Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-03-16
Effekter av införandet av s.k. 30-zoner. Annica Feychting från trafikkontoret medverkar. Läs mer...Britt-Marie Salmén från trafikkontoret informerar om omdaningen av Gustav Adolfs torg.
Plats och tid: Brygghuset; Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N, kl. 18.30-20.00
Ledamöter: Jan Valeskog (s), ordförande Inge-Britt Lundin (fp), vice ordförandeRoland Karlsson (s)Nic Nilsson (s)Carolina Gomez-Lagerlöf (s)Carina Fredén (s)Hans Enroth (v) Sebastian Cederschiöld (m) Anders Blom (m)Gunilla Reuterskiöld (fp)Anders Broberg (kd)
Som ledamöter tjänstgörande ersättare: Ylidiz Kafkas (mp) Gunilla Nordin (m)
Ersättare: Benny Niclasson (s)Claudio Skubla (s)Edith Humble (s) Berit Vikner (v)Ulf Linder (m)Fredrik Liljeqvist (m)Valeria Nagy-Seidel (fp)Björn Dalemo (fp)
Anmält förhinder: Håkan Olander (s)Ulla Dahl (mp) Ewa Schenström (m) Anna Bjursell (kd)
I tjänsten närvarande: Ylva Tengblad, Yngve Lindström, Ann-Charlotte Nilsson, Annette Luengo, Mona Lindgren, Margareta Forsslund, Monica Fredriksson, Gunilla Schedin
Utses att justera: Jan Valeskog (s) och Gunilla Reuterskiöld (fp)
Justeringens plats: Tulegatan 13, 2006-03-23
Maj Söör, som inkommit med ett medborgarförslag om kostnadsfri medicinsk fotvård för diabetiker, redogjorde närmare för sitt förslag.
Tema: Effekter av införandet av 30-zoner
Annica Feychting, projektledare på trafikkontoret, redogjorde för den utvärdering som helt nyligen genomförts av hur införandet av 30-zoner påverkat trafiksäkerheten, miljön, tryggheten och framkomligheten. Rent allmänt har hastigheten sjunkit både på de gator där hastigheten redan tidigare varit begränsad till 30 km/tim och på de gator där högsta tillåtna hastighet tidigare varit 50 km/tim. Antalet trafikolyckor har totalt sett minskat med ca 10 %. Minskningen har varit störst på huvudgatorna medan antalet olyckor på gator där högsta tillåtna hastighet är 30 km/tim ökat något. Det finns dock brister i polisens rapportering av olyckor och det är därför svårt att mera exakt veta vilka effekter hastighetsbegränsningen haft. Vad gäller miljöpåverkanhar man ännu inte kunnat påvisa några direkta effekter. Framkomligheten har minskat marginellt och de intervjuer som gjorts med t.ex. bussförare och trafikanter visar att de flesta är positiva till 30-zonerna. Vid intervjuer med olika trafikantgrupper om deras upplevelse av trygghet har framkommit att fotgängarna tycker att det känns tryggare sedan man införde hastighetsbegränsning till 30 km/tim på vissa gator. Däremot tycker både cyklister och bilister att tryggheten minskat.
De enkätundersökningar och intervjuer som gjorts visar att de flesta är positiva till införandet av 30-zoner. Rent allmänt anser tre fjärdedelar av de tillfrågande att bilisterna kör för fort och två tredjedelar tycker att de nya hastighetsreglerna efterlevs dåligt. Drygt 40 % uppger att de tycker att det är svårt att veta om man befinner sig i en 30-zon eller inte och en tredjedel anser att skyltningen är dålig.
Införandet av 30-zoner har hittills kostat totalt 11 mnkr, varav 5 mnkr för nya vägmärken och 5 mnkr för informationskampanj. Man räknar med en fortsatt driftskostnad på ca 60 tkr per år.
____________________________
Britt-Marie Salmén från trafikkontoret informerade om den planerade omdaningen av Gustav Adolfs torg. Förslaget till ombyggnad av torget har tagits fram i samarbete mellan trafikkontoret, regeringskansliet, skönhetsrådet, stadsmuséet och berörda fastighetsägare. Torget har spelat en stor roll i Stockholms historia och målsättningen är att det ska bli ett stort, vackert och funktionellt torg. Förslaget innebär bl.a. att parkeringen framför Operan tas bort och att trafiken delvis leds om. Gatubeläggningen kommer att bytas ut och ersättas med granit. Kostnaden för omdaningen beräknas totalt uppgå till ca 39 mnkr. Förslaget till nytt torg kommer att behandlas i trafiknämnden nästa vecka.
___________________________
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 23 mars 2006.
Anmäldes att protokoll från sammanträdet den 16 februari 2006 justerats den 23 februari.
Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende – Överklagande av länsstyrelsens beslut angående överflyttning av enskilt ärende. Ärendet behandlas som punkt 29 på dagordningen.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse angående eventuellt upphörande av matning av vildfåglar vid Strömmen.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 013-247/2006
Ett förslag om att förbättra belysningen på Blekholmsterrassen och under Blekholmbron anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 500-690/2005
Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att pröva om ytterligare resurser för arbete gentemot unga arbetslösa på Norrmalm kan ske via stadens plusjobb-arbeten.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet samt anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 januari 2006.
Claudio Skubla (s) har inkommit med en skrivelse till nämnden där han påpekar vikten av att få in unga arbetslösa på arbetsmarknaden. Han föreslår bl.a. att satsningen på den extra arbetskonsulenten för personer under 35 år förlängs och att en arbetskonsulent för personer under 25 år rekryteras.
Förvaltningen håller med om att unga är en prioriterad grupp att snabbt få in på arbetsmarknaden. Från och med årsskiftet är arbetskonsulenten som arbetar med särskild fokus på personer under 35 år tillsvidareanställd. Mot bakgrund av de minskade anslagen för arbetsmarknadsåtgärder finns dock inget utrymme att rekrytera fler arbetskonsulenter.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är väldigt viktigt att arbeta för att minimera arbetslösheten. Därför är det märkligt att den röd-gröna majoriteten, i och med det nya resursfördelningssystemet, har minskat anslaget för arbetsmarknadspolitiska åtgärder på Norrmalm med 43 procent.
Diarienummer 405-210/2006
Stadsdelsförvaltningens redovisning godkänns.
I samband med ett nämndsammanträde ska temat vara folkhälsofrågor med inriktning på barn och unga.
Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Vad vi äter har stor inverkan på vår hälsa. Goda matvanor och en sund livsstil förebygger både fetma och ätstörningar. I ett förebyggande och fostrande arbete spelar förskolan och grundskolan en viktig roll. Detta poängteras också i det underlag till handlingsplan som Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket nyligen överlämnat till regeringen.
Som stöd för folkhälsoarbetet bör förvaltningen, i enlighet med vad nämnden tidigare uttalat, med skolorna diskutera utformning av skolornas riktlinjer vad gäller läsk-, godis- och glassförsäljning i samtliga grundskolor, fritidsklubbar och fritidsverksamheter.
Vidare bör fortsatta satsningar ske på grundskolor, fritidsklubbar och fritidsverksamheter för att öka elevernas medvetande om vikten av god kosthållning. Skolor och fritidsklubbar bör bland annat aktivt arbeta för att informera de unga om skadan av ett högt sockerintag.
Som ett led i detta arbete bör samtliga anställda inom förskole- och grundskoleverksamheten successivt utbildas om kostens betydelse för hälsan och sockrets skadliga inverkan på densamma.
Förvaltningen påpekar att den mat som serveras ska uppfylla gällande riktlinjer från Livsmedelsverket. Förvaltningen bör därför genomföra en utvärdering av att entreprenören verkligen följer denna punkt i avtalet och att vi får en redovisning om detta så fort detta är möjligt.
Slutligen vore det bra om nämnden i samband med ett nämndmöte kan ta upp folkhälsofrågorna och bland annat om hur arbetet på stadens förskolor och skolor sker i kost- och hälsofrågor
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2006.
Claudio Skubla (s), ersättare i Norrmalms stadsdelsnämnd, har inkommit med en fråga om i vilken omfattning Norrmalms skolor fortfarande säljer läsk och godis.
I dag säljer ingen av skolorna på Norrmalm godis eller läsk till eleverna. Skolorna är medvetna om att de har en viktig roll i det hälsofrämjande arbetet med eleverna och försöker därför ha hälsoperspektivet som en röd tråd i verksamheten, både när det gäller kost och rörelse/idrott.
Reservation
Diarienummer 012-834/2005
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 februari 2006.
Sebastian Cederschiöld (m), Ewa Schenström (m) och Anders Blom (m) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden om olikheterna av de administrativa kostnadsavdraget inom olika verksamheter. Stadsdelsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att bereda ärendet. I tjänsteutlåtandet redovisas på vilka grunder det administrativa kostnadsavdraget är olika inom de olika verksamheterna.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
I förvaltningens redogörelse framgår att de hårda nedskärningar som Norrmalms stadsdelsnämnd har drabbats av framförallt på skolområdet sätter sina spår också i andra verksamheter genom att dessa måste bära en större del av de administrativa kostnaderna. Det faktum att särskolan drabbats extra hårt visar nackdelen med stadsdelsnämndsreformen och stora tekniska resursfördelningssystem.
Diarienummer 500-788/2005
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 januari 2006.
Vice ordförande Inge-Britt Lundin (fp), ledamot Sebastian Cederschiöld (m) och ledamot Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse angående om äldre och funktionshindrade får beviljade vård och omsorgsinsatser utförda. I skrivelsen refereras till socialstyrelsens rapport ”Tid för vård och omsorg” (2005).
