Din position: Hem > Tyresö kommun > Äldre- och omsorgsnämnden > Sammanträde 2024-09-23
- Informationen noteras.
Förvaltningschef John Henriksson informerar om kostnad per brukare.
De totala kostnaderna för äldreomsorg i Tyresö kommun har ökat med 42 mnkr (10%) mellan 2022 och 2023. Kostnadsökningen är i huvudsak volymdriven då antalet brukare är 134 st fler (7%). Inom äldreomsorgen återfinns även en generell ökning lönekostnader och PO pålägg som bidrar till en stor del av ökningen (från 39,25% till 44,53%). Det kommunala särskilda boendet Björkbacken avvecklades under våren 2023 och en strategisk satsning gjordes istället på hemtjänsten. Ett 50-tal medarbetare flyttades från det egna boendet till hemtjänstverksamheten. Ytterligare en strategisk inriktning beslöts vilket innebar att särskilt boende enbart skall beviljas till personer med demensproblematik och i samarbete med vårdcentraler. Somatiska behov skall främst omhändertas i det egna hemmet.
Tyresö kommun har en ung befolkning med få äldre personer jmf andra kommuner. Av de äldre, har kommunen dock en hög andel som har en insats, framförallt inom gruppen yngre äldre (65-79 år). Totala andelen personer med insats över 65 år är högre än riksgenomsnittet (22,7% jmf 19,8%) vilket driver upp kostnaderna. Detta innebär att kommunen har en hög andel pensionärer med insatser. Trots den höga andelen har kommunen dock en fortsatt låg kostnadsnivå inom äldreomsorgen (standardkostnadsavvikelse -110 mnkr).
Kostnadsökningen under 2023 kan inte förklaras av demografin. Antalet brukare i gruppen yngre äldre ökar, trots att de blir färre till antal invånare. De äldre äldre i kommunen, (80+ år), blir fler både sett till antal brukare och antal invånare. För denna grupp bidrar den demografiska utvecklingen till kostnadsökningen till viss del.
Inom Särskilt boende har kostnaderna ökat med 18 mnkr (8%) trots 5 färre brukare (-1,3%). Jämfört med genomsnittet för övriga KPB kommuner konsumerar Tyresös 80+ mindre Säbo medan gruppen 65-79 år konsumerar strax över snittet. Effekten av nedläggningen av Björkbacken går mer eller mindre jämt ut då det både resulterat i drastiskt minskade kostnader för den egna regin, samtidigt som kostnader för externa platser ökat.
Hemtjänsten ser ökade kostnader om 23 mnkr (15%) och 49 st fler brukare (5%). Likt Säbo ökar antal brukare inom 65-79 år trots ett minskat invånarantal, vilket innebär att Tyresö beviljar mer hemtjänst till de yngre äldre jämfört med 2022. Likt 2022, har kommunen en fortsatt högre konsumtion av hemtjänst än genomsnittet. Tyresö har såväl en högre andel brukare med hemtjänstinsatser som ett högre genomsnittligt antal timmar per brukare jämfört KPB-snittet. Kostnad per beviljad och utförd hemtjänsttimme ligger fortsatt under KPB-snittet vilket visar på att Tyresö har en högre grad av effektivitet jämfört andra kommuner i underlaget. Den personella förändringen som kommit genom förflyttning av personal från Björkbacken till hemtjänsten förklarar också en del av kostnadsökningen.
Inom korttidsvården egen regi har kostnaderna minskat med 1 mnkr vilket huvudsakligen förklaras av att antalet dygn har minskat. Extern regi har däremot ökat sina kostnader med 2,7 mnkr och även antalet dygn.
ÄON/2023:135
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under november och december 2023 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 1. Granskningen visade att enhet 1 hade brister att åtgärda.
Till följd av resultatet i granskningsrapporten begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in en åtgärdsplan från enhet 1 som ska beskriva hur enheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under november och december 2023 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 1.
Granskningen visade att enhet 1 hade brister att åtgärda. Enhet 1 har sedan redovisningen av granskningsrapporten vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från enhet 1 som beskriver de aktiviteter enheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Äldre- och omsorgsförvaltningens bedömning är att åtgärderna är tillräckliga och adekvata för en förbättrad kvalitet utifrån påtalade brister.
