Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-04-19

Sammanträde 2012-04-19

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte
Torsdag 12 april klockan 18.30

Rågsved - en del av Vision Söderort, informa Läs mer...tion om lokal utveckling, Jesper Ackinger, stadsledningskontoret, Lotta Gillhardt och
Marie Broberg, stadsdelsförvaltningen

2 Val av justerare och dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Månadsrapport för mars 2012

Dnr 1.2.1.-060/2012 (utsändes senare)

5 Underlag för budget 2013 med inriktning 2014 och 2015

6 Brukarundersökningar boende för vuxna personer med funktionsnedsättning 2011.

7 Brukarundersökningar inom äldreomsorgen 2011

9 Bemötande inom äldreomsorgen av äldre personer med utländsk bakgrund - svar på skrivelse

10 Hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör - svar på skrivelse

11 Slutrapport av projektet "Kvinnofrid i Enskede-Årsta-Vantör

12 Rivning och nybyggnation av Stureby förskola, Ramviksvägen 205 - inriktningsärende

Remissärenden

13 Ändringar i reglementen för kommunstyrelsen, arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, socialnämnden, stadsdelsnämnderna och äldrenämnden - svar till kommunstyrelsen

14 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde (utsändes senare)
E. Balanslista över medborgarförslag
F. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

16 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

17 Utredning av missförhållande i omsorgen om funktionshindrade enligt Lex Sarah, 24 a § LSS - Johanneshovs gruppbostad 1

18 Utredning av missförhållande i omsorgen om funktionshindrade enligt Lex Sarah, 24 a § LSS-Stureby

19 Anmälan enligt Lex Maria - Enskededalens Servicehus, Äldreliv AB

Dnr 1.2.2.-224/2012 (utsändes senare)

20 Nedläggning av faderskapsärende enligt 2 kap 7 § FB

23 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

24 Anmälan av sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (121 kb)

§1 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes.

§2 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker torsdag 26 april 2012.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämnden sammanträde den 22 mars 2012 anmäldes justerat den 28 mars 2012. Protokollet läggs till handlingarna.

§4 Månadsrapport för mars 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 mars som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom förskola, äldreomsorg och fritid.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 april 2012.

Dnr 1.2.1.-060/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

Levnadsvillkoren skiljer sig kraftigt i stadsdelsområdet, vilket måste tas med i analysen av verksamheten och ekonomin. I spåren av arbetslöshet, sämre a-kassa och sjukförsäkring följer ökade klyftor mellan barnen. Arbetslösheten varierar mellan 1,9 % på Enskedefältet och 7,6 % i Rågsved. Rädda Barnen rapporterar att barnfattigdomen är högre i Vantör 2009 än 1991 medan barnfattigdomen i Enskede-Årsta samma tid minskat med nära hälften.

Arbetslösheten har ökat både i staden och i stadsdelsområdet med drygt 1 % från år 2007 till 2012 utan att tillräckligt kraftfulla åtgärder vidtagits av den borgerliga majoriteten. Värst utsatta i området är unga 18-25 år där arbetslösheten ökat med ungefär 1 % medan staden som helhet har en stillastående trend. Det är dags för stadsdelsnämnden att ta sitt ansvar för arbetslösheten. En stor brist är att vi inte efter 2006 kan se utvecklingen på stadsdelsnivå.

Klyftorna i området visar att nämndens resurser och mer därtill behövs för att förbättra levnadsvillkoren för de som har störst behov. Lagreglerad verksamhet kan inte underbudgeteras år efter år. I mars är det strukturella underskottet fortfarande 14,8 mnkr inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar och ekonomiskt bistånd. Underskotten balanseras av ett ökande överskott om 13,3 mnkr i förskola, fritid och kultur och nära nog fördubblat överskott om 9,0 mnkr inom äldreomsorg.

Som vi gång efter gång påpekat missgynnar den borgerliga budgeten medborgare med störst behov. Vårdbudgeten för barn och unga är redan efter tre månader intecknad till 101 procent! När utredningsärendena har ökat med cirka 30 procent det senaste året behövs mycket mera pengar. Nämnden bör därför uttala att anslagen för den sociala barnavården måste förstärkas både för att möta behovet av en ökad befolkning och de ökade sociala behoven. Nämnden bör också uttala att de 13,3 mnkr som är tänkta för barn och unga ska gå till insatser i förskola, fritid och kultur som också har ett förebyggande uppdrag och inte täcka svarta hål i budgeten. Nämnden är fullt kompetent att besluta att ge barn och unga ett kraftigt stärkt stöd i förskolan och fritiden, istället för stadshuset ska bestämma genom den toppstyrda Söderortsvisionen.

Granskningsrapporter i äldreomsorgen visar stora behov av kvalitativa höjningar och högre bemanning. Hemtjänsten är starkt pressad och behöver ökade resurser för att ge äldre en värdig hemtjänst och anställda en god arbetsmiljö. Brukarundersökningarna visar flera områden som behöver förbättras. Alla pengar som tilldelats äldreomsorgen behövs. Nämnden bör därför uttala att de 9 mnkr som är tänkta för äldreomsorg ska gå till äldreomsorg och inte till att täcka svarta hål i budgeten. Underskottet inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning oroar och en analys med förslag till åtgärder bör läggas fram till nämnden. Vi stödjer förvaltningens förslag i budgetunderlaget att staden centralt behöver inrätta boenden inom LSS för ungdomar som är utåtagerande för att tillgodose behovet.”

