Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-05-23

Sammanträde 2006-05-23

Datum
Klockan
19:00
Plats
Hässelby Gårds äldreboende, Aulan nb, Ormängsgatan 10

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

1 Öppnande av sammanträdet.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

4 Förvaltningschefens information

- Rapport från Smedshagsskolan om genomförd studieresa.
- Vinsta friskvård
-
-

Protokoll från nämndens råd

5 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

6 Protokoll från lokala handikapprådet.

8 Tertialrapport 1 år 2006 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd jämte delårsrapport per 30 april.

9 Årsrapport 2005 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

Yttrande till revisorsgrupp 3, dnr 3504/51-06.
Dnr 100-263-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

11 Råcksta sjukhem – Uppföljning av åtgärdsplan inom hälso- och sjukvården.

12 Verksamhetschefer inom hälso- och sjukvården.

13 Ansökan till Kompetensfonden för vidare utveckling av projektet ”Skol-TV”, steg II till steg IV 2006.

Remisser

14 Nya bostäder vid längs Multrågatan och Sollefeågatan i Råcksta.

Inbjudan till plansamråd angående stadsdelen Råcksta, kv Huvudboken m fl. S-Dp 2005-02212-54.

Dnr 301-185-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Nya bostäder vid Ångermannagatan/Multrågatan i Råcksta.

Inbjudan till plansamråd angående kv. Firman 1 i stadsdelen Råcksta.
S-Dp 2004-06694-54.

Dnr 301-193-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Översyn av resursfördelningsmodell för individ- och familje- omsorg vuxna samt barn och ungdomar.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1417-2006.
Dnr 500-223-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Reviderade riktlinjer för folkölstillsyn.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1604-2006.
Dnr 326-199-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

18 Hemtjänst för äldre – kvalitet och rättssäkerhet för den enskilde.

19 Revidering av Stockholms stads lönepolicy.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1973-2006.
Dnr 200-252-2006

20 Förbättrad klottersanering i staden – Motion (2006:1) från (kd).

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 329-0555-2006.
Dnr 301-255-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Stadsdelsnämndernas arbete för att minska sjukfrånvaron.

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/-72-2006.
Dnr 200-197-2006

Anmälningar och Redovisningar

22 Inkomna handlingar.

23 Uppdragslista.

24 Kompetens Nord - Anmälan av projektansökan till kompetensfonden (förlängt projekt).

25 Får funktionshindrade under 65 år den hjälp de har rätt till ? - redovisning av uppdrag från nämnden.

26 Behovet av handledning m.m. av personal inom verksamheterna gruppbostad och daglig verksamhet – redovisning av uppdrag från nämnden.

27 Psykisk ohälsa hos äldre.

Svar på skrivelse från (fp).
Dnr 530-273-2006
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

28 Anmälan Revisorernas årsöversikt 2005.

29 Anmälan revisionskontorets Revisionsplan 2006/2007.

Mötesinformation

Närvarande

Ordförande Berit Kruse (s)

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter
Erik Guiteréz-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Birgitta Wahlman (m) ej §§ 13 och 24
Bo Arkelsten (m)
Michael Sjöstrand (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Katariina Güven (fp)

Tjänstgörande ersättare
Seyfi Dogan (s)
Svante Erlandsson (m) §§ 13 och 24

Ersättare
Janet Mackegård (s), Ingrid Carlsson (s), Nils Elfvik (v), Emma Lennartsson (s) Svante Erlandsson (m), Peter Engberg (s), Margareta Åkerblom (m), Fahri Ölcer (fp)

Anmält förhinder
Eva Oivio (s), Tomas Melin (mp), Eva Aronsson (kd), Ingela Gille Rausén (fp), Bogdan Godymirski (m)

I tjänsten närvarande
Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Siw Lideståhl, Lennart Keberg, Marja Niemi, Tom Thorell, Anders Ödmark, Eva Tångfeldt, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare
Yvonne Elkström, Jan-Eric Berg
(öppna delen §§ 1-30)

Tid för justering: 2006-06-01

Vid protokollet
Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2006-06-01.

§4 Förvaltningschefens information

  • Rapport från Smedshagsskolan om genomförd studieresa

Elev från Smedshagsskolan informerade om genomförd studieresa till Irland som genomfördes under en vecka i mars 2006.

Skriftlig rapport tidigare utsänd till stadsdelsnämnden.

  • Vinsta friskvård

Lennart Keberg informerade om det nystartade Vinsta Friskvård som ligger Vinsta företagsområde. Verksamheten riktar sig till seniorer i Vällingby och Hässelby.

§5 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden

den 12 maj 2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§6 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 15 maj 2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 ILS-rapport maj 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 15 maj 2006.

Dnr 102-261-2006.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med en redo­visning av det aktuella planeringsläget av det beslutade gruppboendet och dagverksamheten i stadsdelen.

2. Stadsdelsnämnden lägger i övrigt rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa. Hässelby-Vällingby är den stadsdel som under 2005 haft flest antal arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknads­politik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbets­lösheten.

Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas dag­lig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighets­principen i kommunallagen.

Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs. Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldre­omsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av plat­ser. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särsko­lan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloni­serade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajori­teten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverk­samheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ung­domar inom särskoleverksamheten att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet. Den finansi­ella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ung­doms- och skolavdelningen.

Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.

Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kost­nader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prio­riteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshind­rade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbätt­ras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verk­samheternas uppdrag”.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.

§8 Tertialrapport 1 år 2006 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd jämte delårs­rapport per 30 april

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 maj 2006.

Dnr 102-262-2006.

Sammanfattning

Tertialrapporterna (inkl delårsbokslut) är nämndens rapportering till kommun­styrelsen om verksamhet och ekonomi. Tjänsteutlåtandet utformas enligt stads­ledningskontorets anvisningar och innehåller de uppgifter som efterfrågas. Upp­gifter som bedöms vara av intresse för nämnden men som inte efterfrågas av kommunstyrelsen behandlas i månadsvisa ILS-rapporter till nämnden. Den eko­nomiska prognosen anger i nuläget vissa svårigheter att klara utfallet inom bud­get. Förvaltningen arbetar dock med olika insatser för att vid årets slut nå ett re­sultat, som är bättre än det som nu redovisas som prognos. Sammantaget bedö­mer förvaltningsledningen att effekterna av detta arbete ska kunna medföra ett ut­fall i balans med budget inom anslag 1. För anslag 2 (försörjningsstöd) råder be­tydande svårigheter att hålla budgeten trots en rad åtgärder för att minska antalet hushåll, som behöver försörjningsstöd.

