Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-01-20
En mötesdeltagare tog upp frågan om upphandling av driften av Vasens vård- och omsorgsboende och undrade hur verksamheten kommer att bedrivas i det fall något nytt avtal inte kommer att kunna slutas innan nuvarande avtal upphör att gälla.
Stadsdelsdirektören Christina Rapp Lundahl uppgav att det i dagsläget inte finns något som tyder på att nytt avtal inte kommer att kunna tecknas innan utgången av nuvarande avtalsperiod.
Louise Lindström, ledamot i Norrmalms handikappråd, tog upp frågan om verksamhets-plan för Norrmalms stadsdelsnämnd 2011 och hänvisade till protokoll från handikapprådets senaste möte.
______________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 25 januari 2011.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 10 januari 2011 justerats den 20 januari.
____________________________
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende angående ordförande i sociala delegationen. Ärendet tas upp som punkt 3 B på dagordningen.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående uppsägning av avtal med Digni Care AB vad gäller drift av Vasens vård- och omsorgsboende.
Dagordningen fastställdes.
__________________________
Diarienummer 1.1.-630/2010
Stadsdelsnämndens beslut
1. Stadsdelsnämnden godkänner aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2011-01-03, enligt förslag i verksamhetsplanen.
2. Stadsdelsnämnden godkänner resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.
3. Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om 132,4 mnkr.
4. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering om 4,0 mnkr för investering i isaggregat till Vasaparkens isbana.
5. Stadsdelsnämnden godkänner internkontrollplan 2011 enligt förslag i verksamhetsplanen.
6. Stadsdelsnämnden godkänner system för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen.
7. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt verksamhetsplanen för år 2011 och överlämnar den till kommunstyrelsen.
8. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamöterna Agneta Isacsson (FP), Shadi Larsson (MP), Nicke Grundberg (MP) och Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2011.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut från Socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut från Miljöpartiet och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Inte gå vidare med upphandlingen avseende Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.
2. Att utöka antalet sommarjobbsplatser för stadsdelens ungdomar från 60 till 100.
3. Därutöver anföra följande:
I förslaget till verksamhetsplan för 2011 återfinns en skrivning under ”Aktivitetsplan för upphandling och konkurrens” (Bilaga 1) om att Väderkvarnens vård- och omsorgsboende skall ”förberedas för konkurrensutsättning 2011”, det vill säga privatiseras.
Detta besked är förvånande då den information som gavs under föregående valperiod innebar att konkurrensutsättning inte skulle ske då Väderkvarnens vård- och omsorgsboende är den sista verksamhet av detta slag som drivs i kommunal regi i vår stadsdel. Mot bakgrund av LOV anser vi att Väderkvarnens vård och omsorgsboende bör kvarståi kommunal regi. Vad händer annars med valfriheten?
Att genomföra en privatisering medför också att inga kvalitetsjämförelser längre kan göras mellan privat och kommunalt äldreboende. Det är ett misstag att avhända sig denna kompetens som gör det möjligt att kontrollera och följa utvecklingen och kvaliteten i omsorgen.
Vi kan också notera att stadsdelen Norrmalm avviker från övriga stadsdelar genom en högre privatiseringsgrad. Anledningen till detta framstår inte som självklar. Att mot bakgrund av ideologiska skäl upphandla all verksamhet är inte att sätta brukarnas och skattebetalarnas intressen i centrum.
Vi ser också med oro på det låga antalet sommarjobbsplatser som erbjuds stadsdelens ungdomar. För en ung människa kan det göra stor skillnad att få arbeta några veckor under sommaren – det ger både arbetslivserfarenhet, en extrainkomst samt ökad kunskap om samhället och kommunens verksamhet. Dessutom ger de ofta ordinarie personal viss avlastning i den verksamhet där de gör en insats. Det är även en meningsfull aktivitet under ett sommarlov som för många unga tenderar att bli väl långt och sysslolöst eftersom det blivit allt svårare att ordna sommarjobb på egen hand.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att komplettera verksamhetsplanen med nedanstående två tillägg:
· Obligatoriska föräldrasamtal. Obligatoriska föräldrasamtal ska införas då en minderårig person påträffas av polis eller socialtjänst. Dessa samtal ska hållas med socialtjänstens personal senast två dygn efter det att en anmälan kring drog- eller alkoholpåverkning gjorts av polis eller socialtjänst.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) och ledamoten Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2011.
2. Återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning medMiljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2011 som grund.
Norrmalm kan bättre
Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2011 präglas av fortsatta nedskärningar i nämndens kärnverksamheter. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns 367,7 Mkr mer till stadsdelarna än hos denmoderatledda majoriteten. Detta skulle för 2011 betyda ca 18,9 Mkr mer för Norrmalms stadsdelsnämnd än i det nu liggande förslaget. Miljöpartiets förslag till budget skulle därmed innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal. Vi kräver också att tydligare åtaganden för nämndens alla olika verksamheter ska arbetas fram (exempelvis kvantifierbara mål och indikatorer).
Under föregående mandatperiod har nästan allt lokalt miljö- och demokratiarbete i stadsdelarna nedprioriterats. För att kunna bedriva ett offensivt miljö-, energi- och klimatarbete krävs att dessa verksamheter återigen får prioritet. Stadsdelen ska i samverkan med Norrmalms invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön, samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.
Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter, samt mot företag och hushåll. Stadsdelens verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose sina bilbehov via bilpooler. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor.
Upphandling och konkurrensutsättning
Arbetet med policy för upphandling bör vidareutvecklas, med fokus på förfrågningsunderlagens kvalitet och miljökrav, samt med tydliga och uppföljningsbara antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter.
Det är oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några egenregianbud läggs. Egenregianbud ska alltid uppmuntras och konkretiseras när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, både för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta kostnad, men också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja bland en mångfald av utförare. Det är också oroande att man nu tagit bort möjligheten till tjänstledighet under sex månader, medan man som anställd prövar en övergång till en ny entreprenör.
Målet med upphandling av driften av kommunalt drivna verksamheter måste alltid vara att uppnå en kostnadseffektiv verksamhet till högsta möjliga kvalitet, inte att öka antalet företag som bedriver verksamhet på Norrmalm (se sista stycket på sid. 7 i verksamhetsplan 2011).
Mat och konsumentvägledning
Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter ska öka. År 2011 ska målet vara att 40 procentav maten i stadsdelens verksamheter ska vara ekologisk.
Maten som serveras inom äldreomsorgen ska vara vällagad, hälsosam och god, helst lokalt tillagad och ekologisk. Alla med hemtjänst, som har mat som bistånd ska få information om rätten att få maten tillagad i hemmet. Social gemenskap vid måltider är viktigt, till exempel bör matlag erbjudas.
Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många undrar exempelvis hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag de ska välja och många vill kunna utnyttja sin konsumentmakt. Satsningar på konsumentvägledningen ska öka.
Diskriminering och tillgänglighet
Stadsdelen ska bedriva ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet införde under tidigare mandatperiod ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Stadsdelen ska tydligt prioritera arbetet med att säkerställa att ingen diskrimineras, exempelvis genom att använda anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker.
Arbetet för den fysiska tillgängligheten på Norrmalm måste öka och
attityderna till människor med funktionshinder måste förbättras. En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen samt att stadsdelsnämnden prioriterar detta arbete ytterligare. En annan del i en god arbetsmiljö är att det finns bra rehabiliteringsmöjligheter. Vi vill se tydligare fokus på och arbete med rehabilitering inom stadsdelens verksamheter, exempelvis genom inrättandet av en s.k. MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering).