Äldre- och omsorgsförvaltningen föreslår att återrapporteringen noteras.
Förslaget har inga ekonomiska konsekvenser.
Ärendet bedöms inte beröra barn varför någon prövning av barnets bästa inte har genomförts.
Ordförande Susann Ronström (S) föreslår att äldre- och omsorgsnämnden beslutar att notera återrapporteringen. Vidare föreslår ordförande att nämnden beslutar att en ny granskning av alla åtgärdsplanerna som rapporterades till nämnden den 23 september 2024 skall ske under hösten 2025.
Ordföranden ställer frågan om äldre- och omsorgsnämnden bifaller ordförandes två förslag och finner att äldre- och omsorgsnämnden bifaller dessa.
Tjänsteskrivelse 2024-09-04 Bilaga Åtgärdsplan, enhet 1
ÄON/2024:7
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under december 2023 och januari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 2. Granskningen visade att enhet 2 hade brister att åtgärda.
Till följd av resultatet i granskningsrapporten begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in en åtgärdsplan från enhet 2 som ska beskriva hur enheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under december 2023 och januari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 2.
Granskningen visade att enhet 2 hade brister att åtgärda. Enhet 2 har sedan redovisningen av granskningsrapporten vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från enhet 2 som beskriver de aktiviteter enheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Tjänsteskrivelse 2024-09-04
Åtgärdsplan, enhet 2
ÄON/2024:24
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under januari och februari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 3. Granskningen visade att enhet 3 hade brister att åtgärda.
Till följd av resultatet i granskningsrapporten begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in en åtgärdsplan från enhet 3 som ska beskriva hur enheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under januari och februari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 3.
Granskningen visade att enhet 3 hade brister att åtgärda. Enhet 3 har sedan redovisningen av granskningsrapporten vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från enhet 3 som beskriver de aktiviteter enheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Tjänsteskrivelse 2024-09-05 Åtgärdsplan, enhet 3
ÄON/2024:36
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under februari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 4. Granskningen visade att enhet 4 hade brister att åtgärda.
Till följd av resultatet i granskningsrapporten begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in en åtgärdsplan från enhet 4 som ska beskriva hur enheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under februari 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 4. Granskningen visade att enhet 4 hade brister att åtgärda. Enhet 4 har sedan redovisningen av granskningsrapporten vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från enhet 4 som beskriver de aktiviteter enheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Tjänsteskrivelse 2024-09-04 Åtgärdsplan, enhet 4
ÄON/2024:52
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under mars 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 5. Granskningen visade att enhet 5 hade brister att åtgärda.
Till följd av resultatet i granskningsrapporten begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in en åtgärdsplan från enhet 5 som ska beskriva hur enheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers från Tyresö kommun har under mars 2024 genomfört en granskning av hemtjänsten i egen regi, enhet 5.
Granskningen visade att enhet 5 hade brister att åtgärda. Enhet 5 har sedan redovisningen av granskningsrapporten vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från enhet 5 som beskriver de aktiviteter enheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Tjänsteskrivelse 2024-09-04 Åtgärdsplan, enhet 5
ÄON/2024:54
2- Äldre- och omsorgsnämnden beslutar att en ny granskning av alla enheter skall ske hösten 2025.
Kvalitetcontrollers från enheten juridik och utredning på Tyresö kommun har under perioden november 2023 till och med mars 2024 kvalitetsgranskat den kommunala hemtjänstens enheter. Hemtjänsten har under 2023 omorganiserat sig och gått från fyra till sex enheter. Granskningen visade att fem av sex enheter hade brister som behövde åtgärdas.
Till följd av resultaten i granskningsrapporterna begärde äldre- och omsorgsförvaltningen in åtgärdsplaner från enheterna 1 - 5 samt en övergripande för verksamheten. Åtgärdsplanerna ska beskriva hur enheterna och verksamheten ska komma till rätta med påtalade brister.
Kvalitetcontrollers genomförde under perioden november 2023 till och med mars 2024 en kvalitetsgranskning av den kommunala hemtjänsten.