__________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner Tertialrapport 1 och delårsrapport per 30 april för överlämnande till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om budgetförstärkning för lokalåtgärder med 7,5 mnkr i enlighet med tjänsteutlåtandets blanketter.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

Förslag till beslut

att bifalla förvaltningens förslag samt

att i övrigt anföra att

Det är med stigande oro vi tar del av årets första tertialrapport. I rapporten skriver stadsdelsförvaltningen att det ”i nuläget finns vissa svårigheter att klara utfallet inom budget”, när man de facto redan nu räknar med ett underskott om över

15 miljoner kronor. Man säger sig bedöma att olika insatser ska ge effekt inom anslag 1, och då infinner sig frågan om vilka insatser? Varför införde man inte dem redan från början i så fall?

När det gäller anslag 2 (försörjningsstöd) har man redan gett upp, vilket både är en ekonomisk och en humanitär tragedi. Det finns ju människor, familjer och enskilda, bakom alla siffror som blir helt lämnade i sticket. Vi uppskattar natur­ligtvis förvaltningens ärlighet, men kan inte acceptera denna ekonomiska miss­hushållningspolitik.

Den röd-gröna majoriteten hade efter förra valet alla förutsättningar; ett mycket starkt resultat från förra borgerliga majoriteten, 2 miljarder (= två tusen miljoner kronor) som avsattes i en Kompetensfond, höjd skatt med en halv miljard, bättre tider och därmed ökade skatteintäkter. Ändå går man med minus! När man istäl­let borde ha ett stort överskott och samtidigt en alldeles utomordentligt förhöjd kvalitet!

Majoritetens företrädare i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd bär ett tungt an­svar. Detta så klart oavsett om man bara är en lokal nämndsuppleant eller om man råkar vara fullmäktigegruppens (s) vice gruppledare.

Beslutar man att man ska halvera socialbidraget – då ska man göra det! Inte bara skjuta fram målet hela tiden? Det är jättebra att 135 arbetslösa socialbidragsta­gare fått praktik och att 52 fått arbetsträning på Vinsta Arbetsforum. Men av hur många arbetslösa socialbidragstagare? Varför har inte alla erbjudits arbete, prak­tik, studier, arbetsträning eller behandling?

Till och med stadsdelsförvaltningen tycker att ”A-et i ABC-staden mer eller mindre har glömts bort av de centrala instanserna”.

Men vilka styr de centrala instanserna? Jo, det gör den rödgröna majoriteten. Det räcker inte med att man i Stadshuset bjuder in Näringslivet till intet förpliktigande träffar – det krävs hand­ling och radikalt ändrade förutsättningar.

Samma majoritet som gick till val med att alla dagisavdelningar ska minska med 2 barn. När då, frågar både vi och stadens revisorer? Tydligen inte under den här mandatperioden, för då skulle man, enligt förvaltningen, gå back med ytterligare 6 miljoner. Varför lovar man då?

Tak-över-huvudet-garanti ska man ha. Men den bekostas av den tillfälliga Kompetensfonden. Vad händer när den är slut, lagom till valet? Ska de hemlösa sova under bar himmel då?

Eller Skolörtens äldreboende som bara har 54.5 % grundutbildad personal. Är det kvalitet? Vad säger de äldre och deras anhöriga?

På punkt efter punkt ser man hur trygghet och kvalitet urholkas. Ändå har man just denna mandatperiod haft de allra bästa förutsättningar. Vad händer då nästa period, när Kompetensfonden och Stadsdelsförnyelsen är slut, när skattehöj­ningen ätits upp och de nödvändiga stora tunga kommunala investeringarna inte kan skjutas upp mer? Vi bävar”.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut

2. Uppdra till förvaltningen att ytterligare utveckla uppföljning och rapportering för att ytterligare förbättra verksamhetsuppföljningen och ta fram tydliga konsekvensanalyser för att kunna redovisa hur minskade ekonomiska resur­ser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verksamheternas uppdrag.

3. Införa en jobbgaranti i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd där alla som är socialbidragsberoende ges en snabb och individuell bedömning.

4. Därutöver anföra

Vänstermajoriteten i Stockholms stad har från valet 2002 förhållit sig anmärk­ningsvärt passiva till de växande problem som Stockholms stad har. Stockholms ekonomi mår inte bra och det är stockholmarna som drabbas. Allt färre funk­tionshindrade och äldre får den omsorg de har rätt till när biståndsbedömningen skärps. Även stadsdelens skolor tvingas genomföra besparingar. Särskolan och skolskjutsverksamheten har utsatts för stora besparingar.

Trots högkonjunkturen ligger socialbidragstagandet på en hög nivå. Majoriteten har fullständigt gett upp målet att halvera socialbidragstagandet. För att vända ut­vecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. Arbetsmetoderna som tilläm­pas i Skärholmen och flera närliggande stadsdelar bör användas även i vår stads­del.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna spär ytterligare på problemen och urholkar stadsdelarnas förut­sättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är helt orimligt att Agenda 21-kontor, kultursekreterare och konsumentrådgivning i dagens trängda ekonomiska läge prioriteras framför satsningar på barnomsorg, skola och äldre­omsorg.

För viktiga kärnverksamheter som skolan och äldreomsorgen innebär 2006 års budget direkta besparingar på de enskilda enheterna. Detta är särskilt tydligt inom äldreomsorgen där biståndsbedömningen blir allt tuffare. Utvecklingen mot en restriktivare biståndsbedömning är mycket oroande och ett uppenbart tecken på att äldre- och handikappomsorgen inte prioriteras särskilt högt av den styrande majoriteten. I stadsdelen har vänstermajoriteten avvecklat och omvandlat ett stort antal särskilda boenden, trots att de äldre ökar i stadsdelen.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§9 Årsrapport 2005 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Yttrande till revisorsgrupp 3, dnr 3504/51-06

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 januari 2006.

Dnr 100-263-2006.

Sammanfattning

Revisorerna konstaterar i sin årsrapport att stadsdelsnämnden överskridit sin to­tala budget men redovisat överskott inom anslag 1. Revisorerna noterar att sta­dens mål om minskat antal barn i förskolegrupperna inte uppnåtts under året samt att målet om att minska antalet socialbidragstagare inte heller uppnåtts.

Nämndens styrning och uppföljning av verksamheten bedöms ha varit tillräcklig. Revisorerna noterar att bokslut och räkenskaper är rättvisande.

