Din position: Hem > Stockholms stad > Skärholmens stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-05-19
Ordföranden Jan Jönsson (fp) utsågs att justera protokollet tillsammans med vice ordföranden Robert Lagergren (s)
------------------------------------------------------------------------------------------
Stadsdelsnämnden fastställde dagordningen i enlighet med förslag till beslut. Några skrivelser anmäldes av ordföranden Jan Jönsson (fp) till punkten ” övriga frågor” av alliansen (m), (fp) samt för A även av minoriteten (s), (v), (mp)
Dessa var:
A. Begäran om att Skärholmens SDN skall bli remissinstans i projekteringen och bygget av Förbifart Stockholm. (m), (fp), (s), (v), (mp)
B. Skrivelse om Vattenfontänerna och städningen av Skärholmens Torg. (m), (fp)
C. Förslag gällande utskick av handlingar till nämnden. (m), (fp)
Beslut Stadsdelsnämnden beslöt
att godkänna anmälan av protokollsjusteringen av den öppna delen av sammanträdesprotokoll 2011-04-14
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Förelåg ett inkommet medborgarförslag, dnr 1.2.3–2011 ställt av Fanny Gustafsson.
Yrkande Ledamoten Liliane Svensson (s) yrkade om att förslaget skall tillställas förvaltningen för beredning. Ordföranden Jan Jönsson (fp) fann ett förslag till beslut – att tillställa medborgarförslaget förvaltningen för beredning och hörde enhälligt bifall därtill.
Beslut Skärholmens stadsdelsnämnd beslöt
att tillställa medborgarförslaget förvaltningen för beredning
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 1.2.1/299-2011 med förslag till beslut att
1. Att tertialrapport 1 med bilagor för 2011 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen
2. Att söka medel för utvecklingskostnader i samband med etablering av anslutning för snabb nätverksaccess i förskolor och öppna förskolor om 2,7 mkr enligt bilaga
3. Att söka medel för tillgänglighetsanpassning av Sätrabadet, en ramp och ett tillgängligt utegym, om 3 mkr
4. Omslutningsförändringar om 9,0 mkr fastställs
5. Omedelbar justering.
Ledamoten Rebwar Hassan (mp) anmälde för (mp) ett särskilt uttalande enligt bilaga ett. Vice ordföranden Robert Lagergren (s) anmälde för (s) ett särskilt uttalande enligt bilaga två. Ledamoten Mika Eskelinen (m) anmälde för (m) samt (fp) ett särskilt uttalande enligt bilaga tre. Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och hörde bifall till detta. Han yrkade även om omedelbar justering av paragrafen och fick bifall även till detta.
att
1. godkänna tertialrapport 1 med bilagor för 2011 och överlämna den till kommunstyrelsen
2. söka medel för utvecklingskostnader i samband med etablering av anslutning för snabb nätverksaccess i förskolor och öppna förskolor om 2,7 mkr enligt bilaga
3. söka medel för tillgänglighetsanpassning av Sätrabadet, en ramp och ett tillgängligt utegym, om 3 mkr
5. Omedelbart justera paragrafen.
Särskilda uttalanden Ledamoten Rebwar Hassan (mp) anmälde för (mp) ett särskilt uttalande enligt bilaga ett. Vice ordföranden Robert Lagergren (s) anmälde för (s) ett särskilt uttalande enligt bilaga två. Ledamoten Mika Eskelinen (m) anmälde för (m) samt (fp) ett särskilt uttalande enligt bilaga tre.
Bilaga ett (mp) Särskilt uttalande
2011-05-19
Skärholmens stadsdelsnämnd Rebwar Hassan m.fl. (mp)
Ärende 21
Dnr 1.2.1/299-2011
Tertialrapport 1 i Skärholmen
Särskilt uttalande
Vi vill först framföra ett tack till förvaltningen för ett gott arbete. Det är viktigt att det finns kontinuitet i verksamheten som ger både stabilitet och möjlighet till utveckling. Satsningar och resurser ger stabilitet som gagnar Skärholmsborna men nedskärning och centralisering gagnar varken unga eller gamla.
Tertialrapport 1 är den första ”mätningen” av det ekonomiska utfallet och en prognos för ekonomin i förhållande till budget och verksamhetsplan år 2011.
