Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-05-20
Några av förvaltningens viktigaste resultat de senaste åren. Allmänheten har som vanli Läs mer...gt möjlighet att ställa frågor eller framföra synpunkter till nämnden.
Två mötesdeltagare tog upp frågan om Vasens vård- och omsorgsboende där en av deras nära anhöriga bott en kortare tid. De uppgav bl.a. att den anhörige, i samband med att han avled, blev bestulen på ett antal värdeföremål. De refererade vidare till den presentation av verksamheten som finns på Digni Care AB:s hemsida och ansåg att de faktiska förhållandena inte överensstämmer med vad som utlovas. De refererade också till den uppföljning av verksamheten stadsdelsförvaltningen gjort och där en del brister konstaterats. De båda mötesdeltagarna undrade bl.a. hur uppföljning och kontroll av skattefinansierade verksamheter görs, hur uppenbara brister hanteras och hur lång tid bristerna får råda utan att åtgärder vidtas. De överlämnade även en skrivelse i frågan.
Anders Bång, vd för Digni Care AB, framhöll att företaget håller på att se över sina interna rutiner, vilket bl.a. innebär att man ser över hantering av värdesaker. Företaget kommer också att vidta åtgärder för att komma tillrätta med de brister i övrigt som konstaterats. Anders Bång uppgav vidare att man nu anställt en medicinskt ansvarig sjuksköterska.
En mötesdeltagare, som representerar den s.k. Odenplansgruppen, tog upp frågan om den uppställning av boendepaviljonger som planeras intill Observatorielunden i samband med att Citybanan byggs. Hon ansåg att nämnden skulle avstyrka förslaget om att avverka ett antal friska kastanjeträd för att ge plats åt paviljongerna och ifrågasatte om det verkligen finns behov av boendepaviljonger.
Tema: Några av förvaltningens viktigaste resultat de senaste årenStadsdelsdirektören Christina Rapp Lundahl redogjorde för den utveckling som skett under de senaste åren inom de verksamhetsområden nämnden ansvarar för och framhöll bl.a. att det tidigare underskottet vänts till ett överskott och att sjukfrånvaron sänkts. Vad gäller förskoleverksamheten har 400 nya platser skapats. Det finns en hög andel utbildade förskollärare och verksamheten håller enligt stadens förskoleinspektörer en hög pedagogisk kvalitet. De brukarundersökningar som genomförts visar att föräldrarna är mycket nöjda med verksamheten.
Inom socialtjänsten har mer strukturerade utredningsmetoder utvecklats och synergiteam bildats. Under perioden 2008-2010 har 35 nya lägenheter i gruppbostäder byggts och stora insatser har gjorts gentemot hemlösa och personer som riskerar att bli vräkta. När det gäller äldreomsorgen drivs numera tre vård- och omsorgsboenden av entreprenörer. Vädurens vård- och omsorgsboende har avvecklats och byggs om till trygghetsboende. Inom hemtjänsten har valfriheten ökat genom fler entreprenörer och andelen nöjda brukare är högst i staden.
Avslutningsvis gjordes en redogörelse för avslutade och pågående parkprojekt inom stadsdelen och de investeringar som gjorts för att hålla parkerna attraktiva, trygga och välskötta och för att skapa säkra och tillgängliga lekmiljöer.
_____________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 25 maj 2010.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 april 2010 justerats den 27 april.
_____________________________
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att ärende 19 – Beslut fattade enligt delegation – utgår.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 1.2.4.-221/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Ett förslag om att ordna fler bänkar i soliga lägen i Bellevue anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
_______________________________
Diarienummer 1.2.4.-179/2010
Medborgarförslaget besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 maj 2010.
I ett medborgarförslag föreslås att en dansbana iordningställs i Vasaparken under sommartid för att tillgodose ett önskemål från dansare på Norrmalm.
