Din position: Hem > Stockholms stad > Idrottsnämnden > Sammanträde 2013-06-18
Idrottsnämnden beslutar fastställa dagordningen.
BESLUT
Idrottsnämnden beslutar
Idrottsnämnden godkänner anmälan av protokoll nr 4/2013 från nämndens sammanträde 2013-05-21 som justerats 2013-05-22.
Ordförande Regina Kevius (M) och vice ordförande Emilia Bjuggren (S) utses att justera dagens protokoll.
Anmälan läggs till handlingarna.
Anmälan gjordes av:
Förteckning över beslut fattade enligt delegation 2013-01-01 – 2013-05-31.
a) Förteckning över inkomna skrivelser till idrottsnämnden (meddelandelista)2013-05-04 – 2013-05-31
b) Som ny företrädare för Kommunal anmäls Linda Runcrantz, som ersätter Bella Ipatti
Dnr: 101-859-2012
Idrottsnämnden beslutar följande:
Uppföljningen av ekonomi och verksamhet godkänns.
Ärendet
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-06-07.
Förvaltningens månadsprognos för maj grundar sig på tertialrapport 1 2013, kända förändringar samt utfall till och med maj. Vissa avvikelser redovisas baserat på utfallet till och med maj och andra nu kända ändrade förutsättningar. Totalt sett visar prognosen en budget i balans efter resultatdispositioner.
Årsprognosen för driftbudgeten inrymmer osäkerhet avseende energikostnadsutvecklingen och intäktsutvecklingen under året. Detta gäller bland annat den beräknade effekten av genomförd taxehöjning av planhyror samt ändrad struktur och bokföring av simhallstaxorna. Budgetmedel finns reserverade inom kostnadsprognosen för att täcka denna osäkerhet.
Sim- och idrottshallarnas försäljning av års- och halvårskort under maj, exklusive Farsta samt Högdalens sim- och idrottshall, minskade med 3 procent jämfört med motsvarande period 2012. Totalt har försäljningen för januari till och med maj minskat med 4 procent, vilket motsvarar minskade intäkter med cirka 2,8 mnkr.
Nämndens budget för investeringar uppgår till totalt 15,0 mnkr under 2013. Ingen avvikelse beräknas i nuläget för utgifter.
Förvaltningens förslag till beslut
Idrottsförvaltningen föreslår att idrottsnämnden beslutar:
Se under rubriken BESLUT.
Framlagda förslag till beslut
Ordföranden yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Beslutsgång
Idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Dnr: 124-332-2013
Som yttrande över revisionens årsrapport överlämnas idrottsförvaltningens tjänsteutlåtande till revisorerna.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-27.
Idrottsnämnden ska lämna yttrande över revisionskontorets årsrapport för idrottsnämndens verksamhet under 2012. Revisionskontoret bedömer sammantaget att idrottsnämnden i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Dock bedöms att nämndens interna kontroll inte varit helt tillräcklig och brister finns främst vad gäller avtalshantering och kundfakturering. I yttrandet redovisas planerade åtgärder inom dessa områden.
Särskilt uttalande
Åsa Jernberg (MP) lämnar särskilt uttalande enligt följande:
I revisionsrapporten för år 2012 påpekas att den interna kontrollen inte varit helt tillräcklig, främst vad gäller avtalshantering och kundfakturering. Även under föregående år påpekades vissa brister avseende faktureringsrutinen. Det är bra att förvaltningen planerar åtgärder inom dessa områden, då det är av yttersta vikt att säkerställa en god intern kontroll.
Dnr: 413-575-2013
Idrottsnämnden föreslår kommunfullmäktige att fastställa taxor för 2014 enligt bilaga 1, 2 och 3 till förvaltningens tjänsteutlåtande.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-06-04.
Förslaget avser fastställande av taxor för 2014. Endast ett fåtal marginella ändringar av simhallstaxorna och taxorna för planhyror föreslås 2014. Ändringarna som föreslås avser främst taxor som är inkonsekventa. Vissa förändringar föreslås också avseende vilka som har rätt till reducerat pris. Därutöver har vissa kompletteringar och förtydliganden gjorts i bilaga 1 och 2.
Förändringarna som föreslås beräknas endast ha marginell effekt på idrottsnämndens intäkter.
Idrottsnämnden gavs i budget 2013 i uppdrag att, i samråd med kommunstyrelsen, inför budget 2014 utreda vilka taxor och avgifter inom nämndens ansvarsområde som kan beslutas av nämnden efter delegation från kommunfullmäktige samt utarbeta förslag till ramar och riktlinjer för dessa beslut. Arbete med uppdraget pågår men är inte slutfört ännu och inkluderas därför inte i detta ärende. Resultatet av uppdraget kommer att redovisas i ett senare ärende.
Emilia Bjuggren m.fl. (S) lämnar särskilt uttalande enligt följande:
Vi tycker det är en bra service till kommuninvånarna att idrottsnämnden ser över taxorna och reviderar de som är inkonsekventa. Vi anser dock att det idrottspolitiska programmets mål och höga ambitioner ska vara i fokus och att taxorna självklart måste ändras så att dessa kan uppnås. Det är den sittande majoritetens ansvar att se till att de eventuella ekonomiska effekter som kan uppstå regleras med realistiska budgetramar, det gäller såväl drift, underhåll som nödvändiga investeringar.
Dnr: 416-591-2013
Idrottsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-24.
Förvaltningen genomför kundnöjdhetsundersökningar som ett led i arbetet att förbättra verksamheten i stadens idrottsanläggningar. Inför övertagandet av driften av Högdalens sim- och idrottshall av en extern entreprenör genomfördes under våren 2012 en kundnöjdhetsundersökning som nu i april 2013 har följts upp.
En viss förbättring har kunnat ses vid en jämförelse av besökarnas betyg av verksamhet och service före och efter övertagandet.
Förslag till inriktningsbeslut
Dnr: 412-614-2013
1. Idrottsnämnden godkänner redovisat förslag för anläggande av en 11-manna konstgräsplan med tillhörande ytor för fotboll på Aspuddens IP, med en beräknad sammanlagd investeringsutgift om 12,0 mnkr och ger förvaltningen inför kommande genomförandebeslut rätt att, av fastighetskontoret, beställa framtagning av erforderliga handlingar för genomförande av projektet.
2. Idrottsnämnden ger, efter godkännande i kommunstyrelsens ekonomiutskott, förvaltningen rätt att teckna erforderligt tillägg till nuvarande hyresavtal med fastighetskontoret.3. Ärendet överlämnas till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande av hyreshöjningen om cirka 1,2 mnkr år 1 till följd av investeringen.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-28.
