Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-06-21

Sammanträde 2011-06-21

Datum
Klockan
18:00
Plats
Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.

Tema: Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl presenterar några av förvaltningens viktiga Läs mer...ste resultat det senaste året.

Sammanträdet inleds med en frågestund för allmänheten.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Beslutsärenden

3 Sammanslagning av den socialpsykiatriska verksamheten på träfflokalerna Balder och Lotsen

DNR: 1.2.5.-334/2011

Balder är en träfflokal som drivs av Norrmalms stadsdelsnämnd. Den riktar
sig främst till personer med psykiska funktionsnedsättningar, men är öppen
för alla. Balder har de senaste åren vid ett flertal tillfällen varit föremål för diskussioner om nedläggning, med anledning av antalet besökare i förhållande till kostnaderna för att driva verksamheten.

Förvaltningen föreslår att träfflokalen Balder fr.o.m. 1 oktober slås ihop med träfflokalen Lotsen på Östermalm, för att kunna behålla och samtidigt utveckla verksamheten. Den nya verksamheten föreslås hålla till i Balders nuvarande lokaler på Norrtullsgatan 14.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

4 Redovisning av beviljade statliga medel för utveckling av insatser inom vård och omsorg om äldre

DNR: 1.2.1.-316/2011

Regeringen har sedan år 2007 avsatt medel till kommuner och landsting för
att stimulera utvecklingen av insatser inom vård och omsorg om äldre. Syftet
med stimulansmedlen är att höja kvaliteten i verksamheterna.

Socialstyrelsen, som svarar för fördelning av medlen, har begärt att genom protokollsutdrag få veta att berörda nämnder informerats om hur beviljade
medel används.

Handläggare: projektledare Ann-Christine Lund, 508 09 277

5 Deltagande i stadens kvalitetsutmärkelse år 2011

DNR: 1.2.1.-244/2011

Stockholms stad har sedan 1994 årligen anordnat en form av tävling inom
olika verksamhetsområden och delat ut den s.k. kvalitetsutmärkelsen.
Alla kommunalt och enskilt drivna verksamheter som finansieras av staden
är välkomna att delta. Kvalitetsutmärkelsen ska vara en stimulans och uppmuntran i arbetet med kvalitetsutveckling och samtidigt ge staden
möjlighet att lyfta fram goda förebilder.

Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner att följande verksamheter
deltar i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse år 2011: Karlbergs förskolor, Sabbatsbergs förskolor, beställarenheten äldreomsorg, Norrmalms dagliga verksamhet, Sabbatsbergsbyn.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

6 Inrättande av tillfällig förskolepaviljong i Sabbatsbergsområdet- inriktnings- och genomförandeärende

DNR: 2.6.-355/2011

För att klara av att uppfylla barnomsorgsgarantin under första kvartalet 2012 behöver en tillfällig förskolepaviljong sättas upp. Behovet av förskoleplatser
är stort inom Sabbatsbergsområdet och förvaltningen föreslår att en tillfällig paviljongförskola med plats för 75 barn uppförs i området. Verksamheten bedöms kunna starta i månadsskiftet januari/februari 2012. Förvaltningen kommer att söka ett tillfälligt bygglov för fem år hos stadsbyggnadskontoret.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
fastighetsintendent Ann-Christine Eggert, tfn:08-508 09 063

7 Nya bestämmelser i socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade om anmälningsskyldighet enligt Lex Sarah

DNR: 1.1.-333/2011

Den 1 juli 2011 införs nya bestämmelser i socialtjänstlagen (SoL) och lagen
om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) när det gäller anmälan om missförhållanden, s.k. Lex Sarah-anmälningar. De nya bestämmelserna gäller för all verksamhet inom socialtjänsten, inklusive familjerättslig verksamhet samt verksamheter enligt lagen med särskilda bestämmelser
om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Bestämmelserna gäller även för den verksamhet som bedrivs vid Statens Institutionsstyrelse (SiS).

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 Ändringar i delegationsbestämmelserna på grund av ny lagstiftning

DNR: 1.1.-310/2011

Den 1 januari i år trädde en ny alkohollag i kraft. Den nya lagen innebär att
de bestämmelser som reglerar nämndens tillsynsansvar för folkölsförsäljning återfinns i andra lagrum. Den 1 juli införs en ny skollag, som bl.a. innebär att de åtgärder mot kränkande behandling av barn och elever som huvudmannen är skyldig att vidta nu regleras i skollagen. Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever har upphört och skyldigheten att upprätta en s.k. likabehandlingsplan har förts över till diskrimineringslagen.

