att säga en vedertagen princip för alla de orter och städer i Sverige som redan idag framgångsrikt sorterar matavfallet särskilt.

Emellertid ställer vi oss lite frågande till minimimålet på 35 st för hur många daglivaruhandlare som bör anslutas till insamlandet av matavfallet. Den målnivån ter sig väldigt låg med Stockholmsmått mätt.

Vi ställer oss också positiva till förelagen lokalisering av en sorteringsanläggning i Högdalens industriområde. Men samtidigt instämmer vi i förvaltningens skrivning om, att en sådan transportintensiv etablering fordrar noggrann analys så att boendemiljöer eller andra kvaliteter i området inte går förlorade.

Förvaltningens ifrågasättande av handlingsplanen – att den kan uppfattas som snäv – instämmer vi däremot inte i. Där delar vi istället Stadsledningskontoret mer optimistiska syn om att målet förvisso innebär en betydande ambitionshöjning, men ändå får anses som realistisk mot bakgrund av planerade insatser från stadens nämnder och bolag.”

§16 Revidering av riktlinjerna för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna inom individ- och familjeomsorgen, omsorgen om äldre personer och personer med funktionsnedsättning- svar på remiss till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på remissen ”Revidering av riktlinjerna för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna, omsorgen om äldre personer och personer med funktionsnedsättning.”

De föreslagna riktlinjerna, som är gemensamma för alla verksamhetsområdena, ersätter riktlinjer för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna, riktlinjer om stadsdelsnämndernas ärendeansvar för äldreomsorg och riktlinjer om stadsdelsnämndernas ärendeansvar för funktionshindrade. Förvaltningen välkomnar att riktlinjerna samlas i ett dokument vilket underlättar ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningarna. Förvaltningen ställer sig bakom de föreslagna riktlinjerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 februari 2013.

Dnr 30-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§17 Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning – svar på remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

2. Paragrafen justeras omedelbart,

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på remissen ”Remiss av utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning. Förvaltningen delar utredarens uppfattning att skollagens bestämmelse om tillgång till en likvärdig skolgång ska gälla alla skolpliktiga elever. Det innefattar även att de barn och ungdomar som vistas på HVB ska ha sin skolgång i en skola inom skolväsendet. Förvaltningen ser positivt på att utredningens förslag är ämnade att ge elever i samhällsvård ökade möjligheter till den utbildning de har rätt till.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 februari 2013.

Dnr 77-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) vice ordföranden Rosa Lundmark (V), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

”1. Nämnden tillstyrker i huvudsak förvaltningens förslag

2. Därutöver vill vi framföra följande

Vi är tveksamma till distansundervisning som undervisningsmetod för placerade ungdomar som ofta har kommit efter i skolan på grund av social problematik. Många av dessa elever har koncentrationssvårigheter, och ska istället för självstudier få största möjliga stöd från lärare. Att överföra myndighetsutövning till entreprenörer vill vi också avstyrka.”

§18 Förslag om införande av meritpoäng för ämnet svenskt teckenspråk för hörande – svar på remiss till kommunstyrelsen.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen, skolroteln har för yttrande översänt remiss av promemorian Förslag om införande av meritpoäng för ämnet svenskt teckenspråk för hörande. Förslaget är att ämnet svenskt teckenspråk för hörande ska likställas med ämnet moderna språk i fråga om meritpoäng. Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till ändrade bestämmelser i högskoleförordningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 141-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§19 Motion om boende för äldre i Högdalen- svar på remiss till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande erhållit motionen Boenden för äldre i Högdalen av Roger Mogert (S). I motionen föreslås att fullmäktige beslutar att uppdra åt berörda nämnder att skyndsamt fastställa behovet av och underlaget för ett nytt boende för äldre i Högdalen. Förvaltningen har väckt frågan om att ansöka om markanvisning för ett äldreboende i Högdalen. Huruvida det kan komma att gälla nyetablering eller att ersätta det befintliga vård- och omsorgsboendet i Högdalen är i dagsläget oklart.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 34-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt yrkandet från Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) och ledamoten Åsa Öckerman, m.fl. MP).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Peter Backlund (FP) och ledamoten Åsa Öckerman, m.fl. (MP) yrkade med viss ändring av förvaltningens förslag till beslut följande:

Stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet som svar till kommunstyrelsen.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) vice ordföranden Rosa Lundmark (V), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

”Att bifalla motionen

Vi ser det som viktigt att boendesituationen för äldre i stadsdelen ses över på längre sikt och att bostäder anpassade till äldre finns med i planprocessen för den framtida utvecklingen av Högdalen.”

§20 Uppföljning av verksamhet för personer med funktionsnedsättning – svar till stadsrevisionen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till revisionskontoret som yttrande över revisionsrapporten.