Fastighetskontoret har på uppdrag av idrottsförvaltningen tagit fram underlag för ett inriktningsbeslut i syfte att rusta upp Aspuddens IP. I projektet ingår att bygga om en befintlig 11-manna naturgräsfotbollsplan till en motsvarande stor konstgräsfotbollsplan, samt sätta upp planbelysning och nytt stängsel samt anlägga nya friidrottsytor för skolidrott, uppföra ett förråd för idrottsdriften samt hårdgöring av kommunikationsytor. Efter avslutad projektering och fattat genomförandebeslut sker upphandling under vintern 2013/2014. Själva anläggningsarbetet sker huvudsakligen under 2014. För finansiering av projektet finns 1,0 mnkr avsatt för projektering i fastighetsnämndens investeringsbudget 2013 och resterande medel för byggande i investeringsplanen för 2014.
Dnr: 412-615-2013
1. Idrottsnämnden godkänner redovisat förslag för anläggande av en 11-manna konstgräsplan med tillhörande ytor för fotboll på Stureby skolas BP, med en beräknad sammanlagd investeringsutgift om 10,0 mnkr och ger förvaltningen inför kommande genomförandebeslut rätt att, av fastighetskontoret, beställa framtagning av erforderliga handlingar för genomförande av projektet.
2. Idrottsnämnden ger, efter godkännande i kommunstyrelsens ekonomiutskott, förvaltningen rätt att teckna erforderligt tillägg till nuvarande hyresavtal med fastighetskontoret.
3. Ärendet överlämnas till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande av hyreshöjningen om cirka 1,0 mnkr år 1 till följd av investeringen.
Fastighetskontoret har på uppdrag av idrottsförvaltningen tagit fram underlag för ett inriktningsbeslut i syfte att rusta upp Stureby skolas BP. I projektet ingår att bygga om en befintlig 11-manna grusfotbollsplan till en motsvarande stor konstgräsfotbollsplan samt att sätta upp ny belysning och nytt stängsel. Efter avslutad projekteringen och fattat genomförandebeslut, sker upphandling under vintern 2013/2014. Själva anläggningsarbetet sker främst under våren 2014. Projektet finns med i fastighetsnämndens investeringsprogram för kommande 3-årsperiod. För finansiering finns 1,0 mnkr budgeterad för projektering 2013 medan kostnaden för själva anläggningsarbetet finns med i förslag till budget 2014. Ett motiv till projektet är också att kompensera för en kommande exploatering av Bandhagens skolas bollplan.
Utredningsbeslut
Dnr: 411-286-2013
1. Idrottsnämnden godkänner förvaltningens förslag till program för verksamhetsbehov.2. Idrottsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att av fastighetskontoret beställa framtagning av handlingar som underlag för ett kommande inriktningsbeslut, senast till årsskiftet 2013/2014 samt, om så erfordras, initiera en detaljplaneändring av stadsbyggnadskontoret till en sammanlagd beräknad kostnad om 1,0 mnkr.
I programmet för idrottsinvesteringar 2013 med inriktning 2014–2017 anges att förvaltningen ska utreda lämplig placering av en ny gymnastikhall och redovisa detta till idrottsnämnden. I
2013 års investeringsbudget finns 1,0 mnkr avsatta för att ta fram handlingar. Förvaltningen föreslår att en anläggning uppförs på Mälarhöjdens idrottsplats i söderort, bland annat beroende på bra allmänna kommunikationer. Gällande detaljplan för idrottsplatsen medger en byggnadshöjd om 7,5 meter till takfot. Om en ny detaljplan erfordras för att takfoten behöver överstiga 7,5 meter på grund av verksamhetsmässiga eller byggnadstekniska skäl innebär det dels ökade programkostnader för att ta fram en ny detaljplan, dels att en produktionsstart bedöms behöva flytta fram minst ett år. Förvaltningen förordar därför att takfoten blir maximalt 7,5 meter. Vidare bedöms, efter samtal med Stockholm Vatten AB, att det blir nödvändigt att flytta en befintlig vattenledning på idrottsplatsen.
Förvaltningen har fört diskussioner med Gymnastikförbundet Öst och föreningen Solflickorna om att det samtidigt i anläggningen ska kunna bedrivas truppgymnastik, artistisk gymnastik och rytmisk gymnastik. Förvaltningen förordar en enklare anläggning som ytmässigt motsvarar storleken av en dubbelidrottshall. Vidare att serviceutrymmen som omklädnad ska ha en hög standard vad gäller ytskiktet. Förvaltningen föreslår att en upphandling genomförs som en traditionell byggentreprenad inom ordinarie gränssnitt i samarbete mellan idrottsnämnden och fastighetsnämnden.
Det är mycket glädjande att staden äntligen tar ett utredningsbeslut om en ändamålsenlig hall för gymnastik, ett efterlängtat och mycket viktigt steg i stadens strategi för en friskare befolkning år 2030. Men eftersom den sittande majoriteten inte har prioriterat att satsa för att komma tillrätta med den enorma anläggningsbristen i staden är detta dessvärre inte tillräckligt för att tillgodose de enorma behoven i form av efterfrågade halltider och intagningsköer utan investeringstakten måste öka kraftigt om vi ska nå målen i stadens idrottspolitiska program.
När staden nu fattar beslut är det viktigt att vi tar höjd för en hall som svarar upp mot både dagens och framtida behov från de gymnastikdisciplinerna som finns idag men också kommande, hallkrav och regelverk från förbund m fl och en växande befolkning. Dessutom har idrottsnämnden tagit fram ett koncept för enklare hallar där en modell som kostar 36-38 mnkr rekommenderas. Redan här kan vi konstatera att den avsatta budgetramen om 30 mnkr för en gymnastikhall inte kommer räcka. Det är snarare enklare konstruktion som efterfrågas inte minskade ytor.
Det är oerhört viktigt att idrottsnämnden gör adekvata överväganden senare när inriktningsbeslutet ska fattas, så att vi inte hamnar i ett läge där en färdigbyggd hall inte håller måttet för framtidens gymnastik- och idrottsutövande i Stockholm.
Dnr: 412-381-2013
1. Idrottsnämnden godkänner förvaltningens förslag till program för verksamhetsbehov.2. Idrottsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att av fastighetskontoret beställa framtagning av handlingar som underlag för ett kommande nytt inriktningsbeslut till en sammanlagd beräknad kostnad 2014 om 2,0 mnkr.
Förvaltningen har på uppdrag av nämnden tagit fram handlingar för en ny förråds- och garagebyggnad på Östermalms IP. Den befintliga byggnaden är uttjänt och är för liten för att klara dagens omfattande omställningar vid evenemang och den reguljära vardagliga idrottsverksamheten. Ett lokalprogram och bygglovshandlingar för en ny större byggnad finns nu framtagna och föreslås överlämnas som en uppdragsbeställning till fastighetskontoret. Kungliga Djurgårdens Förvaltning har informerats om planerna på en ny byggnad. En detaljprojektering föreslås genomföras med start vid årsskiftet 2013/2014 och pågå under större delen av 2014. En byggstart kan ske tidigast under senhösten 2014 med huvudsaklig produktion under 2015. I uppdraget till fastighetskontoret ingår även att planera och genomföra åtgärder för att höja kylkapaciteten avseende isytorna på idrottsplatsen. En utredning med förslag på åtgärder är framtagen av kylkonsult. I utredningen framgår bland annat att befintliga kylaggregat har för liten kapacitet och kan inte leverera erforderlig kyla till alla isytor samtidigt vid en utomhustemperatur på flera plusgrader. Arbetena med att höja kylkapaciteten för isytorna på Östermalms IP föreslås ske under 2016.