Stadsdelsförvaltningen beskriver arbetet med att tillse att besluten verkställs och hur uppföljning sker, t.ex. med arbetsplaner och brukarundersökningar.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att utarbeta ett dokumentationssystem för utförare av omsorgsinsatser i enlighet med förslaget i vår anförandetext.
Socialstyrelsens lägesrapport "Tid för vård och omsorg" är en dyster läsning. I genomsnitt utförs endast 60 procent av den beslutade insatstiden i de 49 kommuner och hos de 15 000 brukare från hela Sverige, som ingått i undersökningen.
Exempelvis kan man på sidan 15 i Lägesrapporten läsa att "...den tillsyn, sociala samvaro, rehabilitering och hemskötsel som bedömts krävas för att brukare med stora insatsbehov skall uppnå en skälig levnadsnivå utfördes endast i begränsad omfattning. Detta begränsar brukarnas möjligheter att leva ett så självständigt och aktivt liv som socialtjänstlagens bestämmelser ger dem rätt till ... innebär rättsförlust för brukarna".
Med den bakgrunden vill vi få klarhet i hur stor andel av de beviljade biståndsinsatserna för äldre och funktionshindrade som faktiskt genomförs hos oss. Ser vi till att en skälig levnadsnivå uppnås, vilket är en lagstadgad rättighet?
Tjänsteutlåtandet visar med all tydlighet att någon systematisk dokumentation av utförda insatser inte förekommer på Norrmalm. Tjänsteutlåtandet talar om vårdplaner och brukarundersökningar men sådant kan inte ersätta en systematisk rapportering av utförda insatser. Vi kan alltså inte veta eller uppskatta hur stor andel av de beviljade insatserna som utförs. Detta är naturligtvis helt oacceptabelt.
De förbättringar av dokumentationssystemen som är planerade till 2006 borde ha genomförts för åtskilliga år sedan. Man kan ifrågasätta om dokumentationen nu kommer blir tillfredsställande eftersom ParaSol-systemet, som ska användas, inte lär kunna ta emot och bearbeta all information.
Vi har påpekat bristerna i dokumentation under många år men den röd-gröna majoriteten har tydligen accepterat de stora bristerna. Förvaltningen har år efter år informerat nämnden om att förbättringar planeras men långt ifrån tillräckligt har hänt.
Vi vill därför att det snarast tas fram ett heltäckande och lättarbetat dokumentationssystem för utförare av omsorgsinsatser som grundas på biståndsbeslut. Det måste dagligen dokumenteras vilka insatser som utförts och vad som inte har hunnits med.
Diarienummer 013-780/2005
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande
Tjänsteutlåtandet överlämnas till stadsbyggnadskontoret
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 februari 2006.
Martin Andersson har inkommit med ett medborgarförslag där han föreslår att staden ska bygga tillfälliga studentbostäder av baracktyp vid Norra Stationsområdet.
Förvaltningen instämmer i att området Norra Station geografiskt lämpar sig mycket väl för studentbostäder, men är tveksamma till om det i dagsläget är lämpligt eller ens möjligt att etablera tillfälliga studentbostäder av baracktyp. Förvaltningen föreslår att tjänsteutlåtandet överlämnas till stadsbyggnadskontoret.
Diarienummer 013-812/2005
Tjänsteutlåtandet överlämnas till trafiknämnden
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 februari 2006.
Mats Norman har inkommit med ett medborgarförslag där han föreslår att stadsdelsförvaltningen medverkar till att förbjuda genomfartstrafiken på Klara Norra Kyrkogata, som enligt förslagsställaren används som en genväg för stora tunga transporter till Mäster Samuelsgatan och taxibilar till Sergelområdet.
Då det pågår försök i staden med att minska mängden regleringar i trafiken vill förvaltningen inte ta ställning för eller emot ett genomfartsförbud utan föreslår att tjänsteutlåtandet överlämnas till trafiknämnden för att bedömas av trafikkontorets trafikplanerare.
Det är viktigt att trafikreglerna följs. Om ingen bättring sker måste nämnden uppmana trafikkontoret att kontrollera trafiken och föreslå åtgärder för att minimera olaglig trafik.
Diarienummer 013-163/2006
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Tjänsteutlåtandet överlämnas till miljöförvaltningen.
Ingrid Jacobsson har inkommit med en skrivelse där hon vill att Norrmalms stadsdelsförvaltning tillsammans med Kungsholmens stadsdelsförvaltning arbetar för att stoppa tomgångskörningen på Barnhusbron.