Stadsdelsförvaltningen är positiv till att förbättra möjligheterna till att dansa i Vasaparken. Förvaltningen anser att Vasaparkens scen och ytan framför denna skulle bli en utmärkt dansbana efter det att några förbättringar genomförts. En mindre ombyggnad av scenen kommer att genomföras under våren. Förvaltningen avser också att undersöka om det på sikt är möjligt att använda kulturtorget framför Katarinahuset till dansbana.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 1.6.-227/2010
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2010.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden tagit upp frågan om samverkan mellan förvaltningen och landstinget och refererar till två Lex Sarah-anmälningar där de anser att bristen på samverkan fått allvarliga konsekvenser för den enskilde.
Förvaltningen tycker att samverkan med landstinget i de allra flesta fall fungerar bra, särskilt med geriatriken. De samverkansproblem som finns beror till viss del på att personal inom slutenvården inte behärskar det webb-baserade verktyg som finns för informationsöverföring huvudmännen emellan och heller inte alltid är införstådda med socialtjänstlagen och de bestämmelser som gäller inom äldreomsorgen.
Särskilda uttalanden
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Svaret på rubricerade skrivelse ger en täckande redogörelse över hur samverkan mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och landstinget fungerar. Det blir tydligt hur gammal frågan är och hur dellösningar skett genom åren, t.ex. med lag om kommunernas betalningsansvar från 1990. Att denna nödvändiga samverkan inte fungerar är ett politiskt ansvar, som alla partier delar. Genom att pressa sjukvården och den kommunala omsorgen att sätta ekonomin i fokus, blir problemet inte den enskilda människans behov utan vem som ska betala. Det är den springande punkten och mer avgörande än huruvida akutvården behärskar WebCare eller att kommunen måste ha en formell ansökan om bistånd även i akuta nödsituationer.
Att Norrmalms biståndshandläggare deltagit vid 200 vårdplaneringsmöten årets första 3 månader låter förfärligt omständligt och byråkratiskt. Ett av Lex Sarah-fallen hade föregåtts av vårdplaneringsmöte men ändå inte lösts. Vi efterlyser en flexiblare handläggning och utrymme i budget för nödlösningar i de fåtal fall som riskerar att bli Lex Sarah-anmälningar.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Förvaltningen tycker att ”samverkan med landstinget i de allra flesta fall fungerar mycket bra, särskilt med geriatriken. De samverkansproblem som finns beror till viss del på att personal inom slutenvården inte behärskar det webbaserade verktyg som finns för informationsöverföring huvudmännen emellan och heller inte alltid är införstådda med socialtjänstlagen och de bestämmelser som gäller inom äldrevården”. Det är en för verksamhetens kvalité och säkerhet mycket oroande förklaring. Frågan är hur anställningskriterier eller utbildning av befintlig personal ser ut inom vård och omsorg?
När äldreborgarrådet svarade på en interpellation från Miljöpartiet i kommunfullmäktige sa hon bl.a. följande: ”… Ett viktigt steg i utvecklingen är tillkomsten av webbaserade uppföljningar. Det förenklar rapporteringen och ökar förutsättningarna för att uppföljningsarbetet på enhetsnivå blir tillgängligt för brukare och deras anhöriga”. Den webbaserade informationen verkar vara alliansens flaggskepp inom äldrevården. Är det då inte på sin plats att det även finns personal som kan hantera det s.k. webbaserade verktyget?
_________________________________
Diarienummer 1.6.-226/2010
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden tagit upp frågan om oseriösa hemtjänstföretag och vill bl.a. ha en redogörelse för hur de på Norrmalm verksamma företagen granskas och vad nämnden kan göra för att säkerställa att bara seriösa företag upphandlas.