Emilia Bjuggren m.fl. (S) yrkar bifall till sitt förslag till beslut enligt följande:
1. Nämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till beslut.
2. Arbetet med att höja kylkapaciteten för isytorna på Östermalms IP tidigareläggs.
Nämnden anför därutöver följande:
Isen på Östermalms IP har varit undermålig de senaste åren. Detta drabbar både spontanmotionärer och skridskosportare i Stockholm. Dels har rundbanan inte kunnat öppnas i tid vilket har förkortat säsongen och dels har det varit stora sprickor i isen på rundbanan. Problemet verkar ha varit att kylanläggningen inte klarar av att frysa isen tillräckligt. I förvaltningens förslag till beslut föreslås arbetet med att höja kylkapaciteten för isytorna ske under 2016, det innebär att vi riskerar att få ytterligare tre vintrar med undermålig is på rundbanan. Istället borde detta arbete utföras så snart det är möjligt. Om det finns samordningsvinster med övriga arbeten på Östermalms IP borde arbetet med höjd kylkapacitet utföras samtidigt som dessa, i annat fall ska arbetet utföras under 2014.
Ordföranden ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att idrottsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Reservation
Emilia Bjuggren m.fl. (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Dnr: 404-592-2013
Idrottsnämnden beviljar Stockholm Dance Space idrottsbonus enligt förvaltningens utlåtande.
Idrottsnämnden beviljar idrottsbonus till föreningar för att de ska nå inaktiva barn och ungdomar. Dessa finns främst i den äldre tonårsgruppen, bland flickor och personer med funktionsnedsättning. Stockholm Dance Space ansöker om idrottsbonus för att nå främst äldre tonåringar, både flickor och pojkar med fysiska funktionsnedsättningar, som inte sökt sig till handikappidrotten. Verksamheten ska bestå av träning i de olika dansstilarna inom streetdance, styrketräning i ett handikappanpassat gym samt övningar från pilates, yoga och andra tekniker.
Förvaltningen anser att ansökan är väl genomarbetad och att föreningen har goda förutsättningar att genomföra projektet.
Svar på remiss från kommunstyrelsen av motion (2013:28) av Jan Valeskog (S)
Dnr: 015-319-2013
Idrottsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar remissen.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-23.
I en motion från Jan Valeskog (S) anförs att Norrmalm är det stadsdelsnämndsområde som har minst antal anläggningar för idrott i staden i förhållande till befolkningsmängden. I motionen föreslås att staden beslutar att bygga en konstgräsplan på grusplanen invid Norra Reals gymnasieskola.
Markytan ägs av Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Det är markägaren som svarar för eventuella investeringar på den aktuella ytan. En kartläggning pågår om det finns skolgårdar som kan vara möjliga att utveckla för bland annat motion och idrott samt om gymnastiksalars nyttjande och en redovisning kommer att ges nämnden.
Idrottsnämnden föreslår att kommunfullmäktige bifaller motionen
Vi har ett enormt behov av fler idrottsytor i hela Stockholm och detta är tydligast i innerstaden. En konstgräsplan vid Norra Real vore ett välkommet tillskott och vi rekommenderar kommunfullmäktige att besluta att ge berörda nämnder eller bolag i uppgift att anlägga konstgräset i enlighet med motionen.
Åsa Jernberg (MP) yrkar bifall till sitt eget förslag till beslut enligt följande:
Nämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till yttrande.
Satsningar på idrottsytor i och kring skolor gör att anläggningarna kan nyttjas både under och utanför skoltid. Det är en smart satsning i en stad där bra idrottsytor är en bristvara. Bättre utomhusytor för idrott i anslutning till skolor ökar också kvaliteten i undervisningen inom ämnet idrott och hälsa.
Vi ser positivt på att, i enlighet med motionens intentioner och den kartläggning som pågår, öka möjligheten till idrottsaktiviteter på skolgårdar under de tider då skolverksamhet inte pågår. Då ansvaret för investeringar och drift på skolmark återfinns hos SISAB och utbildningsförvaltningen bör samarbetet mellan idrottsförvaltningen, SISAB och utbildningsförvaltningen utvecklas i syfte att öka och förbättra idrottsmöjligheterna på stadens skolgårdar.
Inom ramen för utvecklingsarbetet bör parterna diskutera vilka idrottsaktiviteter som attraherar såväl killar som tjejer, i syfte att säkerställa jämställda satsningar. Det är viktigt att en utveckling av idrottsytor på skolgårdar inte resulterar i verksamhet som primärt nyttjas av enbart ett kön.
Åsa Jernberg (MP) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut.
Svar på remiss från kommunstyrelsen
Dnr: 015-551-2013
Idrottsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på kommunstyrelsens remiss om innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar.
Stadsledningskontoret har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att utreda regelverket om innovationsupphandlingar och inarbeta detta i stadens konkurrenspolicy samt att utreda möjligheten att införa krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar.
Stadsledningskontoret föreslår nu en revidering av stadens upphandlingspolicy med kompletteringar avseende innovationsupphandling och krav på samhällsansvar.
Idrottsförvaltningen instämmer i stadsledningskontorets förslag vad gäller revidering av upphandlingspolicyn. Idrottsförvaltningen vill dock betona vikten av att det är behoven i den enskilda upphandlingen som ska vara avgörande.
Nämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till beslut.
Genom offentliga upphandlingar har staden, som beställare av tjänster och varor, inte bara möjligheter att ställa kvalitetskrav utan även möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. En upphandlingspolicy med tydliga krav på kvaliteten, som även väger in miljö och social rättvisa, måste tas fram.
Enligt rapporten Upphandling och arbete i EU (Sieps 2010:3), är Sverige ett av de länder som är sämst på att hävda löntagares villkor. Detta trots LOU. En stad i världsklass förutsätter att rätt kvalitetskrav ställs vid offentlig upphandling. Därför ska krav om kollektivavtal, även för underleverantörer, alltid vara ett grundkrav i stadens upphandlingar. Krav om kollektivavtal skulle sätta stopp för förekomsten av svartarbete och social dumpning. För att undvika att arbetstagare som vågar avslöja missförhållanden blir avskedade eller uppsagda bör personal vilken arbetar i den upphandlade verksamheten tillförsäkras meddelarfrihet och meddelarskydd motsvarande den meddelarfrihet och meddelarskydd som råder för offentligt anställd personal.