Förskolan
Barntätheten inom förskolan i stadsdelen har ökat sedan den moderatledda majoriteten tog över, vilket har inneburit sänkt kvalitet. Barngrupperna måste åter ner till den nivå vi hade i slutet på 2006. Dessutom är det viktigt att hålla nere förskoleenheternas storlek. Barngruppernas storlek behöver minskas på alla förskolor till högst 14 barn i småbarnsgrupperna och 18 barn i storbarnsgrupperna, och på sikt till ytterligare färre per grupp. Mål och indikatorer för antal barn per anställd vuxen måste arbetas fram. Alla förskolor ska ges tillgång till genuspedagoger. Vi noterar med oro att förvaltningen bedömer det sannolikt att korttidssjukfrånvaron inom förskoleverksamheten inte kommer att minska i tillräcklig omfattning, vilket bedöms få allvarliga konsekvenser (se riskbedömning Bilaga 10).
Äldreomsorgen
Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och vi vill därför sänka arbetstiden för personalen. En friskare och mer utvilad personal skulle också innebära en högre kvalitet på de omsorgsinsatser som de äldre får. Åtta timmars hemtjänst per månad för äldre över 75 år med förenklad biståndsbedömning ska införas och den s.k. fixartjänsten för äldre ska avgiftsfritt erbjudas alla över 67.
En utevistelsegaranti ska införas inom äldreomsorgen, som gör att fler äldre får möjlighet att komma ut, besöka grönområden och känna frisk luft.
Individ- och familjeomsorg, ekonomiskt bistånd
Socialtjänsten behöver upprustas. Den sociala barn- och ungdomsvården är sedan flera år kraftigt underfinansierad. I arbetet med barn och unga är de förebyggande insatserna viktiga. Staden ska aktivt stödja föräldrar med missbruksproblem, barn till psykiskt funktionshindrade och andra barn som far illa. Resurserna till missbruksvården ska öka så att de som söker behandling ska kunna beviljas detta. Vård och behandling för personer med missbruk ska alltid utgå från den enskilde.
Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att alla typer av vräkningar kan undvikas.
Allt fler försätter sig i skuldfällan. Ju tidigare människor får hjälp, desto större chans att ta sig ur den uppkomna situationen. Fler skuldrådgivare skulle korta ner orimligt långa kötider och förebygga vräkningar p.g.a. hyresskulder.
Arbetsmarknadsåtgärder
Stadsdelsnämnden ska utveckla ”En-dörr-in”-verksamhet där alla arbetssökande erbjuds skräddarsytt och individuellt stöd och vägledning, jobbcoachning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i verksamheten. Vi är emot att centralisera den här typen av verksamheter till s.k. jobbtorg, enligt den borgerliga majoritetens modell. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Förutom stadsdelarnas egna vägledare/coacher ska även arbetsgivare, arbetsförmedlingen, försäkringskassan m.fl. aktörer vara representerade i verksamheterna, så att en helhetsbedömning kan göras av varje persons möjligheter. Målet är att komma i egen försörjning, d.v.s. arbete eller utbildning, alternativt försörjning via försäkringskassans ersättningssystem för de som inte har arbetsförmåga. Alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.
SFI
Avklarade studier i svenska för invandrare (SFI) är en förutsättning för att läsa på Komvux och för högskolestudier. Stadsdelen ska garantera SFI-elever studier till och med nivån för nationella provet. Det finns anställda inom stadsdelsnämndernas verksamheter med mycket begränsade kunskaper i svenska, exempelvis inom skolbespisningen och lokalvården. Det bör utredas om dessa grupper kan läsa SFI inom ramen för stadens kompetensprogram.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Avslå förslaget till privatisering av offentlig verksamhet (s.k. aktivitetsplan).
2. Godkänna förslagen till resultatenheter och omslutningsförändringar (punkt 2 .3).
3. Godkänna förslaget till internkontrollplan och system för internkontroll (punkt 4 och 5).
4. SL-kortet återinförs som en del av normen för försörjningsstöd.
5. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings/rehabiliteringsverksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade.
6. Förvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget i kommunalfullmäktige och vad som anförs i denna reservation.