I föreliggande yttrande över årsrapporten berörs förhållanden, som visat sig pro­blematiska och där påpekanden gjorts av revisorerna - bl.a. svårigheterna att hålla tillbaka kostnaderna för försörjningsstöd.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar till revisorsgrupp 3 förvaltningens tjänsteutlå­tande som sitt yttrande över årsrapporten.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut

2. Uppdra till förvaltningen att återkomma till stadsdelsnämnden med en tydlig redovisning och analys av särskolans ekonomiska utfall

Därutöver anföra:

Revisorerna konstaterar i sin årsrapport 2005 att stadens mål om minskat antal barn i förskolegrupperna inte uppnåtts under året samt att målet om att minska antalet socialbidragstagare inte heller uppnåtts. Det framkommer även att Särskolans ekonomiska utveckling behöver utvecklas och att det inte funnits en tillräcklig analys av särskolans ekonomiska utfall.

Folkpartiet liberalerna lade 20051025 uppdrag till stadsdelsnämnden för att få en konsekvensbeskrivning hur den minskade medelstilldelningen drabbar särskole- och grundskoleverksamheten. Ärendet kom upp 20060131 och Folkpartiet yrkade på en återremittering för att kunna få en tydligare analys av besparingarna gäl­lande särskola och skolskjutsverksamhet. Detta yrkande röstades dock ned. Risken är uppenbar att dessa utsatta barn och ungdomar inte får möjlighet till samma valfrihet (stadsdelsarrest) som alla andra barn och ungdomar. Som exem­pel kan nämnas barn som nekats att åka och simma och spela bowling. Rektorer m.fl har tidigt signalerat om att besparingar drabbar särskoleverksamhet, den or­dinarie grundskoleverksamheten och barn-, ungdoms- och skolavdelningen i stadsdelen.

Socialbidragsberoendet ökar

Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2005. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtag­ligt, och därför bör Skärholmsmodellen snarast börja tillämpas i stadsdelen.

Omfattande felprioriteringar

Barngrupperna i förskolan är fortfarande för stora och biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens politik under 2005, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.

Stora besparingar på stadens äldre

De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare.

En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraf­tig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdels­arrest är fullständigt oacceptabelt.

Fortsatt stora grupper i förskolan

Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barn­gruppernas storlek i förskolan. En del av förklaringen ligger i det faktum att delar av fullmäktiges anslag till förskolan använts till helt andra ändamål i stadsdelens budget. Att pengar som borde gå till förskolan på detta sätt använts till byråkrati är fullständigt oacceptabelt.

Ökad otrygghet, klotter och skräp

Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bi­drar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av par­ker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar.

Det behövs en ny politisk ledning

2005 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt behovet av en ny politisk ledning i stadsdelen. Skenande socialbidrag i kombination med besparingar på kärnverksamheten visar att vänstermajoriteten missköter sin uppgift.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§10 Ansökan till Europeiska Socialfonden om projektmedel för projektet ”Senior Kompetens”

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 510-264-2006.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd föreslås att tillsammans med stadsdels­nämnderna i Bromma och Norrmalm i Stockholm och storstäderna Frankfurt och Paris deltaga i projektet Senior Kompetens, delfinansierat av Europeiska Social­fonden. Ansökan omfattar en tvåårsperiod från slutet av 2006 eller början på 2007 och omfattar drygt 5 mkr för Stockholms del sammanlagt. Medfinansie­ringen är beräknad till ca 2,1 mkr som fördelas mellan de tre förvaltningarna. Förvaltningen anser det viktigt att tillvarata nya möjligheter att få arbetslösa och särskilt långtidsarbetslösa socialbidragstagare tillbaka i arbete. Ansökan har in­sänts av Paris stadsförvaltning och gäller under förutsättning av nämndens beslut.

_______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Europeiska Socialfonden.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§11 Råcksta sjukhem – Uppföljning av åtgärdsplan inom hälso- och sjukvården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 april 2006.

Dnr 542-265-2006.

Sammanfattning

Medicinskt ansvarig sjuksköterska sammantagna bedömning är att vårdta­garna får en god och säker vård. Råcksta sjukhem har vidtagit en rad åtgär­der för att förbättra och utveckla verksamhetens kvalitet. Inom några områ­den som t.ex. medicintekniska produkter, inkontinens, trycksår, fall och fallskador samt doku­mentation pågår ett utvecklingsarbete. Vid intervju med sjuksköterskor framkom att verksamheten behöver ha ett forum för risk- och avvikelsehantering som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare framkom att det vårdas patienter med diagnosen demens på sjuk­hemsavdelning. Vård av dementa ställer andra krav på bemanning, kun­skap och kompetens för att ge en god och säker vård.

För övrigt bör verk­samheten organiseras över ett plan för att säkerställa vården.

Stadsdelsförvaltningen kommer att fortsätta med åtgärder för utveckling. Läkemedelsinspektioner har genomförts av apoteket AB den 21-22 februari och 1 mars 2006.

_______________________

BESLUT

1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att till augustinämnden 2006 redovisa en uppföljnings/utvärderingsplan för Råcksta sjukhem samt för stadsdelens övriga verksamheter för äldre.

2. Stadsdelsnämnden godkänner föreliggande rapport.

3. Stadsdelsnämnden anför

Medicinskt ansvarig sjuksköterska redovisar i denna rapport uppföljningen av tidigare granskning av Råcksta sjukhem. Enligt rapporten har sjukhemmet vid­tagit en rad åtgärder för att förbättra och utveckla verksamhetens kvalitet vilket nämnden ser positivt.

De brister som fortfarande finns måste naturligtvis med det snaraste åtgärdas.

Nämnden finner vidare att det är otydligt vem som är operativt ansvarig för att åtgärder vidtas då brister uppstår i verksamheten.

Medicinskt ansvarig sjuksköterska ska direkt inför nämnden redovisa de brister hon upptäcker. Bristerna ska sedan åtgärdas av verksamheten. Vem är då verk­samheten?

Vem ser till att åtgärder vidtas och att rapportering sker till nämnden? Det är oklart i organisationen.

Nämnden är ytterst ansvarig för att äldreomsorgen bedrivs med kvalitet. Upp­följning och utvärdering är bl.a de instrument som nämnden behöver för att kunna bedöma detta.

Stadsdelsnämnden ger av ovanstående skäl förvaltningen i uppdrag att ta fram en plan för

- hur uppföljningsarbetet ska ske

- vem som gör vad i organisationen

- vem som ansvarar för att åtgärder vidtas då behov uppstår

samt

redovisa äldreomsorgens förvaltningsorganisation, personalstat och linjeor­ganisationen.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag till beslut.

§12 Verksamhetschefer inom äldre- och sjukvården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 maj 2006.

Dnr 540-266-2006.

