Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2008-05-20
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utsåg vice ordföranden Jan Valeskog (s) att tillsammans med ordföranden Mikael Söderlund (m) justera dagens protokoll. Justering sker senast den 3 juni 2008.
Skrivelser för beredning
Anmälan gjordes av inkomna skrivelser till trafik- och renhållningsnämnden enligt följande:
1. Gör Hornsgatan till en trivsammare stadsmiljö med bättre luft och grönska, från Mikael Söderlund m fl (m), Inge-Britt Lundin (fp) och Anders Broberg (kd).
2. Jämställdhet i trafiken? Från Torhild Lamo och Kajsa Stenfeldt båda (v).
3. Spårvagn i Stockholms innerstad? Från Torhild Lamo och Kajsa Stenfeldt båda (v).
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att överlämna skrivelserna till trafikkontoret för beredning.
Svar på fråga om trafiksäkerhet vid Djurgårdsbron
Tjänstemannen Anette Scheibe svarade på fråga ställd av ledamoten Mats Lindqvist (mp) på sammanträdet den 25 april, om trafiksäkerheten i samband med den pågående renoveringen av Djurgårdsbron. Ombyggnationen är nu färdig och endast målning återstår. Framkomlighetsproblem för t.ex. Räddningstjänst har inte rapporterats. Arbetet har utförts enligt gällande riktlinjer.
Trafik- och renhållningsnämnden tackade för informationen.
Deltagande vid ITS World Congress 2008
ITS (Intelligent Transport systems) World Congress hålls den 16 – 20 november 2008 i New York. Nämndens deltagande vid kongressen behandlades.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att delta vid ITS World Congress med 1 + 1.
Anmälan av förvaltningschefens semester och tillförordnad förvaltningschef
En promemoria med förteckning över förvaltningschefens planerade semester och tillförordnad förvaltningschef är delad till nämnden
Trafik- och renhållningsnämnden godkände anmälan i enlighet med utdelad förteckning.
Anmälan av frågor
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) anmälde följande frågor till trafikkontoret:
1. Vad avser Trafikkontoret att göra med genomfartstrafiken genom Bromma?
2. När kommer svaret på skrivelse från Farsta stadsdelsnämnd?
3. Vad har hänt med cykelbanorna på Djurgårdsvägen?
4. Ska en ny väg byggas på Långholmen?
5. Vad händer just nu på Gjörwellsgatan?
6. Vad görs för att ”Felanmälan inom Stockholms stad” ska fungera bättre?
7. Hur kan skräpdumpningarna på och runt Högdalstopparna förhindras?
8. Vad kan göras åt bilarna uppe på Hökarängstorget?
Ledamoten Torhild Lamo (v) anmälde följande frågor till trafikkontoret:
1. Ny cykelväg är nu klar vid Tegelbacken men det saknas övergångsställen och det är svårt att ta sig fram mellan busshållsplatserna. På vilket sätt och när ska detta lösas?
2. Tidigare fanns markeringar för cykel- respektive gångtrafikanter på den gemensamma gång- och cykelvägen på sträckan bron Kungsholmen – Riddarholmen – Södermalm. Nu är dessa dels bortslitna och dels har de försvunnit med ny bro. Det resulterar i kaos för såväl cyklister som fotgängare. Kan detta åtgärdas inför sommaren då antalet cyklister sannolikt ökar?
Tjänstemannen Anette Scheibe svarade på frågan från ledamoten Mats Lindqvist om cykelbanor. Avseende cykelbanor på Djurgårdsvägen är det Djurgårdsförvaltningen som är väghållare och som ansvarar för ombyggnationerna.
Avseende Gjörwellsgatan hänvisades till kontorets redovisning och föredragning av ärende nr 17 på dagens sammanträde.
Trafik- och renhållningsnämnden tackade för informationen och uppdrog åt trafikkontoret att besvara de övriga frågorna vid ett kommande sammanträde.
Anmälan gjordes av inkomna skrivelser, protokollsutdrag m m till trafik- och renhållningsnämnden vilka förtecknats i promemoria av den 13 maj 2008 och vad gäller senare inkomna skrivelser m m, i promemoria av den 19 maj 2008.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att godkänna anmälan.
Dnr T2008-010-00513
Trafikkontoret hade den 28 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att lägga anmälan till handlingarna.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt enligt kontorets förslag.
