Din position: Hem > Stockholms stad > Fastighetsnämnden > Sammanträde 2010-05-18

Sammanträde 2010-05-18

Datum
Klockan
16:30
Plats
Drätselnämndens sessionssal, Stadshuset

1 Val av justerare och tid för justering

2 Anmälan av inkomna skrivelser till nämnden

3 Anmälan av delegationsbeslut fattade inom fastighetskontoret

4 Anmälan av mötesanteckningar från handikapprådets möte med fastighetsnämnden den 20 april 2010

12 En samlad strategi om stadens investeringar. Svar på remiss

14 Försäljning på fastigheten Närke 6 på Södermalm för konvertering till bostäder. Genomförandebeslut *

15 Rapport från förvaltningschefen

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (137 kb)

§1 Val av justerare och tid för justering

Beslut

Fastighetsnämnden utser vice ordförande Martin Michel (MP) att tillsammans med ordförande Kristina Alvendal (M) justera dagens protokoll.

Justering sker den 24 maj i Stadshuset.

§2 Anmälan av inkomna skrivelser till nämnden

Anmälan av inkomna skrivelser, protokollsutdrag m.m. till fastighetsnämnden i promemoria av den 4 maj 2010 och vad gäller senare inkomna skrivelser m.m. i promemoria av den 18 maj 2010.

§3 Anmälan av delegationsbeslut fattade inom fastighetskontoret

Dnr 1.4-022/2010

Anmälan av delegationsbeslut fattade inom fastighetskontoret för tiden 2010-04-21 – 2010-05-03 framgår av kontorets redovisning daterad 27 april 2010.

§4 Anmälan av mötes anteckningar från nämndmötet mellan fastighetsnämndens och miljö- och hälsoskyddsnämndens gemensamma handikappråd och fastighetsnämnden den 20 april 2010. Minnesanteckningarna daterade den 26 april.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) enligt följande:

Vi vill påminna om följande:

Det är kommunens uppgift att övervaka att reglerna om ’enkelt avhjälpta hinder’ följs. Byggnadsnämnden kan besluta om sanktioner mot den ägare som inte följer reglerna. Boverkets föreskrifter trädde i kraft 1 december 2003 och principen är att enkelt avhjälpta hinder ska åtgärdas direkt. Regeringen har satt som ett mål att åtgärderna ska vara genomförda senast vid utgången av 2010.

Agenda 50 – FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, antogs av FN i december 2006 och Sveriges Riksdag 13 november 2008 och gäller från 1 januari 2009. En stat som antagit konventionen ansvarar för att rättigheterna förverkligas på alla samhällsnivåer, nationellt, regionalt och i landets alla kommuner.

§5 Anmälan av handikapprådets protokoll 2/2010

Dnr1.1.3-003/2010

Anmälan av protokoll 2/2010 från fastighetsnämndens och miljö- och hälsoskyddsnämndens gemensamma handikappråds sammanträde den 22 mars 2010.

§6 Anmälan av avsägelse i handikapprådet

Dnr1.1.3-003/2010

Anmälan av avsägelse från Sebastian Nikula i det gemensamma handikapprådet för fastighetsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden den 19 april 2010.

§7 Fyllnadsnominering till handikapprådet

Dnr1.1.3-003/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden beslutar att utse Ann Louise Larsson Kapp, tillhörande DHR, till ny ledamot i fastighetsnämndens handikappråd, enligt nominering från HSO Stockholms stad.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 26 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

§8 Tertialrapport Fastighetsnämnden 1/2010

Dnr 1.3-256/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

  1. Fastighetsnämnden beslutar att godkänna tertialrapport 1 för 2010.

  2. Fastighetsnämnden beslutar att överlämna tertialrapport 1 för 2010 till kommunstyrelsen.

  3. Fastighetsnämnden beslutar att avveckla kontorets förskottskassa.

  4. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 7 maj 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) enligt följande:

Som vi tidigare påpekat anser vi att det är vilseledande att för en indikator som bedöms kunna uppfyllas för helår markeras med grönt. Mer logiskt vore att grönt betyder att målet är uppfyllt. Så som grönt nu redovisas kan man få intrycket att måluppfyllelsen är hög vilket tyvärr inte är sant. Än mer förvirrande blir det med aktiviteternas färgmarkeringar där röd bock betyder att aktiviteten är genomförd.