Vi är mycket oroliga för de borgerligas nedskärningar, särskilt inom socialtjänsten och även inom barnomsorgen och äldreomsorgen. Det har lett till kraftigt försämrad kvalitet samt att många utsatta barn far illa. Det är viktigt, att barns utsatthet upptäcks på ett tidigt stadium.
I februari 2011 var antalet bidragshushåll 874 vilket är 30 hushåll fler sedan årsskiftet och detta är högsta antalet under de senaste 3 åren som fram går från rapporten. En del av arbetslösa har ersättning eller A-kassa men ersättningen är otillräckligt och en del av dem har Fas 3 i Jobb- och utvecklingsgarantin som är sysselsättning i två år utan ersättning för de som inte har A- klassa.
Trots prognoserna om en bättre arbetsmarknad visar att klyftorna ökar mellan de som har rätt till a- kassa och de sin faller utanför a-kassan. År 2002 fick de flesta arbetslösa a-kassa i oktober 2010 fick mindre andel av de ersättning från a-kassa. Kraven på a-kassa har blivit tuffare och färre anser sig har råd med avgiften för a-kassa som höjts kraftigt. De försämringar som Alliansen har genomfört i Sverige inom området drabbar många unga och arbetssökande i Skärholmen som inte har jobbat in tillräckligt för att kvalificera sig för a-kassa. Arbetslösa som inte får a-kassa tvingas söka försörjningsstöd som leder till belastning för stadsdelen.
Vi MP vill att alla ska ha rätt till ett stimulerande arbete. Samtidigt vill vi skapa förutsättningar för andra värden än enbart det rena lönearbetet, det ska finnas balans mellan arbete och det övriga livet. Helheten är viktig. Vår politik är också inriktad på att stödja små- och medelstora företags utveckling. För att skapa mer jobb som också är inriktade på konsumentorienterade tjänster. Många jobb finns i offentlig sektor som har det övergripande ansvaret för att solidariskt fördela gemensamma resurser. Vi anser att skolan, vården och omsorgen behöver stärkas. Fler behöver arbeta i den gemensamt finansierade sektorn. Arbetslösas rättigheter och ekonomiska förutsättningar ska förbättras - försämringar är ingen lösning på arbetslöshetens problem. Medan många saknar arbete och arbetar andra för mycket. Det går att fördela arbetet bättre. Att människor blir sjuka av för hög arbetsbelastning medan andra människor mår dåligt av arbetslöshet är resursslöseri.
Det ökade antalet personer med ekonomiskt bistånd är också ytterligare ett resultat av alliansens införande av hårda och inhumana regler beträffande försäkringskassan. A-kassans nya regler har också bidragit. Det är också ett resultat av att alliansens arbetslinje som inte fungerar. I stället behövs långsiktiga lösningar med satsning på kontinuitet när det gäller alltifrån sommarjobb åt ungdomar till satsningar på utbildning och kompetensutveckling av arbetslösa och personal. Vi är mycket oroade över att arbetslösheten med alliansens politik kommer att bita sig fast på en hög nivå i Skärholmen även efter att konjunkturen har vänt.Jobbtorgen är misslyckade. Den borgerliga majoriteten har utlovat att samtliga personer med ekonomiskt bistånd på grund av arbetsbrist ska via jobbtorget få en snabb insats och jobbgaranti. Det är ett misslyckande särskilt som förvaltningen säger att utbetalningarna av ekonomiskt bistånd har ökat den senaste månaden.
Underskott inom äldreomsorgen
Ett underskott seglar upp inom äldreomsorgen vilket är mycket oroande. Förvaltningen skriver att det beror på att sätra vård – och omsorgsboende och övertalighetskostnader efter avveckling av Vårbergs vård och omsorgsboende och omvandling av Skärholmens servicehus till trygghetsboende. Det är oroväckande att prognoserna redan behöver revideras. Det betyder i sammanfattning; färre måste få insatser inom äldreomsorgen för att budgeten ska gå ihop. Det rimmar mycket illa med alliansens s k satsning på äldreomsorgen. När det gäller äldreomsorgen återigen visar det tydligt att ersättningssystemet inte är genomtänkt.
Den ökade andelen av ekologiska livsmedel är glädjande men det behövs en tydlig redovisning och vi ser fram emot att förvaltningen tar fram förslag till att ytterligare öka den delen. Folkhälsoprogrammet som lades ner 2007 bör uppdateras och återinföras medel i staden så bedriver den moderatledda majoriteten en alltför defensiv politik. Redan idag har vissa stadsdelsförvaltningar uppnått 20 % eller mer ekologiska livsmedel och att då ha ett mål på 16 % till år 2011 är allt annat än framåtsyftande.