Förvaltningen föreslår att delegationsbestämmelserna ändras i enlighet med gällande lagstiftning och den nya skollagen.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

Svar på remisser

9 Förbättrad situation för hemlösa i Stockholm - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-146/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Annika Ödebrink (S) med förslag på olika åtgärder för att förbättra situationen för stadens hemlösa.

Förvaltningen är tveksam till förslaget om att försökslägenheter ska inkluderas
i alla nya detaljplaner och stödjer inte förslaget om att införa personliga ombud
för hemlösa. Förvaltningen anser dock att de kommunala bostadsbolagen ska kunna acceptera försörjningsstöd som inkomst vid ansökan om bostad och delar Annika Ödebrinks uppfattning att tidigare betalningsanmärkningar inte ska behöva innebära att man för evigt står utanför bostadsmarknaden.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

10 Sandlådor för halkbekämpning - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.3.-215/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Åke Askensten m.fl. (MP). I motionen förelås att trafik- och renhållningsnämnden ska få i uppdrag att placera ett stort antal sandlådor i ett par stadsdelar där halkolyckor är speciellt vanliga, så att boende i stadsdelen ska kunna hjälpa till med att sanda.

Förvaltningen framhåller att det redan idag finns ett stort antal sandlådor utplacerade i stadsdelarna. På t.ex. Norrmalm finns ca 90 sandlådor och förvaltningen anser inte att det finns behov av fler sandlådor i stadsmiljön. Förvaltningen ställer sig däremot positiv till att fler ur allmänheten använder dessa sandlådor och att en bättre uppföljning av nyttjandet sker.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032, samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte Tempel, tfn: 508 09 245

11 Inrättande av offentliga ateljéer och ytor för gatukonst - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.3.-218/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Tomas Rudin (S) och Maria Östberg Svanelind (S) om inrättande av offentliga ateljéer och ytor för gatukonst. I motionen framhålls gatukonsten bidrar till att göra staden spännande och spontan, men att den krockar med stadens olika regelverk .

Förvaltningen ser positivt på strävan att stimulera olika konstyttringar i staden, men ser en motsättning i att tillhandahålla särskilda utrymmen för gatukonsten, då den till stor del bygger på att vara oväntad. Det finns flera exempel på privata och offentliga initiativ som tagit vara på gatukonstens spontanitet och kreativitet. Förvaltningen välkomnar fler gatukonstprojekt i samarbete med staden.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte Tempel, tfn: 508 09 245

12 Bygglov för uppförande av vattenkiosk i Centralbadets trädgård - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.3.-314/2011

AB Stockholms Brunnsbod, Torbjörn Lundberg, har ansökt om tillfälligt bygglov
för vattenkiosk på Centralbadets gård. År 1904, i samband med att badet färdigställdes, uppfördes en vattenkiosk på gården där badgästerna kunde dricka brunn. Den ursprungliga kiosken har rivits men det har inte gått att få fram några uppgifter om när detta skedde. År 2004 uppfördes en ny vattenkiosk men den har aldrig använts för någon verksamhet, och börjar förfalla. Den sökande har inte uppgivit om eller vad kiosken ska användas till.

Centralbadets gård har ett högt besökstryck och är kulturhistoriskt värdefull. Den får enligt skyddsbestämmelser i gällande detaljplan inte bebyggas och ska vårdas så att dess värde inte minskar. Förvaltningen anser att det är viktigt att gården är långsiktigt hållbar, och att förutsättningarna för det blir bättre om vattenkiosken tas bort.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: avdelningschef Britt Mattsson, tfn 508 09 330

Anmälningsärenden

13 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

14 Protokoll från Norrmalms handikappråd

15 Verksamhetsuppföljning vid Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende

DNR: 1.2.1.-295/2011

Stadsdelsförvaltningen har nu genomfört en uppföljning av verksamheten vid Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende. Uppföljningsrapporten och en sammanställning av de brister som ska åtgärdas bifogas. Förvaltningens samlade bedömning är att de äldre erbjuds vård och omsorg av mycket god kvalitet. Förvaltningen kommer att följa upp att Stockholms äldreboende AB vidtar åtgärder för att rätta till de brister som konstaterats i samband med uppföljningen.

Handläggare: verksamhetscontroller Katarina Jonsson, tfn 508 09 527

16 Ekonomisk månadsuppföljning för maj med årsprognos för 2011

DNR: 1.2.1.-354/2011

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. maj 2011 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott
om 1,0 mnkr efter resultatdispositioner.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077

17 Upphandlingsrapport/tilldelningsbeslut gällande utförandet av personlig assistans

DNR: 2.2.2.-138/2011

Stadsdelsnämnden beslutade den 17 mars 2011 att godkänna stadsdelsförvaltningens förslag till förfrågningsunderlag för rubricerade upphandling. Vidare uppdrog nämnden åt stadsdelsdirektören att på nämndens vägnar
anta och teckna avtal med vinnande anbudsgivare, att under avtalstiden besluta om och göra smärre justeringar i avtalet samt att svara för uppföljning av avtalet. Slutligen uppdrog nämnden åt stadsdelsförvaltningen att återkomma till nämnden med en redovisning av genomförd upphandling.

