Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-02-12
Förskolans verksamhet, samordnaren Stefan Larsson Lindmark och förskolecheferna Marie Ande Läs mer...rsson och Lena Kullberg Bohman informerar.
Stefan Larsson Lindmark, samordnare inom barn- och ungdomsavdelningen, informerade kort om den kommunala förskoleverksamheten på Norrmalm. Det har skett en kraftig utbyggnad av verksamheten de senaste åren och idag finns 1600 platser fördelade på sju olika enheter med vardera fyra till fem förskolor. Det är lätt att rekrytera personal och mer än 50 % av personalen är förskollärare medan genomsnittet för staden ligger på ca 40 %. Det finns ett nära samarbete förskolorna emellan, bl.a. i form av pedagogiska nätverk och gemensamma utbildningar.
Lena Kullberg Boman, chef för Karlbergs förskolor, och Marie Andersson, chef för Odenplans förskolor, informerade närmare om det samarbete som finns mellan de kommunala förskolorna i stadsdelen och det dagliga arbetet ute på förskolorna. När det gäller arbetet i barngrupperna arbetar man delvis projektinriktat och med olika teman där barnens egna val och individuella mål tas tillvara.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Inga frågor eller synpunkter togs upp.
__________________________
Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 20 februari.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 januari 2009 justerats den 29 januari.
___________________________
Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att ärende 6 – Revidering av delegationsbestämmelserna för Norrmalms stadsdelsförvaltning – utgår samt att föredragningslistan utökats med ytterligare ett ärende – Fortsatt alkoholserveringstillstånd för restaurang The Laughing Duck, Vasagatan 7, remiss från socialtjänstförvaltningen. Ärendet tas upp som punkt 9 B på dagordningen.
Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående kvaliteten på vård- och omsorgsboenden samt två övriga frågor, en angående träfflokalen Balder och en angående området under S:t Eriksbron.
Dagordningen fastställdes.
____________________________
Diarienummer 502-848/2008
Stadsdelsnämndens beslut
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 februari 2009.
Vid stadsdelsnämndens sammanträde i december 2008 redovisades en uppföljning av ett av staden ingått ramavtal samt ett tillsynsbeslut från länsstyrelsen i Uppsala län. Både uppföljningsrapporten och tillsynsbeslutet visade att det finns stora brister i en av de verksamheter staden ingått avtal med. Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) har med anledning av detta föreslagit att uppföljningsrapporterna kompletteras med vissa uppgifter.
Förvaltningen råder inte över den mall som används vid uppföljning av de avtal staden centralt slutit. Förvaltningen tycker att det förslag till kompletteringar som lagts fram av Lars Arell m.fl. (s) är bra och kommer att ta upp frågan inför den omarbetning av mallen som nu kommer att göras. Staden har nyligen genomfört en ny ramavtalsupphandling inom det aktuella verksamhetsområdet. Något nytt avtal har inte ingåtts med den kritiserade verksamheten.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Förvaltningens svar tydliggör de problem som uppstått i och med att upphandlingar centraliserats. De olika stegen för genomförande och kontroll av resultat har splittrats mellan olika huvudmän vilket gör det krångligt att få en överblick och kontroll över upphandlingars kvalitet.
Det har också resulterat i absurda konsekvenser som att socialtjänstnämnden / förvaltningen, som fick uppgifter som berör större delen av
stadsdelens ansvarsområde i delegation från stadsdelen, bestämmer även i områden som de inte har huvudansvar för, nämligen uppföljningen.
Numera har stadsdelen i stort endast uppföljningsansvaret kvar för de delegerade uppdragen, men mallarna för hur uppföljningen ska gå till bestäms av den delegerade socialtjänstnämnden/förvaltningen. Om vi i stadsdelsnämnderna ska kunna ansvara för uppföljningen av verksamheter bör vi också ha rätten att själva ta fram mallar för det. I annat fall måste vi ta ansvar för en uppgift som vi inte har rådighet över, då den delegerade i allt väsentligt bestämmer över huvudmannen i uppföljningsfrågan.