Sammanfattning

Bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen stadgar att det inom all hälso- och sjuk­vård skall finnas en verksamhets­chef som svarar för verksamheten och som har det samlade ledningsansvaret. Nämnden är som vårdgivare ansvarig för att verksamhetschefer utses för all den hälso- och sjukvårds­verksamhet som nämn­den bedriver. I nuläget är avdelningschefen för äldreomsorgen ansvarig verksam­hetschef för samtliga enheter som bedriver hälso- och sjukvård. I detta ärende fö­reslås att respektive enhetschef för Råcksta sjukhem, Hässelby Gårds äldrebo­ende, Skolörtens äldreboende och Rehabiliteringsenheten inom äldreomsorgen till verksamhetschef för respektive verksamhet inom hälso- och sjukvården. För Nälsta servicehus utses enhetschefen för den kommunala hemtjänsten till verk­samhetschef. För dagvården vid Råcksta sjukhem och Starbogården utses enhets­chefen vid Råcksta sjukhem till verksamhetschef.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.

§13 Ansökan till Kompetensfonden för vidare utveckling av projektet – Skol-TV steg II till steg IV 2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 maj 2006.

Dnr 400-267-2006.

Sammanfattning

”Skol-TV” har drivits, som ett fristående projekt inom ramen för stadsdelsnämn­des samhällsutvecklingsprojektet ”Hässelby-Vällingby 100 % - ett nätsamhälle som omfattar alla.” Att använda bredbandsburen TV, som gränssnitt har utveck­lats på e-Centret i Vällingby. Kompetensfonden har, via Hässselby-Vällingby stadsdelsförvaltning, barn-, ungdom och skolavdelningen, finansierat projektet ”Skol-TV”. Projektet har starkt stöd inom förvaltningen och rönt stort intresse från skolverksamheterna. Vällingbyskolan har varit mycket engagerade i att pröva den metodik som bredbands TV möjliggör. Även andra skolor i staden är mycket intresserade av metodiken. Projektet tar nu nästa steg och förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden ansöker om medel för att utveckla använ­dardrivna tjänster och teknik, dels inom det pedagogiska området, men även inom området kommunikation med omvärlden, så som t.ex. föräldrakontakter. Tillsammans med Kompetensfonden planeras för att projektet blir ett stadsge­mensamt projekt som hålls samman och utvecklas av staden centralt.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner ansökan till Kompetensfonden för utveckling av projektet ”Skol-TV” under år 2006.

Ledamot Birgitta Wahlman (m) deltog inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§14 Nya bostäder längs Sollefteågatan och Multrågatan i Råcksta

Inbjudan till plansamråd angående stadsdelen Råcksta, kv Huvudboken m fl

S-Dp 2005-02212-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 5 maj 2006.

Dnr 301-185-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen är positivt inställd till att man utökar bostadsbeståndet i Råcksta. De tillkommande bostäderna kommer att tillföra moderna och tillgängliga lägen­heter i ett område med tidstypisk 1950-talsbebyggelse. Dock undrar förvaltningen om inte andra byggnadstyper vore lämpligare, exempelvis lägre punkthus eller stadsvillor, i synnerhet i kv. Kulspetspennan och kv. Stenografen, som ligger på gränsen till gles stadsbebyggelse enligt Översiktsplan 99. Förvaltningen är positiv till den utökade förskoletomten vid Nordingrågatans vändplan, men man bör sä­kerställa att inte gavelfönstren i det befintliga lamellhuset skyms, om man skulle utnyttja hela den byggbara ytan till en större förskola. Förvaltningen har i andra sammanhang framfört önskemål om stödlägenheter i nyproducerade bostadshus i Vällingby och Råcksta, och utgår från att byggherren är positivt inställd till en förhandling om förutsättningar för sådant boende om det skulle uppstå behov.

_______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbygg­nadsnämnden som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Marknämnden för kännedom.

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vid planeringen av de nya bostäderna bör upplåtelseformen bostadsrätter prioriteras, på det att en väl avvägd blandning ska kunna ske inom stadsdelens lägenhetsbestånd. Vidare framhålls vikten av att de stadsvillor som nämnden rekommenderar inte tillåts bli högre än 2 våningar”.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§15 Nya bostäder vid Ångermannagatan/Multrågatan i Råcksta

Inbjudan till samråd angående detaljplaneförslag för kv Firman i stadsdelen Råcksta,

S-Dp 2004-06694-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 5 maj 2006.

Dnr 301-193-2006.

Sammanfattning

Det aktuella förslaget innehåller två halvcirkelformade bostadshus i fyra våningar med sammanlagt ca 48 lägenheter som ska byggas i ett mycket bullerstört område mellan Vällingbyvägen, Ångermannagatan och Multrågatan. Detta innebär att re­geringens riktlinjer för maximala bullernivåer vad gäller nya bostäder inte kan klaras. Staden har dock beslutat om två typer av avstegsfall benämnda A resp. B. Dessa har tillkommit p g a att det sällan är möjligt att bygga bostäder utan pro­blem med buller, om de samtidigt ska ha tillgång till god service och bra kollek­tivtrafik. Förvaltningen tillstyrker förslaget, eftersom man säger sig kunna klara avstegsfall B, genom att förlägga hälften av bostadsrummen till den tystare sidan av huset och välja välisolerade fasader och fönster.

Bostadshusen kan beskrivas som två snäckformer uppbyggda av glas och skiv­material. På den tystare sidan avser man att anlägga gröna gårdar mot vilka husen får sina entréer och där det även ska finnas möjlighet till en gemensam uteplats. Dessutom planeras glasade uterum inom byggnadernas egna volymer.

_______________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stads­byggnadsnämnden som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Marknämnden.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§16 Översyn av resursfördelningsmodell för individ- och familjeomsorg vuxna samt barn och ungdomar

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1417-2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 500-223-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen anser det mycket tillfredställande att denna översyn nu genomförts. Dock måste resursfördelningsmodellen anpassas till det faktum att många stads­delsförvaltningar, däribland Hässelby-Vällingby, sänkt vuxenenhetens ålders­gräns från 20 år till 18 år. Vidare bör familjerätten inom barn- och ungdom få en egen fördelningsnyckel och fördelningen ske på grundval av det faktiska antalet ärenden. Detsamma gäller ungdomsmottagningen. Förvaltningen vill också fram­föra vikten av att utfallen och effekterna av de föreslagna förändringarna följs upp noga.

_________________________

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade på återremittering av ärendet.

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på återremissyrkandet.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande.

BESLUT

Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Att återremittera ärendet, samt att därutöver anföra

Den förändrade resursfördelningsmodellen som föreslås i ärendet baseras på in­dex som inte återspeglar det verkliga behovet. Flera variabler avseende bland an­nat narkotika- och alkoholmissbruk har i det föreslagna systemet tagits bort till förmån för variabler som anses fånga sociala skillnader mellan stadsdelarna bättre. Det föreslagna systemet har därmed förlorat viktiga delar för fördelnings­nycklarna och det finns en överhängande risk att de sociala skillnader som denna modell baseras på förväxlas med behov av stöd.