Granskningen visade att verksamheten hade brister som behövde åtgärdas. Den kommunala hemtjänsten har sedan redovisningen av samtliga granskningsrapporter vidtagit åtgärder för att komma till rätta med påtalade brister.
Förvaltningen har fått in en skriftlig åtgärdsplan från den kommunala hemtjänsten som beskriver de aktiviteter verksamheten ska ha och vidta för att komma till rätta med påtalade brister.
Förslaget till beslut har inga ekonomiska konsekvenser.
Åtgärdsplan, för verksamheten.
ÄON/2024:91
1 Delårsrapport 2 2024 avseende Äldre och omsorgsnämnden verksamhetsområden godkänns.
2 Bilaga 1, avseende uppföljning av politiska uppdrag noteras.
Äldre- och omsorgsförvaltningen har upprättat delårsrapport 2 för perioden januari till april 2024 för äldre- och omsorgsnämnden med verksamhetsområde omsorg om personer med funktionsnedsättning (VO 4) samt äldreomsorg (VO 5). Delårsrapporten innehåller mål- och budgetuppföljning, en prognos för helåret 2024 samt uppföljning av riskhanteringsplan, aktiviteter i tillgänglighetsplanen och uppdrag. De kommunövergripande politiska uppdragen redovisas i bilaga. Förvaltningens uppdrag är att se till att de av kommunfullmäktige och nämndens fastställda mål uppnås samt att planera för verksamheten och ekonomi efterlevs. Vid befarat budgetöverskridande ska nämnden besluta om nödvändiga åtgärder snarast möjligt. Om åtgärderna i väsentlig utsträckning försämrar uppfyllande av verksamhetsmål ska åtgärderna underställas kommunstyrelsen för förslag till beslut i kommunfullmäktige.
Förvaltningen redovisar utfall av uppsatta mål och indikatorer. Målen för äldre- och omsorgsnämnden följer de fyra kommunövergripande målområdena; medarbetare, kvalitet, leverans och ekonomi.
Nämndmålet ”Äldre- och omsorgsförvaltningen medarbetare är motiverade att göra skillnad för Tyresöborna” bedöms som grönt.
Nämndmålet ”Äldre- och omsorgsförvaltningen arbetar samordnat och skapar förutsättningar för omsorg av hög kvalitet” bedöms som grönt.
Nämndmålet ”Tyresöborna känner sig nöjda, trygga och delaktiga i vård- och omsorgsinsatserna som ges” bedöms som grönt.
Nämndmålet ”Äldre- och omsorgsförvaltningen har kostnadseffektiva verksamheter och arbetssätt för att nå en klimatneutral utveckling” bedöms som grönt både avseende miljömässig hållbarhet och ekonomisk balans.
En prövning av barnets bästa har inte genomförts då förslaget inte innebär någon påverkan för barn. Barnets bästa är dock alltid i fokus inom förvaltningens verksamheter
Ordförande Susann Ronström (S) föreslår att äldre- och omsorgsnämnden beslutar att:
Ordförande ställer frågan om äldre- och omsorgsnämnden bifaller ordförandeförslaget och finner att äldre- och omsorgsnämnden bifaller det.
Tjänsteskrivelse delårsrapport 2 2024 äldre- och omsorgsnämnden
Delårsrapport 2, 2024 för äldre- och omsorgsnämnden med verksamhetsområde omsorg om personer med funktionsnedsättning (VO 4) samt äldreomsorg (VO 5)
Bilaga 1 Uppföljning politiska uppdrag
ÄON/2024:93
1 Förslag till reviderad taxa för matlåda antas.
2 Reviderade taxan börjar gälla från och med 1 januari 2025.
3 Taxan ersätter tidigare beslut i kommunfullmäktige 2011-04-14 § 53.
Priset för en matlåda till hemtjänsten föreslås från och med 1 januari 2025 höjas från 62 kronor till 69 kronor för att kunna bibehålla dagens utbud och kvalitet. I dag går kommunen med ett underskott på 300 000 kronor per år på grund av att priset som brukaren betalar för matlådan inte täcker produktionskostnaden. Om matlådorna fortsätter att levereras i nuvarande kvalité och omfattning så kommer någon av förvaltningarna att fortsätt att gå med underskott och i förlängningen innebär det en subvention av matlådorna på någon annan verksamhets bekostnad. Därav vikten av att höja priset på matlådorna till ett självkostnadspris.