Miljöarbete
De sammanslagningar och centraliseringar som majoriteten har genomfört har hittills resulterat i nedmontering av allt ambitiöst miljöarbete i stadsdelen. Miljöfrågorna är inte en lyx som man unnar sig bara när man har det gott ställt. Det är en överlevnadsfråga som måste tas på stort allvar. Nu har man reducerat stadsdelens miljöarbete till ingenting. Den rödgröna majoritetens miljömål kunde återspeglas i stadsdelarnas miljöarbete, t ex minska elanvändningen, öka andelen ekologiska livsmedel, vid inköp välja produkter som uppfyller kraven för miljömärkning och att ha tydliga rutiner för källsortering samt att ställa miljökrav vid upphandlingar. Dessa mål kunde brytas ner till verksamhetsnivå och redovisas i tertialrapporter och verksamhetsberättelser för att stadens övergripande miljömål skulle kunna stämmas av. Avsaknaden av miljöarbete överhuvudtaget och de uppenbara bristerna i uppföljningsbarhet är mycket påtagliga. Vi kan inte utläsa någon aktivitet i stadsdelen eller andra aktiviteter som t ex visar att majoriteten tar klimat- och miljöförändringarna på allvar. Information, rådgivning och stöd för att kunna etablera miljömål i verksamheter, stötta initiativ och samordna och samverka med lokalt näringsliv, föreningsliv och medborgare är grundläggande faktorer som i högsta grad påverkar människors attityder. En tillfredsställande effektiv sådan insats driver utvecklingen framåt och sparar resurser. Agenda 21-samordnare som avskaffades av den borgerliga majoriteten bör skyndsamt återinföras i förvaltningens arbete.
Dessvärre vet vi inte resultatet av alliansens förda politik förrän i bokslutet för 2011. Det behövs också en helhetsbild över behoven och ett solidariskt tänkesätt. Vi är angelägna om att öka medborgarnas insyn och därmed möjlighet att påverka.
Bilaga två (s) Särskilt uttalande
Skärholmens stadsdelsnämnd 2011-05-19
Robert Lagergren m.fl. (S)
Dnr. 1.2.1/299-2011
Tertialrapport 1 Skärholmen stadsdelsnämnd
Stadsdelsförvaltningen visar även i tertialrapport 1 med bilagor, på ett gediget och bra uppföljningsarbete. Vi kan också konstatera att vår stadsdel klarar sina mål förhållandevis bra med hänsyn till förutsättningarna.
Men åter igen visar även denna rapport på negativa konsekvenser som alliansen utslagningspolitik innebär för sjuka och arbetslösa. Hushåll som är beroende av bidragsförskott ökar. Genom utslagningen av sjuka och arbetslösa ökar således barnfattigdomen. Arbetslösa blir placerade i Fas 3 jobb som innebär utestängning från utbildning för att ta sig in på arbetsmarknaden.
När det gäller socialt utsatta personer som exempelvis hemlösa samt omsorgen om äldre och stöd till personer med funktionsnedsättning ser vi med tillförsikt att målen uppnås.
Vi har goda förhoppningar om att personalen får möjlighet att nyttja friskvårdstimme på arbetstid och att eventuella hinder mot detta löses lokalt.
Bilaga tre Alliansen (m) samt (fp) Särskilt uttalande
Ärende 5
Tertialrapport 1 Skärholmens stadsdelsnämnd. Dnr 1.2.1/299-2011
Mika Eskelinen m.fl. (M)
Jan Jönsson, ordförande, m.fl. (FP)
Vi från Alliansen tycker det är oroväckande att se att prognosen för verksamhetsåret 2011 är ett underskott på ca 3,5 miljoner kronor, främst inom försörjningsstöd och äldreomsorgen. Det är mycket bra att stadsdelsnämnden har ett kapital på ca 5 miljoner kronor som en så kallad buffert för att täcka eventuellt underskott och välkomnar även de extra pengar som vi kommer att tilldelas för försörjningsstödet.
Vi från Alliansen vill till nästa nämndmöte få ta del av de åtgärdsplaner som ska upprättas inom varje enhet som prognostiseras med ett underskott.