§5 Underlag för budget 2013 med inriktning 2014 och 2015

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens underlag till budget 2013 med inriktning 2014 och 2015 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen

2. ”Underlag till boendeplanering för äldre 2012- Östra Söderort” godkänns som förvaltningens äldreboendeplan 2012.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Till grund för förvaltningens förslag till budget för 2013 med inriktning 2014 och 2015 ligger bland annat stadens gemensamma Vision 2030, Vision söderort och den lokala utvecklingsstrategin. I underlaget beskrivs bland annat att befolkningen fortsätter att öka totalt sett under planperioden. Det ser olika ut i olika åldersgrupper, exempelvis minskar antalet äldre över 80 år vilket påverkar behovet av platser inom vård- och omsorgsboenden. Treårsperioden kommer samtidigt att innebära en fortsatt kraftig utbyggnad av förskolan samt behov av bostäder för personer med funktionsnedsättning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2012.

Dnr 096-2012-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss och fann att nämnden beslutat att avgöra ärendet idag. Därefter fråga om bifall eller avslag till framställda förslag till beslut och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade återremiss av ärenden med hänvisning till det egna förslaget.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till budgetunderlag.
2. Därutöver vill vi framföra följande.


Budgetunderlaget styrs av en borgerlig agenda. Strategiska frågor som jämlikhet, jämställdhet, demokrati och klimaträttvisa lyfts därför inte fram. Vi vill istället visa sociala och ekonomiska förhållanden i verkligheten och inte som statistiska medelvärden.

Enskede-Årsta-Vantör speglar ökade klassklyftor
Den öppna arbetslösheten varierar mellan 1,9 % på Enskedefältet och 7,6 % i Rågsved. I Vantör är barnfattigdomen högre 2009 än 1991 medan Enskede-Årsta har minskat barnfattigdomen med nära hälften under samma period.

Mer pengar för att klara socialtjänsten
Klassklyftorna visar att stadsdelsnämnden behöver mer resurser för att förbättra villkoren för de som har störst behov. Lagstyrd verksamhet kan inte fortsätta att underbudgeteras. Enligt månadsrapporten för mars är det strukturella underskottet nästan 15 mnkr inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar och ekonomiskt bistånd. Vårdbudgeten för barn och unga är efter tre månader intecknad till 101 procent. När utredningsärendena ökar med närapå en tredjedel räcker inte nya arbetsmetoder. Det behövs höjda anslag både för att befolkningen ökar och för att behoven ökar i segregerat stadsdelsområde. För att bekämpa arbetslösheten vill vi ha en samverkan mellan arbetsförmedlingen och socialtjänsten av modell LIKA-projektet, som tidigare drevs av Hässelby stadsdelsförvaltning .

Underskott inom ekonomiskt bistånd ska täckas centralt. SL-kortet ska återinföras i normen. Inom socialtjänsten krävs en långsiktig budgetsatsning för att uppfylla socialtjänstlagen. För att arbetet mot hemlösheten ska drivas effektivt behöver vi en tidsatt uppföljningsbar plan. Träningsboenden som försvinner när Slingan evakueras måste ersätta med minst lika många lägenheter i andra fastigheter. Utan fler billiga hyresrätter och stopp på omvandlingen till hyresrätter kan aldrig alla hemlösa få en bostad. Det krävs fler aktiva insatser mot narkotikans utbredning och en plan för att nollställa långtidsarbetslösheten bland ungdomar. En fullvärdig ungdomsmottagning måste byggas upp i Rågsved för att möta behoven av tidiga insatser.

Även stöd och service för funktionsnedsättningar behöver budgetförstärkningar för att leva upp till målet om goda levnadsvillkor. Vi stödjer förvaltningens förslag att staden centralt bör starta boenden inom LSS för ungdomar som är utåtagerande för att tillgodose behovet.

Mer också till förskola och äldreomsorg
Brukarundersökningar och granskningsrapporter visar att mycket behöver göras för att öka kvaliteten i förskolan. De budgetanslag som är tänkta för barn och unga ska gå till insatser i förskola, fritid och kultur och inte täcka svarta hål i den sociala budgeten. Förskolan har också ett förebyggande uppdrag, för att ge barn från olika uppväxtförhållanden så god start i livet som möjligt. Genusperspektivet måste åter prioriteras både i förskolan och inom fritiden.

Det är viktigt att barngruppernas storlek i förskolorna inte överskrider de mål som kommunfullmäktige har satt upp, Målen om förskollärartätheten på förskolorna måste uppnås. Genom god personalpolitik med bland annat kontinuerlig fortbildning av både förskollärare och barnskötare kan förskolorna hålla en hög pedagogisk nivå. För att kunna följa upp barngruppernas storlek och jämföra mot uppsatta mål i verksamhetsplanen måste mätinstrumenten fungera så att de verkligen mäter om målen nås. Att ha mål som inte stämmer överens med barngruppernas faktiska sammansättning gör det svårt för nämnden att följa upp måluppfyllelsen. Staden måste klara att både ge fler barn förskoleplats och att minska barngrupperna.