Dnr T2008-111-01359
Protokollsutdrag
Trafikkontoret hade den 13 maj 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner tertialrapport 1 och överlämnar den till kommunstyrelsen.
2. Nämnden hemställer om omslutningsförändring om 94,5 mnkr hos kommunstyrelsen.
3. Nämnden godkänner förslag till indikatorer i miljöprogrammet.
Frågor ställdes och besvarades.
Yrkanden
Bifall yrkades till kontorets förslag.
Ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga A1.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade, efter propositioner på framställda yrkanden, enligt det av ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) framställda yrkandet d v s:
1. Kontorets förslag godkänns i huvudsak.
2. Därutöver anförs följande:
God budgetdisciplin och hushållning med skattebetalarnas medel ska genomsyra hela stadens verksamhet. För att hantera de oundvikliga kostnadsökningarna i de prioriterade projekten måste andra, något mindre akuta, investeringar minskas, skjutas fram eller avbrytas.
Trafikkontoret måste därför framöver ha än mer tydligt fokus på de grundläggande investeringarna, drift, underhåll och projekten mot kapitalförstöring.
Underhållsskulden ska bearbetas, väghållningsansvaret med framkomlighet, snöröjning och alla former av städning av gator och parker ska fungera innan åtgärder av mer kosmetisk karaktär kan genomföras.
Trafik- och renhållningsnämnden förutsätter att alla avdelningar inom kontoret arbetar lika målmedvetet med ekonomistyrning och budgethållning. Oaviserade underskott är i grunden inte acceptabla och kräver åtgärder på den aktuella avdelningen så att nämndens och ytterst kommunfullmäktiges mål uppnås.
Reservation
Mot beslutet reserverade sig vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till kontorets förslag.
Särskilt uttalande
Särskilt uttalande gavs av vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) enligt bilaga A2.
Paragrafen förklarades omedelbart justerad.
Dnr T2008-510-00775
Trafikkontoret samt exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret hade den 17 april 2008 avgivit gemensamt tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs – vad avser trafik- och renhållningsnämnden – enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorens utlåtande som svar på motion 2008:20.
2. Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt enligt kontorens förslag.
Dnr T2008-000-00792
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner och överlämnar kontorets utlåtande som svar på remissen till kommunstyrelsen.
Anmälan gjordes av protokoll från handikapprådets sammanträde nr 3 den 28 februari 2008.
Trafik- och renhållningsnämnden godkände anmälan.
Dnr T2007-410-04546
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar till Länsrätten i Stockholms län överlämna kontorets utlåtande.
Dnr T2007-512-01604
Trafikkontoret samt exploateringskontoret hade den 24 april 2008 avgivit gemensamt tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs – vad avser trafik- och renhållningsnämnden – enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som inlägg överlämna och åberopa kontorens gemensamma utlåtande.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga B1.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt, efter propositioner på framställda yrkanden, enligt kontorets förslag:
Mot beslutet reserverade sig vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga B1.
Särskilt uttalande gavs av ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) enligt bilaga B2.
Dnr T2008-000-01123
Trafikkontoret hade den 11 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I ärendet förelåg även yttrande från nämndens handikappråd inkommen den 13 maj 2008. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åberopa kontorets utlåtande.
Dnr T2006-512-02947
Trafikkontoret samt exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret hade den 22 april 2008 avgivit gemensamt tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs – vad avser trafik- och renhållningsnämnden – enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner lämnad redovisning i det gemensamma utlåtandet.
Särskilda uttalanden
Särskilt uttalande gavs av ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) enligt bilaga C1.
Särskilt uttalande gavs av ledamoten Torhild Lamo (v) enligt bilaga C2.
Ersättaryttrande
Ersättaryttrande gavs av ersättaren Kajsa Stenfelt (v) i enligt bilaga C2.
Dnr T2008-320-00610
Trafikkontoret hade den 25 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I ärendet förelåg även skrivelse från Gamla stans soc.dem.förening inkommen den 19 maj 2008. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
2. Nämnden ger trafikkontoret i uppdrag att genomföra de trafikjusteringar som föreslås i utlåtandet.
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att bordlägga ärendet.
Dnr T2007-321-04294
Trafikkontoret hade den 16 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att godkänna kontorets redovisning av åtgärdsprogrammet.
2. Nämnden beslutar att översända redovisningen till kommunstyrelsen för fortsatt handläggning av åtgärdsprogrammet.
OS (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga D1.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga D2.
Stockholm är inne i en tillväxtfas som saknar motstycke i stadens moderna historia. Ekonomin går för högvarv samtidigt som befolkningen blir allt större. År 2030 beräknas stadens befolkning ha ökat med 150 000 personer till närmare en miljon invånare. Redan idag är efterfrågan på bostäder i Stockholm stor och priserna mycket höga i jämförelse med resten av Sverige. Att skapa förutsättningar för ett fortsatt starkt bostadsbyggande har därför hög prioritet. Åtgärdsprogram som detta riskerar att få allvarliga konsekvenser för dagens positiva utveckling.
Det tillvägagångssätt som används i Stockholm har säkrat att nya bostäder blivit godtagbara ur bullersynpunkt. Kraven på ljudförhållanden inomhus klaras alltid, och i varje ny lägenhet är det möjligt att inreda sovrum mot den tysta sidan. Ljudnivåerna i en tät storstad är dock av naturliga skäl högre än på många andra platser. En viss tolerans för bullerstörningar utomhus måste därför accepteras i stadens centrala delar. Det faktum att dessa bostäder idag betingar ett kvadratmeterpris som är högst i Sverige visar också att det finns många människor som anser att fördelarna med att bo centralt i en storstad överväger nackdelarna. Därför är det inte heller rimligt att statliga riktlinjer förhindrar utbyggnaden i områden, där många människor allra helst vill bo.
Stockholm är en av de kommuner i landet som arbetat mest med frågan om bullrets hälsoeffekter. I detta arbete ingår att kartlägga buller, vidta åtgärder vid bullerkällan, genomföra förbättringar i befintlig bebyggelse samt följa upp hur människor upplever störningar från trafikbuller. Staden har på flera sätt verkat för minskat trafikbuller, bland annat genom att delfinansiera tunnelförläggningen av stora trafikleder, så som Södra och Norra Länken
Redan dagens hårda regler för buller och annan miljöpåverkan försvårar byggandet av den täta staden. Bostadsbyggandet kompliceras inte minst av den bristande samordningen mellan Plan- och bygglagen och Miljöbalken. En bostadsmiljö som ur bullersynpunkt anses lämplig enligt PBL kan senare bedömas innebära olägenheter för människors hälsa enligt Miljöbalken. Ett föreläggande riktas då mot den som ansvarar för bullerstörningen och inte mot den som antagit planen. Föreläggandena kan tvinga väg- eller spårhållaren till kostsamma bullerskyddsåtgärder. Risken för framtida ingripanden har medfört att Vägverket och SL överklagat ett antal detaljplaner i Stockholm. En ytterligare skärpning av rådande praxis skulle motverka den täta staden, bostadsbyggandet och uppfyllandet av andra väsentliga miljömål. Situationen på Stockholms bostadsmarknad med högst kvadratmeterpriser i några av de mest bullerutsatta områdena bekräftar också att människor prioriterar att bo centralt framför låga bullernivåer. Det är inte rimligt att statliga riktlinjer förhindrar utbyggnaden i områden där många människor allra helst vill bo.
Reservationer
Mot beslutet reserverade sig vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga D2.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Mats Lindqvist (m) och ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2007-340-01667
Trafikkontoret hade den 15 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I ärendet förelåg även protokollsutdrag från nämndens handikappråd inkommen den 13 maj 2008. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden ger kontoret i uppdrag att anlägga vinkelparkering på gator enligt kontorets utlåtande.
Ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga E1.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga E2.
Ledamoten Torhild Lamo (v) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga E3.
1. Kontorets förslag godkänns delvis.
2. Föreslagna vinkelparkeringar på gator godkänns i enlighet med kontorets förslag.
3. Kontoret får i uppdrag att återkomma med ytterligare förslag på vinkelparkeringar.
4. Därutöver anförs följande:
Den expansion som Stockholm nu genomgår saknar motstycke i jämförelse med de decennierna. Fram till år 2030 beräknas stadens invånarantal öka till en miljon. Detta ställer höga krav på hur trafiken planeras. Den största utbyggnaden av kollektivtrafiken sedan tunnelbanan genomförs samtidigt som ny vägkapacitet mellan norr och söder skapas. Som ett självklart led i den växande staden behöver också antalet parkeringsplatser utökas. Fler vinkelparkeringar är ett sätt att skapa fler parkeringsplatser på en begränsad yta.