Offentlighetsprincipen ska gälla för upphandlad verksamhet på samma sätt som för kommunens egna verksamheter. Utöver detta bör upphandlingar användas för att främja jämställda löner och likaberättigande på arbetsmarknaden.
Vår stad är en aktör i en global värld. En del val vi som politiker gör i Stockholm påverkar arbetsmiljön även för många människor som bor långt härifrån. Vi har som politiker ett ansvar att i vår verksamhet främja en utveckling mot hållbarhet, såväl social som miljömässig även i andra delar av världen. Därför ska staden upphandla rättvisemärkta varor när så är möjligt.
Som svar på remissen anför nämnden följande.
Vi anser att det är hög tid att ta till vara den offentliga upphandlingens fulla potential som beställare av en hållbar framtid. Det är viktigt att stadens behov av varor och tjänster inte tillgodoses på ett sätt som är oförenligt med en god samhällsutveckling.
I den föreslagna reviderade upphandlingspolicyn har möjligheterna att ställa sociala krav och att främja innovationer genom upphandling arbetats in. Det tycker vi är bra. För att upp
muntra till nytänkande bland mindre företag liksom ta till vara ideella organisationers och sociala företags särart kan det vara värdefullt att använda sig av så kallade innovationsfrämjande upphandlingar, i vilka en funktion efterfrågas utan förutfattad mening om tillvägagångssätt. Den offentliga sektorn är många gånger kund till företag som säljer miljöanpassade varor och tjänster. Genom innovationsupphandling kan det offentliga stödja små och medelstora företag som säljer miljöanpassade varor och tjänster och samtidigt ge dessa företag möjligheten att få en första referenskund. Detta gynnar både det enskilda företaget som tillväxten i stort.
Vi hade dock velat se att skrivningarna om miljökrav och sociala krav varit mer långtgående och bindande för att säkerställa att staden tillvaratar upphandlingsinstrumentets potential som verktyg för att ställa om till ett hållbart samhälle. Normaltillståndet ska vara att staden vid upphandlingar använder sig av miljökrav och sociala krav och, i de fall då det är relevant, etiska krav. En dokumenterad analys ska alltid göras och om det i något fall inte ställs miljökrav eller sociala krav ska en skriftlig motivering ges.
Enligt Miljöstyrningsrådet kan varje skattekrona som används i den offentliga upphandlingen med relevant ställda miljökrav och sociala krav bidra till en väl förräntad samhällsnytta. Staden bör ta chansen att revidera skrivningarna som rör kraven på miljöhänsyn. I den nu reviderade upphandlingspolicyn står det att ”krav på miljöhänsyn får ställas vid stadens upphandlingar inom olika områden”. Vi menar att staden inte bara får ställa krav på miljöhänsyn utan som normaltillstånd också ska ställa sådana krav. I de fall miljökrav inte ställs ska en skriftlig motivering ges.
De sociala kraven kan exempelvis innebära att staden ska använda sig av upphandling för att skapa en inkluderande och jämställd arbetsmarknad, fri från alla typer av diskriminering. Sociala krav kan tillsammans med till exempel kontraktspaketering också bidra till att öka möjligheten för mindre aktörer och utförare inom den idéburna sektorn att vinna kontrakt. Vi menar att omfattningen av krav på samhällsansvar även ska innehålla krav på rätt för arbetstagaren att arbeta under kollektivavtalsliknade villkor, krav på att inte diskriminera vid anställning och krav på föreningsfrihet, båda i enlighet med exempelvis Global Compact, samt att leverantören ska iaktta respekt för barns rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Meddelandefrihet ska gälla för personalen i upphandlad verksamhet precis som för personalen som är offentliganställd. Undantag är uppgifter som avser affärsförhållanden.
Annat sätt att hantera krav på samhällsansvar är att använda sig av konventioner för att ställa krav på hur leverantörerna ska respektera grundläggande sociala krav i sin verksamhet. Exempel är ILO:s åtta kärnkonventioner nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182 samt FN:s barnkonvention artikel 32. Arbetsmiljölagstiftning, arbetarskydd, socialförsäkringsskydd och arbetsrätt, inklusive lagstiftning om minimilön, som gäller i tillverkningslandet är också viktigt att beakta.
Generellt finns ett stort behov inom offentlig sektor av uppföljning av uppställda krav, så även inom Stockholms stad. Egenkontroll ställer höga krav på förfrågningsunderlaget för att staden ska kunna försäkra sig om att underlaget är tillförlitligt. Det behövs även fortlöpande kontroll från stadens sida, egenkontrollen måste kontrolleras. Det måste finnas nog med resurser för att den upphandlande verksamheten ska kunna kontrollera och genomföra revision av egenkontrollen.
För att säkra allmänhetens rätt till insyn ska förvaltningen ha rätt att begära ut material från leverantören som medborgarna kan ha intresse av (i enlighet med vad som stadgas i 3 kap. 19§ kommunallagen).
Den antidiskrimineringsklausul som staden använder sig av behöver skärpas. Idag gäller antidiskrimineringsklausulen i huvudsak inte för underleverantörer och anger inte vite som sanktionsmöjlighet. Avtal kan inte heller hävas med leverantören förrän efter lagakraftvunnen dom. Det är otillräckligt. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till verksamheter som diskriminerar.
Dnr: 015-580-2013
Remissen besvaras med vad som anförs i idrottsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-06-05.
Kommunstyrelsen har berett idrottsnämnden tillfälle att yttra sig över ett förslag från stadsbyggnadsnämnden om att ändra gränsen för Hansta naturreservat. Detta beror på att Trafikverket vill använda en del av naturreservatets mark till Förbifart Stockholm. Stadsbyggnadskontoret föreslår att naturreservatet då skulle kompenseras med annan mark.
På den mark man önskar tillföra naturreservatet som kompensation ligger idag Barkarby motorstadion, en motorcrossbana med regional användning. Idrottsförvaltningen ser därför ett behov av att inom projektet inrymma kompensationsmark för motorcrossen, samt kostnader förknippade med flytt av verksamheten.
1. Idrottsnämnden i samråd med stadsbyggnadsnämnden verkar för att möjliggöra fortsatt verksamhet på motocrossbanan i Hansta genom att föreskrifterna eller gränsen för Hansta naturreservat ändras.
2. Idrottsnämnden i samråd med stadsbyggnadsnämnden får i augusti återkomma med en redogörelse för förutsättningarna för att ändra gränserna eller föreskrifterna för Hansta naturreservat i syfte att möjliggöra fortsatt motorcrossverksamhet.