I detta ärende redovisas den genomförda upphandlingen i form av en rapport avseende upphandlingen, med bilagor utgörande tilldelningsbeslut och beskrivning av utvärderingen samt protokoll från MBL-förhandling.

Handläggare: avdelningschef Siw Lideståhl, tfn 508 09 312

18 Inkomna/upprättade handlingar

19 Beslut fattade enligt delegation

20 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

Slutet sammanträde

21 Gemensam upphandling av insatser för barn, ungdomar och familjer

DNR: 2.2.1.-307/2011

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

22 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (161 kb)

§1 Tema

Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl presenterade några av förvaltningens viktigaste resultat det senaste året.

Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare undrade över förvaltningens roll i den pågående upphandlingen av vård- och omsorgsboenden, däribland Vasen. Avdelningschefen Annette Luengo redogjorde kort för förvaltningens deltagande i referensgruppen.

Mötesdeltagaren hälsade från flera anhöriga till tidigare boenden på Vasen att de är oerhört nöjda med boendet i Sabbatsbergsbyn, dit de flyttat, och instämmer i förvalt-ningens bedömning i ärende 15 om verksamhetsuppföljningen för Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende.

En annan mötesdeltagare tog upp frågan om sammanslagningen av verksamheterna Balder och Lotsen. Han undrade om brukarna får information om att verksamheterna finns? Han ansåg att brukarna på Balder och Lotsen inte har fått sina rättigheter tillgodosedda vad gäller bl.a. tillgång till sjukvård och vårdplanering. Han hänvisade även till kommunfullmäktigebeslut om att det ska finnas minst en lokal per stadsdel för socialpsykiatrisk stödverksamhet. Ordföranden Hanna Broberg (M) hänvisade till landstingets uppdrag att tillhandahålla vårdplanering och sjukvård och att stadsdels-nämnderna har även som uppdrag att samverka kring verksamheter som annars kan bli både kostsamma och begränsade i sitt utbud och inte minst begränsade öppettider.

Louise Lindström, ordförande i Norrmalms handikappråd, tackade stadsdelsnämnden och förvaltningen för gott samarbete under den gångna terminen och inbjöd till tillgänglighetsvandring i höst, preliminärt den 5 september, och informationsmöte på Tulegatan den 13 oktober.

För övrigt tog Louise Lindström upp valda delar ur handikapprådets protokoll och kommenterade att tjänsteutlåtandet från exploateringskontoret saknade ordet ”tillgänglighet” i sin redogörelse för planerna för gestaltningen av Odenplan. Hon påtalade även tillgänglighetsproblemen som uppstått på kajen nedanför Nationalmuseet eftersom det pågår renoveringsarbete där under sommaren.

Ytterligare en mötesdeltagare tog upp den aktuella frågan om barnfattigdom och ungdomars drogmissbruk.

______________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 29 juni 2011.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 maj 2011 justerats den 25 maj.

_____________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse om framtid för personliga ombud i Stockholms stad.

Dagordningen fastställdes.

___________________________

§4 Sammanslagning av den socialpsykiatriska verksamheten på träfflokalerna Balder och Lotsen

Diarienummer 1.2.5.-334/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Sammanslagningen av verksamheterna vid träfflokalerna Balder och

Lotsen godkänns i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Shadi Larsson (MP), tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP), vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade
sig mot beslutet.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 juni 2011.

Balder är en träfflokal som drivs av Norrmalms stadsdelsnämnd. Den riktar sig främst till personer med psykiska funktionsnedsättningar, men är öppen för alla. Balder har de senaste åren vid ett flertal tillfällen varit föremål för diskussioner om nedläggning, med anledning av antalet besökare i förhållande till kostnaderna för att driva verksamheten.

Förvaltningen föreslår att träfflokalen Balder fr.o.m. 1 oktober slås ihop med träfflokalen Lotsen på Östermalm, för att kunna behålla och samtidigt utveckla verksamheten. Den nya verksamheten föreslås hålla till i Balders nuvarande lokaler på Norrtullsgatan 14.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade, med instämmande av vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Shadi Larsson (MP), tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) och vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Avslå förvaltningens förslag.

