Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-04-18

Sammanträde 2013-04-18

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte
Torsdag 11 april 2013 klockan 18.30
Tema: Stadsträdgårdsmästaren informerar
Läs mer...Stadsträdgårdsmästaren Pia Krensler berättar om stadens nya parkprogram och det kommande arbetet med Enskede-Årsta-Vantörs parkplaner

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning

3 Anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

4 Upprustning av Grynkvarnsparken - svar på medborgarförslag

5 Årsta holmar åter till Årsta - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

6 Underlag för budget 2014 med inriktning 2015 och 2016 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

7 Månadsrapport per den 31 mars (kommer senare)

8 Socialtjänstens insatser för att personer med LSS-insatser ska få vård i tid - svar på skrivelse från (V), (S)

9 Införa försök med sommarpensionat i stadsdelen- svar på skrivelse från (FP)

10 Gemenskap ger hälsa - utvärdering av förebyggande arbetet inom äldreomsorgen

11 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning - gruppbostäderna i Vantör (Omsorgsföretaget Orkidén AB tidigare Carema Orkidén AB)

12 Uppföljning inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning - daglig verksamhet Attendo Care AB

13 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning Bränninge/Stureby/Örby korttidshem

14 Verksamhetsuppföljning av inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten

15 Verksamhetsuppföljning av tvättservice inom hemtjänst

Remissärenden

16 Mellankommunalt naturreservat för Rågsveds friområde och Kynäsberget - motion av Maria Hannäs (V) och Daniel Helldén (MP) - svar till kommunstyrelsen

17 Kultur i ögonhöjd - för, med och av barn och unga, program för barn- och ungdomskultur 2014-2016 - svar till kommunstyrelsen

18 Förslag till detaljplan för del av fastigheterna Enskede Gård 1:1 och Drivhuset 1 i stadsdelen Enskede Gård Dp 2010-01319-54 - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

19 Trafikförändringar i SL-trafiken 2013/2014 - svar på remiss från Trafikförvaltningen

Dnr 1.5.3.-138/2013 (omedelbar justering)

20 Program för område utmed Trollesundsvägen - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

21 Ansökan om tillstånd för alkoholservering i restaurang Tasteast, Högdalsgången 20- svar på remiss från Socialförvaltningens tillståndsenhet

Dnr 1.5.2. -183/2013 (omedelbar justering)

22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m. förteckning utsändes)
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor (utsändes senare)
E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

24 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

25 - 32 Sluten del

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (114 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström utsågs att tillsammans med vice ordföranden Rosa Lundmark justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdag den 24 april 2013.

§2 Fastställande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av ett ärende under sluten del § 33. Ärenden nr 5 och 25 utgick.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 21 mars anmäldes justerat den 26 mars 2013.

Protokollet läggs till handlingarna.

§4 Upprustning av Grynkvarnsparken – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Christina Lindh.

Ärendet

Till nämnden har medborgarförslag inkommit från Christina Lind om att måla staketet runt gungorna och parkbänkarna i Grynkvarnsparken samt att den höga kullen rensas från buskar så att mer sol kommer ner till dammen. Förvaltningen anför att lekplatsen är under upprustning och att det i den pågående upprustningen ingår den del av det som förslaget omfattar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2013.

Dnr 146-2013-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§5 Årsta holmar åter till Årsta – svar på medborgarförslag

§6 Underlag för budget 2014 med inriktning 2015 och 2016 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens underlag till budget 2014 med inriktning 2015-2016 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen

2. Stadsdelsnämnden begär att budgetramen för Svedmyrabadet som är en kommunövergripande verksamhet ökar med 0,5 miljoner kronor.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Förvaltningen lämnar i ärendet förslag till underlag för budget 2014, med inriktning för 2015 och 2016. I underlaget beskrivs bland annat att befolkningen fortsätter att öka totalt sett under planperioden. Treårsperioden kommer även att innebära behov av bostäder för personer med funktionsnedsättning och viss utbyggnad av förskolan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2013

Dnr 1.2.1.-202/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutet enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Parvin Araghi m.fl.(s) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Åsa Öckerman (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Reservation
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1 Förvaltningens förslag bifalls i huvudsak

2. Dessutom vill vi framföra följande
Enskede-Årsta-Vantör tar täten i klimat- och miljöarbetet

Vi har bra förutsättningar för att klara denna utmanande målsättning inför 2014. Redan idag arbetar staden för ett miljöteknikkluster i Högdalen. Många av våra verksamheter sorterar ut matavfall för biologisk hantering. Självklart ska vi ställa krav på klimat- och miljösmart byggande och återvinning av matavfall i flerfamiljshus som vi föreslog som försök i Dalen.

Medborgare och anställda är starkt engagerade i miljö- och klimatfrågor. Förslag har lagts om biologisk mångfald i Bandängens parklek och solceller på förvaltningens tak. Medborgarmöten om skötsel av naturområden kan vara ett sätt att möta medborgarnas engagemang och kunskap. För att öka medborgarnas nöjdhet med parkskötseln ska eftersatta områden åtgärdas och ambitionsnivån i den nya parkplanen måste höjas. Det behövs höjda anslag för investeringar i lekparkerna och parklekarna, vars underhåll är eftersatt.

För att öka tempot i klimat- och miljöarbetet krävs att klimat- och miljöhandläggare kan anställas. Samarbete med landstinget är nödvändigt för att bygga ut kollektivtrafiken i takt med bostadsbyggandet. Inte bara Årstaskogen med Årsta holmar utan också Vantörs del av Älvsjöskogen och Rågsveds friområde bör bli naturreservat. Bildandet av naturreservat ska styras av natur- och rekreationsvärden och inte av socioekonomisk status som idag.

Nya pengar och arbetssätt i välfärden

Förvaltningen lyfter i underlaget tunga frågor som kräver svar och som vi brukar ta upp i nämnden, bland annat hemlöshet, äldreboenden, gruppbostäder, fler socialsekreterare, boende för utåtagerande unga och stadsmiljö. Det krävs nya arbetssätt och ökad budget eftersom vi blir fler och vi har eftersatta behov. Staden behöver tillsätta en central samordnare för hemlöshetsarbetet och bygga nya gruppbostäder utifrån strävan till inkludering och tillåtande attityder. Behovet av äldrebostäder ska styras av individuella behov av trygghet och gemenskap och diskuteras brett och i nära samverkan med äldre och pensionärsorganisationer.

Förvaltningens modell för servicehusens omvandling till seniorbostäder bygger på hemsjukvårdens kommunalisering, vilket vänsterpartiet är emot. Vårt svar på önskan att ha nära till sjukvård är fortfarande att servicehusen ska vara kvar. Äldre ska inte få höjda hyror på grund av myndighetskrav, som det är idag. Mer resurser måste därför gå till ombyggnad av äldreboenden. Eftersom många äldre får avslag på ansökan om lägenhet i servicehus måste biståndsbedömningen lättas upp, vilket kan kräva ändrade riktlinjer.

Personalpolitiken behöver skärpas

Trots att vi vill vara en attraktiv arbetsplats för de anställda är sjukfrånvaron fortfarande hög och ligger på 6,6 procent, som är 50 procent över målet för staden. Enskilda äldreenheter har frånvaro på över 11 procent. Inom äldreomsorgen behövs extra insatser för att minska sjukfrånvaron, exempelvis kortare arbetstid. Målet att alla som arbetar deltid och vill få heltid ska nås under 2014. Detta mål bör också finnas i våra privatiserade verksamheter. Staden bör kräva rätt till heltid i förfrågningsunderlag.