Inom äldreomsorgen behövs ökad kvalitet och högre bemanning. Hemtjänsten är starkt pressad och behöver stärkas ekonomiskt. Idag kan äldre med goda inkomster köpa tilläggstjänster medan andra får nöja sig med det kommunen ger. Alla pengar som tilldelats äldreomsorgen behövs där och ska inte gå vare sig till att täcka svarta hål i den sociala budgeten eller till uttag av vinster i vårdföretagen. Servicehusen ska vara kvar för mångfald i boendeformer. Enligt 2011 års statistik gavs 76 avslag på servicehus i Enskede-Årsta-Vantör, vilket visar att äldre vill bo på servicehus. Enskede Nya Servicehus behöver därför vara kvar som servicehus. Däremot bör det återgå i kommunal regi när avtalet med Carema löper ut. Då detta bolag misskött sig och därmed tappat vårt förtroende bör de liksom andra riskkapitalbolag som misskött sig i staden stoppas från att driva verksamhet i vårt område.

Likvärdig förskola och skola
Samarbetet mellan förskola och skolan är inte tillbaka på den nivå som rådde innan centraliseringen av skolorna. Toppstyrningen av grundskolan har varken förbättrat elevernas kunskap eller minskat skillnaderna mellan skolorna. Nytorpsskolan har nu många elever som är borta från lektionerna. Rågsvedsskolan har idag inte ens råd att stå för kvalificerad läxläsningshjälp utan nu måste Familjebostäder sponsra en stiftelse som ska sköta läxhjälpen. Den fritidsverksamhet som planeras i skolan är vällovlig och borde bekostas av stadsdelsförvaltningens resurser för fritiden, men dessa pengar kan inte disponeras till de behov som finns utan läggs undan för att täcka underskott i socialtjänsten.

Stadsdelsnämnderna måste få en bättre överblick för att klara att bygga ut förskolorna enligt behoven. En sammanhållen förvaltning på lokal nivå skulle underlätta långsiktig utbyggnad och minska behovet av tillfälliga lokaler. Bara 5 av 36 privata förskolor är med i gemensamma kön. Det betyder att 31 privata förskolor kan välja vilka barn de tar in, och gynnas kraftigt jämfört med kommunala förskolor. Detta är inte försvarbart och måste ändras.

Makten till medborgarna
Engagemang i föreningar, nätverk, i politik, kultur och idrott lägger en grund för ett samhälle där alla kan vara delaktiga. Föreningsengagemanget och röstdeltagandet varierar stort i stadsdelsområdet. Röstdeltagandet är till exempel över 33 procentenheter lägre i Norra Rågsved (54,15) än i Östra Stureby (87,34 procent). Inom vår stadsdelsnämnd med 92564 invånare krävs stora insatser för att alla medborgare ska uppleva att de kan påverka politiken.

Rågsvedsbor protesterar mot byggplaner i friområdet, men blir inte tagna på allvar. Istället går man vidare med planerna att bebygga friområdet. Skillnaden på vad som ska prioriteras är avgrundsdjup mellan stadshuset och de boende. Dalenbor protesterar när utförsäljningen av allmännyttan ger otryggare boendemiljö. Bad- och gymbesökare protesterar mot konkurrensutsättningen av Högdalshallen, Kulturvänner engagerar sig mot nedskärningarna av Fria Teatern. Hagsätrabor protesterar när deras bostäder säljs över deras huvuden.

Efter mer än fem års erfarenhet har vår uppfattning stärkts om att stadsdelsområdet behöver delas för att bli demokratiskt greppbart ur medborgarnas och de förtroendevaldas perspektiv. Det krävs också en helt annan lyhördhet från stadshuset för att lokaldemokratin ska upprättas.

Makten till stadsdelsnämnderna
Samma hand som är ansvarig för att vår sociala budget ständigt är i kris har inga svårigheter att skjuta till miljontals kronor från Söderortsvisionen till individinsatser som borde finansieras av nämndens driftsbudget. Istället för att ge stadsdelsnämnden en större budget så att vi kan ta fullt ansvar för förebyggande, tidiga och avhjälpande sociala insatser väljer den borgerliga majoriteten att ge makten till stadshuset. När stadsdelsnämnden inte ens får yttra sig över ansökningar till Söderortsvisionen minskar demokratin. Oppositionen fråntas möjligheten att i nämnden diskutera prioriteringar innan beslut fattas i stadshuset. Denna politik är en följd dels av det dolda politiska målet att avskaffa stadsdelsnämnderna och att den borgerliga majoriteten inte vill höja skatten ens för att klara grundläggande sociala behov.

Stoppa privatiseringarna
Den ideologiskt motiverade konkurrensutsättningen måste stoppas innan det är för sent. När marknaden tar över på löpande band och lokaldemokratin urholkas försvagas medborgarnas möjlighet att utkräva ansvar. Verksamhetsplanen styr bara 40-45 procent av nämndens budget förutom administrationen, och resten är intecknat i fleråriga avtal med privata utförare.

Förvaltningen har nyligen skärpt organisationen och uppföljningen vilket var helt nödvändigt, men inte tillräckligt. Staden måste också säkra att det finns kvar ett varierat utbud av kommunalt drivna verksamheter för alla stockholmare som föredrar den tryggheten. Detta kräver att staden centralt tar bort direktiven om att nästan allt ska konkurrensutsättas.

Bygg klimatsmart
Staden måste ta vara på medborgarnas kunskap genom områdesplanering, omvänd planprocess och genom att låta stadsdelsnämnderna få yttra sig över markanvisningar. Fler hyresrätter måste byggas, framförallt i villatäta och bostadsrättstäta områden. Bostäder ska byggas på redan hårdgjord mark och inte på grönområden. En ökande befolkning ställer också krav på fler förskolor och fler och bättre underhållna parker och grönområden. Nya förskolor ska byggas med bra förskolegårdar, eftersom gården är en del av den pedagogiska miljön. Medborgarna ska ha stort inflytande i arbetet med översynen av parkplanerna. Rågsveds friområde måste skyddas som naturreservat och ingå i en Ekopark Syd. Det skulle bli en viktig förbättring i ett redan omtyckt Rågved, som både gör att de befintliga boende blir kvar i området och att andra gärna vill flytta dit.