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 6/212-2011 med förslag till beslut att
1. Stadsdelsnämnden beslutar att godkänna rapporten.
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och hörde enhälligt bifall därtill
att godkänna rapporten
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 7/229-2011 med förslag till beslut
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar.
2. Omedelbar justering, ärendet sänds till Äldrenämnden.
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och hörde enhälligt bifall därtill. Han yrkade även om omedelbar justering av paragrafen och fick bifall även därtill.
1. godkänna förvaltningens svar
2. Omedelbar justera paragrafen samt att sända ärendet till Äldrenämnden.
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 1.4/756-2010 med förslag till beslut att
1. Stadsdelsnämnden beslutar att godkänna redovisningen.
att godkänna redovisningen
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 1.5.1/116-2011 med förslag till beslut att
1. Stadsdelsnämnden beslutar att som sitt yttrande till Kommunstyrelsen överlämna detta tjänsteutlåtande.
2. Omedelbar justering.
Yrkande Alliansen, (m) samt (fp) yrkar genom ordföranden Jan Jönsson (fp) om bifall till förvaltningens förslag till beslut. Vice ordföranden Robert Lagergren (s) yrkar bifall till förmån för (s):s förslag till beslut enligt bilaga ett. Ledamoten Rebwar Hassan (mp) ställer sig bakom socialdemokraternas förslag till beslut, tillika gör vänsterpartiet genom ledamoten Rudy Espinoza (v). Ordföranden Jan Jönsson (fp) finner två förslag till beslut, förvaltningens samt minoritetens (s), (v), (mp) förslag till beslut. Han ställer de bägge förslagen till beslut mot varandra och hör bifall till förvaltningens förslag till beslut. Minoriteten (s), (v), (mp) reserverar sig genom vice ordföranden Robert Lagergren (s) till förmån för (s):s förslag till beslut enligt bilaga ett.
1. som sitt yttrande till Kommunstyrelsen överlämna detta tjänsteutlåtande.
2. omedelbart justera paragrafen.
Reservationer Minoriteten (s), (v), (mp) reserverar sig genom vice ordföranden Robert Lagergren (s) till förmån för (s):s förslag till beslut enligt bilaga ett.
Bilaga ett Förslag till beslut (s) med stöd av (v) samt (mp)
Med stöd av (v) samt (mp)
Ärende 9
Dnr. 1.5.1/116-2011
Motion om avgiften till familjerådgivning – Remiss från Kommunstyrelsen KS dnr 325-303/2011
Förslag till beslut
1. Stadsdelsnämnden beslutar att som sitt yttrande till kommunstyrelsen överlämna detta tjänsteutlåtande.
Att därutöver anföra
Vi instämmer i förvaltningens förslag till tjänsteutlåtande samt håller med motionärens förslag till beslut att avgiften sänks och utreds. Vidare håller vi med motionären om att en konsekvensanalys ska genomföras.
Vi bör även ta hänsyn till att våra invånares medelinkomst är hälften så högt som invånarna som bor i innerstaden. Därför bör rådgivning av denna sort som gynnar vår stadsdel vara kostnadsanpassad efter dess invånare.
Man ska även utreda möjligheten till införande av ett högkostnadsskydd till familjer som behöver flera avstämningsmöten.
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 1.5.3/235-2011 med förslag till beslut att
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens svar på remisserna.
Ersättaren Petra Holda (m) anmäler för alliansen (m) samt (fp) ett särskilt uttalande enligt bilaga ett samt yrkar om bifall till förvaltningens förslag till beslut. Ledamoten Mika Eskelinen (m) tar detta ersättaryrkande som sitt yrkande. Ledamoten Liliane Svensson (s) anmäler ett särskilt uttalande för minoriteten (s), (v), (mp) enligt bilaga två. Ordföranden Jan Jönsson (fp) finner ett förslag till beslut, förvaltningen och hör bifall till detta. Han yrkar även om omedelbar justering av paragrafen och får bifall till detta.
1. godkänna förvaltningens svar på remisserna.
Särskilda uttalanden Ersättaren Petra Holda (m) anmäler för alliansen (m) samt (fp) ett särskilt uttalande enligt bilaga ett samt yrkar om bifall till förvaltningens förslag till beslut. Ledamoten Mika Eskelinen (m) tar detta ersättaryrkande som sitt yrkande. Ledamoten Liliane Svensson (s) anmäler ett särskilt uttalande för minoriteten (s), (v), (mp) enligt bilaga två.
