Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-04-22
Vasaparkens upprustning
Bodil Hammarberg, projektledare vid gatu- och fastighetskontoret, informerade om förslag till utformning av lekparksdelen i Vasaparken och om vilka material som kan bli aktuella att använda.
Göran Gahm, regionchef vid gatu- och fastighetskontoret, redovisade olika förslag på placering av isbanan samt ungefärlig tidsplan för hela upprustningen.
Flera av nämndens ledamöter samt representanter för allmänheten ställde frågor och lämnade synpunkter på förslagen.
Frågor från allmänhetenStrömma Kanals vd framförde synpunkter med anledning av en kraftig höjning av upplåtelseavgiften som företaget drabbats av i sin biljett/informationskiosk vid Gustav Adolfs torg. Avgiften kommer att omöjliggöra sightseeing och turistinformation under lågsäsong oktober-april. Moderaterna överlämnar en skrivelse med anledning av avgiftshöjningen.
Medborgarförslagsställaren Pia-Kristina Svenhard informerade om tankar och idéer med anledning av förslaget att starta Astrid Lindgrenmuseum i Länsmuseets gamla lokaler. Hon överlämnade även material om Sabbatsbergsområdet med de gamla fattighusen.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 29 april 2004.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 25 mars 2004 justerats den 1 april 2004.
Diarienummer 399-246/2004Ett förslag från Pia-Kristina Svenhard om att skapa ett Astrid Lindgren museum i ett av de gamla fattighusen på Sabbatsbergsområdet anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 304-100/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 mars 2004, med anledning av en skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) och ersättaren Håkan Olander (s) angående samråd med boende om Vanadisbadets framtid, återupptogs till behandling.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Ärendet bordläggs.
Diarienummer 400-43/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 11 mars 2004, med anledning av ett medborgarförslag om öppen förskola på Norrmalm, återupptogs till behandling.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det samt till majoritetens förslag vad avser punkt 2.
BeslutOrdföranden Jan Valeskog (s) ställde sitt yrkande vad avser punkt 2 mot folkpartiets yrkande och fann majoritet för sitt förslag.
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde därefter majoritetens yrkande mot folkpartiets respektive moderaternas och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkande och fann att stadsdelsnämnden beslutat följande:
ReservationerVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att träffa överenskommelse med Östermalms och Kungsholmens stadsdelsförvaltningar som möjliggör för Norrmalmsbor att besöka deras öppna förskolor.2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Öppen förskola är en viktig träffpunkt för småbarnsföräldrar. Dock behöver inte driften skötas av förvaltningen, utan tvärt om kan med fördel någon av de många föreningarna på Norrmalm kunna driva en öppen förskola. Oavsett detta borde förvaltningen informera föräldrar om den öppna förskoleverksamheten som redan idag bedrivs i privat regi, främst av Svenska Kyrkan, i stadsdelen.
Diarienummer 502-192/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 24 mars 2004, med anledning av två remisser från kommunstyrelsen angående ny resursfördelningsmodell för ekonomiskt bistånd, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m fl (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m fl (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade att stadsdelsnämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Remisen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
ReservationVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Särskilt uttalande Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande med följande lydelse:
Ny resursfördelning får katastrofala följder för barnen på Norrmalm ! Vänstermajoriteten med socialdemokraterna i spetsen presenterar nu ett nytt förslag till omfördelning av pengar mellan stadsdelarna. För Norrmalms del innebär de olika förslagen en katastrof och en ekonomisk kalldusch. I tre fall av fyra är vi förlorare. Särskilt drabbas våra barn genom kraftiga resursminskningar till barnomsorgen och skolan. Men även äldreomsorgen och det ekonomiska biståndet kommer att försämras med den nya omfördelningen.
Detta strider med stor sannolikhet mot likställdhetsprincipen som stadgas i Kommunallagen. I lagens andra kapitel, andra paragrafen fastställs att "kommuner skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat". Detta är en grundläggande princip som förvägrar kommunen rätten att särskilja mellan stadens invånare oavsett om det gäller en positiv eller negativ åtgärd. Lika lite som någon har rätt till en bättre behandling, högre bidrag eller lägre skatt, skall vi Norrmalmsbor inte behöva drabbas av väsentligt sämre service än övriga invånare i Stockholms stad.
Vi borgerliga partier protesterar kraftfullt mot dessa försämringar som socialisterna nu driver igenom i Norrmalm. Vi förstår inte hur de lokala majoritetsföreträdarna med gott samvete kan fatta beslut om att försämra så drastiskt för våra invånare, främst mot våra barn – framförallt de barn som har behov av särskilt stöd – detta är precis tvärtemot de löften som utställdes i valet.