2. Både Balder och Lotsen ska vara egna verksamheter i respektive stadsdel.

Att psykiskt funktionshindrade från Östermalm skall trängas ihop med Norrmalms är inte en bra lösning. Vi upplever detta som en ren nedskärning av verksamheterna. Verksamheten skall ha en bra kvalitet och vara nära där man bor. Vi tror också att lokalen blir för trång för alla. Flyttar man verksamheten så förlorar man besök.

På Östermalm torde det finnas många personer som mer eller mindre behöver besöka Lotsen. Att besöksantalet sjunkit under senare år kan bero på att stadsdelsnämndsinformation inte har nått de som behöver besöka verksamheten.

Balder och Lotsen är träfflokaler som behövs och ska finnas kvar.

Om Lotsen stänger finns det risk att flera förlorar sin möjlighet till någon aktivitet och att ohälsan hos dessa ökar ytterligare. Sjukhusvård kostar mycket mer. Balders besökare behöver tryggheten att vara kvar i sina lokaler.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Avslå förvaltningens förslag till beslut.

2. Därutöver anföra:

Som framgår av tjänsteutlåtandet har träfflokalen Balder vid ett flertal tillfällen diskuterats i stadsdelsnämnden.

Nu har stadsdelsförvaltningen föreslagit att slå samman träfflokalerna Balder på Norrmalm och Lotsen på Östermalm. Detta anser Vänsterpartiet vara fel. Besökarna med psykiatriska funktionshinder på Lotsen behöver den trygghet som en känd vistelselokal ger och Balders besökare behöver sin kända personal och sina invanda rutiner. Dessutom har erfarenheter från Södermalm visat att brukarna inte följer med till geografiskt avlägsna nya lokaler.

Av tjänsteutlåtandet framgår att Norrmalms stadsdel kommer att spara 400 tkr per år genom sammanslagningen. Det är anmärkningsvärt att föreslå en sådan besparing när det gäller verksamhet för personer som av olika skäl inte haft samma förutsättningar i livet som andra.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Mot bakgrund av den föreslagna sammanslagningen av två verksamheter till en, vill vi anföra följande:

-Är befintliga lokaler stora nog och lämpliga att bedriva en utökad ev. fördubblad verksamhet i?

-Hur ställer sig brukarna från Östermalm till att en flytt av verksamheten sker?

Hur ser man på eventuella svårigheter för brukarna att kunna resa till Norrmalm och börja om med ny personal och nya brukare? Personer med psykiska funktionsnedsättningar kan ibland känna rädsla för förändringar av större art. Här kan finnas risk för att man genom den föreslagna sammanslagningen ökar på utanförskapet och att det i praktiken blir så att man inte vågar eller orkar åka till Norrmalm för att kunna delta i verksamheten. Att enbart se på de ekonomiska fördelarna som en sammanslagning kan medföra, tycks oss mycket förenklat. Patienternas psykiska tillstånd bör i högre grad beaktas än vad som framgår av förvaltningens förslag.

__________________________

§5 Redovisning av beviljade statliga medel för utveckling av insatser inom vård och omsorg om äldre

Diarienummer 1.2.1.-316/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Redovisningen godkänns.

2. Protokollsutdrag överlämnas till Socialstyrelsen.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 maj 2011.

Regeringen har sedan år 2007 avsatt medel till kommuner och landsting för att stimulera utvecklingen av insatser inom vård och omsorg om äldre. Syftet med stimulansmedlen är att höja kvaliteten i verksamheterna.


Socialstyrelsen, som svarar för fördelning av medlen, har begärt att genom protokolls­utdrag få veta att berörda nämnder informerats om hur beviljade medel används.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_______________________________

§6 Deltagande i stadens kvalitetsutmärkelse år 2011

Diarienummer 1.2.1.-244/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden godkänner att följande verksamheter deltar i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse år 2011:

Karlbergs förskolor, Sabbatsbergs förskolor, beställarenheten äldreomsorg, Norrmalms dagliga verksamhet, Sabbatsbergsbyns
vård- och omsorgsboende.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2011.

Stockholms stad har sedan 1994 årligen anordnat en form av tävling inom olika verksamhets­områden och delat ut den s.k. kvalitetsutmärkelsen. Alla kommunalt och enskilt drivna verksamheter som finansieras av staden är välkomna att delta. Kvalitets­utmärkelsen ska vara en stimulans och uppmuntran i arbetet med kvalitetsutveckling och samtidigt ge staden möjlighet att lyfta fram goda förebilder.

Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner att följande verksamheter deltar i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse år 2011: Karlbergs förskolor, Sabbatsbergs förskolor, beställarenheten äldreomsorg, Norrmalms dagliga verksamhet och Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Avslå förvaltningens förslag till beslut.

2. Därutöver anföra:

Det kan inte vara stadens uppgift att, som det står i tjänsteutlåtandet, ”anordna en typ av tävling mellan olika arbetsenheter”.

