Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-01-20

Sammanträde 2011-01-20

Datum
Klockan
18.00
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

1 Val av justerare, dag för justering

Godkännande av dagordning och anmälan av föregående protokoll

3 Utanordnare vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

4 Riktlinjer för föreningsbidrag

5 Förlängning av entreprenadavtal för renhållning och skötsel av Vantörs parker

6 Uppföljning av entreprenadavtal och anbud Högdalen vård- och omsorgsboende

7 Uppföljning av intraprenadavtal och anbud Stureby vård- och omsorgsboende

8 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

9 Hot och våld inom Försörjningsstödsenheten - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp)

Remissärenden

10 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Långskylen 6 m.fl. i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2009-23168-54 - svar till stadsbyggnadskontoret

11 Riktlinjer för utredning, dokumentation m.m. inom stadens socialpsykiatri - svar till kommunstyrelsen

12 Riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen till vuxna med missbruks-/beroendeproblematik - svar till kommunstyrelsen

13 Riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter- svar till kommunstyrelsen

14 Förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning - svar till kommunstyrelsen

15 Motion om medlemskap i UNESCO:s europeiska koalition av städer mot rasism

16 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Pensionärsrådets sammanträde (dukas)
D. Handikapprådets protokoll (dukas)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (dukas)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

18 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

19 Information om anmälan om Lex Maria

20 Anmälan om missförhållanden i omsorgen om funktionshindrade enligt Lex Sarah, 24 a § LSS-Enskede servicebostad

21 Anmälan om behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (119 kb)

§1 Val av justerare, dag för justering, anmälan av justerade protokoll

Den utsända dagordningen godkändes. Ordföranden Anders Hellström utsågs att jämte vice ordföranden Rosa Lundmark justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker den 26 januari 2011. Protokoll från nämndens sammanträden den 16 december 2010 anmäldes justerat den 22 december och protokoll från den 10 januari 2011 anmäldes justerat den 13 januari 2011.

Protokollen läggs till handlingarna.

§2 Verksamhetsplan 2011 för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Verksamhetsplan 2011 för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen

2. Omslutningsförändringar om 249,4 miljoner kronor godkänns och anmäls till kommunstyrelsen

3. Resultatenheter fastställs i enlighet med ärendet

4. Priser till nämndens utförarenheter fastställs i enlighet med ärendet

5. Aktivitetsplan år 2011 för upphandling och konkurrens godkänns

6. Internkontrollplan år 2011 godkänns

7. Jämställdhet- och mångfaldsplan år 2010-2012 med uppföljning av år 2010 godkänns

8. Miljöplan år 2011 godkänns

9. Kommunikationsplan år 2011 godkänns

10. Förvaltningens beredning av skrivelsen om en strategi mot främlingsfientlighet och rasism, dnr 1.1.-451/2010, godkänns

11. Nämnden anför därutöver

”Vidvalet i september 2010 gavmedborgarna i Stockholms stad den borgerliga alliansen ett förnyat förtroende att fortsätta de gångna fyra årens framgångsrika politik.En ansvarsfull politik med omsorg om våra skattemedel för medborgarnas bästa är en politik vilken också kommer att prägla verksamheten i Enskede Årsta Vantörs stadsdelsnämnd.

Alliansen kommer att bedriva ettfortsatt fokus i stadsdelen mot en god äldreomsorg där valfrihet och varierande former av omsorg kan erbjudas de äldre. Antalet nya förskoleavdelningar prioriteras för att möta ett ökande antal barn i området med ett upprätthållande av barnomsorgsgarantin i fokus. Stadsdelens arbete med att upprätthålla barnomsorgsgarantin ska bl a ske i samarbete med privata utförare. Kvalitetsaspekterna i barnomsorgen gör vidare att vi anslår en barnomsorgspeng utöver det mål som satts upp av kommunfullmäktige.

Andelen medborgare i behov av försörjningsstöd har fortsatt att minska. En fortsatt framgångsrik satsning på jobbtorgen i staden kombineras nu i stadsdelen med ett projektför försörjningsstöd i syfte att tillsammans påverka denna positiva trend i rätt riktning. Vi lägger ett ökat fokus mot att pröva behoven med externa placeringar och genomför dessutom en omfördelning av resursertillIndivid & familj. I syfte att säkerställakvaliteten kommer majoriteten att nogsamt följa upp utvecklingen inom detta område.

Stadsdelen kommer nu också att fokusera mot ett ökat antal upphandlingar i konkurrens under 2011 med betoning på en ännu bättre kostnadseffektivitet i verksamheterna. Upphandlingar är viktiga för att utveckla kvaliteten med olika utförare där även egen regi kan vara en möjlighet i enlighet med aktivitetsplanen. Vi ser också till möjligheterna med tydlig information och stöd till intressenter av personalövertaganden med verksamheter.Inom miljöområdet bör det särskilt betonas en kommande satsning på energieffektiviseringar inom olika verksamheter vilket motiveras ur såväl miljösynvinkel som ur ett perspektiv av rena kostnadsbesparingar.

Avslutningsvis vill vi betona vikten av en stadsdel präglad av "rent, snyggt och tryggt". Extra städning av mer frekvent besökta parker är nödvändig. Likaså lättillgängliga sopkorgar och en stadsdel präglad av ett ökat medvetande om vad förändrat beteende kan göra för en minskad nedskräpning. Vi har för avsikt att följa upp detta i kommande tertialrapporter. Trygghetsfrågan kan inte nog betonas och behovet av en satsning på belysningsfrågor. Röjning av sly, buskar och träd tillsammans med belysningsfrågan är tillsammans viktiga ur både trivsel men framför allt trygghetsaspekten. Det viktigaste är trots allt att vi alla kan känna trygghet i att röra oss i stadsdelen på många platser.

12. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Verksamhetsplanen för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd knyter an till stadens långsiktiga mål i vision 2030 och anger inriktningen på förvaltningens verksamhet under år 2011.

Kommunfullmäktige har beslutat om en nettobudget för år 2011 på cirka 1,9 miljarder kronor. I den tilldelade budgeten finns ökningar främst för förskola, äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning. I budgeten finns även effektiviseringskrav för minskad sjukfrånvaro, införande av gemensam administration och e-tjänster samt minskad elförbrukning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 december 2010.

Dnr 1.1.-602-2010

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt eget tilläggsanförande.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till tre egna förslag till beslut; 1 om verksamhetsplan för Enskede-Årsta-Vantör, 2 om upphandlad verksamhet, 3 om bemanning på Mårtensgården.

Beslutsgång

Ordföranden ställde i tur och ordning frågor om bifall eller avslag på de tre förslagen från (s), (v), (mp) och fann att nämnden beslutat avslå dessa. Gällande förslag nr 3 begärdes votering.

Votering genomfördes med ”ja” för avslag och ”nej” för bifall.

”ja röstade ledamöterna Eva Solberg, Annika Davidsson, Ellinor Johansson, Erika Wing, tjänstgörande ersättaren Boris Kalanovic alla (m), ledamoten Lena Kling (fp) samt ordföranden Anders
Hellström (m)

”Nej röstade vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist (s) Malin Quick-Oljelund (s) Mattias Mirhagen (s) Pekka Koskenvoima (mp) och tjänstgörande ersättaren
Parvin Araghi (s).

Nämnden hade således med 7 röster mot 6 beslutat avslå förslaget.

