Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-05-18

Sammanträde 2011-05-18

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

1 Öppen frågestund

Torsdag den 12 maj kl 1830
Stadsbyggnadskontoret informerar om pågående planprojekt och programarbetet för sambandet Högdalen-Farsta

Medborgarna är välkomna att ställa frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden

2 Val av justerare och dag för justering

3 Fastställande av dagordning

4 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

5 Tertialrapport 1 2011 (omedelbar justering)

6 Föreningsbidrag 2011 till organisationer/föreningar med verksamhet för äldre i Enskede-Årsta-Vantör

7 Föreningsbidrag 2011 till föreningar som arbetar med missbruksfrågor i Enskede-Årsta-Vantör

8 Föreningsbidrag 2011 till föreningar inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning i Enskede-Årsta-Vantör

9 Inrättande av en ny förskola på Hagsätravägen 115 och flytt av daglig verksamhet till Rågsvedsvägen 40 - genomförandeärende

10 Inrättande av förskolepaviljonger på Sandfjärdsgatan 12 - genomförandeärende

11 Äldreomsorgsinspektörernas årsrapport 2011

12 Äldreombudsmannens årsrapport för 2011

13 Ansökan om utvecklingsmedel i syfte att utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld

14 Ansökan om utvecklingsmedel i syfte att starta en mansmottagning i Söderort

15 Projektansökan för arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck

16 "Kvinnofrid i Enskede-Årsta-Vantör" - slutrapport av projektet

17 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS period -1 2011

18 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens handikappråd

19 Fortsatt delegering till utredare anställda vid bedömnings-/förmedlingskansliet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning

Remissärenden

20 Förslag till detaljplan för kv Dellen 4 mm, i stadsdelen Årsta, S-Dp 2009-18491-54 - svar till stadsbyggnadskontoret

21 Motion om stadens ansvar för användandet av hela Stockholm vid lokalisering av förvaltningar - svar till kommunstyrelsen

22 Även papperslösa kvinnor som är utsatta för mäns våld ska ha rätt till plats på kvinnojour - motion från Karin Rågsjö (v) - svar till kommunstyrelsen

23 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från pensionärsrådets sammanträde (dukas)
D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde (dukas)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (dukas)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
H. Rutin för intern ansvarsfördelning och handläggning avseende personer med funktionshinder (utsändes senare)

24 Laglighetsprövning enligt kommunallagen av beslut om avveckling av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra - yttrande till Förvaltningsrätten i Stockholm (omedelbar justering)

26 Stadsdelsdirektörens information

27 Föreningsbidrag 2011 till föreningar som arbetar med barn och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör

Slutet sammanträde

28 Information om anmälan enligt Lex Maria

29 Anmälan av behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 a § föräldrabalken (FB)

32 Nedläggning av faderskapsärende enligt 2 kap 7 § FB

33 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

35 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

36 Upphandling avseende drift av Enskede-Årsta-Vantörs konsumentvägledning - tilldelningsbeslut

37 Anmälan av sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (92 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering, fastställande av dagordning, anmälan av justerat protokoll

Den utsända dagordningen godkändes, ordförande Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll med undantag av §§ 3-6 som justeras av tjänstgörande ersättaren Åsa Öckerman.

Ordföranden meddelade att justering sker onsdag den 25 maj 2011.

Protokollet från nämndens sammanträde den 14 april anmäldes justerat den 26 april 2011.

Protokollet läggs till handlingarna med notering att även Kristiina Katajikko var närvarande samt att Loves efternamn i reservation § 2 skall vara Edenborg.

§2 Tertialrapport 1 2011, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Tertialrapport 1 2011 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.

2. Omslutningsförändringar om 20,9 miljoner kronor godkänns.

3. Stimulansmedel begärs med 13,6 miljoner kronor för utbyggnad av förskolelokaler.

4. Avveckling av Träffpunkt Högdalen inom individ- och familjeomsorgen godkänns.

5. Budgetjustering begärs om 1,0 miljoner kronor för vidareutveckling av Slingan i Rågsved, verksamhet för hemlösa.

6. Medel från centrala medelsreserven begärs om 2,0 miljoner kronor för verksamheten Bryggan i Vantör, öppen mötesplats för hemlösa och missbrukare.

7. Under förutsättning att kommunstyrelsen beviljar sökta medel för Bryggan i Vantör bevilja föreningen Convictus motsvarande medel, exklusive lokalkostnader.

8. Medel begärs av kommunstyrelsen med 1,35 miljoner kronor för projekt "Stöd i vardagsekonomi" i syfte att motverka hemlöshet.

9. Överföring av stadsmiljöfrågorna från avdelningen Förskola och fritid till stadsdelsdirektörens stab fr.o.m. 1 juli 2011 godkänns.

10. Nya årsmål för indikatorer, som ingår i tertialrapport 1 2011 godkänns.

Nämnden beslutar för egen del

11. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med olika handlingsplaner avseende hur nämnden kan komma tillrätta med underskotten inom de avdelningar som visar på underskott

12. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att inventera och redovisa behov av trygghetsskapande åtgärder med belysning och slyröjning i stadsdelens alla parker och dess gångstråk

13. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med en plan för hur indikatorerna inom äldreområdet kan nå upp till årsmålen

14. Nämnder ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med en strategi för hur barnomsorgsgarantin kan upprätthållas och barngruppernas storlek säkerställas

Nämnden anför därutöver

” Tertialrapporten visar en övergripande budget i balans med samtidigt har vissa områden ett underskott. Vårt fokus är att ta ett långsiktigt ansvar för att våra gemensamma skattemedel och för en verksamhet med god kvalitet. Vi vill därför att förvaltningen återkommer och tydligt visar vilka åtgärder som krävs för att säkerställa budget en i balans.

Vi vill att arbete i alla lägen ska löna sig och att fler människor i beroende av temporärt försörjningsstöd kan minska. Att fler får möjlighet till egen försörjning är en viktig del i vår politik och ett volymmål som måste beaktas.

Inom individ och familj samt avdelningen för funktionshindrade är det viktigt att arbeta aktivt med att säkerställa kvalitet i myndighetsutövningen. Fokus är att stödja individen på bästa möjliga kostnadseffektiva sätt. Längden på placeringar bör kunna prövas och gås igenom kontinuerligt med avstämning mot individers behov.

Vi vill även utreda och inventerabehov och möjligheter till ytterligare trygghetsskapande åtgärder med belysning och slyröjning kring promenadstråk I alla våra parker. Trots allt är det av största vikt att stadsdelens invånare kan känna sig trygga i att passera eller bevista våra parker.

Vår stadsdel skall också utmärkas av en god och kvalitativ omsorg kring äldre. Känslor av trygghet, god omsorg och bemötande är viktiga beståndsdelar i detta och måste därför också vara vägledande i utvecklingen av stadsdelens kvalitetsarbete på området.