De kostnader och den energi som krävs för tävlingsanordning ska komma alla anställda i staden till godo på annat sätt. Att inspireras till att ge god vård, undervisning och omsorg sker inte genom tävlingar, som ger resultatet: ”Du är bra, jag är dålig”.

Alla stadens anställda ska erbjudas bra arbetsvillkor, bra arbetsmiljö och kompetensutveckling. Dessutom ska det i budgeten finnas medel för seminarier och gemenskap för alla anställda.

____________________________

§7 Inrättande av tillfällig förskolepaviljong i Sabbatsbergsområdet – inriktnings- och genomförandeärende

Diarienummer 2.6.-355/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden inrättar en tillfällig paviljongförskola inom Sabbatsbergsområdet, i enlighet med tjänsteutlåtandet.

2. Ärendet överlämnas till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 maj 2011.

För att klara av att uppfylla barnomsorgsgarantin under första kvartalet 2012 behöver en tillfällig förskolepaviljong sättas upp. Behovet av förskoleplatser är stort inom Sabbatsbergsområdet och förvaltningen föreslår att en tillfällig paviljongförskola med plats för 75 barn uppförs i området. Verksamheten bedöms kunna starta i månadsskiftet januari/februari 2012. Förvaltningen kommer att söka ett tillfälligt bygglov för fem år hos stadsbyggnadskontoret.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi inser att förvaltningen på grund av skillnaden mellan prognos och faktiskt behov av förskoleplatser inte har haft något annat val, och stödjer därför denna nödlösning.

Vi vill därutöver anföra följande:

Även om platsen i Sabbatsbergsområdet är skyddad, vacker och utmärkt för barnen, så kommer denna provisoriska tvåvåningsbarrack att både ta parkmark i anspråk från övriga medborgare och innebära en väsentlig förfulning av området.

Platsbristen på våra förskolor är inte någon tillfällig avvikelse. Invånarantalet ökar, samtidigt som tidens trend är att barnfamiljer i mycket högre grad stannar kvar i innerstan. Även om två eller fem år kommer vi att behöva fler förskole-platser.

Vi är oroade för att detta provisorium inte kommer att avvecklas om fem år, utan istället kan komma att semipermanentas eller utökas, ifall behoven även i fram-tiden överstiger prognoserna, vilket inte förefaller oss osannolikt. Vi förutsätter att förvaltningen gör allt i sin makt för att skapa tillräckligt mycket nya permanenta förskoleplatser så att såväl de förutsägbara ytterligare behoven kan tillfredsställas som paviljongen i Sabbatsbergsområdet kan avvecklas och parken återställas.

_____________________________

§8 Nya bestämmelser i socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade om anmälningsskyldighet enligt Lex Sarah

Diarienummer 1.1.-333/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Socialtjänstavdelningens utredningssekreterare och äldreomsorgs­avdelningens verksamhetscontroller ges i uppdrag att ta emot rapporter enligt de nya Lex Sarah-bestämmelser som fr.o.m. den 1 juli 2011 införs
i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktions­hindrade (LSS).

2. Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att ta fram preliminära rutiner för hantering av Lex Sarah inom nämndens ansvarsområde.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 maj 2011.

Den 1 juli 2011 införs nya bestämmelser i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) när det gäller anmälan om missförhåll­anden, s.k. Lex Sarah-anmälningar. De nya bestämmelserna gäller för all verksamhet inom socialtjänsten, inklusive familjerättslig verksamhet samt verksamheter enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Bestämmelserna gäller även för den verksamhet som bedrivs vid Statens Institutionsstyrelse (SiS).

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

________________________________

§9 Ändringar i delegationsbestämmelserna på grund av ny lagstiftning

Diarienummer 1.1.-310/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Delegationsbestämmelserna ändras i enlighet med förvaltningens förslag.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2011.

Den 1 januari i år trädde en ny alkohollag i kraft. Den nya lagen innebär att de bestämmelser som reglerar nämndens tillsynsansvar för folkölsförsäljning återfinns
i andra lagrum. Den 1 juli införs en ny skollag, som bl.a. innebär att de åtgärder mot kränkande behandling av barn och elever som huvudmannen är skyldig att vidta nu regleras i skollagen. Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever har upphört och skyldigheten att upprätta en s.k. likabehandlingsplan har förts över till diskriminerings­lagen.

Förvaltningen föreslår att delegationsbestämmelserna ändras i enlighet med gällande lagstiftning och den nya skollagen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§10 Förbättrad situation för hemlösa i Stockholm – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-146/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Annika Ödebrink (S) med förslag på olika åtgärder för
att förbättra situationen för stadens hemlösa.