Diarienummer 100-32/2009
Årsredovisningen godkänns.
Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,2 mnkr för förberedelse av ny vårdform inom socialpsykiatrin.
Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,2 mnkr för investeringar i parker och grönområden.
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna, ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) och ersättaren Cecilia Önfelt (c).
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 januari 2009.
Årsredovisningen har utarbetats inom ekonomiavdelningen i samråd med stadsdelsförvaltningens övriga avdelningar. Förvaltningsgruppen har behandlat ärendet den 2 februari 2009.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut.
Därutöver anföra följande:
Det är knappast någon överraskning att bokslutet för 2008 har ett underskott på 10,3 mkr. Behovet av omsorg av funktionshindrade och vården av äldre blir inte mindre för att man minskar butgetramen. Istället är detta en naturlig följd av alliansens skattesänkningar.
Dessutom har högeralliansen misslyckats med att sänka antalet vuxna socialbidragstagare. Inte heller har alliansen lyckats sänka kostnaderna för dessa eller för barnfamiljers bidragsbehov. Detta visar med all tydlighet att alliansens politik inte har något med verkligheten på Norrmalm att göra. Det visar bara att högeralliansen har prioriterat skattesänkningar framför att ge stadsdelsnämnden täckning för sina reella kostnader. Detta är också tydligt vad gäller underskotten på äldreomsorgen och funktionshindrade.
Valfriheten när det gäller driftsformer har knappast ökat då egenregianbud förbjudits av högeralliansen. Antalet enheter med privat drift ökar inte valfriheten. Precis lika mycket valfrihet kan uppnås med olika offentliga enheter utan att ett antal privata bolag ges möjlighet att driva äldrevård med vinst i egen ficka.
De riktigt stora klagomålen som framförts av allmänheten/brukarna har effektivt grävts ner i årsberättelsen. De stora klagomålen över hanteringen av Vädurens hyresgäster, Balders framtida verksamhet och dagisföräldras kraftfulla protester mot dagens förskolas stora barngrupper har effektivt sorterats bort.
Det är intressant att notera att årsredovisningen innehåller så mycket positivt för brukare och personal. Det är utmärkt att stadsdelsnämnden informeras om detta. Men det vore än bättre att vi i nämnden får ta del av de klagomål och synpunkter som allmänheten har. Dessa är endast summarisk redovisade på 14 rader i årsredovisningen utan exemplifiering.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) och ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade följande särskilda uttalande:
Årsredovisningen för Norrmalms stadsdelsnämnd visar att verksamheterna bidragit till en hög kvalitet i servicen till medborgarna och arbetat aktivt med att utveckla valfriheten, samt har nöjda medarbetare.
För att hålla budget har stadsdelen arbetat aktivt med beslut om anställningsstopp, inköpsstopp och andra besparingar. De beslut som togs i samband med tertialrapport 1 och 2 har i huvudsak gett de resultat som beräknats. De genomlysningar av rutiner och prognoser som nu gjorts kommer att ligga till grund för förbättringar och ett aktivt arbete för minskade kostnader.
Det redovisade underskottet för äldreomsorgen beror delvis på omstrukturering i samband med upphandlingarna och kostnader med anledning av satsningen i det nya pengsystemet.
Det gemensamma arbetet med samlad enhet för försörjningsstödet i stadsdelarna Östermalm, Kungsholmen och Norrmalm ger en mer enhetlig bedömning och bättre handläggning för de medborgare som behöver stöd. De administrativa kostnaderna har minskat, men försörjningsstödet har till följd av det samhällsekonomiska läget ökat.
Norrmalms stadsdel har hög andel förskolelärare, 58 %, och har arbetat aktivt med den pedagogiska miljön både inne och ute på de olika enheterna. Innehållet i barnens dagar är viktigt. Stadsdelen har lyckats möta det ökade antalet barn och håller barnomsorgsgarantin. Arbetet med att tillskapa nya platser och nya avdelningar fortsätter. Det är också viktigt att i högre grad kunna klara målen med gruppstorlekar på 14 respektive 18 barn.