Reservation i denna del (s), (v), (mp)

Slutligen ställde ordföranden fråga om bifall eller avslag på förslag från (m), (fp) och fann att nämnden beslutat bifalla detta.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick-Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), Pekka Koskenvoima (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för de egna förslagen:
1. Verksamhetsplan år 2011 för Enskede-Årsta-Vantör

Nämnden avslår förvaltningens förslag till budget och verksamhetsplan för år 2011.
2.Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en omarbetad verksamhetsplan med hänvisning till vad som framförs i denna reservation samt i Socialdemokraternas, Miljöpartiet de Grönas och Vänsterpartiet budgetförslag i kommunfullmäktige.
3.Den omarbetade verksamhetsplanen ska förutom ökade ekonomiska satsningar enligt oppositionspartiernas budgetförslag innehålla bland annat följande planer mot ungdomsarbetslösheten, hemlösheten, narkotikan och klimatkrisen, en buffert för att säkra verksamheten Bryggan Vantör under år 2011, om centrala medel inte beviljas i sökt omfattning, nattbemanningen i demensboenden ska höjas så att ingen äldre är ensam någon tidbemanningsgaranti ska tas fram för alla kommunala boenden inklusive intraprenader

- lokal äldreombudsman ska införas

- äldre ska ha möjlighet att till information om äldreomsorg genom personlig kontakt som ett alternativ till Internet och Kontaktcenter

- förslag om hur Kvinnoverksamheten kan integreras i öppenvården

- stopp för planerna att lägga ner servicehusen

- förslag till en enhet för kommunal hemtjänst i Hagsätra och Rågsved

- förslag till uppbyggnad av en fullvärdig ungdomsmottagning i Rågsved

- aktivitetsplanen avslås i sin helhet

- förslag till utveckling av demokratisatsningar i området

4.Därutöver framförs följande.

Vision för Enskede-Årsta-Vantör

Alla stadsdelar i Enskede-Årsta-Vantör ska vara bra platser att växa upp i, att bo, arbeta och engagera sig i och att vara trygga i på ålderns höst. Alla ska ha rätt till samma livschanser. Så är det inte idag. Vi lever i ett starkt segregerat område, där levnadsvillkoren för barn och vuxna skiljer sig dramatiskt mellan stadsdelarna.

Enskede-Årsta-Vantör ska vara mångsidigt och upplevelserikt, innovativt och växande. I vårt område finns engagerade och kunniga invånare, bra bostadsområden och gröna spännande fritidsområden. Vi är stolta över vårt område och vill tillsammans med boende fortsätta att utveckla ett samhälle som håller ihop.

De ekonomiska, kulturella och sociala skillnaderna måste minska. Med ökad social rättvisa minskar även grogrunden för främlingsfientlighet och rasism. Alla barn och unga har rätt till bra uppväxtvillkor, unga ska kunna få studieplats, praktik eller arbete, vuxna oavsett ålder, bakgrund och funktionsnedsättning ska ha rätt till egen bostad, de som behöver socialt stöd ska få kvalificerad hjälp och äldre har rätt till god omsorg och vård.

En väl utbyggd förskola och äldreomsorg av god kvalitet är förutsättningar för jämställdhet. Rätten att försörja sig på lönen är grundläggande. Alla tillsvidareanställda ska därför få heltid om man så önskar. Utbildning ska genomföras i HBT-frågor. Hela verksamheten ska genomsyras av lika rättigheter och genusperspektiv och statistik ska delas upp på kön. Indikatorer för uppföljning av jämställdhet ska finnas.

Söderort ska vara rent från klotter och nedskräpning. Skötseln av parker och grönområden förbättras. Trygghetsvandringar bör genomföras årligen i alla stadsdelar. Tillräckliga resurser ska finnas för trygghetsskapande åtgärder. Ambitionsnivån för det brottsförebyggande rådets arbete i samverkan med medborgare, föreningar och politiker ska höjas. Kvinnofridsenheten ska ha bra förutsättningar. Resurser ska finnas för att ge alla som söker hjälp skydd och stöd för att komma vidare.

Lokal demokrati
Ett brett engagemang i föreningar, politik, kultur och idrott lägger grunden för ett samhälle där alla känner sig delaktiga. De politiska diskussionerna ska därför föras och besluten fattas så nära invånaren som möjligt, så att medborgarna kan bidra till utvecklingen i sin stadsdel.

Det borgerliga maktinnehavet har präglats av toppstyrning och minskad insyn för politiker och allmänhet i kommunalt finansierad verksamhet. Medborgarnas deltagande i den lokala demokratin har därmed försvårats. Om vi hade styrt staden hade stadsdelsnämnderna varit fler och skolan varit kvar i stadsdelsnämnderna. Vi anser dessutom att tillsynen över privata förskolor ska ligga under respektive stadsdelsnämnd. Föräldrar kan då framföra synpunkter direkt till ansvariga lokalpolitiker på öppna möten eller i en direkt dialog istället för att mötas av utbildningsnämndens stängda dörrar.

De senaste årens trend med minskade besök på nämndens öppna möten måste analyseras och eventuella ändringar i nämndens arbetsformer genomföras för att höja engagemang och intresse. Nämndens uppdrag är bredare än det egna ansvarsområdet. Vi måste därför ha en aktiv omvärldsbevakning av frågor som påverkar området men där nämnden saknar rådighet. Nämnden ska också vara länken mellan den enskilda medborgaren och andra myndigheter, då frågorna hamnar utanför nämndens ansvarsområde. Försöket med områdesmöten har varit bra och bör nu utvärderas. Vi ser gärna fler möten och former för kontakter mellan medborgare och politiker.

Staden ska i ökad utsträckning arbeta med områdesplanering och där det passar arbeta med omvänd planprocess. Tyvärr får nämnden inte längre yttra sig över exploateringsärenden, vilket minskar allmänhetens insyn. Om större hänsyn tas till medborgarnas synpunkter i ett tidigt skede går planprocessen snabbare och bättre.

Barn och unga ska ha inflytande över frågor som rör dem enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. En modell bör tas fram för att beakta barnperspektivet i beslutsunderlagen och stärka barns och ungdomars inflytande. Brukarinflytandet behöver stärkas. Pensionärsrådet och handikapprådet ska komma in tidigt i beslutsprocessen, för att på allvar kunna påverka de beslut nämnden ska fatta.

Ekonomi
Med våra partiers budgetförslag skulle stadsdelsnämnden få minst 34 mnkr mer i anslag, vilket ökar förutsättningarna att klara god kvalitet och löneökningar. I likhet med tidigare mandatperioder ska det vara staden centralt och inte stadsdelsnämnderna som ska hålla en buffert för det ekonomiska biståndet, vilket är t konjunkturberoende och varierar kraftigt mellan olika delar av staden. Skilda anslag för verksamhet respektive försörjningsstöd ska återinföras. Likvärdigheten mellan stadsdelsnämnderna hotas av nuvarande system.

Stadsdelsnämndens verksamhet ska inte enbart styras efter kommunfullmäktiges resursfördelning och de ”nycklar” som fördelar skattepengar till nämnden, utan även efter lokala behov. Det krävs också att resurser som fördelas inte är så små att vi måste göra hårda lokala omprioriteringar på grund av strukturella underskott. Ett exempel är den sociala barnavården, där BUSS-utredningen visat att det saknas ca 100 mnkr i budget totalt i staden.

Budgeten för stadsdelsnämnderna ska rymma både en rimlig nivå för likvärdig service i alla delar av staden och en ram för lokala satsningar. Den totala nettobudgeten i majoritetens förslag är i princip samma som för 2010 förutom ekonomiskt bistånd, vilket innebär fortsatta nedskärningar. Majoritetens politik leder till kostnader för övertalighet med 5,4 mnkr och ökade IT-kostnader med 5 mnkr jämfört med 2010. Om vi lägger till alla miljoner kronor som årligen går ut i vinster i de avknoppade företagen och de upphandlade verksamheterna får vi avsevärda belopp som hade kunnat stanna kvar i verksamheten och höja kvaliteten med vår politik. Det bekräftas av förvaltningens egen risk- och sårbarhetsanalys.