I stadsdelsnämnden väljer vi dock att lämna remissvaren om den ändrade resursfördelningen utan eget ställningstagande. Vi kommer senare att presentera egna alternativ i kommunstyrelsen när vi får överblick över hur alla dessa omfördelningar slår i staden som helhet. Det hindrar oss dock inte från att vara starkt kritiska till majoritetens fientlighet mot Norrmalm !
Diarienummer 300-189/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 31 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående fördelning av medel för stadsdelsnämndernas stadsmiljöverksamhet, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
ReservationVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation med följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 1. Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet utan eget ställningstagande.2. Stadsdelsnämnden anför följande:Det är väldigt bra att stadsdelen föreslås få ökad ersättning för städning. Det är något vi länge har krävt. Tyvärr avslog kommunstyrelsen vår begäran, men vi hoppas att stadsdelen denna gång lyckas få ökade resurser. Vi vill dock påpeka att det inte alls är säkert att det nya förslaget verkligen täcker de kostnader stadsdelen har för städning. Trycket på stadsdelen, i form av många besökare dygnet runt, och medborgarnas ökade krav på ren och snygg stad, kan leda till ökade städkostnader framöver.Om kostnaden kan sänkas genom att städningen upphandlas centralt och/eller sköts centralt, är det värt att ändra ansvarsförhållandena. Det är också angeläget att någon form av extra tilldelning görs även till Cityområdet, precis som idag sker för Gamla stan, något som förvaltningen lyfter fram.
Det är även viktigt att fortsätta samarbetet med stadsdelens näringsidkare för att med gemensamma krafter hålla stadsdelen städad. Det är olyckligt att den rödgröna majoriteten flörtar med klottrare. Såväl klotter som all annan form av skadegörelse ska bekämpas snabbt och effektivt.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 504-190/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 6 april 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående nytt resursfördelningssystem inom äldreomsorgen, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m. fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
1. Stadsdelsförvaltningens yttrande godkänns i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Då äldreomsorgen i framtiden alltmer kommer att utföras i hemmen är uppgiften om andelen bostäder som är dåligt anpassade för äldre en viktig uppgift i fördelningsnyckeln. Detta kriterium ingår ej i förslaget till fördelningsnyckel.
Många äldre riskerar att behöva ökat bistånd då de ej kan ta sig ut ur bostaden vid t.ex. avsaknad av hiss. Bistånd kommer att behövas för de äldre som skall nedför/uppför trapporna, där hiss saknas, för att göra ett läkar/tandläkarbesök, få en promenad eller dylikt.
Därför bör uppgifterna om hur många bostäder som är dåligt anpassade för äldre med bl.a. avsaknad av hiss ingå i fördelningsmodellen.
1. Överlämnar ärendet utan eget ställningstagande2. Därutöver anföra följande: Stadsdelsnämnden prognosticerar redan idag för ett mycket stort underskott inom område äldreomsorg. Det är därför inte rimligt att Norrmalm vid ett ändrat fördelningssystem drabbas av ett ännu större underskott.
Ny resursfördelning får katastrofala följder för barnen på Norrmalm !Vänstermajoriteten med socialdemokraterna i spetsen presenterar nu ett nytt förslag till omfördelning av pengar mellan stadsdelarna. För Norrmalms del innebär de olika förslagen en katastrof och en ekonomisk kalldusch. I tre fall av fyra är vi förlorare. Särskilt drabbas våra barn genom kraftiga resursminskningar till barnomsorgen och skolan. Men även äldreomsorgen och det ekonomiska biståndet kommer att försämras med den nya omfördelningen.
Diarienummer 499-179/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 5 april 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående nytt resursfördelningssystem för förskola, grundskola, barn med behov av särskilt stöd samt verksamhet för barn och ungdom, förelåg.
1. Förvaltningens förslag till yttrande godkänns i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:Vi anser att det är principiellt riktigt att den sociala faktorn, d.v.s. den socioekonomiska strukturen i stadsdelarna, har en stor betydelse i resursfördelningssystemet. Detta förslag har som vi kan uppfatta det, inte gjort detta på ett rimligt sätt.
Fyra punkter vill nämnden framhålla som inkonsekventa.
1/ Norrmalm har 40% av elever från andra stadsdelar eller andra kommuner medan den socioekonomiska strukturen enligt uppgift främst bygger på den som gäller för Norrmalm. Av eleverna utanför Norrmalm är ca 10% från andra kommuner. Många av dessa barn har särskilda behov som det helt eller delvis inte tas hänsyn till.
2/ Antalet barn och andelen barn o stadsdelsnämndens verksamhet måste vara en del i viktningen. Att Norrmalm får lika mycket ersättning i tilläggsbelopp som Östermalm fast Norrmalm har 1000 fler elever är orimligt. Det tyder på ett systemfel i metoden till fördelningssystem.