Förvaltningen är tveksam till förslaget om att försökslägenheter ska inkluderas i alla
nya detaljplaner och stödjer inte förslaget om att införa personliga ombud för hemlösa. Förvaltningen anser dock att de kommunala bostads­bolagen ska kunna acceptera försörjnings­­stöd som inkomst vid ansökan om bostad och delar Annika Ödebrinks uppfattning att tidigare betalnings­anmärkningar inte ska behöva innebära att man för evigt står utanför bostads­marknaden.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Motionen i sin helhet tillstyrks och att detta får utgöra svaret till kommunstyrelsen

Motionen belyser svårigheterna för hemlösa att få hjälp från stadsdels-förvaltningar, vidare problemen med att få möjlighet till eget boende både i försökslägenhet och i förlängningen ett förstahandskontrakt.

Nolltolerans mot vräkning av barnfamiljer med ekonomiska problem, och att familjerna i dessa situationer också kan behöva stöd och hjälp av ett personligt ombud.

Problematiken med eftersläpande betalningsanmärkningar som utestänger bl.a. hemlösa från att få ett eget boende.

Enligt förvaltningens tjänsteutlåtande finns redan tillgång till försökslägenheter, det är gott och väl. Hur framtida hyresvärdar kommer att ställa sig till att tillhandahålla försökslägenheter vet vi litet om. Vi ser det därför som ett bra förslag att redan från början planera in sådana möjligheter i nya bostadsområden.

_____________________________

§11 Sandlådor för halkbekämpning – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-215/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 maj 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Åke Askensten m.fl. (MP). I motionen förelås att trafik- och renhållningsnämnden ska få i uppdrag att placera ett stort antal sandlådor i ett par stadsdelar där halkolyckor är speciellt vanliga, så att boende i stadsdelen ska kunna hjälpa till med att sanda.

Förvaltningen framhåller att det redan idag finns ett stort antal sandlådor utplacerade i stadsdelarna. På t.ex. Norrmalm finns ca 90 sandlådor och förvaltningen anser inte att det finns behov av fler sandlådor i stadsmiljön. Förvaltningen ställer sig däremot positiv till att fler ur allmänheten använder dessa sandlådor och att en bättre uppföljning av nyttjandet sker.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Bifalla motionen.

2. Genom trafik- och renhållningsnämnden se till att placera ut fler sandlådor på lämpliga platser.

3. Därutöver anföra:

Motionen tar upp en angelägen sak inför den kommande vintern. Att utöka antal sandlådor på härför lämpliga ställen är ett utmärkt förslag som vi stödjer. Att kunna ha tillgång till fler sandlådor är speciellt viktigt i parkmiljö och på ställen där snöröjning inte sker vintertid.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att i sitt yttrande stödja motionen.

_________________________

§12 Inrättande av offentliga ateljéer och ytor för gatukonst – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-218/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Tomas Rudin (S) och Maria Östberg Svanelind (S) om inrättande av offentliga ateljéer och ytor för gatukonst. I motionen framhålls att gatu­konsten bidrar till att göra staden spännande och spontan, men att den krockar med stadens olika regelverk.

Förvaltningen ser positivt på strävan att stimulera olika konstyttringar i staden, men ser en motsättning i att tillhandahålla särskilda utrymmen för gatukonsten, då den till stor del bygger på att vara oväntad. Det finns flera exempel på privata och offentliga initiativ som tagit vara på gatukonstens spontanitet och kreativitet. Förvalt­­ningen välkomnar fler gatukonstprojekt i samarbete med staden.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

________________________________

§13 Bygglov för uppförande av vattenkiosk i Centralbadets trädgård – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-314/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Ansökan om bygglov för uppförande av vattenkiosk i Centralbadets trädgård avstyrks.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 maj 2011.

AB Stockholms Brunnsbod, Torbjörn Lundberg, har ansökt om tillfälligt bygglov
för vattenkiosk på Centralbadets gård. År 1904, i samband med att badet färdig­ställdes, uppfördes en vattenkiosk på gården där badgästerna kunde dricka brunn. Den ursprung­liga kiosken har rivits men det har inte gått att få fram några uppgifter om när detta skedde. År 2004 uppfördes en ny vattenkiosk men den har aldrig använts för någon verksamhet, och börjar förfalla. Den sökande har inte uppgivit om eller vad kiosken ska användas till.

Centralbadets gård har ett högt besökstryck och är kulturhistoriskt värdefull. Den får enligt skyddsbestämmelser i gällande detaljplan inte bebyggas och ska vårdas så att dess värde inte minskar. Förvaltningen anser att det är viktigt att gården är långsiktigt hållbar, och att förutsättningarna för det blir bättre om vattenkiosken tas bort.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Avseende bygglov för vattenkiosk som uppfördes 2004 och som nu är i behov av underhåll. Då ingen praktisk funktion är knuten till byggnaden ser vi det som onödigt att bekosta underhåll för densamma.

Vi ansluter oss till förvaltningens tjänsteutlåtande då kiosken inte har någon praktisk funktion i parken och att markytan återställs.

____________________________

§14 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 16 juni 2011 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_______________________________

§15 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 20 juni 2011 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_______________________________

§16 Verksamhetsuppföljning vid Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende

Diarienummer 1.2.1.-295/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 juni 2011.

Stadsdelsförvaltningen har nu genomfört en uppföljning av verksamheten vid Sabbatsbergs­byns vård- och omsorgsboende. Uppföljnings­rapporten och en sammanställning av de brister som ska åtgärdas bifogas. Förvaltningens samlade bedömning är att de äldre erbjuds vård och omsorg av mycket god kvalitet. Förvaltningen kommer att följa upp att Stockholms äldreboende AB vidtar åtgärder för att rätta till de brister som konstaterats i samband med uppföljningen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§17 Ekonomisk månadsuppföljning för maj med årsprognos för 2011

Diarienummer 1.2.1.-354/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 juni 2011.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. maj 2011 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott om 1,0 mnkr efter resultat­dispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Prognosen för helåret visar på ett överskott om 1,0 mnkr. Prognosen följer T1- prognos och vi kan konstatera att det inte är de prognostiserade överskotten som oroar utan de underskott som redovisas i rapporten.

Det redovisade prognostiserade underskotten inom individ och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsåtgärder och till viss del en särredovisning av Väderkvarnen består och måste följaktligen täckas med att man ombudgeterar från andra anslag precis som det gjordes under förra budgetåret. Det är en oroande utveckling som dels beror på en underbudgetering från början, dels på ett ökande antal hushåll behöver försörjningsstöd. Skälet till detta beror bl.a. på att man bedömde att fler skulle få jobb. Att intensifiera åtgärder i syfte att hjälpa arbetslösa att komma närmare arbetsmarknaden är mycket lovvärt och kan på sikt leda till just ett minskande antal beroendehushåll.

Mer positivt är underskottet för arbetsmarknadsåtgärder då det beror på att fler ungdomar fått sommarjobb under 2011.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att de prognostiserade underskotten verkar bestå och därmed också behovet av ombudgetering från befintliga medel Det ser vi inte positivt på och medför på sikt att den planerade och budgeterade verksamheten inte helt kan genomföras.

____________________________

§18 Upphandlingsrapport/tilldelningsbeslut gällande utförandet av personlig assistans

Diarienummer 2.2.2.-138/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2011.

Stadsdelsnämnden beslutade den 17 mars 2011 att godkänna stadsdels­förvaltningens förslag till förfrågningsunderlag för rubricerade upphandling. Vidare uppdrog nämnden åt stadsdelsdirektören att på nämndens vägnar anta och teckna avtal med vinnande anbudsgivare, att under avtalstiden besluta om och göra smärre justeringar i avtalet samt att svara för uppföljning av avtalet. Slutligen uppdrog nämnden åt tadsdelsförvaltningen att återkomma till nämnden med en redovisning av genomförd upphandling.

I detta ärende redovisas den genomförda upphandlingen i form av en rapport avseende upphandlingen, med bilagor utgörande tilldelningsbeslut och beskrivning av utvärderingen samt protokoll från MBL-förhandling.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_______________________________

§19 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande med anledning av ärende nr 4, återställande av Odenplan samt svar på skrivelse från Norrmalms stadsdelsnämnd.

Följande handlingar anmäldes:

1. Diarieförda handlingar under perioden 10 maj till och med 10 juni 2011.

2. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län om utvecklingsmedel för stöd till våldutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld 2011.

Dnr 1.2.6.-266/2011.

3. Avtal för manualbaserade parallella stödgrupper för barn och föräldrar när föräldern lider av psykisk ohälsa, Barnkraft. Dnr 1.2.5.-358/2011.

4. Program för återställande av Odenplan samt svar på skrivelse från Norrmalms stadsdelsnämnd, exploateringskontorets tjänsteutlåtande samt protokollsutdrag från exploateringsnämnden den 19 maj och trafik- och renhållningsnämnden den 19 maj 2011. Dnr 1.5.3.-449/2010.

5. Inspektionsprotokoll från Arbetsmiljöverket efter inspektion i gruppbostaden Hagagatan 17 A-B samt förvaltningens svar med redogörelse för åtgärder. Arbetsmiljöverkets beslut om att ärendet avslutas. Dnr 1.4.-174/2011.