Matlådan i egen regi är av stort värde för medborgarna i Tyresö kommun. Matlådan är mycket uppskattad och antalet beställningar har ökat med 20 procent senaste året. Det nya köket i Tyresö gymnasium har bättre förutsättningar till en bra och effektiv produktion med möjlighet att tillgodose ytterligare ökningar i antal beställda matlådor.
Tyresö kommuns måltidsservice gör idag ett underskott på ca 300 000 kronor per år på grund av att priset för en matlåda (62 kronor) inte täcker kostnaderna för produktionen. I dessa produktionskostnader är inte internhyran inkluderad. Meny och storlek har redan setts över och måltidsservice har effektiviserat råvarukostnaderna med cirka 10 procent senaste året, men med tidigare livsmedelsprisökningar på 20 procent samt prisökningar på förpackningarna så ligger nuvarande pris på matlådan alltså inte i fas med produktionskostnaderna.
Måltidsservice erbjuder idag fyra olika kalla rätter att välja mellan varje dag, varav en alltid är vegetarisk och en alltid är soppa. Till varmrätten får brukaren välja dessert eller sallad och desserten är av betydelse näringsmässigt, då det inte bara är kräm som erbjuds, utan allt ifrån pajer, kakor och mousser som kan innehålla både fett och protein. Desserten är det mest populära tillvalet.
Priset på matlåda till hemtjänsten varierar stort mellan olika kommuner då kvalitet och upplägg varierar stort från kommun till kommun. Priset på matlådor varierar mellan 46 kr (Vallentuna) till 78 kr (Göteborg) med ett genomsnittspris på 64 kr (inklusive dessert).
För att täcka de rörliga kostnaderna för matlådan behöver priset på matlådor höjas till 69 kronor från och med 1 januari 2025. Då behålls nuvarande utbud och kvalitet.
Ekonomiska konsekvensen av beslutet är att nuvarande underskott vid produktion av matlådor minskar.
Ordförande Susann Ronström (S) föreslår att äldre- och omsorgsnämnden beslutar:
Ordföranden ställer frågan om äldre- och omsorgsnämnden bifaller ordförandeförslaget och finner att äldre- och omsorgsnämnden bifaller det.
Tjänsteskrivelse 2024-09-13
ÄON/2024:95
Arbetet med att ta fram en detaljplan för ett nytt vård- och omsorgsboende i Strand pågår. Det nya boendet ska tillgodose boendeplatser för ett ökande antal äldre i kommunen samt dagverksamhet och lokaler för kommunal hälso- och sjukvårdspersonal. Preliminär tidplan för antagande av detaljplanen är kvartal 2 år 2025. Parallellt med detaljplanearbetet pågår projektering. Beslut om investeringsmedel för vård- och omsorgsboende i kommunal regi fattades i Kommunstyrelsen 2022-06-07, § 105, och avsåg då ett mindre antal lägenheter och på annan plats än det som nu planeras. Mot bakgrund av det ökade antalet lägenheter samt det ökade kostnadsläget i omvärlden behöver budgeten för vårdboendet utökas.
Arbetet med att ta fram en detaljplan för ett nytt vård- och omsorgsboende i Strand pågår. Preliminär tidplan för antagande är kvartal 2 år 2025. Parallellt med detaljplanearbetet pågår projektering av systemhandling. Utgångspunkten är att det nya boendet ska tillgodose boendeplatser för ett ökande antal äldre i kommunen samt dagverksamhet och lokaler för kommunal hälso- och sjukvårdspersonal. För att uppnå en god bemanning och en hållbar driftsekonomi är en optimal fördelning av platser per våningsplan också av betydelse.