Upprätthållande av barnomsorgsgarantin måste ses som ett kvitto på att vår stadsdel är en attraktiv stadsdel för barnfamiljer. Därför är det av en absolut nödvändighet att säkerställa en planering på området så att problemen vid årets början inte kommer att återupprepas. Förvaltningen bör särskilt beakta samarbete och möjligheten för fler privata aktörer att kunna etablera sig i området. Även andra former som olika typer av kooperativ och familjedaghem samt tvåfamiljssystem bör beaktas. Barngrupperna storlek är av betydelse för barnens trivsel och lärande. Därför är det viktigt att arbeta aktivt med att säkerställa barngruppernas storlek över året.”

Ärendet

Arbetet för måluppfyllelse utgår från Vision 2030, Vision Söderort, nämndens utvecklingsstrategi, miljöplan och andra lokala och övergripande styrdokument. Stadsdelsnämnden bidrar till stadens tre inriktningsmål och kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena under 2011. Förvaltningen bedömer att merparten av nämndens egna mål under året, inklusive årsmål för indikatorerna, kommer att uppnås. Så gott som samtliga s.k. aktiviteter är igång eller beräknas bli verkställda under året. Mål som inte uppnås fullt ut enligt prognosen rör exempelvis andel personer beroende av ekonomiskt bistånd, förnyelsebart drivmedel för bilar och sjukfrånvaron. Barnomsorgsgarantin uppfylldes inte till fullo i januari.

Stadsdelsnämnden hade redovisat ärendet ti ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2011.
Dnr. 1.2.1.-237/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick Oljelund Mattias Mirhagen alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut.
2. Nämnden beslutar att skriva till kommunstyrelsen om att resurserna till individ- och familjeomsorgen måste utökas i 2012 års budget samt att resurser för försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder fördelas i ett eget anslag.
3. Därutöver vill vi framföra följande.


Vi har ett politiskt ansvar att lyfta till stadshuset att resurserna till socialtjänsten måste öka för att kunna följa socialtjänstlagen och garantera en god arbetsmiljö.

Tertialrapporten visar nämligen strukturella underskott inom alla delar av individ- och familjeomsorgen och ekonomiskt bistånd. De sociala behoven är större än resurserna. Barnavårdsanmälningar strömmar in och 17 placeringar har gjorts de senaste månaderna. Antalet hemlösa är högst i staden. Träffpunkt Högdalen läggs ned. Fler än förväntat tvingas leva på försörjningsstöd till följd av en försämrad a-kassa och sjukförsäkring och en passiv arbetsmarknadspolitik. Att skära ned i socialtjänsten är helt fel väg att gå, när det istället behövs ökade resurser till offensiva insatser.

Missbruksvården ska inte vara kontinuerligt beroende av att söka centrala pengar för att upprätthålla kärnfunktioner som budgetrådgivning, träningsboende och verksamhet för hemlösa. Resurser för en anständig missbruksvård måste tillföras direkt i budgeten. Den sociala barnavården behöver förstärkas med 100 mnkr i strukturellt underskott enligt tidigare BUSS-utredning (om den sociala barnavården i staden).

Brukare som drabbas av nedläggningen av Träffpunkt Högdalen måste följas upp för att säkra möjligheten till insatser, som motsvarar deras önskemål och behov. Eftersom målet att nå yngre brukare inte har uppfyllts måste istället andra metoder prövas.

För att minska behovet av försörjningsstöd behövs utökade arbetsförberedande insatser och ökade insatser inom jobbtorg. Minskningen av anslaget för ekonomiskt bistånd med 27 mnkr har orsakat ett underskott om 17 mnkr, vilket nu måste täckas av förskolan, fritiden och äldreomsorgen. Att många människor fortfarande behöver försörjningsstöd i vårt område ska inte innebära att brukare i andra verksamheter inte kan ställa krav på samma kvalitet som i områden med mindre behov av försörjningsstöd. Likvärdighet ska råda i kommunen.

Tertialrapporten visar vad vi befarat, att det krävts överinskrivningar för att klara barnomsorgsgarantin, vilket ändå inte lyckades i januari. 40 – 45 procent av barngrupperna är idag större än fullmäktiges mål. Av tre fristående förskolor som är med i den gemensamma kön har två scientologiförtecken, vilket är inriktning så extrem att föräldrar utanför rörelsen knappast vill ha sina barn där. Nämnden måste därför planera en utbyggnad av den kommunala förskolan, utan att förlita sig på att de fristående förskolorna ska bidra till barnomsorgsgarantin. De nya förskolorna måste planeras med egna gårdar, för att inte äventyra kvalitet och säkerhet.

Vi välkomnar kommunstyrelsens höjning av årsmålen för brukarnas nöjdhet inom äldreomsorgen. Äldreomsorgen ökar sitt överskott och om sökta medel beviljas för demensvården kronor blir det 10 mnkr i överskott, vilket ger ett ekonomiskt utrymme för en höjd ambitionsnivå. Bedömningen av timtid inom hemtjänsten och önskemål om särskilt boende ska bedömas mer generöst inom de riktlinjer som finns. Personalen ska inte behöva bli sjuka i stressen att hinna ge god omsorg till de äldre.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i förslag från (m), (fp).

§3 Föreningsbidrag 2011 till organisationer/föreningar med verksamhet för äldre i Enskede-Årsta-Vantör

Föreningsbidrag 2011 till organisationer/föreningar med verksamhet för äldre i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande

PRO Stureby

8000 kr

PRO Gullmarsplan

10000 kr

PRO Årstaplan

15000 kr

PRO Högdalen Bandhagen

18000 kr

PRO Rågsved Hagsätra

16000 kr

PRO Enskededalen

9 000 kr

SPF Enskede Årsta

10 000 kr

SPF Stureby

14000 kr

SPF EnskedeDalen

15000 kr

SPF Hagsätra-Rågsved

15000 kr

SPF Bandhagen-Högdalen

15000 kr

Veteranringen i Vantör

10000 kr

Årsta Folkets Husförening

12000 kr

Årsta Hem och samhälle

3000 kr

Verdandi Årsta

22000 kr

Röda Korset Vantörkretsen

15 000 kr

Enskede-Gårds Hobby

2000 kr

Frivillig Väntjänst

8000 kr

Frälsningsarmén – dagledigträff i Högdalen

6000 kr

Högdalskyrkans pensionärsklubb

2000 kr

Nya Rågsveds Folkets Hus

11000 kr

Pinglorna, cykelförening för pensionärer

2000 kr

Rågsveds hälsoträdgård

2000 kr

2. Nämnden avslår ansökan från Rågsveds samhällsförening. Föreningen har via e-post meddelat att de inte utnyttjat bidraget för 2010. Föreningen har uppmanats att inkomma med redovisning vid nästa ansökningstillfälle 2011-10-31.

3. Nämnden anför därutöver;
”Till kommande redovisning och ansökningstillfälle av föreningsbidrag anmodas varje avdelning inom förvaltningen vid var ärende tydligt redovisa om sökande sökt och fått pengar föregående år samt om en verksamhetsberättelse har lämnats in eller inte. Det är också av stor vikt att förvaltningen säkerställer information och utbildning till intresserade föreningar i syfte att ansökan sker korrekt med de krav som följer med att beviljas offentliga föreningsbidrag. ”

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningar avseende verksamhet för äldre samt förvaltningens förslag till beslut.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 april 2011.