3/ Hänsyn tas inte till de särskilt höga kostnader som innerstadsskolorna har för de s.k. Palatsskolorna. Dessa har stora utrymmen som inte alls går, eller är svåra att utnyttja. Idag måste stadsdelen skjuta till flera miljoner kronor till hyreskostnader, de flesta andra stadsdelar behöver inte göra detta. Förestående förändringar av hyresersättningen kan dessutom innebära ytterligare minskning av ersättningen till dessa s.k. Palatsskolor.
4/ Förslaget till resursfördelningssystemet tar för lite hänsyn till de individuella svårigheterna barn kan ha oavsett familjens ekonomi och föräldrarnas utbildningsnivå. Det gäller till exempel inlärningssvårigheter och neuro-psykiatriska funktionshinder. Som förvaltningen beskriver har Norrmalm ett relativt stort antal barn med neuropsykiatriska diagnoser.
Det är viktigt att en förändring av resursfördelningssystemet, som vi stöder, grundar sig på verkliga förhållanden i stadsdelarna och också tar hänsyn till unika omständigheter eller speciella problem som råder i stadsdelarna.
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:1. Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet utan eget ställningstagande
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:Detta är ett dråpslag mot barnen på Norrmalm – 28 % av resurserna försvinner om förslaget blir verklighet. Den största besparingen görs på grundskolan, och vi undrar hur stora klasserna då tvingas bli – 37-38 barn i lågstadiet ? Detta drabbar särskilt de barn som har behov av särskilt stöd. Den nya majoriteten har gjort valsvek till sin specialitet, men frågan är om detta inte tar priset. Varför anser ni i majoriteten inte barnen på Norrmalm lika mycket värda som barnen i resten av staden ?
Stadsdelsnämnden prognosticerar redan idag för ett underskott inom detta område. Det är därför inte rimligt att stadsdelen vid ett ändrat fördelningssystem drabbas av ett ännu större underskott. Det är inte heller rimligt att Norrmalms anslag till förskola, grundskola, barn med behov av särskilt stöd etc, som redan idag är betydligt mindre än nästan alla andra stadsdelar i staden, skall missgynnas på detta sätt. Barn och ungdomar i Norrmalm behöver också bra verksamheter. Det kan inte vara rimligt att de skall straffas för att de råkar bo på Norrmalm, i innerstaden.
Särskilt uttalandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande med följande lydelse:
Ny resursfördelning får katastrofala följder för barnen på Norrmalm !
Vänstermajoriteten med socialdemokraterna i spetsen presenterar nu ett nytt förslag till omfördelning av pengar mellan stadsdelarna. För Norrmalms del innebär de olika förslagen en katastrof och en ekonomisk kalldusch. I tre fall av fyra är vi förlorare. Särskilt drabbas våra barn genom kraftiga resursminskningar till barnomsorgen och skolan. Men även äldreomsorgen och det ekonomiska biståndet kommer att försämras med den nya omfördelningen.
Diarienummer 505-85/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 22 mars 2004, med anledning av en remiss från revisionskontoret angående ej verkställda beslut och domar inom omsorgen om funktionshindrade, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Diarienummer 299-178/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 23 mars 2004, med anledning av en remiss från revisionskontoret angående stadens arbete för att trygga personalförsörjningen främst inom äldreomsorg och förskola, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
ReservationVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:1. Stadsdelsnämnden ställer sig i huvudsak bakom tjänsteutlåtandet.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Personalförsörjningen är en av de viktigaste framtidsfrågorna för staden. Det är därför angeläget att den verksamhet staden finansierar är attraktiv som arbetsplats. En annan viktig aspekt för detta är att det finns en mångfald av arbetsgivare, både för att ge personalen en valfrihet men även för att få fram kreativa idéer. Det är också viktigt att vi har klart för oss den övergripande prioriteringen. Vi måste satsa våra pengar på kärnverksamheterna för att ha råd att driva dem på ett sätt som ger medborgarna god service och också gör att vi har råd att vara en bra arbetsgivare. Till sist vill vi framföra att utöver den övriga kritik som har funnits mot kompetensfonden, ymnighetshornet, finns problem med att en omfattande projektfinansiering lätt blir att projekten saknar långsiktighet.
Diarienummer 302-220/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 april 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för Kungliga Trädgården 7, förelåg.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v) ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det.
ReservationLedamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde en reservation med följande lydelse:
1.Förvaltningens förslag till beslut avslås i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:"Sverigehuset" har under lång varit ett attraktivt center för turism och evenemang för såväl stockholmare som besökare. Med information, utställning och försäljning av frilufts-, kulturevenemang o dyl i bottenplanet och bl a festvåning högst upp har den fyllt ett stort behov av utbudsvariation för allmänheten.Detaljplanen anger också att byggnaden skall ha allmänt ändamål; att kommersialisera detta till kontors- och handelsändamål vore tvärtemot våra intentioner att inte öka kontoriseringen av innerstaden.Ytterligare en restaurang i markplanet i den långa raden av restauranger -speciellt som man just bygger stora försäljningspaviljonger på motsatta sidan vid Kungsträdgårdsgatan vore också helt fel. Restaurangbranschen är redan överetablerad på allmänutrymmets bekostnad.
Kungsträdgården har varit tillgänglig för allmänheten sen 1700-talet. Huset har stora kulturhistoriska kvalitéer. Det är av vikt att bl.a. Siri Derkerts väggrelief och pelargången med trappan får behålla sin utformning och samband med trädallén som tidigare. Att bygga in detta vore ett helgerån.
Vi instämmer därför i förvaltningens remissynpunkter vad gäller betydelsen av att ge huset ett ordentligt kulturskydd i detaljplanen. Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 302-279/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 13 april 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för kvarteret Träsket, förelåg.
Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade med instämmande av ledamoten Hans Enroth (v) ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till det. BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:Återigen ett ärende där detaljplanen föreslås ändras från allmänning till kontorsändamål. Det strider mot våra intentioner om att inte utöka kontorsytorna i innerstaden. Dessutom skulle detta bli en speciell tillämpning av den nya "tredimensionella" fastighetsbildningen som närmast avsåg att möjliggöra bostadsbyggande i kontorshus…I det här fallet finns en förbindelselänk under Tunnelgatan mellan två fastigheter. Tunnelgatan är allmänning. Fastighetsägaren vill få detaljplanen ändrad från allmän plats till kontor (kvartersmark), för att göra en enda stor fastighet av de två, plus den allmänna gatumarken, två meter under jord.
Det är stor risk att sådana fastighetsbildningar skulle komma att blockera allmän marks alternativa användning för framtiden.Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 302-224/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 13 april 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående tillägg till gällande detaljplaner med anledning av Citybanan, förelåg.
Diarienummer 399-295/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 april 2004, angående fortsatt utbyggnad av förskoleverksamheten, förelåg.
Särskilt uttalandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:Det är glädjande att fler förskoleplatser nu tillkommer. Antalet förskoleplatser måste öka så att efterfrågan kan mötas. Vi tycker också, som framförts i flera andra ärenden, att det är rimligt att föräldrar som inte för förskoleplats inom tre månader får kompensation motsvarande barnomsorgsschablonen.
Diarienummer 310-28/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 31 mars 2004, angående åtgärder som stöd för att öka antalet bilpooler i innerstaden, förelåg.
Diarienummer 407-251/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 7 april 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) , förelåg.
Skrivelsen besvaras ned stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 400-57/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 mars 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående att låta privata förskolor höja kvaliteten på kommunala förskolor, förelåg.
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 504-133/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 5 april 2004, med anledning av ett medborgarförslag om att anlita Ersta sjukhus och hospice för vård i livets slutskede, förelåg.
Diarienummer 309-211/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 5 april 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Mera, förelåg.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m. fl. (m) yrkade bifall till ansökan om serveringstillstånd till klockan 05.00.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 inomhus för allmänheten avstyrks.
ReservationLedamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.
Diarienummer 011-274/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 3 mars 2004, angående reviderad plan för säkerhetsarbetet inom Norrmalms stadsdelsförvaltning, förelåg.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande: Reviderad plan för säkerhetsarbetet inom Norrmalms stadsdelsförvaltning godkänns.
Diarienummer 102-280/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den april 2004, med ekonomisk månads-uppföljning för mars 2004, förelåg.
Beslut Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för mars 2004 godkänns.
Diarienummer 309-305/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 14 april 2004, med hemställan till kommunfullmäktige om förbud mot alkoholförtäring i parken i korsningen Surbrunnsgatan –Roslagsgatan, förelåg.
Av avdelningschefen Yngve Lindström fattade beslut om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Anmälan godkänns.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 1 april 2004 anmäldes.
Beslut Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Protokoll fört vid lokala pensionärsrådets sammanträde den 19 april 2004 anmäldes.
Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Beslut Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ylva Tengblad informerade vidare om en inbjudan från Östermalms stadsdelsnämnd till ett seminarium den 5 maj om psykiatriverksamheterna i norra Stockholm.
Ylva Tengblad informerade även om en inbjudan från Stockholms läns landsting till alkoholkonferens den 29 april.
Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen
Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen.
Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen.
Ärendet sekretessbelagtenligt 6 kap 2 § sekretesslagen.
Ärrrendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen.