Din position: Hem > Stockholms stad > Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-02-17
Frågestund klockan 18:00Medborgarna är välkomna att ställa frågor till politikerna om nä Läs mer...mndens verksamheter. Frågestunden varar som längt fram till kl. 19:00
Ordföranden Abit Dundar (FP) och vice ordföranden Eva Fagerhem (S) utsågs att justera dagens protokoll. Justering sker 23 februari 2011.
Anmäldes att protokollet från sammanträdet 20 januari justerades 26 januari 2011.
Dagordningen godkändes.
____________________
Beslut
1. Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner förslag till verksamhetsberättelse med bokslut för 2010.
2. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen att ombudgetera ej förbrukade investeringsmedel till år 2011 med 0,2 mnkr för Sannadalsparken.
3. Paragrafen justeras omedelbart.
Ärendet
Stadsdelsnämndens verksamhet har bedrivits utifrån kommun-fullmäktiges övergripande inriktningsmål. Nämndens mål har i allt väsentligt uppfyllts under året. Nämnden redovisar för 2010 ett överskott med 18,1 miljoner kronor (mnkr) före resultatöverföringar och 9,0 mnkr efter resultatöverföringar. Investeringsplanen redovisar ett underskott med 0,3 mnkr.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 25 januari 2011.
Dnr 543-2010-1.2.1
Förslag till beslut
Ordföranden Abit Dundar m.fl. (FP) och ledamoten Lars Svärd m.fl. (M) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Eva Fagerhem m.fl. (S), ledamöterna Johan Faxér m.fl. (MP) och Carita Stenbacka Tenezakis (V) lade fram ett förslag och föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom det.
Ordföranden förklarade överläggningen avslutad
Beslutsgång
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Eva Fagerhem m.fl. (S), ledamöterna Johan Faxér m.fl. (MP) och Carita Stenbacka Tenezakis (V) reserverade sig mot beslutet till förmån för eget förslag.
”Att bifalla förvaltningens beslut och därutöver anföra
Verksamhetsberättelsen är ett bokslut över en borgerlig budget som har som främsta mål att konkurrensutsätta så mycket som möjligt av förvaltningens verksamhet. Vi delar i huvudsak inte majoritetens uppfattning om vilka politiska mål och uppdrag som bör styra nämndens verksamhet. Däremot uppskattar vi de anställdas insatser och vill se en utveckling av förvaltningen istället för en avveckling.
Statistik från staden visar att tilldelningen av resurser till Individ- och familjeomsorgen i Stockholm under lång tid inte följt de ökande behoven. Som en konsekvens av detta visar Individ- och familje-omsorgen i Hägersten- Liljeholmen återigen ett underskott, denna gång på 7 miljoner. Vi är mycket kritiska till att samhällets mest utsatta grupper inte prioriteras av den styrande majoriteten i staden. Vi kan också känna en oro för hur bristande resurser till den lokala socialtjänsten har påverkat och framöver kan komma att påverka brukare och personal.
Inom förskolan kan vi konstatera att majoriteten inte lyckats uppnå Kommunfullmäktiges mål vad gäller barngruppernas storlek, 14 respektive 18 barn. Dessutom visar stadsdelens brukarundersökning bl. a. att färre föräldrar i stadsdelen än i övriga staden tycker att de haft möjlighet att välja vilken förskola deras barn ska gå på.
Förvaltningens uppföljning av internkontrollplan 2010 visar på ett behov av att upprätthålla fastställda regler och rutiner inom undersökta områden då vissa brister finns. Vi vill trycka på vikten av att detta arbete med internkontrollplanen fullföljs.”
_________________
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens patientsäkerhetsberättelse för 2010 samt patientsäkerhetsplan för 2011.
Patientsäkerhetslagen trädde i kraft 1 januari 2011. Syftet med lagen är att främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården genom att minska antalet vårdskador. Senast 1 mars varje år ska vårdgivaren upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patient-säkerhetsarbetet har bedrivits under föregående år, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka resultat som har uppnåtts.