Med fler bostäder följer också behovet att bygga ut den tvärgående kollektivtrafiken, till exempel Spårväg Syd och förlängning av linje 19 till Älvsjö. De bostäder som byggs måste ha rimliga hyror, så att låginkomsttagare och personer med funktionsnedsättningar har råd att bo. Gruppbostäder måste planeras i mindre bostadsprojekt för att klara målen för utbyggnaden, utöver de äldre gruppbostäder som måste ersättas med nya.

Vi behöver också lokalt förankrade utvecklingsplaner för arbetsplatser och förortscentrum och fler utflyttade kommunala förvaltningar för att öka underlaget för affärerna. En aktiv näringspolitik ska utvecklas tillsammans med lokala näringslivet, högskolor och närsamhället.

Vi kan inte längre blunda för klimatkrisen. Det krävs ett aktivt klimat- och miljöarbete som genomsyrar all verksamhet i staden – allt från strävan att mat lagas på plats i förskolor, skolor och på äldreboenden till att andelen vegetarisk och ekologisk mat ska öka väsentligt och att alla bostäder som byggs ska vara klimatneutrala. Befintliga bostäder ska byggas om så att de blir energieffektiva, vilket samtidigt bör kunna sänka hyrorna genom att kostnaderna minskar. Staden behöver ta fram ambitiösa mål för att kraftigt minska kväveutsläppen.

Personal och löner
En god kvalitet för brukarna kräver en god personalpolitik. För att våra anställda ska ha en god arbetsmiljö krävs tillräckliga resurser för det arbete som ska utföras. En rad anmälningar till arbetsmiljöinspektionen de senaste åren har visat resursbrister av olika slag. Anmälningar till arbetsmiljöinspektionen kan fungera som en indikator för brister i arbetsmiljön. För att det inte ska behöva gå så långt krävs en mycket god samverkan med de fackliga organisationerna. Det är oerhört viktigt att lyssna på medarbetarna, som är närmast verksamheten.

Den personalomsättning för socialsekreterare med 26 procent för avslutade tjänster som redovisas i budgetunderlaget är alldeles för hög såväl ur personalpolitiskt som ur socialpolitiskt perspektiv. Ett så högt pris för organisationsförändringar kan inte vara acceptabelt och orsakerna måste noga analyseras. Vi frågar oss om personalomsättningen kunnat förutses och i sådana fall vad som gjorts för att motverka att personalen valde att sluta.

Möjligheten att försörja sig själv på sin lön är en grundläggande jämställdhetspolitisk fråga. För att löftet om heltid inte ska stanna vid kartläggningar krävs att pengar avsätts i budgeten för genomförandet. Heltidsanställningarna måste sättas samman på ett rimligt sätt, till exempel utan delade turer som är orimliga ur arbetsmiljösynpunkt. Den skissade löneökningen på 2,5 procent är bekymmersamt låg. Vi har stora problem med att både behålla och rekrytera medarbetare. Extra problematiskt blir detta med ”tappet” av alla som går i pension. På Volvo, Ericsson och SCA finns också en löneglidning men sällan på löner i kommunen. När nu många går i pension skapas extra löneutrymme. Det kommer från att de nya och yngre, som anställs, går in med lägre lön än de som får pension. Vi vill ha en mycket kraftig lönesatsning på våra medarbetare framöver. För detta finns pengar om man vill.

En helhetssyn med respekt för invånarna
Den borgerliga majoriteten har valt att allt mer övergå till att bedriva verksamhet i förorterna som projektverksamheter istället för att ge stadsdelsnämnderna en budget som det går att bedriva en fullgod verksamhet med. Ett talande exempel är projektbidraget från Söderortsvisionen till Rågsved som finansierar angelägen verksamhet som borde rymmas inom ordinarie budget. Största delen av stadens befolkning har aktivt valt att bo i ytterstaden. Valet att bo i ytterstaden är inte en nödlösning. Därför ska stadens budget för stadsdelsnämnderna inrymma tillräckliga anslag för att kunna upprätthålla en fullgod kommunal service efter likabehandlingsprincipen. Att ständigt lösa problem med projektmedel istället för att tillskjuta mer i budget är kränkande mot befolkningen i våra förorter.”


Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot förslaget till förmån för det egna förslaget;
” Att återremittera ärendet, för att komplettera det med nedanstående tillägg:

Att pengar avsätts speciellt för att anställa en högkvalificerad miljösamordnare som inleder ett strukturerat och intensivt arbete med energibesparing i förvaltningens och verksamheternas lokaler, transporter mm samt i alla de nya och/eller utökade förskolor som ska startas under perioden. Denna person ska även ha som uppgift att utforma och förhandla med byggherren om de moderna miljökrav/certifieringar som borde ställas på nya/utökade förskolelokaler och lekytor utomhus.

Att planering sker så att barn i stadsdelens samtliga förskolor får minst samma yta såväl inom- som utomhus per barn som tidigare, samt att barnens behov att röra sig uppfylls. Kuperade förskolegårdar behövs för att de ska ha en chans att utveckla koordination och balans. Detta måste vägas in i samtliga exploateringsförslag. Att samtliga barn ges möjlighet till utevistelse såväl för- som eftermiddag som tidigare. Barngruppernas storlek får inte öka.