Personalomsättningen på IoF är med 10,6 procent mer än dubbelt så hög än genomsnittet för alla verksamheter. Andelen förskollärare är med 36,3 procent knappt bättre än tidigare. Här ligger vi fortfarande en bra bit under stadens mål, som ändå i år fått en drastisk sänkning. Trots att indexet för aktivt medskapande (AMI) når godkända 80 får några administrativa enheter så lågt index som 66. Vi känner även stor oro inför att huvudskyddsombudet igen tvingats anmäla förvaltningen i egenskap av arbetsgivare till Arbetsmiljöverket. Denna gång för mobbing och kränkande särbehandling inom en enhet. Staden måste göra betydligt mera för att rekrytera och behålla strategiska yrkesgrupper och arbeta förebyggande så att arbetsmiljön är god för alla. Då krävs möjlighet till nya arbetssätt, att lära av goda exempel och en lyhörd samverkan med de fackliga organisationerna.

Ny bostadspolitik och lokal demokrati stärker ytterstaden
Allt fler stadsdelar i Enskede-Årsta-Vantör är segregerade. Utförsäljningen av allmännyttan har skyndat på segregeringen. Viktigast för att vända trenden är att bygga allmännyttiga hyresrätter till rimliga hyror i stadsdelar som saknar eller har få hyresrätter. Då minskar även segregeringen i skolorna. Små förortscentrum måste rustas. Bostadsbolagen i Enskede-Årsta-Vantör ska kunna arbeta på liknande sätt som Stockholmshem i Hökarängen. Utflyttning av fackförvaltningar är viktig. Stadens politik för ytterstaden måste också samordnas bättre, så att inte enskilda facknämnders beslut går stick i stäv med den lokala utvecklingen.

Stadsdelsnämndernas roll är viktig i ytterstaden. Idag tas inte den kraften tillvara utan istället plockar kommunfullmäktige bort det ena ansvarsområdet efter det andra. Uppgifter läggs också i regioner eller på kontaktcenter eller privatiseras. Idag finns stadsdelsnämnder på papperet, men i verkligheten är de nedlagda utifrån den vision som fanns när de startades. Vi vill istället se att uppgifter läggs tillbaka till stadsdelsnämnderna, till exempel snöröjning och barmarksrenhållning där lokalt inflytande skulle stärka uppföljningen och kvaliteten. För Enskede-Årsta-Vantör vill vi se en delning, eftersom stadsdelsområdet blivit alltför stort.

Byt ut dagens politiska inriktningsmål som leder så fel

Nuvarande politiska inriktningsmål har lett till en allt mer segregerad stad, en dogmatisk utförsäljning och privatisering av allmännyttan och välfärden och ensidigt fokus på sänkt skatt och lägre ambitionsnivå i välfärden. Inriktningsmålen måste rensas från ovetenskapliga kopplingar mellan kvalitet och konkurrensutsättning. Majoritetens politik har lett till att äldre i Rågsved och Hagsätra nekas välja kommunal hemtjänst. Det är behovet och inte vinstsyftet som ska styra. Vi förstår att förvaltningen oroar sig när resurserna för uppföljningen inte räcker till. Staden kan aldrig bygga en kontrollapparat som håller jämna steg med riskkapitalisternas strävan att utvinna så mycket vinst som möjligt. Den ojämlikhet och värdeöverföring som den borgerliga politiken leder till drabbar hela samhället.

Staden behöver nya inriktningsmål för ökad jämlikhet, för att bryta segregationen exempelvis inom skolan, boendet, kulturen och den könssegregerade arbetsmarknaden. Vi behöver en ny politik för förorternas utveckling och för att återupprätta lokaldemokratin. Staden behöver en social bostadspolitik där allmännyttan får bygga hyresrätter till rimliga hyror, en skolpolitik som ger alla chans i skolan, en arbetsmarknadspolitik som leder till arbete, en kulturpolitik som bygger kulturella centra i förorterna och inte bara i innerstaden, en personalpolitik som uppvärderar lågbetalda kvinnodominerade yrken och en vassare klimat- och miljöpolitik.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Parvin Araghi m.fl.(S)
Vi har under ett flertal år markerat oro för den låga ambition som nuvarande politiska majoritet styr stadsdelen, kvalitetsbrister i äldreomsorgen kraftiga besparingar inom individ och familjevården och en bristande ambition i stadsdelens utveckling med påföljande centrumdöd och sjunkande nöjdhet bland invånarna inom bland annat skötseln av park och grönområden .

Vi har därför till nämnden bland annat föreslagit konkreta förslag som skulle:

Ställa höga kvalitetskrav på egen och upphandlad verksamhet.

Utveckla de lokala centrumanläggningarna

Utveckla det brottsförebyggande arbetet

Förbättra förutsättningarna för vården av barn och unga

Förbättra skötseln av parker och grönområden

Dessa har av majoriteten avslagits – och resultaten syns idag i alla dessa verksamhetsområden.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Arbetsmarknad och sysselsättning är en av de viktigaste frågorna i vår stadsdel. Vi vet att många väljer att bosätta i vår stadsdel men väljer att jobba i en annan. Att skapa förutsättningar för att jobba och bo i Enskede Årsta Vantör kommer att vara den stora utmaningen kommande år. Att investera och skapa förutsättningar i kollektivtrafiken för att underlätta resandet mellan olika delar av staden.. Stadsdelen behöver jobba mycket hårdare för energieffektiva lösningar och drift med förnybar energi. Företag och industri som vill göra satsningar på grön energi borde välkomnas på ett tydligare sätt för att vilja etablera sig i stadsdelen.

Stadsmiljön är oerhört viktig, många människor väljer att bosätta sig i vår stadsdel på grund av de fina grönkvaliteter som finns. Vi är glada att det nu har börjat avsättas mer pengar och resurser för att ta hand om detta vårt gröna arv på ett bättre sätt, efter att arbetet fått halta ett antal år. Men utmaningen är inte slut i och med det, en ökande befolkning ger både ökad efterfrågan och ökad användning av alla våra fina grönytor, lekplatser, parker, parklekar och naturområden. Detta påpekar förvaltningen i sitt tjänsteutlåtande och det måste tas på djupaste allvar, så att kvaliteterna kan både bibehållas och ytterligare utvecklas. Naturreservatsbildning av Årstaskogen och av Rågsveds friområde/Kräppladalen behövs för att möta den ökande befolkningens behov.

Äldreomsorgen behöver ökade resurser, och även om personalresurserna för demensboenden ökat för år 2013 återstår stora behov som inte kan finansieras inom nuvarande ram. Den största utmaningen inom äldreomsorgen är det stora och ökande antalet äldre personer med demenssjukdomar. Det är högst osäkert om den budgeterade personalförstärkning inom demensvården är tillräckliga för de behov som finns.

Samtidigt ska ambitioner vara att göra arbetena inom äldreomsorgen mer attraktiva, och stadsdelen behöver förbereda sig inför de stora pensionsavgångar som väntar de närmaste åren. I den planeringen är det viktigt att kunna erbjuda alla anställda såväl rätt till heltid som rätt till deltid. Att ha inflytande över sin arbetstid betyder mycket för att ett arbete ska uppfattas som attraktivt. Olika ”pröva på-jobb” för ungdomar och arbetslösa är också viktiga. Framtidens äldreomsorg behöver kraftsamla för att klara en större andel allt äldre befolkning. I denna planering ingår att tillsammans med de fackliga organisationerna ta fram förslag till arbetstidsförkortning för personalen i äldreomsorgen. Miljöpartiet vill också se en kraftig löne- och jämställdhetssatsning för äldrepersonalen.

Samtidigt som de äldre ska ges bra möjligheter att bo kvar i sina egna boenden så länge de önskar det, så ska staden erbjuda bra boenden inom äldreomsorgen som alla ska kunna flytta till oavsett storleken på ekonomiska tillgångar. Idag är den möjligheten starkt begränsad. Tendensen är att trygghetsboende rekommenderas i första hand. Det ska finnas både servicehus och trygghetsboenden att välja på.”

§7 Månadsrapport per den 31 mars

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 mars som visar en budget i balans efter resultatöverföring. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, ekonomiskt bistånd samt stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Överskott redovisas inom förskola, äldreomsorg, fritid och administration. Övriga verksamhetsområden beräknar budget i balans.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 april 2013.

Dnr 1.2.1.-070/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s). ”Det är oroväckande att underskottet inom barn och unga är 7 miljoner kronor och att vårdbudgeten är intecknad till 78 % bara tre månader in på nya budgetåret. Att kostnaderna är stora för externa placeringar är en följd av en socialt utsatt situation för barn och unga. Alternativa lösningar måste alltid bedömas utifrån barns bästa med kontinuitet och långsiktighet i vårdinsatserna, och inte utifrån snål medelstilldelning och budgethållningsdirektiv.

För att förbättra barns levnadsvillkor och på sikt minska kostnaderna behövs ett ökat förebyggande arbete Det kan finansieras exempelvis genom sociala investeringsfonder.

Även det strukturella underskottet om 5 miljoner kronor inom stöd och service till personer med funktionsnedsättningar är allvarligt. Om orsaken till att vissa utförare inte godtar stadens ersättning är att man värnar sina vinstmarginaler behöver staden starta egna boenden. Om LSS-ersättningen istället är för låg för att ge god kvalitet måste stadens ersättning höjas. Våra egna verksamheter ska inte tvingas till nedskärningar på grund av externa utförares priser

Att också äldreomsorgen har en sårbar ekonomi på grund av 69 placeringar över budgeterade platser är oroande. Om trenden inte bryts som förvaltningen antar i prognosen, utan fortsätter måste ändå de äldres behov alltid komma i första rummet.

Det är oroande att förvaltningen nu bedömer personalförsörjningen inom förskoleverksamheten som en osäkerhetsfaktor, vilken skulle kunna påverka uppfyllelsen av barnomsorgsgarantin. Då denna reservation inte tidigare funnits i månadsrapporterna vore det önskvärt att detta belyses ytterligare i tertialrapport 1 2013.

§8 Socialtjänstens insatser för att personer med LSS-insatser ska få vård i tid - svar på skrivelse från (V), (S)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse fån Rosa Lundmark (v) och Magnus Dannqvist (s) uppdragit åt förvaltningen att utreda om vad som kan göras för att stödja kvinnor och män med funktionsnedsättningar att få vård i tid.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2013.

Dnr 89-2013-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Införa försök med sommarpensionat i stadsdelen- svar på skrivelse från (FP)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Lena Kling (fp) uppdragit åt förvaltningen att utreda förutsättningarna för att införa ett försök med sommarpensionatsverksamhet för äldre medborgare i stadsdelen. Förvaltningen anger bland annat att det i dagsläget inte är möjligt att anordna ett sommarpensionat för äldre men att frågan ska beaktas vid nästa års budgetarbete.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2013.

Dnr 90-2013-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Gemenskap ger hälsa - utvärdering av förebyggande arbetet inom äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens rapport.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen bedriver sedan många år ett ambitiöst arbete med olika former av förebyggande insatser riktade till äldre personer. I denna studie belyses stadsdelens fem träffpunkter och seniorgymmet. Besökarna omvittnar hur värdefulla träffpunkterna är för dem, hur bra personalen är, och hur de trivs med de olika programpunkterna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2013.

Dnr 168-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) ”Utvärderingen är mycket intressant, då de visar den stora betydelse som träffpunkterna och seniorgymet har för att minska ensamheten hos våra äldre. Det är ett viktigt resultat eftersom elva procent av äldre i vårt område besväras av ensamhet, vilket är fjärde högst i länet. Att nio av tio har fått nya bekanta på träffpunkterna är mycket roligt. Närheten och framförallt personalens insatser har varit framgångsfaktorer. Den stora ensamheten skulle kunna motverkas av en frikostigare bedömning av lägenhet i äldreboende. Flera äldre kvinnor har tvingats gå till domstol för att få erbjudande om äldreboende.

Hälsan hos äldre 65+ är generellt dålig. I landstingets folkhälsoenkät kom vårt område på 35:e plats av länets 39 kommuner och stadsdelar. Det är bra att förvaltningen därför satsar på fler seniorgym och utegym. Vi vill också att äldre erbjuds jympa inom ramen för seniorgym/träffpunkterna. Enligt Äldrecentrums forskning skjuter jympa tre gånger per vecka upp inträdet av demens och förbättrar också hjärnans förmåga.

Resultaten i utvärderingen är viktiga att ta tillvara i arbetet med 2014 års budget. Särskilt viktigt är att underlätta för de som har svårt att ta sig till träffpunkter utan ledsagning eller skjuts och att motivera flera äldre att ta del av verksamheten. Utredarnas uppfattning att förvaltningen allvarligt bör överväga att utöka tiden för arbetsledning av enheten för att stärka utvecklingsmöjligheterna är viktig att lyssna på. ”

§11 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning – gruppbostäderna i Vantör (Omsorgsföretaget Orkidén AB tidigare Carema Orkidén AB)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för gruppbostäderna i Vantör genomfördes under mars 2013, utifrån stadens verksamhetsuppföljningsmall och en särskilt framtagen uppföljningsmall utifrån anbud/avtal för gruppbostäderna i Vantör

Förvaltningen bedömer att verksamheterna utifrån de uppföljningar som genomförts bedriver en god vård och omsorg utifrån brukarnas behov. Samtidigt har avvikelser påträffats och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 mars 2013.

Dnr 1.2.1.-201/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s), vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ”Det mest anmärkningsvärda i uppföljningarna är inte de brister som återkommer årligen, vilket i sig är en brist i verksamheten och i avtalen där vite borde utgå för icke levererad fullgod tjänst.

Ännu värre är den ojämna kvalitén mellan boendena samt de nyuppkomna bristerna i verksamheterna. I de anbud där det funnits särskilda åtaganden och särskilda mervärden har ett flertal inte uppfyllts. Bandhagens gruppbostad får sänkt betyg i total kundnöjdhet från 73 % 2011 till 29 % 2012 vilket måste noga följas, så att vidtagna åtgärder ger effekt.

Även denna uppföljning visar att konkurrensutsättningen inte ger ökad kvalitet och dessutom innebär misshushållning med stadens skattemedel.”