Verksamhetscheferna för hälso- och sjukvården har tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) utarbetat en patient-säkerhetsberättelse för 2010 och en plan för 2011 års arbete inom området.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 28 januari 2011.
Dnr 51-2011-1.2.1
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
________________
1. Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner att avtalet med Sunhill Bemanning, gällande jour/patrullverksamhet omfattande sjuksköterskeinsatser förlängs från och med 1 oktober 2011 till och med 30 september 2012.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsnämnden har som ett komplement till den egna äldreomsorgsverksamheten avtal med Sunhill Bemanning gällande jour/patrullverksamhet avseende sjuksköterskeinsatser jourtid på Trekantens servicehus, Fruängsgårdens servicehus och Axelsbergs servicehus. Avtalet började gälla 1 april 2009 till och med 30 september 2010, med möjlighet till ett plus ett års förlängning.
Kastanjens servicehus och vård- och omsorgsboende är under omstrukturering och lokalerna är uppsagda. När de boende flyttartill Axelsbergs vård- och omsorgsboende kommer sjuksköterske-bemanningen nattetid på Axelsbergs vård- och omsorgsboende samt servicehus att skötas av egen personal. Den föreslagna förlängningen, från och med 1 oktober 2011 till och med 30 september 2012, gällande Fruängsgårdens och Trekantens servicehus är den sista förlängning som avtalet medger.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 31 januari 2011.
Dnr 481-2008-103
__________________
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd utser Magnus Bock (M) till ersättare i sociala delegationen.
Sociala delegationen består av sju ledamöter och fem ersättare. Vid sammanträdet 3 januari 2011 valdes fyra ersättare. En ersättarplats vakanshölls för majoriteten. Ledamoten Lars Svärd (M) meddelar att Moderaterna nominerar Magnus Bock till ersättare i sociala delegationen.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 24 januari 2011.
Dnr 521-2010-1.1
Nämnden ställde sig bakom förslaget.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner och översänder förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsrevisionen som yttrande över rapporten.
Revisionskontoret har med hjälp av konsult granskat stadens gemensamma kösystem för förskolan. Syftet med granskningen har varit att bedöma om kommunstyrelsen och de granskade nämnderna har en tillräcklig intern kontroll för att säkerställa en ändamålsenlig, effektiv och korrekt utförd hantering av den stadsgemensamma kön och fördelningen av förskoleplatser.
Förvaltning instämmer som helhet med synpunkterna som framförs i revisionsrapporten och lyfter särskilt några frågor som har betydelse i Hägersten-Liljeholmens stadsdel. En översyn och i vissa fall förtydligande av regelverket önskas.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 17 januari 2011.
Dnr 581-2010-1.2.1
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Eva Fagerhem m.fl. (S), ledamöterna Johan Faxér m.fl. (MP) och Carita Stenbacka Tenezakis (V) anmälde ett särskilt uttalande.
”Revisionskontorets granskning av stadens gemensamma kösystem för förskolan visar tydligt på valfrihetens baksida. Möjligheten att ställa sig i kö till fem olika förskolor har påverkat handläggningstiden negativt. I stadsdelen finns nu 900 barn i kö för att bli överflyttade till en annan förskola. Som en konsekvens av att det på fler förskolor skett en stor omflyttning av barn så har det pedagogiska arbetet försvårats.
Att enskilt drivna förskolor kan välja att stå utanför systemet försvårar planering och överblick över tillgång och efterfrågan av platser för stadsdelsnämnderna.
Stadens köhandläggare menar att möjligheten att välja tre alternativ till förskolor istället för fem skulle förbättra handläggningen betydligt och minska handläggningstiden.
Vi stödjer detta förslag liksom vi anser att samtliga förskolor bör anslutas till stadens gemensamma kösystem.”
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner och översänder tjänsteutlåtandet som svar på remissen till kommunstyrelsen.