Enligt trygghetsmätningarna ligger vår stadsdel väl till i upplevd trygghet, men arbetet med bättre ljussättning och insatser mot klotter och nedskräpning måste fortsätta. Ett omfattande arbete måste också göras för att minska det ökande drickandet bland unga.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Trots att man tagit till rena nödåtgärder i form av stopp för anställningar och inköp, visar den moderatledda majoriteten upp ett betydande underskott för verksamheten 2008. Ännu en gång har moderaterna visat sig vara snabba att göra sig av med skatteinkomster, utan att ta ansvar för konsekvenserna. För exakt ett år sedan beskrev vi socialdemokrater att detta skulle hända. Det känns tungt att bli sannspådd.
Alla centrala verksamheter i stadsdelen har fått vidkännas nedskärningar. Äldreomsorgen, individ- och familjeomsorgen, fritidsverksamheten, socialpsykiatrin och förskolan, levererar alla idag färre tjänster till medborgarna än tidigare. Ändå uppstår ett underskott på ca 10 miljoner kronor. En stor del av detta är kostnader för de ideologiskt drivna privatiseringarna som förutom kostnader skapar oro bland personal och de invånare som verksamheten är till för. Nu måste moderaterna besinna sig. Att stoppa utförsäljningen av Väderkvarnens äldreboende blir nödvändigt om löften om valfrihet ska infrias, eftersom det är stadsdelens sista äldreboende i kommunal regi. Använd i stället resurserna till att förbättra kvaliteten i all offentligt finansierad verksamhet.
Det finns alldeles särskilt uppseendeväckande uppgifter i årets årsredovisning. Moderaterna lovade jobb åt alla inom fem dagar. Nu läser vi att ”antalet personer med ekonomiskt bistånd längre än 12 månader har ökat. De flesta ärenden har tagit längre tid än brukligt att få ut i försörjning” Som orsak anges att ”jobbtorgen inte kom igång som tänkt”. Det är ett totalt fiasko för majoritetens arbetsmarknadspolitik. Man har tagit bort resurserna från stadsdelen, och mitt i brinnande högkonjunktur lyckats försämra förutsättningarna. Nu kommer lågkonjunkturen.
Året 2008 innebar också att förutsättningarna för innevarande år ser mörkare ut än på länge. Nu finns inga möjligheter att flytta resurser mellan verksamheter, och de fåtaliga budgetkronor som stadsdelsnämnden i realiteten kan förfoga över, kommer inte att räcka till. De ännu inte tydligt redovisade neddragningarna på Balder är ett exempel på vad den moderata politiken innebär. Det är de som är i allra störst behov av samhällets stöd som får betala.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Årsredovisningen visar med all sin tydlighet att de svaga grupperna i samhället fortfarande utgör förlorarna och servicen till dem är det som majoriteten i första hand drar ner på (effektiviserar). Det redovisade underskottet härrör i första hand från enheten för omsorg om personer med funktionsnedsättning (11,8 mkr), äldreomsorg (9,3 mkr). Även ekonomiskt bistånd går med 3,1 mkr underskott. Det är alltså kärnverksamheter som inte kan hålla den strama budgetramen som den borgerliga majoriteten har satt.
Det är också anmärkningsvärt att sätta sparbeting på 1 mkr inom socialpsykiatriska enheten, när det finns skriande behov av insatser. Det är därför inte förvånande att enheten endast (!) kunde spara 400000 kr. Det borde istället göras större satsningar på t.ex. förebyggande arbeten inom socialpsykiatrin för att minska behovet av mer resurskrävande insatser. I detta sammanhang vill vi återigen protestera mot nedläggningen av träfflokalen Balder.