Ansvaret för uppföljning av de skatterättsliga och juridiska förhållanden som råder i de privata hemtjänstverksamheter staden upphandlat ligger på äldreförvaltningen. Ansvaret för uppföljning av verksamheten i övrigt är fördelat mellan stadsdelsförvaltningarna. Eftersom upphandling av privata hemtjänstföretag görs av staden centralt har förvaltningen svårt att se vad nämnden kan göra för att säkerställa att bara seriösa företag upphandlas.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) föreslog, med stöd av ledamoten Hans Enroth (V), att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera skrivelsen för kompletterande beredning.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Återremittera skrivelsen för kompletterande beredning.
I det tjänsteutlåtande som föreligger besvaras inte två av de ställda frågorna. Eftersom de uteblivna svaren inte heller kommenteras föreligger det skäl för nämnden att återremittera skrivelsen.
a) Vad har granskningen av hemtjänstföretagen visat?
Av tjänsteutlåtandet framgår att Äldreförvaltningen fortlöpande gör en uppföljning med hjälp av något som kallas ”Business Check”. En gissning är att det är tjänst som tillhandahålls av Business Check i Sverige AB, ett företag som enligt senaste bokslut lyckades göra en rörelsevinst på 26 mnkr på en omsättning på 61 mnkr. Vilken information detta företag har lämnat rörande de hemtjänstföretag som verkar på Norrmalm får vi inte veta. Det är naturligtvis relevant för att kunna bedöma vilka intressen som gynnas av den moderata politiken.
b) Varför ska inte uppgifter om uteblivna skatteinbetalningar och andra ekonomiska oegentligheter göras tillgängliga för de äldre och deras anhöriga?
Av tjänsteutlåtandet framgår att det inte är aktuellt för biståndshandläggarna att avråda från att nyttja en viss utförare, utom i det fall allvarliga missförhållanden föreligger. Men i skrivelsen var frågan om att avråda någon inte formulerad. Det handlar om att låta människor väga in tillgängliga fakta när de gör sitt val. Tycker moderaterna inte att det är rimligt att den kunskap som staden har om missförhållanden hos de hemtjänstföretag som staden har avtal med, blir kända för de medborgare som erbjuds ”valfrihet”?
Särskilt uttalande
Miljöpartiet har varit emot både centraliseringen av upphandlingar av hemtjänster och avknoppningarna av välfungerande kommunala hemtjänstverksamheter, t.ex. Johannes hemtjänst. Numera har stadsdelsnämnderna endast uppföljningsansvar, utan att – som även förvaltningen nämner i tjänsteutlåtandet - kunna påverka upphandlingarnas innehåll, vilket urholkar lokaldemokratin och utarmar stadsdelsförvaltningens egen kompetens.
Diarienummer 1.2.1.-182/2010
1. Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Förvaltningen ges i uppdrag att återkomma till budgetberedningen med en redovisning av vilka åtgärder som kommer att vidtas i det fall Digni Care AB inte rättar till de brister som konstaterats i verksamheten.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har inkommit med en skrivelse till nämnden angående Vasens vård- och omsorgsboende och vill att förvaltningen redovisar utfallet av de tillsynsbesök som gjorts efter nämndens sammanträde i februari samt förslag till åtgärder med anledning av observerade brister.
Förvaltningen har nyligen gjort en uppföljning av verksamheten och kommer att följa upp att de brister som uppdagats också åtgärdas. Förvaltningen kommer även att göra oaviserade besök på boendet för att bl.a. följa upp att den faktiska bemanningen överensstämmer med vad som avtalats. Som förvaltningen ser det, finns det i nuläget inte anledning att vidta några ytterligare åtgärder.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade, med stöd av ledamoten Hans Enroth (V), följande särskilda uttalande:
Av uppföljningen framgår att Digni Care inte lyckas lösa sin uppgift på Vasen.
Forts.
Forts. § 8
Det brister på fundamentala punkter som rör allt från trivselskapande åtgärder till medicinsk kompetens. Några sanktioner föreslås trots detta inte; majoriteten väljer att kosta på ytterligare skattemedel för att följa upp varför de äldre på Vasen inte får den omvårdnad som beslutats politiskt och som Digni Care redan fått betalt för.