Idrottsnämnden har på uppdrag av kommunfullmäktige tagit fram en långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet. Planen beskriver underlag och förutsättningar för planeringen av den framtida idrottsverksamheten i Stockholm och föreslår satsningar i olika anläggningar de kommande åren. Ett antal nya fullstora idrottshallar föreslås också i planen.
Förvaltningen instämmer i vikten av att medborgarna erbjuds goda möjligheter till motion och idrott i olika former samt redovisar sina synpunkter på planen.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 3 februari 2011.
Dnr 499-2010-1.5.1
Ordföranden Abit Dundar m.fl. (FP) och ledamöterna Lars Svärd m.fl. (M) och Jonas Naddebo (C) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.
Ordföranden förklarade överläggningen avslutad.
”1. Förvaltningens förslag till yttrande bifalles.2. Därutöver vill vi framföra följande.
Planen för stadens idrottsverksamhet är mycket intressant som underlag för stadens idrottspolitik. Där framgår till exempel att både barn och vuxna är mer intresserade av friskvårdsanläggningar än för anläggningar för tävlingsidrott.
Idrottspolitiken idag når inte alla ungdomar som behöver motionera. Fler barn i högre socioekonomiska grupper är med i en idrottsförening eller motionerar på egen hand. Vi instämmer därför i tankarna i planen att staden skulle kunna lyfta frågan om särskilda satsningar på ungdomar ur ett klassperspektiv med idrottsrörelsen.
Vi delar förvaltningens uppfattning om vikten av att Aspuddens IP bör vara en av de planer som byggs om till konstgräs inom en snar framtid. Överhuvudtaget uttrycks ett stort behov av konstgräsplaner i flera delar av vårt område.
En annan viktig idrottspolitisk satsning i Hägersten-Liljeholmen är upprustning av Hägerstensbadet, vilket tyvärr inte nämns i planen. Badet är mycket uppskattat och välbesökt men behöver rustas upp och tillsynen behöver utökas.
Då det redan idag råder akut brist på träningslokaliteter inom stadsdelen borde befintliga idrottshallar i dåligt skick som t.ex. Brännkyrkahallen upprustas. Likaså borde idrottsplatsen invid Brännkyrka gymnasium med löpbanor, fotbollsplan och längdhoppsgrop rustas upp. Idrottsplatsen förvaltas antagligen av SISAB och upprustning är förmodligen möjlig genom samverkan med stadsdelsförvaltning.
Att flickor är mindre fysiskt aktiva än pojkar ska mötas med större ansträngningar för att uppmuntra flickors idrott, istället för att ge upp målet om en jämställd idrott. Vi är därför kritiska mot förslaget att måttstocken för jämställda investeringar ska vara 60/40.
Förutom behov av en ny idrottshall finns behov av ytterligare en simhall, utöver Västertorpshallen. Lämplig placering skulle vara i den östra halvan av stadsdelen, i Gröndal, Liljeholmen, Aspudden, Midsommarkransen eller Västberga. Simkunnighet handlar om mer än bara god hälsa, det kan handla om att överleva. Att barn och ungdomar kan öva simning året runt, och att skolorna har lätt att få simhallstider, är kanske till och med mer angeläget än tillgången till en idrottshall.”
Ordföranden Abit Dundar m.fl. (FP), ledamöterna Lars Svärd m.fl. (M) och Jonas Naddebo (C) anmälde ett särskilt uttalande.
”I Hägersten-Liljeholmen byggs det många nya bostäder och det kommer att byggas ännu fler inom en tioårsperiod till exempel vid Lövholmen. Med byggtakten ökar befolkningen i vår stadsdel. Det är naturligtvis glädjande att många nya medborgare vill leva här, men detta ställer också stora krav på staden att planera en bra service utifrån medborgarnas behov. Planeringen av idrott för barn och ungdomar är en av de viktigaste frågorna för nämnden. Alliansen tycker därför att det är viktigt att man utreder behovet av en ny idrottshall inom Hägersten-Liljeholmen.
En annan fråga som har varit viktig för medborgarna i Aspudden är anläggande av en konstgräsplan på Aspuddens IP. Nämnden vill att Aspuddens IP blir konstgräsplan så fort så möjligt.”
1. Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd godkänner och översänder tjänsteutlåtandet som svar på remissen till kommunstyrelsen.
Ordningslagen ger kommunen rätt att föreskriva vad som gäller för upprätthållande av den allmänna ordningen på offentlig plats. I förslaget till ändringar i Allmänna ordningsföreskrifterna föreslås att nya strandbad läggs till, att namnen på några bad ändras för att stämma överens med gängse benämning samt att badplatserna endast namnges på ett ställe i föreskrifterna.
Förvaltningen ser positivt på förslagen men anser att namnet ”Hägerstenshamnen” som föreslås på ett av de nyanlagda baden ändras till ”Örnberget”.
Dnr 11-2011-1.5.1
_____________________
Stadsdelsnämnden har fått ärendet om centralupphandling av vård- och omsorgsboende på remiss. Ärendet innehåller förslag till boenden som ska ingå i den fjärde av de återkommande entreprenadupp-handlingarna samt principer för upphandlingens genomförande och avtalens förvaltande.
Förvaltningen har inget att invända mot förslaget om vilka boenden som ska ingå i upphandlingen, där Axgården inom Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd är ett. Gällande tidplanen för upphandlingen framför förvaltningen att beroende på när tilldelningsbeslut kan fattas, och om detta beslut överprövas eller inte, bör tiden för avtalsstart även kunna ske efter den 1 februari 2012.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 7 januari 2011.
Dnr 562-2010-1.5.1
Ordföranden Abit Dundar m.fl. (FP), ledamöterna Lars Svärd m.fl. (M) och Jonas Naddebo (C) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.
”Att stadsdelsnämnden framför följande som sitt svar på remissen
Vi ställer oss negativa till ytterligare centralupphandling av vård- och omsorgsboenden. Privatiseringen har redan drivits mycket långt i staden. Om den moderatstyrda majoriteten genomför konkurrens-utsättningen fullt ut kommer de kommunala utförarna att vara mycket få, och de äldres frihet att välja kommunal utförare vara minimal.
I Hägersten-Liljeholmen finns idag både privat ägda och kommunalt drivna vård- och omsorgsboenden. I ärendet föreslås att Axgårdens vård- och omsorgsboende ska upphandlas. Genom att fortsätta upphandla släpper staden också ifrån sig stora delar av kontrollen av boendena. Det blir allt svårare att garantera kvaliteten och personalens kompetens, inte heller kan staden övervaka och styra utvecklingen av viktiga delar av äldreomsorgen. Konkurrensutsättningen ökar även personalomsättningen vilket försämrar kontinuiteten för de äldre. När de kommunala alternativen försvinner hamnar staden i en låsningseffekt.
Dessutom anser vi att om det vid något tillfälle skulle finnas skäl att upphandla ska det alltid beslutas lokalt av respektive stadsdelsnämnd och personalen ska alltid kunna lägga egenregianbud. Idag toppstyrs stadens utbud av äldreboenden från kommunstyrelsen och avgörande tilldelningsbeslut lämnas till en tjänsteman. Stadsdelsnämnderna omvandlas från beslutande till förvaltande organ, trots att de har det faktiska ansvaret inför medborgarna. Uppföljningsansvaret blir mycket otydligt när stadsdelsnämnden inte kan säga upp avtalet vid ett allvarligt kontraktsbrott. Därmed försämras även medborgarnas, brukarnas och de anhörigas möjligheter till ansvarsutkrävande när det gäller en verksamhets kvalitet.
Sist men inte minst är vi djupt bekymrade över det faktum att meddelarfriheten för medarbetarna kommer att begränsas när kommunalt driven äldreomsorg går över i privat drift. Vår uppfattning är att stadens upphandlingar inte på något villkor får inskränka de grundlagsskyddade rättigheterna för anställda i kommunalt finansierad verksamhet.”