Motorsporten har haft en plats i området sedan början av 2000-talet. Platsen är väl lämpad för motorsport, inte minst med sin närhet till det område där motorvägen Förbifart Stockholm snart kommer att vara belägen. Precis som idrottsförvaltingen anför i sitt tjänsteutlåtande ser vi också ett problem i att man inom projektet ännu inte har anvisat annan mark för motorcrossens verksamhet. Vi har svårt att se att någon annan plats skulle vara mer lämplig och finner att antingen gränserna eller föreskrifterna för naturreservatet måste ändras i syfte att möjliggöra för motorcrossverksamhet.
Förbifart Stockholm är inte ett projekt som ligger i linje med modern stadsplanering och miljöhänsyn. Förbifarten kommer inte att bli en lösning på trafikproblemen, istället beräknas trängseln i Stockholmstrafiken att bli fem gånger så stor som idag med Förbifarten utbyggd. Vägtrafiken kommer att öka och bilköerna bli fler. Hela projektet bör därför avslutas och det belopp i mångmiljardklassen som projektet beräknas kosta bör användas till nödvändiga kollektivtrafikinvesteringar och utbyggt trängselavgiftsystem.
Förbifart Stockholm orsakar både lokala och globala miljöproblem. Vägprojektet kommer att leda till en utglesad stadsstruktur i Stockholmsregionen som ger ökad exploatering av värdefull naturmark, ökad biltrafik och högre koldioxidutsläpp från trafiken. Stockholmsöverenskommelsen som Förbifart Stockholm är en del av beräknas sammantaget öka utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med mellan 30 och 80 procent.
Lokalt tas värdefulla grönområden i anspråk och Stockholms grönkilar skärs av. Projektet gör intrång i flera naturreservat, varav Hansta naturreservat är ett av de berörda och där elva hektar nu planeras tas i anspråk av motorvägen. Hansta naturreservat är ett unikt och uppskattat friluftsmål för en mängd stockholmare. Miljöförvaltningen gör bedömningen att motorvägsintrånget ger en förlust av de värden som reservatet skulle bevara, dvs. natur-, kultur- och rekreationsvärden. Vi anser att större frilufts- och rekreationsområden är viktiga för den växande staden och att de pengar som satsas på motorvägen i stället bör satsas på andra in-frastrukturprojekt som bättre gynnar Stockholms utveckling.
I det fall det ändå beslutas att intrång ska göras för en motorväg genom Hansta naturreservat föreslår Miljöförvaltningen en rad kompensationsåtgärder som måste uppfyllas. Vi anser att krav ska ställas på att dessa kompensationsåtgärder genomförs vid ett beslut om intrång i reservatet. Om motorcrossporten som idag bedrivs på Barkarby motorstadion tvingas flytta finns även ett behov av kompensationsmark för motorcrossen inklusive de kostnader som är förknippade med en flytt av verksamheten.
Svar på remiss från kommunstyrelsen av motion (2013:20) av Emilia Bjuggren (S)
Dnr: 015-324-2013
Som svar på remissen hänvisar idrottsnämnden till förvaltningens tjänsteutlåtandeÄrendet
En motion om satsningar på ungas fritid har sänts till bland annat idrottsnämnden för yttrande senast den 24 maj. Emilia Bjuggren (S) yrkar i motionen att:
· Staden ger stadsdelsnämnderna i uppdrag att uppföra en träffpunkt för ungdomar mellan 15 och 18 år, samt ges tillräckligt med ekonomiska resurser för detta.
· Staden väljer ut en stadsdelnämnd som genomför ett pilotprojekt med mobila fritidsledare och sedan utvärderar detta.
· Idrottsnämnden ges i uppdrag att i enlighet med folkhälsouppdraget utarbeta former för att, i samarbete med stadsdelsnämnderna, skapa fritidsaktiviteter på stadens idrottsanläggningar under eftermiddagar innan idrottsföreningarnas bokningstider börjar.
Idrottsnämnden har en viktig uppgift i att möta de ungdomar som idag är fysiskt inaktiva. Detta sker redan, bland annat via föreningsbidraget ”idrottsbonus” och genom att anordna öppen idrottsverksamhet i stadens idrottshallar.
Idrottsnämnden föreslår att kommunfullmäktige bifaller motionen.
Den senaste tidens oroligheter runt om i staden belyser väl behovet av träffpunkter och meningsfulla aktiviteter för ungdomar i 15-18 årsåldern. Idrottsförvaltningen beskriver i sitt svar det positiva utfallet av att låta hallarna i Bandhagen och Farsta vara tillgängliga för ungdomar under fredags- och lördagskvällar.
Socialdemokraterna vill därför se liknande samarbeten i fler stadsdelar. Då idrottsförvaltningen är en central aktör för att möjliggöra nyttjandet av anläggningarna bör förvaltningen även vara med och ta initiativet. Exempelvis skulle förvaltningen kunna förmedla sina erfarenheter av verksamheten i Bandhagen och Farsta till övriga stadsdelsförvaltningar.
Nämnden anföra därutöver följande:
Vi ser mycket positivt på motionens intentioner att satsa på ungas fritid. Det behövs fler mötesplatser för unga generellt och trygga mötesplatser för hbtq-ungdomar specifikt. Vi anser att en försöksverksamhet med mobila fritidsledare bör genomföras och att fler mötesplatser ska inrättas för stadens unga. Vi anser också att stadsdelsförvaltningarna ska samarbeta med idrottsförvaltningen i syfte att skapa fler attraktiva fritidsaktiviteter som passar en bred målgrupp av ungdomar.
Svar på remiss från kommunstyrelsen av motion (2012:25) av Malte Sigemalm (S)
Dnr: 015-472-2013
Som svar på remissen hänvisar idrottsnämnden till förvaltningens tjänsteutlåtande.
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-31.
Motionären har uppmärksammat en studie om gifthalter i mark vid båtuppläggningsplatser, som genomförts 1998 av Institutet för tillämpad miljövetenskap i Stockholm. Studien redovisar att gifthalterna i dessa verksamheter ligger mycket högre än vad gränsvärden anger.
Idrottsförvaltningen som stadens avtalspart och kommunikatör med fritidsbåtslivet är uppmärksammad på att problemet finns och har sedan en tid tillbaka ett nära samarbete med miljöförvaltningen, som följer och granskar båtklubbarnas löpande miljöarbete. Gifter i mark kan i vissa fall härledas till att båtuppläggningsmark tidigare använts för industriändamål.
Arbetet som staden har startat tillsammans med båtklubbarna i Stockholm, att intensifiera byggandet av båtbottentvättar och toalettömningsstationer, går alldeles för sakta idag. Vi har tidigare föreslagit både utökat antal gästplatser och en öppen tömningsanläggning i Stockholm. Den borgerliga majoritetens bristande ambitioner har dessvärre försenat det arbetet och vi tvivlar på att den uttalade avsiktsförklaringen, att under 2013 bygga två till tre nya anläggningar med god geografisk spridning vid båtklubbar, kommer att genomföras.