7. I övrigt avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2011.
8. Därutöver anföra följande:
Solidaritet, Demokrati och Social Rättvisa
Den moderatledda majoriteten har under föregående mandatperiod sålt ut en stor del av stockholmarnas gemensamt ägda tillgångar och maktkoncentrationen har ökat. I takt med detta har invånarnas möjligheter att påverka de politiska besluten minskat och den lokala demokratin undergrävts.
Vänsterpartiet återställer skatten till 2006 års nivå, vilken ger staden över 1 miljard kronor mer och Norrmalms stadsdel 25 miljoner mer till demokrati och social rättvisa.
Vänsterpartiets högst prioriterade frågor är att driva pedagogisk verksamhet, socialtjänst, stöd och service till funktionshindrade, äldreomsorg och kultur i egen regi och följaktligen ta tillbaka driften när entreprenadavtalen går ut. Detta omintetgörs till stora delar på grund av att kommunallagen tillåter att avtal med privata utförare sträcker sig längre än den aktuella mandatperioden. Ett förhållande som delvis sätter det parlamentariska systemet ur funktion – en ny majoritet kan härvidlag inte besluta vilken driftsform den vill använda sig av. Vänsterpartiet vill använda tre miljarder av stadens kapital till satsningar på stadens personal och jämställdhetsarbete, rättvisa och demokrati, miljö och framtid. Vi vet att en stor satsning på utbildning och kortare arbetstid för stadens personal ökar kvaliteten i verksamheterna och gör människorna friskare och ger dessutom fler arbeten. Att göra Stockholm tillgängligt för alla som bor här och bygga bort bostadsbristen med fler hyresrätter är två av våra andra prioriterade rättvisesatsningar.
Privatbilismen i Stockholm försämrar både luft och framkomlighet. Därför vill Vänsterpartiet bygga ut cykelbanor och kollektivtrafik och i etapper göra innerstaden bilfri. För att driva på utvecklingen av förnyelsebara bränslen, energieffektivisering och biogas vill vi skapa ett nytt kommunalt energibolag.
Den borgerliga majoriteten har under den föregående mandatperioden haft tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I vård- och omsorgsverksamhet är det användarnas upplevelse av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används. I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.
Vänsterpartiets prioriterade områden
Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd vill främst vara en röst för dem som av olika skäl behöver samhällets solidariska stöd. Det här vill vi satsa på:
Återkommunalisera privatiserad verksamhet Barn och ungas välfärdVård och omsorgKultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna Demokrati Jämställdhet och personalMiljö
Under Högeralliansens styre har förskolan åter fått alldeles för stora avdelningar och därmed så stora barngrupper att de medför direkt skadliga förhållanden, både för personalen och för barnen.
Ungdomsverksamhet
Vänsterpartiet föreslår att det bildas ett Ungdomsråd på Norrmalm.
Äldreomsorgen – Stoppa privatiseringen av vård- och omsorgsboendet Väderkvarnen
Vänsterpartiet kräver att privatiseringen av vård- och omsorgsboendet Väderkvarnen stoppas. Väderkvarnen är det enda boendet i Norrmalms stadsdel i kommunal regi och Högeralliansen har informerat oss om att denna form av vård skulle fortsätta att drivas av staden. Nu hävdar man att äldreboendet måste konkurrensutsättas på grund av att verksamheten gått med underskott.
Det finns många anledningar till underskottet, bland annat har under 2010 en omstrukturering av boendet till en del demensboende gjorts. Många utrymmen har stått tomma i väntan på att så kunde ske. Organisationsproblem uppstod också i samband med att de utkastade pensionärerna från Väduren fick tas emot av Väderkvarnen. Vänsterpartiet kräver att den kommunalt anställda personalen i lugn och ro får möjlighet att utveckla Väderkvarnen till ett vård- och omsorgsboende med ekonomi i balans.
Den under 2010 återkommande frågan om årslånga missförhållanden på äldreboendet Vasen borde avskräcka all privatisering av äldreboende. Eventuella klagomål om missförhållanden på kommunalt drivna verksamheter kan åtgärdas omedelbart. Det besparar stort lidande för de boende och deras anhöriga. Det sparar också personell kraft för förvaltningen och kostnader för konsultarvoden. Skattepengar som går till omsorg om våra gamla ska stanna och verka i verksamheten.
