Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-03-22

Sammanträde 2012-03-22

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte torsdag 15 mars 2012 klockan 18.30

Martina Dagobert från Konsumentverket och Läs mer... Martin Kling från Kronofogden informerar om förebyggande arbete

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden

2 Val av justerare och dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

4 Uppsättning av fågelholkar i Enskedeparken - svar på medborgarförslag

5 Nya parkbänkar i Enskedeparken - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

6 Månadsrapport per den 29 februari 2012

7 Sammanbyggning av två förskolelokaler, Enskede gårds förskolor - inriktningsärende

8 Förändring av förskolan Snesen i Hagsätra - inriktningsärende

9 Inrättande av två nya förskoleavdelningar, Bägerstavägen 41 - inriktningsärende

10 Inrättande av en förskolepaviljong, Hagsätravägen 115 - inriktningsärende

11 Inrättande av en förskolepaviljong, Gläntan, Önskehemsgatan Högdalen - inriktningsärende

12 Ombyggnad av kök på förskolan Trollhöjden, Trollesundsvägen 120 - genomförandeärende

13 Uppföljning inom äldreomsorgen - Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende

14 Uppföljning inom äldreomsorgen - Högdalens vård- och omsorgsboende

15 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verksställda beslut enligt 9 § LSS - period 4, 2011

16 Skötsel av värdefull uppvuxen grönska, t ex träd i Enskede-Årsta-Vantör och medborgarnas möjligheter till skötselavtal och stadsodling - svar på skrivelse

17 Gemensam upphandling av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen (2001:453) - SoL (omedelbar justering)

18 Sammanhållen kvalitetsuppföljning, svar på skrivelse

Remissärenden

19 Förslag till detaljplan för Ramsökaren 2 i stadsdelen Bandhagen,

Dp 2011-09988 - svar till stadsbyggnadskontoret
Dnr 1.5.3.-095/2012 (omedelbar justering)

20 Förslag till framkomlighetsstrategi för Stockholms stad, yttrande till Trafikkontoret (omedelbar justering)

21 Styrning, uppföljning och kontroll av beviljade insatser inom äldreomsorgen - yttrande till revisionskontoret

22 Översyn av ersättningssystem inom hemtjänsten - svar till kommunstyrelsen

23 Komplettering utifrån Skolinspektionens uppföljningsprotokoll - svar till skolinspektionen

24 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde (utsändes senare)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

25 Redovisning av den gemensamma upphandlingen av missbruksvård för Stockholms stad - anmälningsärende

26 Stockholms tingsrätts dom 2012-02-17 i målet mellan Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och Skarings rutinstäd AB, mål nr T 20723-10 - anmälningsärende

28 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

29 Upphandling avseende verksamhetsdrift av och leveranser vid kostenheten inom äldreomsorgen - godkännande av förfrågningsunderlag

31 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB UTGÅR

32 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

33 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

35 Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 a § FB

36 Anmälan av Sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (96 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes

§2 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 29 mars 2012.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 9 februari anmäldes justerat den 22 februari 2012.

Protokollet läggs till handlingarna med notering att även Mattias Mirhagen (s) noteras som närvarande.

§4 Uppsättning av fågelholkar i Enskedeparken – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Barbro Gustafsson

Ärendet

Till nämnden har medborgarförslag från villägarförening om att sätta upp ett antal fågelholkar i Enskedeparken inkommit. Förvaltningen anser att det är ett positivt initiativ från villägarföreningen att vilja bidra till fågellivet i parken. Förvaltningen avstyrker dock förslaget med hänvisning till svar på skrivelse i kommunstyrelsen gällande möjligheten att inrätta ett holkprogram. Där framgår bland annat att det är viktigt att det är stadens övergripande styrdokument som ska ge riktlinjer för biologisk mångfald och ekologisk infrastruktur.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 mars 2012.

Dnr 755-2011-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Nya parkbänkar i Enskedeparken – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Ulla Arnell m.fl.

Ärendet

Till nämnden har medborgarförslag inkommit om att placera sex Byarum gjutjärnssoffor med armstöd i Enskedeparken. Förvaltningen tillstyrker förslaget och kommer att se över tillgängligheten i parken och därefter placera ut ett antal tillgänglighetsanpassade Byarumssoffor enligt stadens möbleringsprogram.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2012.

Dnr 487-2011-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§6 Månadsrapport för februari 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 29 februari som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom förskola, äldreomsorg och fritid.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 mars 2012.

Dnr 1.2.1.-060/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)
”Levnadsvillkoren skiljer sig mycket i stadsdelsområdet, vilket måste tas med när vi analyserar verksamheten och ekonomin. Ojämlikheten speglas i arbetslösheten och barnfattigdomen. Arbetslösheten varierar till exempel mellan 1,9 % på Enskedefältet och 7,6 % i Rågsved.

Efter en jämförelse av utvecklingen av arbetslösheten i Enskede-Årsta-Vantör från 2007 till 2012 kan man konstatera att arbetslösheten har ökat både i staden och i stadsdelsområdet med drygt 1 % utan att tillräckligt kraftfulla åtgärder vidtagits av den borgerliga majoriteten.

Allra värst utsatta är unga människor i åldersgruppen 18-25 år där arbetslösheten ökat med ungefär motsvarande 1 % medan staden som helhet visar på en stillastående trend. Det är dags för stadsdelsnämnden att ta sitt ansvar för arbetslösheten. En stor brist är att vi inte längre kan se utvecklingen på stadsdelsnivå, vilket upphörde efter 2006.



I spåren av arbetslöshet, sämre a-kassa och sjukförsäkring följer ökade klyftor mellan barnen. Rädda Barnen rapporterar att barnfattigdomen är högre i Vantör 2009 än 1991 medan barnfattigdomen i Enskede-Årsta minskat med nära hälften.

Nämndens resurser och mer därtill behövs för att förbättra villkoren för de som har störst behov. Det är orimligt att lagreglerad verksamhet underbudgeteras år efter år. I februari är det strukturella underskottet 15,7 mnkr inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar och ekonomiskt bistånd, vilket balanseras av överskott om nästan 12,4 mnkr i förskola och fritid och kultur samt 4,4 mnkr inom äldreomsorg.

Som vi återkommande påpekar missgynnar majoritetens budget våra medborgare med störst behov. Att vårdbudgeten för barn och unga redan är intecknad till 89 procent bekräftar att anslaget är för snålt. Nämnden bör uttala att de 12,4 mnkr som är tänkta för barn och unga ska gå till förskola, fritid och kultur och inte täcka svarta hål i budgeten. Alla resurser behövs för att skapa goda uppväxtvillkor för barn i hela området.

Granskningsrapporterna i äldreomsorgen visar stora behov av kvalitativa höjningar och högre bemanning. Alla pengar som tilldelats äldreomsorgen och mer därtill behövs därför i verksamheten. Underskottet inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning är oroande och en analys med förslag till åtgärder bör läggas fram till nämnden i separat ärende.”

§7 Sammanbyggning av två förskolelokaler, Enskede gårds förskolor - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda en sammanbyggnad av två lokaler vid Enskede Gårds förskolor, Enskede gårdsväg 16-20, för att därigenom utöka förskolan med två avdelningar.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Enskede och Gamla Enskede samt Stureby på längre sikt föreslår förvaltningen att en utredning görs om att bygga ihop två förskolebyggnader till en enhet för att skapa ytterligare avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 105-2012-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Förändring av förskolan Snesen i Hagsätra - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda en förändring av förskolan Snesen i Hagsätra genom inrättande av en ny förskola med sex till åtta avdelningar samt rivning av befintlig paviljongsbyggnad på 3 avdelningar.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Hagsätra och Rågsved på längre sikt föreslår förvaltningen att en utredning görs om att bygga en ny förskola med 6 till 8 avdelningar på Snesen, Hagsätra.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 106-2012-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”-Att förutom det som står i ärendet även utreda ny lokalisering för förskola på närliggande gräsyta

- Att när beslutsärendet kommer inkludera en redovisning av andelen grönyta i förskolegården, samt hur många kvm förskolegård det blir per barn.

Utan tvekan behövs en utökning av antalet förskoleplatser för att fylla behoven. Vid förskolan Snesen föreslås en mycket stor utökning av antalet avdelningar. Då redan dagens förskolegård bara är normalstor anser vi att om man enbart håller sig inom den ytan skulle det kunna leda till kraftig kvalitetssänkning vad gäller barnens utemiljö.

Man måste därför utreda möjligheterna att utvidga ytan.