Vid sidan om det obehag och lidande det innebär för de äldre på Vasen och deras anhöriga är hela den här affären en tydlig illustration av hur mycket den ideologiskt motiverade utförsäljningen av verksamhet kostar Stockholmarna. Kostnaden blir högre, kvaliteten blir lägre, och möjligheterna att korrigera upptäckta fel (för sådana kommer alltid att finnas) blir små eller obefintliga.
Vi ser fram emot att i lämplig form få en återrapportering av hur bemanningssituationen på Vasen utvecklas. De uppgifter som anhöriga lämnat till nämnden pekar mot att missförhållandena kvarstår.
Miljöpartiet instämmer i skrivelsens andemening, men till skillnad från Socialdemokraterna anser vi inte att viktiga delar av frågorna som berör omständligheterna kring brandtillbudet på Vasens äldreboende är ett enskilt ärende, d.v.s. sekretessbelagt. Händelsen visar allvarliga brister i verksamheten och är därmed i högsta grad av allmänt intresse och borde behandlas i nämnden. Detta inte minst för att möjliggöra allmänhetens insyn i verksamheten.
Vad gäller övriga frågor som nattbemanning, personaltäthet och de alltför täta personalbytena återger förvaltningen de slutsatser som dragits i den väldigt tama granskningsrapporten från mars månad som inte på något sätt påverkar verksamhetens kvalité till det bättre. Efter denna granskningsrapport får vi fortsatt uppgifter om flera nya incidenter på Vasen med personskador efter fall som är ett resultat av underbemanning vid läggning. Senast, vecka 18 ramlade en av de boende så allvarligt att hon måste tas till akuten för vård. En annan ramlade och slog upp ögaträtt svårt. Vi förväntar oss att förvaltningen redovisar för nämnden vad som egentligen händer på Vasens äldreboende och när ska missförhållandena få ett slut?
Vi beklagar att Miljöpartiets skrivelse i samma tema, med begäran att få svar på brandorsaken och varför brandlarmet vid tillfället inte fungerade, inte behandlas offentligt utan hänvisas till sociala delegationens behandling som om det vore en social fråga med sekretess, inte som en fråga om hur nämndens tillsynsansvar sköts. Alliansens hantering av denna fråga har inget lagstöd och är ytterst odemokratisk.
Diarienummer 2.3.-183/2010
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2010.
Vice ordförande Lars Arell m.fl. (S) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående den ändring i lagen om anställningsskydd (LAS) som gjordes den första juli 2007 och bl.a. innebar att anställningsformen ”allmän visstidsanställning” infördes.
Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att formulera en policy rörande användning av tidsbegränsade anställningar i enlighet med vad som framgår av skrivelsen.
______________________________
Diarienummer 1.2.1.-234/2010
1. Tertialrapporten godkänns.
2. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för förskolor med hög hyra om 2,7 mnkr.
3. Stadsdelsnämnden begär av centralt avsatta medel för hemlösa en budgetjustering om 1,4 mnkr för projektet Bofast.
4. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för extra kostnader för snöröjning om 0,4 mnkr.
5. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering för kapitalkostnader för parkinvesteringar enligt beslutad investeringsplan om 0,6 mnkr.
6. Stadsdelsnämnden begär stimulansbidrag för utbyggnad av förskolelokaler på Regeringsgatan 79 om 3,2 mnkr och Medevigatan 5 om 1,6 mnkr.
7. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den19 maj 2010.
Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Godkänna att-satserna 2-6 i förvaltningens förslag till Tertialrapport 1/2010.