Vid Norrmalms stadsdelsnämnds sammanträde den 16 februari, framkom att Ingrid Jacobsson själv tagit kontakt med trafikkontoret i frågan. Trafikkontoret har vidarebefordrat frågan till miljöförvaltningen, som i sin tur lovat att ta upp frågan med bussbranschens intresseorganisation.
Förvaltningen delar Ingrid Jacobssons åsikt om att staden ska verka för att minska miljöfarliga utsläpp och föreslår att detta tjänsteutlåtande överlämnas till miljöförvaltningen för att ytterligare betona vikten av frågan.
Diarienummer 102-198/2006
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2006.
Antalet barn i förskoleåldern fortsätter att öka och under den närmaste treårsperioden behövs ca 110 nya förskoleplatser. Däremot minskar antalet barn i skolåldern, vilket bl.a. innebär fortsatt integration av friliggande fritidshem i skolornas huvudbyggnader. Även antalet personer över 80 år kommer att minska successivt och därmed också behovet av servicehuslägenheter. Arbetet med att anpassa antalet platser inom äldreomsorgen till det minskade behovet kommer att fortsätta. Samtidigt pågår ett arbete med att fullfölja avvecklingen av flerbäddsrum och modernisera befintliga boenden med heldygnsomsorg. För funktionshindrade finns behov av 30 nya lägenheter, varav hälften för personer med psykiska funktionshinder. Två nya gruppbostäder för utvecklingsstörda planeras vid Norra Bantorget med beräknad inflyttning första kvartalet 2008.
Stadsdelsförvaltningens förslag till flerårsprogram lämnas utan eget ställningstagande.
Vi lämnar förslaget till flerårsprogram utan eget ställningstagande och hänvisar till de förslag som lämnats i våra respektive budgetreservationen för 2006 års budget.
Majoriteten och förvaltningen på Norrmalm saknar lyhördhet för de varningssignaler som under de senaste åren kommit från socialstyrelsen, revisorer, pensionärsföreningar och pensionärsråd samt från enskilda äldre. Varningarna och oron har framför allt gällt de mängder av biståndsbeslut över hela Sverige som ej beviljat boende i servicehus. Att bo kvar hemma har blivit ett "mantra" som inneburit en okänslig behandling av många sköra och gamla. Många äldre har därigenom orsakats stor oro och ångest och fysiska problem under de senaste tre åren. Att inte ha personal i närheten när man är orörlig eller är rädd att falla efter flera tidigare fall eller inte kunna ha någon social samvaro i samma hus innebär en ovärdig tillvaro.
Minskningen av antalet servicelägenheter beror alltså inte bara på den demografiska utvecklingen utan också på en restriktivare biståndsbedömning. Nu föreslås att denna utveckling ska accelerera vilket vi inte kan acceptera.
Vi vill tillgodose de gamlas önskemål om trygghet och social samvaro samt välsmakande mat och därigenom erbjuda en värdig tillvaro som något oftare än idag ska få ske i servicehus med varierad dagverksamhet.
Diarienummer 303-188/2006
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnaden av sex servicehuslägenheter inom Riddarsporrens vård- och omsorgsboende till en gruppbostad om fem lägenheter för äldre utvecklingsstörda.
Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag med 0,3 mnkr per ny lägenhet, sammanlagt 1,5 mnkr och 0,5 mnkr i startkostnad för gruppboendet. Ersättning söks för kostnader för tomgångshyror i samband med ombyggnationen med 0,4 mnkr motsvarande 2,4 mnkr
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 februari 2006.
Andelen personer 80 år och äldre minskar successivt inom stadsdelen. Detta innebär att efterfrågan på servicehuslägenheter minskar. Stadsdelsnämnden har ansvar för att förbättra livssituationen för fysiskt och psykiskt funktionshindrade, bl.a. genom att fortsätta planering och utbyggnad av gruppbostäder. Förvaltningen föreslår därför att sex lägenheter på Riddarsporrens servicehus omstruktureras och byggs om för att inrätta en gruppbostad för äldre personer med utvecklingsstörning.
Diarienummer 399-204/2006
Tjänsteutlåtande används som policydokument vid förfrågningar om upplåtelse för evenemang i Vasaparken.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 februari 2006.
Vasaparkens upprustning är till stora delar färdigställd, och förvaltningen får fortlöpande förfrågningar om olika typer av evenemang. Förvaltningen anser därför att det är lämpligt att fastställa en policy för evenemang i Vasaparken.
Förvaltningen anser att man generellt bör vara restriktiv med att upplåta parken för evenemang. Vasaparken ska upplevas som en lättillgänglig park för allmänheten att vistas i, promenera i, ha picknick, njuta av naturen, spontanidrotta m.m. I de fall undantag görs ska det främst vara för mindre, ickekommersiella evenemang. Stora investeringar har gjorts för att rusta upp och försköna Vasaparken och det är därför viktigt att de evenemang som beviljas tillstånd är av sådan karaktär att de inte sliter på parkens underlag och vegetation.