Stockholms läns landsting har beslutat att genomföra en försöks-verksamhet med sprutbyte för intravenösa missbrukare och har bjudit in Stockholms stad att medverka i försöket. Förvaltningen har fått besvara ett antal frågor från stadsledningskontoret om hur ett sprutbytesprogram skulle kunna genomföras i Stockholm. Förvaltningen framhåller särskilt att det är av största vikt att sprutbytesmottagningarna inte samlokaliseras med befintliga beroendemottagningar.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 20 januari 2011.
Dnr 572-2010-1.5.1
”Vi tycker det är viktigt att möjligheten till sprutbyte snabbt kommer igång, och håller med förvaltningen i dess synpunkter. Vi vill också framföra att det är trist att Stadsledningskontorets frågeställningar fokuserar på, och ibland snarast letar efter, möjliga problem och negativa konsekvenser av sprutbytesverksamheten. Istället borde kontoret se till de hälsovinster som ett sprutbytesprogram skulle medföra för målgruppen. Precis som förvaltningen påpekar är Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet och Folkhälsoinstitutet tydliga med att möjligheten till sprutbyte är bra eftersom det minskar risken för missbrukare att smittas av hepatit och hiv, och att detta är en viktig folkhälsofråga. Även WHO har samma uppfattning. Om Stockholm ska vara en stad i världsklass måste alla invånares hälsa räknas som viktig, också invånare som missbrukar. Det är dags att sluta förhala starten av sprutbytesprogrammet.”
________________________
De förändringar som genomförts de senaste åren i lagstiftning, praxis och rutiner, har medfört ett behov av översyn av stadens riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och SoL till personer med funktionsnedsättning. Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen har därför utarbetat förslag till nya riktlinjer.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget som utarbetats tillsammans med representanter från stadsdelsförvaltningarna. I några avsnitt behövs dock ytterligare förtydliganden, exempelvis om ansvarsfördelningen mellan olika huvudmän och mellan olika enheter inom socialtjänsten.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 18 januari 2011.
Dnr 571-2010-1.5.1
”Det är bra att det klargörs i revideringen av riktlinjerna att syftet är att säkerställa rättssäkerhet och likabehandling i staden. Liksom det är bra att en självklar utgångspunkt är FN konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Vi välkomnar också skrivningarna som möjliggör ledsagning vid exempelvis matinköp eller bankbesök.”
Stadens revisorer har vid en granskning av hanteringen av försöks- och träningslägenheter vid flera stadsdelsnämnder funnit att nuvarande riktlinjer inte ger ett entydigt stöd för handläggningen. Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden har därför gjort ett förslag till förtydligade och utvecklade riktlinjer.
Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget om nya riktlinjer, som förtydligar både handläggning och dokumentation av ärenden om försöks- och träningslägenheter. Vissa avsnitt i riktlinjerna behöver dock utvecklas ytterligare, bland annat de om barnperspektivet.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 27 januari 2011.
Dnr 570-2010-1.5.1
”Vi stöder förvaltningens tjänsteutlåtande som remissyttrande samt tillägger följande.
Rätten till en bostad är en mänsklig rättighet som cirka 3000 hemlösa saknar idag i Stockholms stad. Det är därför välkommet med riktlinjer för att arbetet med försöks- och träningslägenheter ska fungera så bra som möjligt.
Vi vill betona vikten av att ha en dialog med de kvinnor och män som får försöks- och träningslägenheter, så att de får bästa möjliga stöd, uppmuntran och återkoppling. Eftersom en lägenhet betyder mycket så måste kontakten vara tät, för att på ett tidigt stadium fånga upp eventuella problem.
Försöks- och träningslägenheter är en viktig del i arbetet med hemlösa och för att på allvar minska hemlösheten krävs en stadsövergripande samordning samt tillräckligt många hyresrätter med rimliga hyror. Tyvärr har utförsäljningen av allmännyttan drastiskt minskat antalet billiga bra hyresrätter som kunde ha blivit en bostad till en hemlös.”