Som motionären föreslår skulle t.ex. utfärdande av ett ”Green Card” för båtklubbar som arbetar mer ”seriöst” än andra klubbar absolut vara värt att pröva, inte minst som ledstjärna för andra att intensifiera miljöarbetet.
Det finns ett flertal allvarliga miljöproblem som orsakas av båtverksamheten i Stockholms stad. Bland annat är halterna av koppar, zink, bly, tributyltenn och andra giftiga ämnen kraftigt förhöjda i närområdena kring flera av Stockholms båtuppläggningsplatser. Bytet från giftig färg till s.k. ytmjuk färg har inte visat större framgång då även dessa färger innehåller giftiga ämnen.
Problemen är så pass allvarliga att det inte räcker med att båtklubbar uppmuntras att på frivillig basis vidta åtgärder. Staden måste ställa krav på vilka produkter som ska fasas ut och att båtklubbarna vidtar åtgärder, bland annat utifrån vad som krävs för att bidra till att de nationella miljömålen ”en giftfri miljö”, ”levande sjöar och vattendrag” och ”hav i balans” samt ”levande kust och skärgård” uppfylls. Om båtklubbarna inte förmår att själva vidta åtgärder bör staden vidta åtgärder, där höjda arrendeavgifter kan fungera som finansiering av åtgärderna.
Det är viktigt att staden är ett föredöme och ställer hårda krav på sina egna anläggningar för att leva upp till de nationella miljömålen. Självklart är det positivt om båtklubbar vill gå längre i sitt miljöarbete. Staden kan gärna uppmuntra till detta arbete genom ”miljödiplome
ring” av båtklubbar. Staden bör även se över andra åtgärder som på olika sätt uppmuntrar och underlättar för båtklubbarna att bli mer miljövänliga.
Svar på remiss från kommunstyrelsen av motion (2012:18) av Emilia Bjuggren och Gunnar Sandell (båda S)
Dnr: 015-552-2013
Som svar på remissen överlämnas idrottsförvaltningens tjänsteutlåtande
Motionärerna föreslår att Stockholms stad inrättar en uppmärksamhetsvecka som sammanfaller med den nationella satsningen Ett friskare Sverige. Vidare yrkas att alla stadens förvaltningar och staden som arbetsgivare uppmärksammar vikten av goda matvanor och fysisk aktivitet gentemot stockholmarna under samma tidsperiod.
I ärendet belyser idrottsförvaltningen insatser under tidigare år samt planerade satsningar riktade till idrottsnämndens prioriterade målgrupper under kommande höst, vecka 42.
Emilia Bjuggren m.fl. (S) och Åsa Jernberg (MP) yrkar bifall till sitt gemensamma förslag till beslut enligt följande:
1. Idrottsnämnden föreslår att kommunfullmäktige bifaller motionen.
2. Nämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag till utlåtande.
Stockholm har en mycket viktig uppgift i att skapa lika möjligheter för alla stockholmare, inte minst barn, att få och inneha en god hälsa. Idag ser livsvillkoren mycket olika ut och skillnaderna i hälsa mellan olika stockholmare är markanta.Staden bör genomföra särskilda idrottssatsningar som kommer inte minst människor i ytterstaden tillgodo, särskilt inaktiva tjejer. Stockholm ska vara en stad där alla människor oavsett bakgrund eller kön har lika möjligheter att skapa sig ett friskt och hälsosamt liv. Då idrottsförvaltningen redan idag har mycket verksamhet under veckan Ett friskare Sverige finns det redan en tydlig grund för att anordna motsvarande för Stockholm. Det är oerhört viktigt att folkhälsoarbetet inte bara är ett arbete som görs av idrottsförvaltningen utan perspektivet måste finnas i alla stadens verksamheter. En temavecka är ett bra sätt att inspirera till fortsatt arbete.
Emilia Bjuggren m.fl. (S) och Åsa Jernberg (MP) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt gemensamma förslag till beslut.
Svar på skrivelse från Emilia Bjuggren m.fl. (S)
Dnr: 017-171-2013
Som svar på skrivelsen om att damfotbollen måste ha arenor som uppfyller de nya arenakraven hänvisas till förvaltningens tjänsteutlåtande.
I skrivelse till idrottsnämnden framför Emilia Bjuggren m.fl. (S) att förvaltningen ska ta fram ett förslag för anpassning av Östermalms IP och Zinkensdamms IP så att arenorna uppfyller de nya arenakraven. Vidare att utreda kostnaderna för att anpassa Kristinebergs IP till en kravenlig arena.
Förvaltningen har med anledning av föreningarnas önskemål och Svenska Fotbollförbundets krav startat ett arbete för att undersöka möjligheterna att hitta en acceptabel lösning för damfotbollens krav. I det arbetet ingår att studera möjligheterna för dels Zinkensdamms IP, Kanalplan, Stadion och Kristinebergs IP.
Fastighetskontoret har fått i uppdrag av förvaltningen att utreda Kristinebergs IP:s framtida användning och hur arenan kan utvecklas och återkomma med en redovisning till förvaltningen
under hösten 2013. I sammanhanget ska nämnas att en utredning pågår gällande Stockholms stadion där i princip alla nya krav på en allsvensk damfotbollsarena bedöms kunna uppfyllas,
förutom 800 enskilda sittplatser med ryggstöd under tak. Fastighetskontoret ska ta fram erforderliga handlingar för redovisning till länsstyrelsen.
Beträffande Hammarby IP (Kanalplan) där Hammarby IF Damfotboll spelar sina hemmamatcher så saknas, precis som på Grimsta IP, flera funktioner i allmänhet men i synnerhet en läktare som uppfyller de nya arenakraven. Med anledning av de nya kraven har förvaltningen inlett ett arbete med att finna en acceptabel lösning för damfotbollen i Stockholm.
1. Förvaltningen får i uppdrag att utreda möjligheten och kostnaden att anpassa Kanalplan så att arenan blir godkänd för allsvenskan.
2. Förvaltningen får i uppdrag att utreda möjligheten och kostnaden att anpassa Zinkensdamm så att arenan blir godkänd för allsvenskan.
Både Djurgården och Hammarbys herrlag har fått nya konstgräs på sina träningsanläggningar för att ge dem bästa möjliga förutsättningar inför matcherna på nya arenan. Det är självklart att damlagen ska ges motsvarande förutsättningar. För Hammarby och Djurgårdens damlag är det viktigt att kunna spela sina matcher nära sin publik. Därför välkomnar vi att förvaltningen försöker hitta en lösning för hur Stadion ska kunna godkännas för allsvenskt spel. På samma sätt måste ett hållbart alternativ på Södermalm tas fram.
Att tjejer har samma möjligheter att bedriva sin idrott som killar är en viktig jämställdhetsfråga. Kvinnor och flickor ska precis som män och pojkar ges goda förutsättningar att utöva sin sport. Idag ser dock situationen mycket olika inom olika idrotter, inte minst inom dam- och herrfotbollen.
År 2014 träder Svenska fotbollförbundets nya arenaregler för dam- och herrfotboll i kraft. För Stockholm blir konsekvensen att staden då inte längre har någon arena som passar för spel i Damallsvenskan. Det är problematiskt när Svenska fotbollförbundet ställer sådana krav som innebär att Stockholms stadion underkänns för matchspel på grund av att arenan saknar individuella sittplatser. Det är viktigt att specialidrottsförbunden i framtiden tar fram sina arenakrav i samråd med kommunerna för att undvika situationer där idrottsutövandet försvåras för utövarna. Specialidrottsförbunden har precis som kommunerna ett ansvar att underlätta idrottsutövande.
Stockholms stad har idag två damfotbollsklubbar som spelar på elitnivå i det svenska seriesystemet. Det är Hammarby DFF och Djurgårdens damfotbollsförening som båda under år 2013 spelar i Elitettan, men som helt nyligen spelat i Damallsvenskan. Dessa damfotbollsklubbar hade under 2012 ett publiksnitt på ungefär 500 personer. Det finns utöver dessa flera andra damfotbollsklubbar i Stockholms stad som inom en snar framtid år skulle kunna bli aktuella för spel i Damallsvenskan.
Miljöpartiet har tidigare lyft Stockholms stadion som en lämplig arena för damfotboll. En anpassning av stadion till de nya arenakraven blir billigare än andra alternativ eftersom de förändringar som krävs av arenan är relativt små. Den viktigaste förändringen är individuella säten. Stockholms stadion är dessutom en utpräglad elitidrottsarena. Att ställa om stadion för spel i Damallsvenskan riskerar inte att tränga bort tider för breddidrotten såsom är fallet på exempelvis Östermalms IP.
Damelitlagen som är verksamma i kommunen har idag väsentligt sämre villkor för både träning och matcher än motsvarande herrelitlag. Det är mycket angeläget att snarast lösa arenafrågan för damfotbollen, där det bästa alternativet är att göra Stockholms stadion till en arena för damfotbollen.
Dnr: 412-362-2013
Som svar på skrivelsen om anläggande av enklare och billigare konstgräsplaner hänvisas till förvaltningens tjänsteutlåtande.
I skrivelse till idrottsnämnden framför Emilia Bjuggren m.fl. (S) att förvaltningen ska ges i uppdrag att ta initiativ till ett utökat uppdrag om anläggande av enklare och billigare konstgräsplaner och att investeringsplanen för 2013–2017 revideras med anledning av detta. Särskilt angeläget är det att anlägga fler konstgräsplaner på Södermalm.
Förvaltningen har vid upphandling av konstgräs påtalat att det ska vara godkänt av Svenska Fotbollförbundet och uppfylla mått enligt Sveriges Kommuner och Landstings senaste utgåva
av Måttboken. Förvaltningen anser det möjligt att anlägga konstgräs på markytor för skol- och ungdomsfotboll som inte används i seriespel.
Investeringsplanen för 2013-2017 revideras så att enklare konstgräsplaner kan anläggas på Erikdals BP och Långholmens BP (Pålsundavallen).
Det råder brist på konstgräsfotbollsplaner i Stockholm. Extra angeläget är situationen på Södermalm där det för 2012 gick 61 500 invånare per konstgräsplan, jämfört med exempelvis Älvsjö som hade 5 200 invånare per konstgräsplan.
Idrottslärare och företrädare från det lokala föreningslivet på Södermalm har påtalat bristen av konstgräsplaner och föreslagit att enklare konstgräsplaner skulle kunna anläggas på de befintliga grusplanerna vid Eriksdals BP och Långholmens BP (Pålsundavallen).
Socialdemokraterna stödjer förslaget och yrkar därför på revidering av idrottsförvaltningens investeringsplan.
Vi anser att skrivelsens intentioner att skapa fler billigare konstgräsytor är bra. Vi vill samtidigt påpeka att en billigare konstgräsyta inte får innebära sämre miljöegenskaper eller att hälsofarliga ämnen används i materialet. Dessutom vill vi poängtera att större delen av användandet ska gå till spontanidrottande och aktiviteter som även attraherar tjejer. Användandet får inte blockeras för enbart fotbollsaktiviteter.
Ansökan från IF BrommapojkarnaUppdragsbeställning
Dnr: 412-272-2012
Idrottsförvaltningen redovisar ett tjänsteutlåtande daterat 2013-05-30.
IF Brommapojkarna har i skrivelse till idrottsnämnden ansökt om att nämnden iordningställer en konstgräsplan på 7-manna grusplanen på Grimsta IP. Föreningen kommer därefter att med egna medel uppföra en tälthall över konstgräsplanen.
Förvaltningen ser positivt på föreningens förslag om att själva bekosta uppförandet av en tälthall på Grimsta IP. Förvaltningen har i diskussioner med föreningen kommit överens om att bekosta markarbetena i tälthallen.
Förvaltningen föreslår att idrottsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att översända en uppdragsbeställning till fastighetskontoret, där fastighetskontoret ges i uppdrag att under 2013 genomföra projektering och upprätta ett komplett förfrågningsunderlag samt att under 2014 genomföra markarbetena.
Svar på skrivelser från Hammarby IF och idrottslärarna vid Eriksdalsskolan
Dnr: 412-114-2012
Som svar på skrivelserna om konstgräs på Eriksdals bollplan hänvisas till förvaltningens tjänsteutlåtande.
I skrivelser till idrottsnämnden föreslår Hammarby IF dam- och herrfotboll och idrottslärarna vid Eriksdalsskolan att det anläggs en sammanhängande 9-mannaplan med konstgräs på Eriksdals bollplan på Södermalm. Den nuvarande konstfrysta isbanan ska givetvis behållas. Hammarby IF påpekar i sin skrivelse att Södermalm har minst antal konstgräsfotbollsplaner per invånare, och trots att Tanto bollplan anläggs med konstgräs under 2013 så är bristen fortfarande mycket stor.
Förvaltningen arbetar med att finna lösningar på att successivt förbättra situationen vad gäller tillgången på konstgräs. Ett exempel är att i samband med att nytt konstgräs anläggs på Hammarby IP, för att klara kraven för matchspel i elitettan/damallsvenskan, flytta över konstgräs från Hammarby IP till Sofia grusfotbollsplan under sommaren 2013 för att återanvändas av breddfotbollen. Alternativet är att skicka, till viss del funktionsdugligt, konstgräs på destruktion, vilket är förknippat med kostnader. I slutet av juni månad 2013 bör det vara klart om förvaltningen, för sin del, kan vara med och bidra till en finansieringslösning.
Idrottsnämnden gör en beställning till fastighetskontoret att anlägga en konstgräsplan på Eriksdals BP.
