Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-06-11

Sammanträde 2009-06-11

Datum
Klockan
18:00
Plats
Slakthusplan 4, Gotland, Ingång från baksidan, adress Palmfeltsvägen

Öppet möte med frågestund
Torsdag den 4 juni 2009 kl. 18.30
Enskede-Årsta-Vantörs stads Läs mer...delsförvaltning Slakthusplan 4, Gotland

Information från landstinget
Representanter från landstinget informerar om vårdvalet, äldrefrågor samt det lokala samarbetet. Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

Kl. 17.00 Förvaltningens information till nämnden

1 Godkännande av dagordning, val av justerare och dag för justering, anmälan av justerat protokoll

Medborgarförslag

2 Fler och bättre fritidsgårdar - svar på medborgarförslag

3 Försköna närmiljö för att minska vandalisering - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

4 Månadsrapport per den 31 maj 2009 (utsändes senare)

5 Vidaredelegation av beslutanderätt i upphandlingar som genomförs av serviceförvaltningen

6 Verksamhetsuppföljning av Enskededalens Servicehus

7 Stureby Hemtjänst - rapport om åtgärdade avvikelser

8 Bandhagen-Örby Hemtjänst -rapport om åtgärdade avvikelser

9 Dokumentation inom äldreomsorgen - redovisning av strategi för hur bristerna i dokumentationen ska åtgärdas

10 Ledningssystem för kvalitet i verksamhet enligt SoL - äldreomsorgen

11 Behov av kontinuerlig förskolestatistik till nämnden - svar på skrivelse

12 Inrättande av två nya förskoleavdelningar på Årstavägen 56A - genomförandeärende

13 Ansökan hos Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel till förbyggande insatser - "Komet i förskolan"

14 Slutrapport för projektet "Samordnarfunktion på Beroendemottagningen vid Gullmarsplan"

15 Redovisning av hur budgetförstärkningen inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning kommer att användas - svar på uppdrag

16 Redovisning över hur verksamheterna för funktionshindrade vad gäller gruppboende, korttidshem och daglig verksamheter kan utvecklas med bibehållen kvalité för brukarna - svar på uppdrag


Dnr 211-2009-600 (utsändes senare)

17 Uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd - svar på skrivelse

18 Rättegångsfullmakt i LVM-ärenden

19 Avsägelse av uppdrag, ny ledamot i sociala delegationen samt förordnade av ledamot att fatta ordförandebeslut (muntligt)

20 Stadsdelsdirektörens information

22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m. (se pärm)
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Handikapprådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (utsändes senare)
F. Balanslista över nämndens skrivelse/uppdrag till nämnden
G. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)

Remissärenden

23 Revisionens årsrapport 2008 - svar till revisionskontoret

24 Säkerhetsprogram för Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen

25 Införande av gemensam växelfunktion för stadens nämnder och bolag - svar till kommunstyrelsen

26 Samråd kring förslag till miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram, förvaltningsplan, samt miljökonsekvensbeskrivning för Norra Östersjöns vattendistrikt - svar till kommunstyrelsen

Dnr 155-2009-006 (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

27 Anvisningar för upphandlingar inom omsorg om personer med funktionsnedsättning enligt LSS - svar till kommunstyrelsen

28 Ansökan om alkoholservering, restaurang Engelbrekt, Högdalsgången 34- svar till socialtjänstförvaltningen

Dnr 170-2009-507 (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Slutet sammanträde

29 Ärenden på sluten del

S 1 Upphandling av hantverkstjänster
Dnr 341-2009-103 (omedelbar justering)

S 2 Upphandling av verksamhetsdriften av korttidshem - förfrågningsunderlag (omedelbar justering)
Dnr 285-2009-103

S 3 Begäran om uppgifter med anledning av ej verkställda beslut - svar till länsstyrelsen
Dnr 352-2009-603

S 4 Yttrande om adoption enligt 4 kap 10 § Föräldrabalken (kl 19.00)

S 5 Yttrande om adoption enligt 4 kap 10 § Föräldrabalken

S 6 Yttrande om adoption enligt 4 kap 10 § Föräldrabalken

S 7 Yttrande om adoption enligt 4 kap 10 § Föräldrabalken

S 8 Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 29 april 2009, 19 maj 2009
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (117 kb)

§1 Godkännande av dagordning, val av justerare och dag för justering, anmälan av justerat protokoll

Den utsända dagordningen godkändes. Ordföranden Andreas Sturesson och ledamoten Lennart Pöppel utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker den 17 juni 2009.

Protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 13 maj anmäldes justerat den 1 juni 2009.

§2 Fler och bättre fritidsgårdar – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Farhiyd Ader.

Ärendet

Medborgarförslag från Farhiyd Ader om fler och bättre fritidsgårdar från Farhiyd Ader, boende i Rågsved har inkommit. Förvaltningen anger att det idag finns fritidsgårdar eller träffpunkter i alla delar av stadsdelsområdet med ett varierat utbud av aktiviteter.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 maj 2009.

Dnr 330-2009-002

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§3 Försköna närmiljö för att minska vandalisering – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Sven-Åke Åsberg.

Ärendet

Medborgarförslag från Sven-Åke Åsberg har inkommit med förslag att avtal med medborgare kan upprättas för att sköta vissa områden med syfte att försköna närmiljön. Förvaltningen anger att den typen av brukaravtal redan idag kan tecknas om skötsel av mindre markområden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2009.

Dnr 337-2009-002

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§4 Månadsrapport per den 31 maj 2009

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 maj som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt för ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom administration, förskola, fritid och arbetsmarknadsåtgärder.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2009.

Dnr 077-2009-101

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)
”Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 22,1 miljoner kronor för årets fem första månader vilket finansieras med medel från förskola samt fritid & kultur. Detta gör att budget och resultat visserligen balanserar, men på bekostnad av minskade resurser i förhållande till budget till barn och ungdomar i stadsdelen.