Dnr. 5.-10/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss av bidragsansökan från Frälsningsarméns dagledigträff och fann att nämnden beslutat avslå yrkandet om återremiss. Därefter fråga om förslag från (m), (fp) mot förslag från (v), (s), (mp) och fann att nämnden beslutat enligt majoritetens förslag. I denna del deltar inte (s), (v), (mp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt egen anförandetext.

Ledamoten Malin Qvick Oljelund m.fl. (s), tjänstgörande ersättarna Lars Sterneby (v), Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Malin Qvick Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman båda (mp) Lars Sterneby (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut.
2. Bidrag till Frälsningsarméns dagledigträff i Högdalen återremitteras.
3. Därutöver vill vi framföra följande.

Enligt riktlinjerna för stadsdelsnämndens föreningsbidrag ges endast bidrag till organisationer som också verkar för grundläggande mål som demokrati, mänskliga rättigheter, integration och jämställdhet samt mot rasism och diskriminering.

Mot bakgrund av uppgifter i massmedia om synen på homosexuella ifrågasätter vi möjligheten att ge bidrag till Frälsningsarméns dagledigträff i Högdalen. Religiös tro kan aldrig legitimera homofobi. Innan beslut fattas bör organisationen få en möjlighet att förklara sin syn på mänskliga rättigheter när det gäller sexuell läggning.

I Kalla Fakta i TV 4 framförs att Frälsningsarmén utestänger homosexuella och grundinställningen sägs vara att homosexuellt sex är synd. Enligt ett etiskt dokument från 1996 kan homosexuella med en aktiv sexuell relation inte bli frälsningssoldater. En pastor höll förbön för en person som uppfattades ha problem med homosexuella tankar och känslor.

Ledningen för Frälsningsarmén har enligt uppgifter i massmedia inte svarat på om det som har framkommit i programmet är fel. De har därmed inte tydligt deklarerat att människor behandlas lika i organisationen oberoende av sexuell läggning.

Enligt de kontakter som förvaltningen har haft med Frälsningsarmén erbjöds möjligheten till förbön precis som man alltid brukar göra oavsett vilken typ av problem en människa önskar få hjälp med. Den information som organisationen lämnar klargör dock inte frågan om homosexuella med en aktiv sexuell relation behandlas lika som heterosexuella när det gäller att bli frälsningssoldater. Vi anser att ytterligare klarlägganden behövs innan nämnden kan besluta i frågan.”

Ersättaryttrande
Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i förslag från (m), (fp).

§4 Föreningsbidrag 2011 till föreningar som arbetar med missbruksfrågor i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:

Musketörerna i Rågsved 75000 kr

Nya Rågsveds Folkets Hus, julfirande 10000 kr

Nya Folkets Hus stöd till AA-grupp 3000 kr

Brottsofferjouren 25000 kr

2. Nämnden anför därutöver;


”Till kommande redovisning och ansökningstillfälle av föreningsbidrag anmodas varje avdelning inom förvaltningen vid var ärende tydligt redovisa om sökande sökt och fått pengar föregående år samt om en verksamhetsberättelse har lämnats in eller inte. Det är också av stor vikt att förvaltningen säkerställer information och utbildning till intresserade föreningar i syfte att ansökan sker korrekt med de krav som följer med att beviljas offentliga föreningsbidrag. ”

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningarna avseende missbruksområdet samt förvaltningens förslag till beslut.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 april 2011.
Dnr. 5.105/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och egen anförandetext.

Ledamoten Malin Qvick Oljelund m.fl. (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg m.fl. (mp), Lars Sterneby (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Malin Qvick Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman båda (mp), Lars Sterneby (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c), instämde i förslag från (m), (fp).

§5 Föreningsbidrag 2011till föreningar som arbetar med barn och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:

Rågsveds Samhällsförening 10000 kronor

2. Nämnden anför därutöver;
”Till kommande redovisning och ansökanstillfälle av föreningsbidrag anmodas varje avdelning inom förvaltningen vid var ärende tydligt redovisa om sökande sökt och fått pengar föregående år samt om en verksamhetsberättelse har lämnats in eller inte. Det är också av stor vikt att förvaltningen säkerställer information och utbildning till intresserade föreningar i syfte att ansökan sker korrekt med de krav som följer med att beviljas offentliga föreningsbidrag.”

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningarna avseende barn- och ungdomsverksamhet i stadsdelen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2011.
Dnr. 5.-105/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och egen anförandetext.

Ledamoten Malin Qvick Oljelund m.fl. (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg m.fl. (mp), Lars Sterneby (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Malin Qvick Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp), Lars Sterneby (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c), instämde i förslag från (m), (fp).

§6 Föreningsbidrag 2011 till föreningar inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:

DHR Söder om Söder 5000 kr

RSMH Söder om Söder 30000 kr

SRF Stockholms stad, Söderkretsen 5000 kr

2. Nämnden anför därutöver;

”Till kommande redovisning och ansökanstillfälle av föreningsbidrag anmodas varje avdelning inom förvaltningen vid var ärende tydligt redovisa om sökande sökt och fått pengar föregående år samt om en verksamhetsberättelse har lämnats in eller inte. Det är också av stor vikt att förvaltningen säkerställer information och utbildning till intresserade föreningar i syfte att ansökan sker korrekt med de krav som följer med att beviljas offentliga föreningsbidrag. ”

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningarna avseende stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 april 2011.
Dnr 5.105/2011.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut och egen anförandetext.

Ledamoten Malin Qvick Oljelund m.fl. (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg m.fl. (mp), Lars Sterneby (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Malin Qvick Oljelund, Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp), Lars Sterneby (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c), instämde i förslag från (m), (fp).

§7 Inrättande av en ny förskola på Hagsätravägen 115 och flytt av daglig verksamhet till Rågsvedsvägen 40 - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskola på Hagsätravägen 115 och flytta daglig verksamhet till Rågsvedsvägen 40.

Ärendet

På Hagsätravägen 115 driver stadsdelsförvaltningen sedan några år de dagliga verksamheterna Tapeten och Nordmarken. Sedan september 2010 drivs verksamheterna på entreprenad av Attendo. Innan daglig verksamhet flyttade in i lokalen drev äldreomsorgsavdelningen en verksamhet för äldre i lokalen. Lokalen är från början byggd som förskola och är belägen på en fin tomt som efter anpassning kan utgöra en stor härlig förskolegård med många möjligheter till lek och aktiviteter för barn.

I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin och tillgodose barnomsorgsbehovet i Hagsätra och Rågsved, föreslår förvaltningen att inrätta en ny förskola på Hagsätravägen 115 och flytta dagliga verksamheterna på Hagsätravägen 115 till Rågsvedsvägen 40.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2011.

Dnr 225-2011-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Från hela nämnden

”Det är viktigt att den livliga trafiken på den regionala cykelbanan som ligger framför entrén mot Rågsvedsvägen inte störs av verksamheten som flyttar in i huset. Eftersom man ska bygga om/bygga nya entréer mot Hardemogatan så borde det inte vara något problem att kunna väga in denna aspekt.