Det är en stor risk Högeralliansen tar genom att konkurrensutsätta vård- och omsorgsboendet Väderkvarnen. Man säljer ut en stor kommunal arbetsplats. Erfarenheten har också lärt oss att de privata bolagen som driver vård- och omsorgsboenden effektiviserar genom att minska på personal, servera sämre mat och sämre omvårdnad. Skattepengarna som ska främja verksamheten går till vinst och hamnar ibland i riskkapitalbolag.
Var finns valfriheten om Norrmalms stadsdels enda kommunala äldreboende försvinner?
Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen
Som vi tidigare påpekat kan vår äldreverksamhet utvecklas, vilket kräver generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen. För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar var och ens behov. Personal inom hemtjänsten ska ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.
Ideella organisationers medverkan i vård och omsorg
Vänsterpartiet har noterat Högeralliansens strävan att knyta frivilligorganisationerna till förvaltningens verksamhet. Självfallet är det positivt med samarbete med frivilliga ideella organisationer. Inte minst för frivilligorganisationernas medarbetare som känner sig behövda. Vi vill dock påpeka riskerna med att överlåta uppgifter på oavlönade personer för att spara in på personal. Den viktiga kontinuiteten av insatser kan bara en fast avlönad personal ge. Ofta behöver också de frivilliga få stöd och information från personalen. Tid för detta måste inräknas när förvaltningen upprättar personalstater. Mycket viktigt att poängtera är, att det vid omvårdnad av gamla och sjuka finns sekretessfrågor och etiska uppgifter som måste handhas av förvaltningens anställda medarbetare.
Det är också Vänsterpartiets absoluta uppfattning att samhället ska ge de äldre en värdig ålderdom genom kommunala insatser och inte genom välgörenhet.
Äldres vård måste få kosta och det är ett av skälen till att vi motsätter oss att Högeralliansen sänker skatten till förmån för välbetalda människor med jobb.
Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri
Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och socialpsykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till privatisering av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv.
Tillsynen av familjehemsvården måste stärkas. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdelsnämndernas ansvar.
Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång. Norrmalm – eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen – behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge). Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas.
Sysselsättning/arbetsrehabilitering – ”servicegrupp” inom Norra innerstan skall startas. Den gemensamma strategin för missbrukarvården som togs fram av S, V och MP ska genomföras.
Vi motsätter oss besparingen inom individ- och familjeomsorgen, särskilt besparingen av 4 mnkr på försörjningsstödet. I en situation där människor kastas ut ur försäkringskassa och A-kassa och i stället hänvisas till försörjningsstöd och samtidigt skära ner 4 miljoner måste vara fullständigt befängt.
Högeralliansen centraliserar mottagningar för människor som är beroende av försörjningsstöd. I norra innerstan hänvisas Norrmalms och Kungsholmens
biståndssökande till Östermalm. Dessutom ligger det s.k. jobbtorget på Söder. Det är därför ytterst angeläget att ett SL-kort ska ingå i det ekonomiska bidraget. För dem som inte har något jobb är det också angeläget att kunna utnyttja arbetslöshetstiden genom att ta del av vad staden bjuder.
Kultur och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Barn, unga och äldre ska få ökad tillgång till kultur och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för försörjningsstöd.
Jämställdhet och Personal
Heltid ska vara en rättighet för alla. Antalet timanställningar måste minska. Det är också dags att definiera om begreppet heltid, i första hand inom de yrkesområden som innebär fysiska påfrestningar. Vänsterpartiets mål är lagstadgad 6-timmarsdag med oförändrad lön för alla. Kortare arbetstid ger friskare människor, stärkt jämställdhet, bättre livskvalitet, fler arbetstillfällen och mer tid för omtanke om miljön. Vinster som till stor del finansierar de ökade kostnaderna. I förskolan ska finnas tillgång till genuspedagoger och andra verksamheter ska bedrivas med genusperspektiv.
Miljö
Innerstadens största miljöfråga är avgasutsläpp från biltrafiken. För att så småningom uppnå en bilfri innerstad föreslår vi att följande gator blir bilfria: Drottninggatan - Norrtullsgatan fram till Norrtull, Odengatan mellan S:t Eriksgatan och Dalagatan, där biltrafiken flyttas till Karlbergsvägen, samt Luntmakargatan. Denna gamla gata, med Vasastans äldsta bebyggelse, blir en gågata – ett bilfritt alternativ till Sveavägen, senaste även Rörstrandsgatan och Roslagsgatan.
Miljövänlig sophantering ska ske genom krav på fastighetsägarna att tillhandahålla miljöutrymmen för sopsortering.
Särskilda uttalanden
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Den budgetprocess vi har i år med mindre än en vecka mellan handlingarnas utsändande och stadsdelsnämndens sammanträde gör det i princip omöjligt för oss som opposition att göra en genomarbetad skuggbudget. Med anledning av detta finner vi det nödvändigt att i ett särskilt uttalande markera något av det som bekymrar oss och som vi tycker att såväl förvaltningen som nämnden bör fästa särskild uppmärksamhet på under det kommande året:
· Vikten av valfrihet. Man ska som invånare på Norrmalm kunna välja mellan privat och kommunal verksamhet – inte bara mellan olika privata entreprenörer. Väderkvarnen är ett tydligt exempel på en utveckling vi bestämt motsätter oss. (se vårt förslag till beslut i detta ärende)
· En realistisk syn på utvecklingen av kostnaderna för försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder i stadsdelen. Vi vet att arbetslösheten är låg i vår stadsdel, men också att de personer som idag får stöd ofta har en problematik som inte gör det omedelbart lättare att få arbete när konjunkturen vänder. Risken är stor att dessa kostnader inte kommer att minska i den takt som budgeten beskriver vilket ytterst drabbar de boende i vår stadsdel.
· Det av majoriteten föreslagna låga antalet sommarjobb för stadsdelens ungdomar – 60 platser – är mycket oroande. Vi vet att ungdomsarbetslösheten i Stockholm har ökat dramatiskt de senaste två åren och att unga får det allt svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. De kommunala sommarjobben är en viktig ingång till arbetslivet, de ger erfarenheter som kan vara avgörande för en ung människa. Vi ser det som angeläget att denna satsning utökas framöver. I förlängningen kan en investering i kommunala sommarjobb spara förvaltningen kostnader, bland annat genom att unga erhåller referenser till framtida arbeten. (se vårt förslag till beslut i detta ärende)
· Vi ser också ett problem med de hårt belastade parkytorna i stadsdelen. Många av stadsdelens förskolor och skolor saknar gårdar och möjligheter till fysisk aktivitet utomhus – de är tvungna att ta sig till en park eller en parklek för att kunna vistas ute i trygg miljö. På helgerna är de parker som finns fyllda till bristningsgränsen av människor som njuter av staden gröna rum. Därför vill vi att vi i nämndarbetet under den kommande mandatperioden regelbundet informeras om och diskuterar parkskötsel, upprustning av parker och torg, parklekarnas skötsel och drift samt förändringsarbetet kring Bellevue och Vanadis.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade, angående aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, följande särskilda uttalande:
· Väderkvarnens vård- och omsorgsboende
Att lägga ut verksamheten på entreprenad innebär flera fördelar. En förbättrad omsorgskvalitet samt en effektivare drift jämfört med idag är exempel på två sådana fördelar.
Folkpartiet vill poängtera vikten av att man i upphandlingsprocessen löpande involverar stadsdelsnämndens ledamöter fram till det avgörande beslutet. Det är av största betydelse att förvaltningen och centrala upphandlings-enheten lämnar stadsdelsnämnden kontinuerlig information och redovisar analyser m.m. Vidare att man med god framförhållning ger nämnden möjligheter till påverkan och diskussion. Beställarenhetens roll bör också klargöras.