Det är inte hållbart att trafikanterna dag efter dag åker varv på varv för att hitta parkering i närheten av sin bostad eller annan målpunkt. Detta är både negativt ur ett miljöperspektiv och ur ett mänskligt perspektiv där vardagens alla sysslor ska hinnas med.
Framtidens stad kräver lösningar som förstår staden och bejakar dess utveckling, vilket även innefattar parkeringsmöjligheterna för stadens invånare. Trafikkontorets arbete med fler vinkelparkeringar har pågått under en längre tid och nämnden anser att nya parkeringsplatser måste bli verklighet inom kort. Därför anser nämnden att kontoret ska anlägga vinkelparkeringar på gator i enlighet med tjänsteutlåtande samt därutöver återkomma med ytterligare förslag på vinkelparkeringar i staden.
Mot beslutet reserverade sig vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till kontorets förslag.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Mats Lindqvist (mp) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga E2.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga E3.
Ersättaryttrande gavs av ersättaren Kajsa Stenfelt (v) i enligt bilaga E3.
Dnr T2008-020-01762
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner föreslagen inriktning för flytt av Trafik Stockholm samt överlämnar ärendet till kommunfullmäktige för beslut.
Dnr T2008-320-01667
Trafikkontoret hade den 12 maj 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner redovisningen.
Tjänstemännen från trafikkontoret Anette Scheibe och Lars Jolérus föredrog ärendet. Frågor ställdes och besvarades.
Dnr T2008-440-01484
Trafikkontoret hade den 23 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att ge kontoret i uppdrag att genomföra upphandlingen av denna entreprenad och ge trafikdirektören i uppdrag att fatta tilldelnings- och anskaffningsbeslut.2. Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
Ledamoten Torhild Lamo (v) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga F.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga F.
Ersättaryttrande gavs av ersättaren Kajsa Stenfelt (v) i enligt bilaga F.
Dnr T2008-007-01149
Trafikkontoret samt exploateringskontoret hade den 25 april 2008 avgivit gemensamt tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs – vad avser trafik- och renhållningsnämnden – enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden besvarar kommunstyrelsens remiss av klimatberedningens slutbetänkande med kontorens gemensamma utlåtande.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Torhild Lamo (v) yrkade bifall till gemensamt förslag som redovisas i bilaga G1.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga G1.
Särskilt uttalande gavs av vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) enligt bilaga G2.
Ersättaryttrande gavs av ersättaren Kajsa Stenfelt (v) i enligt bilaga G1.
Ärendet utgår.
Dnr T2008-702-01613
Trafikkontoret har avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att uppdra åt kontoret att genomföra upphandlingen samt ge förvaltningschefen i uppdrag att teckna avtal med vald entreprenör eller valda entreprenörer i enlighet med resultatet från utvärderingen av inkomna anbud.
Dnr T2008-703-01628
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att uppdra åt kontoret att genomföra upphandlingen samt ge förvaltningschefen i uppdrag att teckna avtal med vald entreprenör.
Dnr T2008-703-01629
Trafikkontoret hade den 29 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt förvaltningschefen att förlänga avtalen med ett år.
Dnr T2008-703-00294
Dnr T2008-703-01630
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner rapporten och lägger den till handlingarna.
Dnr T2008-700-00881
1. Trafik- och renhållningsnämnden tillstyrker i huvudsak Naturvårdsverkets förslag till förenkling av reglerna för avfallstransportörer och överlämnar kontorets utlåtande som svar på remissen till kommunstyrelsen.
Dnr T2008-702-01593
Trafikkontoret hade den 25 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Lägesrapporten godkänns och läggs till handlingarna.
Ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga H1.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Torhild Lamo (v) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga H2.
2. Kontoret får i uppdrag att återkomma med förslag till fler platser för nedgrävning av återvinningsstationer,
3. Kontoret får i uppdrag att återkomma med förslag till fler platser för pocketstationer.
Det råder säkerligen olika uppfattningar om hur städat det är vid stadens återvinningsstationer. Hur det är städat enligt avtal redovisas i ärendet, men inte hur folk uppfattar städningen. Stockholms invånare menar säkerligen att städat innebär att man efter tömning sopar bort småskräp och städar vid stationer rent allmänt. Det är inte en tillfredsställande lösning att trafikkontoret måste bekosta anställda som kontrollerar städning och tömning av stationerna. Det är därför viktigt att trafikkontoret intensifierar tonen mot FTI då staden inte ska lägga skattemedel på en verksamhet som redan är betald och ska ombesörjas av förpackningsindustrin.