Bilaga ett särskilt uttalande (m) samt (fp)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Remiss: Återvinningsstationer i Skärholmen. Dnr 1.5.3/235-2011
Vi i Alliansen ser att återvinningsstationer måste placeras på de platser som är anvisade och att dessa inte ställs upp på platser som kan medföra fara för trafikanter och gående. Om det skulle upptäckas att återvinningsstationerna skulle stå fel måste de flyttas snarast. Vidare vill vi det ska vara tydligt skyltat om att man ska sortera sina sopor och att områdena kring stationerna hålls rena och att behållarna inte tillåts bli överfulla så de ofta är idag.
Bilaga två Minoriteten (s), (v), (mp)
Skärholmens stadsdelsnämnd
Rebwar Hassan m.fl. (mp)
Rudy Espinoza m.fl. (V)
Ärende 26
Remiss: Återvinningsstationer i Skärholmen, dnr 1.5.3/235-2011.
Vi godkänner förvaltningens svar på remissen i sin helhet och håller med om att det görs alldeles för lite för utveckla återvinningsstationer i såväl Skärholmen som i hela Stockholm. I takt med att vi blir fler stockholmare höjs kraven på avfallshanteringen och att vi har tillräckligt med återvinningsstationer och återvinningscentraler. När människor och omvärlden på allvar börjar prioritera miljö- och klimatfrågor är det beklagligt att Alliansen i Stockholm går ett steg bakåt, helt utan plan för att utveckla miljöarbetet i staden. Vad gäller Återvinningsstationer är det alldeles tydligt att det saknas en plan för utvidgningen av återvinningscentraler i Stockholm idag. För oss är det viktigt att återvinningscentralerna i Stockholm blir fler och får utökad kapacitet samt att tillgängligheten till återvinningsstationer förbättras. Vi kan konstatera att staden behöver en helhetsplan för hur detta ska kunna ske.
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande dnr 1.5.1/161-2011 med förslag till beslut
1. att lämna remissen utan eget ställningstagande.
Yrkande Ledamoten Mika Eskelinen (m) anför för alliansen (m) samt (fp) att man ställer sig positiv till nyetableringar och satsningar på ytterstadsområden inom kulturområdet och ser det som självklart att även ytterstaden ska tas med i planeringen för storsatsningar som ett Operahus. Vice ordföranden Robert Lagergren (s) yrkar för minoriteten (s), (v), (mp) om bifall till eget förslag till beslut enligt bilaga ett. Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut. Han finner två förslag till beslut, förvaltningens samt det för (s), (v) och (mp) gemensamma förslaget till beslut enligt bilaga ett. Han ställer de bägge förslagen till beslut mot varandra och hör bifall till förvaltningens förslag till beslut. Han yrkar även om omedelbar justering av paragrafen och hör bifall även till detta. Mot beslutet reserverar sig minoriteten (s), (v), (mp) genom vice ordföranden Robert Lagergren (s)
1. lämna remissen utan eget ställningstagande.
Reservationer Mot beslutet reserverar sig minoriteten (s), (v), (mp) genom vice ordföranden Robert Lagergren (s)
Bilaga ett Förslag till beslut från (s), (v), (mp)
Robert Lagergren m.fl. (s) med stöd av (v) samt (mp)
Ärende 27
Dnr.1.5.1/161-2011
Remissvar: Motion av Malte Sigemalm (S) om nytt operahus till Stockholms ytterområde.
Att Skärholmens stadsdel ser positivt på att utreda möjligheten att förlägga ett operahus i området.
Omedelbar justering.
Att därutöver anföra nedanstående.
Skärholmen och därmed sydvästra ytterstaden bör ha mer att erbjuda Stockholms stads och Sveriges innevånare än ett stort köpcentrum, torghandel och kyrkor.
Vi håller fullt med motionärens idé om att förlägga ett operahus i ytterstaden och helst i vår omgivning. Vi behöver satsa även på annan kultur än puckelbollplaner och konstgräs. Exempelvis kultur som kan innebära att det skapas arbetstillfällen och investeringsintressen i vår stadsdel.