Tidigare beslut
Beslut om investeringsmedel för vård- och omsorgsboende i kommunal regi fattades i Kommunstyrelsen 2022-06-07, § 105, och avsåg då ett boende med 60 lägenheter på Bondevägen. Det detaljplanearbetet avbröts genom beslut i Stadsbyggnadsutskottet 2023-04-26, § 14 och i samma utskott fattades även beslutet om planuppdrag för ett vård- och omsorgsboende i Strand, § 13.
Tidigare inriktningsbeslut för 60 lägenheter på Bondevägen ersattes med ett nytt inriktningsbeslut som fattades i Äldre- och omsorgsnämnden 2024-03-18 § 26 med följande lydelse:
– Boendet planeras att omfatta 100 boendeplatser.
– Möjlighet att integrera dagverksamhet för personer med kognitiv sjukdom.
– Förhöjt mottagningskök för tillagning av mat på varje avdelning.
– Boendet ska förberedas för olika krissituationer, bland annat med reservkraft.
Mot bakgrund av det ökade antalet lägenheter samt det ökade kostnadsläget i omvärlden behöver budgeten för vårdboendet utökas.
Tyresö kommun saknar ett vård- och omsorgsboende i kommunal regi, sedan Björkbacken stängdes i juni 2023. Det nya boendet planeras för 100 lägenheter vilket är en ökning jämfört Björkbackens 40 platser. Den demografiska utvecklingen och befolkningsprognosen visar entydigt på att äldsta åldersgruppen ökar betydligt över tid och därmed också behovet av vård- och omsorgsplatser.
Idag kan äldre- och omsorgsnämnden med nuvarande kapacitet inte tillgodose det samlade behovet av vård- och omsorgsplatser i Tyresö kommun vare sig på kort eller lång sikt. Kommunen saknar full rådighet över befintliga vårdplatser i nuvarande vård- och omsorgsboenden eftersom samtliga platser drivs av privata vårdaktörer. Platsbristen i kommun medför att äldre- och omsorgsförvaltningen dessutom behöver köpa platser externt till ett pris som är högre än de upphandlade boendeplatserna inom kommunen. Det finns utöver dessa omständigheter ingen garanti för att det finns eller kommer att finnas platser att köpa inom eller externt utanför kommunen. Priset för upphandlade vårdplatser varierar med utbud och efterfrågan, och risken är att priset ökar om vårdplatserna i kommunen är få. Det finns också risk att en privat utförare kan gå i konkurs eller välja att avsluta sin verksamhet efter utgånget avtal.
Ett vård- och omsorgsboende i kommunal regi innebär en bättre styrning av kvalitet och kostnader samt ger en ökad flexibilitet i och med att inriktningen på boendet snabbt kan ställas om till aktuella behov.
Kommunen har även behov av lokaler för dagverksamhet för personer med kognitiv sjukdom, vilket kommer att inrymmas i den nya byggnaden.
Kommunens hälso- och sjukvårdspersonal inom socialtjänstens område och dess administrativa lokaler integreras även i boendet.
Vård- och omsorgsboendet uppförs som en Miljöbyggnad 4.0 Silver. Byggnaden bedöms med olika indikatorer inom områdena energi och klimat, inomhusmiljö, utomhusmiljö och cirkularitet. Inom energi och klimat finns kriterier för effektbehov, energianvändning och klimatpåverkan som ska vara uppfyllda. För inomhusmiljön rör kriterierna fukt, ljud, termiskt klimat vid olika årstider och utfasning av farliga ämnen och för utomhusmiljö rör kriterierna klimatrisker och ekosystemtjänster. Cirkulariteten bedöms utifrån cirkulära materialflöden, flexibilitet och demonterbarhet samt avfallshantering.
Åtgärder för att uppnå Miljöbyggnad 4.0 Silver är bland annat att byggnaden uppförs med trästomme och att solceller anläggs på taket.
Boendet byggs med krisåtgärder för el, vatten och värme. För att säkra försörjningen av el och värme kommer fastigheten vara försedd med en generator. Boendets primära värmekälla är bergvärme, vilket fungerar med elförsörjning från generatorn vid elavbrott. En borrad brunn planeras för att säkra tillgången till vatten.