Det finns en viss expansionsmöjlighet norrut längs gångvägen, men det handlar om en smal korridorformad yta, och den utreddes redan då nuvarande förskolan uppfördes. Däremot finns en mer lämpad plats för expansion söderut på andra sidan den livligt trafikerade gångvägen mellan Hagsätra Centrum och Ormkärr. Här tror vi det skulle vara mycket lämpligt att placera en ny förskola som då skulle bli en satellit till Snesen. Den kanske till och med skulle kunna bli den större byggnaden av de två? Platsen är idag en gräsyta som i och för sig utgör en vacker anblick mellan husen, men inte används till något egentligen och som inte har några speciella biologiska värden.

En gångväg som idag går på tvären över gräsytan är endast en genväg till en annan gångväg. En förskola på denna plats skulle kunna utgöra samma vackra anblick och tillföra livfullhet, dessutom kan angöring lätt ske via gatan.

Vi tycker även att det är viktigt att i planeringen väga in den fina 50-talsmiljön närmare Hagsätra centrum, bl a den nyligen av Trafikkontoret renoverade gatstensbelagda gatan och trottoaren (upp mot Hagis Handel och T-banan) så den inte kommer till skada.

Förskolan bör certifieras enligt Miljöbyggnad, lägst nivå silver. Förskolan bör, om det bedöms möjligt, uppnå passivhusstandard.”

§9 Inrättande av två nya förskoleavdelningar, Bägerstavägen 41 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda tillbyggnad av befintlig förskola alternativt inrättande av en förskolepaviljong med två avdelningar på Bägerstavägen.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Enskede och Gamla Enskede samt Stureby på längre sikt föreslår förvaltningen att en utredning görs att antingen bygga till befintlig byggnad med 2 avdelningar eller inrätta paviljongsbyggnad på förskoletomt med 2 avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 107-2012-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)
”Det är en nödvändighet att få fram nya förskoleplatser i stadsdelen så varje nytt tillskott är något positivt. Vi anser det dock viktigt att kvaliteten inte blir lidande till följd av tillbyggnader. Därför vill vi att man i utredningsskedet ser över möjligheterna att placera en ny paviljong/tillbyggnad ut mot Bägerstavägen för att på sådant sätt ta så lite av förskolegården som möjligt i anspråk. Hur detta skulle påverka befintliga gång- och cykelbanor måste då också granskas närmare.”

§10 Inrättande av en förskolepaviljong, Hagsätravägen 115 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda inrättande av en förskolepaviljong med två avdelningar på Hagsätravägen 15.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Hagsätra och Rågsved föreslår förvaltningen en utredning om att uppföra en förskolepaviljong med 2-3 avdelningar på befintlig förskoletomt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 108-2012-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Inrättande av en förskolepaviljong, Gläntan, Önskehemsgatan Högdalen - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att utreda inrättande av en förskolepaviljong, Gläntan, med två avdelningar på Önskehemsgatan, Högdalen.

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Högdalen på längre sikt förslår förvaltningen att en utredning görs om inrättande av en förskolepaviljong med två avdelningar på förskolan Gläntans tomtmark.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.
Dnr 109-2012-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
- Att förutom det som det anges i ärendet utreda möjligheten att förlägga utökning av förskolan Gläntan till fastigheten f.d. Högdalens skola.

Med tanke på det ökande barnantalet i Högdalen är det klokt att öka ytan för förskolan. Dels för att kunna uppfylla barnomsorgsgarantin men även för att uppnå en högre kvalitet inom verksamheten. Det som oroar oss är vilken yta på den befintliga tomtmarken som är tänkt att användas för denna planerade utökning av verksamheten. I nära anslutning till förskolan ligger en större fastighet som enligt uppgift står delvis tom. Vid en utökning av ytterligare avdelningar till förskolan bör dessa lokaler samt eventuell renovering av bitar av denna fastighet undersökas vid utredning om utökning av förskolans befintliga lokaler. Detta skulle dels göra att man slipper krympa lekytorna på befintlig mark, man slipper minska den synliga grönytan för promenerande längs gångvägen bredvid Gläntan, men även på nya fastigheten finns mycket markyta som då kunde bli förskolegård. Dessutom skulle det bli en väldigt lämplig upprustning och återanvändande av en äldre fastighet i området, den K-märkta f d Högdalens skola. Vilka delar av byggnaden som skulle kunna inkorporeras i den utökade förskolan Gläntan får utredas.”

§12 Ombyggnad av kök på förskolan Trollhöjden, Trollesundsvägen 120 - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningen får i uppdrag att genomföra en ombyggnad av köket på förskolan Trollhöjden, Trollesundsvägen 120.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

I syfte att uppfylla gällande lagkrav och tillgodose en väl fungerande arbetsmiljö i förskolans kök föreslår förvaltningen att köket på förskolan Trollhöjden byggs om, att SISAB får uppdraget att fortsätta detaljprojektera samt upphandla ombyggnaden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 139-2012-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§13 Uppföljning inom äldreomsorgen – Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende genomfördes i oktober 2011. Förvaltningen bedömer att Mårtensgården är en verksamhet där de boende ges en god omvårdnad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 februari 2012.
Dnr 1.2.1.-157/2012


Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) vice ordföranden Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1.Nämnden lägger rapporten till handlingarna

2. Förvaltningen uppdras återkomma på sammanträdet i juni med en lägesrapport om förhållandena på Mårtensgården med anledning av uppföljningen

3. Därutöver vill vi framföra följande.

Inledningsvis vill vi med stort beröm tacka förvaltningen för den utvecklade form av verksamhetsuppföljning som används i detta ärende. Att genom en linjär jämförelse över flera år visa utvecklingen inom granskad enhet ger nämnden en större överblick över utvecklingen. Detta är ett stort steg framåt i förvaltningens kvalitetsarbete.

Resultatet av granskningen av Mårtensgården är däremot en beklaglig läsning. Mårtensgården som för bara några år sedan vann stadens kvalitetsutmärkelse har på kort tid gått från prisbelönt till en enhet med ett stort antal anmärkningar på kvaliteten. Dessa kan ha funnits förut och kommit upp i ljuset genom den hårdare granskningen, men det vet vi inte.

Det är dock anmärkningsvärt att förvaltningen i sin sammanfattning mot bakgrund av framförallt av det stora antalet brister i avtalsuppfyllelse och de uteblivna mervärdena vågar dra slutsatsen att ”de boende ges en god omvårdnad”. Det är bara drygt ett år sedan förvaltningen fick anmärkning från Socialstyrelsen för att Mårtensgården låste in demenssjuka nattetid utan tillsyn, med sittande alliansmajoritetens godkännande. Enligt utvärderingen i ärendet kan vi inte se några förbättringar efter detta. Vi kan inte vänta med uppföljning i ett halvår, utan vill ha en återkoppling före sommaren.

När uppdragstagare/enheter uppvisar resultat i en granskning som visar på uppenbara försämringar över tid och upprepade avtalsbrott och brott mot svensk lagstiftning och myndigheters riktlinjer ska granskningen följas upp med handlingsplan där uppdragstagaren/enheten får ange på vilket sätt noterade avvikelser ska åtgärdas och när dessa ska vara åtgärdade. En kontrollstation inom ca sex månader från granskningstillfället för återrapportering till nämnden ska finnas. Nämnden måste få ta del av handlingsplanerna.

I det fall uppdragstagaren/enheten inte åtgärdat givna anmärkningar ska förvaltningen återkomma till nämnden med förslag till kraftfullare åtgärder riktade mot uppdragstagaren/enheten såsom viten, uppsägning av avtal eller dylikt.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Miljöpartiet tycker att förvaltningen har tagit fram en tydlig och bra rapport om uppföljningen av Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende.

Av rapporteringen framgår resultat från avtalsuppföljningen av Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende. Utföraren av Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende uppfyller inte alla särskilda åtaganden i sitt anbud.

Det är viktigt att särskilda åtaganden uppfylls eftersom att dessa ofta är orsaken till att utföraren vunnit en upphandling. Annars skapas en skev konkurrenssituation där seriösa utförare riskerar att förlora upphandlingar mot utförare som lovar mer än de kan hålla.

Miljöpartiets politik är att upphandling och andra förändringar inom äldreomsorgen ska ha som utgångspunkt att höja kvalitén i verksamheterna och livskvalitén för de äldre.”

§14 Uppföljning inom äldreomsorgen – Högdalens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning och uppföljning av avtal och anbud för Högdalens vård- och omsorgsboende genomfördes i november 2011. Förvaltningen bedömer att verksamheten erbjuder ett rikt gemensamt utbud av aktiviteter, hälso- och sjukvårdsdokumentationen bedöms ha utvecklats under det senaste året, utbildning för att säkra hälso- och sjukvården har påbörjats.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 februari 2012.