Vi tycker det vore jättebra om alla de fastigheter som fortfarande värms upp med fossila bränslen som brännolja eller gas kan konverteras med både billigare och miljövänligare teknik så fort som möjligt.

Det är glädjande att sjukfrånvaron är så låg som 3.2%.

Vi tycker att en del av reavinsten efter fastighetsförsäljningarna borde användas till mer pengar för eftersatt fastighetsunderhåll. Särskilt med tanke på att revisorerna påpekat detta i flera år. Vi ser detta som ett brott mot kommunallagens krav och majoritetens egna krav om god fastighetsförvaltning.

Vi saknar kriterier för hur ”Stockholm ska bli norra Europas mest företagsvänliga stad”? Det blir inte trovärdigt med sådana mål om man påstår att målet uppfylls helt utan att visa hur målet ska uppfyllas. Vi anser att alliansens sätt att prioritera vissa kunder framför andra strider både mot kommunallagen och hela iden med den unika mångfald av fastigheter som staden har.

Villkoren för eget småföretagande måste bli betydligt bättre än det är idag. Tyvärr så har nuvarande majoritet i staden endast åstadkommit ett antal olagliga avknoppningar och åtskilliga ideologiska försäljningar av stadens unika och värdefulla markegendomar till privata företag och privatpersoner. Löften om förenklingar och förbättringar för småföre-tagarna lyser som tidigare med sin frånvaro. De kraftiga hyreshöjningarna för torghandeln i förorterna går stick i stäv mot detta mål för att nämna ett tydligt exempel.

Målet att ”Förbättra service och nytta för våra hyresgäster” är viktigt. Vi beklagar att ambitionsnivån i de aktiviteter som nämnden satt är alltför låg. Det skadar stadens rykte som en god och seriös fastighetsförvaltare på marknaden. Även antal praktikplatser och sommarjobb tycker vi borde kunnat vara högre.

Under verksamhetsmålet ”en hållbar livsmiljö ska värnas och utvecklas” saknar vi uppgifter om vilka fraktioner som källsorteras både i samband med rivning och för saluhallar och torghandel.

Återigen säger förvaltningen att man inte kan påverka elanvändningen? När det gäller förbrukning av verksamhetsel så har vi sedan många år påpekat vikten av att installera separata elmätare för varje hyresgäst. Då är det enkelt att följa elförbrukningen. Varför görs inte detta trots att man säger sig vilja utveckla en hållbar livsmiljö.

Energieffektiviseringsinvesteringar ska genomföras inom hela fastighetsbeståndet? Trots detta så skjuts sådana investeringarna på framtiden på grund av alliansens ovilja att satsa på miljöförbättrande åtgärder. Man väljer i stället att satsa på en energisparkampanj för sina hyresgäster.

Förvaltningen föreslår att under året införa en avtalsklausul om källsortering i alla byggentreprenader. Vi vill påminna om att detta redan är lagkrav.

Vi tycker inte att förvaltningen ska ta fram broschyr om energibesparing till hyresgästerna. Detta arbete har Energicentrum på ett förtjänstfullt sätt redan gjort, dessutom ihop med ett utbildningspaket för stadens hyresgäster. Vi tycker det är sorgligt att förvaltningen inte använder sig bättre av Energicentrums stora kompetens på detta område. Alliansen har skurit hårt i Energicentrums budget tvärt emot det förslag som miljöförvaltningen tog fram för cirka ett år sedan och som en flera remissvar stödde.

Om förkortningar används bör dessa alltid förklaras. Vad står LEB (sid 17) för?

Upprättande av kommunikations- och affärsplaner är viktigt som vi påpekat tidigare och rutiner för detta borde varit klart för länge sedan.

Om administrationskostnaden ska skäras ner till 7.5% så är det antagligen för lågt med tanke på att det redan nu alltid är kö i stadens telefonväxlar. Vad innebär det att målet för antalet tävlande i kvalitetsutmärkelsen är satt till 0? Är det inte längre viktigt med god kvalitet? Vi är övertygade om att hyresgästerna och inte minst personalen tycker det är viktigt med hög kvalitet, inte minst för den anställde att känna sig till freds med att lämna ett bra jobb efter sig.