_______________
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen har gjort en översyn av stadens riktlinjer för handläggning av insatser till vuxna med missbruks- och beroendeproblematik. Riktlinjerna har omarbetats och anpassats till ändrad lagstiftning och andra förändringar inom missbruksområdet samt utökats med ett avsnitt om evidensbaserad praktik. Förvaltningen är positiv till förslaget som redan är förankrat bland dem som arbetar med missbruksfrågor.
Dnr 569-2010-1.5.1
”Vi vill uppmärksamma att riktlinjerna innehåller ett viktigt avsnitt om kvinnor med missbruksproblem, där det tydligt framgår att kvinnliga missbrukare på många sätt är mycket mer utsatta än män med missbruksproblem. Kvinnors specifika behov bör enligt riktlinjerna beaktas vid valet av insatser. För att detta ska vara möjligt krävs att det finns tillräckligt med insatser som är inriktade på kvinnors missbruksproblematik.
Tyvärr är vår erfarenhet att flera verksamheter som är till för kvinnor med missbruk har svårt med beläggningen. Det gäller såväl platser som finns inom socialnämnden som enskilda stadsdelsnämnder. Vår uppfattning är att staden centralt behöver utöka sina insatser för att kvinnors behov av missbruksvård ska tillgodoses.”
___________________
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen har tillsammans med representanter för stadsdelsförvaltningarna omarbetat stadens riktlinjer för handläggning av ärenden inom socialpsykiatrin. Översynen föranleds av förändringar i lagstiftningen, ändrade rutiner för utredning av behov av insatser och stadens nya valfrihetssystem inom socialpsykiatrin. Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget men anser att en del punkter bör ses över ytterligare. Framför allt behöver avsnitten om dokumentation utvecklas och förtydligas.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 19 januari 2011.
Dnr 568-2010-1.5.1
”Vi vill poängtera att om riktlinjerna ska kunna följas krävs bland annat att staden bygger betydligt fler gruppbostäder och servicebostäder för personer med psykiska funktionsnedsättningar än vad som har gjorts de senaste åren.
Förhoppningsvis innebär stadens riktlinjer att stadens interna samverkan mellan barn, ungdom och socialpsykiatri tydliggörs. Eftersom de unga också har kontakter med landstinget krävs att samverkan fungerar även mellan myndigheterna.
Socialstyrelsen har i en nationell granskning kritiserat oklarheter i landstingets ansvar för ungdomar på gränsen mellan BUP-verksamhet och vuxenpsykiatri. Vi utgår från att staden i sina övergripande kontakter med landstinget klargör eventuella oklarheter i Stockholm.”
I budget 2011 betonas vikten av fortsatt utveckling av IT inom de pedagogiska verksamheterna. Kommunstyrelsen fick i uppdrag att fastställa en strategi för det fortsatta IT-arbetet i förskola och skola. För att ge strategin en lokal förankring ska varje nämnd ta fram en handlingsplan.
Förvaltningen anser att det är en ambitiös strategi som omfattar alla delar av verksamheterna, medarbetare, ledning och brukare. Det är positivt att det formuleras en målsättning och strategi för utveckling av IT inom de pedagogiska verksamheterna. Förvaltningen instämmer i vikten av att medarbetare och chefer fortbildas och satsar därför på att förskoleenheternas ledning och medarbetare utbildas inom praktisk IT och mediekompetens.
Ett visst samordningsansvar och stöd från centralt håll i staden efterlyses. Det är också en fördel om vissa strategiska och praktiska frågor hanteras gemensamt och samordnas för hela staden.
Dnr 574-2010-1.5.1
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger enheternas verksamhetsberättelser för 2010 till handlingarna.
Enheternas verksamhetsberättelser för 2010 anmäldes. Enheterna beskriver uppfyllelsen av åtaganden och arbetssätt samt identifierade utvecklingsområden inom verksamheterna. Enheterna bedöms i huvudsak ha uppfyllt sina åtaganden för 2010. Några enheter har dock inte klarat detta inom beslutad budget. En samlad redovisning av verksamheternas resultat finns i nämndens verksamhetsberättelse.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 10 februari 2011.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger ny avdelningsstruktur och ansvarsfördelning för förvaltningsledningen till handlingarna.