Dnr 1.2.1.-156/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) vice ordföranden Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Nämnden lägger rapporten till handlingarna

Förvaltningen uppdras återkomma på sammanträdet i juni med en lägesrapport om förhållandena på Högdalens vård- och omsorgsboende med anledning av uppföljningen

Därutöver vill vi framföra följande.

Inledningsvis vill vi med stort beröm tacka förvaltningen för den utvecklade form av verksamhetsuppföljning som används i detta ärende. Att genom en linjär jämförelse över flera år visa på utvecklingen inom granskad enhet ges nämnden en större överblick över utvecklingen. Detta är ett stort steg framåt i förvaltningens kvalitetsarbete.

Uppföljningen av Högdalen visar flera kvarstående anmärkningar samt några försämringar i förhållande till tidigare granskningar. Med kännedom om Carema´s kvalitetsprogram borde förvaltningen tillsammans med entreprenören kunna prestera en plan för hur de anmärkningar som framkommit ska åtgärdas och hur tidsplanen för detta ser ut.

I kvalitativa samtal med Carema har diskussioner förts om möjligheten att ta del av Carema interna kvalitetskontroll som komplement till stadens. Detta skulle kunna vara en del i en sammanhållen granskning av enheterna vilket förvaltningen har för avsikt att genomföra under kommande år.

När uppdragstagare/enheter uppvisar resultat i en granskning som visar på uppenbara försämringar över tid och upprepade avtalsbrott och brott mot svensk lagstiftning och myndigheters riktlinjer ska granskningen följas upp med handlingsplan där uppdragstagaren/enheten får ange på vilket sätt noterade avvikelser ska åtgärdas och när dessa ska vara åtgärdade. En kontrollstation inom ca sex månader från granskningstillfället för återrapportering till nämnden skl finnas. Nämnden måste få ta del av handlingsplanerna.

I det fall uppdragstagaren/enheten inte åtgärdat givna anmärkningar ska förvaltningen återkomma till nämnden med förslag till kraftfullare åtgärder riktade mot uppdragstagaren/enheten såsom viten, uppsägning av avtal eller. dylikt.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Miljöpartiet tycker att förvaltningen har tagit fram en tydlig och bra rapport om uppföljningen av Högdalens vård- och omsorgsboende.

Miljöpartiet tycker att det är viktigt med språklyft inom vården. Det språklyft som behövs handlar inte bara om att stärka svenska språket. Det handlar också om att ta tillvara den mångfald av språklig och kulturell kompetens som finns bland äldreomsorgspersonalen i stadsdelen. Detta är extra viktigt med tanke på att äldre med utländsk härkomst är genomsnittligt mindre nöjda med äldreomsorgen än de som är födda i Sverige. Att erbjuda praktikplatser är ett viktigt led i rekryteringsarbetet för att på sikt öka intresset för vård- och omsorgsyrkena. Det är viktigt att både kommunanställda och personal som ingår i entreprenad omfattas av satsningarna.”

§15 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verksställda beslut enligt 9 § LSS – period 4, 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen gällande ej verkställda beslut enligt SoL respektive LSS godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Vid rapportering för oktober till december 2011 (period 4, 2011) hade individ- och familjeomsorgen inte några ej verkställda beslut att rapportera. Inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning rapporterades totalt 15 ärenden, varav 13 avsåg ej verkställda beslut enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). För äldreomsorgen rapporterades totalt 21 ärenden, varav 13 avsåg ej verkställda beslut enligt Socialtjänstlagen

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Dnr 125-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Rapporteringen visar att så många som nio personer har tackat nej till erbjudande om särskild bostad enligt LSS på grund av boendets placering. En del personer vill enligt bedömningskansliet hellre bo i nybyggda gruppbostäder än i äldre gruppbostäder. Varför det samtidigt står tomma lägenheter i nybyggda gruppbostäder är oklart. Vi anser att det är viktigt att ta reda på var i staden de sökande önskar bo och bygga moderna bostäder i dessa områden.

Inom äldreomsorgen är det 12 personer som har tackat nej till permanent boende vilket kan bero på önskemål om specifika boenden och att man hellre väntar tills det blir en ledig plats. Resultaten av rapporteringen bör tas tillvara i äldreboendeplaneringen. Alla äldreboenden ska vara attraktiva. Om det är boenden som många tackar nej till bör orsakerna utredas. Det är viktigt att ta reda på var äldre vill bo och försöka öka antalet lägenheter i populära boenden”

§16 Skötsel av värdefull uppvuxen grönska, t ex träd i Enskede-Årsta-Vantör och medborgarnas möjligheter till skötselavtal och stadsodling – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Åsa Öckerman m.fl. (MP) uppdragit åt förvaltningen att bereda skrivelse om skötsel av värdefull uppvuxen grönska och medborgarnas möjlighet till skötselavtal. Förvaltningen instämmer i att det är viktigt att satsa på grönområdena i stadsdelen och att medborgarna får tillräcklig information om planerade insatser.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 februari 2012.

Dnr 1.1.-771/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Förvaltningen skriver i sitt svar att en plan ska tas fram under 2012 för att stadsdelen ska vara ren, välskött, trygg och tillgänglig och även peka ut vilka naturområden och parker som ska slyröjas. Vi förutsätter att det kommer att göras i sammanhang med revidering av nuvarande parkplan, som vår parkingenjör berättat om är på gång.

Vi vill påpeka att begreppen ”välskött”, ”trygg” ,”ren” och ”tillgänglig” kan innebära väldigt olika saker hos olika medborgare. Dessa innebörder kunde gärna studeras djupare, helst genom att förvaltningen inbjöd kända forskare till detta. Eftersom vår stadsdel har en bredd och mångfald på sina innevånare är det troligen ett intressant forskningsområde?

Slyröjning kan utföras på många olika sätt och det är viktigt att det finns en tydlig hantering så att den utförs i enlighet med miljöprogram, parkprogram, parkplan, Länsstyrelsens och andra myndigheters anvisningar samt med kvalitetstänk enligt ”vetenskap och beprövad erfarenhet” så att biologisk mångfald stöds på rätt sätt samtidigt som medborgarnas synpunkter och olika behov vägs in. Inom vår stadsdel finns vitt skilda typer av grönområden. Medborgarna har olika smak och behov, men vi vet ju av enkätstudierna att nästan alla har det gemensamt att de uppskattar grönytor och tycker de är viktiga, även att utveckla dem! Vi ser stora utvecklingsmöjligheter till större nöjdhet genom medborgardialoger, då även för att informera om planer. Sker förändringar snabbt ”ovanför huvudena” på invånarna, så finns risk för alienation istället för glädje och stolthet över sin stadsdel och dess värdefulla kvaliteter. Här bör man också väga in att medinflytande kan göra att skadegörelse etc minskar och därmed sparar pengar.

Det är mycket viktigt ur integrationsperspektiv att inte medborgarnas inflytande minskar med avståndet från Stadshuset. Här skulle man kanske även kunna få in kulturella mervärden genom att utnyttja medborgarnas kunskaper?

När det gäller stadsodling så anser vi i miljöpartiet att förvaltningen/staden borde anta en mer visionär hållning i likhet med många andra städer som ser stora vinster både vad gäller miljö, hälsa, social gemenskap och inte minst estetiska värden. I Sofielundsparken i Malmö pågår t ex ett försök med gemensamhetsodling och i Chicago jobbar man aktivt med stadsodling som ett sätt att öka trivseln och gemenskapen samtidigt som man ger tillgång till billig och nyttig mat i några av stadens fattigaste områden. Vi tror att det finns områden som idag är underutnyttjade och kanske rentav otrygga som skulle kunna göras mer inbjudande och tillgängliga genom olika former av stadsodling. Vi ser inte heller någon motsättning mellan kolonister och stadsodlare så länge förvaltningen är tydlig i sina avtal med stadsodlare om att marken ska vara tillgänglig för alla. Även skolor eller andra verksamheter skulle kunna ägna sig åt stadsodling, t.ex. som en del i undervisningen.”

§17 Gemensam upphandling av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen (2001:453) – SoL

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar att delta i den gemensamma upphandlingen av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen (2001:453) för Stockholms stad.

