Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2008-09-30
Kommunstyrelsens beslut
- Informationen noteras
______
Ärendebeskrivning
I bilaga redovisar kommunchefen frågor av förvaltningsövergripande karaktär samt information om pågående uppdrag.
Kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige
- Delårsbokslut för 2008 godkänns
- Redovisning av helårsprognos godkänns
- 400 000 kronor för ungdomscafé flyttas från gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden till kultur- och fritidsnämnden
I bilaga redovisas delårsbokslut och helårsprognos. Rapporten omfattar resultaten för perioden januari – augusti 2008 med resultaträkning och investeringar, samt kommentarer för varje nämnd och styrelse. Rapporten innehåller också en prognos för helåret.
- Detaljplan för cirkulationsplats vid Alléplan antas
Gudöbroleden trafikeras idag av cirka 17 000 fordon per dygn. Genom att anlägga en cirkulationsplats beräknas trafikflödet förbi Alléplan förbättras samtidigt som ett minskat antal stopp ger mindre luftföroreningar.
Planförslaget har varit ute på samråd under tiden 17 mars 2008 – 11 april 2008. Under samrådstiden inkom 9 yttranden samt två efter samrådstidens utgång. Planförslaget har varit utställt för granskning under tiden 9 juni – 31 augusti 2008. Under utställningstiden inkom 5 synpunkter.
- Redovisningen av åtgärder i plan 2005-2007 noteras
- Tillgänglighetsplanen för 2008-2010 antas
Särskilt yttrande
Martin Nilsson (s-gruppen) lämnar särskilt yttrande (se bilagor).
Ersättaryttranden
Marie Åkesdotter (mp) och Inger Gemicioglu (v) lämnar ersättaryttranden (se bilagor).
I den bifogade slutredovisningen beskrivs hur väl aktiviteter från planen, Ökad delaktighet för personer med funktionshinder. Plan för Tyresö kommun 2005-2007, har genomförts.
Ett förslag till ny plan för perioden 2008-2010 har också tagits fram. Planen har ändrat namn till tillgänglighetsplan.
- Avfallsplanen ställs ut för granskning
Reservation
Martin Nilsson (s-gruppen) reserverar sig mot beslutet (se bilagor).
Marie Åkesdotter (mp) lämnar ersättaryttrande (se bilagor).
Protokollsanteckning
Till protokollet förs att Inger Gemicioglu (v) om hon hade haft rösträtt hade stött Martin Nilssons (s-gruppen) yrkande.
Enligt miljöbalken ska det för varje kommun finnas en avfallsplan. Avfallsplanen innehåller uppgifter om avfall inom kommunen och om kommunens åtgärder för att minska avfallets mängd och farlighet. Planen omfattar allt avfall som uppkommer inom kommungränsen, trots att kommunen har ett begränsat avfallsansvar. Avfallsplanen är en del av den kommunala renhållningsordningen. Genom de lokala föreskrifterna som fastställs i renhållningsordningen ska planens intentioner förverkligas. Syftet är att ge en samlad bild av dagens avfallshantering och sätta upp mål - mål som styr de egna verksamheterna, våra entreprenörer, kommunens invånare och andra aktörer inom avfallshanteringen mot ett hållbart samhälle.
Nuvarande avfallsplan fastställdes av kommunfullmäktige den 16 juni 2002 och är nu i behov av revidering. Sedan den senaste avfallsplanen har flera ändringar införts i lagstiftningen som reglerar avfallshanteringen. Det gäller bland annat höjning av skatt på avfall som deponeras, samt förbud mot att deponera brännbart och organiskt avfall. Förbränningsskatt har införts. En annan nyhet är producentansvar för elektriska och elektroniska produkter. Ytterligare har det tillkommit miljömål (delmål), bland annat ett om 35 % biologisk behandling av organiskt avfall till år 2010.
Förslaget till avfallsplan ska enligt MB 15 kap, 11 § ställas ut för granskning innan fortsatt beredning och beslut om fastställelse av föreskrifterna.
Ordförandeförslag
Att avfallsplanen ställs ut för granskning.
Yrkande
Mathias Tegnér (s-gruppen) yrkar att följande åtagande tillförs planen:
- Planeringen för den fastighetsnära sopinsamlingen påbörjas 2009 med sikte på genomförande senast 2010. Genom att arbeta för hushållsnära förpackningsinsamling kan avfall återvinnas och växthusgaser minimeras. Varje sopkärl förses med sorteringsfack för olika typer av avfall som restavfall, matavfall, förpackningar, tidningar, glas, mjukplast m.m. Detta innebär förbättrad service och att avståndet för att återvinna avfall minskar, återvinningsgraden ökar och restavfallet minskar.