Störst besöksfrekvens vid stationerna torde främst vara när stockholmarna är lediga vilket medför att trycket är som störst på helger. Det innebär att stationerna blir överfulla under helgerna, men tömning sker inte förrän på måndag morgon/förmiddag. Kontoret måste därför verka för att stationerna även töms och städas på helger.
Återvinningsstationernas placering och utseende är en del i arbetet med att göra Stockholm till en ren och vacker stad. För att kombinera stadens ambition att bli renare och vackrare med att ge möjligheten till återvinning för medborgarna, anser nämnden att kontoret ska arbeta vidare med nedgrävningen av återvinningsstationer vid platser som har ett högt publikt värde, till exempel kajer och torgytor där många stockholmare och turister rör sig och där återvinningsstationerna är särskilt svåra att förena med en attraktiv stadsbild.
För att möjliggöra nedgrävningen av ytterligare återvinningsstationer ska staden arbeta för att detta blir ekonomiskt möjligt och försvarbart. En rimlig förutsättning är ett delat finansiellt ansvarstagande, där även branschen och andra intressenter bidrar aktiv för att göra Stockholm till en renare och snyggare stad.
Mot beslutet reserverade sig vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Torhild Lamo (v) med hänvisning till sitt yrkande i bilaga H2.
Mot beslutet reserverade sig ledamoten Mats Lindqvist (mp) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2008-703-01617
Trafikkontoret hade den 2 april 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner rapporten om utredningen med kontorets kommentarer och lägger den till handlingarna.
Särskilt uttalande gavs av vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) enligt bilaga I.
Dnr T2007-300-04989
Bordlagt 15 april 2008 nr 16
Trafikkontoret hade den 27 mars 2008 avgivit tjänsteutlåtande i rubricerade ärende, till vilket hänvisas. I tjänsteutlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
Ordföranden Mikael Söderlund m fl (m), tjänstgörande ersättaren Åsa Nilsson Söderström (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade bifall till förslag som redovisas i bilaga J.
2. Kontoret får i uppdrag att verka för att Vägverket ändra reglerna kring vilka fordon som får stå i MC-rutor så att även smala motorcyklar/EU-mopeder med fler än två hjul kan nyttja parkeringsplatserna.
3. Därutöver anförs följande:
Teknikutvecklingen visar att reglerna för vilka motorfordon som får parkering i MC-rutor snabbt föråldras. Nya mc, med två framhjul, men som inte är bredare än vanliga mc, ökar nu i försäljning. Kontoret måste därför påtala för Vägverket att reglerna för mc-rutor behöver ändras så att även de fordon, som av alla uppfattas som mc, men som juridiskt nu inte tillåts stå i rutorna, får parkera där.
Motorcyklar/EU-mopeder är bra då de många gånger är miljövänligare än bilar, de minskar trängseln såväl på gator som på parkeringar, och de bidrar ytterst lite till försämrad luftkvalitet på grund av sin låga vikt och att de sällan framförs med dubbdäck.
Kontoret bör redovisa hur de arbetar med att underlätta för tvåhjuliga motordrivna fordon. Det skulle kunna gynnas exempelvis genom att öka antalet p-platser, och att tillåta dessa fordon i bussfiler och cykelboxar.
EU-mopedister har emellanåt svårt att lagligt, på ett enkelt sätt, ta sig mellan olika platser då vägnät och skyltning är uppbyggda då detta fordonsslag inte fanns. Kontoret bör därför göra en översyn av de vägar där förbud för EU-mopeder råder för att se om förbudet fortfarande är relevant.
***
Ordföranden Mikael Söderlund (m) gratulerade ersättaren Lars Randerz (s) som nyligen fyllt 50 år med en blomsterbukett. Blommor kommer även att skickas till ledamoten Annika Ödebrink (s) som också fyllt 50 år nyligen.
*
Slutligen hälsade ordföranden Mikael Söderlund (m) nämnden välkomna på avslutningsmingel i Prinsens Galleri efter sammanträdet den 17 juni. Separat inbjudan skickas till nämnden.