Det råder brist på konstgräsfotbollsplaner i Stockholm. Extra angeläget är situationen på Södermalm där det för 2012 gick 61 500 invånare per konstgräsplan, jämfört med exempelvis Älvsjö som hade 5 200 invånare per konstgräsplan.
Idrottslärare och företrädare från det lokala föreningslivet på Södermalm har påtalat bristen av konstgräsplaner och föreslagit att det läggs konstgräs på Eriksdals BP. Socialdemokraterna stödjer förslaget och yrkar därför på att nämnden av fastighetsnämnden beställer en enklare konstgräsplan till Eriksdals BP.
1. Nämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till yttrande.
2. Eriksdals BP beläggs med konstgräs.
Att anlägga eller satsa på befintliga idrottsplatser i nära anslutning till skolor ger stora samordningsvinster. Anläggningarna kan i större utsträckning nyttjas både under och efter skoltid, vilket är extra viktigt i en stad där idrottsytor är en bristvara.
Eriksdalsskolan en av Sveriges största grundskolor. Att genom konstgräs förbättra idrottsmöjligheterna i anslutning till skolan ger ett värde både för skolans elever och idrottspersonal och för föreningslivet. Vi anser därför att konstgräs ska anläggas på Eriksdalsskolans BP. Generellt är det viktigt att väga in miljöaspekter när konstgräs anläggs.
Anmälan av skrivelse från Regina Kevius (M), Daniele Fava (FP), Fredric Ericsson (C) och Leif Kroon (KD)
Dnr 410-681-2013
Idrottsnämnden beslöt lämna skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Skrivelsen
Idrottsnämnden och kommunfullmäktige har nyligen antagit ett nytt idrottspolitiskt program som ska ligga till grund för idrottsnämndens verksamhet och prioriteringar de kommande åren. Det idrottspolitiska programmet har ett folkhälsoperspektiv där breddidrott, framför allt för barn och unga, pekas ut som prioriterat.
Idrottsnämndens mål är att fler stockholmare ska bli fysiskt aktiva. Framför allt är det angeläget att barn och ungdomar får möjlighet att röra på sig. Idrottsföreningarna är grunden för idrottslivet i Stockholm och vi i idrottsnämnden har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar som gynnar breddidrotten. Ett stort behov är tillskapandet av fler fullstora idrottshallar. Detta då det råder ett stort behov av fler funktionella hallar fullstora mått, bra omklädningsmöjligheter och förrådsytor.
I mars fick idrottsnämnden en redovisning om möjligheten att bygga enklare hallar. Av redovisningen framgick att det är möjligt att bygga betydligt billigare hallar än vad Stockholms stad historiskt har gjort. Det framgick även att det finns flera olika alternativ av billi
gare hallar, alltifrån en övertryckshall för 13 miljoner kronor och en livslängd på drygt 7 år till mer robusta plåtkonstruktioner som kostar 25 miljoner kronor och som står i 30 år.
Samtidigt visar ärendet, och även tidigare erfarenheter, att det inte bara är hallens konstruktion som påverkar investerings- och driftkostnaden. Även markunderlaget är av stor betydelse, t ex berg som måste sprängas kan göra även den enklaste hallkonstruktionen dyr.
Det är viktigt att idrottsnämnden nu går från ord till handling. Med anledning av det vill vi uppdra åt förvaltningen att:
1. Redovisa var behovet av fullstora hallar är störst utifrån befolkningsstruktur, beräknad befolkningsutveckling, avstånd till befintliga anläggningar samt prioriteringar inom det idrottspolitiska programmet.
2. Inventera och föreslå tre möjliga markytor för placering av enklare hallar inom det närmsta året
3. Inventera och återkom till nämnd med möjliga placeringar av enklare hallar på längre sikt
Anmälan av skrivelse från Emilia Bjuggren (S)
Dnr 414-682-2013
Just nu behöver kommunen öka sin närvaro i de stadsdelar där oron varit som störst och idrottsutövande och rörelse är ett bra sätt att hitta meningsfull fritidssysselsättning. Flertalet av stadens idrottsplatser, anläggningar och gymnastiksalar är stängda över sommaren. Stängda lokaler och anläggningar riskerar att signalera att samhället rustas ned och den känsla av övergivenhet som många vittnat om kan förstärkas.
Med enkla medel kan Stockholms stad göra stora insatser för att ge ungdomarna som är kvar i stan under sommarlovet en meningsfull och rolig fritid. En del har inte möjlighet att åka iväg på semester, kollo eller andra sommaraktiviteter. Andra trivs med att vara kvar i staden. För att möta behovet av att ha något att göra under sommaren föreslår vi att staden med hjälp av sommaranställda och volontärer/föreningsliv ger stockholmarna, såväl unga som gamla, något att fylla sin ledighet med. Istället för igenbommade lokaler kan staden öppna upp ännu fler av lokalerna och driva olika former av lovverksamhet som t.ex. ”drive-in” eller ”pröva-på”. Låt lokalerna och anläggningarna vara öppna och inbjudande till stadens invånare.
Enligt beslut i kommunfullmäktige ska samtliga gymnastiksalar i Stockholm upplåtas till föreningslivet under kvällar och helger. Det fungerar inte idag. Dessutom har staden bestämt att säsongen ska sträcka sig från slutet av augusti till slutet av maj. Varför gör vi inte inomhushallarna mer tillgängliga under ungdomarnas längsta lov – sommarlovet? Vi vill öppna upp lokalerna året om och vi vill utreda vad det skulle kosta att ha 0-taxa även på sommarlovet för barn och unga, målet är att kunna införa detta. De pengarna tror vi att samhället snabbt tjänar in.
Dessa åtgärder är enkla och ger resultat direkt – för både samhället och stadens invånare, unga som gamla. Det är också ett bra sätt att visa hur Stockholms stads mål med det idrottspolitiska programmet om att stimulera fler stockholmare till att bli fysiskt aktiva kan få effekt, inte bara i retoriken utan också i praktiken.
Idrottsnämnden beslutar följande
Idrottsnämnden tackade för informationen.
Olof Öhman informerade:
- Den senaste tidens händelser i Husby med flera platser har inte drabbat idrottsnämndens verksamheter i någon större omfattning. Förvaltningen bedrev bland annat prova på-aktiviteter i de berörda områdena, vilket sannolikt var uppskattat.
- En inbjudan har gått ut till nämnden om DN-galan den 22 augusti. Anmälningstiden har gått ut men det går fortfarande att beställa biljetter denna vecka
- Finnkampen går av stapeln den 7-8 september. Anmälningstiden till detta evenemang sträcker sig fram till den 15 augusti.
- En inbjudan har tidigare skickats ut till nämndens studieresa till västerorts sim- och idrottshallar den 26 augusti.
- Arrangemanget ”Open space” äger rum den 15 oktober cirka kl 18.00. Mer information kommer att lämnas senare.
________