Beslutsgång
Ordföranden ställer proposition på ändringsyrkandet och finner att kommunstyrelsen har avslagit detsamma.
Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget
- Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att i 2008 års driftbudget bevilja ett tilläggsanslag på tio miljoner kronor för utökat fastighetsunderhåll enligt redovisat förslag
Enligt delårsbokslutet per den 31 augusti 2008 beräknas kommunens resultat för hela året komma uppgå till 55,2 miljoner kronor, vilket är 22,0 miljoner kronor mer än det budgeterade resultatet. Med anledning av detta kan tio miljoner kronor av årets prognosticerade resultat användas till ökat fastighetsunderhåll på bl a kommunens skolbyggnader under hösten.
Av bifogad sammanställning framgår vilka planerade underhållsåtgärder som enligt tekniska kontoret är mest angelägna att tidigarelägga.
- Bifogat förslag på nya namn till valdistrikt fastställs
Länsstyrelsen har påtalat att kommunens namn på valdistrikten inte är tillräckligt beskrivande. Med anledning av detta har stadsbyggnadskontoret tagit fram förslag på nya namn för valdistrikten.
Det förslag som redovisas först i bilagan är stadsbyggnadskontorets slutliga förslag, detta förslag bygger på Länsstyrelsens riktlinjer men är något justerat efter Tyresös förhållanden. Därpå följer beskrivning av hur namnsättningen skulle se ut om Lansstyrelsens förslag följdes exakt samt vilka områden som ingår i distrikten.
Ärendets beredning
Ärendet behandlades i valnämnden 08-09-23.
- Med stöd av 4 kap 30-32 §§ Kommunallagen (1991:900) anställs för Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna från och med den 1 november 2008 till och med den 31 december 2010 en gemensam heltidsanställd politisk sekreterare till en högsta kostnad av 500 000 kr/år
- Under samma period får Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet möjlighet att anställa politisk/a sekreterare till en sammanlagd kostnad motsvarande högst 70 % av kostnaden enligt p. 1
- Kostnaden för anställningar enligt p. 1 och 2 ovan finansieras inom ramen för de medel som disponeras av kommunstyrelseförvaltningen
Ersättaryttrande
Inger Gemicioglu (v) lämnar ersättaryttrande (se bilagor).
För att renodla arbetsuppgifter och få en klar skiljelinje mellan politiska frågor och tjänstemännens arbetsuppgifter föreslås att politiska sekreterare (nedan pol sek) anställs med placering på kansli- och personalkontoret.
En tjänst på heltid som pol sek tillsätts till stöd för Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna under tiden 1 november 2008 tom 31 december 2010. Kostnaden för en pol sek beräknas till cirka 500 000 kronor per år. Beräkningen bygger på den förväntade lönekostnaden. Övriga partier representerade i fullmäktige ges motsvarande möjlighet i proportion till antalet mandat i fullmäktige.
- Sammanträdesdagar för kommunstyrelsen 2009 antas enligt förslaget nedan.
- Sammanträdesdagar för kommunfullmäktige 2009 antas enligt förslaget nedan.
Kommunkansliet har i samråd med ekonomikontoret tagit fram förslag till sammanträdesdagar för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige 2009.
Kommunstyrelsen (tisdagar) Kommunfullmäktige (torsdagar)
3 februari 19 februari
24 februari 19 mars
31 mars 16 april
28 april 14 maj
26 maj 11 juni
16 juni -
25 augusti 10 september
29 september 15 oktober
27 oktober (budget) 19 november (budget)
24 november 10 december
15 december (reserv) -
Kommunstyrelsens sammanträden inleds kl. 18:30 och kommunfullmäktiges sammanträden inleds kl. 18:00 (kommunfullmäktige 19 november inleds dock kl. 15:00).
- Inriktning vid löneöversyn godkänns enligt förslag
Lönebildningen i Tyresö kommun bygger på de centrala avtalens innehåll där lönesättningen ska bidra till att arbetsgivaren når målen för verksamheten. Lönen ska stimulera till förbättringar av verksamhetens effektivitet, produktivitet och kvalitet. Ett viktigt mål med löneöversyn 2008 är att säkerställa att osakliga löneskillnader inte förekommer i Tyresö kommun. Därför ska den genomförda lönekartläggningen ligga till grund för lönesättningen.
Behandlades i förhandlingsdelegationen 2008-09-08.