2. Stadsdelsnämnden ger Leif Fransson, administrativ chef på socialförvaltningen eller den i sitt ställe förordnar, fullmakt att å nämndens vägnar företräda stadsdelsförvaltningen i medbestämmandeförhandlingar.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Samtliga 14 stadsdelsnämnder i Stockholm och socialnämnden har tidigare gemensamt ramavtalsupphandlat enstaka platser på HVB för vuxna inom socialpsykiatri. Den senaste upphandlingen genomfördes och administrerades av socialförvaltningen 2008 med avtalsperiod 2009-01-01-2010-12-31 med möjlighet till förlängning år 2011 och 2012. Avtalen har förlängts vid två tillfällen, efter år 2012 kan avtalen inte förlängas utan ny upphandling måste genomföras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 februari 2012.

Dnr 103-2012-2.2.2.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§18 Sammanhållen kvalitetsuppföljning, svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) och Åsa Öckerman (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om förvaltningens arbete med sammanhållen kvalitetsuppföljning av Enskede Nya servicehus och Högdalens vård- och omsorgsboende som drivs i Caremas regi samt särskilt redovisa varför ingen Lex Maria gjordes i ett enskilt fall.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 februari 2012.

Dnr 704-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), vice ordföranden
Rosa Lundmark (v), ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)
” Vi ser med glädje fram emot att vårt förslag om sammanhållen kvalitetsuppföljning implementeras i förvaltningens arbete under kommande år.

Det är en kvalitativ utveckling av kvalitetsuppföljningarna som är ett logiskt steg efter det att förvaltningen omorganiserats efter oppositionens förslag där man skiljer på utförare och beställare samtidigt som man höjt ambitionen för kvalitetsgranskningen genom att lyfta ansvaret till biträdande stadsdelsdirektör.

Denna utveckling lyfter nämndens kvalitetsarbete till kvalitativt arbete.

Vi har för avsikt att envetet driva på i kvalitetsfrågor, och ser fram emot ytterligare utveckling av uppföljningarna.”

§19 Förslag till detaljplan för Ramsökaren 2 i stadsdelen Bandhagen, Dp 2011-09988 – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått en remiss avseende ett detaljplaneförslag som innebär att aulan i gamla Bandhagens skola kan byggas om invändigt till ca 14 lägenheter. Aulan tillhör den byggnad som tidigare utgjorde Bandhagens gymnasium. Skolan har byggts om till bostäder medan aulan använts till församlingsverksamhet. Förvaltningen anser att tillskottet av bostäder vid den före detta gymnasieskolan är positivt eftersom planområdet ligger i ett bra kollektivtrafikläge med både bussar och tunnelbana. Nya boende kan också bidra till ökat serviceunderlag i Bandhagens centrum.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2012.

Dnr 1.5.3.-095/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamoten Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Stadsdelsnämnden avvisar i sitt yttrande förslaget om ombyggnad av aulan till bostäder och föreslår att stadsbyggnadskontoret istället ska utreda möjligheten att till exempel bygga kontor

”Bygg till vilket pris som helst” är ett passande uttryck för planen att bygga bostäder i aulan. Vår kritik spänner från konstruerad uteplats över bakgårdsmiljö till mörka lägenheter.

Lägenheterna i källaren

De tänkta bostäderna under aulan är 10 meter djupa och får endast in dagsljus från fönstret vid ytterdörren. Något annat fönster finns inte. Per automatik blir det ganska mörkt i det inre av lägenheterna. Speciellt drabbade blir de två mindre, som utöver ett begränsat fönster också är smala. Så smala och trånga att man inte ens får plats med en säng i skissen. Utsikten är kyffig. Den består av ett gallerförsett parkeringshus av massiv betong.

Lägenheterna i bottenvåningen

Till de bortre lägenheterna tar man sig via en smal och lång korridor på drygt 20 meter. Vandringen avslutas nedför en trappa. Vi befarar att ytterligare en trappa kommer till för att klara nivåskillnaderna. Denna transport blir jobbig med barnvagn och matkassar. Med rullstol alltför äventyrlig! De bostäder som har sitt fönster mot NV kommer endast få in solljus på kvällen under ett par månader på sommaren. Att bruka ordet etagelägenhet är kanske ett säljknep, men etaget är snarast ett sovloft.

”Konstruerad” uteplats

Aulans läge har karaktär av bullerstörd bakgård. Att då lägga uteplatsen på annat ställe är förståeligt. Men troligen blir den oanvänd då den för vissa lägenheter ligger sisådär 50 meter bort. En sådan långtur uppför trappa och genom långa korridorer tar inte många med kaffebrickan.

Brister i information

Ingen utställning fanns i Bandhagens f d gymnasium den 16 mars. Av en ren slump var dörren öppen eftersom två personer tillfälligt var där. I handlingarna uppges att lokalen kan besökas när den är öppen. Dock saknas uppgift om när det är. Och uppgift om vem man kan kontakta saknas också.


Kontor eller kulturhus istället

Om man utnyttjar hela bredden mellan fönstren kan aulan bli till bra kontor eller ateljéer. Källarplanet kan bli till förråd för hantverkare men också till replokaler för band.”

§20 Förslag till framkomlighetsstrategi för Stockholms stad, yttrande till Trafikkontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till Trafikkontoret

2. Nämnden anför därutöver

”När Stockholm växer och trycket på gatu- och vägnätet ökar är det mycket viktigt för närförorternas utveckling att framkomligheten är god, oavsett valt transportmedel.

Cykeln blir ett allt mer använt transportmedel. För att denna miljövänliga utveckling ska kunna fortsätta ställs höga krav på cykelbanorna. Genom att bygga dessa breda, säkra, välskyltade och väl underhållna vintertid skapas goda förutsättningar för Stockholms invånare att i ännu större utsträckning välja cykeln som transportmedel. Strävan måste även vara att underlätta kombinationen av cykel och kollektivtrafik. Det behövs stora och säkra cykelparkeringar vid kollektivtrafikknutpunkter och t-banestationer så att den som vill kan cykla en del av sträckan och åka kollektivt resten.

Det är av yttersta vikt att Stockholm har en mycket väl fungerande kollektivtrafik och att denna i stor utsträckning används som naturligt transportmedel. Redan idag är trängseln stor i vissa delar av stomnätet under rusningstrafik. Det är därför viktigt att förstärka dessa samt att utvidga nätet med t.ex. Spårväg Syd och tvärbana så att kollektivtrafiken i framtiden blir ett ännu attraktivare transportmedel, inte minst för södra Stockholm invånare.

Det är positivt att trafikkontoret även ser gångtrafik som transportmedel och här är alliansens olika program för en snygg, trygg och säker stad central. Genom att göra stadsbilden attraktiv ökar incitamenten och viljan till promenad, såväl för rekreation som för daglig transport. Gångstråk ska även vara väl anpassade för människor med funktionsnedsättning och rymma såväl barnvagnar som rollatorer och rullstolar.

Även vad gäller bilismen är det viktigt att understryka vikten av möjligheten för stockholmare att använda bilen transportmedel. Men med tanke på de negativa aspekterna i form av trängsel och luftföroreningar är det viktigt att utveckla förutsättningarna för en sund bilism. Färdigställandet av norra länken och förbifart Stockholm är bra exempel på hur bilism kan ledas förbi innerstaden med mindre utsläpp som följd. Genom att utveckla infartsparkeringar underlättas medborgare i ytterstadens möjlighet att genomföra delar av resan med bil och delar med kollektivtrafik. Avgifter såsom parkerings- och trängselavgift är viktiga styrmedel och intäkterna bör gå till att utveckla och stimulera mer miljövänliga transportsätt.

Sammantaget måste Stockholm underlätta för medborgarna att välja smidiga och miljövänliga transportmedel genom att göra dessa mer attraktiva. Med den befolkningsökning vi står inför behövs alla trafikslag för att underlätta framkomligheten, inte minst i resan mellan innerstad och ytterstad.”

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Trafikkontoret har tagit fram ett förslag på framkomlighetsstrategi som beskriver hur stadens väg- och gatunät kan möta det ökade trycket från trafiken. Strategin ska ge styrande principer för hur staden ska prioritera i stora och små beslut om vägar och gator och innehåller fyra planeringsinriktningar för väg- och gatunätet, som alla är lika prioriterade, inom områdena kapacitet, framkomlighet, attraktivitet och negativa effekter. Förvaltningen anser att förslaget är väl genomarbetat och på ett tydligt sätt kopplar till stadens övergripande styrdokument.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2012.

Dnr 782-2011-1.5.3.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s), yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. Stadsdelsnämnden beslutar att delvis bifalla förvaltningens yttrande
  2. Därutöver vill vi framföra följande

På vardagar är det långa bilköer in till stan på Nynäsvägen, Värmdövägen och Södertäljevägen (E4:an) under rusningstid. Folk ska till jobbet. Det är också fullt på gröna linjen och många får inte sittplatser eller kommer inte ens på tåget. Innerstans täta biltrafik förorsakar sega köer och ohälsosam luft. Många gånger behandlas cyklister och gående styvmoderligt. Det behövs skilda körfält så att alla kan vara säkra i trafiken.

Innerstans täta biltrafik förorsakar sega köer och ohälsosam luft.

Flytta ut kontoren

Att inom tullarna prioritera gående, cyklister och kollektivtrafikens bussar är omtänksamt, men blir ändå bara en symtombehandling. Att flytta kontoren dit stora flertalet bor ter sig som en solklar logik istället för tvärtom. Då blir det så nära till jobbet att en promenad eller cykeltur blir lätt och naturlig. Dessutom får vi i innerstan loss lägenheter, som nu är kontor. Och ett antal parkeringshus blir till nytta som något annat.

När förorterna får fler arbetsplatser blir de mer levande. Många tynande centrum går en ny vår till mötes. Samtidigt får city ett naturligt liv när familjer flyttar in i de frigjorda lägenheterna.

Höjd trängselskatt

Låt en kraftigt höjd trängselskatt bli en första åtgärd. Nu har denna skatt nästan helt tappat effekten. Orsaken är dels alldeles för låg avgift, dels att den för vissa är avdragsgill. Ska vi få bättre framkomlighet behöver detta åtgärdas. Att körsträckan med bil och lastbil ska

hållas på 2008 års nivå till 2030 är en klen ambition. Självklar behöver nivån reduceras kraftigt om luften och framkomligheten ska bli bättre.

Omätbara förbättringar

Många mål är procentsatta. Bra! Men för att kunna mäta eventuella förbättringar behöver de ställas mot dagens siffror. Dessa saknas. Bra att kommunen har tagit fram en text för bättre framkomlighet, tycker vi. Det sporrar tankar och funderingar om morgondagens Stockholm.

Landstinget styr kollektivtrafiken

Visst vill vi att bussen ska komma fram snabbt och att T-banan ska gå ofta. Det är särskilt viktigt för kvinnor som oftare använder kollektivtrafiken. Det är landstinget som bestämmer, men självfallet måste man samarbeta med kommunen.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig till förmån för förvaltningens förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Om staden ska vara ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar till 2030 behövs många åtgärder. Vi vill särskilt understryka vikten av fortsatta kraftfulla insatser för kollektivtrafiken – det gäller bl a att den är i tid, ren. attraktiv och väl utbyggd. Det gäller även att den byggs ut på tvären i ytterstaden, det kan ske både med spårbunden trafik såväl som med stombussnät.

Vi vill se kraftfulla satsningar på cykelvägar för säkrare och snabbare framkomlighet för cyklister. Det bör även byggas fler över/undergångar vid hårt trafikerade vägar, för att få fler att gå och cykla. En bättre spridning av arbetsplatserna för att minska resebehovet genom att bland annat flytta kontor från innerstaden till ytterstaden, vilket också skulle vara ett bra underlag för våra förortscentrum.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

Vi är mycket glada över att det nu föreslås en prioritetsordning som innebär att främja utvecklingen av de trafikslag som är yt- och transporteffektiva. Det är helt nödvändigt att prioritera framkomlighet för gång, cykel, kollektivtrafik och näringslivets transporter.

Vi ser inget annat sätt att uppnå de uppställda målen än att minska biltrafiken. Vi håller med förvaltningen om att det behövs kraftiga insatser.

Då måste det finnas politiskt mod att fatta beslut som verkligen leder till minskad biltrafik och ökad andel gång, cykel och kollektivtrafik. För stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör är det viktigt att man snarast gör verklighet av en Södra Tvärbana i hela sin sträckning, dvs förutom den som nu är under planering västerut fram mot Älvsjö, även fortsättningen genom vår stadsdel och österut. Tvärbanan är SLs mest uppskattade linje, inte utan skäl, men man bör minnas att när den byggdes räknade inte alla med den succé som den blivit.

Dagens trafikplanering gynnar män och missgynnar kvinnor, eftersom män i högre utsträckning kör bil. Kvinnor reser i genomsnitt mer hållbart och yteffektivt än män. Transportsystemet måste anpassas i syfte att underlätta att resor med flera målpunkter (exempelvis bostad – förskola – arbete – förskola – inköp – bostad) kan göras med cykel eller kollektivtrafik. Det är viktigt att omstigning mellan trafikslag kan ske smidigt också för trafikanter med barnvagn eller som medför barn eller varuinköp. Staden måste vara tillgänglig även för dem som har olika funktionsnedsättningar.

Något som det kommer fler och fler klagomål på i stadsdelen är att det saknas bra cykelparkeringsplatser, t ex i Högdalens Centrum, Globen och vid vissa T-banor. Detta anser vi är viktigt att tänka på för framkomligheten. Om Stockholm ska kunna utvecklas till en cykelstad som t.ex. Köpenhamn så måste cykelbanorna breddas för att ge plats för fler cyklister i olika hastigheter och trehjuliga transportcyklar. Det är väldigt roligt att antalet arbetspendlare på cykel ökar så kraftigt, men det gör också att det blir svårare för t ex barn, som ännu inte är lika säkra cyklister, därför behövs breddade och om möjligt separerade cykelbanor. Det krävs också förändringar vid ett antal korsningar och rondeller för att den oskyddade trafiken ska kunna färdas på ett säkrare sätt och för att det ska bli mer begripligt hur tanken är att man ska fortsätta.. I de områden i vår stadsdel som nyplaneras, t ex Årstafältet är det mycket viktigt att få en väl genomtänkt cykeltrafiklösning för alla olika sorters cyklister eftersom vi tror att många här kommer att vilja leva bilfritt, citynära som det är.

Strategin har som mål att andelen lokala resor med gång ska vara 50%. Vi håller med förvaltningen att det är viktigt med en ökad tydlighet. Det behövs ett helt nytt koncept för skyltning med igenkänningsbara målpunkter, kartor och tydliga övergångar vid korsningar. Det finns idag inga kartor som tydligt visar såväl lämpliga promenadvägar och cykelvägar samt gatuadresser. Istället får man själv försöka pussla ihop olika kartbilder från internet, stadsdelskartan och söka sig fram i verkligheten. Här skulle mycket stora saker kunna uträttas för ”den okända ytterstaden” om man jämför med innerstaden, som man kan få en gratiskarta över i stort sett överallt.

Detta gäller även skyltningen för cyklister, som idag, ur medborgarens synpunkt, tillsynes är enligt något slumpvis system: Till exempel pekar skyltningen i Rågsved ut ”Sofielundsplan”, en plats som vi tror att ytterst få av dem som ser den har som målpunkt, eller ens vet var den ligger. Istället borde mer välkända platser anges, typ centrumanläggningarna, Globen, Gullmarsplan, Högdalen, Skanstull, Liljeholmen, Farsta, T-banestationerna, pendeltågstationer, grönområden och idrottsplatser etc. anges. Vill man, så går det ju bra att på en andra rad på skylten ange t ex vilket regionalt cykelstråk det är. Detta kräver ju också att cykelstråk har begriplig anslutning till dessa platser, idag brister detta ibland.

En annan idé för att underlätta framkomligheten är att vid T-baneentréerna sätta upp lokala kartor som visar var det finns cykelparkeringar, cykelvägar, promenadvägar, lånecyklar samt vanliga adresskartor (som SL tidigare hade men tog bort för några år sedan eftersom det inte är deras ansvar). Idag finns bekväma system för vägbeskrivning men de är konstruerade för bilisten. Stockholms cykelreseplanerare behöver också förbättras, speciellt i en stadsdel som vår är det många av medborgarnas resor som rör sig fram och tillbaka över kommungränsen. Ett samarbete med angränsande kommuner borde vara ett krav för cyklande medborgares möjlighet att orientera sig och komma fram. Här har bilister idag ett utmärkt system som t o m sträcker sig över landets gränser! Varför ska Stockholm ha en s k kommunarrest?

En viktig sak i vår stadsdel för att öka andelen gång och cykling för lokala resor är att väga in hur medborgarna väljer efter kvalitetsaspekter, en njutbar ljudmiljö gör att det är behagligt och attraktivt att gå eller cykla istället för att ta bil. Längs en sträcka av Örbyleden mellan Bandhagen och Hökarängen finns det en cykelbana på varje sida, den ena bullerdränkt och utsatt för vind och den på andra sidan vägen: några meter in skyddad av en rad träd. Att cykla eller gå längs dessa kan i värsta fall upplevas som skillnaden mellan en blåsig, bullrig öken där skyddsglasögon vissa årstider krävs mot nålfint stoft och en lummig, tystare och behagligt skuggad och vindskyddad oas.