Vi delar förvaltningens ställningstagande i stort, vi vänder oss dock mot formuleringen ”icke kommersiella evenemang”. Det finns ingenting som säger att ett mindre evenemang skulle passa sämre grundat på att det finns ett kommersiellt inslag. Det viktiga är att de evenemang som beviljas är av sådan karaktär att de inte sliter på parkens vegetation, om det finns ett kommersiellt inslag eller inte är oväsentligt.
Diarienummer 002-178/2006
Till ordförande i biblioteksrådet utses Håkan Olander (s).
Till ledamöter i biblioteksrådet utses Barbro Gåije (s) och Ewa Schenström (m).
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att Håkan Olander (s) skulle utses till ordförande och att Barbro Gåije (s) skulle utses till ledamot.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) föreslog att Ewa Schenström (m) skulle utses till ledamot.
Diarienummer 503-211/2006
Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsmedel om 422 000 kronor för alkohol- och drogförebyggande insatser.
Regeringen har avsatt särskilda medel för att stimulera utvecklingen av alkohol- och drogförebyggande insatser på kommunal nivå.
Norrmalms stadsdelsförvaltning avser att genomföra två projekt inom ramen för det alkohol- och drogförebyggande arbetet. Det ena projektet, som handlar om att arbeta fram ett barnhälsoprogram, syftar både till att minska konsumtionen av alkohol och drogar och minska antalet unga som blir föremål för socialtjänstens insatser. Det andra projektet riktar sig till gymnasieungdomar har som huvudsakligt syfte att minska alkoholkonsumtionen.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 103-242/2006
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2006 godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2006.
Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. februari 2006. Det beräknade underskottet uppgår totalt till 17 mnkr. Prognosen visar ett underskott med 7 mnkr för anslag 1 och ett underskott med 10 mnkr för anslag 2. Underskottet avser ekonomiskt bistånd, omsorg om personer med funktionshinder och särskola.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Diarienummer 502-35/2006
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 februari 2006.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder samt från de kommunala bostadsbolagen med anledning av ett förslag till reviderat program för att minska prostitution.
Stockholms stad har utan tvekan en viktig roll när det gäller att försöka minska prostitutionen. Programmet är dock väl övergripande och allmänt hållet och det finns alltid en risk för att program av den här typen är svåra att realisera. Det är också svårt att förstå varför man anger vad t.ex. stadsdelsnämnderna förväntas åta sig i de fall detta redan ingår i ordinarie verksamhet. Programmet kan naturligtvis ses som en påminnelse om vad som gäller och som ett sätt att uppmärksamma frågan om prostitution och köp av sexuella tjänster.
Stadsdelsnämndens bifaller delvis stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ett socialt program för att minska prostitutionen är angeläget av flera skäl. Dels innebär det en tydlig politisk markering att detta är en prioriterad fråga, där staden är beredd att möta nya problem med nya arbetsmetoder och ställa nödvändiga resurser till förfogande. Dels ger det personalen inom de berörda verksamheterna, såväl inom socialtjänstförvaltningen som ute i stadsdelarna, tydliga mål att arbeta efter och verktyg att utvärdera de insatser som görs.
Fortfarande finns emellertid flera brister i det förslag till program som föreligger. Det gäller inte minst inom nya och växande problemområden som Internetprostitution och trafficking.
Prostitutionen via Internet är på många sätt oerhört allvarlig. Såväl polis som socialtjänst vittnar om att denna form av könshandel är svår att komma åt. Många nätprostituerade har också en social situation som till stora delar skiljer sig från den problembild som många gatuprostituerade har, något som ställer ytterligare krav på socialtjänsten i arbetet med att hjälpa människor att ta sig ur prostitutionen.
I den delrapport från projektet mot nätprostitution som redovisas i ett annat ärende till nämnden framgår tydligt det mycket stora behovet av fortsatt arbete med denna fråga. Då krävs också tydliga politiska prioriteringar av frågan. En fortsatt prioritering av resurser för arbete mot Internetprostitutionen är mycket angeläget, liksom en samverkan med de frivilligorganisationer som besitter kunskaper i frågan.
Som sägs i programmet behövs det en god tillgång till vård och behandling. Det sägs vidare att det ofta är en lång process att ta sig ur prostitution. Idag finns det stöd i form av särskild gynekologmottagning, krisbearbetning samt stödsamtal. Inga direkta behandlingshem eller andra vårdalternativ finns.
Erfarenheter från Prostitutionscentrum visar att det finns en tydlig brist på behandlingsalternativ för kvinnor som försöker komma ur sin situation. Många är så skadade av åratal av övergrepp och missbruk att de behöver stöd under en längre tid. Kvinnorna har ofta drabbats av övergrepp som barn och skadats psykiskt på vägen. Samtalsterapin behöver därför kompletteras med nya behandlingsalternativ, i möjligaste mån i samarbete med landstinget.