Ekonomiskt bistånd prognostiserar ett underskott med 17,5 miljoner kronor, en minskning med 4,5 miljoner kronor sedan föregående månad, vilket kan peka på en positiv utveckling. Dock visar all statistik från arbetsförmedling samt förväntade utförsäkrade från försäkringskassan under året att detta tyvärr kan vara en tillfällig förbättring. Det är också oroande att det tidigare prognostiserade överskottet inom äldreomsorgen med 7 miljoner kronor nu är förvandlat till ett underskott med 2,2 miljoner kronor efter resultatöverföring. Därtill kommer osäkerhet kring underskottet om 4,8 miljoner kronor i verksamheterna för stöd och service till personer med funktionsnedsättning och hur det påverkar bemanning och kvalitet i verksamheten.”

§5 Vidaredelegation av beslutanderätt i upphandlingar som genomförs av serviceförvaltningen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Stadsdelsdirektören ges i uppdrag att besluta i frågor avseende upphandling av sommargårdsverksamhet som genomförs av serviceförvaltningen.
  2. Nämnden överlåter åt stadsdelsdirektören att i sin tur vidaredelegera beslutanderätten till förvaltningschefen vid serviceförvaltningen i upphandlingen av sommargårdsverksamhet.
  3. Stadsdelsdirektören ges i uppdrag att besluta i frågor avseende upphandlingar som genomförs av serviceförvaltningen.
  4. Nämnden överlåter åt stadsdelsdirektören att i sin tur vidaredelegera beslutanderätten till förvaltningschefen vid serviceförvaltningen i upphandlingar som genomförs av serviceförvaltningen.

Ärendet

Serviceförvaltningen genomför regelbundet gemensamma upphandlingar på uppdrag av stadsdelsnämnderna. De gemensamma upphandlingar som genomförs är oftast behovsstyrda utifrån att stadsdelsnämnderna har behov av att köpa in vissa tjänster. Inför genomförandet av en gemensam upphandling behöver stadsdelsdirektören vidaredelegera beslutanderätten till förvaltningschefen vid serviceförvaltningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 maj 2009.

Dnr 342-2009-103

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.


Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag.

  2. Förfrågningsunderlag som innebär ställningstagande till mål, inriktning, omfattning eller kvalitet för stadens verksamhet – däribland förfrågningsunderlaget för upphandling av sommargårdsverksamhet – ska underställas stadsdelsnämnden eller servicenämnden för beslut.

  3. Därutöver vill vi framföra följande.

Stockholms stad är en politiskt styrd organisation. Det innebär att det är demokratiskt valda politiker i kommunfullmäktige och nämnder som ska besluta om verksamhetens mål, inriktning, omfattning och kvalitet. Sådana principiellt viktiga beslut får inte delegeras till tjänstemän (6 kap. 34 § 1 p. kommunallagen) eftersom det riskerar att göra politikernas ansvar för verksamheten tunt och otydligt både för dem själva och för medborgarna.

Den borgerliga majoriteten i Stockholm lägger ut allt mer av stadens verksamheter på privata utförare. Det enda sättet för staden att säkerställa en god kvalitet i privat drivna verksamheter är att ställa tydliga krav i förfrågningsunderlagen och att noggrant följa upp de kraven under avtalsperioden. När den borgerliga majoriteten väljer att delegera utformning av förfrågningsunderlagen till enskilda tjänstemän avhänder de sig den centrala uppgiften att bestämma kvalitet och inriktning för kolloverksamheterna och andra viktiga upphandlingar som serviceförvaltningen kommer att få genomföra i framtiden. Följderna av att politiker abdikerar och lämnar upphandlingsbesluten till tjänstemännen framgår tydligt av skandalen kring landstingets upphandling av sjukhusmat.

Vi kräver att förfrågningsunderlaget för stadens kolloverksamheter ska underställas en politisk nämnd för beslut. Detsamma ska gälla andra upphandlingar där förfrågningsunderlaget innebär ställningstagande till mål, inriktning, omfattning eller kvalitet för stadens verksamhet.

För övrigt anser vi att sociala och etiska krav ska ingå i alla förfrågningsunderlag samt att ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas. Staden ska i alla upphandlingar verka för en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor, exempelvis enligt den beprövade ”Vita jobb-modellen”. Kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor ska vara ett krav. Självfallet ska avtalet säkra att personalen försäkras och att arbetsgivaren betalar in pensioner för de anställda.

Det är bra staden tillämpar en standardklausul om meddelarfrihet, men vi anser att samma rättigheter bör gälla som för offentliganställda. Antidiskrimineringsklausulen är otillräcklig. Den gäller inte för underleverantörer och anger inte vite som sanktionsmöjlighet. Dessutom kan den tillämpas först när det finns en lagakraftvunnen dom, vilket är sällsynt eftersom mål om diskriminering brukar leda till förlikning.”

§6 Verksamhetsuppföljning av Enskededalens Servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Enskededalens Servicehus är ett äldreboende med 201 lägenheter. Enheten omfattar 197 permanenta servicehuslägenheter samt

4 lägenheter för tillfälligt boende. Skogsgläntans gruppboende tillhör organisatoriskt Enskededalens servicehus och består av de tre små gruppboendena Grangården, Poppelgården och Smultronhemmet. Förvaltningen bedömer utifrån genomförd verksamhetsuppföljning bland annat att verksamheten erbjuder ett stort utbud av aktiviteter men att det finns stora brister gällande dokumentation.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 maj 2009.

Dnr 324-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Stureby Hemtjänst - rapport om åtgärdade avvikelser

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Vid senaste verksamhetsuppföljningen november 2008 påtalades en del avvikelser som skulle åtgärdas senast april 2009. De avvikelser som då påtalades bedöms nu som åtgärdade.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 maj 2009.