Vi är glada att lokalen på Hagsätravägen 115 åter ska användas som förskola då den ligger i en mycket lämplig miljö. Planteringarna i form av olika träd och buskar utgör ett fint parkliknande inslag som bör bevaras och tjäna som vindskydd. Tomten är redan delvis kuperad och kan säkert enkelt göras ännu bättre.

Förskolegårdars fysiska utformning är oerhört viktig av flera skäl. För barn är plats och stimulans till lek ett grundläggande behov för en god utveckling både socialt, känslomässigt och fysiskt. Forskning har visat att barns kroppsliga utveckling vad gäller till exempel koordination och balans påverkas starkt av förskolegårdens utformning, så att en mer kuperad och varierad sådan ger en direkt mätbar förbättring.

Vi förutsätter därför att det blir en riktigt bra lösning på förskolegårdens utformning som tillfredsställer såväl barnens som personalens behov av en välfungerande vardagsmiljö.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i det särskilda uttalandet.

§8 Inrättande av förskolepaviljonger på Sandfjärdsgatan 12 - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa nybyggnad av ytterligare en förskolepaviljong med tre förskoleavdelningar intill den befintliga paviljongen på Sandfjärdsgatan 12.

Ärendet

I decembernämnden 2010 beslutade stadsdelsnämnden i ett inriktningsärende att utreda byggande av ytterligare en förskolepaviljong på Sandfjärdsgatan 12.

På Sandfjärdsgatan 12 finns sedan 2007 en förskolepaviljong och två avdelningar med tillfälligt bygglov som gäller till 2017. En förstudie som gjorts tidigare visar att förskolan kan vara möjlig att bygga ut med ytterligare två avdelningar. Utredningen visar nu att ytterligare tre avdelningar är möjligt att inhysa, då den relativt stora tomten gör att förskolan får plats inom befintlig markupplåtelse

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2011.

Dnr 238-2011-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl.(s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl.(mp)

”I det utskickade underlaget för ärendet står tydligt att man planerar för ett tillagningskök men i den hastigt tillkomna planritningen har man istället kallat det för mottagningskök. Utifrån detta vill vi förtydliga vår ståndpunkt att det är mycket viktigt att det planerade tillagningsköket blir av så att det finns möjligheter att laga maten på plats. Mat som lagas på plats är oftast både godare och mer näringsrik och skapar större matlust hos barnen.”

§9 Äldreombudsmannens årsrapport för 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Redovisningen av äldreombudsmannens årsrapport för 2011 avseende verksamhetsåret 2010 godkänns.

Ärendet

Äldreombudsmannens årsrapport redovisar vad äldre och närstående har för synpunkter, klagomål och frågor avseende stadens äldreomsorg. Rapporten redovisar också äldreombudsmannens samlade erfarenheter från sina kontakter med äldre personer och deras närstående under en femårsperiod. Utifrån detta material lämnar äldreombudsmannen förslag till utvecklingsområden. Syftet är att resultaten i årsrapporten ska bidra till diskussion och fortsatt kvalitetsutveckling inom äldreomsorgen.

Förvaltningen delar i stort äldreombudsmannens synpunkter på utvecklingsområden men många åtgärder ska lösas övergripande och inte av den enskilda stadsdelsförvaltningen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 april 2011.

Dnr 174-2011-1.2.1.

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s),

”Äldreombudsmannens årsrapport 2011 visar att antalet ärenden till äldreombudsmannen ökat med 127 % sedan 2006 avseende stadsdelsnämnden Enskede- Årsta- Vantör, jämfört med ökningen 39 % för staden som helhet.

Mot bakgrund av de senaste årens kraftiga nedskärningar inom äldreomsorgen i stadsdelsförvaltningen med bland annat en upp till halvering av insatstiden inom hemtjänsten, restriktivitet vid bistånd till särskilda boenden och en ambitionsnivå som innan kommunstyrelsens beslut låg under fullmäktiges kvalitetsnivåer, visar detta på majoritetens bristande prioritering av de äldre som är i behov av stöd.

Rapporten visar också på vikten av att tillgodose grundläggande önskemål om omsorg som utgår från de äldres livssituation och intressen och behov med individuellt anpassad omsorg där de äldre kan påverka sin egen dag.

För att återupprätta en äldreomsorg värd namnet och ge de äldre en värdig ålderdom krävs större resurser till personal och tid för bistånd för de äldre.

Att som nu låta neddragningar inom äldreomsorgen finansiera underskott inom försörjningsstödet är skamligt och orättvist.”

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp)

”Äldreombudsmannens årsrapport innehåller oerhört mycket värdefull information inom ett av stadsdelsnämndens stora ansvarsområden: äldreomsorg.

Vi delar inte helt förvaltningens synpunkter ”att många åtgärder ska lösas övergripande och inte av den enskilda stadsdelsförvaltningen”. Tvärtom visar både de enskilda äldres synpunkter samt Äldreombudsmannens fyra föreslagna förbättringsområden sådant som måste arbetas med på mikronivå för att göra skillnad. Naturligtvis utesluter inte detta att man även centralt samordnar t ex utbildningsinsatser.

Alla de fyra förbättringsområdena bör beaktas i stadsdelens utvecklingsarbete. Flera av dem har nämndpolitiker redan uppmärksammats på av äldre medborgare och anställda: begreppet ”tiden” i hemtjänsten och korttidsvården. Eftersom flera forskningsrapporter och undersökningar i andra stadsdelar i Stockholm visat det snedvridna jämställdhetsperspektivet i bedömningarna, bör även vår stadsdel uppmärksamma det. Genomförandeplaner har vi blivit mycket bättre på, men mer finns att göra.”

§10 Äldreomsorgsinspektörernas årsrapport 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Redovisningen av äldreomsorgsinspektörernas årsrapport för 2010 godkänns.

Ärendet

Äldreomsorgsinspektörerna har under verksamhetsåret 2010 granskat profilboenden för äldre med psykiska funktionsnedsättningar och korttidsvård. Förvaltningen delar i stort äldreomsorgsinspektörernas synpunkter på utvecklingsområden inom de granskade verksamheterna. Förvaltningen instämmer i att det är viktigt att förvaltningarna i arbetet med att utveckla äldreomsorgen i staden, där det är möjligt, beaktar vad som framkommit av årsrapporten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 april 2011.

Dnr 175-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Ansökan om utvecklingsmedel i syfte att utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut


Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel om 2,350 tkr i syfte att utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld.

Ärendet

Regeringen har för avsikt att ta initiativ till en långsiktig förbättring av kommunernas stöd till våldsutsatta kvinnor, barn som bevittnat våld samt till män som utövar våld i nära relationer.