Vi föreslår därför att socialtjänstförvaltningen ser över behovet av ytterligare behandlingsalternativ för denna grupp.
Vi vänder oss också starkt emot förfaringssättet att överlämna ärenden för personer som utsatts för trafficking till stadsdelarna. Risken är stor att stadsdelarna mycket sällan får sådana ärenden, och därmed saknar den kunskap och de kontaktkanaler som krävs för att erbjuda ett bra stöd. Ärenden med personer som utsatts för trafficking bör hanteras centralt av staden.
Förslaget till nytt program tar upp vikten av att arbeta förebyggande mot prostitution. Det är mycket bra. Vi vill dock peka på behovet av en ökad kunskapsöverföring mellan prostitutionsenheten och stadsdelarna. Prostitutionsenheten har också ett viktigt uppdrag som katalysator för att få igång arbetet på exempelvis skolor. Vi vill understryka att uppdraget att arbeta förebyggande inte får utdelas passivt utan måste innehålla krav på uppföljning.
Skolan har en central roll att spela i det förebyggande arbetet mot barn och ungdomar, och inte bara när det gäller att informera om prostitution. Ungas språkbruk är en viktig fråga, en annan handlar om de alltmer populära hem-
sidorna på Internet där framför allt ungdomar triggas att vika ut sig. Från sajter som porrigast.se är steget till prostitution kanske kortare än många vuxna förstår.
Programförslaget understryker vikten av ett helhetsperspektiv i arbetet för att minska prostitutionen. Detta är helt riktigt. Men ambitionen att ta ett helhetsgrepp på frågan får inte fastna på förslag som enbart handlar om krav på porrfria hotell eller förbud mot viss typ av reklam. Arbetet för att bryta prostitutionen måste gå avsevärt djupare än så.
Till sist vill vi också understryka vikten av att kontinuerligt utvärdera det arbete som görs för att motverka prostitutionen i stadens olika verksamheter.
Diarienummer 310-162/2006
Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande godkänns i huvudsak.
Förslaget under punkt 3.6 att ”all upphandlad el i stadens egna verksamheter ska uppfylla kraven för miljömärkning” avstyrks.
Förslaget innebär att stadens samtliga förvaltningar och bolag skall betala mer per kilowatt för s.k. miljövänlig el i samband med upphandling av elavtal. Miljövänlig el är enligt definitionen främst el producerad av vattenkraft och vindkraft men inte av kärnkraft. (Elen i Sverige produceras till cirka 50% vardera av vatten- respektive kärnkraft) Tanken bakom att få enskilda hushåll, kommuner och företag att kräva och betala mer för s.k. miljövänlig el har varit dels att öka medvetandet om formerna för elproduktionen i Sverige samt att i praktiken subventionera produktionen av miljövänlig el i Sverige genom en ökad betalningsvilja för detta. Denna form av påverkan på elmarknaden i Sverige har dock upphört att ha någon praktisk betydelse. Genom införande av s.k. Elcertifikat för ett antal år sedan sker numera en subventionering av miljövänlig produktion av el t.ex. från vindkraftverk (dock en försumbar del av elproduktionen i Sverige). En subvention som tas genom högre skatt på el producerad av bl.a. kärnkraft. Detta system gör att förslaget att vid upphandlingar betala mer för s.k. miljövänlig el i praktiken saknar betydelse för påverkan av denna marknad och endast innebär en överföring av stadens knappa resurser till mycket rika elbolag. Idag betalar stadens förvaltningar och bolag uppskattningsvis 10-15 miljoner kronor mer per år för köp av s.k. miljövänlig el. Dessa pengar går främst till det av den finska staten ägda Fortum som idag satsar stora delar av dessa vinster på att bygga ett nytt kärnkraftsverk i Finland. Pengarna går inte till att bygga ut eller subventionera s.k. miljövänlig elproduktion. Oavsett vad man tycker om kärnkraften som energikälla så betalar idag stadens bolag och förvaltningar stora belopp helt i onödan och i praktiken en fördubblad subventionering för denna s.k. miljövänliga produktion. Dubbelt då prisnivån idag redan är justerad uppåt och utgår från att en subventionering sker av samtliga elkonsumenter, genom de s.k. Elcertifikaten.
Därutöver innebär ett frångående av systemet med att betala två gånger för s.k. miljövänlig el att staden kan använda dessa 10-15 miljoner kronor till köp av energibesparande belysning samt andra energibesparande åtgärder. Precis så gjorde också den tidigare gatu- och fastighetsnämnden vilket innebar att man avstod från att betala cirka 800 000 kr extra per år för s.k. miljövänlig el och med denna besparing kunde man satsa extra på elbesparande åtgärder i sitt fastighetsbestånd, vilket i sin tur minskade den årliga elräkningen med omkring 70- 80 000 kr per år.