Att extra pengar tillförs stadsdelen pga kraftigt ökat antal barn och ungdomar så att möjlighet finns till kvalitet i arbetet inom Individ och Familj, såväl familjerätten och utredningar, insatser samt förebyggande arbete.

Att samtliga fritidsgårdar HBT-certifieras.

Att barn och ungdomar i familjer som uppbär försörjningsstöd erbjuds SL-kort för att de ska kunna delta i alla de kulturaktiviteter som erbjuds företrädesvis i innerstaden. Dessa är ofta gratis eller billiga, men familjerna har inte råd att bekosta resorna. Det är oacceptabelt att barn och ungdomar i ytterstaden utestängs från kultur- och fritidsaktiviteter pga att de råkar ha fattiga föräldrar. Det är osunt för deras utveckling.

Att stadsdelen prioriterar att öka antalet försöks- och träningslägenheter. Det kan inte accepteras att människor sover på gatan eller i skogen. Att inte ersätta dem som försvinner vid föreslagen nedläggning av Slingan blir en reell neddragning.

Att antalet gruppbostäder ökar i högre andel av övriga nytillkomna bostäder för att beta av kön som finns.

Att möjligheterna att erbjuda korttidsvård utökas pga. att stadsdelen ger avslag oftare än närliggande stadsdelar.

Att pengar och tjänster avsätts så att uppföljningar inom äldreomsorgen kan ske i minst samma grad som under 2011 och att förvaltningen får bibehålla den kompetens som krävs inom hälso- och sjukvård för att säkra den enskildes behov.

Att det i samtliga avtal med utförare inom äldreomsorg och annan omsorg skrivs in att i uppföljningen ska vara obligatoriskt moment att löpande, även skriftligt, informera om ev. anmälningar till Socialstyrelsen och andra klagomål och händelser som är av vikt för att nämnden ska kunna följa verksamhetens kvalitet. Pengar och tjänster måste avsättas för detta arbete. Dessutom förhindras då onödiga kostnader pga. låg kvalitet.

Att utöka bemanningen inom demensvården för att tillgodose de boendes behov och att aldrig använda otillåtna tvångsåtgärder som låsta obemannade avdelningar.

Att stadsdelen tillsammans med de fackliga organisationerna tar fram förslag till arbetstidsförkortning för de personalkategorier där det finns störst behov. Det är uppenbart att det behövs mer personal inom äldrevården, och budgeten måste anpassas därefter. Arbetstidsförkortning är ett sätt att få en personal som orkar mer samt minskar kostnader för sjukvikarier etc.

Att det avsätts mer pengar för kompetensutvecklig än som föreslås. Stadsdelen bör arbeta strukturerat med kompetensutveckling och språkutveckling. Flerspråkighet och mångkulturell kompetens ska ses som ett mervärde som avspeglas i lönesättningen. Samtidigt måste stadsdelen utvecklas till att bli en mer attraktiv arbetsplats och förbereda sig inför stora pensionsavgångar i en nära framtid.”

§6 Brukarundersökningar boende för vuxna personer med funktionsnedsättning 2011.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens redovisning.

Ärendet

Staden genomför årligen brukarundersökningar som vänder sig till samtliga personer i staden som beviljats insatserna grupp- eller serviceboende för vuxna, boende för barn, daglig verksamhet och korttidshem. Syftet är att följa upp de av kommunfullmäktige satta målen för verksamhetsområdet samt följa upp brukarnas uppfattning av omsorgen. Förvaltningen redovisar resultaten för de verksamheter som bedrivs inom avdelningen för Egen regi, dvs. gruppbostäder för vuxna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2012.

Dnr 170-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Låg svarsfrekvens i brukarundersökningarna gör att det inte går att generalisera resultaten och de blir därför inte lika användbara som om bortfallet varit lägre. När nämnden driver allt mindre av verksamheten i egen regi och får allt sämre direkt insyn i verksamheten blir uppföljningsmetoderna allt viktigare.

Om brukarundersökningarna ska kunna tas på allvar måste svarsfrekvenserna förbättras. Vi skulle gärna se att metoderna för datainsamlingen utvecklas, till exempel genom att på en enhet inom varje verksamhetsområde pröva om det blir flera svar när enkäterna delas ut och samlas in på plats av särskilt kontrakterade neutrala personer, till exempel studenter.

Ett angeläget utvecklingsområde är att förfina metoderna när det gäller brukare som inte själva kan svara och som inte heller har anhöriga som kan ge sin syn på saken. För demenssjuka och personer med olika funktionsnedsättningar kan behövas metoder som är mer personalkrävande som till exempel deltagande observation. Det är också viktigt att komma ihåg att anhörigas svar aldrig kan ersätta brukarnas egna svar.

Ett annat sätt att fånga upp vad som händer i verksamheten på ett mer tillförlitligt sätt är att kombinera brukar- och personalundersökningar och att genomföra och redovisa resultaten parallellt. Svaren på frågorna kan då jämföras och ge mer information än var och en för sig.”

§7 Brukarundersökningar inom äldreomsorgen 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens redovisning.

Ärendet

Staden genomför årligen brukarundersökningar som vänder sig till äldre personer med hemtjänst, dagverksamhet och boende på vård- och omsorgsboende. Förvaltningen har sammanfattat den enkätundersökning som genomfördes 2011 och anger bland annat att stadsdelens resultat för hemtjänst och vård- och omsorgsboende ligger i linje med stadens totala resultat med vissa undantag samt att resultatet för dagverksamheterna ligger något under stadens resultat. Analysarbete pågår och handlingsplaner upprättas utifrån identifierade förbättringsområden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2012.