Budgethållningen i stadsdelsnämnden har varit för stram. Det visas av de senaste fyra årens nedskärningar i kombination med överskott mellan 11 mnkr och preliminärt 24 mnkr (2010). I verksamhetsplanen finns en reserv om 14 mnkr totalt, varav 7 mnkr från förskolan, 4 mnkr från äldreomsorgen och 3 mnkr från fritid och kultur. Detta är en för stor buffert i relation till de kraftiga nedskärningar som majoriteten föreslår inom framförallt individ- och familjeomsorg. Förvaltningen bör i samband med tertialrapport 1 kunna överblicka om bufferten kan användas i verksamheter och till satsningar istället för att ligga till grund för ett överskott i bokslutet.

Stadsmiljö
Stockholm är för många en attraktiv stad att bosätta sig i och det föds fler barn i staden än på länge. Då ökar också trycket från exploatörer på att få bygga i vårt stadsdelsområde. Som stadsdelsnämnd är vi ansvariga för att yttra oss när det gäller planeringen av nya bostäder, infrastruktur och verksamheter. Vi anser att det är bra att nya bostäder byggs och att vi måste få bukt med den kroniska bostadsbristen som råder i Stockholm. Det betyder inte att man kan bygga var som helst.

När vi blir fler i stadsdelsområdet ökar trycket på parker och grönområden och därför är det viktigare än någonsin att omvandlingen av Årstaskogen och Årsta holmar samt Fagersjöskogen, Rågsveds friområde och Högdalstopparna (Ekopark Syd) till naturreservat fortskrider. Parkprogrammet ska genomföras och grönområden ska förvaltas på ett bra sätt genom att följa skötselplanerna. Inriktningen är att öka trädplanteringen, införa stadsodling samt att plantera bärbuskar istället för prydnadsbuskar.

Vi vill att nya bostäder i huvudsak ska koncentreras till goda kollektivtrafiklägen och redan hårdgjorda ytor. Vi vill också verka för fler passivhus och så kallade plushus som producerar ett överskott till elnätet.

Utbyggnad av kollektivtrafiken med Spårväg Syd och en förlängning av Hagsätralinjen till Älvsjö är ett måste, inte minst för att våra förortscentrum ska kunna leva och utvecklas. Kommunikationerna med Östberga ska förbättras. Stadsdelsnämnden bör ta initiativ till ett samarbete med fastighetsägarna, företagarföreningarna och boende för att utveckla våra små förortscentrum, så att de kan erbjuda en bra mix av service, mötesplatser, kultur, arbetsplatser och möjligheter till idrott. Tillgängligheten har förbättrats i stadsdelsområdet men mer behöver göras.

För att tillgodose det ökande behovet av förskolor, parklekar, gruppbostäder och bostäder för äldre måste hårdare krav ställas på hur dessa ska prövas i detaljplanerna.
Utförsäljningen av allmännyttan minskar billiga lägenheter i förorterna och måste upphöra.

Vi är starka motståndare till förslaget om att bygga 150 nya småhus i Snösätras koloniområden och Rågsveds friområde. Området har mycket stora naturvärden och är ett viktigt rekreationsområde. Om planerna förverkligas blir det ett dråpslag mot kolonisternas livsverk och koloniföreningarnas integrerande funktion. En fortsatt utglesning av staden med ökat bilberoende som följd och på bekostnad av viktiga grönområden är en förlegad och oansvarig stadsplanering.

Klimat och miljö
I Enskede-Årsta-Vantör ska inte verksamheternas klimat- och miljöpåverkan vara högre än vad jordens begränsade resurser tillåter i ett globalt perspektiv. Verksamheterna ska i sitt arbete alltid arbeta för minsta möjliga miljöpåverkan. Genom upprustning och underhåll av parkvägar och cykelbanor och genom ett strukturerat samarbete med landstinget ska fler välja cykel och kollektivtrafik före bil. De nya bostäder och fastigheter som byggs i våra områden ska vara klimatneutrala. En plan ska tas fram för att kraftigt minska kväveutsläppen och öka bindningen av CO2, till exempel när det gäller byggnader, trafik och mat. Andelen vegetarisk mat ska öka. En viktig klimatåtgärd är en rejält höjd och utsläppsrelaterad trängselskatt.

För att kunna driva ett aktivt klimat- och miljöarbete ska förvaltningen inrätta en anställning som klimat- och miljöhandläggare. Fastighetsnära insamling och återbruk uppmuntras genom råd, information och utbildning. Ambitionsnivån för andelen ekologisk mat i stadsdelen ska minst fördubblas från de 16 procent som anges i verksamhetsplanen. Vi ska eftersträva att maten lagas på plats i förskolor och äldreboenden för att hålla bättre kvalitet, undvika transporter och för att skapa en mer hemlik atmosfär. Det ska finnas energirådgivning för enheter och hushåll. Våra verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose bilbehoven via bilpooler. Ambitionen ska vara att stadsdelen är ledande i Stockholm i att hushålla med energi och i lokalt miljöarbete.

Stadsdelsnämndens verksamhet
Verksamhetsplanens ambitioner och målformuleringar omfattar endast 48% av stadsdelsnämndens budget med ett spann om 0-71% exklusive nämnd- och förvaltningsadministration (11%). Resterande del av budgeten är idag intecknad i olika avtal med varierande längd. Vi väljer därför i denna verksamhetsplan och budget att särskilja kommunalt och privat driven verksamhet genom att skriva två skilda reservationer med utgångspunkt i givna förutsättningar.

Medarbetarna
En förutsättning för nöjda brukare är att personalen har en bra arbetsmiljö och goda löne- och anställningsvillkor. Arbetet ska planeras och utformas med fokus på att varje medarbetare är en individ. Medarbetaren ska ha stort inflytande över sin arbetssituation, som ska ge variation, social kontakt och möjlighet till samarbete. I arbetet med att minska den korta sjukfrånvaron ska man utgå från modellen frisknärvaro, vilket ska följas av de fackliga organisationerna och cheferna tillsammans. Enheter med hög frånvaro ska bli speciellt uppmärksammade och få hjälp och stöd i sitt arbete.

Många anställda upplever en pressad arbetssituation och hög arbetsbelastning samtidigt som förvaltningen har haft miljontals kronor i överskott under de senaste åren. Arbetsmiljöarbetet ska följas lika noggrant som ekonomin och särskilda indikatorer kan därför behövas. Verksamheten ska drivas så att tilldelade anslag används i sin helhet och inte skickas tillbaka i bokslutet. Att öka bemanningen inom till exempel myndighetsutövning, hemtjänst och demensvård motverkar ohälsa och personalomsättning. Risker för hot och våld ska alltid tas på allvar. Arbetsmiljöåtgärder ska vidtas i samverkan mellan arbetsgivare och anställda. Tryggare arbetsmiljö genom en separat personalutgång i förvaltningshuset bör utredas, eftersom det är ett starkt önskemål i personalgruppen.

Vi vill att förvaltningen provar arbetstidsförkortning med minst två timmar i veckan inom äldreomsorg och omsorg för människor med funktionsnedsättningar där arbetet är fysiskt och psykiskt tungt. Mer än en femtedel av förvaltningens anställda arbetar deltid. En förfrågan ska göras hur många som önskar heltid och en plan upprättas för att erbjuda heltid för dem som så önskar. Medarbetarna ska ha goda möjligheter till rehabilitering efter ordentliga rehabiliteringsutredningar, där de anställda ska vara delaktiga för att förhindra utförsäkring. Möjligheten till regelbundna hälsokontroller för alla anställda bör utredas och alla anställda ska ges möjlighet att ta ut en friskvårdstimme i veckan.

Alla tjänar på att ha högt i tak och uppmuntra kritiskt tänkande. Alla medarbetare ska känna att de är fria att säga sin mening, både internt och till massmedia. De anställda ska få utbildning och information om sin grundlagsskyddade meddelarfrihet. Pengar ska avsättas för att alla medarbetare ska få kompetensutveckling. Medarbetarnas språkkunskaper ska tas tillvara. Anställda med behov av svenskstudier bör kunna läsa sfi inom ramen för stadens kompetensprogram.


Förskola
Våra förskolor ska ha små barngrupper, välutbildad personal och pedagogiska gröna gårdar. Utemiljön ska uppmuntra till aktivitet och rörelse och gårdarna vara tillräckligt stora så att alla barn och personal får plats. Strävan ska vara att laga mat i egna kök. Maten ska vara vällagad, hälsosam och god.

För att uppmuntra fler förskolor att integrera miljö och hållbar utveckling i det pedagogiska arbetet är Håll Sverige Rents certifiering Grön Flagg ett bra verktyg. Det tillvaratar barnens ofta stora intresse och glädje för miljöfrågor och natur, samt utbildar framtidens stockholmare. Barn uppmuntras att odla där så är möjligt.

Genusperspektivet integreras i det pedagogiska arbetet. Alla barn ska regelbundet få ta del av professionell kultur.

Barnomsorgsgarantin ska hållas och insatser sättas in för att öka antalet platser så snart risken finns för att garantin inte kan hållas. Det ska vara högst 14 barn i småbarnsgrupper och högst 18 barn i äldre grupper. Barngrupperna ska minska med i genomsnitt ett barn per grupp under kommande fyra år. Skillnaderna mellan förskolorna som förskoleinspektörerna uppmärksammat ska utjämnas.

Rätten till barnomsorg är begränsad till dagtid vilket särskilt missgynnar ensamstående föräldrar och de som jobbar kvällar, nätter och helger. Staden ska inventera behovet av barnomsorg under kvälls- och nattetid samt helger, samt tillgodose behoven.

Alla barn och föräldrar ska kunna vara delaktiga i demokratiska processer i förskolan. Insatser ska göras för att öka föräldrarnas nöjdhet, eftersom resultatet försämrats i brukarundersökningen. Samarbetet mellan förskolorna och skolorna måste förbättras. Barn med särskilda behov ska alltid få en väl förberedd övergång till skolan oavsett vilken skola de ska gå i.


Fritid och kultur
Kultur- och föreningsliv spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Barn och unga ska kunna skapa och uppleva kultur oavsett ekonomi. En kultursekreterare ska samordna och hjälpa enheterna att ta del av kultur. Fritiden ska samarbeta med Kulturskolan för att nå ut i områden där många unga inte deltar i Kulturskolan. Ideella organisationer ska uppmuntras för att ge unga möjligheter att skapa en kreativ fritid som stärker självkänsla och delaktighet och motverkar främlingsskap och ohälsa.

Fritidsgårdarna ska vara lika attraktiva för flickor som för pojkar och tillgängliga för unga med funktionsnedsättningar. Alla barn mellan 9 och 16 år som vill åka på kollo ska få plats. Barn och unga funktionsnedsatta ska kunna vara med i ordinarie fritids- och kolloverksamhet. Konsumentvägledning ska finnas i området och en särskild satsning på information för unga konsumenter ska genomföras. Konsumentarbetet ska öka engagemanget för rättvis och ekologisk handel och konsumtion. Stadsdelsnämnden ska bli en föregångare i stadens mål som Fair Trade City.

Individ- och familjeomsorg
Vi vill göra en långsiktig satsning på en stabil och väl fungerande socialtjänst genom att tillföra mer resurser. Förvaltningen ska aktivt stödja föräldrar med missbruksproblem, barn till psykiskt funktionshindrade, barn som har föräldrar med missbruk och andra barn som far illa. Vård och behandling för personer med missbruk ska alltid utgå från individens behov och bygga på forskningsrön, inte på prislappen för behandlingen.

Individ- och familjeomsorgen får sedan länge mindre resurser än de faktiska behoven. Vård för missbrukare, socialpsykiatrin och social barnavård är inte prioriterat i majoritetens budget. Inför 2011 föreslås besparingar om 16 mnkr vilket kommer att drabba brukarna hårt. Överskottsmål i budgeten får aldrig hota den individuella behovsbedömningen. Det är viktigt att riskbedömningar alltid görs innan vård upphör. Vårdtider får inte minskas om behovet kvarstår. Den unika missbruksbehandlingen kvinnoverksamheten ska vara en del av öppenvården. Det är motsägelsefullt att föreslå nedläggning av öppenvård samtidigt som verksamhetsplanen säger att sådan ska väljas i första hand.

I verksamhetsplanen saknas planer för att minska hemlösheten, trots att vi har flest hemlösa av alla stadsdelsområden. En viktig verksamhet för att motverka hemlösheten i stadsdelen är Bryggan i Högdalen. En buffert bör avsättas ifall sökta centrala bidrag inte beviljas för denna verksamhet. En utvecklad samverkan med bostadsbolagen och bostadsförmedlingen måste skapas. Uppsökaranställningen inom vuxenenheten bör användas i arbetet mot hemlösheten istället för att dras in.

I Rågsved och Dalen har ungdomsmottagningarna lagts ner. Det drabbar de mest utsatta ungdomarna som inte kommer till mottagningen vid Gullmarsplan. Vi vill återskapa en riktig ungdomsmottagning i Rågsved istället för den filial som knappt är brukbar. Ytterligare en drogförebyggande samordnare behövs för att öka ansträngningarna att vända utvecklingen med den ökande narkotikaanvändningen bland våra ungdomar.

Ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder och flyktingmottagande
Alla har rätt till social och ekonomisk trygghet. Väntetiderna för ekonomiskt bistånd ska hålla länsstyrelsens norm på 14 dagar. Det ska vara lätt att komma fram på telefon till handläggare. Väntetider kan leda till ökade problem med skulder, påminnelseavgifter, avstängning av el och i värsta fall vräkning av barnfamiljer. Vi vill att ökade ansträngningar görs för att arbeta mer förebyggande. Budget- och skuldrådgivning ska erbjudas inom en månad. Antalet ärenden anpassas så att en aktiv uppföljning av barnhushållen är möjlig. Ett barnperspektiv ska finnas och barnkonsekvensanalyser genomföras när familjer får hyres- och elskulder. Socialtjänsten ska i samverkan med bostadsbolagen se till att inga familjer vräks av ekonomiska skäl eller att elen stängs av i deras hem.

Alla ska ha möjlighet att resa kollektivt i staden och vi vill därför återinföra SL-kortet i normen. Att ha klarat av studier i svenska för invandrare (sfi) är en förutsättning för att läsa på Komvux och högskola. Sfi-elever ska kunna studera med försörjningsstöd till och med nivån för nationella provet. Sommarjobb ska erbjudas ungdomar mellan 16 och 19 år i samarbete med entreprenörer, lokala företag och föreningar. Nämnden ska ta ökat ansvar för att följa upp och hjälpa unga till studier eller arbete. Vi vill ta fram en offensiv plan mot ungdomsarbetslösheten i samverkan med arbetsmarknadsnämnden. Offentligt skyddat arbete ska i större utsträckning användas som möjlighet att komma vidare efter arbetsträning. Personer med nedsatt arbetsförmåga ska få det stöd de behöver för att komma ut i arbetslivet.

Flyktingar ska få god praktisk och social hjälp för att snabbt komma in i samhället. Vuxna måste få jobb och barnen börja i förskola och skola. När ansvaret för flyktingmottagningen tas över av staten är det viktigt att ingen hamnar i kläm mellan stat och kommun.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättningar
Rätten till bostad är grundläggande men idag är bristen på gruppbostäder och servicebostäder akut. Förutsättningar att bygga särskilda boenden ska noga prövas i alla projekt utifrån hela stadens behov och storlek. Utformningen av bostäderna ska anpassas till behoven för olika funktionsnedsättningar. En planering inför framtida boende ska upprättas för alla som bor på Hem för vård eller boende (HVB-hem).