Länsstyrelsen i Stockholms län inbjuder kommuner och ideella verksamheter att ansöka om utvecklingsmedel för att stärka stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld. Ansökningar som kommer att prioriteras är bland annat projekt som syftar till att tidigt upptäcka barn som upplever våld i familjen, att utveckla arbetet med barnavårdsutredningar och säkerhetsplanering samt att stärka föräldrarnas omsorgsförmåga där det förekommer våld i familjen. Vidare kommer ansökningar där särskilt utsatta kvinnor som t.ex. kvinnor med missbruks- och/eller psykisk problematik, kvinnor med utländsk bakgrund att prioriteras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 april 2011.

Dnr 2.1.­227/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Projektansökan för arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att genomföra projektet.

Ärendet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning och tidigare Vantörs stadsdelsförvaltning har erhållit medel från länsstyrelsen under 2010 för ett projekt inom ungdomsmottagningens ram angående hedersrelaterat våld. Förvaltningen vill nu fördjupa kunskaperna och konkret arbeta med ungdomar på fritidsgårdarna utifrån ett hedersrelaterat synsätt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 april 2011.
Dnr 1.2.6.-252/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§13 ”Kvinnofrid i Enskede-Årsta-Vantör” – slutrapport av projektet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Ärendet
Regeringen har avsatt drygt 100 mnkr årligen för att förstärka och utveckla kvinnojoursverksamheterna i landets kommuner. Länsstyrelsen i Stockholms län har beviljat Enskede-Årsta-Vantör 950000 kronor i utvecklingsbidrag. Bidraget var avsett för delfinansiering av en kvinnofridssamordnare vars uppgift bland annat har varit att systematisera och följa upp förvaltningens kvinnofridsarbete samt till behandlingsresurser som utvecklat ett mer intensivt stöd till kvinnor placerade i skyddat boende samt till samtal med barn och våldsutövande män. Efter en förnyad ansökan har Länsstyrelsen i Stockholms län beslutat att bevilja ytterligare 950000 kr till projektet för perioden 20­11-03-01-2012-02-28. Rapporten utgör slutrapport för de medel som beviljades

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2011

Dnr 1.2.6.-249/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Ansökan om utvecklingsmedel i syfte att starta en Mansmottagning i Söderort

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel med 1650 tkr till en mansmottagning i Söderort.

Ärendet

Regeringen fortsätter att satsa på att utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor, barn som har bevittnat våld samt till män som utövar våld i nära relationer. Ansökningar som särskilt kommer att prioriteras i Stockholms län är projekt som syftar till att kvalitetsutveckla arbetet med barn som bevittnat våld, utveckla det långsiktiga stödet för våldsutsatta kvinnor, utveckla arbetet med män som utövar våld i nära relation samt utveckla insatser för särskilt utsatta grupper.

Förvaltningen har tillsammans med förvaltningarna i Farsta, Skarpnäck och Hägersten-Liljeholmen ansökt om medel motsvarande 1,650 tkr för en mansmottagning i Söderort.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 april 2011.

Dnr 228-2011-2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§15 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS, period -1 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Vid en sammanställning för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan konstateras att individ- och familjeomsorg inte hade några beslut enligt SoL att rapportera. Avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning rapporterade totalt in fem ärenden, varav två avsåg ej verkställda beslut enligt LSS samt tre avbrott i verkställigheten. Äldreomsorgen rapporterade totalt in 11 ärenden, varav fyra avsåg ej verkställda beslut enligt SoL.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 april 2011.

Dnr 233-2011-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§16 Fortsatt delegation för bedömnings/förmedlingskansliet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar att de utredare som är anställda vid bedömnings-/förmedlingskansliet vid socialförvaltningen får fortsatt rätt att för stadsdelsnämndens räkning göra en bedömning av ersättningsnivåer för LSS-beslut som beviljats för gruppboende, korttidshem eller daglig verksamhet enligt LSS samt matchning av grupp- och servicebostäder. Denna fortsatta delegationen ska gälla från 2011-05-01 och tills vidare.

2. Stadsdelsnämnden beslutar om omedelbar justering.

Ärendet

Bedömnings-/förmedlingskansliet vid socialförvaltningen har, genom delegation från stadsdelsnämnderna, sedan våren 2006 möjlighet att hämta information från stadens gemensamma datasystem Paraplysystemet och Crystal Enterprise. För att utredarna vid bedömnings-/förmedlingskansliet ska kunna göra nivåbedömningar och matchning av bostäder på stadsdelsnämndens vägnar, måste stadsdelsnämnderna fatta beslut om fortsatt delegation till bedömningskansliets utredare.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 maj 2011.

Dnr 251-2011-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§17 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens handikappråd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd utser Tommy von Hellens som ledamot till stadsdelsnämndens handikappråd.

Ärendet

Stadsdelsnämndens handikappråd är ett rådgivande organ i frågor rörande funktionsnedsättning. Rådet ska ta initiativ till förbättringar för personer med funktionsnedsättning i alla åldrar. Rådet ska bestå av högst sju ledamöter och mandatperioden för rådets ledamöter är fyra år. HSO Stockholms stad har lämnat en fyllnadsnominering med anledning av en vakans stadsdelsnämndens handikappråd.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 april 2011.

Dnr 1.1.-70/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§18 Förslag till detaljplan för kv Dellen 4 m.m.i stadsdelen Årsta, S-Dp 2009-18491-54- svar till stadsbyggnadkontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Nämnden anför därutöver:

”Vi finner att förslaget både kommer att bidraga till fler bostäder I det idag mycket popular Årsta samtidigt som det I flera sammanhang har tagits en god hänsyn till naturvärden och närheten till Årstaskogen. Det föreslagna parkstråket som kan utgöra just en port mot Årstaskogen måste ses med positiva ögon. Vi vill också särskilt betona vikten av att man i förslaget väljer att beakta behovet av stora lägenheter. Årstas äldre bebyggelse består till en mycket stor del av mindre lägenheter varför just ett antal större skulle kunna bidra till områdets attraktionskraft och möjlighet för den större familjen att bo kvar i området.

Den föreslagna aktivitetsytan och dess oval och bollplan bör beakta behovet av fotbollsplan för träningsändamål med linjer och mål för 7-manna lag.

Till parkeringsytan bör man i det slutliga förslaget ta fasta på en p-norm som rimmar med behovet hos den moderna stockholmsfamiljen av idag, Vi tror att en norm om 1 p-plats per hushåll därför bör eftersträvas. Och avslutningsvis tycker vi också att det låter spännande med idéer om nedgrävda sopbehållare. En mycket viktig fråga ur såväl miljö som stadsmiljöaspekt. Och dessutom en fråga som drivits tidigare av allianspartierna centralt i både facknämnd och kommunfullmäktige. Det är dessutom viktigt att hyresrätter byggs i Årsta för att främja blandade upplåtelseformer.”

Ärendet

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett detaljplaneförslag som syftar till att möjliggöra tre lamellhus på Dellen 4 samt ett likartat hus på den befintliga bollplanen vid Bränningevägen. Det totala antalet bostäder uppgår till ca 80. Gestaltningsmässigt är ambitionen att ansluta den planerade bebyggelsen till den befintliga 50-talsbebyggelsen. Planförslaget innebär att viss parkmark tas i anspråk. Bollplanen ersätts med en aktivitetsplan/multisportanläggning i Storsjöparken närmast Åmänningevägen. Förvaltningen anser att planförslaget är bra och att det är viktigt att det tillkommer bra bostäder i Årsta.