Genom Rågsveds Friområde löper den s.k. ”Byvägen” som trafikeras av alltfler som går och cyklar. Här finns en mycket attraktiv miljö som också utgör en lämplig sträckning för denna trafik mellan målpunkterna Älvsjö/Hagsätra/Rågsved/Stuvsta/Myrängen och Högdalen/Fagersjö/Hökarängen/Farsta//Farsta Gård/Högmora (som nu förändras från sommarstugeområde till permanentboende). Här behövs lite bättre skyltning och kan då ännu mer ingå i ett attraktivt lokalt vägnät för gång och cykling.

Näringslivets transporter kan effektiviseras. Genom bättre planering och fler omlastningscentraler kan antalet varutransporter minska. Det är viktigt ur framkomlighetssynpunkt eftersom dagens transportbilar i många fall är väldigt mycket större än de som användes på 50-talet, då det mesta i vår stadsdelar planerades och byggdes.

Den stora yta som upptas av parkerade bilar och ibland svårigheter att hitta p-platser är ett problem i vår stadsdel. Samtidigt är det många hushåll som inte använder sin bil till arbetsresor. Många uppger att de enbart använder bilen för att kollektivtrafiken är för långsam eller gles t ex kvällar och helger. Detta borde kunna förbättras kraftigt genom en rejäl satsning på kollektivtrafik samtidigt med en avgiftsbeläggning på att parkera på gatumark. Idag är det på många ställen gratis gatuparkering i vår stadsdel, därför blir det ibland problem för snöröjningen. Bilpooler är förhållandevis okänsliga för höjda parkeringsavgifter i och med att många hushåll delar kostnaden. Bilpooler är också ett fantastiskt bra sätt att minska behovet av p-platser, strategin har ju högt uppställda mål och för att de ska kunna uppfyllas krävs förändringar från nuläget. Det finns stor potential att minska andelen bilresor till och från arbetet och därmed aven bilresor för andra ärenden med anknytning till bilresan.

.Framkomlighetsstrategin omfattar det primära vägnätet som Stockholms stad har ansvar för, men strategin är en del av en större helhet. Men om Förbifart Stockholm byggs leder den i motsatt riktning d.v.s. till mer biltrafik, ökade köer och utspridd bebyggelse s.k. urban sprawl. Dessutom blir det svårt att få pengar till nödvändiga kollektivtrafik- och cykelsatsningar enligt målen i strategin då Förbifarten är så dyr. Den skulle enbart avlasta en försumbar del av motortrafik genom vår stadsdel.

Att införa trängselskatt på Essingeleden är den mest effektiva och mest lönsamma åtgärden för att minska trafiken och trängseln både på Essingeleden och på anslutande nät av gator och vägar.”

§21 Styrning, uppföljning och kontroll av beviljade insatser inom äldreomsorgen – yttrande till revisionskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande över revisionsrapporten och överlämnas till revisionskontoret.

2. Nämnden anför därutöver:

”Det är i sammanhanget viktigt att lyfta fram en äldreomsorg vilken präglas av en närhet i sin utformning till individers olika behov.

Inom alliansen är vi övertygade om att vårt arbete med fokus mot denna strävan kommer att visa ett tydligt resultat framöver. Den organisationsförändring inom äldreavdelningen som genomfördes under andra halvan av 2011 har sedan revisionen genomfördes kunnat ta flera ytterligare steg mot en ännu bättre kvalitet i myndighetsutövningen. Nämnda förändring lyfts också fram av revisorerna som ett viktigt bidrag till en kvalitetshöjning i sammanhanget.

I syfte att ta ytterligare ett steg mot en förbättrad uppföljning och myndighetsutövning har nu också en förstärkning genomförts efter revisorernas granskning. Med inrättande av en ny biträdande chef för myndighetsdelen är det vår övertygelse att styrning och uppföljning av såväl externt drivna vård- och omsorgsboendena som kommunala framöver kommer präglas av en än högre kvalitet. En systematisk styrning av arbetet är en grund för att våra äldre medborgare i behov av omsorg också skall kunna känna att omsorgen verkligen tar sin utgångspunkt i individens behov.”

Ärendet

Stadens revisorer har granskat hur stadsdelsnämnderna följer upp och kontrollerar att äldre på externt drivna vård- och omsorgsboenden får de insatser som beviljats och att de erbjuds en god och säker hälso- och sjukvård samt rehabilitering. I rapporten konstateras att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd under 2011 påbörjat ett arbete för att utveckla och förbättra förutsättningarna för uppföljningarna. Förvaltningen anser att den omorganisation som skett genom inrättande av beställar- och egenregi avdelningar ger förutsättningar för ytterligare utveckling och styrning av opartisk uppföljning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 februari 2012.

Dnr 63-2012-1.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

1. Stadsdelsnämnden beslutar att delvis tillstyrka förvaltningens förslag till yttrande.

2. Nämnden delges löpande resultatet från förvaltningens uppföljande kontroll av att utförare har åtgärdat avvikelser.

3. Nämnden får ta ställning till eventuella förslag om förlängning av avtal med entreprenörer.

4. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en uppföljning av förvaltningens förbättringsarbete i samband med tertialrapport 2.

5. Därutöver vill vi framföra följande.

Flera av de iakttagelser och rekommendationer som revisorerna framför har våra partier framfört i stadsdelsnämnden under en följd av år. Vi har i skrivelser och reservationer framfört behovet av en samlad kvalitetsuppföljning som även kronologiskt visar vilka avvikelser som återkommer mellan uppföljningarna och som kan ses som strukturella.

I samband med uppföljningar har vi frågat efter vilka mervärden som utlovats och vad bristerna kan leda till i form av vite, hävning av avtal etc. Vi har efterlyst information inför förlängning av entreprenadavtal och fått veta att det är förvaltningen som tillfrågas av stadshuset. Som påpekas av revisorerna har beslutet om förlängning av avtalet för Högdalens vård- och omsorgsboende inte behandlats i nämnden. Vi menar att stadsdelsnämnden självfallet ska få yttra sig över förslag till förlängningar. I grunden anser vi därutöver att nämnden och inte stadsdirektören ska besluta i frågan. Stadsdelsnämnden bör också besluta om verksamhetsuppföljningar av privata utförare, eftersom ansvaret är fördelat till stadsdelsförvaltningen. Att äldrenämnden ansvarar för åtgärder är en annan sak.

Det finns stora förbättringar att göra när det gäller att belysa de äldres livsstil och intressen i beställningen av insatser, när bara en tredjedel av beställningarna idag uppfyller kraven för fokus på olika livsområden. Att de äldres uppfattning om sin situation vid uppföljningen av vårdnivå inte framgår i något av de granskade fallen är upprörande. Att individuppföljningarna har brustit på grund av stor arbetsbelastning är inte acceptabelt. Vi utgår från att förvaltningen ser till att antal anställda motsvarar de krav som ställs. Det är inte heller acceptabelt att de oanmälda besöken hos utförare inte genomförts i önskvärd omfattning på grund av tidsbrist. Vi utgår från att besöken framöver görs enligt plan.

Att revisorerna bekräftar mycket av den kritik som vi framfört är bra, även om det hade varit bättre för de äldre om majoriteten hade lyssnat på vår kritik och snabbare hade tagit initiativ till en starkare styrning, ledning och uppföljning av beviljade insatser i äldreomsorgen. Nu ser vi en förbättring av uppföljningen i den nya organisation vilket är bra och vi ser fram emot att få ytterligare kvalitetssäkringar av insatserna i äldreomsorgen. Bättre sent än aldrig.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Rapporten visar att det finns en rad brister i stadsdelsnämndens handläggnings- och utförarprocesser men även i kvalitetssäkringen av verksamheterna vid vård- och omsorgsboendena. Det är stadsdelens ansvar att den äldre får den insats som hon/han har rätt till.

De äldres behov av rehabilitering kartläggs i mycket liten omfattning, enligt rapporten. Det får som konsekvens att bedömningen av vilka insatser som ska utföras överlåtas till utförarna. Den äldre får vara nöjd med det som erbjuds. Risken är stor att den äldre måste anpassa sig efter verksamheten istället för, som det borde vara, tvärtom. Detta är särskilt allvarligt när det gäller demenssjukdomar.