6. Protokoll från möte i Norrmalms brottsförebyggande råd den 12 maj 2011.

7. Skrivelse från verksamheten Personliga Ombud om framtiden för personliga ombud i Stockholms stad. Dnr 8.-331/2011.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Norrmalms stadsdelsförvaltning sände en skrivelse om ”Odenplans framtida utformning” till Exploateringsnämnden, Trafik- och renhållningsnämnden, Stadsbyggnadsnämnden samt SL:s styrelse.

Svaret från Exploateringsnämnden samt Trafik- och renhållningsnämnden redovisas i SDN-mötet 2011-06-21.

Av svaret framgår bl a följande:

· Odenplan skall återställas.

· Odenplan beräknas bli Sveriges näststörsta kommunikationsplats efter Centralen

· Karlbergs station ersätts av Odenplan

· Busslinjerna förstärks

· Fotgängarströmmarna beräknas öka med 50%

· Att ta bort busstrafiken framför kyrkan bedöms som ”orealistiskt”/SL har motsatt sig detta

· Serveringsbyggnaden kan behöva flyttas p.g.a. av eventuella nya trafikströmningar

· Granitsten ska läggas mellan torg och kyrka vilket ger intryck av en visuell piazza

· Projektet ska vara färdigt 2017

Sammanfattningsvis kan vi notera att det är svårt att i svaret finna svar på vår hemställan om a) ett attraktivt torg att vistas i, b) att SDN Norrmalm skulle involveras i planeringsprocessen.

a) I vår gemensamma skrivelse framfördes önskemål om att hänsyn i planeringen skulle kunna tas till att Odenplan skulle bli en attraktiv plats att vistas i. Detta kunde innebära att en utveckling mot en grönare och lugnare övergång från den hårda torgmiljön till Gustav Vasa kyrka borde kunna prioriteras.

Av svaret framgår att detta inte kan låta sig göras, vilket vi (FP) ser som mycket olyckligt. Det synes vara högre prioriterat att få en reseterminal på plats. Vi hoppades att en smidig kommunikationspunkt och en attraktiv plats (gärna en oas) skulle kunna kombineras.

b) Vidare efterlyste vi i skrivelsen att det vore angeläget att få vara delaktiga i processen för Odenplans framtida utformning. Vi kan konstatera att så inte har skett och inte heller kommer att ske.

Vi förutsätter att frågan tas upp på kommande SDN-möte, och att det då anges som ett ordinarie ärende - för bl a diskussion om ett eventuellt ”nästa steg”.

_____________________________

§20 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Beslut


Beslutsfattare


Beslutsdatum


Diarienummer

Yttrande gällande ansökan om värde­automater på restaurang Majong, Torbjörn Klockares gata 1. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

10 maj 2011

1.4.-299/2011

Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på restaurang The Crib, Sveavägen 55. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

10 maj 2011

1.4.-294/2011

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkohol­serveringstillstånd på restaurang Härmedpasta, Döbelnsgatan 34 D

Christina Rapp Lundahl

11 maj 2011

1.5.2.-284/2011

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkohol­serveringstillstånd på restaurang Mio Cibo, Drottninggatan 79

Christina Rapp Lundahl

11 maj

2011

1.5.2.-273/2011

Yttrande gällande ansökan om förströelse­spel på Casino Cosmopol, Östra Järnvägs­gatan 20. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

17 maj 2011

1.4.-319/2011

Beslut

Beslutsfattare

Beslutsdatum

Diarienummer

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkohol­serveringstillstånd på Cafe Saray, Norrlandsgatan 25.

Christina Rapp Lundahl

18 maj 2011

1.5.2.-290/2011

Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på Galways Irish Pub, Kungsgatan 24. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

26 maj 2011

1.4.-358/2011

Yttrande gällande ansökan om restaurang­kasinotillstånd på Solidaritet, Lästmakargatan 3. Ingen anmärkning.

Monica Fredriksson

26 maj 2011

1.4.-332/2011

Yttrande gällande ansökan om restaurangkasinotillstånd på Dubliner, Holländargatan 1. Ingen anmärkning.

Monica Fredriksson

31 maj 2011

1.4.-340/2011

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

______________________________

§21 Övriga frågor

Övriga frågor

  • Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse med anledning av inkommen skrivelse om framtid för Personligt Ombud-verksamheten i Stockholms stad. Diarienummer 8.-331/2011.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

  • Ledamoten Gunilla Nordin (M) tackade både stadsdelsnämnden och förvalt-ningen för den fina blombuketten med hälsningar som hon mottog under sin sjukdomstid.
  • Ordföranden Hanna Broberg (M) avslutade sammanträdet med att önska alla en trevlig sommar!

________________________________