Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-06-15
Information från Fryshusets Elektraprojekt om verksamhetens förebyggande arbete mot heders Läs mer...relaterat våld och tvång.
Nämnden utsåg tjänstgörande ordföranden Christina Becker (fp) att jämte ledamoten Gunnar Sandell (s) justera protokollet den 21 juni 2006.
Anmäldes justerat protokoll från sammanträdet den 18 maj 2006.
Lidia Ahlberg (fp), som hade utsetts till ersättare i stadsdelsnämnden den 29 maj, hälsades välkommen av nämnden.
Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser, m.m. enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna enligt ovan.
Till stadsdelsnämnden hade för yttrande remitterats revisionskontorets årsberättelse för 2005. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 24 maj 2006, dnr 104-300/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd överlämnar och åberopar stadsdelsförvaltningens
tjänsteutlåtande som sitt yttrande till revisionskontoret.
Rubricerade rapport hade för yttrande remitterats till stadsdelsnämnden. Hösten 2005 tillsatte stadsdirektören ett projekt med uppdraget att se över stadens administration. Syftet har varit att klargöra möjligheter till kostnadsminskningar, effektivisering och omfördelning av resurser till stadens kärnverksamheter. Projektet föreslår i sin slutrapport att en förvaltning för gemensam service inrättas. Den nya förvaltningen föreslås bl.a. hantera IT-support, upphandling, växel, löneadministration och konsultstöd för lokalfrågor. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 maj 2006, dnr 012-308/2006.
Ledamöterna Gunnar Sandell m fl (s), Inger Stark (v) och Pekka Koskenvoima (mp) yrkade att förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen skulle överlämnas och i huvudsak åberopas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
1. Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen överlämna och i huvudsak åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver följande
Nämnden har i verksamhetsplanen gett förvaltningen i uppdrag att genomlysa verksamheten för att ta tillvara alla möjligheter till kostnadssänkningar - inte minst genom minskat lokalbehov. Förvaltningen har arbetat med detta under våren. Nämnden är således angelägen om att alla möjligheter till effektiviseringar och kostnadssänkningar tas tillvara.
Nämnden delar förvaltningens uppfattning att det är viktigt att viss verksamhet t ex IT-support finns nära och att vi kan styra över dessa resurser. Nämnden delar förvaltningens generella farhåga att en mer centraliserad administration kan upplevas som alltför avlägsen. Avståndet medför ett mer byråkratiskt och formaliserat arbetssätt. Kostnadsutvecklingen och debiteringarna måste kunna kontrolleras av användarna. Effektiviseringspotentialen är mycket osäker.
Nämnden ser väsentligt större besparingar i att utveckla IT-stödet för våra olika verksamheter. Detta gäller inte minst att utveckla den s k 24-timmarsmyndigheten där vi som invånare gör mera arbete, jämför utvecklingen i bank, Skatteverket, Vägverket. En mycket stor andel av invånarna har genom sin bank en elektronisk legitimation vilket gör att underskrifter kan ske elektroniskt. I elektroniskt stöd för t ex ärendehantering och processtöd finns enligt nämndens uppfattning betydande potential för kostnadssänkningar.
Stockholms trafikkontor hade till stadsdelsnämnden för yttrande remitterat ”30-zoner på stadens lokalgator. Utvärdering och förslag till åtgärder”. Stadsdelsnämnden avgav i september 2004 yttrande över ”Förslag till 30-zoner i Stockholm”. 30-zoner i bostadsområden infördes i februari 2005. En utvärdering har nu genomförts av trafikkontoret. Enligt utvärderingen är erfarenheterna övervägande positiva, men kompletterande åtgärder behövs för att öka efterlevnaden av gällande hastighetsbegränsningar på såväl bostadsgator med 30 km i timmen, som på huvudgator med 50 km i timmen som högsta tillåtna hastighet.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 maj 2006, dnr 306-251/2006.
Ledamoten Birgitta Holm m fl (m) yrkade att förvaltningens förslag till beslut i huvudsak skulle godkännas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamöterna Gunnar Sandell m fl (s), Inger Stark (v) och Pekka Koskenvoima (mp) framlagda förslaget.
1. Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till trafikkontoret
överlämna och i huvudsak åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Nämnden har noterat de omfattande insatser som trafiknämnden utarbetat inom projekt huvudgata för att förbättra trafiksäkerheten på Enskedevägen, Herrhagsvägen och Lingvägen. Nämnden ser mycket positivt på förslagen och är angelägen om att de genomföres så snart som möjligt.
Nämnden anser att låg hastighet är en av de viktigaste åtgärderna för att förbättra trafiksäkerheten. Den minskar skadorna och dödsfallen om olyckor sker.
Nämnden hemställer därför till trafiknämnden att besluta om försöksverksamhet inom Farsta stadsdelsområde med 30 km/h som maxfart på alla vägar förutom Nynäsvägen, Örbyleden och Magelungsvägen.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Birgitta Holm m fl (m) enligt följande:
”Vi anser att nämnden skulle ha beslutat
att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut, samt
att uttala följande
Efterlevandet av 30-zoner varierar. En av orsakerna kan vara att man inte finner motiv nog att följa hastigheten under vissa tider på dygnet och då kör för fort dygnet runt.