§12 Uppföljning inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning - daglig verksamhet Attendo Care AB

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Rågsved- Stureby- Tallbackens och Årsta dagliga verksamheter som drivs av Attendo LSS AB genomfördes under januari-februari 2013.

Förvaltningen bedömer att detta är väl fungerande verksamheter med en engagerad ledning. Ett fåtal avvikelser/ brister har påträffats vid avtalsuppföljningen och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 mars 2013.

Dnr 181-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag

Särskilt uttalande

Ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s), vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ”Det mest anmärkningsvärda i uppföljningarna är inte de brister som återkommer årligen, vilket i sig är en brist i verksamheten och i avtalen där vite borde utgå för icke levererad fullgod tjänst.

Ännu värre är den ojämna kvalitén mellan boendena samt de nyuppkomna bristerna i verksamheterna. I de anbud där det funnits särskilda åtaganden och särskilda mervärden har ett flertal inte uppfyllts. Bandhagens gruppbostad får sänkt betyg i total kundnöjdhet från 73 % 2011 till 29 % 2012 vilket måste noga följas, så att vidtagna åtgärder ger effekt.

Även denna uppföljning visar att konkurrensutsättningen inte ger ökad kvalitet och dessutom innebär misshushållning med stadens skattemedel.”

§13 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning Bränninge/Stureby/Örby korttidshem

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Bränninge/ Stureby/Örby korttidshem som drivs av Attendo LSS genomfördes under januari 2013. Förvaltningen bedömer att Attendos korttidshem, Bränninge/ Stureby/ Örby korttidshem har en kompetent och engagerad ledning. Samtidigt finns avvikelser och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 mars 2013.

Dnr 1.2.1.-120/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s), vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ”Det mest anmärkningsvärda i uppföljningarna är inte de brister som återkommer årligen, vilket i sig är en brist i verksamheten och i avtalen där vite borde utgå för icke levererad fullgod tjänst.

Ännu värre är den ojämna kvalitén mellan boendena samt de nyuppkomna bristerna i verksamheterna. I de anbud där det funnits särskilda åtaganden och särskilda mervärden har ett flertal inte uppfyllts. Bandhagens gruppbostad får sänkt betyg i total kundnöjdhet från 73 % 2011 till 29 % 2012 vilket måste noga följas, så att vidtagna åtgärder ger effekt.

Även denna uppföljning visar att konkurrensutsättningen inte ger ökad kvalitet och dessutom innebär misshushållning med stadens skattemedel.”

§14 Verksamhetsuppföljning av inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten genomfördes den 11 mars. Cirka 170 brukare inom hemtjänst egen regi får regelbunden distribution av dagligvaror av Nordic Tjänst AB. Få klagomål har inkommit under 2012 från brukare. Enkätundersökning ska göras i år. Företaget uppfyller samtliga avtalspunkter samt skall krav i avtalet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2013.

Dnr 1.2.1.-175/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) ”Det är bra att få klagomål har kommit från brukare. Samtidigt är det tråkigt att de äldre inte kan välja butik, utan är hänvisade till den enda butik som utföraren använder. Det är viktigt att undersöka om de äldre skulle vilja ha flera butiker att välja på. En annan viktig aspekt är att upphandlingar som leder till att hemtjänstens inköp görs i en enda större butik kan bidar till utslagning av närservice. Det drabbar de äldre som fortfarande kan handla själva.”

§15 Verksamhetsuppföljning av tvättservice inom hemtjänst

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för tvättservice inom hemtjänst genomfördes den 4 mars. Cirka 50 brukare inom hemtjänst egen regi får regelbunden service av sin tvätt av Samhall. Enkätundersökning är genomförd under 2012 där de svarande är nöjda med utförda insatser och service. Företaget uppfyller samtliga avtalspunkter samt skall krav i avtalet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 mars 2013.

Dnr 1.2.1.-167/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§16 Mellankommunalt naturreservat för Rågsveds friområde och Kynäsberget – motion av Maria Hannäs (V) och Daniel Helldén (MP) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Nämnden har för yttrande mottagit en motion skriven av Maria Hannäs (V) och Daniel Helldén (MP) om ett mellankommunalt naturreservat för Rågsveds friområde och Kynäsberget. Motionärerna hänvisar till naturområdets ekologiska kvaliteter och föreslår att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad i samråd med Huddinge kommun utreder möjligheterna att inrätta ett kommunöverskridande naturreservat av Rågsveds friområde och Kynäsberget. Förvaltningen anger bland annat att det idag inte finns några uppdrag till de berörda förvaltningarna stadsbyggnadskontoret, exploateringskontoret eller miljöförvaltningen att utreda Rågsveds friområde som naturreservat.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2013.

Dnr 830-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordförande Rosa Lundmark (v), ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.




Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Parvin Araghi, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Jimmy Lindgren alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.Nämnden tillstyrker motionen

2. Dessutom vill vi framföra följande

Motionen belyser hur viktigt det är att värna de unika natur- och rekreationsvärdena i Rågsveds friområde och i näraliggande Kynäsberget i Huddinge kommun. Ett mellankommunalt naturreservat skulle stärka det gröna och det sociala sambandet mellan Rågsved och Huddinge. En liknande motion har tillstyrkts av Huddinges samhällsbyggnadsnämnd respektive miljönämnd som föreslagit att Kynäsberget inarbetas som naturreservat i nästa projektplan. Vi hoppas att Stockholms stad är lika framsynt och ger i uppdrag att staden ska samarbeta med Huddinge om ett mellankommunalt naturreservat.

Efter att motionen lades har staden beslutat att ge markanvisningar för totalt ca 97 småhus, varav 85 till BoKlok (ett samarbete mellan Skanska och IKEA) och ca 12 till Arkitekturmagasinet Bygg AB. För övriga delar av den planerade bebyggelsen ska exploateringsnämnden återkomma. Bebyggelsen inklusive att gångvägarna görs om till bilvägar hotar Hanvedenkilen, nyckelbiotoper, höga naturvärden, sociala värden och sjön Magelungens status. Upp till en tredjedel av södra koloniområdet kommer också att bebyggas, trots att staden tidigare har backat från att bygga på koloniområdena.

Fakta som har tillkommit efter att motionen lagts är resultatet av Skogsstyrelsens inventering. Det visade sig att 73 % av skogen är nyckelbiotoper (högsta klassning) och att ytterligare 10 % av skogen har höga naturvärden. I hela Sverige är bara 1,5 % av skogen nyckelbiotoper. Inventeringen styrker att friområdet är ett unikt område. Alla de Rågsvedsbor som engagerat sig i frågan förordar istället en förtätning av befintlig bebyggelse inne i själva Rågsved.

Av de 85 hus som BoKlok har fått markanvisning för ligger minst 12 i nyckelbiotoper med rödlistade arter och uppfyller inte kraven för Skanskas miljöcertifieringssystem LEED. Minst 18 hus ligger i direkt anslutning till och/eller mellan nyckelbiotoper med rödlistade arter och är därför olämpliga. 50 av husen uppfyller inte kraven att byggas på tidigare exploaterad mark och övriga 35 uppfyller inte kravet på närhet till offentlig service. 35 hus uppfyller inte heller kravet på närhet till tunnelbana och inga hus uppfyller kravet på närhet till busshållplats.