Stadens mål om 14 barn i småbarnsgrupperna och 18 barn i storbarnsgrupperna kunde inte uppnås. Trots att i Skolverkets allmänna råd anges småbarngruppernas maximala storlek som 15, finns idag förskolor som vida överskrider 15 småbarn (1-3 år). Vi känner till en förskola där, efter sammanslagning av två avdelningar, idag antal småbarn är uppe i 23 och ska utökas till 28, men detta redovisas inte i årsredovisningen/ verksamhetsberättelsen. Därför är det angeläget att ta fram nyckeltal för barngrupperna för att undvika godtycklig hantering av förskoleverksamheten. Det vore bra om förvaltningen anger godtagbara nivåer i nyckeltalen för antal barn, antal personal och minsta acceptabla yta för varje grupp. Det är också oroande att förvaltningen under år 2009 planerar ta emot ytterligare 100 nya barn på de redan överbelastade befintliga lokalerna (sid. 32 (53)).
Majoritetens besparingsiver slår även mot flera mål som berör ”en hållbar miljö”, där inte ens stadens mål på 15 % inköpta ekologiska livsmedel kan uppfyllas. Vi ser också en mycket större potential i minskningen av förvaltningens elförbrukning än vad som genomförts.
Verifiering av indikatorerna görs ibland med konkreta antal och ibland med procent, t.ex. målet om ”100 % av flyktingarna ska vara självförsörjande efter introduktion” anges att målet är uppfyllt till 100 %, utan att ange antal flyktingar som vi tar emot i vår stadsdel. Om det bara är en person som det är frågan om är det lättare att uppfylla detta mål till 100 % än om det skulle vara 90-100. För tydlighetens skull borde man använda relevanta mått på måluppfyllelsen. Det är en stor brist i årsredovisningen att det saknas en redovisning om hur de centrala upphandlingarna som berör Norrmalms stadsdel följs upp, eftersom nämnden efter centralisering av upphandlingar, fortfarande har uppföljningsansvaret kvar. Även en jämställdhets- och mångfaldsplan borde arbetas fram.
I revisorernas senaste rapport (DNR 420-141/08) om hantering av synpunkter och klagomål från medborgare och brukare kommer följande uppmaning:
”Trots att stadens ambition var tydlig i kvalitetsstrategin behöver varje nämnd utarbeta sina egen policy eftersom en central del i synpunkts- och klagomålshanteringen är just attityder till att ta emot klagomål. De nämnder som ännu inte har utarbetat en policy för synpunkts- och klagomålshantering rekommenderas att göra det.”
En sammanställning av inkomna synpunkter och klagomål (se bil.7) borde bygga på en policy som togs i nämnden. Vi ser fram emot att få ett förslag till beslut av förvaltningen för att formalisera Norrmalms stadsdelsnämnds egen policy om synpunkts- och klagomålshantering, inte minst för att göra säkrare bedömningar av utfallen som redovisas i årsredogörelsen.
Det vore också bra om årsredovisningen inleddes med en förklaring till vad de olika färgmarkörerna för måluppfyllelsegraden betyder, d.v.s. röd bock, grön markering, gul markering.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Enheternas kvalitetsgarantier för år 2009 godkänns.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2009.
En del i stadens kvalitetssystem är att stadens verksamheter årligen ska ta fram kvalitetsgarantier på enhetsnivå. Genom kvalitetsgarantin, som ska godkännas av stadsdelsnämnden, får brukarna veta vilken service och omsorg de kan förvänta sig av verksamheten och hur brister rättas till om enheten inte lever upp till sina åtaganden.
I ärendet föreslås kvalitetsgarantier för enheter inom barn och ungdom, vård och omsorg samt vuxenavdelningen beställare.
Vice ordföranden Lars Arell (s) lade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v), fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Avslå förvaltningens förslag till beslut.
Inhämta kvalitetsgarantier från alla verksamheter som Norrmalms stadsdelsnämnd är politiskt ansvarig för.
Behandla kvalitetsgarantierna för både stadens egna verksamheter och övriga verksamheter som Norrmalms stadsdelsnämnd är politiskt ansvarig för som ett ärende.