Att hålla 30 km/h utanför exempelvis en skola under dagtid har de flesta inga bekymmer med, men att hålla det klockan 23 på kvällen har fler svårare att se motivet för.
Att sätta upp tilläggsskyltar så att olika hastigheter gäller olika tider på dygnet blir inte alltid så tydligt. Vi vill att Farsta stadsdel provar ett system med skyltar som fysiskt byter utseende, mellan t ex 30 och 50 km/h. Det tror vi kan öka förståelsen för att det är en lägre hastighet när fler är i rörelse. Detta skulle också kunna innebära att man kanske kan sänka hastigheten på fler platser under vissa tider på dygnet, eller kanske t o m ha olika hastigheter olika årstider.”
Kulturförvaltningen har, på uppdrag från kulturnämnden i november 2005, utarbetat ett förslag till ny plan för barn- och ungdomskultur. Planen avser dels att inringa de resurser staden har och hur de kan förstärkas i ett fördjupat nätverksarbete och dels att betona vikten av utvärdering och uppföljning för att arbetet ska kunna utvecklas och förbättras. Genom att planen är utformad med ett övergripande perspektiv på kulturarbetet i staden kommer den även att beröra verksamheter utanför kulturnämndens ansvarsområden. Stadsdelsförvaltningen tillstyrker det föreliggande förslaget på barn- och ungdomsplan med de kommentarer som anges i tjänsteutlåtandet. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 009-326/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen
överlämna och åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Farsta stadsdelsnämnd hade från stadsledningskontoret erhållit förslag på ändring och komplettering av riktlinjerna för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS för personer över 65 år. Det kompletterande förslaget till riktlinjer är mer omfattande och generöst än de riktlinjer som används för närvarande, bl.a. vad gäller trygghetslarm, städning, inköp och hjälp med matlagning. Det innebär att riktlinjerna blir kostnadsdrivande och att insatserna inte ryms inom nämndens budgetram. Stadsdelsförvaltningen förutsätter i sitt yttrande att hänsyn tas till detta i kommunfullmäktiges budgetbeslut. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 23 maj 2006, dnr 500-342/2006.
Ledamoten Bertil Fredriksson (kd) förklarade att han inte tar egen ställning till ärendet.
Ledamoten Birgitta Holm m fl (m) förklarade att de inte tar egen ställning till ärendet.
Ledamöterna Gunnar Sandell m fl (s), Inger Stark (v) och Pekka Koskenvoima (mp) yrkade att innehållet i remissen skulle tillstyrkas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett särskilt uttalande, till vilket ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) anslöt sig.
1. Farsta stadsdelsnämnd beslutar att tillstyrka remissens förslag samt att därutöver
anföra följande
Nämnden är angelägen om förbättringar för de äldre invånarna och förutsätter att fullmäktige anvisar medel motsvarande den ökade ambitionsnivån.
Särskilt uttalande anmäldes av tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) enligt följande:
”Situationen för den äldre delen av befolkningen måste förbättras. Vi vill särskilt betona mat, utevistelse och sociala kontakter. Det är i alla åldrar fundamentala behov för alla åldrar även för dem över 65 år. Kostfrågor matlådor och matsituationen är ständigt återkommande grund för missnöje. Likaså brist på utevistelser samt ensamhet. Engagemang, kunskap och personella resurser behövs för att lösa dessa frågor.
De anhörigas roll måste beaktas mer. Ofta mycket gamla anhöriga vårdar sin make/maka i hemmet. Kommunen stödjer ofta med olika former av omvårdnadsinsatser. Blir den för omfattande kan den friska anhöriga känna en stor press och oro med för mycket ”spring”.
Lugnet i det egna hemmet försvinner. Av ren trötthet kan därför den friska avstå från nödvändiga insatser. Biståndsbedömningen måste ta hänsyn till den friska anhöriga och bli mer generös. Möjligheten att få heldygnsomsorg för en sjuk gammal människa måste öka.
Ekonomi får inte styra möjligheten att få vård i en annan stadsdel eller kommun än där man bor om så skulle önskas.”
Stockholms Trafikkontor hade begärt att få stadsdelsnämndernas önskemål/förslag beträffande AB Storstockholms Lokaltrafiks (SL) trafikförändringar 2007. Trafikkontoret sammanställer därefter stadsdelsnämndernas förslag och överlämnar sammanställningen till SL. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 23 maj 2006, dnr 306-325/2006.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) anslöt sig till andra och tredje stycket i majoritetens anförandetext.
BESLUT
Nämnden prioriterar förbättringar av kollektivtrafiken för stadsdelarna Fagersjö och Sköndal – där finns ingen T-bana, ej heller pendeltåg.
3. Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver i enighet följande
För Fagersjös del är det angeläget att få en närtrafik till Hökarängen, den där befintliga linjen bör förlängas. Vidare att det går en ringlinje med bra turtäthet mellan Högdalen - Fagersjö - Farsta strand (med både T-bana och pendeltåg) samt Farsta centrum.