Dnr 322-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Bandhagen-Örby Hemtjänst -rapport om åtgärdade avvikelser

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Vid verksamhetsuppföljningen den 12 september 2008 bedömdes att de avvikelser som då påtalades skulle vara åtgärdade senast 15 mars 2009. Förvaltningen bedömer nu att de avvikelserna nu är åtgärdade.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 maj 2009.

Dnr 323-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Dokumentation inom äldreomsorgen - redovisning av strategi för hur bristerna i dokumentationen ska åtgärdas

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden godkänner redovisningen.

  2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att våren 2010 återkomma till nämnden med en samlad redovisning över hur verksamheten med dokumentation har utvecklats utifrån föreslagna åtgärder.

  3. Nämnden anför därutöver:


”Omsorgen om stadsdelens äldre är god och i ständig utveckling. Den styrande majoriteten har under innevarande mandatperiod avsevärt förstärkt resurserna för att ytterligare kunna utveckla verksamheterna och öka kvalitén för brukarna.

Dokumentation i vid bemärkelse är ett viktigt instrument för att kunna ge en så god omvårdnad som möjligt. Flera verksamhetsuppföljningar har dock visat på brister i dokumentationen varför majoriteten beslutade ge förvaltningen i uppdrag att återkomma med en övergripande strategi för hur bristerna skall kunna åtgärdas.

Vi ser positivt på de förslag till åtgärder som presenteras i tjänsteutlåtandet. Som ett led i en långsiktig kvalitetsäkring önskar majoriteten en uppföljning av åtgärdernas effekt genom en redovisning till nämnden under våren 2010.

Ärendet

På nämndens uppdrag redovisar förvaltningen strategier för hur bristerna gällande dokumentation enligt socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen ska åtgärdas inom äldreomsorgens verksamheter.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 april 2009.

Dnr 196-2009-600

Beslutsgång

Ordföranden ställde förvaltningens förslag till beslut mot förslag från (kd), (m), (fp) och fann att nämnden beslutat bifalla majoritetens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd) ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Som vi påpekat i samband med en rad verksamhetsrapporter delar vi förvaltningens syn att det är mycket allvarligt att det finns brister i dokumentationen både enligt HSL och SOL. Vi ser därför positivt på att förvaltningen har arbetat fram en strategi för att komma till rätta med bristerna.

Vi vill här peka på ett område som inte nämns i strategin och som såväl länsstyrelserna som Stockholms stads egna äldreomsorgsinspektörer har lyft fram som en av orsakerna till brister i dokumentationen och det handlar om förmågan att hantera det svenska språket.

Arbetet inom omsorgen och vården av äldre genomgår förändringar som innebär ökade krav på specialkunskaper, noggrann dokumentation och hantering av ny teknik, vilket ställer högre krav förmågan att hantera svenska i såväl tal som skrift. Språkutveckling och språkträning bör därför vara viktiga komponenter vad gäller kompetensutveckling och bör finnas med i en strategi som handlar om att komma till rätta med bristerna inom dokumentationen.”

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

§10 Ledningssystem för kvalitet i verksamhet enligt SoL – äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner ledningssystemet för kvalitet enligt SoL för äldreomsorgen.

Ärendet

Enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. Ett ledningssystem för det systematiska kvalitetsarbetet enligt socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2006:11 ska finnas vilket nu utarbetats för äldreomsorgen. Förvaltningen föreslår nämnden att godkänna ledningssystemet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 maj 2009.

Dnr 195-2009-600

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Behov av kontinuerlig förskolestatistik till nämnden – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Magnus Dannqvist (s),

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) uppdragit åt nämnden att besvara skrivelse om kontinuerlig förskolestatistik till nämnden. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på hur statistiken kan presenteras månadsvis i de månadsrapporter nämnden varje månad får ta del av.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2009.

Dnr 289-2009-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Inrättande av två nya förskoleavdelningar på Årstavägen 56A - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa en ny förskola om två avdelningar samt inhyra en lokal för resursenheten på
Årstavägen 56 A

Ärendet

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose det ökande barnantalet i Årsta på längre sikt föreslår förvaltningen att ytterligare två förskoleavdelningar samt en lokal för resursenheten inrättas på Årstavägen 56 A under förutsättning att erforderligt bygglov beviljas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2009.

Dnr 651-2008-400

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”När förskolan byggs ut kraftigt på grund av ett starkt ökat behov behöver utformningen av utomhus- och inomhusmiljön uppmärksammas särskilt, så att inte kraven ställs lägre än tidigare. Förskolan på Årstavägen 56 A blir totalt 7 avdelningar stor, vilket ställer särskilda krav på verksamheten så att den inte blir institutionsliknande. Samtidigt är ytan per förskoleplats i de planerade två nya avdelningarna låg jämfört med en traditionell förskola. Vi anser att det vore värdefullt att få en pedagogisk konsekvensbeskrivning i samband med förslag om inrättandet av så stora förskolor som det är frågan om på Årstavägen 56 A och i samband med förslag om förskolor med liten yta per förskoleplats.”

§13 Ansökan hos Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel till förbyggande insatser – ”Komet i förskolan”

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden ansöker tillsammans med Bromma stadsdelsnämnd och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd om utvecklingsbidrag med 280 000 kr från länsstyrelsen till projektet ”Komet i Förskolan” år tre. Beslutet gäller under förutsättning att Bromma och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd beslutar att ansöka om utvecklingsbidrag.

Ärendet

Länsstyrelsen fördelar medel till kommunerna i Stockholms län för förebyggande arbete. Hässelby-Vällingby-, Bromma- och Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljades åren 2006 och 2007 utvecklingsmedel till ett tvåårigt projekt ”Komet i förskolan”. Ovan nämnda stadsdelsnämnder avser nu att söka medel ytterligare ett år, motsvarande 280 tkr, för utvärdering och spridning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 maj 2009.