I ärendet begär förvaltningen att nämnden ska godkänna kvalitetsgarantier för stadens verksamheter inom Norrmalms stadsdelsnämnd avseende år 2009. Kvalitetsgarantin fyller den viktiga funktionen att informera brukarna om vilken service och omsorg de kan förvänta sig av verksamheten, samt hur brister rättas till om enheten inte lever upp till sina åtaganden.
Norrmalms stadsdelsnämnd har det politiska ansvaret för en stor del av de välfärdstjänster som Norrmalms invånare har behov av. En del av dessa tjänster utförs av stadens egna verksamheter, andra av upphandlade privata utförare. För oss är det självklart att Norrmalms invånare och välfärdens användare ska ha rätt till samma typ av information om en välfärdstjänst oavsett vem som utför den.
I ett läge då den moderatledda majoriteten säljer ut allt mer av vår gemensamma välfärd, är det uppenbarligen än mer angeläget att kräva samma typ av kvalitetsgarantier för privata utförare som stadsdelsnämnden kräver av sina egna verksamheter.
I avvaktan på ett komplett beslutsunderlag, bestående av kvalitetsgarantier för all verksamhet som stadsdelsnämnden är politiskt ansvarig för, finner vi därför ingen annan utväg än att avslå förvaltningens förslag till beslut. Ingen skugga ska för den sakens skull anses falla över det fantastiska arbete som kommunalt anställda i Norrmalms stadsdelsnämnd utför. Det handlar här om en politisk markering. En markering för Norrmalms invånares och brukares rätt till lika hög nivå på kvalitet, service och information. Oavsett vem som utför den gemensamt finansierade välfärdstjänsten.
Diarienummer 000-19/2009
1. Norrmalms stadsdelsnämnd delegerar till nedan namngivna socialinspektörer / socialsekreterare vid socialjouren att, inom nämndens eget ansvarsområde, begära polishandräckning enligt 45 § 1 och 2 st. lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
2. Norrmalms stadsdelsnämnd förordnar nedan namngivna personer vid socialjouren förordnas att, inom nämndens eget ansvarsområde, begära polishandräckning enligt 43 § 1 st. 2 p lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Socialinspektörer / socialsekreterare vid socialjouren: Maja-Stina Ahlsén, Ann Bergholz Flynn, Marianne Boltegård, Annette Borell, Roland Carlsén, Lars Cronstrand, Agneta Engström, Rolf Eriksson, Britt-Louise Gustavsson, Stefan Heinebäck, Anita Habel, Anna-Carin Jevrell Monié, Maria Larsson, Linda Lilieström, Britt-Marie Lind, Maria Mistander, Elikristin Norberg, Inga-Lill Renhorn Källgren, Maj-Stina Samuelsson, Ulla Schöldström, Lars Stenman, Roland Stjärnfeldt, Monica Svederoth, Margareta Svensson, Charlotta Thorelius, Therese Travis, Anneli Wernstedt, Tuija Viljakka, Ulla-Maija Yrjänä och Inger Åsebo.
3. Nedan nämnda tjänstemän vid Norrmalms stadsdelsförvaltning förordnas att begära polishandräckning enligt 43 § 1 st. 2 p lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Annette Luengo, Agneta Heiroth Lindström, Maria Sköld, Birgitta Reneby, Ulrika Kannebäck Hagala, Elisabet Lagerås, Erik Nordstrand, Kerstin Outinen, Lena Rieser, Marie Rudholm, Ulrika Zeidlitz och Kaj Daremo.
Diarienummer 006-851/2008
Stadsdelsnämnden ställer sig därmed bakom förslaget om att inrätta ett för staden gemensamt e-arkiv för långtidslagring av information.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om att inrätta ett för staden gemensamt e-arkiv för långtidslagring av information. Förvaltningen är positiv till förslaget.
Diarienummer 300-22/2009
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 januari 2009.