Ett operahus i vårt område skulle innebära en större attraktion till att bo, vistas och arbeta i stadsdelen. Det skulle öppna upp möjligheter till att bygga flera bostäder, kanske till och med hotell för att ta emot besökande turister.
Detta projekt skulle med stor sannolikhet främja restaurangbranschen och även detalj- och partihandeln i vårt område. Skärholmen skulle få en egen identitet och inte bara förknippas till att vara granne till Kungens kurva samt ett centrum med butiker. Turisternas och invånarnas valmöjlighet att ta del av natur, kultur och shopping skulle öka i vår stadsdel. Vilket i sin tur leder till flera arbetstillfällen.
Operahus är förvisso inte ett kommunalt uppdrag men det skulle vara bra att få en statlig verksamhet till vårt område. Det skulle öppna upp möjligheter för vår stadsdel att möta invånarnas behov och intressen.
Sammanträdesprotokoll 6/2011-05-19
Del II Öppna delen
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 8/249-2011 med förslag till beslut att
1. Stadsdelsnämnden utser sex ledamöter till lokala handikapprådet enligt nominering från handikapporganisationernas samarbetsorgan (HSO) i Stockholm.
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och hörde enhälligt bifall därtill
1. enligt nominering från handikapporganisationernas samarbetsorgan (HSO) i Stockholm utse sex ledamöter till lokala handikapprådet
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 8/314-2011 med förslag till beslut att
1. Skärholmens stadsdelsnämnd beslutar att de utredare som är anställda vid bedömnings-/förmedlingskansliet vid socialförvaltningen får fortsatt rätt att för stadsdelsnämndens räkning göra en bedömning av ersättningsnivåer för LSS-beslut som beviljats för gruppboende, korttidshem eller daglig verksamhet enligt LSS samt matchning av grupp- och servicebostäder.
2. Denna fortsatta delegering ska gälla från och med 2011-05-01 och tillsvidare.
3. Skärholmens stadsdelsnämnd beslutar om omedelbar justering.
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade om bifall till förvaltningens förslag till beslut samt till att paragrafen omedelbart justeras och hörde bifall till detta.
1. de utredare som är anställda vid bedömnings-/förmedlingskansliet vid socialförvaltningen får fortsatt rätt att för stadsdelsnämndens räkning göra en bedömning av ersättningsnivåer för LSS-beslut som beviljats för gruppboende, korttidshem eller daglig verksamhet enligt LSS samt matchning av grupp- och servicebostäder.
2. denna fortsatta delegering ska gälla från och med 2011-05-01 och tillsvidare.
3. omedelbart justera paragrafen.
A. Verksamhetsberättelse PRO Sätra, dnr 5/213-2010.
B. Verksamhetsberättelse PRO Skärholmen, dnr 5/213-2010.
C. Protokoll Pensionärsrådet 2011-04-06.
D. Missiv, badvattenprofiler från Miljöförvaltningen.
E. Anmälan av arkivorganisation för Skärholmens stadsdelsförvaltning 2011, dnr 2.8/315-2011.
F. Anmälan av svar och redovisning efter tillsyn av plaskdammar, dnr 1.4/147-2011.
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade att anmälningarna A – F godkänns och läggs till handlingarna och hörde enhälligt bifall därtill.
att godkänna anmälningarna A – F samt att lägga dem till handlingarna
Förelåg anmälan balanslistan uppdrag SDN 6/2011-05-19
Yrkande Ordföranden Jan Jönsson (fp) yrkade att balanslistan läggs till handlingarna och hörde bifall därtill.
att lägga balanslistan till handlingarna
Förelåg förvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 1.1/763-2011 med förslag till beslut
att enligt 6 kap. 36 § kommunallagen uppdra åt stadsdelsnämndens ordförande, ordförande i sociala delegationen, vice ordförande i sociala delegationen samt ledamöterna Mats Engström (M), Cecilia Carpelan (FP) och Rebwar Hassan (MP) att besluta på nämndens vägnar i ärenden som rör enskilda individer och är så brådskande att nämndens avgörande inte kan avvaktas.
att stadsdelsnämnden förordnar stadsdelsnämndens ordförande, ordförande i sociala delegation, vice ordförande i sociala delegationen samt ledamöterna Mats Engström (M), Cecilia Carpelan (FP) och Rebwar Hassan (MP) rätten att fatta ordförandebeslut enligt 9 § LVU, § 30, st. 2 LVU och § 31 LVU.
att till stadsdelsnämndens ordförande, ordförande i sociala delegationen, vice ordförande i sociala delegationen samt ledamöterna Mats Engström (M), Cecilia Carpelan (FP och Rebwar Hassan (MP) delegeras beslutanderätt avseende beslut enligt 6 § LVU, § 11 LVU, 43 § p 1 LVU, § 27 LVU och § 13 LVM.
att omedelbart justera paragrafen
A. Skrivelse: Begäran om att Skärholmen ska bli remissinstans i projekteringen och bygget av Förbifart Stockholm.
Yrkande Ledamoten Mika Eskelinen (m) yrkade för hela nämnden (m), (fp), (s), (v), (mp) om bifall till förslag till beslut enligt bilaga ett. Ordföranden Jan Jönsson (fp) hörde enhälligt bifall därtill.
Beslut Skärholmens stadsdelsnämnd beslöt enhälligt
- Att stadsdelsnämnden tillskriver Trafikverket med en begäran om att få bli remissinstans för alla delar av Förbifart Stockholm som berör Skärholmen, både i Stockholms stad och Huddinge kommun/ Kungens Kurva
- Att stadsdelsnämnden tillskriver Trafikkontoret om att Skärholmens stadsdelsnämnd alltid ska inbjudas som remissinstans för frågor som berör Förbifart Stockholm i Skärholmen och Huddinge kommun/Kungens-Kurva.
- Att beslutet skickas för kännedom till Kommunstyrelsen
- Att därutöver anföra:
Förbifart Stockholm är ett enormt projekt som kommer att påverka Skärholmens utveckling, kommunikationer och miljö under lång tid framöver. Framför allt kommer bygget av Sveriges största trafikplats i Kungens-Kurva att påverka kommunikationerna under byggtiden.
Stockholms stad är en av Trafikverkets remissinstanser. De delar som framför allt berör Skärholmen ligger dock i Huddinge kommun. Det är viktigt att Skärholmens invånare, genom stadsdelsnämnden, ges möjligheter att följa projekteringen och bygget och komma med synpunkter som berör både de delar som berör Skärholmssidan och Huddingesidan.
Därför hemställer vi om att Skärholmens stadsdelsnämnd ska få bli egen remissinstans hos Trafikverket, samt att Trafikkontoret ska bjuda in Skärholmens stadsdelsnämnd som remissinstans när Stockholms stad ska besvara remisser som även berör Huddinge kommun/Kungens Kurva.
Bilaga ett Gemensam skrivelse från (m), (fp), (s), (v), (mp)
Skrivelse: Begäran om att Skärholmen ska bli remissinstans i projekteringen och bygget av Förbifart Stockholm
Rebwar Hassan m.fl. (MP)
Förslag till beslut:
Att stadsdelsnämnden tillskriver Trafikverket med en begäran om att få bli remissinstans för alla delar av Förbifart Stockholm som berör Skärholmen, både i Stockholms stad och Huddinge kommun/Kungens-Kurva
Att stadsdelsnämnden tillskriver Trafikkontoret om att Skärholmens stadsdelsnämnd alltid ska inbjudas som remissinstans för frågor som berör Förbifart Stockholm i Skärholmen och Huddinge kommun/Kungens-Kurva.
Att beslutet skickas för kännedom till Kommunstyrelsen
Att därutöver anföra:
§ 33 Övriga frågor
B. Skrivelse: Vattenfontäner och städning av Skärholmens torg
Yrkande Ledamoten Mika Eskelinen (m) yrkade för alliansen (m), (fp) om bifall till eget förslag till beslut enligt bilaga två. Vice ordföranden Robert Lagergren (s) anslöt sig för minoriteten (s), (v), (mp) till detta yrkande. Ordförande Jan Jönsson (fp) hörde enhälligt bifall till yrkandet.
förvaltning hemställer hos trafikkontoret om förstärkt städning och service av vattenfontäner samt Skärholmens torg.
Vattenfontänerna i Skärholmen är mycket fina och ger ett positivt intryck av Skärholmens centrum när man kommer upp från T-banan. Många av våra medborgare tycker om fontänerna.
Det som vi tyvärr ser, särskilt under helgerna, är att det ofta är mycket smuts i vattnet och många gånger sprutar inte vattnet som det ska. Även städningen på och runt Skärholmens torg är i många fall dålig, detta ger en försämrad bild av Skärholmen för medborgare och även turister.