Dnr 344-2009-504

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Slutrapport för projektet ”Samordnarfunktion på Beroendemottagningen vid Gullmarsplan”

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstryelsen i Stockholms län,.

Ärendet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beslutade den 22 mars 2007 att ansöka om utvecklingsmedel med 400000 kr hos Länsstyrelsen i Stockholms län för att finansiera en samordnarfunktion på Gullmarsplans beroendemottagning. Medel beviljades och projektet startade den 7 januari 2008. Projektet avslutades den 6 april 2009. Stadsdelsnämnden har medfinansierat verksamheten med hälften av det sökta beloppet.

Syftet med projektet har huvudsakligen varit att samordna insatserna på Gullmarsplans beroendemottagning och få en sammanhållen kunskap om stadsdelsförvaltningarnas öppenvårdsinsatser.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 mars 2009.

Dnr 249-2009-500

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§15 Redovisning av hur budgetförstärkningen inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning kommer att användas – svar på uppdrag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner att budgetförstärkningen på 300 tkr används till den kompetensutveckling som bedöms nödvändig inom verksamheternas utförarenheter.

Ärendet

Inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning kommer under året ett systematiskt kvalitetsarbete att genomföras med syfte att säkerställa att ett kontinuerligt kvalitetsarbete bedrivs. Som ett led i det arbetet föreslår förvaltningen att budgetförstärkningen med 300 tkr används till en satsning på kompetensutveckling av personal inom verksamhetens utförarenheter.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2009.

Dnr 210-2009-600

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§16 Redovisning över hur verksamheterna för funktionshindrade vad gäller gruppboende, korttidshem och daglig verksamheter kan utvecklas med bibehållen kvalité för brukarna - svar på uppdrag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner redovisningen över hur verksamheterna gruppboende, daglig verksamhet och korttidshem för personer med funktionsnedsättning kan utvecklas med bibehållen kvalité för brukarna.

Ärendet

Det förändrings- och utvecklingsarbete som hittills har bedrivits på enheterna följer fastställd verksamhetsplan och budget för 2009. Förändrings- och utvecklingsarbetet har genomförts med bibehållen omsorgsnivå och kvalité för varje enskild brukare.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 maj 2009.

Dnr 211-2009-600

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Förvaltningens redovisning visar tydligt att verksamheterna för brukare med funktionshinder riskerar att försämras under året med anledning av underskottet inom verksamhetsområdet. Trots att förvaltningen på flera punkter lyfter fram goda exempel är vi oroade över helhetsbilden och möjligheten till individuellt anpassade insatser för varje omsorgstagare.

På Stureby dagliga verksamhet avvecklas under året två arbetsterapeuttjänster. Brukare kommer att flyttas runt vilket brukar medföra problem då många personer med t.ex. utvecklingsstörning har svårt med förändringar. Praktiskt arbete på "vanliga" arbetsplatser brukar innebära att brukaren måste ha med sig en stödperson hela tiden och att garantier för anpassade arbetsuppgifter måste finnas. Frågan är om resurserna räcker till för detta.

Förvaltningen menar att personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som erhåller stöd och service enligt LSS, dvs. personer med autism/autismliknande tillstånd och/eller utvecklingsstörning, önskar en mer arbetsmarknadsorienterad sysselsättning.

Personer med både autism och utvecklingsstörning har ofta stort motstånd till förändringar i omgivning och dagliga rutiner, och har ofta svårt att kunna delta i någon arbetsmarknadsorienterad sysselsättning överhuvudtaget. Personer med ADHD liknande problematik söker med ljus och lykta efter sysselsättning men har ofta mycket svårt att få och framförallt behålla anställning. Vi vill därför framhålla att förvaltningen måste vara mycket lyhörd för deltagarnas individuella behov, önskemål och begränsningar. Det finns goda exempel där personer med högfungerande autism har anpassade arbetsuppgifter som relaterar till starka sidor och speciella intressen, t ex hos IT-företaget Left is Right som startats av fadern till en ungdom med högfungerande autism.”

§17 Uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v),

Magnus Dannqvist m.fl. (s), Jonas Eklund uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om uppföljning av väntetider för att söka ekonomiskt bistånd. Förvaltningen följer upp väntetiderna på mottagningsenheten varje vecka.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2009.

Dnr 259-2009-000

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Förvaltningens svar på skrivelsen godkänns.

  2. Räntetiderna för nybesök för att söka ekonomiskt bistånd ska redovisas i kommande månadsrapporter.

  3. Vi vill också framföra följande.

Förvaltningens svar på skrivelsen visar att väntetiderna för att söka ekonomiskt bistånd varierar kraftigt. I kvalitetsgarantin har förvaltningen åtagit sig att erbjuda en tid för besök hos mottagningsgruppen inom tre veckor, efter överenskommelse per telefon. Enligt uppgifter från fackliga organisationer i protokoll som delgivits nämnden tidigare har väntetiden varit så lång som sex veckor. I svaret på skrivelsen anges nu att väntetiden är en vecka, vilket är utmärkt.

Eftersom länsstyrelsen har fastslagit att väntetiden inte bör överstiga två veckor visar nivån i kvalitetsgarantin att resurserna för handläggning av ekonomiskt bistånd är för snävt tilltagna. Detta är oroväckande såväl ur de sökandes perspektiv som ur ett arbetsmiljöperspektiv.

I förvaltningens svar framkommer att väntetiderna följs upp varje vecka, vilket bör göra det möjligt att i samband med månadsrapporterna eller på annat sätt redovisa väntetiderna för nämnden samt redovisa de åtgärder som vidtas för att korta väntetiderna. Väntetiden kan vara en indikator för hur den ekonomiska krisen slår i stadsdelsområdet samt för arbetssituationen för bidragshandläggare och socialsekreterare.