När det gäller tillgänglighetsarbetet så vill vi gärna påminna om de åtaganden vi har genom Agenda 50 och ”enkelt avhjälpta hinder som är krav enligt PBL och om hur dessa avtal gäller fram till 2010.

Alliansen har bytt skogsskötselinriktning från naturvård med inriktning på ett rikt friluftsliv och biologisk mångfald till industriellt skogsbruk där hög avkastning prioriteras av i stort sett alla stadens skogar. Dessutom har detta beslut tagits utan att allmänheten är informerad. Nu finns endast skogsstyrelsens regelverk att följa vilket är en oacceptabel låg nivå för tätortsnära skogsskötsel. Naturskyddsföreningen i Stockholms län, Svenska Turistföreningen - Stockholmskretsen, Friluftsfrämjandet – Stockholms distriktsförbund och Stockholms Orienteringsförbund har i ett gemensamt brev till KF uppmanat staden att ompröva sina avsikter med markinnehavet utanför kommunen till såväl sin egen som friluftslivets bästa. Alliansens politik på detta område är mycket oroande för Stockholms och grannkommunernas tätortsnära skogar, för de boende, för stadens unika skogstillgångar och för flora och fauna.

I övrigt vill vi hänvisa till våra uttalanden till tidigare budget och tertialrapporter då samma frågeställningar ofta kommer tillbaka.

§9 Yttrande över revisorernas årsrapport 2009

Dnr1.3-237/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

  1. Fastighetsnämnden beslutar att godkänna fastighetskontorets yttrande över årsrapport 2009.

  2. Fastighetsnämnden överlämnar och åberopar kontorets yttrande över årsrapport 2009 till revisorerna för fastighetsnämnden.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 22 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

1) Ordförande Kristina Alvendal m.fl. (M) och Per Altenberg (FP) föreslår (se beslutet).

2) Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) lämnar följande förslag till beslut:

Fastighetsnämnden beslutar att avslå förvaltningens förslag samt därutöver anföra följande:

Det är bra att ”kontoret tar till sig av kritiken” men vi är inte nöjda. Under innevarande mandatperiod har flera revisionsrapporter gällande fastighetsnämndens verksamhet delvis varit mycket kritiska. Det ekonomiska resultatet av verksamheten anses tillfredställande men i övrigt framförs gång på gång allvarlig kritik. Det har handlat om allt från skogsförvaltningsadministration, delegationer, attester, brister i upphandlingar, försäljningar, affärsplaner, samordning, investeringar som senarelagts eller ej genomförts typ energieffektivisering, planerat underhåll, miljöarbete med mera. Bristerna i styrning, uppföljning och kontroll upprepas i varje årsrapport och förvaltningen svarar att man arbetar på det. Rotelns samarbetsförmåga, syn på demokrati och tydlighet samt inte minst ordförandes ointresse för nämndens frågor, brist på engagemang och styrning i nämnden är besvärande. För ordförande är det viktigare att forcera igenom ett nämndsammanträde på 15 minuter än att seriöst utreda och fatta bästa möjliga beslut i vart och ett av de ärenden som nämnden behandlar. Att staden ska vara en långsiktig, trygg och seriös förvaltare av sitt fastighetsbestånd för alla sina hyresgäster verkar inte vara viktigt.

Den moderatledda alliansens försäljningspolicy, utformning av tertialrapporter, delegationsordningar, budget och verksamhetsplaner och andra viktiga styrdokument är exempel på hastverk som präglas av otydlighet och rimmar mycket illa med kommunallagens intentioner om god hushållning med stadens resurser. Avsteg från styrdokument görs när det passar som till exempel med hanteringen och försäljningen av Banvaktarbostället i Fatbursparken på Söder och Fituna gård. Försäljningen av den sistnämnda sköttes så illa att en särskild revision ansågs nödvändig. Fortfarande har ordförande inte besvarat viktiga frågor som hur anbudsgivningen gick till, varför man valde att sälja med fastighetsreglering i stället för sedvanligt köpeavtal och varför man sålde fastigheten för 30 mnkr under värderat pris?