Vi vill betona att man i förarbetet också måste belysa effekterna av att stycka upphandlingen i minst två. Därigenom får mindre företag möjligheten att delta i upphandlingsprocessen, samtidigt som småskaligheten bör kunna resultera i närhet och en mer familjär stämning i respektive boende.
1. Gunilla Nordin (M) entledigas från sitt uppdrag som ordförande.
2. Till ordförande utses Hanna Broberg (M) för tiden 2011-01-21 och till dess annan ordförande utses.
___________________________________
Diarienummer 1.5.1.-579/2010
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Hans Enroth (V) lämnade ett särskilt uttalande.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 januari 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till nya riktlinjer inom stadens socialpsykiatri.
Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget, som på ett tydligt och strukturerat sätt anpassats till den nu aktuella lagstiftningen och den utveckling i övrigt som skett inom verksamhetsområdet. Förvaltningen anser dock att det, för att tillgodose kravet på rättssäkerhet och likabehandling, behövs en del förtydliganden och en närmare vägledning för handläggning av ärenden som rör personer med psykiska funktionsnedsättningar.
Särskilt uttalande
Ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi vill poängtera att om riktlinjerna ska kunna följas krävs bland annat att staden bygger betydligt fler gruppbostäder och servicebostäder för personer med psykiska funktionsnedsättningar än vad som har gjorts de senaste åren. Förhoppningsvis innebär stadens riktlinjer att stadens interna samverkan mellan barn och ungdom och socialpsykiatrin tydliggörs. Eftersom de unga också har kontakter med landstinget krävs att samverkan även fungerar mellan myndigheterna.
Socialstyrelsen har i en nationell granskning kritiserat oklarheter i landstingets ansvar för ungdomar på gränsen mellan BUP-verksamhet och vuxenpsykiatri. Vi utgår från att staden i sina övergripande kontakter med landstinget klargör eventuella oklarheter i Stockholm.______________________________
Diarienummer 1.5.1.-581/2010
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 december 2010.
Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget men vill bl.a. framhålla vikten av att biståndshandläggarna får möjlighet till utbildning och kompetensutveckling för att samtala med barn som har en funktionsnedsättning. Förvaltningen stödjer inte förslaget om att den enskilde inom ramen för valfrihetssystemet redan innan ansökan ska kunna göra en intresseanmälan.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Som remissvar lämna samma svar som S, V och MP i social- och arbetsmarknadsnämnden den 30 september 2010. ______________________________
Diarienummer 1.5.1.-580/2010
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 december 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) till vuxna med missbruks- /beroendeproblematik.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget men tycker inte att frågan om förvaltning av egna medel och stöd till brottsoffer ska ingå i riktlinjerna alternativt tas upp även i andra riktlinjer som rör insatser för vuxna. Förvaltningen vill också framhålla att verksamheten med personligt ombud riktar sig till personer med psykiska funktionsnedsättningar och därför inte hör hemma i de nu föreslagna riktlinjerna.
Vi vill uppmärksamma att riktlinjerna innehåller ett viktigt avsnitt om kvinnor med missbruksproblem, där det tydligt framgår att kvinnliga missbrukare på många sätt är mycket mer utsatta än män med missbruksproblem. Kvinnors specifika behov bör enligt riktlinjerna beaktas vid valet av insatser. För att detta ska vara möjligt krävs att det finns tillräckligt med insatser som är inriktade på kvinnors missbruksproblematik.
Tyvärr är vår erfarenhet att flera verksamheter som är till för kvinnor med missbruk har svårt med beläggningen. Det gäller såväl platser som finns inom socialnämnden som enskilda stadsdelsnämnder.
Vår uppfattning är att staden centralt behöver utöka sina insatser för att kvinnors behov av missbruksvård ska tillgodoses.
______________________________
Diarienummer 1.5.1. -584/2010
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 december 2010.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter.
Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget. Det är bra att man tydligt anger att den som beviljas försöks- eller träningslägenhet ska teckna en hemförsäkring. Förvaltningen anser däremot att grundregeln även fortsättningsvis ska vara att den som beviljats den typen av boende ska bo ensam i lägenheten och att samboförhållanden endast kan accepteras om det finns skäl att anta att den enskildes rehabilitering därmed kan påskyndas.