Miljöförvaltningen i Stockholm som också har motionen om Rågsveds friområde på remiss styrker att området har så höga natur- och rekreationsvärden att det uppfyller kvalitetskriterierna för att kunna skyddas som naturreservat. Friområdet är ett ekologiskt särskilt betydelsefullt kärnområde enligt mål 4.1 i stadens miljöprogram. Sådana områden bör som kärnområden skyddas enligt miljöbalken. Enligt mål 4.3 ska grön- och vattenområden som är särskilt attraktiva för rekreation, vilket friområdet bedöms vara, stärkas och utvecklas. Miljöförvaltningen betonar som sin slutsats att naturreservatet skulle få större kvaliteter om det planerade bostadsförslaget ”justerades så långt möjligt efter befintliga naturvärden och centrala promenadstråk i området”. Vår slutsats är att det i praktiken innebär att planerna måste inskränkas så mycket att staden gör klokt i att avbryta planprocessen och istället inleda en utredning om att göra Rågsveds friområde till naturreservat i samverkan med Huddinge.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Att tillstyrka motionen och tillsammans med Huddinge utreda ett mellankommunalt naturreservat

2. Att vidare anföra

Stockholm växer och förtätas. En stad i världsklass kräver också natur-och rekreationsområden i världsklass! Stockholms stad har den stora förmånen att ha ett antal högklassiga områden, varav vissa fått naturreservatstatus. Men Stockholm är stort, i stadens allra södraste utkant ligger ett för många ännu okänt område av yppersta kvalitet. Trots att Länsstyrelsen och staden redan från 2003 utrett och föreslagit ett naturreservat med arbetsnamnet Norra Magelungens naturreservat, så har inte en fullständig nyckelbiotopsinventering utförts förrän november 2012 genom Skogsstyrelsen, bekostad av privat medel. Denna inventering bevisar antagandena att detta är ett osedvanligt värdefullt område rent ekologiskt, endast ca 1,5 % av den totala svenska skogen har dessa kvaliteter.

Och nu till det bästa: Området Rågsveds friområde/Kräppladalen har redan idag befintliga anläggningar så att den vackra dalgången är tillgänglig för såväl barnvagn, rullator och rullstol. Det finns vackra gångvägar som är hårdgjorda och god belysning finns. Samtidigt finns också andra delar inom friområdet med stora ytor ren natur endast genomkorsad av mjuka stigar. Området har i sin karaktär kvaliteter och miljöer liknade just det som besökarna älskar i Nationalstadsparken, dock i mindre skala och med avsaknad av slott.

Allt detta finns redan! Den lilla ytan inom området som består av f.d. upplageområdet Snösätragränd, borde nu när denna verksamhet läggs ner få ett nytillskott i form av ett Naturum, där besökare kunde få information om områdets spännande historia, naturvärden och Stockholm som rekreationsstad i världsklass. Alla de förskolegrupper som idag använder området har efterfrågat regnskyddad plats för mellanmål, det bör ingå i detta Naturum, samt gärna ett café.

SDF EÅV påpekar i sitt tjänsteutlåtande för Budget 2014 (treåringen) att " Den kommande befolkningsökningen medför ökad användning av stadsdelens parker och grönområden. Samtidigt kommer dessa miljöer att bli allt viktigare för rekreation, motion, hälsa och mångfald."

Denna remiss går ju ut brett: Miljöförvaltningen påpekar i sitt tjänsteutlåtande (s 1) att "Förvaltningen bedömer att Rågveds friområde har så höga natur- och rekreationsvärden att de uppfyller kvalitetskriterierna för att kunna skyddas som naturreservat enligt 7 kap 4§. Området bedöms även vara tillräckligt stort." Vidare påpekas att: "Reservatet skulle dock få större kvaliteter om det föreliggande bostadsförslaget justerade så långt möjligt efter befintliga naturvärden och centrala promenadstråk i området."

Här sätter Miljöförvaltningen strålkastaren på en av stötestenarna med det föreslagna byggprojektet inne i området. Det är nästan omöjligt att bygga dessa bostäder utan att de centrala kvaliteterna i de tillgängliga gångvägarna försvinner eller förminskas. Dessutom måste ju området då upplåtas för biltrafik, vilket dels leder till bullerstörningar, dels till trafikkonflikter mellan bilar och besökare t ex i form av barngrupper. Miljöförvaltningen skriver också i sitt remissvar: “Friområdet tangerar sambandet Högdalen-Farsta.” Helt sant, just tangerar, INTE binder ihop sambandet! Att fokusera på tyngdpunkterna Farsta och Högdalen, enligt stadens ÖP, är mycket bra, men då ökar ju också efterfrågan och behov av stadsnära natur och rekreation! En naturreservatsbildning här skulle ge en guldkant till alla de nya bostäder som byggs och planeras i södraste Stockholms stad och leda till ett önskat och välkommet statuslyft.

Vidare anför Miljöförvaltningen att friområdet ingår i den regionala grönstrukturen och de nämner i sitt remissvar Skogsstyrelsens alldeles nyligen utförda Nyckelbiotopsinventering. När det gäller områdets värden med koppling till stadens miljöprogram sägs:

"Miljöförvaltningen bedömer, utifrån stadens ekologiska underlag, att Rågsveds friområde utgör ett ekologiskt särskilt betydelsefullt kärnområde i enlighet med mål 4.1 i stadens miljöprogram."

Vidare sägs: "Sedan 1999 råder strandskydd 100 meter längs stranden, p g a dess höga naturvärden. På höjderna kring våtmarkerna finns spår av ett äldre kulturlandskap med grova ädellövsträd. Här växer ett större antal jätteekar men även grova lindar och askar. Under 2000-talet har exploateringskontoret restaurerat de gamla hagmarkerna genom bete vilket gynnar såväl biologiska värden som upplevelsen av landskapet för besökarna."

Sammanfattningsvis är Rågsveds friområde en oerhört stor tillgång för staden, ett område som under 2000-talet börjat satsas på och restaurerats vad gäller hagmarksbete, anläggning av dammar/våtmark, nedläggning av det gamla upplagsområdet, nyligen utförd nyckelbiotopsinventering av Skogsstyrelsen och ett ständigt ökande antal besökare i alla åldrar.

Rågsveds friområde kan säjas bestå av en lättillgängligare del som tål ett kraftigare ökande besökstryck, det är i huvudsak denna del som är föremål för byggplaner men att bygga här skulle försämra rekreationsmöjligheterna oerhört mycket, och en något mer svårtillgänglig del med mer ömtålig natur som inte skulle tåla ett kraftigt ökat besökstryck, skulle besöksströmmarna tvingas hit pga nyexploatering i den nyss nämnda delen så riskerar denna natur att bli utarmad och mycket stora värden försvinna för alltid. Det betyder i praktiken att skulle byggplanerna inom friområdet bli av, så kan det bli som en dominoeffekt med kvaliteter som försvinner/försämras och då kan dessa föreslagna bostäder, om de byggs, bli som ett blysänke som t o m kan få omgivande stadsdelars status att sjunka med rasande hastighet i och med de sänkta boendekvaliteterna vad gäller rekreationsmöjligheter och naturupplevelser för t ex förskolebarn.

Det enda rimliga när staden vill behålla och utveckla sin kvalitet mot en stad i världsklass är att tillstyrka motionen och inleda en naturreservatsbildning enligt motionens intentioner.”