Dnr 169-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Låg svarsfrekvens i brukarundersökningarna gör att det inte går att generalisera resultaten och de blir därför inte lika användbara som om bortfallet varit lägre. När nämnden driver allt mindre av verksamheten i egen regi och får allt sämre direkt insyn i verksamheten blir uppföljningsmetoderna allt viktigare.

Om brukarundersökningarna ska kunna tas på allvar måste svarsfrekvenserna förbättras. Vi skulle gärna se att metoderna för datainsamlingen utvecklas, till exempel genom att på en enhet inom varje verksamhetsområde pröva om det blir flera svar när enkäterna delas ut och samlas in på plats av särskilt kontrakterade neutrala personer, till exempel studenter.

Ett angeläget utvecklingsområde är att förfina metoderna när det gäller brukare som inte själva kan svara och som inte heller har anhöriga som kan ge sin syn på saken. För demenssjuka och personer med olika funktionsnedsättningar kan behövas metoder som är mer personalkrävande som till exempel deltagande observation. Det är också viktigt att komma ihåg att anhörigas svar aldrig kan ersätta brukarnas egna svar.

Ett annat sätt att fånga upp vad som händer i verksamheten på ett mer tillförlitligt sätt är att kombinera brukar- och personalundersökningar och att genomföra och redovisa resultaten parallellt. Svaren på frågorna kan då jämföras och ge mer information än var och en för sig.”

§8 Brukarundersökningar inom socialpsykiatrin 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens redovisning.

Ärendet

Staden genomförde 2011 för första gången en brukarundersökning som vänder sig till personer med psykisk funktionsnedsättning med någon form av biståndsbedömt boende, boendestöd eller sysselsättning. Förvaltningen har också genomfört en egen enkät till målgruppen och sammanfattningsvis visar undersökningarna på goda resultat och att brukarna är nöjda med insatserna och hur de utförs.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2012.

Dnr 171-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Låg svarsfrekvens i brukarundersökningarna gör att det inte går att generalisera resultaten och de blir därför inte lika användbara som om bortfallet varit lägre. När nämnden driver allt mindre av verksamheten i egen regi och får allt sämre direkt insyn i verksamheten blir uppföljningsmetoderna allt viktigare.

Om brukarundersökningarna ska kunna tas på allvar måste svarsfrekvenserna förbättras. Vi skulle gärna se att metoderna för datainsamlingen utvecklas, till exempel genom att på en enhet inom varje verksamhetsområde pröva om det blir flera svar när enkäterna delas ut och samlas in på plats av särskilt kontrakterade neutrala personer, till exempel studenter.

Ett angeläget utvecklingsområde är att förfina metoderna när det gäller brukare som inte själva kan svara och som inte heller har anhöriga som kan ge sin syn på saken. För demenssjuka och personer med olika funktionsnedsättningar kan behövas metoder som är mer personalkrävande som till exempel deltagande observation. Det är också viktigt att komma ihåg att anhörigas svar aldrig kan ersätta brukarnas egna svar.

Ett annat sätt att fånga upp vad som händer i verksamheten på ett mer tillförlitligt sätt är att kombinera brukar- och personalundersökningar och att genomföra och redovisa resultaten parallellt. Svaren på frågorna kan då jämföras och ge mer information än var och en för sig.”

§9 Bemötande inom äldreomsorgen av äldre personer med utländsk bakgrund

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från Miljöpartiet uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om bemötande av äldre personer med utländsk bakgrund.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2012.

Dnr 93-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (s), Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Det är bra att personalens språkkunskaper inventeras för att kunna tillgodose de äldres behov och önskemål på bästa sätt. Vi utgår från att inventeringarna uppdateras regelbundet.

En fråga som vi har ställt oss i samband med ärendet och som inte har fått svar är om det finns äldre som inte talar svenska och inte har fått äldreomsorg på sitt eget modersmål. Vi ser utebliven hjälp på modersmålet som en avvikelse som bör rapporteras för att kunna åtgärdas.”

§10 Hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Åsa Öckerman (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om hur kvalitén och arbetsmiljön ska förbättras inom hemtjänsten i stadsdelsområdet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 mars 2012.

Dnr 92-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Slutrapport av projektet ”Kvinnofrid i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Ärendet

Regeringen har avsatt särskilda medel för en långsiktig förbättring av kommunernas stöd till våldsutsatta kvinnor, barn som bevittnat våld samt män som utövar våld. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har erhållit 950000 kronor för åren 2009 och 2010 till delfinansiering av en kvinnosamordnare och en behandlingsresurs för arbetet med våld i nära relationer. Projektet i sin helhet avslutades 2012-02-29.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2012.

Dnr 1.2.6.-245/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Rivning och nybyggnation av Stureby förskola, Ramviksvägen 205 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningen får i uppdrag att utreda rivning av förskolans 3 avdelningar samt en nybyggnation om 4-6 avdelningar på Stureby förskola, Ramviksvägen 205.

2. Förvaltningen får i uppdrag att utreda inrättande av en tillfällig förskolepaviljong med 3-4 avdelningar vid Pommerska gatan, Enskedefältet, för evakuering av verksamheten under tiden för ombyggnation.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Förskolan som uppfördes 1964 har under åren byggts till och anpassats vid flera tillfällen för att optimera lokalytan, men uppfyller trots det inte verksamhetens lokalbehov. Fastigheten är efter klagomål om brister i inomhusmiljön utredd och SISAB har kommit fram till att lokalen kräver kostsamma och omfattande upprustningsarbeten för att byggnaden ska fungera tillfredsställande. Sammantaget bedömer SISAB att det mest fördelaktiga är att riva byggnaden och ersätta med kostnadseffektiva och moderna lokaler anpassade efter dagens behov.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2012.

Dnr 201-2012-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag med ändring av antal avdelningar till att vara 4-6, istället för 6.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, tjänstgörande ersättaren Sonja Mogert alla (s), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Förvaltningens förslag godkänns i huvudsak.

1. Förvaltningen får i uppdrag att utreda rivning av förskolans 3 avdelningar samt en nybyggnation om 4-6 avdelningar på Stureby förskola, Ramviksvägen 205.

2. Förvaltningen återkommer med en utredning av möjligheten att bygga en förskola i Enskede och Gamla Enskede.

3. Därutöver vill vi framföra följande.

Vi delar uppfattningen att det är nödvändigt att ersätta nuvarande förskolebyggnad med en ny ändamålsenlig och mer energieffektiv förskolebyggnad. Det är därför bra att förvaltningen får i uppdrag att utreda hur en ny förskolebyggnad kan se ut.

Bristen på mark för förskolor i staden har drivit fram allt större förskolor. Samtidigt som det är viktigt att få fram tillräckligt med förskoleplatser får inte förskolorna bli institutionsliknande, utan de måste såväl inom- som utomhus vara goda pedagogiska miljöer.

Vi vill inte låsa oss vid en färdig uppfattning om antal avdelningar i en ny förskola, utan vill ge förvaltningen i uppdrag att utreda olika alternativ. Vi vill också ta del av erfarenheter från andra stadsdelsområden inom detta område, såväl från de anställda som från föräldrarnas sida.

Ett av motiven till att bygga sex avdelningar i Stureby är att även tillgodose behoven för barn boende i Enskede. Vi ser därför gärna att förvaltningen också fortsätter att utreda möjligheter till förskoleutbyggnad i Enskede.

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (mp) reserverade sig mot förslaget till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut

2. Förvaltningen får i uppdrag att utreda förutsättningarna för att den nya förskolan uppförs som passivhus och med en miljöprofil som genomsyrar både arkitektur och pedagogik

3. Därutöver vill vi anföra följande:

Arkitekturen håller på att få en allt mer framträdande roll i samhället som ett viktigt verktyg för att skapa framgångsrika och attraktiva städer och stadsdelar och givetvis som ett sätt att skapa en mer hållbar utveckling. När man nu planerar för en ny stor förskola anser vi att man bör använda sig av de positiva exempel som finns på förskolor som ritats med särskild omsorg om materialval, pedagogik och miljöhänsyn. Som gott exempel kan nämnas Förskolan Ugglan i Botkyrka kommun som öppnade 2009 och har fått mycket uppmärksamhet. En genomtänkt arkitektur behöver inte kosta extra utan kan med rätt lösningar löna sig ekonomiskt både på kort och lång sikt. De största vinnarna blir dock förstås barnen som får en mer genomtänkt inom- och utomhusmiljö att vistas i som uppmuntrar till kreativitet, lärande och skapar ökad trivsel.”

§13 Ändringar i reglementen för kommunstyrelsen, arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, socialnämnden, stadsdelsnämnderna och äldrenämnden – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden åberopar och översänder förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt remiss om ändringar i reglementen för stadsdelsnämnderna med flera nämnder. Ändringarna i de olika reglementena är en följdändring efter kommunfullmäktiges beslut att vissa frågor och verksamheter flyttats mellan nämnderna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 mars 2012.

Dnr 1.5.1.-128/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Anmälningsärenden

1. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

2. Tjänstemannabeslut

3. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

4. Protokoll från Handikapprådets sammanträde

5. Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde

6. Balanslista över medborgarförslag

7. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§15 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningens att bereda nedanstående skrivelser.

1. Skrivelse om Rågsvedsbornas och Hagsätrabornas rättighet att välja kommunal utförare av hemtjänst i likhet med övriga stadsdelsområdet
Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist m.fl. (S) Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Vi har på en uttrycklig fråga till förvaltningen fått veta att de äldre i Rågsved och Hagsätra idag inte har rätt att välja kommunal hemtjänst. Brukare i dessa stadsdelar kan endast välja utförare som är etablerade i dessa stadsdelar, vilket inget av egen regis hemtjänstutförare är.

Det beskedet som vi nu har fått stämmer inte med tidigare svar på oppositionens upprepade frågor i samband med nedläggningen och den olagliga avknoppningen av de kommunala hemtjänstenheterna i Rågsved och i Hagsätra. Då frågade vi om de äldre skulle få välja kommunal hemtjänst via servicehuset i Rågsved alternativt hemtjänsten för Högdalen- Bandhagen. Vi fick uppfattningen att dessa möjligheter skulle undersökas, och har därefter inte fått några andra besked.

Vi anser att alla som bor i vårt stadsdelsområde ska ha rätt att välja kommunal hemtjänst om så önskas. Ett enkelt sätt att organisera detta är befintliga hemtjänstenheter får större geografiska upptagningsområden och/eller att hemtjänsten i servicehuset även kan väljas av brukare som bor i ordinärt boende i Hagsätra och i Rågsved. Vårt förslag i denna skrivelse är därför att förvaltningen får i uppdrag att organisera den kommunala hemtjänsten så att alla äldre i stadsdelsområdet har en verklig möjlighet att välja kommunal hemtjänst.”