Handikapporganisationerna anser att det är en kränkning av självbestämmanderätten att människor med funktionsnedsättningar inte kan få säga nej till privatisering av sin egen gruppbostad. Det instämmer vi i. Bemanningen i gruppbostäder ska vara tillräcklig och insatser samordnas. Dessutom ska möjligheten att få individuell plan enligt LSS öka.

Äldreomsorg
Äldres självbestämmande och behov ska prägla verksamheter för äldre. Personaltäthet, kontinuitet, dokumentation och utbildning ska förbättras. Äldre över 75 år ska få två timmars hemtjänst per vecka genom enkel biståndsbedömning för hjälp enligt egna önskemål. Även äldre mellan 67 och 75 år ska kostnadsfritt få hjälp av förvaltningens fixare. Resurser till hemtjänsten utökas, så att de anställda hinner ge den beviljade hjälpen, dokumentera och får en bra arbetsmiljö. Den tid som beviljas för insatser ska vara rimlig. Tidigare neddragning av tiden ska upphävas. Kommunal hemtjänst ska återinföras i Rågsved och Hagsätra.

Maten bör i möjligaste mån lagas i hemmet och i kök på äldreboenden, för att stimulera matlust, hälsa och välmående. Alla ska få regelbunden utevistelse utan tidspress och det sociala innehållet förbättras genom mer kultur och aktiviteter. Äldre med insatser från förvaltningen ska ha en individuell genomförandeplan med insatser enligt vars och ens behov.

Servicehusen ska vara kvar som ett av flera alternativ för äldres boenden. Behov av lägenhet i servicehus ska bedömas enligt de generösare riktlinjer som beslutats. Även vård- och omsorgsboende ska bedömas mer generöst än idag. Stadsdelsnämnden ska införa en bemanningsgaranti där det fastställs en lägsta bemanning som ska finna på de olika boendena. En lokal äldreombudsman inrättas i förvaltningen som de äldre kan vända sig till för hjälp att överklaga beslut om helt eller delvis avslag på ansökningar om vård och omsorg. Alla äldre ska ha möjlighet att få träffa en personlig handläggare för hjälp och råd om sitt bistånd och sin omsorg, som alternativ till Internet och telefon.

Vi nöjer oss inte med så pass låg måluppfyllelse för både äldreomsorg och personer i behov av särskilt som majoriteten anger. Nämnden måste ha som mål för sin verksamhet att 100 % ska vara nöjda med det bistånd som ges.

2 Upphandlad verksamhet

1. Nämnden avslår förvaltningens förslag till budget och verksamhetsplan för år 2011.

2. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med förslag till hur arbetet med en utökad utvärdering och kvalitetssäkring ska organiseras.

3. Förvaltningen får i uppdrag att ta fram en plan för utbildning av nämnden i upphandling, kvalité och avtalsuppföljning

4. Förvaltningen får i uppdrag att inarbeta ekonomiska incitament i nytecknade avtal vid avtalsbrott

5. En upphandlingspolicyutarbetas där det ska framgå vilka krav som ska ställas på entreprenörer

6. Aktivitetsplanen avslås i sin helhet

7. Förvaltningsdirektörens delegation avseende avtalsförlängningar återkallas

8. Alla avtalsförlängningar föreläggs nämnden för beslut

9. Därutöver anförs följande

Verksamhetsplanens ambitioner och målformuleringar omfattar endast 48 % av stadsdelsnämndens budget med ett spann om 0-71 % exklusive nämnd- och förvaltningsadministration (11 %). Resterande del är idag intecknat i olika avtal med privata företag och föreningar i varierande längd och som är tecknade för en avtalstid upp till nio år. Den ordinarie verksamhetsplanen blir allt mindre styrande för den kommunalt finansierade men privat utförda verksamhet som nämnden har det yttersta ansvaret för. Vi ser ett behov av att ha två verksamhetsplaner, en för kommunalt driven och en för privat driven verksamhet.

Vi väljer därför att särskilja dessa två budgetdelar med två skilda reservationer med utgångspunkt från givna förutsättningar.

De borgerliga partierna har under den gångna mandatperioden systematiskt sålt ut stora delar av den kommunala verksamheten till privata aktörer. Denna situation ställer helt nya krav på både nämnd och förvaltning. Från att ha administrerat, budgeterat och planerat egen verksamhet ska nu all verksamhet upphandlas och granskas årligen. Det påverkar både politikerrollen och tjänstemannarollen. För att möta de nya kraven behövs kompetensutveckling för nämnd och medarbetare som arbetar med upphandling och uppföljning.

Det är viktigt att det finns kommunal verksamhet för att klara våra mål om ökad kvalitet i välfärden, lokal demokrati och hållbar utveckling. Då kan nämnden påverka och utveckla verksamheten med hänsyn till de behov som finns, utan att vara uppbunden i långsiktiga avtal. Den kommunala verksamheten kan kompletteras av andra driftsformer som tillför ett mervärde för medborgarna.

För de borgerliga är det viktigast att privatisera så mycket som möjligt och överlämna till marknadskrafterna att styra över utvecklingen av nämndens verksamheter. Vi har sett baksidan av detta i vårt område, när förskolor och hemtjänst har sålts till underpris och miljontals kronor årligen försvinner ur nämndens budget till privata företag. Kvaliteten har kunnat försämras i flera privata förskolor utan att staden har kunnat ingripa på ett effektivt sätt. Vi vill stoppa fortsatt konkurrensutsättning, så att det ska finnas kvar kommunala verksamheter. Om upphandling av en verksamhet övervägs ska brukarnas vilja väga mycket tungt. Egenregianbud ska alltid uppmuntras när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, för att få bästa möjliga kvalitet.

Det ska finnas en möjlighet att skriva in i avtalen att ersättningen sänks när avtalen inte uppfylls fullt ut. Om avtalen inte är helt uppfyllda när beslut ska fattas om förlängning, ska principen vara att avtalen sägs upp. Granskningen ska vara hårdare och avtalen ska sägas upp för privata utförare som inte uppfyller kraven. Alla verksamheter som betalas av Stockholms stad ska ha mycket god kvalitet.

Med den stora andel privat verksamhet som finns idag krävs särskild kompetens för uppföljning och utvärdering. Det är även viktigt att skilja beställare, upphandlare och utvärderare åt i avtalsuppföljningen. Förvaltningen ska därför återkomma med förslag till hur arbetet med utökad utvärdering och kvalitetssäkring ska organiseras, skilt från övrig förvaltning. Funktionen har i uppgift att följa upp och utvärdera avtal samt förelägga nämnden granskningar med förslag till åtgärder med anledning av eventuella brister.

I alla avtal ska följsamheten till samtliga relevanta förändringar i nationella riktlinjer, lagstiftning etc. skrivas in utan ekonomisk kompensation. Kompensation kan utgå i särskilda fall efter förhandling. Personalens meddelarfrihet, en skarpare anti-diskrimineringsklausul och krav på kollektivavtal eller minst kollektivavtalsliknande villkor med tillämpliga fackliga organisationer ska alltid skrivas in i avtalen. Samtliga krav ska även omfatta eventuella underleverantörer. Avtalen ska kompletteras med en miljöplan, där det ska framgå hur entreprenören förbinder sig att följa stadens miljöplan.

Att de anställda inte längre ska få tjänstledigt under sex månader vid övergång till en entreprenör, är sannolikt en följd av att så många väljer att stanna kvar i kommunen. Istället för att försämra personalens arbetsvillkor borde majoriteten ompröva sin politik,

En ny policy för upphandling behöver också införas, med fokus på förfrågningsunderlagens kvalitet, demokratiskt inflytande, krav på miljöpåverkan och arbetsförhållanden samt med tydliga och uppföljningsbara klausuler om antidiskriminering och meddelarfrihet. Möjligheten att ställa sociala krav i upphandlingar ska användas aktivt. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter.