Stadsdelsnämnden hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2011.
Dnr.1 .5.3.-4/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m) ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Love Edenborg (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, Malin Qvick Oljelund alla(s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.Nämnden tillstyrker i huvudsak förvaltningens förslag till yttrande.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Vi tillstyrker detaljplanen med några ändringar så att intrång inte görs i det gröna stråket och så att kopplingen till Årstaskogen bevaras i högre grad. Träd och buskar ska bevaras så långt som det är möjligt längs gatan, i linje med karaktären i Årsta.

Placeringen av de tre lamellhusen som huvudsakligen ligger på den befintliga fastigheten som ska rivas vill vi se över och eventuellt minska till två, för att bevara den trädgård som är en del av öppningen mot skogen sett från söder i läget Bränningevägen-Åmänningevägen. För att behålla antalet nya lägenheter föreslår vi att man prövar att det hus som ligger på parkmark och kompenseras med en aktivitetsplan/multisportanläggning i Storsjöparken får fler våningar.

Enligt stadsdelsförvaltningen finns inte behov av att fortsätta med permanent förskoleverksamhet i den fastighet som ska rivas, men som nu inrymmer tillfälliga förskoleavdelningar. Om förskola hade behövts på platsen hade vi föreslagit detta.

Vi förutsätter också att den nya bebyggelsen ger ett tillskott av hyreslägenheter för att öka variationen i boendeformer, motverka boendesegregationen och öka antalet hyresrätter i Stockholm. Andelen allmännyttiga hyresrätter i Årsta har nämligen minskat från 29,4 till 13, 2 procent mellan 1990 och 2010, övriga hyresrätter från 28,9 till 13,6 procent och andelen bostadsrätter ökat från 41,7 till 73,2 procent (USK).

Det är mycket viktigt att de nya bostadshusen håller god kvalitet och passar väl in i omgivande bebyggelse och parkmiljö. Om det är möjligt att minska skuggningen och insynen för närliggande hus ska det göras, så att dessa påverkas så litet som möjligt.

Med tanke på den redan hårt ansträngda parkeringssituationen i Årsta förordar vi att alla nya parkeringsplatser läggs i garage under gården, med ett lägre parkeringstal om 0,7. Ett fåtal gästparkeringar får anläggas i marknivå, men de ska vara inkluderade i parkeringstalet. Handikapparkeringar i marknivå ordnas enligt norm.”

Reservation

Tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden tillstyrker i huvudsak förvaltningens förslag till yttrande.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Stockholm lider av en akut bostadsbrist och Årsta med sitt centrala läge och välutbyggda kollektivtrafik är en lämplig plats för nya bostäder. Vi anser alltid att man i första hand ska använda sig av ytor som redan är ianspråktagna när man planerar nya bostäder och vi är därför positiva till den föreslagna bebyggelsen. Vi eftersträvar en god blandning av olika boendeformer i stadsdelen och ser därför gärna att en del av de nya lägenheterna kan upplåtas som hyresrätter.

Vi anser också att det är mycket viktigt att Årstaskogen och angränsande grönområden inte naggas i kanten så att förutsättningarna finns kvar för ett framtida naturreservat och att befintlig vegetation bibehålls i största möjliga mån. Vi är positiva till den nya aktivitetsplanen men tycker det är synd att den befintliga grusplanen byggs igen. Som också framgår av rapporten är grusplanen en stor tillgång för de boende som den flexibla rekreationsyta den är. I en levande stad behövs också ytor som inte har ett förutbestämt användningsområde och där spontan lek och möten kan uppstå.

Vi är starkt emot det mycket höga parkeringstalet på 0,9. Eftersom att det befintliga bilinnehavet i Stockholms innerstad understiger 0,5 per bostad och Årsta med sitt centrala läge och goda kollektivtrafik säkerligen hamnar på en liknande nivå är det anmärkningsvärt att man vill tillföra så många nya parkeringsplatser. En garageplats under ett hus kostar idag mellan 200 000- 400000 kr att bygga och detta i sin tur påverkar förstås priset på nya bostäder. Enligt en nyligen utförd undersökning av hur Stockholmare värdesätter olika stadskvaliteter är de viktigaste aspekterna tillgången till park, närheten till City, närheten till spårstation, tillgång till gång- gatunät, närhet till vatten, kvartersform samt tillgång till urbana verksamheter som butiker och caféer.

De flesta av dessa kvaliteter är alltså motsatsen till en bilstad. Vi föreslår därför att parkeringstalet för den nya bebyggelsen sätts till högst 0,5 per lägenhet inklusive gästparkeringar och dylikt och att samåkande uppmuntras.”

Ersättaryttrande

Ersättaren Karin Andersson (c) instämde i förslag från (m), (fp).

§19 Motion om stadens ansvar för användandet av hela Stockholm vid lokalisering av förvaltningar – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen

2. Nämnden tillstyrker motionen om stadens ansvar för användandet av hela Stockholm vid lokaliseringar av förvaltningar.

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Till nämnden har för yttrande översänts motion av Karin Wanngård (S) med förslag om att använda hela Stockholm vid lokalisering av förvaltningar.

Karin Wenngård skriver att staden, på grund av högre kostnad per kvadratmeter i centrala lägen, har en del pengar att tjäna om förvaltningskontor i större utsträckning lokaliseras utanför tullarna. Hon menar också att förvaltningskontor för andra förvaltningar än stadsdelsförvaltningar bör lokaliseras ut i staden för att hela staden ska leva. Förvaltningen ser gärna att fler arbetsplatser tillkommer i ytterstaden och särskilt i söderort.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2011.

Dnr 1.5.-130/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§20 Även papperslösa kvinnor som är utsatta för mäns våld ska ha rätt till plats på kvinnojour – motion från Karin Rågsjö (v) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden avstyrker motionen och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande till nämnden översänt motion av Karin Rågsjö (v) ”Även papperslösa kvinnor som är utsatta för mäns våld ska ha rätt till plats på kvinnojour”.

Motionären föreslår att ”ideella kvinnojourer som får ekonomiskt stöd från Stockholms stad även ska få ersättning för verksamhet som är riktad mot enskilda papperslösa kvinnor samt att stadens Kriscentrum för kvinnor ska ges i uppdrag att även ta emot papperslösa kvinnor och ge dem stöd och skydd”.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 mars 2011.

Dnr 1.5.1.-080/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Mattias Mirhagen, Malin Qvick Oljelund alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

"1. Nämnden tillstyrker motionen.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Papperslösa kvinnor som är utsatta för våld från den man som de har en nära relation till har ett mycket stort behov av hjälp i samtidigt som de flesta aldrig får någon hjälp på en kvinnojour. Alla papperslösa kvinnor känner inte till sina rättigheter och vet kanske inte heller att misshandel är ett brott. Många vågar inte heller anmäla våldet till polisen av rädsla för att bli utvisade.

Vi anser att Stockholms stad ska göra mer än idag och allt som är möjligt för att hjälpa utsatta kvinnor. Enligt socialförvaltningen är det många av de kvinnojourer som får verksamhetsbidrag som tar emot papperslösa. Fokus för bidraget är dock inte papperslösa och ingen jour får riktad ersättning för papperslösa.

För att öka möjligheterna för papperslösa våldsutsatta kvinnor att våga söka och få stöd krävs olika åtgärder. Att bifalla motionen är en viktig politisk markering om samhällets ansvar att ge alla våldsutsatta kvinnor stöd och hjälp. Alla jourer ska därmed våga erbjuda hjälp i akuta situationer. Dessutom ska kvinnojourer med erfarenhet av papperslösas speciella svårigheter kunna få förstärkt verksamhetsbidrag. Redan idag har stadens Kriscentrum för kvinnor enligt socialförvaltningens svar på motionen tagit emot ett fåtal papperslösa som placerats via Socialjouren. Det är rätt att kommunens jour tar emot papperslösa, vilket bör bekräftas i uppdraget till enheten.

Stockholms stad hävdar att socialtjänsten måste tala om för polisen om bistånd ges till en papperslös och att det kan leda till att våldsutsatta kvinnor drar sig för att kontakta socialtjänsten. Sekretessen tolkas dock olika i olika kommuner. I Göteborg och Malmö anser man att papperslösa kan vända sig till socialtjänsten utan att riskera att bli avvisade från landet. Kravet på sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagens 26 kap 1 § innebär att socialtjänsten inte kan lämna ut uppgifter till exempelvis Migrationsverket om en hjälpsökande papperslös person. Vår uppfattning är att Stockholms stad bör ansluta sig till den tolkning som görs av Göteborg och Malmö.

På sikt räcker det dock inte med kommunala insatser för att papperslösa våldsutsatta kvinnor ska få sina mänskliga rättigheter respekterade, utan förmodligen måste en lagändring genomföras. Det är inte humant att papperslösa kvinnor känner sig tvingade att stanna i en våldsam relation för att de inte vågar anmäla till polisen av risk för att utvisas. Det är heller inte acceptabelt att våldsutövande män får fortsätta utan att ställas inför rätta.”

§21 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Anmälan av tjänstemannabeslut

C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 13 maj 2011

D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde den 16 maj 2011

E. Förvaltningsgruppens protokoll den 10 maj 2011

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser

H. Rutin för intern ansvarsfördelning och handläggning avseende personer med funktionshinder

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§22 Laglighetsprövning enligt kommunallagen av beslut om avveckling av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra – yttrande till Förvaltningsrätten i Stockholm

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beslutar att som yttrande till Förvaltningsrätten i Stockholm inge och åberopa förslaget till svar som upprättats av stadsledningskontorets juridiska avdelning.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden beslutade den 20 december 2007 att hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra skulle avvecklas från den 1 april 2008 under förutsättning att Stockholms stads äldrenämnd beviljade tillstånd till Vantörs hemtjänst AB att bedriva enskilt drivna hemtjänstverksamheter. Beslutet överklagades och Regeringsrätten fann i sin dom att beslutet strider mot lag och ska upphävas. Stadsdelsnämnden beslutade om både nedläggning och överlåtelse i samma ärende den 20 december 2007. Beslutet i p 1 att avveckla den kommunala hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra är i sig inte olagligt och har inte inneburit ett otillåtet stöd. Beslutet upphävdes dock i sin helhet varför också nämnden 21 oktober 2010 fattade ett nytt beslut om att avveckla hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra från 1 april 2008 för att giltig grund för avveckling ska finnas.

Sistnämnda beslut har överklagats till förvaltningsrätten. Förvaltningen har av förvaltningsrätten mottagit ett föreläggande med begäran om yttrande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2011.

Dnr 449-461/2007

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag

Yrkanden
Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Malin Qvick Oljelund, Mattias Mirhagen alla (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget.

”1.Stadsdelsnämnden medger att förvaltningsrätten bifaller överklagandet.
2. Stadsdelsnämnden tillstyrker att förvaltningsrätten ska vilandeförklara målet.

3. Följande anförs.

I december 2007 fattade Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna i stadsdelsnämnden beslut om ”avknoppning” av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra till Vantörs hemtjänst AB. Beslutet, som innebar att egendom till ett värde av tiotals miljoner kronor såldes för 69500 kronor, upphävdes senare av Regeringsrätten.

Eftersom beslutet redan hade verkställts är stadsdelsnämnden – enligt 10 kap 15 § kommunallagen – skyldig att se till att verkställigheten rättas i den utsträckning det är möjligt, så att Stockholms stad åtminstone delvis återfår de förlorade värdena.

I samband med nämndens beslut 2010-10-21 framhöll Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet bl.a. att det förnyade beslutet om avveckling förstör nämndens möjlighet att vidta rättelse enligt Regeringsrättens dom. Detsamma gäller nämndmajoritetens hitillsvarande vägran att låta utföra en professionell bedömning av de ”avknoppade” verksamheternas marknadsvärde vid överlåtelsetillfället. Vi instämmer alltså i att beslutet ska upphävas eftersom det strider mot kommunallagen och innebär domstolstrots.

Nämndens borgerliga majoritet har ännu inte vidtagit någon åtgärd för att vidta rättelse enligt Regeringsrättens dom. Eftersom kommunallagen kräver att rättelse vidtas ”utan oskäligt dröjsmål” utgår vi från att ett sådant beslut fattas inom kort. Detta mål bör vilandeförklaras tills nämnden har beslutat hur Regeringsrättens dom ska verkställas, så att nämndens rättelseåtgärder kan laglighetsprövas i ett sammanhang.”

§23 Nämndens frågor

Nämndens frågor


Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

1. Skrivelse om scientologiförskolorna i Enskede-Årsta-Vantör
Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s) Love Edenborg (mp)

Som framkommit i media har en familj i Enskede-Årsta-Vantör först fått beskedet att de måste ta en anvisad plats i en förskola med en pedagogik som kallas ”Applied scholastics”, annars skulle de förlora sin garantiplats enligt barnomsorgsgarantin. Enligt media var det kontaktcenter som gav föräldrarna beskedet att de skulle få vänta i flera år om de tackade nej till platsen. Sedan backade staden med hänvisning till ny lagstiftning, som ska ge möjlighet att avstå plats om man inte accepterar en viss pedagogisk/konfessionell inriktning.

Applied scholastics är utvecklat av L. Ron Hubbard som också utvecklat scientologin, vilket är en religion enligt hemsidan för scientologirörelsen. Trots detta rubriceras inte de fyra förskolorna som använder Hubbards pedagogik som ”Religion/etnisk” på stadens hemsida, Jämför Service, utan som ”Övriga inriktningar”. Detta kan missleda föräldrar som inte känner till scientologirörelsen. Informationen om inriktningen finns inte heller på första sidan, utan framgår först då man klickar vidare för att veta mer om förskolan ifråga.