Genom ändrade förutsättningar har stadsdelsdirektören beslutat om förändrad avdelningsstruktur och ansvarsfördelning inom förvaltningsledningen i enlighet med av nämnden tidigare beslutad delegation. Beslutet innebär att ansvaret för äldreomsorgen delas mellan beställare och utförare samt vissa förändringar i ansvars-fördelningen av förvaltningsadministrationen. Beslutet gäller från och med 1 april 2011.
Dnr 56-2011-1.1
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger rapporten till handlingarna.
Anmäldes intern uppföljning av vård- och omsorgsboenden
Fruängsgårdens vård- och omsorgsboende
- Axgården, somatisk
- Axgården, demens
Katstanjens vård- och omsorgsboende
- Blåklinten och Stora sidan, somatisk
- Prästkragen och Gullvivan, demens
Anmäldes intern uppföljning av servicehus
- Axelsbergs servicehus
- Fruängsgårdens servicehus
- Trekantens servicehus
Anmäldes intern uppföljning av utförare inom kundvalsmodellen för hemtjänst
- Hägerstens hemtjänst
- Liljeholmens hemtjänst
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från 21 januari 2011.
Dnr 30-2011-1.2.1
Anmäldes extern uppföljning av vård- och omsorgsboende
- Fruängsgårdens B-hus, somatik/demens
- Fruängsgårdens B-hus, gruppboende
- Åsengården
- Höstfibblan
- Nackahemmet, Nacka-koti, korttidsvård
- Nackahemmet, Nacka-koti, gruppboende
- Rosengården, somatisk
- Rosengården, demens
- Rosstorps Äldreboende, sjukhem
- Rosstorps Äldreboende, gruppboende
- Solbacken
Anmäldes extern uppföljning av utförare inom kundvalsmodellen för hemtjänst
- Adlersons Fönsterputs AB
- Attendo Care AB – Söderort
- Hemstyrkan Ekonomisk förening
- Homec Stockholm AB (Nordic Senior Service SB)
- Inblasa Aktiebolag
- Lege Visitten AB - Partnerskap för Vård
- Mälarvård AB – Söderort (Carema Care AB)
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd har tagit del av pensionärsrådets synpunkter och lägger protokollet till handlingarna.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådet 15 februari 2011.
______________________
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd har tagit del av handikapprådets synpunkter och lägger protokollet till handlingarna.
Anmäldes protokoll från handikapprådet 10 februari 2011.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger protokollet till handlingarna.
Anmäldes protokoll från förvaltningsgruppen 8 februari 2011.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna.
Följande skrivelser anmäldes till stadsdelsnämnden:
Synpunkter på förändringar inom Axelsbergs servicehus
Inkom 20 januari 2011, dnr 39-2011-1.2.3Svar från förvaltningen daterat 28 januari 2011
Synpunkter på planförslaget för kv Bjällerkransen i Västertorp
Inkom 2 februari 2011, dnr 63-2011-1.2.3
Översänd för kännedom till stadsbyggnadskontoret och Stiftelsen hotellhem i Stockholm
Svar från Eva Fagerhem (S) daterat 5 februari 2011 biläggs
Ytterligare synpunkter på planförslaget för kv Bjällerkransen i Västertorp
Flera skrivelser med synpunkter på planförslaget har inkommit mellan31 januari och 7 februari 2011, dnr 59-2011-1.2.3
Sannadalsparken
Inkom från bostadsföreningen Rattmuffen 9 februari 2011,
Dnr 72-2011-1.2.3
Dra inte alla över en kam - upprördhet över hur de boende på SHIS framställs
Från boende på SHIS hotellhem, inlämnad på nämndens frågestund 17 februari 2011, dnr 86-2011-1.2.3
Svar på tidigare anmälda skrivelser
Förvaltningens svar daterat 24 januari 2011 på skrivelse från PRO Stockholm anmäldes gällande förberedelser inför vintern – snöröjning i världsklass, dnr 510-2010-3.2
Förvaltningens svar daterat 11 februari 2011 på synpunkter om neddragning av arbetsterapeut- och sjukgymnasttjänster, dnr 75-2011-1.2.3
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger sammanställningen av tjänstemannabeslut till handlingarna.