Enligt den nya modellen kommer, som exempel, Maria Gamla Stans tilldelning minska med 9,3 procent på två år. Spånga Tensta kommer med det nya systemet i stället få en ökad tilldelning motsvarande 17,1 procent. Detta trots att statistik från Stockholms Läns landsting visar att andelen högkonsumenter av alkohol är 32,8 procent i Maria Gamla Stan vilket kan jämföras med 12,3 procent i Spånga Tensta. Det faktum att viktiga variabler avseende, bland annat, alkohol tagits bort skapar på detta sätt orimliga konsekvenser i den föreslagna resursfördelningsmo­dellen.

Då översynsarbetet visat på svårigheter att få fram objektiva mätbara variabler samt då fördelningsverktygen är osäkra och behöver utvecklas bör ärendet åter­remitteras.

Sammantaget ger dessa två områden exempelvis mellan 12 och 16 miljoner mer årligen till Järvastadsdelarna medan vissa innerstadsområden förlorar 6 till 10 miljoner. Hässelby-Vällingby hamnar på plus minus noll.

Räknar man sedan in de tidigare förändrade resursfördelningssystemen för skola, barnomsorg, socialbidrag och mycket annat blir omfördelningen än mycket större.

För de barn i behov av särskilt stöd som bor i en av de stadsdelar som de senaste året förlorat mångmiljonbelopp är det ingen tröst att de anses bo i ett s.k bättre område – dessa barn har det ju lika svårt ändå. Det är ju inte heller så att inner­staden, Bromma m fl har några som helst överskott som man kan fördela ut till andra.

Skillnaden mellan resurser per skolelev, daghemsbarn osv. osv. börjar nu bli upp­seendeväckande stor mellan s.k gynnade och icke gynnade stadsdelar. Den kom­munala likaställdhetsprincipen urholkas. Man kan inte undgå att ana partitaktiska hänsyn bakom dessa drastiska omfördelningar.

Ärendet bör därför återremitteras för nya överväganden”.

Ärendets fortsatta behandling

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­vis­ning till eget yrkande att lämna ärendet utan eget ställningstagande”

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§17 Reviderade riktlinjer för folkölstillsyn

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1604-2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 5 maj 2006.

Dnr 326-199-2006.

Sammanfattning

Ansvaret för tillsynen över försäljningsställen som säljer folköl flyttades 1 januari 2002 till stadsdelsförvaltningarna. I samband med detta antogs riktlinjer för folk­ölstillsynen med övergångsbestämmelser. Socialtjänstförvaltningen har nu sett över riktlinjerna och anpassat dem efter bland annat intentionerna i STAN-pro­grammet (Stockholms Tobaks-, Alkohol- och Narkotikapolitiska program), revi­derade riktlinjerna för tobakstillsynen samt även med hänsyn till riktlinjerna för ärendehanteringssystemet OL2. Förvaltningen ser positivt på de nu föreslagna riktlinjerna för folkölstillsyn för Stockholms stad.

_____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen från Kommunstyrelsen.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§18 Hemtjänst för äldre – kvalitet och rättsäkerhet för den enskilde

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/81-06

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 maj 2006.

Dnr 530-198-2006.

Sammanfattning

Revisionskontoret har granskat och bedömt rättssäkerheten för äldre vid genom­förandet av beviljat bistånd i form av hemtjänst för äldre. Granskningen har ge­nomförts inom stadsdelsnämnderna Hägersten, Norrmalm och Skärholmen. Mot bakgrund av tidigare granskningar och verksamhetsuppföljningar konstaterar Re­visionskontoret dock att de brister och problem som framkommit vid gransk­ningen är generella och gäller i större eller mindre utsträckning i alla stadsdels­nämnder. Av revisionskontorets sammantagna bedömning framgår det att stads­delsnämnderna inte har en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över hemtjänstverksamheten, vilket kan få negativa konsekvenser för bl.a. kvaliteten i verksamheten och för den enskildes rättssäkerhet.

Inom förvaltningen pågår ett aktivt utvecklingsarbete för att i olika sammanhang förbättra ärendehanteringsprocessen och för att kunna säkerställa så att de äldre får den hjälp de har rätt att få utifrån beviljade beslut.

__________________________

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stockholms stads revisionskontor med nedanstående tillägg som svar på remissen.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att vidta åtgärder enligt nedan för att öka personalkontinuiteten för den enskilde

3. Stadsdelsnämnden anför följande

I revisionsrapporten framförs synpunkter på

- hemtjänstens organisation

- styrning uppföljning och kontroll av verksamheten

- systematisk uppföljning och kontroll av beviljade insatser etc.

- dokumentation

- säkerställande att ärendehanteringen sker på ett rättssäkert sätt för den enskilde

Stadsdelsnämnden lämnar tjänsteutlåtandet som svar på revisionskontorets remiss med följande tillägg.

Vad som inte framkommer i remissvaret är behovet för den enskilde av konti­nuitet. Många äldre tycker att det ständigt är ”nya” som kommer. Kontinuiteten har betydelse för framför allt den enskilde men även för personalen. För den enskilde är det viktigt att känna igen personalen som kommer det inger trygg­hetskänsla och handlar om förtroende.

I omsorgen om den äldre är det många små och stora moment som ska stämma vid olika tider på dygnet. Tydliga rutiner som alla inblandade följer är ett måste.

Den verksamhet som stadsdelsnämnden startar tillsammans med landstinget på Hässelgården bygger på kontinuitet, kunskap och trygghet.

Förutom de synpunkter som framkommer i tjänsteutlåtandet är det angeläget att studera just omsättning och ombyte av personalen som ger servicen åt den enskilde.

Nämnden vill därför ge förvaltningen i uppdrag att möjligaste mån anpassa personalens schemaläggning så att kontinuiteten av personal ökar för den enskilde. I den planerade brukarundersökningen som nämns i ärendet måste denna fråga - antalet kontakter i vården - finnas med och belysas.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

att Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande

till Stockholms stads revisionskontor som svar på remissen samt

att därutöver anföra

Blixten slår sällan ned på samma ställe två gånger, säger ordspråket. Detta gäller inte hemtjänst för äldre där revisorerna i sin revisionsrapport redovisar att brister och problem är generella och gäller i större eller mindre utsträckning i alla stads­delsnämnder.

Förvaltningens svar att det pågår aktivt utvecklingsarbete för att i olika samman­hang förbättra ärendehanteringsprocessen och att tydliggöra kommunikationen mellan biståndshandläggare och utförare är inte tillräckligt för att återupprätta respekten för de äldre som omfattas av nämnda hemtjänst.

