Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-12-15

Sammanträde 2011-12-15

Datum
Klockan
18:00
Plats
Kungstornen konferens, Kungsgatan 33, södra tornet.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

- Barn och ungdomars attityd bör diskuteras, dnr 1.2.4.-709/2011
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på skrivelser

4 Verksamhetsuppföljning vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende - skrivelse från vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S)

DNR: 1.2.1.-588/2011

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) har inkommit med två skrivelser
till stadsdelsnämnden och vill ha svar på ett antal frågor med anledning av den verksamhetsuppföljning som gjorts vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. De vill också veta vilka konsekvenser beslutet om att tills vidare stoppa fortsatt upphandling av äldreboenden kommer att få för verksamheten och de boende.

Beslutet om att tills vidare stoppa all upphandling av äldreboenden betyder att man tills vidare inte kommer att gå vidare med den planerade upphandlingen av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. Verksamheten kommer att fortgå som vanligt, dvs. de äldre kommer på kort sikt inte att påverkas av att upphandlingen stoppats.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

6 Nedskrivning av fordringar äldre än ett år

DNR: 1.2.1.-695/2011

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genom-
gång av ärenden som överstiger 10 000 kronor per kund/ärende föreslås att fordringar avseende äldre- , funktions- och barnomsorgsavgifter, hyror och lönefordringar från i huvudsak 2010 nedskrivs med sammanlagt 372 932,37 kronor. Ärendena är sedan tidigare överlämnade till Sergel Inkasso och inkassobolaget fortsätter indrivningen.

Handläggare: redovisningsansvarig Marie-Louise Katz, tfn: 508 09 070
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

7 Reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden om vårdnad, boende, umgänge och namn - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-536/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden rörande vårdnad, boende, umgänge och namn. De föreslagna ändringarna föranleds av att det i föräldrabalken införts en bestämmelse om umgängesstöd införts. Syftet med de föreslagna ändringarna är att klargöra rutinerna för handläggning av dessa ärenden och därigenom åstadkomma en likartad hantering i Stockholms stad.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till de föreslagna ändringarna men anser att det i flera avseenden behövs förtydliganden. Bortsett från frågan om umgängesstöd anser förvaltningen att det av stadens riktlinjer även bör framgå hur man från socialtjänstens sida ska hantera ärenden där barn fötts av surrogatmödrar.
Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Stockholms stads program för kvinnofrid - mot våld i nära relationer - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-646/2011
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag från socialnämnden om nytt program för kvinnofrid
- mot våld i nära relationer 2012 - 2014. Programmet har utarbetats utifrån modellen om resultatbaserad styrning. Målgrupp för programmet föreslås omfatta kvinnor som utsatts för våld i nära relation, barn som upplevt våld mellan närstående vuxna samt män som utövat våld i nära relation. En kartläggning planeras för att få en uppfattning om den totala omfattningen av våld i nära relationer.

Förvaltningen är positiv till förslaget och välkomnar särskilt den planerade kartläggningen. Vidare delar förvaltningen uppfattningen att riktlinjer bör utarbetas men anser att dessa inte bara bör begränsas till stadens socialtjänst utan även inkludera äldreomsorgen.

Handläggare: utvecklingssekreterare Ida Burlin, tfn: 508 09 277

9 Skolans dokument - insyn och sekretess - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-624/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av betänkande från Utbildningsdepartementet om sekretess för uppgifter i skolväsendet och vissa andra utbildningsformer och verksamheter. Förslagen till ändringar berör förskoleverksamhet, skolan och fritidsverksamhet. Utredningen bedömer att det saknas förutsättningar för att harmonisera sekretesslagstiftningen för förskolan med den reglering som gäller i skolan och fritidshemmet. Det som gäller i skolan och fritidshemmet där sekretess råder om det antas att den enskilde lider men om uppgiften röjs ger inte tillräckligt skydd för det enskilda barnets personliga förhållande i förskolan.

Förvaltningen har inga skäl att göra en annan bedömning än utredningens att det saknas förutsättningar att harmonisera skolans och fritidshemmens sekretesslagstiftning med förskolans.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: förskolestrateg Cecilia Oscarsson, tfn:508 09 270

10 Förslag till kulturvision 2030 - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-563/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till kulturvision för Stockholms stad. Visionen innebär bl.a. att Stockholm ska erbjuda en stad som är upplevelserik och attraktiv, tillgänglig och välkomnande samt utmanande och nyskapande.

Förvaltningen är positiv till visionen och ger exempel på hur stadsdelsnämnden genom sina verksamheter kan medverka till att kulturen får den position som krävs för att stadens övergripande vision "Ett Stockholm i världsklass" ska uppnås.