För Sköndals del kräver vi återigen att det ska gå att åka med 188 åt bägge hållen. En översyn av alla busslinjer bör ske enligt förvaltningens förslag.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) enligt följande:
att som svar på remissen överlämna och i huvudsak åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande
samt att därutöver anföra följande
Den lokala servicelinjen mellan Gubbängen och Svedmyra/Tallkrogen behöver utökade turer för att tillgodose transporter av elever till och från Kunskapsskolan m.m. för boende i Gubbängen samt till och från Gubbängsskolan/Engelska skolan för boende i Tallkrogen, Svedmyra och Sockenplan.”
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet hade utsänt en remiss till stadsdelsnämnden rörande nytt tillstånd för alkoholservering på Pizzeria Timone. Restaurangen är belägen på Bagarfru-vägen 3 i Sköndal. Ansökan avser fullständiga rättigheter till servering till allmänheten med en serveringstid mellan kl. 12.00 och 22.30. Dessutom ansöks om tillstånd för uteservering
kl. 12.00-22.00. Kommunfullmäktige har i riktlinjer framhållit att det är angeläget att stadsdelsnämnderna yttrar sig över eventuella sociala olägenheter som kan befaras uppstå på grund av lokalens läge i stadsdelen. Förvaltningen har ingen invändning mot ansökan. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 maj 2006, dnr 309-341/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd överlämnar svaret på remissen som sitt eget.
Länsstyrelsen har vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot Farsta stadsdelsnämnd för brister i bostadsstandarden på Farsta sjukhem. Stadsdelsförvaltningen delar kritiken och har i såväl verksamhetsplan och budget 2006 som i underlag till budget för åren 2007-2009 uttryckt önskemål om en total översyn av sjukhemmet. Förvaltningsledningen har träffat fastighetsägaren Micasa Fastigheter i Stockholm AB för diskussion om tidplan för eventuell ombyggnad. Enligt Micasa kan sjukhemmet evakueras under 2008, om projektering kan påbörjas under 2006 och pågå under 2007. Förutsättningen är att nämnden så beslutar och att ombyggnaden godkänns av kommunstyrelsens ekonomiutskott. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 24 maj 2006, dnr 303-353/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att hos Micasa beställa förprojektering och projektering gällande ombyggnad av Farsta sjukhem.
2. Farsta stadsdelsnämnd hemställer om 0,5 mnkr i projekteringsmedel hos
kommunstyrelsens ekonomiutskott.
Hökarängsskolan har länge varit i behov av en genomgripande renovering och modernisering. Skälet är att skolan är från 1950-talet och byggd på ett sätt som inte är anpassat till moderna undervisningsmetoder. Stadsdelsnämnden beslutade i inriktningsbeslut vid sammanträdet den 25 augusti 2005 att godkänna förvaltningens förslag om att beställa renovering och ombyggnad av Hökarängsskolan, hus A, B och D. Skolfastigheter i Stockholm Aktiebolag (SISAB) har presenterat en fastprisoffert för ombyggnaden och hyreskostnaden beräknas det första året öka med cirka 1,0 mnkr, för att sedan successivt sjunka med minskade låne- och räntekostnader. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 24 maj 2006,
dnr 303-352/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att beställa renovering och
ombyggnad av Hökarängsskolan, hus A, B och D, under förutsättning att kommunstyrelsens godkännande sker enligt punkt 2 nedan.
2. Farsta stadsdelsnämnd hemställer att kommunstyrelsens ekonomiutskott godkänner investeringen i form av renovering och ombyggnad av Hökarängsskolan.
Efterfrågan på förskoleplatser är för närvarande mycket stor i Gubbängsområdet och förväntas öka med anledning av planerad nybyggnation av bostäder utmed Lingvägen vid Gubbängens centrum (delar av kvarteren Gubbängen 1:1 och Limkakan 3). Stadsdelsförvaltningen har därför i samråd med stadsbyggnadskontoret undersökt möjligheterna att upprätta en permanent förskola med fyra avdelningar vid kvarteret Sicklingen 1:10. Stadsdelsnämnden föreslås ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att hos Skolfastigheter i Stockholm Aktiebolag (SISAB) beställa utrednings- och förslagshandlingar samt fastprisoffert. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 24 maj 2006, dnr 303-354/2006.
Ledamoten Gunnar Sandell (s) yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Nämnden biföll yrkandet.
1. Farsta stadsdelsnämnd återremitterar ärendet.
Ett minskat elevunderlag för grundskolorna inom Farsta stadsdelsområde ställer krav på åtgärder för att effektivisera lokalutnyttjandet och skolornas ledningsorganisation. I detta syfte redovisas i detta ärende ett antal förslag som i ett första steg skulle innebära en kostnadsminskning med cirka 3,6 mnkr på årsbasis. I utredningsarbetet har också en granskning av konteringsrutiner inom avdelningen gjorts samt en översyn av rektorsområdena.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 2 maj 2006, dnr 403-348/2006.
Ledamöterna Gunnar Sandell m fl (s), Inger Stark (v) och Pekka Koskenvoima (mp) yrkade att förvaltningens förslag till beslut skulle godkännas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner organisationsutredningen för Farsta förskolor och
skolor med åtgärder i enlighet med de förslag som redovisas i stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Nämnden delar förvaltningens uppfattning att minskat elevunderlag inom de kommunala skolorna i Farsta ställer krav på åtgärder.
I detta ärende redovisar förvaltningen förslag för att effektivisera lokalutnyttjandet och ledningsorganisationen. Nämnden godkänner förvaltningens förslag till åtgärder. Förvaltningen får i uppdrag att uppmärksamt följa utvecklingen. Det gäller inte minst effekterna av de nu godkända åtgärderna, särskilt förändringen av ledningsorganisationen med de utvidgade rektorsområdena. Nämnden vill ha en redovisning vid första mötet 2007.
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att till nästa möte redovisa åtgärder som pågår eller planeras för att öka elevantalet i de kommunala skolorna. Förvaltningen får vidare i uppdrag att inför elever/föräldrars nästa val av skola utarbeta en konsumentvägledning om skolor inom området där relevanta fakta inför valet redovisas.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Birgitta Holm m fl (m) och Bertil Fredriksson (kd) till förmån för gemensamt yrkande.
I stadens budget 2006 uppdras åt stadsdelsnämnderna att justera äldreboendeplanerna. Den av kommunfullmäktige antagna äldreomsorgsplanen för åren 2006-2010 anger att det, för att tillgodose de äldres skiftande behov, ska finnas vård- och omsorgsboenden med olika inriktningar. Vård- och omsorgsboenden är en gemensam resurs för staden och dess äldre, vilket kräver en samordnad planering inom staden och stadsdelsgrupperna. Ärendet har beretts i samarbete mellan de fyra ingående stadsdelsförvaltningarnas äldreomsorgsavdelningar. Som underlag för förvaltningarnas förslag ligger den rapport som sammanställts av Solving International, Bohlin och Strömberg, och som bifogas tjänsteutlåtandet. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 31 maj 2006, dnr 504-423/2006.
Vice ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Bertil Fredriksson (kd) och Birgitta Holm m fl (m) anmälde ett särskilt uttalande.
tjänsteutlåtande som sitt svar till kommunstyrelsen.
Särskilt uttalande anmäldes av tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) samt ledamöterna Bertil Fredriksson (kd) och Birgitta Holm m fl (m) enligt följande:
”Förvaltningen redogör för hur olika förhållanden kan ändras som medför ett förändrat behov av olika typer av äldreboenden. En sådan sak gäller frågan om servicehus ska erbjudas i framtiden. Majoritetens politik de senaste åren att avveckla servicehusen har nu stoppats tillfälligt. Ett uppvaknande och en insikt tycks vara på väg om att lägenheter med den inriktning som finns i våra servicehus behövs. Ett maktskifte i Stockholms stad kommer definitivt att medföra att servicehusen finns kvar. Därför är det fel att nu avisera att delar av servicehusen ska avvecklas.
Strategin bakom minskningen av servicehusplatserna kallas kvarboendeprincipen. Tanken är att fler äldre ska bo kvar hemma, eftersom de flesta förmodas vilja bo hemma så länge som möjligt samtidigt som det sparar pengar. Men det är långt ifrån säkert att den gamla, sjuka och ensamma människan vill bo kvar i det egna hemmet. Många tvingas till ensamhet, isolering och otrygghet. Dessutom tyder mycket på att tunga vård- och omsorgsbehov inte kan tillgodoses lika bra som på det särskilda boendet.
Förr fick de äldre kämpa för sin rätt att få bo kvar hemma. Nu är problemet snarare det motsatta; många äldre tvingas bo kvar hemma mot sin vilja. Många äldre har fått lida för att kvarboendeprincipen fått ett sådant genomslag i kommunernas planering av äldreomsorgen.
Till grund för konsultrapporten, som utgör grund för detta ärende, ligger ett antal planeringsförutsättningar. En av dessa, som stadens ledning förmedlat till konsulten, är den politiskt beslutade nedläggningen av servicehus och att fortsätta konvertera vissa äldreboenden från servicehus. Då det råder delade meningar just om denna inriktning för äldreboendena bör inte oåterkalleliga beslut om att fortsätta lägga ned servicehus fattas före valet.
Majoriteten har satt de äldre på undantag. De besparingar som genomförts drabbar våra äldre. Under deras ledning har mer än 100 platser i äldreboenden försvunnit i Stockholm. Antalet äldre med heldygnsomsorg beräknas minska i Östra Söderort, i Farsta dock marginellt.
En av stadens främsta uppgifter är att se till att det finns en omsorg av god kvalitet för de äldre som behöver service, omsorg och vård. Bra boenden med välutbildad personal för de äldre med demenssjukdomar, bör byggas ut. Trots nya mediciner som bidrar till att minska utvecklingen av demenssjukdom, kommer behovet av boenden att vara fortsatt stort
Vi vill ha en mångfald av boendeformer, många vill bo kvar i sin vanliga bostad, medan det för andra är ett bättre alternativ med seniorbostad eller servicehus. Servicehusen skall därför finnas kvar och utvecklas som boendeform.
Vi vill öka valfriheten så att den som fått en biståndsbedömd plats ej är hänvisad att bo i sitt eget stadsdelsområde utan kan välja att bo någon annanstans.
Antalet äldre med heldygnsomsorg beräknas minska i Östra Söderort, i Farsta dock marginellt.
Avslutningsvis:
*Staden skall garantera äldres rätt att välja boenden genom ett valfrihetssystem
*Kvaliteten skall vara hög i alla delar av staden
*Servicehus skall finnas kvar som boendeform.”
Projektet Hökarängens Närvårdcentral startade den 1 januari 2004 och ska pågå till och med den 31 december 2006. Stadsdelsförvaltningen föreslår i detta ärende att projektet förlängs med ett år, från och med den 1 januari till och med den 31 december 2007. Förlängningen av projekttiden är en förutsättning för att kunna genomföra en rättvisande analys av driftformens konsekvenser. Kostnaderna för projektets förlängning kommer till hälften att finansieras av landstinget och till hälften av staden centralt, alternativt inom stadsdelsnämndens budget.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 maj 2006, dnr 504-432/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd förlänger projektet Hökarängens närvårdcentral med ett år
från och med den 1 januari 2007 till och med den 31 december 2007.
Stadsdelsförvaltningen föreslår i detta ärende att nämnden uppdrar åt förvaltningen att ansöka om medel från den s.k. Kompetensstegen, för att tillsammans med Stiftelsen Stora Sköndal genomföra en kompetenshöjande utbildningssatsning inom äldreomsorgen. Regeringen har för åren 2005-2007 avsatt drygt en miljard kronor i Kompetensstegen att fördelas till kommuner som vill utveckla kunskapen hos sin personal och förbättra sin verksamhet. Kompetensstegen syftar till att förbättra vården och omsorgens inre kvalitet och ska stödja kommunernas långsiktiga kvalitets- och kompetensutvecklingsarbete inom vård och omsorg om äldre. Ansökan ska utgå från brukarnas behov, vara verksamhetsnära och ha långsiktighet. Aktiviteterna kan genomföras i samverkan med landstinget, ideella organisationer eller privata vård- och omsorgsföretag. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 31 maj 2006, dnr 504-433/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att ansöka om medel
ur Kompetensstegen för utveckling av kompetens vad gäller kost och måltider
inom äldreomsorgen.
Länsstyrelsen har inbjudit till ansökan om stimulansbidrag för utveckling av vården för personer med ”tungt” missbruk. Förvaltningen ansöker om medel till ett så kallat lågtröskelboende som ska ingå i ett projekt, kallat Farstasteget, med boende i tre nivåer. Tillsammans med den lokala beroendemottagningen, det pågående dagcentralprojektet Porten och vuxenenhetens öppenvård kommer verksamheten att bli en relativt väl täckande vårdkedja, där även de som faller ur har rätt att återta en plats. Projektet behöver fyra år för att kunna uppnå det förväntade resultatet att antalet hemlösa minskat, att missbruket hos den mycket utsatta målgruppen minskat och att hälsan och livssituationen för de människor som ingår i målgruppen förbättrats. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den
31 maj 2006, dnr 502-386/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att hos länsstyrelsen
ansöka om stimulansbidrag till boendeprojektet Farstasteget.
Länsstyrelsen beviljade inför 2006 projektmedel till projektet Porten, en dagverksamhet för hemlösa. Projektet befinner sig för närvarande i ett igångsättningsskede. Lokal har ordnats och personal, bestående av tre behandlingsassistenter, har rekryterats. Länsstyrelsen beviljar medel för ett år i taget. Ansökan för andra året ska vara inlämnad till länsstyrelsen 15 juni 2006. Projektplanen för andra året är i huvudsak densamma som för första året. Inför andra året tillkommer ansökan om förstärkt bemanning för att kunna hålla öppet också under helger. Planeringen är att även komplettera vårdkedjan med ett så kallat lågtröskelboende, varför ytterligare en ansökan om projektmedel samtidigt inlämnas till länsstyrelsen. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 16 maj 2006, dnr 502-365/2006.
ansöka om fortsatt utvecklingsbidrag till projektet Porten.
I december 2004 antog kommunfullmäktige ett nytt drogpolitiskt handlingsprogram för staden, kallat ”Stockholms tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiska program” (STAN-programmet). Med anledning av det har stadsdelsförvaltningen, med utgångspunkt i det nuvarande lokala drogförebyggande handlingsprogrammet, utarbetat ett förslag till ny handlingsplan enligt STAN-programmets intentioner. Den lokala handlingsplanen ska följas upp i stadens integrerade system för ledning och styrning (ILS). Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 18 maj 2006, dnr 500-368/2006.
Stadsdelsnämnden enades om ett tilläggsbeslut, punkt 2, enligt förslag från tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp), i vilket uppdrages åt förvaltningen att presentera ett förslag till manifestation och uppföljning av det lokala arbetet för ett tobaks-, alkohol- och narkotikafritt stadsdelsområde.
1. Farsta stadsdelsnämnd fastställer tobaks-, alkohol- och narkotikapolitisk
handlingsplan för Farsta stadsdelsområde.