Tanken att kontakt ska tas med brukarna efter 3-4 veckor synes onödigt lång med tanke på att de äldre oftast intar en tacksam attityd till den hjälp de får. Man vill inte ligga någon till last och de har så många att gå till är ursäkter för att inte klaga. Den hemtjänst våra äldre får ska vara utformad individuellt efter vars och ens behov med en kontinuerlig uppföljning så att kvalitén hålls på en hög nivå. Utföraren ska kunna garantera att den hjälp som biståndshandläggaren godkänt utförs.

Vi saknar information hur de externa entreprenörerna deltar i processen för de har väl inte glömts bort?

Skyndsamt bör förvaltningens konkreta resultat av revisionsrapporten intentioner återredovisas i nämnden och att den gemensamma modellen för kvalitetsuppfölj­ning ligger till grund för kommande brukarundersökningar.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut

2. Därutöver anföra:

Krisläget i stadsdelarnas äldreomsorg blir alltmer akut. Revisorernas rapport

”Hemtjänst för äldre – kvalitet och rättssäkerhet för den enskilde” som nyligen presenterats, är ännu en i raden av rapporter som visar att äldre inte får den hjälpt de har rätt till. Revisorerna riktar allvarlig kritik mot staden för att hemtjänsten inte fungerar som den ska. Det saknas systematisk styrning, uppföljning och kontroll följden blir brister i rättssäkerheten. Det går också går ut över kvaliteten.

2005-11-21 lade Folkpartiet liberalerna uppdraget ”Får äldre och funktionshind­rade verkligen den hjälp de har rätt till”. Även en undersökning från Social­styrelsen visar att beviljad vård och omsorg i hemtjänsten inte alltid utförs.

Majoriteten har satt äldre på undantag i tre år. Det är uppenbart att majoritetens besparingar drabbar våra äldre. Exempelvis har mer än 1000 platser i äldrebo­enden försvunnit i Stockholm sedan 2002. Nu syns resultatet. Så kan det inte få fortsätta. Folkpartiet kräver en värdig äldreomsorg i Stockholm. Resurserna till äldreomsorgen måste öka, valfriheten bli större och de äldre ska ha rätt till ute­vistelser och aktiviteter. Ingen ska behöva vara rädd för att bli gammal i Stockholm.

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yr­kade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§19 Revidering av Stockholms stads lönepolicy

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1973-2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 200-252-2006.

Sammanfattning

Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig bakom den revidering av ”Stockholms stads lönepolicy” som presenteras i remissen. Den ger en tydlig bild för hela stadens verksamheter att arbeta efter. Förvaltningen vill understryka betydelsen av återkommande dialog mellan chef och medarbetare för att kunna behålla kompetenta medarbetare. Med kompetent personal kan man ge en bra service till stadens invånare. Lönen ska vara ett styrmedel i dialogen med medar­betare, då verksamhetens mål, krav och resultat ska diskuteras.

______________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar remissen.

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Att i huvudsak besluta enligt förvaltningens förslag samt

att dessutom anföra

Att i en lönepolicy föreslå att ”inom stadens verksamheter lönen inte bör använ­das som konkurrensmedel” är helt förkastligt framför allt för att det är könsdis­kriminerade.

Många av stadens arbetsplatser har en klar överrepresentation av kvinnor, och då framför allt lågavlönade kvinnor, anställda. På grund av majori­tetens ovilja att konkurrensutsätta verksamheter och t ex låta sin personal ta över har flertalet av stadens kvinnliga anställda väldigt få alternativa arbetsgivare att gå till, när de anser sig bli för lågt värderade.

Om man som nu är hänvisad till en kommunal anställning men då inte ens kan konkurrera inom staden är ju kvinnorna fångade i en fälla, och de är verkligen de stora förlorarna.

Detta är ett av många skäl till varför vi förordar en fri marknad på så många områden som möjligt.”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande att lämna ärendet utan eget ställningstagande.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD

§20 Förbättrad klottersanering i staden – Motion (2006:1) från (kd)

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 329-0555-2006

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 301-255-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen delar motionärens grundinställning att klotter är skadegörelse som förfular det offentliga rummet, kostar samhället stora summor pengar, och att nolltolerans mot klotter skall gälla överallt. En samordning och effektivisering av klottersaneringen i staden är önskvärd, och förvaltningen noterar att det pågår arbete med frågan. Kommunstyrelsen har bl.a. fått uppdrag att utreda förutsätt­ningarna till gemensam upphandling av klottersanering. Man har inrättat en sam­verkansgrupp mot klotter, och det finns numera en s.k. klottercentral, dit man kan ringa för att anmäla klotter. I budgeten för 2006 har avsatts 47 mkr till stadsdels­nämnderna i syfte att förbättra klottersaneringen och renhållningen. I en föresla­gen policy mot klotter, som antas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige under våren, finns regler om nolltolerans och en s.k. 48-timmarsregel för vissa prioriterade objekt. När det gäller ansvaret för saneringen anser förvaltningen att det är olämpligt att överföra det till stadsdelsnämnderna p.g.a. den komplicerade ansvarsbilden över alla fastigheter och anläggningar – privata och offentliga – i samhället.

____________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Vi förslår Stadsdelsnämnden besluta att:

  1. Föreslå kommunfullmäktige bifalla Ewa Samuelssons (Kd) motion
  2. I övrigt bifall förvaltningens förslag till beslut
  3. därutöver anföra följande

Den otydlighet i inställningen till klotter som den nuvarande politiska ledningen för Stockholms stad visat sedan valet 2002 har sannolikt bidragit till klottrets ut­bredning i Stockholms offentliga rum.

Vi vill utlova en tydlig nolltolerans mot klotter i Stockholms stad vid ett makt­skifte efter årets val. En nolltolerans som bland annat skulle innebära klottersane­ring inom 24 timmar, bättre förebyggande arbete, prövande av olika klotterbe­kämpningsinsatser som internationellt fungerat bra etc.

Klotter och övrig skadegörelse är ofta två sidor av samma mynt och en oklar och otydlig inställning till var man står i klotterfrågan innebär därför också i praktiken en otydlig och oklar inställning till skadegörelse i stort. Skadegörelse på privat och (framförallt) offentlig egendom är för övrigt en brottskategori där Sverige ligger orimligt högt i olika internationella jämförelser. Den negativa utveck­lingen måste brytas!”

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

  1. Delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut
  2. Därutöver anföra:

Stockholm håller på att bli en stad i förslumning. Skräpiga gator och torg, över­fulla återvinningsstationer och nedklottrade väggar är ett resultat av majoritetens misskötta politik.

Idag bedriver Stockholms stad en klotterpolitik som går i helt fel riktning. Samti­digt som nedklottrade väggar får stå osanerade i åratal, bedrivs graffitikurser i sta­dens regi. Detta måste få ett stopp. Nolltolerans bör vara ledordet för att få bukt med klottret. Graffitikurserna ska upphöra och klottersanering ska ske inom 24 timmar efter anmälan. Det behövs ordentlig samordning av saneringsarbetet, så att klotter saneras snabbt, oavsett vem som äger fastigheten. Ansvaret för saneringen bör ligga på en central samordningsgrupp i staden.

Vänstermajoriteten har dragit ned på resurserna till klottersanering i stadsdelen.”

Reservation

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hän­visning till eget yrkande enligt följande:

”Förslag till beslut

Att motionen anses besvarad med följande:

Vi delar Ewa Samuelsson och kristdemokraternas uppfattning gällande vikten av snabba insatser mot klotter i staden. Stockholms stads ledning har i dag en mycket svag och otydlig hållning i klotterfrågan. Det krävs stora resurser och or­dentliga krafttag för att kunna återupprätta trivsel och trygghet i Stockholm. Det är dags för Stockholms stad att införa samma typ av modell mot klotter som startades i Helsingfors 1998. Sedan Helsingfors startade sitt stoppa klotterprojekt har klottret minskat med 70 procent.

Stockholm bör införa en nolltollerans för klotter, dvs. att klottersanering ska ske inom 24 timmar. Genom att ha ett gemensamt nummer för all anmälan av klotter och dessutom samordna det praktiska saneringsarbetet mellan förvaltningar, bo­lag och privata fastighetsägare skulle Stockholm kunna få en bättre fungerande klottersanering.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§21 Stadsdelsnämndens arbete för att minska sjukfrånvaron

Yttrande över revisionsrapport, dnr 420/72-06

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 200-197-2006.

Sammanfattning

Revisionsrapporten” Stadsdelsnämndernas arbete för att minska sjukfrånvaron” har granskat Rinkeby, Kungsholmen och Vantörs stadsdelsnämnder beträffande arbetssätt och sjukfrånvaro. Sjukfrånvaron har minskat totalt i staden, men inte i alla stadsdelar. Rapporten lyfter fram väsentliga delar som bör förbättras som gemensam policy för arbetsmiljöområdet, där rehabilitering och förebyggande insatser är väsentliga. Förvaltningen vill understryka vikten av att ha gemen­samma arbetsmodeller inom detta område. Även vikten av att fokusera det pro­motiva (främjande) arbetssättet där friskvårdsinsatser, ledarskapet, organisatio­nen, ansvaret hos anställda är ytterligare väsentliga faktorer i detta arbete.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande Stockholms stads revisionskontor.

Särskilt uttalande

Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande
Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till:

”I ärendet framkommer att frånvaro och problem för de anställda till minst hälf­ten har privata orsaker. Att då, som arbetsgivare, tvingas stå för 15 % av sjuklö­nen blir ju minst sagt märkligt.

Hur kan en arbetsgivare, offentlig eller privat, på något sätt påverka sjuklönekostnaderna för sin personal, när sjukskrivningarna oftast inte ens beror på förhållanden på arbetet?

Ytterligare ett skäl till att riva upp lagen om medfinansiering inom sjukförsäk­ringen.”

§22 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-268-2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§23 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 23 maj 2006.

Dnr 010-269-2006.

 

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§24 Kompetens Nord – Anmälan av projektansökan till kompetensfonden (förlängt projekt)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 maj 2006.

Dnr 510-270-2006.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd deltar sedan 2004 i ett gemensamt projekt,

Kompetens Nord, tillsammans med stadsdelarna Bromma, Kista, Spånga-Tensta och Rinkeby. Projektet, som godkändes av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd 9 mars 2004, finansieras av kompetensfonden och syftar till att utveckla och pröva former för längre yrkesförberedande utbildningar anpassade för personer som un­der en längre tid uppburit ekonomiskt bistånd. Denna ansökan avser en förläng­ning av projektet fram till den 31 december 2006. Ansökan administreras av Rinkeby stadsdelsförvaltning.

___________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner anmälan.

Ledamot Birgitta Wahlman (m) deltog inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.

§25 Får funktionshindrade över 65 år den hjälp de har rätt till?

Redovisning av uppdrag från nämnden

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 maj 2006.

Dnr 520-271-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen har av stadsdelsnämnden fått i uppdrag att redovisa
”Får funktionshindrade under 65 år den hjälp de har rätt till”? I april hade totalt 658 personer pågående insatser utifrån Socialtjänstlagen (SOL), Lagen om stöd till vissa funktionshindrade (LSS) och Lagen om assistansersättning (LASS). Efter beslut om insats överlämnas en beställning till en utförarverksamhet för verkställighet av beslutet. En genomförandeplan ska utformas i samverkan med brukaren och eller dennes ställföreträdare. I genomförandeplanen ska det framgå vad, vem, när och hur insatserna ska utformas. Biståndshandläggaren ska ha en kopia på genomförandeplanen inom 14 arbetsdagar. Uppföljning av den enskildes behov och genomförda insatser görs på olika nivåer och i olika delar av organisa­tionen. Biståndshandläggaren följer årligen upp att brukaren får beslutade insatser och att de är av god kvalitet. På verksamhetsnivå följs insatserna i genomföran­deplanen upp årligen.

Utifrån uppföljningar som görs, anpassningen till tillägget av LSS om dokumen­tation, internkontrollen som görs i samband med ILS-besöken och inkomna åt­gärdsförslag, synpunkter och klagomål kan konstateras att beslutade insatser till största delen utförs. Så snart avvikelser uppmärksammats har åtgärder vidtagits för att varje brukare ska få den hjälp de har rätt till.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisning.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”En undersökning från Socialstyrelsen visar att beviljad vård och omsorg i hem­tjänsten inte alltid utförs. I studien som utförts i flera kommuner i Sverige har be­slut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. Den utförda tiden och resultaten för brukaren måste följas upp bättre. Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tydlig­göras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen ut­förs.

Även Revisionskontoret har granskat rättssäkerheten för personer med funktions­hinder inom tre stadsdelsnämnder i Stockholm. Med rättssäkerhet avses bl.a. att den enskilde får beslutade insatser och att det sker inom rimlig tid, att beslutade insatser systematiskt följs upp samt att det finns en tillräcklig väsentlig och kor­rekt dokumentation. I granskningen framkommer att det finns ett antal brister vad gäller genomförandet och dokumentationen av beslutade insatser. Rättssäkerhe­ten är inte tillgodosedd i alla granskade ärenden. Revisionskontoret framför också att stadsdelsnämnderna behöver vidareutveckla sina system för uppföljning och kontroll av beslutade insatser. Stadsdelsnämnderna behöver också få återkom­mande information om ej verkställda beslut och beslut där verkställigheten har avbrutits.”