Anmäldes tjänstemannabeslut fattade enligt delegationsordningen. Dnr 2-2011-1.1
Axelsbergs bibliotek
Eva Fagerhem frågade hur det går med Axelsbergs bibliotek. Förvaltningen hade ingen ny information att redovisa.
Stadsdelsdirektörens information
Riktlinjer om mutor och representation
Maria Mannerholm informerade att riktlinjer om mutor och representation delats ut till nämnden.
Balanslista
Anmäldes balanslista över inkomna skrivelser.
Rapporter som anmäldes för kännedom
- Socialtjänstinspektörernas årsrapport 2010 och planering för 2011Beslut från socialnämndens sammanträde 20 januari 2011
- Rapport om barnfamiljer i Stockholms stad 2010 som saknar stadigvarande bostadBeslut från socialnämndens sammanträde 20 januari 2011
- Brukarundersökningar inom äldreomsorgen 2010
- Information om nominering till Nelson Mandelapriset 2011
1. Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd utser Fruängens ungdomsgård AB, med organisationsnummer 556740-5898, som entreprenör gällande driften av Hägerstens ungdomsgård.
2. Stadsdelsdirektören ges i uppdrag att teckna avtal med Fruängens ungdomsgård AB för tiden 1 juli 2011 till och med 30 juni 2014 med möjlighet till ytterligare förlängning på samma villkor i 2 år.
Inom Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd finns fyra ungdoms-gårdar som drivs på entreprenad efter att de i enlighet med 2007 års aktivitetsplan varit föremål för upphandling. Två av ungdomsgårdarna fick kortare avtalstider av lokalmässiga skäl. Hägerstens ungdomsgård drivs sedan 1 maj 2008 av Fruängens ungdomsgård AB. Avtalet upphör 30 juni 2011 och kan inte förlängas ytterligare. Hägerstens ungdomsgård, tidigare Storsvängens ungdomsgård, har fått nya lokaler. Nämnden beslutade 28 oktober 2010 att ge stadsdels-direktören i uppdrag att genomföra en upphandling samt godkände förvaltningens förslag till förfrågningsunderlag. Vid anbudstidens utgång hade tre anbud inkommit. I detta ärende lämnas förslag på tilldelningsbeslut.
Dnr 380-2010-2.2.2
Vice ordföranden Eva Fagerhem m.fl. (S), ledamöterna Johan Faxér m.fl. (MP) och Carita Stenbacka Tenezakis (V) anmälde att de inte deltar i beslutet.
Ordföranden fann att nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
1. Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd utser Djur & Kul i Stockholm AB, med organisationsnummer 556591-1367, som entreprenör gällande driften av Aspuddens parklek med djurinriktning.
2. Stadsdelsdirektören ges i uppdrag att teckna avtal med Djur & Kul i Stockholm AB för tiden 1 oktober 2011 till och med 30 september 2014 med möjlighet till ytterligare förlängning på samma villkor i två år.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd har sedan 1 oktober 2005 ett avtal med Djur & Kul i Stockholm AB gällande entreprenaddrift av Aspuddens parklek med djurinriktning. Avtalet upphör 30 september 2011. Nämnden beslutade 25 november 2010 att ge stadsdels-direktören i uppdrag att genomföra en upphandling samt godkände förvaltningens förslag till förfrågningsunderlag. Vid anbudstidens utgång hade ett anbud inkommit. I detta ärende lämnas förslag på tilldelningsbeslut.
Dnr 397-2010-2.2.2
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd lägger protokollen till handlingarna.
Anmäldes protokoll från sociala delegationen 19 januari, 28 januari och 9 februari 2011.