3.Mårtensgården

  1. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att omgående, dock senast natten till 2011-01-31, se till att alla avdelningar/våningsplan på Mårtensgården bemannas dygnet runt med närvarande personal.
  2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att se över bemanningen på alla stadsdelens kommunalt drivna vård- och omsorgsboenden, inklusive intraprenader, och se till att alla avdelningar/våningsplan omgående, dock senast natten till 2011-01-31, bemannas dygnet runt med närvarande personal.
  3. Beslutet justeras omedelbart.
  4. Därutöver anförs följande.

Socialstyrelsen har nu publicerat sin rapport från granskningen av Mårtensgården. I denna rapport framförs stark kritik mot omsorg och trygghet på boendet. Bland annat tar Socialstyrelsen upp att de boende frihetsberövas under vissa tider på dygnet samt att personalen saknar kännedom om eventuella rutiner kring inlåsningen alternativt att sådana saknas.”

Ersättaryttrande
Ersättaren Karin Andersson (c), ställde sig bakom förslag till beslut från (m), (fp)

§3 Utanordnare vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsdirektör Leif Sjöholm utses som utanordnare för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning fr.o.m. den 1 februari 2011 samt uppdrages åt denne att utse erforderligt antal ställföreträdare.

2. Förvaltningschefen vid serviceförvaltningen Teenie Bennerholt behåller sin rätt att beordra utanordningar för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Ärendet

Utanordning innebär ett slutligt godkännande av att betalningsunderlag är behandlat i föreskriven ordning så att utbetalning kan ske. Enligt ”Regler för ekonomisk förvaltning” ska nämnd utse utanordnare med befogenhet att på nämndens vägnar beordra utbetalning av pengar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 december 2010.

Dnr. 2.1-.639-2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§4 Riktlinjer för föreningsbidrag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Riktlinjerna för föreningsbidrag godkänns

2. Övergångsregler för 2011 godkänns

Ärendet

Förvaltningen hade tagit fram förslag till nya riktlinjer för föreningsbidrag. Jämfört med tidigare riktlinjer är den viktigaste förändringen att det samlade ansökningstillfället förläggs till hösten istället för våren. Därutöver föreslås ett andra tillfälle på våren för barn- och ungdomsverksamhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 december 2010.

Dnr. 5.-641/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Förlängning av entreprenadavtal för renhållning och skötsel av Vantörs parker

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner en förlängning på 1 år av avtalet med Svensk Markservice AB (org.nr 556420-4823) avseende renhållning och skötsel av Vantörs parker (dnr 104-321/2008. Avtalet kommer efter 1 års förlängning att löpa ut 2012-08-31.

Ärendet

Renhållning och skötsel av Vantörs parker har sedan 2008-10-01 bedrivits på entreprenad av Svensk Markservice AB. Då entreprenören fullgör sina påtaganden till belåtenhet och utan anmärkning förordar förvaltningen att avtalet förlängs med ytterligare 1 år, i enlighet med avtalad möjlighet att förlänga uppdraget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 december 2010.
Dnr. 104-321/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§6 Uppföljning av entreprenadavtal och anbud Högdalen vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Rapporten godkänns

2. Nämnden anför därutöver;

”Vid kommande nämndärenden med uppföljning av utförarenheter skall tidigare uppföljningar från innevarande avtalsperiod bifogas tjänsteutlåtandet.

Det är också mycket viktigt med att säkerställa budskapet till utförarenheterna att social- och annan dokumentation verkligen utförs”

Ärendet

Högdalens vård- och omsorgsboende drivs på entreprenad av Carema Care AB sedan 2008-11-17. Verksamheten omfattar totalt 158 platser fördelat på 103 platser för personer med somatiska sjukdomar och 55 platser för personer med demenssjukdomar. Förvaltningen har genomfört en verksamhetsuppföljning då genomgång av entreprenadavtal och anbud gjorts. Förvaltningen bedömer att Carema Care AB sedan övertagandet utvecklat verksamheten utifrån ställda krav i upphandlingen men att vissa delar kvarstår som behöver åtgärdas. Påtalade brister ska vara åtgärdade senast 2011-02-28.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 december 2010.

Dnr 1.2.1.-532-2010

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Pekka Koskenvoima (mp) yrkade återremiss av ärendet.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss enligt förslag från (v), (s), (mp) och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet idag. Därefter på bifall eller avslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat bifalla förvaltningens förslag med anförandetext från (m), (fp)

I denna del deltog inte (v), (s), (mp).

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp)

  1. ”Nämnden återremitterar ärendet för att undersöka möjligheten för ekonomisk kompensation för ej uppfyllda åtaganden i avtalet.
  2. Förvaltningen får i uppdrag att i alla kommande avtal tydliggöra vilken ekonomisk kompensation som ska utgå vid avtalsbrott.
  3. Förvaltningen uppmanas snarast återredovisa resultat av återbesök på enheten 2011-02-28.

En grundläggande del i alla avtal är att de parter som slutit avtal ska följa det. Att inte följa ett avtal är ett avtalsbrott. Vid uppföljningen av avtalet för Högdalens vård- och omsorgsboende finner förvaltningen flera avsteg från avtalet, bland annat saknas lagstadgad journalföring, planer för rehabilitering och för hälso- och sjukvård. Dessa brister i uppfyllelsen av ingånget avtal är allvarligt främst för de boende.

Högdalens vård- och omsorgsboende brister även i de delar som gäller uppföljning av underentreprenörers redovisning och inbetalning av personalens skatter samt moms vilket upptäcktes av förvaltningen under granskningen.

Men Högdalen brister även mot grundtanken med avtalet, då man ”levererar” mindre än man får betalt för. Aktivitetsansvarig personal anställdes i Högdalen först 9 månader efter att avtalet börjat gälla. Den andra Silivia-systern är ännu ej utbildad. Här erhåller entreprenören flera hundratusen kronor mer än vad man utlovat leverera enligt avtal. Även de som tidigare lämnat anbud vid upphandling har anledning att känna sig lurade.

Förvaltningen bör inför framtida avtal och upphandlingar tillföra en klausul i avtalen om ekonomisk kompensation eller vite om man bryter mot ingånget avtal. Att bara kunna ge en uppmaning om bättring, är otillräckligt. Det har i andra uppföljningar också visat sig vara helt verkningslöst.

Slutdatum för åtgärder från Högdalen på förvaltningens påpekanden, ligger efter förlängningen av avtalet. Framöver bör alla granskningar som ligger nära beslut om eventuell förlängning av avtal läggas så att granskningarna kommer nämnden tillhanda innan beslut om förlängning ska fattas. Detta ger en högre motivationsgrad för entreprenören att uppfylla avtalen, samt att nämnd och förvaltning markerar att ”full betalning” trots avtalsbrott inte är acceptabelt.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom förslag från (m), (fp).

§7 Uppföljning av intraprenadavtal och anbud Stureby vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Rapporten godkänns

2. Nämnden anför därutöver;

”Vid kommande nämndärenden med uppföljning av utförarenheter skall tidigare uppföljningar från innevarande avtalsperiod bifogas tjänsteutlåtandet.

Det är också mycket viktigt med att säkerställa budskapet till utförarenheterna att social- och annan dokumentation verkligen utförs”

Ärendet

Stureby vård- och omsorgsboende drivs på intraprenad av stadsdelsförvaltningen. Verksamheten omfattar totalt 209 platser fördelat på 36 för personer med somatiska sjukdomar och 173 platser för personer med demens sjukdomar. Förvaltningen har genomfört en verksamhetsuppföljning och bedömer att verksamheten sedan övertagande utvecklats utifrån ställda krav i upphandlingen samt egna åtagande enligt lämnat anbud men att vissa delar dock kvarstår för att anbudet helt ska kunna uppfyllas. Påtalade brister ska vara åtgärdade senast 2011-02-28.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 december 2011.

Dnr 1.2.1.-592-2010

Beslutsgång

En enig nämnd beslutade enligt förslag från (m), (fp) .

Ersättaryttrande
Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom det gemensamma förslaget.