- Att införa kommunalt vårdnadsbidrag från den 1 januari 2009
- Att vårdnadsbidraget finansieras inom ram
- Att ansökan om vårdnadsbidrag kan göras från och med den 1 december 2008
- Att vårdnadsbidraget ska uppgå till 3000 kronor per barn och månad för heltid och 1500 kronor per barn och månad för halvtidsersättning
- Att modellen med dagbarnvårdare för eget barn avskaffas från den 1 januari 2009
- Att sista dagen att ansöka om att bli dagbarnvårdare för eget barn blir den 31 oktober
- Att de dagbarnvårdare för eget barn vars barn har fyllt tre år vid årsskiftet och inte utnyttjar förskola behåller sitt tillstånd till dess barnet börjar förskola eller förskoleklass
Marie Åkesdotter (mp) lämnar ersättaryttrande och Inger Gemicioglu (v) hänvisar till det ersättaryttrande som lämnades i kommunstyrelsen 2008-08-26.
Till protokollet förs att Inger Gemicioglu (v) om hon hade haft rösträtt hade stött Martin Nilssons (s-gruppen) yrkanden.
Riksdagen fattade den 21 maj 2008 beslut om att införa en ny lag om kommunalt vårdnadsbidrag. Underlag för beslutet finns i proposition 2007/08:91, Vårdnadsbidrag – familjepolitisk reform. Lagen om kommunalt vårdnadsbidrag träder i kraft den 1 juli 2008. Tyresö kommun har idag en egen lösning, dagbarnvårdare åt eget barn.
Barn- och utbildningsförvaltningen föreslår att kommunalt vårdnadsbidrag enligt ny lagstiftning införs i Tyresö kommun från den 1 januari 2009. För de familjer som finns i systemet och som vars barn vid införandet har fyllt tre år. Föreslås en övergångslösning. Dessa behåller det gamla systemet tills barnen börjar i förskoleklass, förutsatt att de inte utnyttjar barnomsorg. Under perioden fram till införandet av vårdnadsbidrag tillämpas nuvarande modell och familjer som träder in i systemet informeras om vilka förändringar som kommer att genomföras från årsskiftet. Sista dagen att ansöka om att bli dagbarnvårdare åt eget barn blir den 31 oktober 2008.
Ärendet behandlades i barn- och utbildningsnämnden 2008-06-17 och i kommunstyrelsen 2008-08-26. Vid kommunfullmäktiges sammanträde 2008-09-11 § 90 återremitterades ärendet till kommunstyrelsen för ytterligare beredning.
Ordförandeutlåtande
Införandet av ett kommunalt vårdnadsbidrag utgör en av grundstenarna i Allianspartiernas familjepolitik. Vi har full respekt för att alla inte har samma åsikt i sakfrågan rörande vårdnadsbidrag, men det finns nu efter riksdagsbeslutet nya möjligheter att genomföra en sådan reform i Tyresö kommun.
I beslutet rörande återremiss anmäldes fem frågor för ytterligare beredning som jag kommenterar var för sig i det följande.
1. Legaliteten i att bibehålla modellen med dagbarnvårdare för eget barn
Från Alliansens sida vill vi utifrån ett brukarperspektiv göra övergången från vårt nuvarande system till det generella systemet för vårdnadsbidrag som godkänts av riksdagen så mjuk som möjligt.
I övrigt hänvisar jag till den bilaga som har tagits fram av barn- och utbildningsförvaltningen beträffande likställighetsprincipen.
2. Ekonomiska konsekvenser
I barn- och utbildningsförvaltningens handlingar inför beslutet fanns ett antal beräkningar byggda på olika antaganden. Då vårdnadsbidrag i denna form inte funnits före halvårsskiftet, och de kommuner som hittills infört bidraget inte tillämpat halv ersättning, finns inte några konsekvenser från andra kommuner att jämföra med. Utifrån de beräkningar som gjorts kan var och en göra en bedömning av de ekonomiska konsekvenserna utifrån olika antaganden. Vad det verkliga utfallet blir går inte att prognosticera i förväg.
Grunden för de beräkningar som gjorts och som bifogats till fullmäktige är följande:
- Barn som idag saknar omsorg, och vars föräldrar söker helt vårdnadsbidrag, innebär en kostnad för kommunen på 3000 kronor per månad och barn. I augusti fanns cirka 300 barn i åldern 1-3 år utan omsorg i kommunen. Samtliga dessa familjer lär dock varken vilja stanna hemma med vårdnadsbidrag efter årsskiftet eller uppfylla kraven för att få vårdnadsbidrag, och antalet har därför minskats i beräkningarna.