§17 Kultur i ögonhöjd - för, med och av barn och unga, program för barn- och ungdomskultur 2014-2016 – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kulturförvaltningen i Stockholm Stad har låtit genomföra en utvärdering av kulturplanen ”Kultur i ögonhöjd- för, med och av barn och unga” vilken genomförts mellan 2009-2012. Utifrån utvärderingens resultat och kulturförvaltningens bedömning har ett antal förslag tagits fram i syfte att revidera och utveckla planen för kommande år.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 mars 2013.

Dnr 151-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) vice ordföranden Rosa Lundmark (V) ”Vi tycker det är bra att staden har ett program för barn- och ungdomskultur och att detta omfattar de flesta av stadens nämnder. Programmet är bra och det är viktigt att relatera till FN:s barnkonvention som fullmäktige ålägger nämnderna att göra.

Att skapa nätverk av tjänstemän är en viktig del i genomförandet av planen men ytterst är det politiken som beslutar. Det är därför viktigt att programmet används mer aktivt i den politiska processen.”

§18 Förslag till detaljplan för del av fastigheterna Enskede Gård 1:1 och Drivhuset 1 i stadsdelen Enskede Gård Dp 2010-01319-54 – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

2. Nämnden anför därutöver följande:

”Vi välkomnar ett ärende vilket behandlar och fokuserar mot behovet av nyproduktion i vårt närområde. Samtidigt är det av största vikt att man ser till områdets karaktär i övrigt då man bedömer lämpligheten i att uppföra hus med upp till sju våningar. En alternativ lösning kan vara att variera huskropparnas inbördes lokalisering något med möjlighet till ytterligare huskropp för att på så sätt säkerställa att antalet nyproducerade bostäder kan lika många till antalet men med ett färre antal våningar i enlighet med vad som anförs nedan.

Det är av mycket stor vikt för boende i närområdet att den planerade nyproduktionen passar in väl med befintlig byggnation. Vi vill därför lägga en stor vikt i att nyproduktion i området harmoniserar med trädgårdsstaden i övrigt i Enskede.

I närområdet omges den byggbara ytan av en gymnasieskola,
enfamiljsbostäder samt lägenheter i tre-plans hus. För närvarande pågår dialog med boende i framför allt områdets östra del om en framtida planering av parker och grönområden i den omedelbara närheten av det föreslagna nybyggnationsområdet. Att bevara en någorlunda enhetlig karaktär på hela området och framför allt dess gatubild är en viktig faktor i den vidare medborgardialogen. Detta argument blir ännu klarare för den som besöker platsen och ger sig en bild av områdets karaktär och övriga omkringliggande fastigheters höjd och profil i gatubilden som helhet.

Vi vill även betona vikten av att man verkligen fullföljer planerade trafikanpassningar i planen. Området är redan idag hårt ansträngt av genomfartstrafik i ett stråk där många skolbarn har sin dagliga väg mot områdets olika skolor.

Vi stödjer även tanken på att lyfta ut tidigare planerade idrottshall ur denna detaljplan. Men samtidigt betonar vi även vikten av att en idrottshall verkligen kommer tillstånd på den andra sidan av gymnasieskolan i en kommande detaljplan. Hela Enskede saknar idag en fullstor idrottshall vilket genererar mycket onödig biltrafik ut ur området väg till hallar i andra stadsdelar. Samtidigt som vi har en gymnasieskola vilken saknar gymnastikhall och tvingar iväg eleverna till andra platser. Frågan är av största vikt för områdets barn och unga.

Vi förutsätter att bullersituationen utmed Enskedevägen beaktas. Och vi ser det som av största vikt en förlängning av befintligt bullerplank.”

1. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått förslag till ny detaljplan i stadsdelen Enskede Gård. Syftet med planen är att möjliggöra uppförandet av sju nya bostadshus i form av lamellhus längs Enskedevägen och Palmfeltsvägen, för totalt ca 135 lägenheter, en gruppbostad samt en förskola i två våningar. Förvaltningen anser att de nya bostäderna utgör ett positivt tillskott av bostäder i Enskede gård. Nya boende i området bidrar till utökat serviceunderlag för verksamheter i området. Fler boende kan också bidra till ökad trygghet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2013.

Dnr 123-2013-1.5.3.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m) ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Parvin Araghi m.fl.(s) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Ledamöterna Parvin Araghi, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Jimmy Lindgren alla (s) reserverade sig mot beslutet till frömån för förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.I huvudsak bifalla förvaltningens förslag.
2. Därutöver framföra:

Till skillnad från stenstaden inom tullarna karaktäriseras våra stadsdelar av ljusa boendemiljöer med bra luft. Att det blir så beror på låga hus, som mellan sig och trottoaren ofta har en 6 till 8 meter bred gräsmatta. Här växer det många gånger träd och buskar, som hjälper till att upprätthålla en god luftkvalité. Detta sätt att bygga och forma våra boendemiljöer är ett sunt alternativ till innerstadens mörka gator.

Att bygga på den föreslagna tomten är bra. Dock är det ett besvärligt buller från trafiken på Enskedevägen, som har bullerplank på bägge sidor öster om den aktuella fastigheten. För att minska trafikljudet behöver man flytta ut den närmsta filen. För denna blir det utrymme när man tar bort grässträngen i mitten av Enskedevägen. Den närmsta filen blir ledig för gång- och cykelbana samt ett bullerplank. Då kan man flytta ut husen något och ge förskolan en behövligt större lekplats ute på gården.

Bostadshusen ska vara högst fyra våningar så de på ett behagligare sätt harmoniserar med omgivningens bebyggelse. Vi utgår från att de nya husen byggs i klimat- och miljövänliga material helt hållet samt producerar sin egen energi till exempel med solfångare och värmepumpar.

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman och Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
2. Att därutöver anföra:
Vi tror att den föreslagna bebyggelsen kan innebära ett positivt tillskott till området, både genom ett välbehövligt tillskott av bostäder, men också genom att området får en ny permanent förskola och nya gruppbostäder vilket vi ser som särskilt glädjande. Tyvärr innebär också byggnationen att viktiga ytor för lek och spontanidrott tas i anspråk. I ett växande Stockholm där en stor del av befolkningen är barn måste vi värna den typen av ytor, t.ex. bollplaner som går att använda alla tider på dygnet. Därför anser vi att grönkompensationen bör vara inriktad på att ersätta den typen av värden som faktiskt går förlorade, i första hand en ny bollplan. Tyvärr är detta inte första bollplanen i vår stadsdel som försvinner på grund av nyexploatering.

Området har ett mycket centralt läge med närhet till två tunnelbanestationer, bussar och viktiga cykelstråk. Därför anser vi att parkeringstalet bör vara 0,5 bilplatser per lägenhet. Eftersom de nya husen får ett utmärkt läge för cykelpendling är det viktigt att cykelparkeringarna placeras så att de är lätta att komma åt. I första hand bör dessa placeras i markplanet och inte i garage.

Enskedevägen har idag karaktären av trafikled snarare än stadsgata vilket gör att många bilister kör väldigt fort. I och med den föreslagna nybyggnationen och att staden utvidgas bör Enskedvägen ges en mer stadsmässig karaktär och olika hastighetsdämpande åtgärder ses över.

Vad gäller tillgänglighetsfrågan så ser vi det inte som lämpligt att frångå kraven i BBR liksom stadens egna riktlinjer genom att placera sopbehållare upp till 57 meter från vissa bostadsentréer. Andra lösningar behöver ses över t.ex. möjligheten till sopsug. Vi är också tveksamma till att balkonger och uteplatser utförs i terrasser eftersom det innebär en onödig försämring av tillgängligheten.”

§19 Trafikförändringar i SL-trafiken 2013/2014 – svar på remiss från Trafikförvaltningen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till trafikkontoret.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande mottagit förslag till trafikförändringar för SL-trafiken 2013/2014. Trafikförändringarna består av en bruttolista på möjliga trafikförändringar som ska träda i kraft december 2013. Förslagen är trafikförändringar vad gäller linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid som tagits fram i nära samarbete med trafikentreprenörerna. Förvaltningen ser positivt på förslag som föreslås för de busslinjer som knyter ihop Enskede-Årsta-Vantörs olika stadsdelar samt tyngdpunkter i söderort.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2013.

Dnr 1.5.3.-138/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m) ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) och ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp)

”Vi i Alliansen anser att förvaltningen har fått med flera viktiga synpunkter i förslaget till remissvar inför förändringar i SL-trafiken.

Vi vill ytterligare understryka vikten av att Östberga ges möjlighet till bättre kollektivtrafik. Långsiktigt är vi övertygade om att en gren av tvärbanan genom Östberga mot Älvsjö är det bästa alternativet. Kortsiktigt är utökad turtäthet till knutpunkter såsom Årstaberg, Gullmarsplan och Liljeholmen viktigt för Östbergaborna, särskilt kvällstid och under helger.

I vår stadsdel byggs just nu och även framöver många nya bostäder. Dessutom tillkommer helt nya stadsdelar såsom Årstafältet. Sammantaget innebär detta en än högre belastning på vissa knutpunkter, som t ex Gullmarsplan och också ett behov av utökad trafik och turtäthet från olika delar av vår stadsdel. Vi förutsätter att SL har en god beredskap för de befolkningsförändringar och de förändrade resemönster som därmed uppstår.

Därutöver kan vi konstatera att den nya arenan och den planerade söderstaden kommer att påfresta närliggande bostadsområden och kommunikationer när allt står klart, vilket i sig kräver åtgärder. Vi förutsätter att den inritade gångbron över Nynäsvägen vid arenan verkligen byggs. Med bron blir Blåsut närmsta tunnelbanestation vilket bör lätta på resetrycket till Globens hållplatser för tunnelbana och tvärbana. Vid större arrangemang bör man använda matarbussar till exempelvis Älvsjö station, utefter väg 73 mot Nynäshamn och väg 222 ut mot Huddinge Tumba samt mot Nacka. Detta skulle lätta på trycket mot befintlig kollektivtrafik.

Vi förutsätter att den ”övervägda” ökade turtätheten på linje 168 genomförs under planperioden och att turtätheten på linje 144 ökar. Tvärförbindelserna i söderort med koppling mot Älvsjö station och den nya pendeltågslinjen mot Arlanda måste utökas.”

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s) ”Enskede- Årsta-Vantör är en stadsdel som växer genom förtätningar i befintliga stadsdelar och byggandet av nya stadsdelar. Både bussar och tunnelbanor är idag periodvis överfulla och uppfattas på sina håll som underdimensionerade. Det är därför viktigt att utbudet av kollektivtrafik ständigt omprövas och utvecklas. Vi skulle vilja se en större översyn av kollektivtrafiken i stadsdelsområdet. Det behöver tas ett helhetsgrepp med hänsyn till dels nya behov, dels utveckling i styvmoderligt hanterade stadsdelar och dels utveckling av tvärförbindelser i de södra förorterna. Detta skulle öka stadsdelsområdet attraktivitet inte bara som för boende utan även vara positivt för det lokala näringslivet och våra centrumanläggningar.

Därutöver kan vi konstatera att den nya arenan och den planerade söderstaden kommer att påfresta närliggande bostadsområden och kommunikationer när allt står klart, vilket i sig kräver åtgärder. Vi förutsätter att den inritade gångbron över Nynäsvägen vid arenan verkligen byggs. Med bron blir Blåsut närmsta tunnelbanestation vilket bör lätta på resetrycket till Globens hållplatser för tunnelbana och tvärbana. Vid större arrangemang bör man använda matarbussar till exempelvis Älvsjö station, utefter väg 73 mot Nynäshamn och väg 222 ut mot Huddinge Tumba samt mot Nacka. Detta skulle lätta på trycket mot befintlig kollektivtrafik.

Vi förutsätter att den ”övervägda” ökade turtätheten på linje 168 genomförs under planperioden och att turtätheten på linje 144 ökar. Tvärförbindelserna i söderort med koppling mot Älvsjö station och den nya pendeltågslinjen mot Arlanda måste utökas.

Planeringen för en förlängning av tunnelbanans linje 19 mot Älvsjö station bör snarast påbörjas.

Därutöver kan konstateras att vi har flera knutpunkter som av många upplevs som väldigt otrygga under kvällar och helger samtidigt som man vid dessa tidpunkter ofta tvingas vänta länge på buss eller tunnelbana. Gullmarsplan måste snarast byggas om både för att öka säkerheten, men också för att klara resandekapaciteten i rusningstid. Det är inte rimligt att i rusningstid alltid behöva köa sig igenom spärrar och trappor för att sedan knappt kunna tränga sig in i det tunnelbanetåg du ska åka .

En kollektivtrafik som ska vara attraktiv måste dimensioneras för de behov som befolkningen har och på det sättet vara ett seriöst alternativ till bilen.


Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Busslinje 165 och 167 som trafikerar genom vår stadsdel och är en omistlig tvärförbindelse mellan vissa av de södra ytterstadsdelarna behöver utökad turtäthet, speciellt på söndagar, som bara kör halv turtäthet mot lördagar. Vidare behöver dessa busslinjer köras med mycket bättre och mer lämpad vagnpark. Idag är det ofta stora problem med alla de barnvagnar och rullatorer som ofta inte får plats.

Eftersom Fagersjö, som gränsar till vårt stadsdelsnämndsområde inte har någon tunnelbana är denna resmöjlighet den enda med kollektivtrafik till denna stadsdel. Många av resenärerna har med sina matinköp från Högdalen respektive Farsta och det gör att platsbristen i vagnarna ökar.

Busslinje 165 och/eller 167 bör övervägas att köras som prioriterad stomnätstrafik med bättre vagnar.

Därutöver kan vi konstatera att den nya arenan och den planerade söderstaden kommer att påfresta närliggande bostadsområden och kommunikationer när allt står klart, vilket i sig kräver åtgärder. Vi förutsätter att den inritade gångbron över Nynäsvägen vid arenan verkligen byggs. Med bron blir Blåsut närmsta tunnelbanestation vilket bör lätta på resetrycket till Globens hållplatser för tunnelbana och tvärbana. Vid större arrangemang bör man använda matarbussar till exempelvis Älvsjö station, utefter väg 73 mot Nynäshamn och väg 222 ut mot Huddinge Tumba samt mot Nacka. Detta skulle lätta på trycket mot befintlig kollektivtrafik.