§8 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

Enskede-Årsta –Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden delegerar till nedan nämnda socialinspektörer/socialsekreterare vid Socialjouren att begära polishandräckning enligt LVM 45 § 1 och 2 st. inom nämndens eget ansvarsområde.

2. Nämnden förordnar nedan nämnda personer vid Socialjouren att begära polishandräckning enligt LVU § 43 1 st. 2 p inom nämndens eget ansvarsområde.

Socialinspektörer/socialsekreterare vid socialjouren: Ann Bergholz Flynn, Annette Borell, Chris Bremark, Roland Carlsén, Susanne Cavallius, Lars Cronstrand, Agneta Engström, Rolf Eriksson, Anita Habel, Maria Hansson, Stefan Heinebäck, Ann-Carin Jevrell Monié, Maria Larsson, Britt-Marie Lind, Maria Mistander, Johanna Nilsson, EliKristin Norberg, Inga-Lill Renhorn Källgren, Maj-Stina Samuelsson, Ulla Schöldström, Lars Stenman, Roland Stjärnfeldt, Monica Svederoth, Margareta Svensson, Charlotta Thorelius, Therese Travis, Anneli Wernstedt, Tuija Viljakka, Titti Wincentsson, Ulla-Maija Yrjänä och Inger Åsebo.

Ärendet

Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden svarar bl. a för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorg. Det har inkommit begäran om förordnanden av tjänstemän enligt ovan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 december 2010.

Dnr 1.1.-649-2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Hot och våld inom Försörjningsstödsenheten – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Jonas Eklund (mp)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från (s), (v), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor gällande den psykosociala arbetsmiljön inom försörjningsstödsenheten, hur den uppfattas av medarbetarna och vilka insatser förvaltningen gör för att förebygga hot och våld.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 december 2011

Dnr. 1.1.-570/201

Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda yrkanden mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick-Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget
” 1.Nämnden godkänner förvaltningens svar på skrivelsen
2.Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten till en personalentré.

I arbetet för att förebygga hot och våld kan det krävas allt från handlingsplaner och utbildning till organisation och ombyggnad av lokaler. Enligt arbetsmiljölagen 2 kap, 1 §, 4:e st ska såväl teknik som arbetsorganisation och arbetsinnehåll utformas så att arbetstagaren inte utsätts för belastning som kan ge ohälsa eller olycksfall. Enligt 3 kap 2 § 1 och 2 st i samma lag ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa eller olycksfall. Allt som kan leda till ohälsa eller olycksfall ska ändras eller ersättas för att undanröja riskerna.

Det är bra att förvaltningen har bildat en arbetsgrupp för att arbeta med hot och våld och att en kursdag ska hållas för personalen. Vi vill framhålla vikten av att såväl bidragshandläggare som socialsekreterare och eventuellt annan berörd personal får och har möjlighet att gå på de utbildningar som ordnas om hot och våld. Om det är nödvändigt måste vikarier ordnas, så att ingen behöver avstå från en obligatorisk utbildning på grund av arbetsbelastningen.

Vi utgår från att alla som har utsatts för hot och våld har gjort en anmälan om arbetsskada. I det här fallet är vår bedömning att det krävs fler insatser än de som redovisas i svaret för att personalen ska känna sig trygg. Vi har fått veta att personalen mot bakgrund av de hot- och våldsituationer som har varit upplever att det är jobbigt att träffa klienter i receptionen. Detta måste tas på allvar och förvaltningen bör tillmötesgå önskemålet om separat personalentré som inte passerar receptionen. (Om det inte skulle vara tekniskt möjligt måste andra tillfredsställande åtgärder vidtas i enlighet med arbetsmiljölagen.)”

§10 Inrättande av två nya förskoleavdelningar på Sköllerstagatan 34 - inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att inrätta två tillfälliga förskoleavdelningar på Sköllerstagatan 34 i Rågsved/Hagsätra samt att flytta Öppna förskolan Elefanten till Rågdalens parklek.

Ärendet

På Sköllerstagatan 34 bedrivs idag den öppna förskolan Elefanten, samt ungdomsmottagningen några timmar i veckan. Huset är föremål för rivning och nybebyggelse av bostäder inom de närmaste åren men kan under tiden väl fungera som förskola. Enligt prognosen kommer antalet barn i förskoleålder att öka de närmaste åren i både Hagsätra och Rågsved och fler förskoleplatser behövas. Förvaltningen föreslår att flytten av den öppna förskolan till Rågdalens parklek tidigareläggs för att tillfällig förskola ska kunna bedrivas i huset på Sköllerstagatan 34 tillsammans med ungdomsmottagningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 november 2010.

Dnr 2.6.-011/2011

Beslutsgång

Nämnden ställdes sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Inrättande av en ny förskoleavdelning på Vättersvägen 14-inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att inrätta en ny förskoleavdelning på Vättersvägen 15 och flytta den öppna förskolan till lokalen på Möckelvägen 38.

Ärendet

I lokalen på Vättersvägen 15 drivs sedan ett år tillbaka öppna förskolan i Årsta. Enligt prognosen kommer barnantalet i området att stiga fram till 2014. För att möta behovet av utökat antal förskoleplatser föreslår förvaltningen att nämnden beslutar om att inrätta en ny förskoleavdelning på Vättersvägen 15 och starta verksamheten så snart personal är rekryterad, samt flytta den öppna förskolan till Möckelvägen 38.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2011.

Dnr 2.6.-013/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Inrättande av en ny förskoleavdelning på Årdalavägen 80-inriktnings- och genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskoleavdelning på Årdalavägen 80

Ärendet

På Årdalavägen 80 har stadsdelen en lokal som används av dagbarnvårdarna i Örby. Lokalen föreslås inrättas som ett förskoleannex till den närbelägna förskolan på Vingåkersvägen, men även bereda plats för barn som behöver förskoleplats i Bandhagen-Örby-Högdalen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2011.

Dnr 2.6.-014/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag

§13 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Långskylen 6 m.fl. i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2009-23168-54 – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede- Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Nämnden anför därutöver

”Hagsätras ungdomar kommer få en väl fungerande fritidsgård. Vi i majoriteten är mycket glada att vi nu kan göra denna satsning. Ungdomarna har själva fått vara med och påverka utformningen av fritidsgården, vilket bidrar till att verksamheten i lokalerna kommer att bli av hög kvalitet. Detta är också ett exempel på väl fungerande närdemokrati. Gestaltningen av fritidsgården ser också spännande ut och kan bli ett lyft för torget.”

Ärendet

IKANO bostäder Hagsätra AB har ansökt om planändring för för del av fastigheten Långskylen 6 m.fl. i stadsdelen Hagsätra. Ändring gäller på så sätt att en påbyggnad med en andra våning görs på befintlig butiksbyggnad för uppförande av ungdomsgård. Förvaltningen ställer sig positiv till förslag om planändring för syftet att tillskapa lokal för ungdomsverksamhet. Planförslaget bidrar till att fritidsgården i Hagsätra ges goda förutsättningar till en bra verksamhet som kan utvecklas i de nya lokalerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 december 2011

Dnr 584-2010-1.5.3.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick-Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s) ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl (s)
”Vi är positiva till att ungdomsgården i Hagsätra får nya lokaler och att ungdomarna har varit med i framtagandet av planerna. Däremot är det olyckligt att de boendes synpunkter i det angränsande huset inte har kunnat tillgodoses på ett lämpligt sätt.

Boende har i samband med samrådet lämnat skrivelser som beskriver oro och otrygghet redan idag på grund av störningar från ungdomar. De boende befarar att ungdomsgården som får entré på gården leder till ökad belastning på innergården där de har sina uteplatser.

Vi uppmanar stadsbyggnadskontoret att diskutera med IKANO om det går att ordna entrén från centrumsidan eller gaveln mot tunnelbanan, för att minska störningar. En utvändig hiss ifrån centrumsidan skulle kunna lösa tillgängligheten för rullstolsburna som kan ha svårt att ta sig upp för backan från parkeringen.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) ställde sig bakom förslag från (m) (fp).