Sammantaget så brister det på flera ställen. Det är nödvändigt att gå igenom regelverket och öka kontrollen. Har man inte ordentliga krav och kontroller är det svårt att utvärdera och kvalitetssäkra en god äldrevård.

Miljöpartiet tycker att förvaltningens arbete med utvecklings- och förbättringsarbete är mycket positivt. Förvaltningens arbete med nya mallar för avtalsuppföljningar och tydliga mervärden som kan följas upp är insatser som äldreomsorgen behöver.”

§22 Översyn av ersättningssystem inom hemtjänsten – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

Ärendet

På uppdrag av stadsledningskontoret har äldreförvaltningen genomfört en översyn av ersättningssystemet inom hemtjänsten. Förslaget som remitterats till nämnden för yttrande innebär att timersättning ska tillämpas istället för dagens system som utgår från nivåsystem. Förvaltningen ser positivt på att ersättningssystemet ses över och blir tydligare. Förvaltningen anser att den förändring som föreslås ger utförarna bättre möjligheter att utföra uppdraget med en högre kvalitet och därmed ges brukarna bättre förutsättningar till kvarboende.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2012.

Dnr 1.5.1.-040/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Stadsdelsnämnden beslutar att delvis tillstyrka förvaltningens förslag till yttrande.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Nämnden anser att förvaltningens redovisning är intressant och instämmer i att det är svårt att bedöma effekterna och rimligheten i förslagen varför vi kräver att ett pilotprojekt genomförs för att pröva förslagen i verkligheten. Vi instämmer helt i att ersättningen ska vara rättvis och enkel att förstå och kommunicera samt administrera.

Ersättningssystemet har länge behövt ses över. Den biståndsbedömda tiden har inte varit tillräcklig för att tillgodose behoven. Gångtid har inte räknats med och ersättningen har varit för låg för att täcka tid för dokumentation. Tidsbristen har gett en stressig arbetsmiljö för personalen. Det är därför bra att översynen bekräftar att ersättningsnivåerna är för låga. Jämfört med andra kommuner i länet ligger Stockholms stad under genomsnittet. Ersättningsnivåerna är så låga att seriösa utförare inte vill fortsätta att bedriva hemtjänst.

Det är därför bra att staden har tagit fram ett förslag till nytt ersättningssystem, som inkluderar gång- och restid, tid för dokumentation och övrig personaltid, även om ersättningen är otillräcklig och underlaget inte ger svar på alla frågor. Vi delar förvaltningens uppfattning att det är orealistiskt att anta att bara 81 procent av den beviljade tiden utförs och därför ska ersättas. Beräkningarna är orealistiska, eftersom ersättningen för hyres- och elkostnader inte räcker till även om den görs utifrån 100 procent utförda timmar. Om inte ersättningen höjs för ledning och administration riskerar man även i fortsättningen inkräktar på tiden hos de äldre. Kompetens och adekvat utbildning måste premieras. Det är farligt för kvaliteten att ha en enhetstaxa som ger högsta vinsten när personal med lägsta lön anlitas.

Vi undrar hur kringtiden ska användas i praktiken. Idag tas tiden för kontakt med anhöriga, distriktssköterska och nyckelplanering från tiden hos de äldre. Vad blir konsekvenserna för utförandet av praktiska insatser i hemmet? Kommer utförarna fortsätta att använda GPS för att bestämma gångtid? Kan gångtiden även i fortsättningen inkräkta på tiden hos de äldre? En översyn av schablontiderna måste tas med i ärendet, så att vi får en helhetslösning som fungerar. Insatserna är hårt styrda av schablontider, som många gånger fungerar som tak även om de i teorin ska öka likvärdigheten. Tidsgränserna upplevs som orealistiska av personalen. I en revisionsrapport har det också kommit fram att det verktyg som ska mäta vårdtyngd inte tar tillräcklig hänsyn till kognitiv nedsättning. Även det måste tas med i översynen.

För övrigt måste hela hemtjänsten ses över för att skapa bättre samordning. Vi vill t betona att mycket har hänt sedan kundvalet infördes. Idag finns över 130 utförare av hemtjänst. Antalet utförare är nu så stort att det för den enskilde är nästan omöjligt att sätta sig in i vilken skillnaden är mellan olika utförare och därmed finns det i realiteten inte någon valfrihet. Det stora antalet utförare medför vidare att mycket av personalens tid går åt till transporter mellan brukarna. Den tiden bör hellre läggas på tid hos brukaren. Förutom att detta är stressande för personalen är det i hög grad kostnadsdrivande och en onödig belastning på miljön. Idag vet nog ingen hur stor andel av arbetstiden som läggs på resor. Att lägga bortåt hälften av personalkostnaden på resor i stället för insatser i hemmet är slöseri med skattemedel.

Vi anser vidare att utförarna inte ska tillåtas använda underentreprenörer då kvalitetskontrollen, kostnadskontrollen och ansvarsfördelningen blir betydligt svårare.

Vi förutsätter att förslagen efter översynen leder till väsentligt höjda ersättningar och kvalitetshöjningar, se även reservationerna i äldrenämnden från socialdemokraterna och vänsterpartiet.

Inom hela äldreomsorgsområdet inom Stockholms stad är det många olika ansvariga nämnder inklusive kommunstyrelsen. Vi ser inte att detta innebär att brukarna får snabba och tydliga beslut samt att resurserna används på bästa sätt.”

Särskilt uttalande

Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Miljöpartiet ser positivt på förslaget till ett nytt ersättningssystem. Det nuvarande systemet för ersättning till hemtjänstutförarna har flera svagheter. Exempelvis ersättningsnivåerna har varit låga och modellens otydlighet har bidragit till att uppföljningen inte kunnat bli tillräckligt noggrann.

Ett nytt ersättningssystem med ny teknisk lösning kommer att leda till bättre uppföljning. Det föreslagna nya systemet, som mer liknar det som tillämpas i andra kommuner, fokuserar på den hemtjänst som faktiskt utförs. Det blir tydligare för alla berörda vad som beslutats och vad som utförts. Det är dock viktigt att i uppföljningen inte enbart fokusera på antalet utförda timmar utan att även följa upp kvaliteten i omsorgen.”

§23 Komplettering utifrån Skolinspektionens uppföljningsprotokoll – svar till skolinspektionen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden översänder förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till skolinspektionen

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Skolinspektionen har genomfört tillsyn i Stockholm kommun av förskoleverksamheten. Skolinspektionen har i beslut den 27 september 2011 påtalat att åtgärder måste vidtas avseende en rad olika områden och begärt att Stockholms kommun ska redovisa till Skolinspektionen vilka åtgärder som vidtagits. Kommunen har inkommit med en sådan redovisning. För att kunna slutföra bedömningen om de vidtagna åtgärderna begär skolinspektionen kompletterande uppgifter i en gemensam skrivelse till kommunen gällande samtliga stadsdelar i Stockolm.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2012.

Dnr 1.2.1.-594/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§24 Anmälningsärenden

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

2. Tjänstemannabeslut

3. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

4. Protokoll från Handikapprådets sammanträde

5. Förvaltningsgruppens protokoll

6. Balanslista över medborgarförslag

7. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna

§25 Redovisning av den gemensamma upphandlingen av missbruksvård för Stockholms stad - anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Redovisningen av den gemensamma upphandlingen av missbruksvård för Stockholms stad godkänns.

Ärendet

En gemensam upphandling av missbruksvård har genomförts av socialförvaltningen på uppdrag av stadens 14 stadsdelsnämnder samt socialnämnden. 47 ramavtal har slutits avseende 69 anbud. Antalet anbud och anbudsgivare har minskat jämfört med tidigare upphandlingar och orsaken till detta är okänd. Genomsnittspriset på tjänsterna har stigit ungefär i den omfattning som förväntades, med hänsyn till att det gått fyra år sedan förra upphandlingen genomfördes.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 januari 2012.

Dnr 2.2.1.-177/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§26 Stockholms tingsrätts dom 2012-02-17 i målet mellan Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och Skarings rutinstäd AB, mål nr T 20723-10 – anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stockholms tingsrätts dom 2012-02-17 i målet mellan Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och Skarings Rutinstäd AB, mål nr T 207 23-10 läggs till handlingarna.

Ärendet

Efter en direktupphandling av städtjänster 2009 har flera rättsliga processer pågått. När förvaltningsrätten prövade frågan konstaterades att staden gjort en otillåten direktupphandling. Därefter har staden blivit stämd i tingsrätten på skadestånd av en av de tidigare städleverantörerna men staden har inte ansett sig skyldig att betala skadestånd i detta fall. Nu har domen kommit och tingsrätten ger båda parter delvis rätt. Staden tvingas betala skadestånd och delar av motpartens rättegångskostnader.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2012.