Detta visar tydligt att det inte finns anledning att ha målsättningen att upphandla s.k. miljövänlig el när nu systemet med Elcertifikaten har etablerats. Målsättningen enligt förslaget innebär istället minskade ekonomiska möjlig-heter att sänka stadens elkonsumtion och att en överföring av skattebetalarnas resurser helt utan effekt överförs till det finska elbolag Fortum, eller andra elbolag som stadens förvaltningar och bolag väljer att sluta sådana avtal med.
Därutöver bör punkt 3.7 skrivas om i enlighet med ovanstående.
Tjänstgörande ersättaren Ylidiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet samt anmälde ett särskilt uttalande.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet vad avsåg punkt 1.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars 2006.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadens nämnder och bolag med anledning av ett förslag till nytt miljöprogram för Stockholms stad. Programmet, som består av sex övergripande miljömål, ett antal delmål och nyckeltal, är mer verksamhetsinriktat och har större fokus på stadens rådighet än tidigare miljöprogram.
Förvaltningen tycker att det är positivt att det finns en koppling till de nationella miljö-kvalitetsmålen och till stadens styrdokument och handlingsprogram. Programmet ger en bättre styrning genom att det på ett tydligare sätt ska samordnas med stadens integrerade ledningssystem (ILS). Det är även positivt att programmet, utöver de mål som gäller för stadens egna verksamheter, omfattar mål som riktar sig till företagare och invånare i staden. Förvaltningen föreslår några tillägg och förtydliganden av delmål och nyckeltal.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamoten Hans Enroth (v) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) föreslog att stadsdelsnämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ordföranden Jan Valeskog (s) tog först upp frågan om huruvida nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande och fann att nämnden beslutat att inte överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med ordföranden Jan Valeskogs (s) och ledamoten Hans Enroths (v) förslag utom vad avsåg punkt 1. Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde socialdemokraternas och ledamoten Hans Enroths (v) förslag mot vice ordföranden Inge-Britt Lundins (fp) förslag. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet de Gröna deltar inte i socialdemokraternas och vänsterpartiets förslag om att avslå punkt 3.6 i miljöprogrammet. Punkten handlar om att ”all upphandlad el i stadens egna verksamheter ska uppfylla kraven för miljömärkning”. Det är en självklarhet att staden ska gå i bräschen för att el som är producerad av miljöfarliga källor eller naturresurser som inte är förnybara ersätts med förnybara och för miljön mindre skadliga källor. Miljömärkning av el är ett utmärkt sätt att stimulera företag och allmänhet att välja den el som bäst gynnar denna omställning. Det är anmärkningsvärt att socialdemokraterna och vänsterpartiet genom att lägga fram sitt förslag i stadsdelsnämnden agerar mot majoritetsöverenskommelsen i stadshuset. I vår 26-punktsöverenskommelse står ordagrant att ”Vid nyupphandling ska grön el köpas in till samtliga förvaltningar i staden”. Miljömärkt el innebär att elen har producerats från förnybara energikällor på ett sätt som är bra för hälsan och miljön. Förutom sol, vind och vatten ingår även biobränslen. Många företag har redan börjat köpa miljömärkt el. Förslaget som nu läggs fram av socialdemokraterna och vänsterpartiet i nämnden innebär ett stort steg bakåt. Vi vill gärna se att staden, genom att göra ett medvetet val av el bidrar till att miljövänliga energikällor stärks i konkurrensen gentemot el som produceras ur miljöfarliga källor och därmed med tiden blir ekonomiskt bärkraftig. Ett bra exempel på att miljöhänsyn lönar sig är den explosionsartade försäljningen av miljöbilar. Det är ganska naturligt att varor som är bra för miljö och hälsa får ett nödvändigt stöd så att de kan öka sin marknadsandel tills de klarar sig av egen kraft. Det märkliga är att socialdemokraterna och vänsterpartiet inte ifrågasätter de statliga subventionerna till kärnkraftens utveckling och att ägarna till kärnkraften fortfarande inte tar sitt fulla ekonomiska ansvar, t.ex. vid ett eventuellt haveri är det staten som står för kostnaderna. Det stöd som kärnkraftsindustrin initialt åtnjöt överskrider vida subventionerna för alternativ elproduktion. Skulle stödet till miljömärkt el vara lika stor som stödet till kärnkraftsindustrin skulle alternativa energikällor vara en naturlig del av dagens elkonsumtion. Vi välkomnar därför både miljömärkt el och införandet av elcertifikat. Det är också svårt att förstå argumentet som (s) och (v) framför, nämligen att ”pengarna inte går till att bygga ut eller subventionera s.k. miljövänlig elproduk-tion”. En förutsättning för att elcertifikat ska uppnå sitt syfte är att miljövänlig el subventioneras. Om ett energibolag köper miljövänlig el vinner bolaget självklart ekonomiskt. Om samma bolag sedan använder dessa vinster att bygga kärnkraftverk är det en fråga som socialdemokraterna och vänsterpartiet på riksdagsnivå kan verka för att ändra på. Det kan man enkelt göra t.ex. genom att besluta att staten inte längre står som garant för att täcka de kostnader som uppstår vid ett kärnkraftshaveri. Eftersom kostnaderna för en sådan olycka är enorma blir ägarnas intresse för riskkapital till kärnkraft betydligt svalare.