En stor och omfattande tobaks-, alkohol- och narkotikapolitisk handlingsplan har presenterats nämnden. En tradition från mitten av 1800-talet har därmed fått sin fortsättning. Generationer har arbetat med att försöka minska missbrukets skadeverkningar hos individen, familjen, på arbetsplatserna och i samhället.
Barn och ungdomars uppväxt i Farsta ska vara fri från tobak, alkohol och narkotika. En initierad och ansvarsfull handlingsplan för denna målsättning är ett viktigt styrinstrument. Kommer den att få något resultat? Har den inplanterats i farstabornas medvetande?
Alla insatser som görs av personer som är inblandade i det lokala STAN-arbetet, har de uppmärksammats? Ett förslag är att en dag per år ägnas åt en manifestation och uppföljning av Farstas lokala arbete för ett tobaks-, alkohol- och narkotikafritt Farsta.
Vi uppdrar åt förvaltningen att presentera nämnden ett förslag på hur en sådan uppföljning och ett sådant synliggörande i förslagets anda skulle kunna utformas och genomföras.
En översyn av arbetsträningsverksamheterna görs med anledning av att flera av lokalerna har brister av olika slag. Arbetsmiljölagstiftningens höga krav och planerad bostadsbebyggelse vid Getfotsvägen medför att Farsta arbetslag och Torpet behöver nya lokaler. En planering för en breddning av arbetsträningen behövs, för att antalet arbetstränande ska kunna bli fler. Stadsdelsförvaltningen föreslår i detta ärende att en lokal eftersöks, där de arbetstränande verksamheterna kan samlas under ett tak. Vid samråd mellan enheterna Arbetsforum, vuxenenheten och socialpsykiatrienheten har nya idéer om rationellt samarbete diskuterats. Förvaltningens uppfattning är att genom samarbete kan utbudet breddas samtidigt som arbetssituationen för de små verksamheterna blir mindre sårbar. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 18 maj 2006,
dnr 502-387/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner att en lokal eftersöks för att ge möjlighet att samla
arbetsträningsverksamheterna under ett tak samt att en utveckling med samarbete och breddning av arbetsträningsverksamheterna sker.
I enlighet med stadens regler för ekonomisk förvaltning följer stadsdelsförvaltningen kontinuerligt verksamheten över året och redovisar utfallet i månadsuppföljningar, tertialrapporter, delårsrapport och verksamhetsberättelse med bokslut.
I ärendet redovisas budgetläget per den 31 maj 2006. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 juni 2006, dnr 103-188/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd lägger rapporten till handlingarna.
Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 mars 2006 anmälde folkpartiet liberalernas partigrupp skrivelsen ”Uppföljning av utsatta barns situation i stadsdelen” till förvaltningen för beredning. I denna promemoria, utarbetad i samarbete mellan avdelningarna för individ- och familjeomsorg och förskola, skola, fritid och kultur, besvaras skrivelsen. Förelåg stadsdelsförvaltningens promemoria, daterad den 23 maj 2006, dnr 503-269/2006.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) anmälde ett särskilt uttalande.
1. Farsta stadsdelsnämnd lägger promemorian till handlingarna.
Särskilt uttalande anmäldes av tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) enligt följande:
”Vi tackar förvaltningen för ett genomarbetat svar på vår fråga. Vi förstår också att det sker ett gediget arbete inom området. Vi känner oss emellertid oroade över de förhållanden som synliggörs i svaret. Man kan konstatera att de ”befintliga kostnadsramar” vilka tvingar förvaltningen till en rad åtgärder förfaller vara otillräckliga. Att Farsta har en högre andel anmälningar men en lägre andel inledda utredningar än genomsnittet i staden låter alarmerande. Att enheten i hög grad endast arbetar med myndighetsutövning för att man kan befara att det därmed är många utredningar som aldrig inleds. Likaså är det oroande att Farsta lägger mindre pengar på dygnet runt vård än genomsnittet. Vi vet att det finns många barn som faktiskt är i behov av att komma bort från sina föräldrar. Att 674 barn utretts under året betyder att långt flera anmälningar om misstänkta missförhållanden lämnats in. Vi förutsätter också att polisanmälan regelmässigt sker då de sociala myndigheterna misstänker att ett brott begåtts.”
Förvaltningen besvarade en fråga från ersättaren Agnes Thörnblom (mp) rörande referensgruppen för skollokaler.
Ersättaren Karl-Erik Hammerin (s) väckte en fråga om hur kvarliggande sand, t.ex. vid Nordmarksvägen, på bästa sätt helt ska kunna avlägsnas efter en vinters halkbekämpning.
Förvaltningen bad att få återkomma med ett svar efter sommaren.
Stadsdelsdirektör Gillis Hammar meddelade att skolbiblioteken, som genomgår förbättringar genom stadsdelsförnyelseprojektet ”Upprustning och utveckling av skolbiblioteken”, invigs
i samband med höstens skolstart. En särskild inbjudan till invigningen kommer att skickas till nämnden.