2. Därutöver anföra följande:
Uppföljningen av driftbudgeten för 2010 innebär en årsprognos med 0 avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Prognosen redovisar ett överskott inom fritidsverksamheten med 4,0 milj. och inom förskolan med 0,8 milj. De största underskotten återfinns inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning och inom äldreomsorgen,
Det betyder att Högeralliansen budgeterat för lite pengar till äldreomsorg och till stöd till personer med funktionsnedsättning. Man tar pengar avsedda för barn och ungdom för att täcka underskott inom bland annat äldreomsorgen. Det är inte första gången som Högeralliansens tar pengar från barn och unga som får täcka andra utgifter.
Vänsterpartiets synpunkter på tertialrapportens sammanfattande analys.
Utförsäljning av allmännyttans bostäder och ett i övrigt hysteriskt privatiserade av egen verksamhet inom stadsdelen tycks vara målet för Högeralliansens politik. Detta redovisas med många superlativer i sammanfattningen.
Analysen börjar med mantrat ”jobb i stället för bidrag”. Förvaltningen säger att målet inte har uppnåtts beroende på lågkonjunkturen. Det är inte hela sanningen. Åtstramningspolitiken i egna verksamheter och vinstgirigheten inom privata företag medför att människor avskedas. Vänsterpartiet förordar inte bidrag som sådana, men vi står för ett solidariskt stöd till dem som hamnat utan jobb på grund av sjukdom, funktionsnedsättningar och arbetslöshet. Vi kan också konstatera att Högeralliansen ger bidrag i form av vårdnadsbidrag och företagsbidrag. Man ger också bidrag för hushållsnära tjänster från skattebetalarna till välbeställda. För att inga jobb ska försvinna kan självklart rika hushåll anlita pigor och betala dem med ”vita” pengar. Då försvinner svartjobben. Vänsterpartiet vill skapa jobb inom den offentliga sektorn till glädje för alla som bor i staden.
Att Stockholmarna ska uppleva ett rikt, varierat och tillgängligt kultur och idrottsliv tycker vi är oerhört väsentligt. Det är därför vi säger nej till gallerior och ja till idrottsverksamhet för främst barn och unga. Den förra majoriteten på Norrmalm var den som initierade och påbörjade verksamheten i Vasaparken. Vi säger och har sagt att Vasastan med b.l a. Stadsbiblioteket, Dansinstitutet, teatrar och museum ska bli Stockholms kulturcentrum med många offentliga rum.
Att satsa resurser på Norrmalm vad gäller en ren, vacker och trygg stad skulle kunna vara ett tilltalande projekt om Stockholm stad hade obegränsat med pengar. Som det nu ser ut är Vasastan en av de mest trygga stadsdelarna och i solidaritetens namn bör brottsförebyggande åtgärder ske i andra stadsdelar.
Vidare görs en analys om hur kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras.
Det handlar inte om valfrihet och mångfald. Valfriheten för dem som önskar kommunalt stöd och kommunala tjänster är snart totalt utesluten.
Vi anser vidare att Norrmalms förskolor ska ha förskollärare och barnskötare med bra utbildning och kunskap om genuspedagogiken. Personaltätheten ska öka. Ambitionen är att i första hand ha fasta vikarier med tillsvidareanställning på enheterna. Dagisgruppernas storlek ska minska till den nivå som gällde innan Högeralliansens maktövertagande år 2007
Högeralliansen säger att staden ska vara en attraktiv arbetsgivare. Det är givet att staden ska vara en bra arbetsgivare och erbjuda tillsvidareanställningar. De anställda ska uppleva en trygg arbetsmiljö. Medarbetarna ska ha stort inflytande över sin arbetssituation. Vår ambition är att successivt förkorta arbetstiden för Stadens anställda. Vår vision är 6 timmars arbetsdag med oförändrad lön. Vi vet att staden och dess invånare inte saknar pengar. Vårt motto är att vi solidariskt ska dela på jobb och pengar.
Förvaltningen prognostiserar en budget i balans. Det är inte bara siffrorna som ska vara i balans. Vänsterpartiet vill att Norrmalms stadsdel ska vara i balans. Det vill säga att alla som bor i stadsdelen ska få del av den rikedom som vår stad har att bjuda.
Förvaltningens redovisning av Tertialrapport 1 skiljer sig inte mycket från de tidigare rapporterna nämligen, verksamheter som berör de svaga grupperna går med underskott. Dit hör områden inom äldreomsorgen, försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder, stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Vi är också undrande över hur det går med investeringar i tillgängligheten i nämndens lokaler? Det räcker inte att förvaltningen planerar göra en inventering av tillgängligheten i lokalerna på Tulegatan13 som ska vara klar först 2010-12-28, när Stockholm skulle bli ”världens tillgängligaste stad år 2010”. Investeringar i tillgänglighet lyser med sin frånvaro.
Den ökade andelen av ekologiska livsmedel och det påbörjade arbetet med åtgärder för att sänka elförbrukningen är glädjande och vi ser fram emot att förvaltningen tar fram förslag till mätbart och uppföljbart nämndmål för elförbrukning.
Färgindikatorernas funktion kan man verkligen ifrågasätta, då de är ganska trubbiga som instrument för att avspegla verkligheten. Många verksamhetsområden som bevisligen har mer eller mindre brister markeras med grönt som innebär att målen är ”helt uppfyllda”. Vi vet t.ex. att det finns ganska många berättigade klagomål inom äldreboenden, men enligt dessa indikatorer är både brukarna och deras anhöriga rätt nöjda vad gäller service och bemötande.
Den höga sjukfrånvaron är ett problem som snarast bör åtgärdas. Även här planeras en ”förvaltningsövergripande handlingsplan för hur sjukfrånvaron ska sjunka”. Enligt förvaltningen har ansträngningar för att sänka sjukfrånvaronivån gjorts, men den relativa sänkningen av sjukfrånvaron har avstannat vid 7,4 % och sjunker inte längre. Alltså, man har nått smärtgränsen. Kommunfullmäktiges årsmål är 5,0 % medan årsmålet för nämnden är 5,8 %. Det kan man inte lasta förvaltningen för, utan majoriteten bör ta till sig signalerna att personalen inte längre klarar av arbetsbelastningen. Personalförstärkningar måste göras genom nya anställningar.
Vi håller med förvaltningen om att när en allt större del av omsorgsverksamheten utförs av privata anordnare är det för verksamhetens kvalitet ytterst viktigt att vidareutveckla förvaltningens rutiner för avtalsförvaltning.
Vad gäller upprättande av genomförandeplaner för sysselsättning har förvaltningen påbörjat arbetet, men inte lyckats med att nå målet. Ändå markeras avdelningen ”Andel genomförandeplaner för biståndsbedömda insatser inom området Individ och familj, socialpsykiatri” i sin helhet med grönt. Likaså markeras kommunfullmäktiges mål för ”kvaliteten inom stadens omsorgsverksamheter ska öka…” som helt uppfyllt, trots att de efterföljande kommentarerna ger en annan bild, t.ex. vad gäller omsorgspersonal med grundutbildning. Visserligen nämns det en grundutbildningsplanering av anställda med äldre utbildningar, vilket är bra, men endast det utan att anställa nya löser inte problemet.
Diarienummer 1.1.-235/2010
Förvaltningens förslag till ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten och äldreomsorgen godkänns.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 maj 2010.
Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ska de nämnder som ansvarar för socialtjänst, äldreomsorg samt kommunal hälso- och sjukvård upprätta ledningssystem för kvalitet i verksamheten.
Förvaltningen har arbetat fram ett webb-baserat ledningssystem för att säkra och utveckla kvaliteten inom de verksamhetsområden som omfattas av socialtjänstlagen, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen om vård av missbrukare i vissa fall, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt av hälso- och sjukvårdslagen.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) föreslog, med instämmande av vice ordföranden Lars Arell (S) och ledamoten Hans Enroth (V), att ärendet skulle bordläggas.
Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om bordläggning och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att bordlägga ärendet.
________________________________
Diarienummer 1.2.6.-236/2010
1. Norrmalms stadsdelsnämnd ansöker, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen och Östermalm, om utvecklingsmedel om 2756 000 kronor från Länsstyrelsen i Stockholms län.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2010.
Regeringen har avsatt 108250000 kronor år 2010 i syfte att på lokal nivå förstärka och kvalitetsutveckla stödet till våldsutsatta kvinnor, barn som bevittnar våld och män som utövar våld.
Norrmalms stadsdelsförvaltning avser att, i samverkan med stadsdelsförvaltningarna Kungsholmen och Östermalm, genomföra ytterligare ett år av kvinnofridsprojektet ”Kvinnofrid i samverkan inom Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm” i syfte att förstärka och kvalitetsutveckla stödet till våldsutsatta kvinnor, barn som bevittnat våld och män som utövar våld.
____________________________
Diarienummer 1.2.6.-267/2010
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 maj 2010.
Länsstyrelsen i Stockholms län inbjuder Stockholms kommuner att ansöka om utvecklingsmedel till alkohol- och drogförebyggande insatser.
Innerstadens stadsdelsförvaltningar avser att, i samverkan med A Non Smoking Generation, genomföra en fortsättning av projektet Tobaksfria ungdomar i Stockholms innerstad, med inriktning på att under kommande läsår implementera de metoder som visat sig användbara och att ytterligare öka ungdomarnas inflytande över det förebyggande arbetet. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden, tillsammans med övriga stadsdelsnämnder i innerstaden, ansöker om 150 tkr för delfinansiering av projektet.
Diarienummer 2.6.-265/2010
1. Inhyrning av ny förskola i fastigheten Brunnsmästaren 1 godkänns, i enlighet med tjänsteutlåtandet.
2. Ärendet överlämnas till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande.
3. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att, under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomiutskott godkänner inhyrningen, teckna hyresavtal för ny förskola i fastigheten Brunnsmästaren 1, Sabbatsberg.
4. Överenskommelse om flytt av kylaggregat och kylmediekylare tillhörande Vasaparkens isbana godkänns.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 maj 2010.
För att tillgodose behovet av förskoleplatser i Sabbatsbergsområdet samt skapa nya ändamålsenliga verksamhetslokaler föreslår förvaltningen att en ny förskola inhyrs i fastigheten Brunnsmästaren 1. Förskolan beräknas inrymma ca 65 barn. Fastigheten ligger i direkt anslutning till Vasaparken, vilket gör det möjligt att på ett enkelt sätt nyttja parken för utevistelse.
I parken norr om byggnaden intill fastigheten är en kylanläggning placerad som kyler Vasaparkens isbana. Bullernivån från kylanläggningen vintertid är i dagsläget för hög för bostadsanvändning och förskoleverksamhet. Förvaltningen och fastighetsägaren har därför träffat en överenskommelse om en flyttning av kylanläggningen.
Diarienummer 1.5.3.-250/2010
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 maj 2010.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för Italien Större 10, Birger Jarlsgatan 39.
Förslaget till detaljplan syftar till att bekräfta befintlig byggnads byggrätt och användningsområde samt införa vissa skydds- och varsamhetsbestämmelser kring fasad och tak. Gällande detaljplan från 1939 uttrycker en vilja att förnya och förändra Stockholms byggnadsbestånd på ett sätt som staden idag inte längre strävar efter. Förslaget innebär även att kontorslokaler byggs om till tre lägenheter.
Förvaltningen har inga invändningar mot detaljplaneförslaget. Förvaltningen tycker att det är positivt att förslaget till detaljplan möjliggör ett mindre tillskott av bostäder.
Diarienummer 1.5.3.-264/2010
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 maj 2010.