Alliansens politik handlar bara om att minimera kostnader och maximera hyror och avgifter, även för verksamheter som stadens medborgare uppskattar så som kollektivtrafik, kultur, konst, hantverkeri, torghandel, ideell föreningsverksamhet med mera. Syftet är att minska skatten, särskilt för sina egna väljargrupper. En cynisk och ansvarslös politik som inte hör hemma i det Svenska välfärdssamhället, ett samhälle som ska garantera trygghet, jobb och ett meningsfullt liv för alla medborgare i kommunallagens anda.

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Reservation

Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt gemensamma förslag.

§10 Yttrande över revisorernas rapport angående granskning av leverantörsfakturor vid fastighetsnämnden.

Dnr1.3-223/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

  1. Fastighetsnämnden beslutar att godkänna fastighetskontorets yttrande över revisorernas rapport angående granskning av leverantörsfakturor.

  2. Fastighetsnämnden beslutar att skrivelsen från Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson m.fl. (V) angående rutiner kring ekonomihantering och ekonomiska redovisningar är besvarad i och med kontorets tjänsteutlåtande.

  3. Fastighetsnämnden överlämnar och åberopar kontorets yttrande över revisorernas rapport till revisorerna för fastighetsnämnden.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 27 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) enligt följande:

Vi kan bara beklaga att det som hänt har hänt och att beskrivna internkontroller och rutiner enligt förvaltningens förslag leder till att sådana händelser inte upprepas. Vi finner det förvånande att fakturor som varit felaktigt attesterade ändå har kunnat betalas ut. Det borde inte kunna ske. Hur det ändå har kunnat ske måste utredas närmare så att det inte kan upprepas.

Det är anmärkningsvärt om staden överser med händelser om det föreligger skäl att tro att brott avsiktligt har blivit begångna och att detta kan styrkas. Det får aldrig föreligga misstanke om att staden låter chefer begå misstag som aldrig skulle accepteras av andra anställda. Vi ser fram mot den förundersökning som ’Riksenheten mot korruption’ har inlett och hoppas att den klargör förhållandena.

Oaktat vad detta visar så är följande brister identifierade:

· Avsteg har gjorts från gällande attest- och beställningsrutiner samt regler för tjänsteresor.

· Underlag för upptagna kostnader har inte kunnat uppvisas.

· Dokumentation av resor, konferenser och möten har inte upprättats.

· Redovisningen och konteringen har inte varit korrekt.

· Beställare och referenser har varit felaktigt angivna.

Det är sannolikt så att dylika brister är svårare att upptäcka och åtgärda när den högre ledningen är ansvarig. Cheferna och nämnden har därför ett särskilt ansvar. Det är dock av stor vikt att de system som utformas, och som nämnden eller ansvariga chefer beslutar om, förhindrar att situationer som den som här behandlas kan uppstå. Systemen måste utformas så att de inte bara uppfyller högt ställda krav i teorin, utan också fungerar i praktiken. Exempelvis bör åtminstone formella krav på underlag och redovisning tillhörande ekonomiska beslut kunna följas upp av organisationen och dess system för uppföljning. Det gäller även beslut som fattas och attesteras av den högsta ledningen, alltså även förvaltningschefen och den politiska ledningen. Det är också uppenbart för oss att samarbetet mellan ordförande och förvaltningsledningen inte fungerat.

§11 Slakthusområdet. Svar på skrivelse från Bengt Sandberg (S)

Dnr1.6-174/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner kontorets redovisning som svar på skrivelse från Bengt Sandberg (S) angående Slakthusområdet

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 4 maj 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) enligt följande:

Vi vill börja med att tacka för svaret. Och vidare tillägga att om vi hade haft makten hade förslaget på nya Söderstaden sett annorlunda ut. Vi återkommer mer konkret i frågan före valet.