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag för om- och tillbyggnad av fastigheterna Styrpinnen 19 och 15 på Näckströmsgatan/Kungsträdgårdsgatan/ Hamngatan. Det aktuella planförslaget innebär en modernisering av kontorslokalerna samt en utökning av takhöjden. Därutöver föreslås att en befintlig byggnad mot Näckströmsgatan byggs på med två våningar.
Förvaltningen har inget att erinra mot detaljplaneförslaget. Förvaltningen vill framhålla vikten av energieffektivitet och att miljöhänsyn tas vid val av byggmaterial. När det gäller trafiksituation på Näckströmsgatan bör krav på effektiv logistik för varutransporter ställas på de näringsidkare som blir nya hyresgäster.
Diarienummer 507-34/2009
Förvaltningens förslag till beslut
Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-03.00 inom- och utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 februari 2009.
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering mellan kl.11.00 och 03.00 inom- och utomhus vid restaurang The Laughing Duck (pga. ägarskifte). Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Anmälan godkänns.
Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 9 februari 2009 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.
Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 4 februari 2009 anmäldes.
Diarienummer 103-72/2009
Anmälan godkänns. Ärendet läggs till handlingarna.
Norrmalms stadsdelsnämnd beslutade i oktober 2008 att upphandla driften av Observatorielundens parklek, Vasaparkens parklek samt öppna förskolan i Vasaparken. Nämnden godkände samtidigt förslag till förfrågningsunderlag och uppdrog åt stadsdelsdirektören vid Norrmalms stadsdelsförvaltning att på nämndens vägnar anta och teckna avtal med vinnande anbudsgivare.
Upphandlingen är nu genomförd och avtal har tecknats med Unga Örnar i Stockholm, som fr.o.m. den 1 april 2009 kommer att svara för driften av verksamheten vid de båda parklekarna och den öppna förskolan. Avtalet gäller t.o.m. den 31 mars 2011 och kan förlängas med ytterligare två år.
Lokala verksamhetsplaner för år 2009 för stadsdelsförvaltningens olika enheter anmäldes.
Följande inkomna/upprättade handlingar anmäldes:
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av klagomål angående Vädurens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 603-790/2008.
Redovisning från IFS/CS och Steg för Steg angående sommarverksamhet för psykiskt funktionshindrade. Diarienummer 004-142/2008.
Redovisning från IFS/CS och Steg för Steg angående av bidrag till hälsoprojekt ”En hälsosam vardag”. Diarienummer 004-102/2008.
Skrivelse från Synskadades Riksförbund och Synskadade Ledarhundsförare angående färdtjänstresa med ledarhund. Diarienummer 601-58/2009.
Diarieförda handlingar under perioden 13 januari – 2 februari 2009.
· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående kvaliteten på vård- och omsorgsboende. Diarienummer 600-106/2009.
Stadsdelsnämnden beslutade att överlämna skrivelsen till förvaltningen för beredning.
· Vice ordföranden Lars Arell (s) tog upp frågan om träfflokalen Balder och efterlyste en lägesbeskrivning.
Mona Lindgren informerade om att verksamheten kommer att finnas kvar. Bemanningen minskas med två anställningar och även lokalytan minskas något. Om det skulle hända att det blir för många besökare samtidigt så är det i första hand norrmalmsbor och de besökare som sedan många år deltagit i verksamheten på Balder som har företräde. Träfflokalen kommer att vara stängd ett par dagar inför den ”nystart” som man räknar med kommer att ske den 1 april.
· Vice ordföranden Lars Arell (s) tog vidare upp frågan om området under S:t Eriksbron där det finns en hel del problem, som sannolikt inte kan lösas med bättre belysning eller liknande. Han föreslog därför att nämnden ska ta initiativ till att försöka få till stånd en förändring av den situation som råder. Beslutades att frågan tas upp i nämnden på nytt.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) tog upp frågan om Odenplan och ansåg att nämnden borde få en samlad information om de planerade förändringarna istället för att som nu vara hänvisade till det som står att läsa i pressen.