Dnr 2.4.-075/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§27 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningens att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

1. Skrivelse om tydligare utförarkataloger för hemtjänsten

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”I samband med att trygghetslarmen har överförts till äldrenämnden har vi fått veta att informationen om val av utförare som rycker ut på larm kan förbättras i Enskede-Årsta-Vantör. När äldre ska välja hemtjänst finns utförarkataloger i varje stadsdelsförvaltning som listar vilka utförare av hemtjänst som finns. Katalogerna skiljer sig, inte bara när det gäller utförare, utan också hur utförarna presenteras. I Enskede-Årsta-Vantörs katalog presenteras utförare endast med adress och hemtjänst medan de till exempel på Östermalm presenteras utförligt med verksamhetsidé och erfarenhet i branschen. Dessutom ges en utförlig förklaring i Östermalms katalog om hemtjänst, kundval, byte av utförare, klagomål etc.

Vilken information som ges i katalogerna kan påverka äldres möjligheter att veta vilka rättigheter och möjligheter som finns. En del äldre förstår inte vad en ”utförare” är och har mycket svårt att välja enligt erfarenheter från Trygghetsjouren. Det framgår till exempel inte tydligt att man kan välja kommunal hemtjänst som rycker ut på larmen i en del kataloger.

Vi vill att förvaltningen ser över informationen i utförarkatalogerna. Det måste till exempel tydligt framgå att det finns rätt att välja kommunal hemtjänst vid utryckning på larm. Informationen i övrigt bör bli fylligare, för att om möjligt underlätta valet av utförare.”

2. Skrivelse om nämndens insyn i utredningar enligt Lex Sarah

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”Bestämmelserna om Lex Sarah i SoL gäller sedan 1 juni 2011 inte bara missförhållanden inom äldreomsorg och stöd och service till personer med funktionshinder utan även inom individ- och familjeomsorgen. Dessutom har bestämmelserna även införts i LVU och LVM.

Bestämmelserna innebär skyldighet att rapportera missförhållanden och risker för missförhållanden, inte bara att anmäla allvarliga missförhållanden som tidigare. Allvarliga eller risk för allvarliga missförhållanden ska anmälas till Socialstyrelsen, oavsett om missförhållandet är avhjälpt eller inte.

Enligt förvaltningens rutiner för Lex Sarah ska nämnden informeras muntligt genom avdelningschefen när en anmälan inkommit. Om anmälan skickas vidare till Socialstyrelsen tas ärendet upp i stadsdelsnämnden. I andra stadsdelsnämnder får nämnden eller dess sociala delegation del av alla utredningar och inte bara de som går till Socialstyrelsen.

Eftersom bestämmelserna om Lex Sarah ska ses som ett led i kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling och nämnden är ytterst ansvarig är det viktigt att följa upp erfarenheterna så här långt. Vi önskar få information om antal anmälningar och utredningar sedan de nya bestämmelserna trädde i kraft, inom varje avdelning/verksamhetsområde, samt förvaltningens bedömning av de ärenden som inte har skickats till Socialstyrelsen.

Eftersom bestämmelserna även gäller privat driven verksamhet vill vi ta del av samma uppgifter från entreprenörerna som från den kommunalt drivna verksamheten.

Utifrån den redogörelse som lämnas som svar på skrivelsen vill vi även pröva frågan om behovet för nämnden att få insyn i alla utredningar och inte bara de som lämnas vidare.”

3. Skrivelse om förbättrad uppföljning av parkskötsel enligt parkplaner, parkprogram och miljöprogram

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”Många medborgare anser att stadsmiljöfrågor är oerhört viktiga. Det fick vi ett exempel på under öppna frågestunden den 15 mars, då en medborgare undrade varför parkskötseln varken följer parkplan, parkprogram eller miljöprogram. Parkplanen från 2005 för Vantör togs till exempel fram efter en ambitiös medborgardialog. Även om ett svar på frågan om följsamhet mot styrdokumenten är viktig, kan det vara lättare att få till stånd förbättringar framåt i tiden.

Glädjande nog har förvaltningen sedan årsskiftet tagit itu med en hel del kvarstående brister och planerar även i samverkan med trafikkontoret för en uppdatering av parkplanerna. I det arbetet är det viktigt med en långsiktig syn på kvaliteten i grönområdena och att vi ser parker som något som ska användas och upplevas av flera olika grupper av människor i olika åldrar. Det är viktigt att stor hänsyn till den biologiska mångfalden finns med i de nya planerna.

Även för stadsmiljöfrågor behöver det finnas en risk- och väsentlighetsanalys samt intern kontroll som granskar att styrdokumenten följs. Eftersom parkskötsel intresserar en hel del medborgare behöver uppföljningen i verksamhetsberättelsen också utvecklas. Förutom städning, slyröjning och upprustning skulle vi gärna se en redovisning av vad som görs för att öka kvaliteten och tillgängligheten i parkerna. Exempel på nämndindikatorer kan vara hur många träd som planteras och hur många träd som fälls, antal blomplanteringar, vilka blommor som planteras och var planteringarna finns, förändringar i mängden grönyta, tillgänglighetsanpassningar etc.

Vi vill därför att förvaltningen återkommer om möjligheten att i nästa internkontrollplan ta in frågor om parkskötseln i förhållande till parkplan, parkprogram och miljöprogram samt om möjligheten att införa nämndindikatorer som visar utvecklingen av kvaliteten i parkerna.”

4. Skrivelse om förskolemässa

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)


”På ett besök vid öppna förskolan i Rågsved kom det fram att närvarande föräldrar tyckte det var svårt att veta vilken förskola de skulle välja. De hade varit på flera förskolor och planerade att besöka ytterligare några. Föräldrarna tyckte det var svårt att veta vad som var viktigt när det gällde kvaliteten i förskolan. Information på Jämför service räcker inte.

Det framkom också att föräldrarna inte visste att förskolorna måste anpassa sina öppettider till föräldrarnas behov inom spannet 6.30 till 18.30. Föräldrar gav exempel på att privata drivna förskolor hade sagt att de stängde 17.00 utan att informera om att morgon- och kvällstiderna var flexibla.

Ett förslag som väcktes var att ordna en förskolemässa, så att föräldrar lättare kunde orientera sig om vilka kommunala och privata förskolor som finns i stadsdelsområdet, ställa frågor och göra jämförelser. På en sådan mässa kan också förvaltningen ge viktig information om förskolan på flera språk etc.

Idag finns gymnasiemässa för hela staden, men en förskolemässa bör begränsa sig till förskolor i stadsdelsområdet, då de flesta föräldrar vill ha en förskola nära hemmet. Vi vill be förvaltningen undersöka möjligheten att från 2013 ordna en förskolemässa varje år i samverkan med de privata förskolorna i stadsdelsområdet.”

5. Skrivelse om vikten av att ta fram kunskapsbaserade analyser av gruppen unga vuxna och en strategi för arbetet framåt

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”Enligt Socialstyrelsens Öppna Jämförelser inom missbruk 2012 är det få kommuner som har en kunskapsbaserad analys av gruppen unga vuxna. I Stockholms stad är det lika illa ställt, bara 25 % av stadsdelsnämnderna har gjort en sådan analys. Enskede-Årsta-Vantör är en av nio stadsdelsnämnder som saknar sådan analys. Vi är också en av de två stadsdelsnämnder som inom missbruksområdet saknar samarbete med universitet/FoU. Tyvärr saknar Enskede-Årsta-Vantör och fem andra stadsdelsnämnder också strategi för arbetet med unga vuxna.

Vi önskar nu ta del av förvaltningens kommentarer till resultatet i Öppna Jämförelser. Tidigare har vi upprepade gånger framfört behovet av förstärkning av den drogförebyggande samordningen, som halverades när nämnderna slogs samman. Resultatet av drogvaneundersökningar har pekat på att narkotikan har ökat. Vi ser det därför som strategiskt viktigt att det verkligen tas fram resurser för att kunna göra en kunskapsbaserad analys av gruppen unga vuxna och för att ta fram en strategi för arbetet med unga vuxna. ”

§28 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om chefsförändringar på förvaltningen. Beställaravdelningen förstärks med biträdande avdelningschef från Egenregiavdelningen. Biträdande avdelningschef på ekonomiavdelningen påbörjar anställning den 15 mars.

Vidare att presidiet har beslutat om teman för nämndens öppna möten; april – Söderortsvisionen, Maj- parker och grönt, Juni- nya planprojekt i stadsdelen.

Nämnden tackade för informationen.