2. Skrivelse om redovisning av förskolors markyta och utelekplats

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Uppgifter om en förskolas utomhusyta per barn bör redovisas i faktarutan i tjänsteutlåtanden om förskoleutbyggnad, dels total markyta exklusive byggnader per barn och dels markyta för beredd utelekplats per barn. Nämnden behöver dessa uppgifter för att kunna göra en helhetsbedömning av förskolans pedagogiska miljö. Idag får vi endast uppgift om inomhusytan per barn. ”

3. Skrivelse om behovet av bättre rutiner med anledning av bristerna som kommit fram i samband med Socialstyrelsens kritik av Carema som driver Enskede Nya Servicehus

Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Carema som driver Enskede Nya Servicehus har fått kritik från Socialstyrelsen efter att en äldre person på servicehuset var nära att svälta ihjäl. Varken förvaltning eller nämnd kände till kritiken utan den fick vi läsa om i tidningen Metro den 23 mars 2012. Det visade sig att Carema varken skickat sin internutredning eller Socialstyrelsens beslut med kritiken till placerande MAS. Först efter begäran från förvaltningen skickades handlingen den 23 mars.

I avtalet med Carema står inget skrivet om hur ärenden från Socialstyrelsen som inte är Lex Maria och Lex Sarah ska hanteras. Enligt förvaltningen har inget avtalsbrott begåtts. Däremot finns en muntlig överenskommelse om att även andra ärenden från Socialstyrelsen ska delges förvaltningen. Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, men kan vara svårare att bevisa.

Vi föreslår att den muntliga överenskommelsen som finns med Carema ska ersättas med ett skriftligt avtal och att kontakt ska tas med alla företag som driver vård och omsorg på entreprenad för nämndens räkning för att upprätta liknande avtal. Dessutom föreslår vi att förvaltningen kontaktar staden centralt om att föra in liknande skrivningar i kommande avtal.

Socialstyrelsens bedömning i ärendet var att sjuksköterskan friades på grund av sin ansträngda arbetssituation men man klandrade Carema för en rad brister. Bland annat påpekades att det är vårdgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att ge en god vård. Vi undrar därför vilken uppfattning stadsdelsförvaltningen fick om sjuksköterskornas arbetsbelastning vid sin uppföljning av verksamheten under 2011.

Enligt uppgift från förvaltningen har sjuksköterskebemanningen nu ökats från 3,1 sjuksköterska till 3,35 sjuksköterska. I våra öron låter det som en blygsam personalförstärkning, och vi skulle vilja veta om förvaltningen bedömer att servicehuset nu har tillräcklig sjuksköterskebemanning för att garantera en god vård och omsorg.”

4. Skrivelse om svårigheter att rekrytera och behålla personal

Brist på förskollärare

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Näst sämst i staden är vår andel förskollärare på förskolorna. Och trenden är vikande. Varför? Skärholmen visar att den går att vända. För att nå ”världens bästa förskola” är Alliansens mål minst 50 procent. Nu ökar avståndet oroväckande till detta mål.

Många socialsekreterare slutar

Hela 26 procent är omsättningen av socialsekreterare på individ- och familj (IoF). Varför? Den nyligen gjorda omorganisationen borde också ha varit bra för medarbetarna.

Vi tar bristen på förskollärare och att många socialsekreterare slutar på största allvar. Det är viktiga yrkesgrupper i våra verksamheter. Vi vill därför att förvaltningen utreder orsakerna som ligger bakom och kommer med förslag på konkreta och långsiktigt verkande åtgärder. Vi förutsätter att detta arbete görs i nära samarbete med facken. ”


5.Skrivelse från Miljöpartiet om förskolebarnens plats att röra sig på

Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Det föreslås ett antal större utökningar av lokaler och barnantal vid befintliga förskolor i vår stadsdel liksom även nybyggnad av förskolor.

För att kunna bedöma kvaliteten i förslagen och kunna komma med konstruktiva förslag och ev. invändningar samt kunna bemöta alla frågor vi får från medborgare/föräldrar om detta så behöver vi snarast få tillgång till såväl måttuppgifter som plankartor som visar förskolegårdarnas storlek i dagsläget.

Vidare behöver vi specifikation på hur stor yta av respektive gård som används till olika ändamål: lekyta, yta för angöring av transporter till förskolan, yta för personal- och handikapparkering och övriga ytor utomhus.

Vi behöver även uppgifter på antal barn per förskola och få löpande information hur många fler barn/avdelningar som föreslås på respektive förskola, så att vi kan räkna ut hur stor uteyta varje barn har tillgång till samt kunna avgöra om försämringar av detta blir följden av förslagen som snart kommer upp i nämnden för beslut.”

§16 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om att fritidsgården i Hagsätra som uppförs av IKANO kommer att vara klar först hösten 2013, förvaltningen söker alternativ lokal för fritidsverksamhet i området fram tills dess.

Vidare att förvaltningen kommer att undersöka möjligheten att vid uppförande av ny förskolebyggnad använda tekniken ”passivhus”,, i första hand vid Hummelvägen 10.

Förvaltningen har uppdragit åt SISAB att se över stadsdelens alla förskolor för kontroll av prestanda och kopplat till det behov av eventuella åtgärder.

Ett lokalt branschråd gällande förskolor har bildats. Där ingår även representanter från fristående förskolor, en från de förskolor som ingår i kön samt en från de med egen kö. Direktören ingår även i motsvarande branschråd omfattande hela staden.

Nämnden tackade för informationen.