Lillemor Larsson, kansli- och personalchef, meddelade att sektionen för teknik och miljö utarbetat en skrivelse med upplysningar om tillgången till elskåp för den som fått tillstånd att använda den s.k. evenemangsplatsen i Farsta centrum. Lillemor Larsson uttryckte önskemål om att upplysningarna skulle bifogas protokollet. Skrivelsen utgör bilaga 6 till detta protokoll.
Tjänstgörande ersättaren Arne Fredholm (m) framhöll betydelsen av att de politiska partierna i valrörelsen i första hand ägnar sig åt att föra fram det egna politiska programmet, istället för att på ett destruktivt sätt angripa sina meningsmotståndare.
Ledamöterna Gunnar Sandell m fl (s), Inger Stark (v) och Pekka Koskenvoima (mp) anmälde fyra skrivelser till förvaltningen för beredning under rubrikerna ”Allas rätt till undervisning”, ”Uppdrag att genomföra en konferens med föreningarna inom Farsta stadsdelsområde”, ”Skrivelse om bygge av seniorboende med hyresrätt”, för vidare befordran till marknämnden och stadsbyggnadsnämnden samt ”Skrivelse om idrottshall vid Hökarängsskolan”, för vidare befordran till idrottsnämnden, marknämnden och stadsbyggnadsnämnden. Skrivelserna utgör bilaga 1, bilaga 2, bilaga 3 respektive bilaga 4 till detta protokoll.
Tjänstgörande ordföranden Christina Becker m fl (fp) anslöt sig till ”Skrivelse om idrottshall vid Hökarängsskolan”.
Ledamoten Pekka Koskenvoima (mp) och ersättaren Agnes Thörnblom (mp) anmälde en skrivelse till förvaltningen för beredning med anledning av remissen ”UNG KULTUR – I ÖGONHÖJD – en strategisk plan för barn- och ungdomskultur i Stockholm 2007-2010” Skrivelsen utgör bilaga 5 till detta protokoll.
Ledamoten Gunnar Sandell (s) tackade förvaltningen för ett väl genomfört nationaldagsfirande vid Farsta gård.
Stadsdelsförvaltningen sökte i tertialrapport 1 för innevarande år 0,5 mnkr till upprustning av ett boende för hemlösa. Efter samråd med stadsledningskontoret tas frågan upp på nytt i mer fullständig form. Förvaltningen ansöker hos länsstyrelsen om projektmedel till ett s.k. trappstegsboende, där en avdelning med s.k. låg tröskel ska finnas. En särskild avdelning för kvinnor och några lägenheter för äldre missbrukare ska också finnas. Boendet som förläggs inom Farsta Hotellhem, med adress Farstavägen 64, behöver viss ombyggnad för att kunna tjäna sina olika syften. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 juni 2006, dnr 303-435/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att under förutsättning
att medel beviljas, beställa iordningställande av lokaler till boende för hemlösa.
2. Farsta stadsdelsnämnd hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om
0,1 mnkr för beställarstöd, 0,5 mnkr för startkostnader för lägenhetsdelen och
0,2 mnkr för projektering av ombyggnad av kök.
Vid sammanträdet i januari 2006 fattade stadsdelsnämnden beslut om genomförande av renovering av lekplatsen Skallet i Sköndal. Genomförandet sker i samarbete med markkontoret, som svarar för upphandling av entreprenör samt byggledning. Inkomna anbud har blivit dyrare än beräknat, vilket beror på vissa tillgänglighetsanpassningar som gjorts efter beslutet i januari samt marknadssituationen i Stockholm. Förändringar på grund av tillgänglighetsanpassning bekostas av trafikkontorets tillgänglighetsprojekt. Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden utökar budgeten från 2,3 mnkr till 3,0 mnkr för genomförandet av ombyggnaden av lekplatsen Skallet. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 9 juni 2006, dnr 303-44/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd utökar budgeten för ombyggnad av lekplatsen Skallet
i enlighet med vad som anges i tjänsteutlåtandet.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 juni 2006, dnr 204-445/2006.
1. Farsta stadsdelsnämnd medger resa i tjänsten för en lärare inom särskolan till
Venezuela under perioden 16 juni-23 juli 2006.
____________________________________________________________________________
BILAGOR
BILAGA 1
Protokoll 2006-06-15
§ 152
FARSTA STADSDELSNÄMND Sammanträdet
Socialdemokraternas grupp 15 juni 2006
Vänsterpartiets grupp 25. Skrivelse
Miljöpartiet de Grönas grupp
Allas rätt till undervisning
För några månader sedan lade vi från majoriteten i stadsdelsnämnden ett uppdrag om en handlingsplan för att motverka det hedersrelaterade tvånget och våldet. Vi vill nu lägga ytterligare ett uppdrag som ett tillägg till handlingsplanen.
Vi vet att det finns elever, framförallt flickor, som inte får delta i simundervisning, på gymnastiken och i sexualundervisningen. Ibland kan det även gälla musikundervisning. Skolor hanterar en sådan begäran från föräldrarna på lite olika sätt. Trots att det råder skolplikt och närvaroplikt under hela skoldagen vet vi att det finns rektorer som går med på föräldrarnas begäran.