- Barn som idag finns i kommunalt finansierad barnomsorg, vars föräldrar säger upp placeringen och i stället väljer helt vårdnadsbidrag innebär en besparing för kommunen på sikt. Eftersom det tar tid att anpassa verksamheterma, kommer det dock att ta viss tid innan besparingen kommer att synas.
- Barn som idag finns i kommunalt finansierad barnomsorg, vars föräldrar väljer att utnyttja möjligheten till max 20 timmars barnomsorg och halvt vårdnadsbidrag, innebär förmodligen en kostnad för kommunen. Omsorgstiden i barnomsorgen minskar, men då barnen ändå finns i verksamheten på deltid kommer även fortsättningsvis lokaler och personal att krävas. Hur stora besparingar som kan göras i verksamheterna på längre sikt beror på hur väl verksamheterna lyckas anpassa deltidsbarnens tider och sin verksamhet.
- Barn mellan ett och tre år som idag finns i Tyresömodellen dagbarnvårdare för eget barn, och som övergår till helt vårdnadsbidrag, innebär en liten besparing för kommunen, då ersättningen idag ligger på 4326 kronor per barn, att jämföra med vårdnadsbidraget på 3000 kronor.
3. Effekter för jämställdhet
Vi lämnar över ansvaret till föräldrarna att avgöra vem som ska utnyttja vårdnadsbidraget. I de flesta fall kommer föräldrarna att mellan sig besluta vem som utnyttjar bidraget. I andra fall kommer man att använda bidraget för att anlita någon utomstående. Liksom familjepolitiken i övrigt överlämnas ansvaret till familjen själv att besluta vem ska vara hemma.
4. Effekter för integration och arbetskraftsdeltagande
Allianspartierna ser vårdnadsbidraget som ett led i en valfrihetsreform som ger familjer möjlighet att välja. Visserligen innebär den ekonomiska nivån på bidraget begränsningar. För många familjer kommer vårdnadsbidraget dock att ge nya möjligheter att välja hur man vill organisera sitt liv. Det kan vara den marginal som gör andra val möjliga. De ekonomiska incitamenten för att avstå från eller utnyttja bidraget är likartat oavsett vilken bakgrund familjen har. En utvecklad familjepolitik som ger föräldrarna mer tid till sina barn tror jag välkomnas av de flesta familjer.
5. Effekterna för barns språkinlärning
Föräldrarna är självklart de viktigaste personerna för ett barns språkinlärning och utveckling under barnets första tre år, så långt som vårdnadsbidraget sträcker sig. Genom att även införa möjligheten till halvt vårdnadsbidrag väljer Alliansen dessutom att underlätta för de föräldrar som både vill ha mer tid för sitt barn och utnyttja förskolan med den pedagogiskt utbildade personalens kompetens inom exempelvis språkutveckling.
Att göra en utförligare analys av vilka effekter på språkinlärningen bidraget skulle ha för de barn vars föräldrar utnyttjar vårdnadsbidraget förutsätter vetenskaplig kompetens och resurser som Tyresö kommun saknar. Det är en uppgift för forskningen.
Att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att införa vårdnadsbidrag enligt förslag.
Martin Nilsson (s-gruppen) yrkar avslag till att-satserna 1, 2, 3, 4 och 7
Ordföranden ställer proposition på yrkandet och finner att kommunstyrelsen har avslagit detsamma.
- Policyn antas enligt förslag
Kommunförbundet Stockholms Län (KSL) och landstingets hälso- och sjukvård har tillsammans utarbetat en policy för att tidigt upptäcka, förebygga och behandla skador av alkohol och narkotika. Policyn föreslås antas av landstinget och länets kommuner.
Socialförvaltningen har gjort en genomgång av policyn och föreslår att den antas. Förvaltningen har inga invändningar mot innehållet eftersom de flesta områden i policyn redan är beaktade i kommunen. Däremot har förvaltningen viss tveksamhet mot bedömningsinstrumentet ASI (Addiction Severity Index). Enligt förvaltningen behövs en närmare utvärdering vad gäller metodens effekter, kostnader och utbildningsinsatser.
Socialnämnden behandlade ärendet 2008-08-20.
- Överenskommelsen undertecknas enligt förslag
KSLs styrelse beslutade vid sitt sammanträde 2008-06-13 att rekommendera kommunerna att anta ”Överenskommelse om att skapa en Vuxenutbildningsregion i Stockholms län”. KSLs kansli önskar besked om Tyresö kommuns ställningstagande senast den 5 oktober.