Ärendet

Revisionskontoret har genomfört en granskning av LSS-insatserna bostad med särskild service för vuxna och daglig verksamhet inom socialnämnden och stadsdelsnämnderna Bromma, Enskede-Årsta-Vantör och Skarpnäck. Revisionskontorets samlade bedömning är att berörda stadsdelsnämnder följer upp att externa utförare bedriver en verksamhet i enlighet med avtal men att det finns brister i uppföljningen. Förvaltningen beskriver i tjänsteutlåtandet att handlingsplaner över hur arbetet ska utvecklas kommer att upprättas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 februari 2013.

Dnr 783-2012-1.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordöranden Rosa Lundmark (V) och Magnus Dannqvist m.fl. (S):

”Vi välkomnar revisorernas rekommendationer till stadsdelsnämnden om förbättringar på individnivå av den systematiska uppföljningen och kontrollen av individuellt utformade beställningar och genomförandeplaner samt kommunikationen med de externa utförarna. Det är allvarligt om enskilda brukare riskerar att inte få den insats som hon eller han har rätt till.

Rapporten visar att antalet oanmälda besök hos de externa utförarna är förhållandevis få. Eftersom många som bor i LSS-boende inte själva kan göra sina röster hörda, är det mycket viktigt att öka antalet oanmälda besök. Förvaltningen måste också komma till rätta med den höga personalomsättningen bland biståndshandläggare, eftersom det försvårar dialogen med utförare och försämrar kännedomen om situationen för de personer som bor i LSS-boende.”

§21 Anmälningsärenden

Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor

Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde

Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Rutin för hantering av synpunkter och klagomål

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§22 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att besvara följande skrivelser och återkomma till nämnden.

1. Skrivelse från ledamoten Daniel Pollack (MP) om snöröjning och tillgänglighet:

Situationen med snöröjningen i vår stadsdel har sedan snön börjat falla i slutet av 2012 varit problematisk för många. För mig och andra med en funktionsnedsättning har den varit ytterst problematisk. Gångvägar plogas inte, snövallar lämnas här och där. Gärna på övergångsställen, trottoarkanter eller liknande. Vilket har inneburit långa omvägar om man kommer fram alternativt beställa en färdtjänsttaxi för att kunna ta mig fram.

Effekten av detta innebär ökade kostnader i både tid och pengar för mig som privatperson. Ökade kostnader för samhället i form av för färdtjänstresor mm. Resandet med bil medför en ökad belastning på vårt klimat.

- Har förvaltningen någon plan för att säkerställa att situationen blir bättre under kommande vinter/vintrar?

2. Skrivelse från Love Edenborg, Åsa Öckerman (MP) och Daniel Pollack, alla (MP) angående HBT-certifiering av förskolor:

Under 2011-2012 har tre fritidsgårdar HBT-certifierats och under 2013-2014 kommer ytterligare fritidsgårdar och alla sex öppna förskolorna att certifieras. Detta ser vi som mycket välkommet.

I vår stadsdel finns redan idag många familjer som ser olika ut och vi märker att fler och fler barn i stadsdelen lever i andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen. Därför behövs kompetensutveckling och ökad kunskap om HBT och normkritiskt tänkande . Kompetensutvecklingen innebär bl.a. att ha en förståelse för vilka normer som genomsyrar undervisningen och hur de kan exkludera somliga individer.

Det är mycket viktigt med en pedagogik i förskolan som främjar jämställdhet och acceptans. Barn som tidigt lär känna olika sätt att leva blir mer öppna och förhoppningsvis kan vi då undvika att unga människor känner sig utanför och avvikande på grund av sin familjekonstellation eller sexuella läggning. Den personal som deltagit vid en HBT-certifiering brukar ofta uttrycka att de känner sig ha stor nytta av den i sitt bemötande av samtliga barn/ungdomar.

Vi föreslår därför att förvaltningen:

1 Arbetar med att samtliga förskolor i stadsdelen blir HBT-certifierade eller påbörjar processen senast hösterminen 2014.

2 Återkommer med en redogörelse beträffande hur detta skulle gå till och vilka kostnader det skulle innebära för förvaltningen.

3. Eva Solberg (M) ställde en fråga om papperskorgar och bullerplank vid en förskola.

Stadsdelsdirektören svarade.

4. Peter Backlund (FP) ställde en fråga om statusen för arbetet med bildande av naturreservat i Årstaskogen.

Stadsdelsdirektören svarade.

§23 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören informerade nämnden om följande:

1. Förvaltningen är efter förhandlingar överens med en driftentreprenör angående skadestånd för snöröjningen i Vantörs stadsdelsområde.

2. Rekrytering pågår av ytterligare en parkingenjör så att det ska finnas två.

3. Planer finns på att utreda möjligheter att samverka kring familjerätten med de intilliggande stadsdelarna Farsta och Skarpnäck.

4. En halvtidsöversyn planeras av nya organisationen för individ- och familjeomsorgen i stadsdelsförvaltningen.

24 - 43 Sluten del