Rätten till en bostad är en mänsklig rättighet som omkring 3 000 hemlösa saknar idag i Stockholms stad. Det är därför välkommet med riktlinjer för att arbetet med försöks- och träningslägenheter ska fungera så bra som möjligt.
Vi vill betona att det är viktigt att ha en dialog med de kvinnor och män som får försöks- och träningslägenheter, så att de får bästa möjliga stöd, uppmuntran och feedback. Eftersom en lägenhet betyder så mycket måste kontakten vara tät, för att fånga upp eventuella problem.
Försöks- och träningslägenheter är en viktig del i arbetet med att hemlösa ska kunna få en egen bostad. Andra metoder som prövas är ”Housing First” som dock bara omfattar ett fåtal lägenheter.
För att på allvar minska hemlösheten krävs en stadsövergripande samordning samt tillräckligt många hyresrätter med rimliga hyror. Tyvärr har utförsäljningen av allmännyttan drastiskt minskat antalet billiga bra hyresrätter som kunde ha blivit en bostad till en hemlös.
Diarienummer 1.5.1.-567/2010
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till handlingsplan avseende hiv/STI-prevention för Stockholms stad. De insatser som föreslås i handlingsplanen för Stockholms stad är komplement till de nationella och landstingskommunala insatserna. Förvaltningen är i huvudsak positiv till den föreslagna handlingsplanen.
Särskilt uttalandeLedamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande.
En viktig del i arbetet med att förebygga HIV i Stockholm är program för sprutbyte. Både WHO och EU har konstaterat att sprutbytesprogram innebär minskadsmittspridning.
Stockholms läns Landsting har redan beslutat om införande av sprut-bytesprogram, men för att dettaska bli verklighet här måste också Stockholms kommunfullmäktige fatta samma beslut. Samtliga partieriStockholm är nu för sprutbyte utom Moderaterna, som förhalar frågan.
_______________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 januari 2011 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
____________________________________
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 17 januari 2011 anmäldes.
__________________________________
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Socialstyrelsen angående ändring av tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) på Brunnsgatan 26. Diarienummer 1.6.-628/2010.
2. Konsumentvägledning. Nöjd kund-undersökning 2010. Diarienummer 1.6.-627/2010.
3. Diarieförda handlingar under perioden 7 december 2010 – 11 januari 2011.
Följande beslut anmäldes:
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.4.-320/2010
2010-12-03
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Ambassadeur, Kungsgatan 18. Ingen anmärkning.
Monica Fredriksson
1.4.-576/2010
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Joe´s Sports & Grill, Vasagatan 52. Ingen erinran.
1.5.2.-586/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Golfcenter Hål Nitton. Birger Jarlsgatan 99.
Christina Rapp Lundahl
1.5.2.-555/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Taco Bar/Tasty Thai, Sveavägen 61.
1.5.1.-623/2010
2010-12-21
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Rose, Hamngatan 2. Ingen anmärkning.
1.4.-513/2010
2010-12-28
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Harry B. James, Regeringsgatan 47. Ingen anmärkning.
1.5.2.-619/2010
2011-01-10
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Bianchi Café & Cykles, Norrlandsgatan 20.
1.5.2.-633/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Café B 100, Birger Jarlsgatan 100.
1.5.2.-635/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Praktikertjänsts restaurang, Adolf Fredriks Kyrkogata 8.
2010-07-09
Avgångsersättning 326400 krÄldreomsorgen /centralt konto.
Annette Luengo
2010-11-09
Avgångsersättning 44000
Utförarenheten funktionsnedsättning.
2.3.4.-499/2010
Disciplinpåföljd i form av skriftlig varning enl. AB 05 § 11.
Gemensam administration.
_____________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående uppsägning av avtal med Digni Care AB om drift av Vasens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 1.2.3.-50/2011.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
________________________________