Viktiga punkter i överenskommelsen är:
Som bilaga till överenskommelsen finns en beskrivning av inriktningen på samarbetet de närmaste åren i följande punkter:
1) yrkesutbildning
2) validering
3) vägledarfunktion
4) kvalitet
5) kommunsamarbete gentemot externa aktörer/organisationer
Förvaltningen ser klara samarbetsfördelar inom flera av områdena men anser att punkten 4 om kvalitet behöver utredas ytterliggare.
Ärendet beh andlades i Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden 2008-09-18.
- Samverkansavtalet undertecknas enligt förslag
Kommunerna i Stockholms län har sedan 2001 arbetat för att skapa en gemensam gymnasieregion. Det är elevernas behov och önskemål som ska sättas i första rummet. Inom avtalsområdet ska eleverna kunna söka fritt till alla program i alla kommunala gymnasieskolor. Individuella programmet ingår inte i avtalet. Stockholm stad har, som enda kommun i länet, valt att ställa sig utanför samverkansavtalet.
Många av Tyresös elever söker sig till gymnasieskolor utanför kommunen och det är angeläget att förvissa sig om att de konkurrerar på lika villkor som elever från andra kommuner. Detta möjliggörs genom att samverkansavtalet undertecknas.
Ärendet behandlades i Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden 2008-09-18.
- Första att-satsen bifalls
- Andra att-satsen avslås
Martin Nilsson (s-gruppen) reserverar sig mot beslutet.
Till protokollet förs att Marie Åkesdotter (mp) och Inger Gemicioglu (v) om de hade haft rösträtt hade yrkat bifall till båda att-satserna.
Ann Sandin-Lindgren (s), Peter Bylund (mp) och Gunilla Andersson (v) har lämnat in en motion med förslag om att öka kommuninvånarnas inflytande.
I motionen föreslås att:
- att Tyresö kommun studerar hur Sigtuna har lyckats i sin demokratisatsning
- att Tyresö kommun genomför s.k. rådslag enligt Sigtuna-modellen i konkreta ärenden där det finns tydliga enkla alternativ där medborgarnas synpunkter kan bli avgörande
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett yttrande angående motionens frågeställningar. Tjänsteskrivelsen angående medborgarpaneler i Tyresö kommun bifogas svaret. Kommunchefen har även besökt Sigtuna kommun för att studera deras demokratisatsning. Vidare kommer också Tyresö kommuns demokratiberedning besöka Sigtuna för att studera hur de arbetar med demokratiutveckling.
Att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att bifalla den första att-satsen och avslå den andra att-satsen.
Martin Nilsson (s-gruppen) yrkar att båda att-satserna bifalls
Kommunstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandeförslaget.
- Motionen avslås
Till protokollet förs att Inger Gemicioglu (v) om hon hade haft rösträtt hade yrkat bifall till motionen.
Peter Bylund (mp), Lilian Nylinder (mp) och Marie Åkesdotter (mp) har lämnat in en motion med förslag för att öka valdeltagandet i Tyresö kommun.
- att kommunen ska arbeta för ett höjt valdeltagande i de distrikt med lägst valdeltagande, bl.a. genom att möjliggöra förtidsröstning i lokaler i närområdet, vilka inrättas till valet i Europaparlamentet 2009
Förslag till beslut har utarbetats vid kommunstyrelseförvaltningen. Ärendet behandlades i valnämnden den 23 september.
Att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.
Martin Nilsson (s-gruppen) yrkar bifall till motionen.
Sveriges Kommuner och Landsting – cirkulär
2008:57 Nya bestämmelser om Lex Sara inom socialtjänsten och handikappomsorgen
2008:60 Information om bedömningskriterier och förstärkt tillsyn gällandes kommunernas arbete med våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld
2008:62 Energideklarationer och kommunens tillsynsansvar
2008:63 Budgetförutsättningar för åren 2009-2011
2008:64 Ändrade regler för överklagande av beslut av Arbetsmiljöverket m.m.
Övriga meddelanden
Kommunförbundet Stockholms Län
- VAS-rådets rapporter nr 4 och 5
Länsstyrelsen i Stockholms Län
- Statsbidrag för förebyggande insatser
Räddningsverket
- Inbjudan att delta i Räddningsverkets ramavtalsupphandling gällande mobilstationer för Rakelsystemet
Världsnaturfonden
- Earth Hour 2009, Inbjudan till Sveriges kommuner
Stockholm-Mälarregionen
- Utblick