Därför vill vi i Alliansen att förvaltning hemställer hos trafikkontoret om förstärkt städning och service av vattenfontäner samt Skärholmens torg.
Förslagsvis kan vi ta hjälp av sommarjobbare som kan bidra med att göra Skärholmen renare och trevligare om vi kan få bidrag för detta.
Bilaga två Skrivelse från Alliansen (m), (fp) med stöd av Minoriteten (s), (v), (mp)
Skrivelse: Vattenfontäner och städning av Skärholmens torg.
Stadsdelsnämnden beslutar att förvaltning hemställer hos trafikkontoret om förstärkt städning och service av vattenfontäner samt Skärholmens torg.
C. Skrivelse: Förslag gällande utskick av handlingar
Yrkande Ledamoten Mika Eskelinen (m) yrkade bifall till eget förslag till beslut från (m), (fp) enligt bilaga tre. Ledamoten Rebwar Hassan (mp) för (mp) samt ledamoten Rudy Espino (v) för (v) anslöt sig till detta yrkande. Tillika gjorde vice ordföranden Robert Lagergren (s) för (s). Ordföranden Jan Jönsson (fp) hörde enhälligt bifall till förslaget till beslut.
uppdra åt förvaltningen att bereda frågan om hur utskick av handlingar kan ske genom användande av läsplattor.
Stadsdelens nämndledamöter får en mängd handlingar utskickade till varje stadsdelsnämndsmöte och utskottet för sociala delegerade. Detta kostar enormt mycket pengar i form av papper och bläck samt den tid som läggs ner på kopiering och distribution, även belastningen på miljön är stor.
Vissa stadsdelar har försökt att ta fram alternativa metoder istället för utskick där man bla använder sig av USB minnen. Nackdelen med ett USB minne är att man inte kan anteckna något på mötet såvida man inte har en dator. Södermalms stadsdel har tagit fram ett förslag på att införskaffa läsplattor (iPad). Detta sistnämnda förslaget skulle fungera mycket väl då man kan läsa, skriva och även svara på mail om man har frågor om ärendet till en tjänsteman.
Kostnad (siffrorna är uppskattade)
För stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare förbrukas under ett år ca 600 kg papper till en kostnad på ca 80 000 kr. Förutom detta lägger personalen ner ca 200 arbetstimmar i månaden för kopiering och utkörning till en kostnad på ca 50 000 kr. Till detta tillkommer all personal och fackliga representanter som medverkar på mötena och som ska ha handlingar.
Miljöpåverkan
Om vi kan hitta ett digitalt alternativ så kan vi göra besparingar samtidigt som vi skonar miljön i och med att vi använder mindre papper och kuvert, porto, bläck, minska behovet av kopiering och utkörning etc.
Argument för att göra digitalisera nämndhandlingarna
Säkerhet - Om papper för de slutna ärendena kommer på vift idag så är de förlorade och i cirkulation. En iPad kan förses med lösenordsskydd, om den skulle försvinna så kan man låsa den på distans och spåra den.
Kostnader - Redan inom 8 månader (enligt SKL) är varianten med iPad billigare än pappersutskicken vars kostnader är konstanta.
Miljövinster - 100% mindre förbrukning av följande; Papper, kuvert, bläck, tryck, restprodukter (klammer, gummisnoddar, bläckpatroner etc.), destruktion av slutna ärenden, återvinning, utkörning, etc.
Effektiviseringsvinster - Förvaltningen kan lägga färre arbetstimmar på kopiering, utkörning, uppdatering av ärendeversioner som också måste skrivas ut och köras ut, nya ärenden kommer ut till nämnden direkt utan fördröjning.
Sökbarheten - Digitala handlingar blir sökbara för nämnden på ett effektivt sätt. Vi kan söka på formuleringar, diarienummer eller annan text och hålla arkiv på äldre öppna handlingar.
Bilaga tre Skrivelse från Alliansen (m),(fp) med stöd av (s), (v), (mp)
Skrivelse: Förslag gällande utskick av handlingar.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda frågan om hur utskick av handlingar kan ske genom användande av läsplattor.
Då inga andra övriga ärenden än A-C förelåg tackade ordföranden Jan Jönsson (fp) för visat intresse och avslutade sammanträdet kl. 19.10.