Vi förutsätter att den ”övervägda” ökade turtätheten på linje 168 genomförs under planperioden och att turtätheten på linje 144 ökar. Tvärförbindelserna i söderort med koppling mot Älvsjö station och den nya pendeltågslinjen mot Arlanda måste utökas.”

§20 Program för område utmed Trollesundsvägen – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden bifaller förvaltningens svar på remissen med tillägg av att en översyn bör göras för att ta fram kompenserande fotbollsplaner i det omedelbara närområdet

2. Nämnden anför därutöver följande:

”Utvecklingen av området kring Trollesundsvägen är välkomnat. Programförslaget är bra med de tillägg som förvaltningen har påvisat i remissvaret. Dock behöver vi fokusera mot möjligheterna med en ny fotbollsplan i programområdets omedelbara närhet med anledning av att fotbollsplanen invid gamla Bandhagens gymnasium påverkas av programförslaget. Det är viktigt att föreningar och spontanidrott fortsättningsvis har en plats i området. Att hänvisa till fotbollsplaner längre bort i Stureby är inte tillräckligt. Vinsten med att bygga ca 250 – 300 stycken lägenheter förutsätter även att rekreationsytor och bollplaner i det omedelbara närområdet tillgodoses.”

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått förslag till program för område utmed Trollesundsvägen i Bandhagen. Syftet med programmet är att slå fast utgångspunkter och mål för den fortsatta planeringen i området. Stadsdelsförvaltningen har varit delaktig i framtagandet av programmet och instämmer i stadsbyggnadskontorets förslag till planeringsinriktning för området. Det är positivt att Bandängen lyfts fram som en viktig plats för utveckling av lek. Förskolan inom kvarteret Diabilden bör ha en verksamhet för sex avdelningar och att resterande behov hanteras i framtida markanvisningar i samband med planeringen för Högdalens centrum.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2013.

Dnr 1.5.3.-197/2013


Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Parvin Araghi m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Parvin Araghi, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Jimmy Lindgren alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden beslutar att i huvudsak tillstyrka förvaltningens förslag
2. Dessutom vill vi framföra följande

Förutsättningar att följa programmet begränsas av att markanvisningar redan har beslutats. Det är viktigt att ta hänsyn till förslag i programmet, framförallt för att värna den vilda känslan i Trollesundsskogen och skogens betydelse för biologisk mångfald och rekreation

Nya bostäder bör utgå från befintliga bostadsgårdars naturmarkskaraktär som syftar till att skapa grannkänsla. Att stärka kopplingar till Majroskogen, Högdalstopparna och Rågsveds friområde är viktiga liksom förbättring av lek- och sportmiljöer, rustning av cykelvägar, bilpooler och trafiksäkerhetsåtgärder. Bandängen inklusive plaskdamm måste rustas för att vara attraktiv. Som vi tidigare har påpekat är kompensation för bostäder på Bandhagens bollplan med konstgräs vid Sturebyskolan otillräcklig, eftersom Örbyvägen är en kraftig barriär mellan stadsdelarna. Förvaltningens förslag om en genomlysning av behovet av idrottsytor när befolkningen ökar är mycket angeläget och bör självklart genomföras.

Det är bra att förskolor och gruppbostäder planeras in i området. Även möjligheten att bygga ett kollektivhus vore intressant att undersöka, för att öka variationen i boendetyper. Till bilden av Bandhagen hör att många allmännyttiga lägenheter har sålts samtidigt som nyproduktion gjort att nettoantalet är ungefär samma 2011 som 1990. År 2012 fanns 1280 privata hyresrätter, 994 bostadsrätter och 1082 allmännytta samt 122 småhus. För att tillgodose behovet av bostäder för låginkomsttagare borde de flesta av de 400 nya bostäderna byggas av allmännyttan. Eftersom markanvisningarna redan är beslutade kommer istället bara 50 lägenheter byggas av allmännyttan, medan det blir 250 -300 bostadsrätter och 50 småhus. Om ytterligare markanvisningar ges i området ska det vara allmännyttiga hyresrätter.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman och Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

3. Att därutöver anföra:

Det är bra att man genom programarbetet försöker ta ett helhetsgrepp om området, särskilt med tanke på det bebyggelsetryck som finns. Som helhet instämmer vi med många av analyserna och synpunkterna som förs fram i programarbetet och vi tror att nyexploateringen också kan bidra med mycket positivt som t.ex. ökad trafiksäkerhet, bättre gång- och cykelbanor eller den föreslagna faunabron över Örbyleden. Vi anser att förslagen för Diabilden och Färgfilmen har potential att bli ett positivt tillskott genom att skapa en ny entré till Bandhagen och de bidrar också med många välbehövda bostäder. En förutsättning är dock att en ny bollplan kan tillskapas i området. Vi anser inte att bollplanen kan ersättas genom att lägga konstgräs på den befintliga bollplanen i Stureby då denna inte nyttjas av ungdomarna i Bandhagen.

Vad gäller Kopieramen så anser vi att förslaget är både anmärkningsvärt och oacceptabelt. Genom hela dokumentet talas om vikten av Trollesundsskogen, både som rekreationsområde, och ur ekologisk synpunkt bl.a. som hemvist åt flera rödlistade arter. I ett växande Stockholm kommer de högkvalitativa naturområdena få en än större betydelse och vi har en skyldighet att värna de få områden där man fortfarande kan få känslan av vild natur. Det är direkt oansvarigt att till stor del bebygga ett naturområde som klassats som oersättligt för att få till endast 49 nya bostäder i form av småhus. 49 bostäder som knappast har någon påverkan på bostadsbristen i Stockholm men som kommer att förstöra stora naturvärden för all framtid. Förslaget måste omarbetas så att bebyggelsen åtminstone håller sig inom det område som utredningen kommit fram till kan vara lämpligt för bebyggelse och inte inkräktar på den del av skogen som bedömts som oersättlig. Detta borde vara en självklarhet för att inte hela utredningen ska framstå som oseriös. Vi anser också att ett flerbostadshus skulle kunna prövas på platsen närmast Trollesundsvägen för att på så sätt inte behöva ta lika mycket mark i anspråk som de föreslagna småhusen. ”

§21 Ansökan om tillstånd för alkoholservering i restaurang Tasteast, Högdalsgången 20- svar på remiss från Socialförvaltningens tillståndsenhet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Ansökan om att stadigvarande få tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker i restaurang Tasteast mellan kl.11.00-01.00 måndag t.o.m. söndag tillstyrks.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Ansökan från Stardom Alliance AB har översänts för yttrande från Socialförvaltningens tillståndsenhet. Förvaltningen ser inga hinder att vin, öl och spritdrycker får serveras enligt önskemål.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2013.

Dnr 1.5.2. -183/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§ 22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

C. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor

D. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde

E. Balanslista över medborgarförslag

F. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§23 Nämndens frågor

Rosa Lundmark kommenterade uppgift ur protokoll från funktionshindersrådet om dumpad snö på p-platser avsedda för handikappfordon – förvaltningen undersöker och återkommer.

Rosa Lundmark kommenterade även månadsrapporten från stadsdelsförvaltningens fältassistenter angående samverkan kring barn och unga i Östberga.

§24 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm berättade och visade det pris förvaltningen erhållit för innovativt arbete på miljöområdet genom att använda hästkraft vid arbetet i Årstaskogen. Priset är en konstnärligt utformad kejsarpingvin är ett vandringspris.

§ 25 – 33 Sekretess