§26 Behovet av handledning m m av personal inom verksamheterna gruppbostad och daglig verksamhet

Redovisning av uppdrag från nämnden

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 maj 2006.

Dnr 520-272-2006.

Sammanfattning

Förvaltningen har av stadsdelsnämnden 2006 01 31, fått i uppdrag att utreda, be­döma och redovisa behovet av handledning av personal och eventuella åtgärds­förslag, redovisa vakanta tjänster, sjukskrivningar, hur vikariesystemet fungerar i dagsläget samt redovisa insatser för medarbetarna som underlättar och gynnar brukarna. I april pågick handledning i sju verksamheter och åtta verksamheter an­såg att man f.n. inte hade något behov av handledning. På två verksamheter finns ett behov av handledningen som under våren ej prioriterats. En verksamhet söker lämplig handledare. Biträdande enhetscheferna har ansvar för att medarbetarnas behov av handledning tillgodoses. Avdelningen är positiv till att personalen vid behov får handledning. Inom gruppbostäder finns totalt fem vakanta tjänster. Alla verksamheter har i uppdrag att vidta åtgärder som medför att sjukfrånvaron minskar. En gemensam vikariepool har inrättats. Inom avdelningen pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete för att säkra kvalitén på de stöd- och serviceinsat­ser som brukaren enligt biståndsbeslutet har rätt till och säkerställa att resurserna används på ett effektivt sätt.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

§27 Psykisk ohälsa bland äldre

Svar på skrivelse från (fp)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 maj 2006.

Dnr 530-273-2006.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden har uppdragit till förvaltningen att återkomma med redovis­ning och kartläggning som svar på en skrivelse från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) ang. psykisk ohälsa hos äldre.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

§28 Anmälan Revisorernas årsöversikt 2005

Anmäldes Revisionskontorets rapport dnr 310/29-06, april 2006 - Revisorernas årsöversikt 2005 – En sammanfattning av revisorernas granskning av stadens verk­samhet.

Dnr 100-239-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§29 Anmälan revisionskontorets Revisionsplan 2006/2007

Anmäldes Revisionskontorets rapport dnr 301/89-06, april 2006 – Revisionsplan 2006/2007

Dnr 100-239-2006.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§30 Kompetensfinansiering av verksamhet

Anmäldes skrivelse 23 maj 2006 från Birgitta Wahlman m fl (m) med följande lydelse:

”Det stora överskott som vi moderater lämnade efter oss efter valet 2002 har den nuvarande vänstermajoriteten valt att fondera och använda för kompetensutveck­ling genom inrättandet av den så kallade kompetensfonden.

Konsekvensen av detta är en kraftig politisering av hur pengar används. Vänstermajoriteten har i realiteten flyttat ansvaret för kompetens- och ledar­skapsutveckling från förvaltningsledningarna och den centrala ledningen till den tillfälligt inrättade kompetensfonden och dess politiska ledning. Man har även fråntagit de lokala stadsdelsförvaltningarna besluten över de lokala arbetsmark­nadsåtgärderna.

Hela hanteringen i sig har kostat enorma summor för beredning, bedömning, kontroll och uppföljning där både kostnader för både personal, lokaler och mark­nadsföring är tunga poster. Projektskrivande, uppföljningar och redovisningar har också tagit stor del av de lokala förvaltningarnas resurser – som bättre hade kun­nat användas ute i verksamheterna.

Kompetensutveckling och ledarskapsutveckling är i dag inte i Stockholm en inte­grerad del av verksamheten utan har karaktären av tillfälliga projekt. Detta riske­rar få förödande konsekvenser på stadens långsiktiga kompetens och chefsut­veckling. Det skapar en situation där kostnaderna för denna verksamhet, som borde vara en naturlig del av den ordinarie verksamheten, inte syns i nämndernas redovisning av sina kostnader. Man luras att tro att pengarna räcker till mer än de gör. T ex har alla vårdbiträden under 2006 fått en viss utbildning. När sedan nya vårdbiträden anställs kommande år kommer även de att kräva en samma utbild­ning emedan den nu gjorts till standard.

Eller som exempel alla de nya, i sig trevliga och bra, verksamheter. Varför skulle de rymmas i den ordinarie budgeten efter Kompetensfonden när de inte gjorde det före? Eller en stor del av arbetsmarknadsverksamheterna som nu hoppar mellan de olika projekttuvorna.

Enligt den redovisning som lämnades vid kommunstyrelsens personalutskotts sammanträde den 10 maj framgår det att under 2005 bekostades projekt om totalt 483 miljoner via kompetensfonden varav 286 miljoner avser projekt i stadsdels­nämnderna. För Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är summan

28 miljoner.

Under 2006 kommer minst lika mycket pengar från kompetensfonden att använ­das i stadens nämnder och bolag och därmed finansiera verksamhet utanför den ordinarie budgetramen. Efter 2006 kommer det inte att finnas pengar i kompe­tensfonden – då är de helt slut.

Att som socialdemokraterna nu gör bygga upp ett högre kostnadsläge i nämnder och bolag än vad budgeten ger utrymme för är oansvarigt. Man kan inte undgå att tänka på hur de skulle klara läget om de mot all förmodan skulle få sitta vid makten en period till? Makt betyder ju ansvar – ansvar för ekonomin!

Med anledning av ovanstående önskar vi en redovisning av alla stadsdelens av­slutade och pågående projekt inom Kompetensfonden.

Vi önskar även få svar på följande frågor:

- Vilka bedöms ha gett bra resultat, och hur har detta mätts? Vad i detta är ett re­sultat eller en besparing som finns kvar på sikt, och vad är ett engångsre­sultat?

- Vilka av dessa kommer att i enlighet med intentionerna integreras i den befint­liga verksamheten? Hur ska detta i så fall finansieras efter 2006?

- Vilka har inte gett bra resultat? Vad har dessa kostat av Kompetensfonden samt av stadsdelens egna resurser (personal, lokal mm)?

- Vilka projekt avser egentligen stadsdelens ordinarie verksamhet som skulle ha bekostats inom befintlig budgetram?

- I vilka projekt finns kostnader för personal, lokaler, utrustning eller åtaganden till annan part för tid efter Kompetensfondens slut?

- Hur planerar förvaltningen att inrymma dessa kostnader inom befintlig bud­get?

- Vilka projekt bedömer förvaltningen av olika skäl vara svåra att lägga ned ef­ter projekttidens slut? Piga. skapade behov, neddragningar i annan verksamhet etc.

- Hur höga är driftskostnaderna för dessa?

- Hur höga bedöms avvecklingskostnaderna för stadsdelens olika Kompetensfondsprojekt vara? ”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.