Särskilt uttalande lämnas av vice ordförande Martin Michel (MP) enligt följande:

I samband med tidigare ärenden om den planerade matstaden och multifunktionsarenan så har vi särskilt betonat att vi inte önskar fler kommersiella gallerior i området än de som redan finns vid globen. Vi vill att slakthusområdet med förslaget om matstaden bevaras och utvecklas som ett livligt småindustriområde och attraktiv arbetsplats i ungefär samma omfattning som idag. Gator och gårdar i området kan miljöförbättras med mer grönska så som fler träd för att minska höga partikelhalter i luften och öka attraktiviteten i området. Det var länge sedan nämnden fick en redovisning av vilka planer som nu är aktuella i området. Det är viktigt för både staden som förvaltare och hyresgästerna att så snart som möjligt åter kunna erbjuda sina kunder i slakthusområdet längre hyresavtal.

Ersättaryttrande

Yildiz Kafkas (MP) instämmer i vice ordförande Martin Michels (MP) särskilda uttalande.

§12 En samlad strategi om stadens investeringar. Svar på remiss

Dnr 1.6-178/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

  1. Fastighetsnämnden beslutar att godkänna kontorets tjänsteutlåtande som svar på remissen.

  2. Fastighetsnämnden beslutar att justera paragrafen omedelbart.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Röstförklaring

Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och

Mattias Ericson (V) lämnar ärendet utan eget ställningstagande.

§13 Barnbyn Skå, del av Skå-Edeby 4:1 i Ekerö kommun. Godkännande av förlikningsavtal

Dnr FN 5.3.2-112/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden beslutar att godkänna bifogat förlikningsavtal med Santesson Fastigheter i Oxelösund AB.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

1) Ordförande Kristina Alvendal m.fl. (M) och Per Altenberg (FP) föreslår (se beslutet).

2) Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) lämnar följande förslag till beslut:

Fastighetsnämnden beslutar att avslå förvaltningens förslag samt där utöver anföra följande:

Detta ärende är djupt anmärkningsvärt. Det kan inte ha varit okänt för någon att Skå-Edeby flygfält ligger mycket nära barnbyn. Att detta förbisetts och att resultatet blir 8 miljoner i skadestånd för bullret anser vi vara orimligt.

Vi vill hänvisa till vår gemensamma reservation mot genomförandebeslut om försäljningen av fastigheten Skå-Edeby 4:1 som togs den 27 augusti 2007.

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Reservation

Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt gemensamma förslag.

§14 Försäljning på fastigheten Närke 6 på Södermalm för konvertering till bostäder. Genomförandebeslut

Dnr5.3.2-085/2010

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden beslutar att godkänna försäljning av fastigheten Närke 6 på Södermalm till Totila i Sverige AB, enligt upprättat köpekontrakt för 35,6 miljoner kronor.

Ärendets handling

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 15 april 2010.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

1) Ordförande Kristina Alvendal m.fl. (M) och Per Altenberg (FP) föreslår (se beslutet).

2) Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) lämnar följande förslag till beslut:

Fastighetsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut samt därutöver anföra följande:

Det är bra att centrala tomma fastigheter omvandlas till bostäder och ambitionen att öka antalet bostäder i innerstaden är lovvärt. Vi tycker dock att man borde ta tillfället i akt och bygga små hyreslägenheter i fastigheten istället. Med de drygt 1000 kvadratmeter som finns till förfogande borde det kunna ge ett stort antal små hyreslägenheter för unga att efterfråga. Det är en mer långsiktig politik än att göra stora och dyra bostadsrätter i en stad där de redan idag snart är i majoritet.

Beslutsgång

Ordförande Kristina Alvendal (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Reservation

Vice ordförande Martin Michel (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Mattias Ericson (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt gemensamma förslag.

§15 Rapport från förvaltningschefen

Rapport från Tf förvaltningschefen Hans Pettersson.

Förvaltningschefen redogör för tidigare ställd fråga från Martin Michel (MP) och Yildiz Kafkas (MP) angående oljeeldning och eluppvärmda fastigheter, skriftlig redogörelse lämnas.

Förvaltningschefen redogör för och lämnade en skriftlig redogörelse av fastighetskontorets avtalsförteckning.

Förvaltningschefen redogör för angående avtalen på Stadens torg. Det är tecknat särskilda söndagsavtal och det är de tidigare föreskrifterna som gäller.

Förvaltningschefen informerar om att den 26 maj kommer fatighetskontoret ha en aktivitetsdag som avslutas med en personalfest.

§16 Övrigt

Inga frågor eller skrivelser för beredning till kontoret.