Ombyggnation och utökning av allmän plats
Maria Sofias väg förlängs norrut för att möjliggöra huvudentrén till vård- och omsorgsboendet. Björkvägen breddas för att ge plats åt gång- och cykelbana som idag saknas, samt lastfickor för transporter till boendet. För att knyta ihop cykelsystemet i området anläggs även en gång- och cykelbana på norra sidan av Målarprinsens väg från förlängningen av Maria Sofias väg till Konstnärsvägen där ett cykelstråk tar vid.
De konstnärliga inslagen kommer att bidra till att levandegöra och aktivera miljön och lokalerna på boendet. Konstgestaltningarna kan väcka nyfikenhet och funderingar och inbjuda till möten och samtal mellan de människor som vistas där. Både utomhus- och inomhusmiljön kan också genom konsten upplevas mer välkomnande och trygg samt förbättra orienterbarheten.
Konstprogrammet ska undersöka platsens och byggnadens förutsättningar och behov samt formulera ett konstnärligt tema för gestaltningarna. En viktig del är att lyssna in målgrupper på plats; de boende och deras anhöriga samt personal.
Utformandet av konstgestaltningarna bör ta hänsyn till de boendes behov och förmågor med tanke på t ex konstens budskap/berättelser, materialval, taktilitet, tillgänglighet etcetera.
Upphandling sker genom annonsering och urval efter kriterier där tre konstnärer utses för skissarbete. Skisserna utvärderas av en samrådsgrupp för konstprojektet med representanter från arkitekt, landskapsarkitekt, samhällsbyggnadskontoret, kulturenheten och vårdpersonal.
Markarbeten och t ex gjutning av fundament, allmän belysning av konstverket samt framdragande av ledningar till konstverket ska inte belasta konstbudgeten, utan belastar huvudprojektets budget.
Vård- och omsorgsboendets placering bedöms inte påverka barn i området, dock innebär verksamheten fler trafikrörelser. I dagsläget saknas även ett sammankopplat gång- och cykelnät vilket skapar en otrygg trafikmiljö för barn. Björkvägen saknar både gång- och cykelbana och Maria Sofias väg och Målarprinsens väg har endast gångbana. Många cyklister använder gångbanan på Maria Sofias väg vilket skapar en otrygg miljö med de många utfarter som finns längs vägen. För att förbättra trafikmiljön föreslås en gång- och cykelväg på norra sidan av Björkvägen och Målarprinsens väg som ansluter till befintlig gång- och cykelbana på Konstnärsvägen. Detta bedöms förbättra situationen för de barn som passerar området. Med de trafikåtgärder som planeras påverkas barn i området positivt av åtgärderna som även säkerställer kommunens arbete med säkra skolvägar.
Ordförandeförslag
- Informationen noteras
John Henriksson, förvaltningschef för äldre- och omsorgsförvaltningen, lämnar muntlig information vid sammanträdet rörande äldre- och omsorgsnämndens verksamhetsområden.
Ordföranden för äldre- och omsorgsnämnden, Susann Ronström (S), informerar om aktuella frågor.
ÄON/2023:146
- Anmälda delegationsbeslut noteras.
Äldre- och omsorgsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till tjänsteperson och ordförande enligt nämndens delegationsordning. Anmälan av delegationsbeslut innebär inte att nämnden får fastställa eller ompröva besluten. Nämnden redogörs för beslut fattade enligt nämndens delegationsordning samt beslut tagna enligt 4 kap 2 § Socialtjänstlagen (SoL).
Följande delegationsbeslut anmäls:
Statistik över delegationsbeslut enligt 4 kap 2 § socialtjänstlagen, SoL
Delegationsbeslut 4 kap 2 SOL – Augusti 2024.docx
ÄON/2023:147
- Meddelandena noteras.
Äldre- och omsorgsnämnden redovisas följande meddelanden:
- Protokoll kommunala tillgänglighetsrådet 2024-08-28
- Protokoll kommunala pensionärsrådet 2024-08-27
- Boendeplatser köpta och egen regi ÄO och FO augusti 2024
Protokoll kommunala tillgänglighetsrådet 2024-08-28
Protokoll kommunala pensionärsrådet 2024-08-27
Boendeplatser köpta och egen regi ÄO och FO augusti 2024