Banverket har behov av att kunna erbjuda olika lösningar för boende och verksamma längs sträckan som påverkas av störning orsakad av Citybanans byggnadsarbeten. En lösning är att kunna erbjuda plats i en paviljong.
Paviljongerna placeras på trottoaren och ut på gatan mittemot Drottninggatan 97-99.
Den nu föreslagna placeringen innebär att tre fullvuxna och friska kastanjer måste avverkas eller stympas så att deras utseende, form och livskraft kraftigt förändras. Stadsdelsförvaltningen kan inte godta att så sker.
Förvaltningen föreslår att för att spara kastanjerna ska paviljongen flyttas ut i gaturummet och att trottoaren längs Drottninggatan 97-99 smalnas av.
Särskilt uttalandeLedamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Under inga omständigheter får de tre fullvuxna och friska kastanjträden avverkas eller dess form, utseende och livskraft förändras bara för att tillfälliga paviljonger ska sättas upp. Innan man ens tänker tanken på att fälla fullfriska gamla träd, som är bristvara i den högst kommersialiserade stadskärnan, bör man söka alternativa lokaliseringsplatser.
I denna fråga står vi bakom förvaltningens tjänsteutlåtande.
Vi tycker också att det är anmärkningsvärt att, när det gäller ett så stort och störande projekt, inte evakueringslokaler/bostäder planerades redan i tidigt planskede.
Diarienummer 1.5.2.-230/2010
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Norra Latins Skolgård, på Barnhusgatan 7. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 1.5.2.-207/2010
1. Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl.11.00 -05.00, inom- och utomhus, tillstyrks.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 april 2010.
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad serveringstid för restaurang Grodan Sergel, Sveavägen 9-11. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
ReservationLedamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Avslå restaurang Grodan Sergels ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl. 11.00-05.00 inom- och utomhus.2. Därutöver anföra följande:
Restaurang Grodan Sergel har redan ett väldigt generöst tillstånd som sträcker sig till kl. 05.00 inomhus. Vi ser ingen anledning till att detta tillstånd ska gälla även utomhus. Normaltiden för alkoholservering är till kl. 01.00 och i vissa fall kan undantag göras, men vad är skälet till undantag från normaltiden som Grodan Sergel redan åtnjuter inomhus?
__________________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 maj 2010 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Normalms handikappråd den 17 maj 2010 anmäldes.
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Socialstyrelsen med anledning av ansökan om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt socialtjänstlagen (SoL) vid Sisu Seniorservice dagverksamhet. Diarienummer 1.6.-263/2010.
2. Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende. Sirius förskola. Diarienummer 204-739/2009.
3. Revidering av utställt detaljplaneförslag för fastigheten Tågordningen 1 i stadsdelen Norrmalm. Information från stadsbyggnadskontoret. Diarienummer 300-767/2009.
4. Befogenhet att på nämndens vägnar beordra utbetalning av pengar. Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde i Östermalms stadsdelsnämnd den 15 april 2010, § 6. Diarienummer 2.1.-121/2010.
5. Överenskommelse om samordnad handläggning av försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder på Östermalms stadsdelsförvaltning samt specialistfunktioner på Norrmalms stadsdelsförvaltning under 2010. Diarienummer 1.2.5.-246/2010.
6. Lokalt processtöd inom missbruks- och beroendevård. Diarienummer 1.2.6.-237/2010.
7. Tillgång till hörselteknisk utrustning i stadens lokaler. Skrivelse från stadsbyggnadsnämndens och exploateringsnämndens handikappråd. Diarienummer 1.6.-266/2010.
8. Riktlinjer för diarieföring och posthantering inom Norrmalms stadsdelsförvaltning. Diarienummer 2.8.-198/2010.
9. Diarieförda handlingar under perioden 13 april – 10 maj 2010.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att ärendet skulle läggas till handlingarna.
Inga övriga frågor togs upp.