§14 Riktlinjer för utredning, dokumentation m.m. inom stadens socialpsykiatri – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen

Ärendet

Remiss av ”Riktlinjer för utredning, dokumentation m.m. inom stadens socialpsykiatri ” har för yttrande översänts till nämnden. Syftet med de nya riktlinjerna är rättssäkerhet och likabehandling när det gäller utredning, bedömning och tillgång till de insatser som erbjuds stadens socialpsykiatri. Förvaltningen ställer sig bakom de reviderade riktlinjerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 december 2010.

Dnr 567-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp)

”Vi vill poängtera att om riktlinjerna ska kunna följas krävs bland annat att staden bygger betydligt fler gruppbostäder och servicebostäder för personer med psykiska funktionsnedsättningar än vad som har gjorts de senaste åren.
Förhoppningsvis innebär stadens riktlinjer att stadens interna samverkan mellan barn och ungdom och socialpsykiatrin tydliggörs. Eftersom de unga också har kontakter med landstinget krävs att samverkan även fungerar mellan myndigheterna. Socialstyrelsen har i en nationell granskning kritiserat oklarheter i landstingets ansvar för ungdomar på gränsen mellan BUP-verksamhet och vuxenpsykiatri. Vi utgår från att staden i sina övergripande kontakter med landstinget klargör eventuella oklarheter i Stockholm.”

§15 Riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen till vuxna med missbruks-/beroendeproblematik – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen

Ärendet

Remiss av ”Riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen till vuxna missbruks-/beroendeproblematik” Nuvarande riktlinjer har omarbetats och anpassats till ändrad lagstiftning och andra förutsättningar inom missbruksområdet. Förvaltningen ställer sig bakom de föreslagna förändringarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 december 2010.

Dnr 568-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp)

”Vi vill uppmärksamma att riktlinjerna innehåller ett viktigt avsnitt om kvinnor med missbruksproblem, där det tydligt framgår att kvinnliga missbrukare på många sätt är mycket mer utsatta än män med missbruksproblem. Kvinnors specifika behov bör enligt riktlinjerna beaktas vid valet av insatser. För att detta ska vara möjligt krävs att det finns tillräckligt med insatser som är inriktade på kvinnors missbruksproblematik.

Tyvärr är vår erfarenhet att flera verksamheter som är till för kvinnor med missbruk har svårt med beläggningen. Det gäller såväl platser som finns inom socialnämnden som enskilda stadsdelsnämnder. Till exempel hotas den unika Kvinnoverksamheten i Enskede-Årsta-Vantör av nedläggning i samband med verksamhetsplanen 2011. Vår uppfattning är att staden centralt behöver utöka sina insatser för att kvinnors behov av missbruksvård ska tillgodoses”

§16 Riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter- svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen till kommunstyrelsen

Ärendet

Till nämnden har ”Riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter” översänts för yttrande. Förvaltningen anser att förslaget till nya riktlinjer förtydligar rutinerna för handläggning och dokumentation samt utvecklar det nuvarande avsnittet om hyreslagens bestämmelser som rör området.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 december 2010.

Dnr 578-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Pekka Koskenvoima (mp)

” Rätten till en bostad är en mänsklig rättighet som omkring 3000 hemlösa saknar idag i Stockholms stad. Det är därför välkommet med riktlinjer för att arbetet med försöks- och träningslägenheter ska fungera så bra som möjligt.

Vi vill betona att det är viktigt att ha en dialog med de kvinnor och män som får försöks- och träningslägenheter, så att de får bästa möjliga stöd, uppmuntran och feedback. Eftersom en lägenhet betyder så mycket måste kontakten vara tät, för att fånga upp eventuella problem.

Försöks- och träningslägenheter är en viktig del i arbetet med att hemlösa ska kunna få en egen bostad. Andra metoder som prövas är ”Housing First” som dock bara omfattar ett fåtal lägenheter.

För att på allvar minska hemlösheten krävs en stadsövergripande samordning samt tillräckligt många hyresrätter med rimliga hyror. Tyvärr har utförsäljningen av allmännyttan drastiskt minskat antalet billiga bra hyresrätter som kunde ha blivit en bostad till en hemlös.”

§17 Förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen

Ärendet

Mot bakgrund av förändrad lagstiftning och utveckling av praxis samt nya rutiner för handläggning av insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta (LSS) och bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) har en översyn av riktlinjer inom området genomförts. Syftet med riktlinjerna är att ge stöd och vägledning i det praktiska arbetet med att tolka lagstiftningen i de individuella behovsbedömningarna samt att säkerställa en rättssäker och lika behandling i staden. Förslaget har översänts till nämnden för yttrande. Förvaltningen ställer sig positiv till föreslagna revideringar av riktlinjerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 december 2010.

Dnr 1.5.1.-566-2010

Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall tillförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s), Pekka Koskenvoima (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Quick-Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), Pekka Koskenvoima (mp)

”Nämnden beslutar att som remissvar lämna samma svar som oppositionen i socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden den 30 september 2010.”

§18 Motion om medlemskap i UNESCO:s europeiska koalition av städer mot rasism

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Paul Lappalainen (MP) har skrivit en motion om bland annat stadens medlemskap i UNESCO:S europeiska koalition av städer mot rasism (ECCAR). Motionen har remitterats till stadsdelsnämnden för yttrande. Förvaltningen ser att det är positivt för städer att samarbeta lokalt, regionalt och internationellt i dessa frågor; för att utbyta idéer, erfarenheter och kunskap.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 december 2010.

Dnr 601-2010-1.5.1.

Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamöterna Lena Kling (fp), Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) med biträde av vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Pekka Koskenvoima (mp), vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Att tillstyrka motionen

Att därutöver anföra följande:

Ett medlemskap i ECCAR skulle förse staden med konkreta punkter att följa upp på olika nivåer inom kommunen för att kunna motverka rasism. En handlingsplan som staden åtar sig att arbeta med leder till engagemang för arbete mot rasism. En handlingsplan som staden åtar sig att arbeta, med leder till engagemang för arbete mot rasism, för det civila samhället och ett antal aktörer inom kommunen. Att vara medlem i ECCAR går i linje med vad Stockholms stads på policynivå åtagit sig i och med sitt medlemskap i EUROCITIES.”

§19 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Anmälan av tjänstemannabeslut

C. Pensionärsrådets protokoll

D. Handikapprådets protokoll

E. Förvaltningsgruppens protokoll

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

H. Granskning av korttidsvård för äldre

Anmälningsärendena läggs till handlingarna

§20 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelse och återkomma till nämnden.

Skrivelse om personalomsättningen inom äldreomsorgens beställarenhet
Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Pekka Koskenvoima (mp)

”Arbetsmiljön och arbetsbelastningen inom äldreomsorgens beställarenhet har varit bekymmersam ända sedan sammanslagningen av förvaltningarna. I förlängningen påverkas även brukarna av personalens arbetsförhållanden.

Vi vill ha en redogörelse för personalomsättningen inom beställarenheten sedan sammanslagningen 2007 samt resultat av den senaste psykosociala skyddsronden och åtgärder till följd av resultaten. För att belysa flera perspektiv önskar vi såväl arbetsgivarens som personalens och de fackliga organisationernas synpunkter på situationen.”

§21 Stadsdelsdirektörens information

T.f. stadsdelsdirektören Lena Holmdahl informerade om annonsering av nämndens sammanträden 2011. En liten annons kommer att införas en vecka före informationsmötet och den stora stadsgemensamma annonsen samma vecka som informationsmötet äger rum.

Vidare informerade Lena Holmdahl om läget beträffande hur barnomsorgsgarantin i stadsdelen kan uppfyllas de närmaste månaderna.

Nämnden tackade för informationen.