Eftersom alla fyra förskolor i staden som använder ”Applied scholastics” är belägna i Enskede-Årsta-Vantör (Albatross och Måsen i Dalen och Pelikanen och Tärnan i Rågsved), anser vi att stadsdelsnämnden behöver få ytterligare information om förskolorna.

1. Hur många föräldrar kan redan ha tackat ja till plats i dessa förskolor, för att de kände att de inte hade något annat val och inte gick till media?

2. Är det inte vilseledande att rubricera dessa förskolor som ”Övriga inriktningar”?

3. Bör informationen på stadens hemsida förtydligas, bland annat genom att sökande föräldrar får veta att ”Applied scholastics” har starka kopplingar med scientologin?

4. Hur kan förskolor med konfessionell inriktning anses kunna ta ansvar för barnomsorgsgarantin, då de i praktiken inte är öppna för alla på grund av sin profil?

Vi skulle också vilja ha en redogörelse för hur anvisningen av förskoleplatser fungerar rent allmänt, eftersom det är uppdelat på kontaktcenter och stadsdelsförvaltningen. Vem gör vad? Finns det risker att något ramlar mellan stolarna?

Med tanke på att de två förskolorna i Dalen anslutit sig till dem gemensamma kön men inte kan anses till fullo kunna uppfylla de förpliktelser som det innebär vill vi även veta om det finns behov av fler kommunala förskolor i Gamla Enskede

2. Skrivelse om vikten av satsningar i Högdalen
Rosa Lundmark (v) Magnus Dannqvist (s) Love Edenborg (mp)

”Högdalen blöder och det är hög tid för stadsdelsnämnden att agera. Högdalen skulle bli en så kallad tyngdpunkt i översiktsplaneringen, med stora satsningar för att öka attraktiviteten. Tyvärr ser verkligheten ut tvärtom. Det ena bakslaget efter det andra har drabbat Högdalen.

Först såldes delar av centrum till Boultbee, som genom oseriöst förvaltarskap fördröjt utvecklingen av centrumet. För något år sedan lade såväl kassaservicen som Swedbank ner sina kontor och i dagarna kom beskedet att Nordea också stänger i Högdalen. Sedan tidigare har Picknickteatern förlorat sina anslag från Kulturnämnden och detta år fick Fria Teatern sina anslag halverade och omvandlade till omställningsanslag för att nästa år helt försvinna.

Storsatsningen på skateparken, flyttad från Högdalstopparna till Högdalstriangeln, verkar bara genomföras till hälften. Europas största skatepark skulle bli en investering som ökar attraktionskraften i Vantör. Om parken byggs färdig enligt planerna kommer många besökare och underlaget för servicen förbättras. Om inte pengarna tas fram kommer de kvarvarande schaktmassorna att bli ett synligt bevis för sveket mot skejtarna och Högdalen.

Om de boendes ska ha tilltro till de politiska löftena i Söderortsvisionen och översiktsplanen krävs konkreta satsningar här och nu. Alla nämnder och styrelser måste samverka om satsningarna ska kunna genomföras. Kulturnämnden kan inte dra in anslagen för en teater samtidigt som Söderortsvisionen talar om satsningar på kultur. Idrottsnämnden kan inte besluta att inte slutföra skateparken samtidigt som översiktsplanen talar om investeringar i idrottsanläggningar för att öka attraktionskraften.

Vi föreslår att stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att redogöra för angelägna satsningar i Högdalen och att stadsdelsnämnden därefter skriver till kommunstyrelsen med förslag på konkreta uppdrag och investeringar som ska finansieras i budgeten.

3. Rättelse av olagligt ”avknoppningsbeslut” som upphävts av Regeringsrätten

Love Edenborg (mp) Magnus Dannqvist (s) Rosa Lundmark (v)

I december 2007 fattade Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna i stadsdelsnämnden beslut om ”avknoppning” av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra till Vantörs hemtjänst AB. ”Avknoppningen” innebar att stadens egendom till ett värde av uppskattningsvis tiotals miljoner kronor såldes för 69500 kronor. Någon värdering av verksamheterna lät den borgerliga majoriteten inte utföra.

Beslutet överklagades och upphävdes av kammarrätten och slutligen av Regeringsrätten, då det innebar ett otillbörligt gynnande av enskild och därmed var olagligt.

Eftersom beslutet redan hade verkställts när det upphävdes är stadsdelsnämnden skyldig att se till att verkställigheten rättas i den utsträckning det är möjligt, så att Stockholms stad åtminstone delvis återfår de förlorade värdena. Enligt 10 kap. 15 § kommunallagen ska beslut om rättelse fattas ”utan oskäligt dröjsmål”.

Regeringsrätten upphävde beslutet om ”avknoppning” den 1 oktober 2010. Sedan dess har över sju månader gått utan att stadsdelsnämndens borgerliga majoritet har fattat något beslut eller gett något uppdrag om att vidta rättelse. Däremot har nämnden beslutat att fiktivt lägga ner de redan avknoppade verksamheterna.

Rättelse kan ske antingen genom Vantörs hemtjänst AB betalar en summa pengar till staden motsvarande stadens olovliga värdeöverföring till bolaget, eller att bolaget återlämnar egendom till staden. För att staden ska kunna kräva rättelse måste dock staden låta utföra en värdering av den verksamhet som överläts i samband med avknoppningen.

Om Vantörs hemtjänst AB inte vill medverka till rättelse av beslutet har EU-kommissionen möjlighet att – inte på grund av Regeringsrättens dom utan med stöd av EU-fördragets förbud mot statsstöd – fatta ett tvingande beslut om återbetalning. Alla ”avknoppningar” i Stockholm är redan anmälda till EU-kommissionen, och staden kan medverka till granskningen genom att på eget initiativ överlämna relevanta handlingar dit, t.ex. ett värderingsutlåtande.

Vi anser att Regeringsrättens dom ska verkställas snarast, och föreslår därför att nämnden beslutar följande.

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att låta en oberoende, välrenommerad revisionsbyrå bedöma vilket marknadsvärde de överlåtna hemtjänstverksamheterna hade vid överlåtelsetillfället.

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att, när ett värderingsutlåtande inhämtats enligt punkt 1, inleda förhandlingar med Vantörs hemtjänst AB om återbetalning av mellanskillnaden mellan 69500 kronor och det marknadsvärde som framgår av värderingsutlåtandet.

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att, om Vantörs hemtjänst AB inte medverkar till fullständig rättelse, anlita juridisk hjälp för att bedöma möjligheterna att framtvinga rättelse genom beslut av svensk domstol eller av EU-kommissionen.

Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till stadsdelsnämnden senast i september 2011 med en redovisning av rättelsearbetet.”

Övriga frågor

”Snötippar”
Magnus Dannqvist frågade efter eventuell plan för iordningsställande av de platser som fungerat som snötippar, med tanke på det skräp som samlats i snön – förvaltningen återkommer i frågan.

§24 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm redogjorde med anledning av uppmärksamhet i media, om lokalsituationen på Nytorpsskolan, i relation till behov av förskoleplatser i området.

Vidare meddelade direktören att det planerade företagarmötet den
24 maj flyttas till annat datum efter sommaren.

Nämnden tackade för informationen.