__________________________
Diarienummer 400-170/2006
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 februari 2006.
Kommunstyrelsen har remitterat en skrivelse från Ewa Samuelsson (kd) angående policy för kameraövervakning i stadens skolor. I skrivelsen föreslås att stadsledningskontoret ska få i uppdrag att arbeta fram en särskild policy för kameraövervakning i stadens skolor.
Förvaltningen anser att införande av kameraövervakning i grunden är ett misslyckande och att man därför noga bör överväga andra angelägna insatser för att förbättra skolmiljön. Inför ett eventuellt framtagande av en policy anser förvaltningen att en noggrann undersökning bör göras av de skolor i staden där kameraövervakning redan införts. Undersökningen bör bland annat belysa effekter på skadegörelsen före och efter införandet av kameraövervakningen (med hänsyn tagen till eventuella andra åtgärder som kan ha påverkat omfattningen av skadegörelsen.) Vidare bör en kostnadseffektivitetsanalys göras, samt en undersökning av hur eleverna på skolan upplever kameraövervakningen. Stor vikt bör läggas vid elevernas egen upplevelse av kameraövervakningen.
Skrivelsen bifalls.
Skolan ska som alla andra arbetsplatser i Stockholm vara trygg och säker. Ändå har flera undersökningar visat att problemen med skadegörelse och otrygghet i stadens skolor är omfattande. Samtidigt visar erfarenheterna från bland annat Askebyskolan att kostnaderna för skadegörelse och klotter kan minskas med 90 procent med hjälp av kameraövervakning. Det är dock viktigt att kameraöver-vakning inte används slentrianmässigt utan endas då det faktiskt finns behov. Skrivelsen från Ewa Samuelsson bör därför tillstyrkas.
_____________________________
Diarienummer 505-172/2006
Ansökan tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 mars 2006.
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan från Misa AB om lokalbyte samt utökning av antalet platser. Misa AB bedriver daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd. Verksamheten har tidigare bedrivits i Blackeberg men nu flyttat till Odengatan 71.
Stadsdelsförvaltningen har inget att erinra mot byte av lokal eller mot utökning av antalet platser.
Diarienummer 309-167/2006
Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 februari 2006.
Restaurang Janne & Carina på Vasagatan 7 ansöker om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt mellan klockan 11.00 och 01.00 utomhus. Ansökan avser omprövning efter prövotid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-205/2006
Ansökan om serveringstillstånd såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 02.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 februari 2006.
Kafé Himlavalvet på Drottninggatan 120 vid Observatoriet ansöker om serveringstillstånd såväl inomhus som utomhus mellan klockan 11.00 och 02.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 1 mars 2006 anmäldes.
Anmälan godkänns.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 13 mars 2006 anmäldes.
Av avdelningschefen Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av t.f. avdelningschefen Margareta Forsslund fattat beslut om inköp till belopp över 50 000 kronor anmäldes.
Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:
Beslut från Arbetsmiljöverket med anledning av tidigare övervägande om eventuellt föreläggande vad gäller inomhusmiljön vid Adolf Fredriks Musikklasser. Diarienummer 205-474/2004.
Svar på medborgarförslag om tidningsåtervinning vid Filadelfiakyrkan. Diarienummer 013-19/2006.
Svar på medborgarförslag om tätare tömning vid återvinningsstationerna. Diarienummer 013-73/2006.
Svar på medborgarförslag angående fotbollsmål i Vasaparken. Diarienummer 013-58/2006.
Trafikkontorets svar på medborgarförslag angående trafiksituationen på Döbelnsgatan. Diarienummer 013-685/2005.
Trafikkontorets svar på medborgarförslag angående farthinder på S:t Eriksgatan. Diarienummer 013-749/2005.
Skrivelse från enskild angående Spelbomskans torg, T and T Café AB. Diarienummer 309-248/2006.
· En skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) angående eventuellt upphörande av matning av vildfåglar vid Strömmen anmäldes. Diarienummer 399-281/2006.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Ledamoten Carina Fredén (s) påminde om det temamöte angående hemlöshet och missbruk som sociala delegationen i samverkan med sociala enheten kommer att anordna den 29 mars.