Även om prognosen för ekonomiskt bistånd den senaste månaden ser något ljusare ut, vet vi inte om det är en tillfällig förbättring eller om försörjningsstödet kommer att fortsätta att öka.

Vi anser därför att det är av stor vikt för nämnden att kunna följa väntetiderna för nybesök för att söka ekonomiskt bistånd, både för att få en återkoppling på hur kvalitetsgarantin uppfylls och för att kunna följa personalens situation. Nämnden kan senare besluta att fortsatt redovisning inte är nödvändig, när läget har stabiliserats och en väntetid på två veckor med säkerhet kan hållas.”

§18 Rättegångsfullmakt i LVM-ärenden

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden lämnar fullmakt till enhetschefen Lena Helmersson-Agge, eller den hon sätter i sitt ställe, att föra stadsdelsnämndens talan i mål och ärenden enligt LVM vid länsrätt och kammarrätt, gäller från och med 2009-06-11 och tills vidare.

  2. Nämnden återkallar fullmakt för tidigare enhetschefen Åsa Malmgren

Ärendet

I lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) anges att tvångsvård ska ges om vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt. Om ansökan om vård föregåtts av ett omedelbart omhändertagande är handläggningstiden mycket kort för såväl förvaltningen som länsrätten. Förvaltningen föreslår därför att nämnden lämnar fullmakt till enhetschefen för utredningsenheten för vuxna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2009.

Dnr 357-2009-500

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§19 Avsägelse av uppdrag, ny ledamot i sociala delegationen samt förordnade av ledamot att fatta ordförandebeslut

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden utser Gustav Johansson (m) till ny ersättare i sociala delegationen

  1. Nämnden utser Eva Solberg (m) till ledamot i sociala delegationen

  1. Nämnden förordnar Christian Jobrandt rätten att fatta ordförandebeslut enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga och lag om vård av missbrukare i vissa fall

Ärendet

Med anledning av att Niklas Kristoffersson (m) avsäger sig förtroendeuppdrag i stadsdelsnämnden och sociala delegationen förslås nyval av ytterligare en person till sociala delegationen.

Ärendet redovisas muntligt.

§20 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Gillis Hammar informerade nämnden om att Stureby vård- och omsorgsboende efter genomförd upphandling kommer att drivas i egen regi av stadsdelsförvaltningen.

Nämnden tackade för informationen.

§21 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden beslutar att skrivelserna lämnas till förvaltningen för beredning.

1.Skrivelse om barnfamiljer som saknar stadigvarande bostad

Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden fick i maj en rapport om barnfamiljer i Stockholms stad som saknar stadigvarande bostad. I ärendet redovisas en kartläggning av antalet familjer med barn under 18 år som saknar stadigvarande bostad och som under september 2008 hade kontakt med socialtjänsten i Stockholm. Kartläggningen visar att socialtjänsten hade kontakt med 160 familjer med totalt 347 barn under den aktuella perioden. Enligt statistik från kronofogdemyndigheten genomfördes i Stockholms stad under 2008 totalt 154 avhysningar från bostad. Av dessa utgjordes 30 avhysningar av hushåll där totalt 54 barn var berörda.

Stockholms stad har det yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp de behöver. Stadens förebyggande arbete är centralt. Det borde vara en självklarhet att inget stockholmsbarn ska ställas utan bostad. Redan nu är barnen skyddade i en mängd paragrafer i socialtjänstlagen, till exempel: ”När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver och verka för att barn och ungdom växer upp under trygga och goda förhållanden”. Trots detta vräks barnfamiljer i Stockholm idag. Detta anser vi måste få ett slut omedelbart.

Med anledning av ovanstående önskar vi en redogörelse från förvaltningen över hur läget ser ut i vår stadsdel.

Hur många barnfamiljer saknar stadigvarande bostad?

Vilka är orsakerna till detta?

På vilket sätt arbetar förvaltningen förebyggande?

Hur motverkas vräkningar av barnfamiljer?”

2.Skrivelse om arbetet med omplaceringar

Magnus Dannqvist (s), Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp)

”I samband med konkurrensutsättning av nämndens verksamhet väljer ganska många av de anställda att stanna i Stockholms stad, varav en del är sjukskrivna eller har nedsatt arbetsförmåga. Eftersom konkurrensutsättningen omfattar all verksamhet som inte är myndighetsutövning eller strategisk ledning berörs stora grupper av de anställda.

Förvaltningens arbete med att erbjuda nya anställningar för de anställda som blivit omplacerade är angeläget både för de anställda själva och för verksamheterna. Det är av stort värde att övertalighet kan undvikas och att anställdas kompetens tas tillvara på bästa sätt.

Mot bakgrund av ovanstående önskar vi få en redovisning av arbetet med omplaceringar och möjligheten för omplacerade att få en ny anställning i förvaltningen. I redovisningen önskar vi bland annat få följande frågor belysta:

  1. Hur vanligt är det inom olika verksamhetsområden med arbetsanpassningar enligt arbetsmiljölagsstiftningen för att hitta en lämplig anställning? Vilka svårigheter finns?

  1. Hur lång tid tar det i genomsnitt för anställda som omplacerats att få en ny anställning inom olika verksamhetsområden?

  1. Hur många anställda är omplacerade för närvarande och hur många har fått kortare eller längre vikariat? Hur många omplacerade har inte fått vikariat?

  1. Hur många av de anställda som har omplacerats inom förvaltningen är nöjda med sin nuvarande arbetssituation?

  1. Hur många anställda bedömer förvaltningen kommer att bli övertalighetsförhandlade under året?


Övriga frågor

Kvinnoteamet

Rosa Lundmark frågade efter om förvaltningens kvinnoteam påbörjat sitt arbete.

Avdelningschefen Margaretha Selin svarade att teamet skulle ha påbörjat sitt arbete men på grund av personalförändringar i den tänkta gruppen ännu ej kunnat påbörja arbetet, förvaltningen återkommer.

§22 Anmälningsärenden

 

  1. Anmälan av tjänstemannabeslut, inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
  2. Protokoll från Handikapprådets sammanträde den 1 juni 2009.
  3. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 5 juni 2009.
  4. Förvaltningsgruppens protokoll den 2 juni 2009
  5. Balanslista över nämndens skrivelse/uppdrag till nämnden
  6. Balanslista över medborgarförslag
  7. Yttrande till arbetsmiljöverket 2009-06-04

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§23 Revisionens årsrapport 2008 – svar till revisionskontoret

Dnr 276-2009-102

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till revisionskontoret.

Ärendet

Revisorerna för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet under 2008. Resultatet redovisas i en årsrapport som har sänts till nämnden för yttrande. Sammantaget finner revisorerna att nämndens ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat i huvudsak är tillfredsställande. Styrning, uppföljning och kontroll kan förbättras inom vissa områden. Bokslut och räkenskaper är rättvisande. I ärendet yttrar sig förvaltningen över årsrapporten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2009.

Dnr 276-2009-102

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§24 Säkerhetsprogram för Stockholms stad – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen

Ärendet

Förslag till säkerhetsprogram för Stockholms stad har remitterats till stadsdels­nämnden. Syftet med säkerhetsprogrammet är bland annat att skapa överblick och samsyn kring mål och ambitioner för stadens säkerhetsarbete. Programmet omfattar såväl vardagssäkerhet som oönskade och extraordinära händelser och ersätter tidigare beslutsdokument om separata delar av stadens säkerhetsarbete. Förvaltningen ställer sig positiv till att det tas ett samlat grepp kring säkerhetsarbetet och att antalet styrdokument och mål minskas i antal.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 maj 2009.

Dnr 236-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Stadsdelsnämnden tillstyrker i huvudsak förvaltningens förslag till svar på remissen.

  2. Därutöver vill vi framföra följande.

Vi konstaterar att möjligheten för staden att värna säkerhet och trygghet för alla som bor, verkar och vistas i staden påverkas av att nästan all kommunal verksamhet som inte är strategisk ledning och myndighetsutövning ska konkurrensutsättas.

Förmågan för staden att ha total översikt över hot, risker och sårbarheter blir givetvis mindre ju fler aktörer som driver verksamhet till exempel inom äldreomsorgen. Vi efterlyser därför en utvecklad risk- och sårbarhetsanalys när det gäller samordningen av insatser som rör privat drivna verksamheter som finansieras av kommunala medel.

Vi vill också lyfta fram behovet av information på andra språk än svenska i en krissituation samt behovet av information till personer som har funktionsnedsättningar som påverkar möjligheten att ta del av information. Det är viktigt att samverka med handikapporganisationerna för få tillstånd en information som når alla i en krissituation.”

§25 Införande av gemensam växelfunktion för stadens nämnder och bolag – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunfullmäktige beslutade 2008-11-03 i samband med inrättande av ett kontaktcenter för Stockholm även att inrätta en gemensam växel i Stockholms stad fr.o.m. 1 maj 2009 inom servicenämnden för de nämnder som idag omfattas av stadens gemensamma telefoniplattform Centrex. Kommunstyrelsen har för yttrande översänt remiss av ärende om att den gemensamma växelfunktionen utvidgas till att omfatta stadens samtliga nämnder och bolag. Förvaltningen ställer sig positiv till införande av en för staden gemensam växel.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 maj 2009.

Dnr 312-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden lämnar följande svar på remissen.

Vi motsätter oss konkurrensutsättningen av stadens växel och anser att både kvalitet, ekonomi och god personalpolitik talar för att växeln ska drivas i kommunal regi. Förslaget i remissen utgår från att en växel på entreprenad ska ge sänkta kostnader och bättre telefoni, men det saknas helt beräkningar och underlag som styrker ett sådant antagande. Däremot står det klart att förvaltningarna får utökade kostnader för telesamordnare och för arbetsuppgifter som idag sköts av telefonisterna. Grundläggande faktauppgifter som saknas i remissen är stadens kostnader för en gemensam växel på entreprenad jämfört med dagens situation.

Sedan den 1 maj har servicenämnden ansvar för den gemensamma växeln för stadsdelsnämnderna och för nämnder som är anslutna till stadens gemensamma telefoniplattform. Vi är djupt kritiska mot det sätt som staden centralt har arbetat med införandet av den nya växelfunktionen. Den bristande informationen har lett till osäkerhet om framtiden bland telefonisterna, vars erfarenheter och kompetens inte heller har tagits tillvara i utvecklingsarbetet. Ytterst drabbar detta stockholmarna som får sämre service.

I remissen föreslås att den gemensamma växeln ska omfatta alla nämnder och bolag och att växeln läggs på entreprenad genom avrop på stadens befintliga avtal för telefoni. Entreprenören tar då inte över befintlig personal som vid verksamhetsövergångar, vilket leder till att växeln förlorar den kompetens som finns idag. Dessutom riskerar personalen att bli övertaliga och sägas upp. Om syftet med gemensam växel är förbättrad service borde det vara självklart att en eventuell upphandling ska genomföras så att personalen kan följa med, eftersom det krävs god kunskap om verksamheter, organisation och stadsdelsområden hos dem som ska bemanna den gemensamma växeln.

Det finns en hel rad andra tveksamheter i förslaget, bland annat att nämnderna ska ha kvar ansvaret för att effektivisera och utveckla teleanvändningen trots att växelfunktionerna ska centraliseras. Att lägga ansvar och befogenheter på olika förvaltningar bäddar för oklarheter och försämringar och tyder på en bristfällig utredning.

Utöver gemensam växel föreslås en stadsgemensam synpunkts- och klagomålshantering hos servicenämnden. Om synpunkter och klagomål skils från diariet och hanteras i en särskild databas kan granskning av inkomna skrivelser och upprättade handlingar försvåras. Frågan om hur offentlighetsprincipen påverkas måste därför noggrant utredas och ett utarbetat förslag remitteras till nämnderna innan beslut tas. Servicenämnden föreslås också ansvara för gemensam medborgarsupport för alla e-tjänster på stadens webbplats, vilket vi är tveksamma till. Frågan är om en förvaltning kan ge stöd och support i alla e-tjänster, eftersom många tjänster kräver ingående kunskap för att kunna ge rätt service och information.”

§26 Samråd kring förslag till miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram, förvaltningsplan, samt miljökonsekvensbeskrivning för Norra Östersjöns vattendistrikt – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

  2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Kommunstyrelsen har till stadsdelsnämnden för yttrande översänt remiss om samråd kring förslag till miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram, förvaltningsplan samt miljökonsekvensbeskrivning för Norra Östersjöns vattendistrikt.

Sveriges genomförande av EU:s vattendirektiv, innebär att Sverige ska kartlägga och analysera alla vatten, fastställa mål/kvalitetskrav och upprätta åtgärdsprogram för vattenmiljöerna i Sverige samt övervaka dem. Målet är att uppnå ”god vattenstatus” i alla vatten senast år 2015. Vattenmyndigheten ska fastställa miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram och förvaltningsplan senast den 22 december 2009. Förvaltningen ställer sig positiv till de föreslagna miljökvalitetsnormerna

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2009.

Dnr 155-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel och Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande godkänns i huvudsak som svar på remissen.

  2. Vi vill också framföra följande.

”Vattentillgångarna är kanske den viktigaste tillgången som ett samhälle har. Med förorenade vattentillgångar minskar snabbt välfärden och livskvaliteten i övrigt. Vi vill därför framhålla att arbetet med att säkra Stockholms vattenresurser för framtiden är ett självklart och övergripande mål för staden. Det är därför välkommet att regleringen kring övervakning och genomförande av åtgärder för att förbättra vattenkvalitet stärks genom de direktiv som nu börjar gälla i EU. Det frivilliga arbete som Stockholm hittills har genomfört får därmed en tydligare ram.

För vårt stadsdelsområde är det särskilt angeläget att värna vattenkvaliteten i Magelungen, som ingår i det natur- och rekreationsområde som bör skyddas som en framtida Ekopark Syd. Av remisshandlingarna framgår att miljökvalitetsmålen inte kommer att kunna uppnås för Magelungen till år 2015, på grund av övergödning.

I exploateringskontorets tjänsteutlåtande till exploateringsnämndens sammanträde 2009-01-22, om förlängning av arrende för upplags- och sopsorteringsområdet Snösätragränd (beläget mitt i Rågsveds friområde invid Magelungen) anför kontoret följande:

”Området har kommunalt vatten men är inte anslutet till det kommunala avlopps­nätet. Huvuddelen av verksamhetsutövarna har löst detta med egna avloppslös­ningar som t.ex. septitank. Enligt miljöbalken krävs tillstånd för inrättande av enskilda avloppsanordningar. Ingen har dock sökt tillstånd för enskilda avlopp/­slutna tankar för wc eller wc/bdt-vatten i Snösätra.

Dagvattnet går orenat ut i Magelungen. Provtagningar av dagvattnet visar mycket höga värden av tungmetaller och alifatiska kolväten (juni 1999). Blyhalten var 74 gånger högre än riktvärdet för dagvatten som släpps ut i sjöar och vattendrag utan föregående rening (motsvarande för koppar 52, kadmium 45, zink 12, alifatiska kolväten 1060 osv). Vilken verksamhet som släpper ut vad är svårt att bevisa, det står dock helt klart att alldeles för stora orenade utsläpp sker.

Sjön Magelungen är belagt med EU- vattendirektiv - p.g.a. den dåliga vattenkvali­tén i Magelungen är staden är ålagd att förbättra vattenkvalitén i sjön. I december 2008 ska staden redovisa en förvaltningsplan. Fortsatt verksamhet i Snösätra strider mot detta arbete.”

Upplags- och avfallsverksamheten på Snösätragränd måste alltså snarast avvecklas för att skydda Magelungens vatten från fortsatta otillåtna utsläpp av gödningsämnen, tungmetaller och andra föroreningar. Förutom att bidra till att nå miljökvalitetsmålen för Magelungen skulle en avveckling befria Rågsveds friområde från buller och omfattande tung trafik. En miljöstörande upplags- och sopsorteringsverksamhet är ett helt oacceptabelt inslag mitt i Vantörs mest värdefulla natur- och rekreationsområde.”

§27 Anvisningar för upphandlingar inom omsorg om personer med funktionsnedsättning enligt LSS – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som remissvar till kommunstyrelsen

Ärendet

Kommunfullmäktige beslutade 26 maj 2008 att valfrihet ska införas inom omsorg om personer med funktionsnedsättning enligt LSS. Den 1 januari 2009 trädde en ny lag om valfrihetssystem (LOV) i kraft i Sverige. Lagen ska utgöra ett alternativ till lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Stadsledningskontoret föreslår i förevarande remiss att LOV ska tillämpas från och med 1 september 2009 vid upphandlingar av enskilt drivna verksamheter inom boende och daglig verksamhet inom omsorg om personer med funktionsnedsättning. För att effektivisera upphandlingsprocessen inom ramen för LOV föreslår stadsledningskontoret att socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden får ansvar för stadens upphandlingar enligt LOV inom omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen ser positivt på tillämpningen av LOV inom ovan nämnt verksamhetsområde. Förvaltningen finner att det finns vissa delar vid införandet av LOV som behöver beaktas för att samtliga aktörer inom valfrihetssystemet ska vara konkurrensneutrala samt vissa delar i organisation och ansvarsfördelning som behöver tydliggöras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 maj 2009

Dnr 275-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställa förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.


Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Jonas Eklund (mp) framlade förslaget att nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten

Rosa Lundmark (v) deltar inte i överläggning eller beslut i ärendet.

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget förslag till beslut ”att överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande utan eget ställningstagande.”

Röstförklaring

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamoten Rosa Lundmark (v)

”Socialdemokraterna och vänsterpartiet har varit emot att staden skall tillämpa LOV inom omsorg för personer med funktionsnedsättning enligt LSS i Stockholms Stad. Därför deltar vi ej i detta ärende om anvisningar för tillämpningar av lagen.”

§28 Ansökan om alkoholservering, restaurang Engelbrekt, Högdalsgången 34- svar till socialtjänstförvaltningen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Ansökan om att stadigvarande få tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker i pubdelen på restaurang Engelbrekt mellan kl. 11.00-03.00 fredagar och lördagar tillstyrks.

  2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Ansökan från Bulent & Co handelsbolag har översänts för yttrande till stadsdelsnämnden. Förvaltningen tillstyrker ansökan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 maj 2009.

Dnr 170-2009-507

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§29 Upphandling av hantverkstjänster

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar delta i en gemensam upphandling av hantverkstjänster

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören vid Kungsholmens stadsdelsförvaltning att administrera upphandlingen samt besluta i löpande frågor i ärendet innefattande att

- godkänna förfrågningsunderlaget

- infordra anbud

- anta anbud och teckna ramavtal med antagna anbudsgivare

- hantera en eventuell överprövning

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att medverka i implementering och uppföljning under avtalstiden med Kungsholmens stadsdelsförvaltning som samordnare och avtalsförvaltare.

4. Stadsdelsnämnden delegerar till stadsdelsdirektören (förvaltningschefen) att under avtalstiden fatta beslut i mindre frågor av icke-principiell karaktär

5. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Nuvarande avtal om hantverkstjänster löper ut 2010-04-30. Nio andra förvaltningar är intresserade av att delta i en ny gemensam upphandling. Eftersom en sådan har uppenbara fördelar för leverantörer och beställare föreslår förvaltningen att en gemensam upphandling genomförs.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 maj 2009.

Dnr 341-2009-103

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna

Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel och Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden beslutar i huvudsak enligt förvaltningens förslag.

Därutöver vill vi framföra följande.

Vi anser att sociala och etiska krav ska ingå i alla förfrågningsunderlag samt att ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas. Staden ska i alla upphandlingar verka för en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor, exempelvis enligt den beprövade ”Vita jobb-modellen”. Kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor ska vara ett krav. Självfallet ska avtalet säkra att personalen försäkras och att arbetsgivaren betalar in pensioner för de anställda.

Det är bra staden tillämpar en standardklausul om meddelarfrihet, men vi anser att samma rättigheter bör gälla som för offentliganställda. Antidiskrimineringsklausulen är otillräcklig. Den gäller inte för underleverantörer och anger inte vite som sanktionsmöjlighet. Dessutom kan den tillämpas först när det finns en lagakraftvunnen dom, vilket är sällsynt eftersom mål om diskriminering brukar leda till förlikning.”

§30 Upphandling av verksamhetsdriften av korttidshem –förfrågningsunderlag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden godkänner förfrågningsunderlaget för upphandling av verksamhetsdriften av korttidshemmen Stureby, Örby, Bränninge och Sköntorp.

  2. Förvaltningen får i uppdrag att genomföra upphandlingen.

  3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.

Ärendet

Stadsdelsnämnden beslutade 2008-12-18 om aktivitetsplan för upphandling och konkurrens 2009. Av planen framgår att korttidshemmen Stureby, Örby, Bränninge och Sköntorp är några av de verksamheter som ska upphandlas. Korttidshemmen består av fyra olika enheter i Stureby, Örby, Bagarmossen och Enskededalen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 maj 2009.

Dnr 285-2009-103

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Lennart Pöppel, Sonja Mogert, tjänstgörande ersättaren Lars-Göran Carlsson alla (s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

  1. ”Nämnden avbryter upphandlingen av korttidshemmen.

  2. Korttidshemmen blir kvar i kommunal regi.

  3. Därutöver vill vi framföra följande.

Vi tar avstånd från att konkurrensutsätta driften av korttidshemmen och anser att de ska drivas vidare i kommunal regi. Det framgår inte av beslutsunderlaget varför en konkurrensutsättning skulle förbättra kvaliteten på korttidshemmen. Dessutom har brukarna och deras anhöriga inte tillfrågats om sina synpunkter, utan de informeras först efter nämndbeslutet.

För övrigt anser vi att sociala och etiska krav ska ingå i alla förfrågningsunderlag samt att ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas. Staden ska i alla upphandlingar verka för en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor, exempelvis enligt den beprövade ”Vita jobb-modellen”. Kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor ska vara ett krav. Självfallet ska avtalet säkra att personalen försäkras och att arbetsgivaren betalar in pensioner för de anställda.

Det är bra att en klausul om meddelarfrihet har tillförts, men vi anser att samma rättigheter bör gälla som för offentliganställda. Antidiskrimineringsklausulen är otillräcklig. Den gäller inte för underleverantörer och anger inte vite som sanktionsmöjlighet. Dessutom kan den tillämpas först när det finns en lagakraftvunnen dom, vilket är sällsynt eftersom mål om diskriminering brukar leda till förlikning.”