Vi menar att det är mycket olyckligt om elever inte deltar i undervisningen. Det är inte heller alltid en lyckad lösning om skolan går med på att skilja flickor och pojkar åt. Ändå vet vi att så sker.
Vi vill med denna skrivelse ge förvaltningen i uppdrag att ta reda på hur våra rektorer i Farsta hanterar detta och senast på septembernämnden återrapportera till nämnden.
Tomas Rudin mfl (s) Inger Stark (v) Pekka Koskenvoima (mp)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
BILAGA 2
Vänsterpartiets grupp Förslag till beslut
Nämnden har tidigare beslutat ställa medel till förfogande för föreningar som vill arbeta med att äldres ensamhet bryts. Nämnden vill följa upp detta i en dialog med föreningarna.
Nämnden har lämnat ett uppdrag till förvaltningen att genomföra en försöksverksamhet under 2006 där alla möteslokaler som förvaltningen disponerar över ska gratis kunna användas av föreningar som är registrerade i vår föreningskatalog. Nämnden vill diskutera detta med föreningarna.
Nämndens satsning på stadsdelsförnyelse tar slut vid årsskiftet. Nämnden är intresserad höra föreningsaktivas erfarenheter av detta samt förslag om hur den kan fortsätta.
Nämnden har vid förra sammanträdet uppdragit åt förvaltningen att starta en långsiktig satsning på folkhälsoarbete. Nämnden ser föreningarna som viktiga aktörer i ett sådant arbete och ser fram emot en dialog med dessa om denna satsning.
Regeringen har den 5 juni skickat ut en ny skrift ” Våga öppna” till föreningar och alla kommuner får att inspirera föreningslivet att bidra till ökad mångfald och minska utanförskapet som många människor upplever. Nämnden vill uppmana föreningarna att ta vara på denna möjlighet.
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att kalla föreningarna inom vårt område till en konferens med nämnden kring månadsskiftet augusti/september för att diskutera ovanstående samt andra frågor som föreningarna vill aktualisera.
BILAGA 3
Nämndens pensionärsråd har vid sitt senaste sammanträde framfört önskemål om seniorboende med hyresrätt inom Farsta stadsdelsområde.
Nämnden instämmer i detta och hemställer till Marknämnden och Stadsbyggnadsnämnden att arbeta för detta.
BILAGA 4
Folkpartiet liberalernas grupp
Nämnden uppmärksammar Idrottsnämnden, Marknämnden och Stadsbyggnadsnämnden på behovet av att bygga en fullstor idrottshall i Hökarängen.
Idrott är en fysisk aktivitet vi utför för att ha roligt, må bra och orka mera. Nämnden är angelägen om att fler deltar mer i idrott och rörelse, att vi fokuserar mer på motion och folkhälsa. Det råder stor brist på idrottshallar i Farsta-området och i Stockholm. Många föreningar tvingas säga nej till nya medlemmar. Majoriteten har under denna mandatperiod satsat 700 mkr i investeringar och upprustningar av anläggningar.
I Hökarängen finns för närvarande några små grusplaner samt skolidrottssalar på Skönstaholmsskolan och Hökarängsskolan. Nämnden anser att en viktig satsning är en fullstor idrottshall i Hökarängen. Det finns, sedan skolan planerades, en yta avsatt för en simhall – där byggdes endast omklädningsrummen vilka f n används som skollokaler. Vi ser fram emot satsning på en ny idrottshall som ska göra det möjligt för de boende att utöva och utveckla idrottandet för alla – alla ska med! Hökarängen är en levande stadsdel med mycket aktiva invånare. Aktiviteten kräver lokaler.
Hökarängsskolan har de senaste åren profilerat sig som en idrottsskola. Elever från andra områden söker sig till Hökarängsskolan, inte minst för basketprofileringen. I de nuvarande idrottssalarna går det bra att träna basket. När skolan deltar i skol-DM och skol-SM har de nått framgångar både för flickor och för pojkar, men har hittills inte kunnat spela en enda hemmamatch. Till det räcker inte salarna. Att kunna träna handboll på fullstor plan är heller inte möjligt i Hökarängen. En fantastisk möjlighet både för skolan och föreningarna i området vore en stor idrottshall med möjlighet att ta emot åskådare.
Hökarängsskolan samarbetar med Stockholmspolisens IF till bådas nytta och fördel. Samma personer tränar eleverna i basket på fritiden och svarar för basketprofilen inom skolan. Tränare, som är tillgängliga för fler elever än basketspelarna, träffar sina adepter i skolan och kan stötta dem i skolarbetet. Polisen Basket är en växande förening med bred satsning på ungdomsidrott och socialt ansvarstagande samtidigt som man har elitlag. Om Polisen fick möjlighet att etablera sig i Hökarängen får stadsdelen nya värden till vårt fina område. Idrottshallen ska drivas av föreningen och förvaltas på samma goda sätt som andra föreningsdrivna hallar, t ex Sköndals nya hall.
Tomas Rudin m fl (s) Pekka Koskenvoima (mp)
Inger Stark (v) Christina Becker m fl (fp)
____________________
Sluten del av sammanträdet
§§ 156-159