OMEDELBAR JUSTERING
Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

11 Fler bänkar i stadsmiljön - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.3.-604/2011

Åke Askensten (MP) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ta initiativ till en plan som innebär att den nuvarande utplaceringen av bänkar ökar kraftigt och fråga stadsdelsnämnden
om de vill ta ansvaret också för bänkarna. Vidare föreslås att trafiknämnden/trafikkontoret får i uppdrag att intensifiera samarbetet med SL för att få fram betydligt fler sittplatser vid busshållplatserna.

Förvaltningen delar uppfattningen att det behövs fler bänkar och att det är brist
på sittplatser vid busshållplatserna, åtminstone vid de hållplatser som trafikeras
av flera bussar. Förvaltningen anser däremot att ansvaret för de bänkar som finns och utplacering av ytterligare bänkar även fortsättningsvis ska ligga på trafik- och renhållningsnämnden.

OMEDELBAR JUSTERING
Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

12 Anordnande av WC vid fotbollsplanen i Bellevueparken - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.3.-603/2011

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Jan Valeskog (S) om att anordna WC vid fotbollsplanen i Bellevueparken.

Förvaltningen delar uppfattningen att det finns behov av WC vid fotbollsplanen och stödjer förslaget om att ordna en provisorisk bekvämlighetsinrättning. Ansvaret för fotbollsplanen ligger på Idrottsnämnden och frågan ligger således inte inom stadsdelsnämndens ansvarsområde.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

13 Detaljplan för Blåklinten 14 - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.3.-678/2011

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stads-
delsnämnd med anledning av ett förslag till detaljplan för Blåklinten 14. Fastigheten, som ligger på Västmannagatan mellan Karlbergsvägen och Frejgatan, inrymmer bl.a. förskolan Blåklinten. Syftet med planförslaget
är att bekräfta befintlig verksamhet inom fastigheten, vilket varken innebär någon fysisk förändring eller någon förändring för de boende.

Förvaltningen är mycket positiv till den föreslagna detaljplanen. Det råder
stor efterfrågan på förskoleplatser och det är, särskilt i innerstaden, svårt
att tillskapa nya platser. Förslaget innebär i och för sig inte några nya förskoleplatser tillkommer men möjliggör att den redan befintliga förskoleverksamheten kan permanentas och drivas vidare.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

14 Förslag till spårvägs- och stomnätsstrategi, etapp 1 - remiss från SL och trafik- och renhållningsnämnden

DNR 1.5.3.-575/2011

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) och trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad har remitterat ett förslag till spårvägs- och stomnätsstrategi för centrala delen av Stockholmsregionen. Syftet med strategin är bl.a. att fastställa principer och kriterier för planering av stomtrafik.

Förvaltningen är positiv till att stomtrafiken ges en hög framkomlighet, att den prioriteras i vissa stråk och ges eget utrymme i gatan. För att uppnå översiktplanens mål om Stockholm som promenadstad och stadens miljömål om att öka andelen som går eller cyklar, anser förvaltningen, att möjligheterna för gång- och cykeltrafik måste utvecklas parallellt med satsningar på kollektivtrafiken. Enligt förvaltningen bör strategin i sitt resandeunderlag ta hänsyn till att Hagastaden inte bara kommer vara ett område för boenden och arbetande, utan även bedöms locka många besökare.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare Leila Massih, tfn: 508 09 306

15 Utökad tid för alkoholservering på restaurang Fasching, Kungsgatan 63 - remiss från socialförvaltningen

DNR 1.5.2.-696/2011

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad tid för alkoholserveringstillstånd på restaurang Fasching. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: nämndsekreterare Maria Svedberg, tfn: 508 09 014
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Ansökan om alkoholserveringstillstånd i Familjen Ahlboms restauranger AB, Kungsgatan 18 - remiss från socialförvaltningen

DNR: 1.5.2.-697/2011

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Familjen Ahlbom Restauranger AB. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Handläggare: nämndsekreterare Maria Svedberg, tfn: 508 09 014
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningsärenden

17 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

18 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

19 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2011

20 Inkomna/upprättade handlingar

21 Beslut fattade enligt delegation

22 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

26 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Handläggare: familjerättssekreterare Agneta Guterstam, tfn: 508 09 403

27 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.
Bilagor till protokoll
111215, framsidan.pdf (161 kb)

§1 Tema: Verksamhetsplan och budget för 2012

Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl redovisade förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2012. Gemensamma mål för förvaltningen är bland andra att ekonomin ska vara i balans, att invånarna på Norrmalm har goda kunskaper om sina valmöjligheter, är nöjda med kulturaktiviteterna och att den upplevda tryggheten är hög. Förvaltningen ska även arbeta för stärkt ledarskap och stärkt medarbetarskap.

Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl berättade även om avdelningarnas specifika mål och prioriteringar. Gemensamt fokus för alla avdelningar 2012 är ekonomi i balans, arbeta med lean, utveckla och förbättra ledarskap, kommunikation, samarbeten och beställarkompetens.

Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare framförde synpunkter angående de, enligt honom, fula aggregaten i anslutning till skridskobanan i Vasaparken och önskade en vackrare lösning. Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl förklarade att lösningen i år är provisorisk och att en bättre lösning förhoppningsvis ska ordnas till nästa säsong.

Samma mötesdeltagare önskar en gångväg utmed Klara sjö och uppmanas av ordföranden Hanna Broberg (M) att återkomma med ett medborgarförslag.

______________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 20 december 2011.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 24 november 2011 har justerats den 30 november 2011.

___________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (M) anmälde att dagordningen utökats med två ärenden, kommer upp som 26A och 26B i föredragningslistan.

Anita Lindskog (S) anmälde övrig fråga angående skyltning av polisstationen vid Odenplan.

Dagordningen fastställdes.

_____________________________

§4 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-709/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) och Stephan Andrén (C) lämnade särskilda uttalanden.

Ärendet

Ett förslag om att barn och ungdomars attityder bör diskuteras, anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Särskilda uttalanden

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Med anledning av ärendet och också de problem i Observatorielunden som tagits upp vid tidigare sammanträden, skulle vi vilja fråga om social-tjänstavdelningen i nuläget bedriver uppsökande verksamhet riktad mot struliga ungdomar i området. Har närpolisens arbete mot rån gett resultat, och finns det i så fall möjlighet för samverkan med socialtjänsten?

Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:

Förslagsställaren tar upp en angelägen fråga, som i flera avseenden berör stadsdelsförvaltningens ansvarsområde. Redan idag har förvaltningen ett gott samarbete med närpolisen och genom anordnande av meningsfulla fritidsaktiviteter efter skoltid kan stadsdelsnämnden söka påverka ungdomars attityder.

I Centerpartiet kommer vi att framgent särskilt bevaka de missförhållanden förslagsställaren framför.

_____________________________

§5 Väderkvarnens vård- och omsorgsboende – skrivelser från vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) angående verksamhetsuppföljning och upphandling

Diarienummer 1.2.1.-588/2011 och 7.-679/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelserna besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2011.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) har inkommit med två skrivelser till stadsdelsnämnden och vill ha svar på ett antal frågor med anledning av den verksamhetsuppföljning som gjorts vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. De vill också veta vilka konsekvenser beslutet om att tills vidare stoppa fortsatt upphandling av äldreboenden kommer att få för verksamheten och de boende.

Beslutet om att tills vidare stoppa all upp­hand­ling av äldreboenden betyder att man tills vidare inte kommer att gå vidare med den planerade upphandlingen av Väder­kvarnens vård- och omsorgsboende. Verksam­heten kommer att fortgå som vanligt, dvs. de äldre kommer på kort sikt inte att påverkas av att upphandlingen stoppats.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Skrivelsen från förvaltningen inger oro, inte enbart vad beträffar Väderkvarnen i sig, utan generellt vad avser många äldreboenden.

Antalet fallolyckor på Väderkvarnen är ca 140 per år. Detta är ”färre än vad som vanligtvis förekommer”. Man undrar då vad som görs för att reducera detta antal på Väderkvarnen m fl inom Norrmalm? MAS rekommendation om egen nattsjuksköterska bör hållas. Vi ser det som angeläget att denna rekommendation får ett genomslag vid samtliga äldreboenden i vår stadsdel.

Att fem anställda inte behärskar svenska fullt ut i tal och skrift, är inte acceptabelt, varför vi förväntar oss snara åtgärder.

____________________________

§6 Verksamhetsplan 2012 för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 1.1.-701/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2011-11-25, enligt förslag i verksamhetsplanen.

2. Stadsdelsnämnden godkänner resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.

3. Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om 103,1 mnkr.

4. Stadsdelsnämnden godkänner internkontrollplan 2012 enligt förslag i verksamhetsplanen.

5. Stadsdelsnämnden godkänner system för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen.

6. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt verksamhetsplanen för år 2012 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) och Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 december 2011.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med Socialdemokraternas förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Godkänna förslaget till resultatenheter och omslutningsförändringar (p2, p3)

Godkänna förslaget till internkontrollplan och system för intern­kontroll, (p4, p5)

Avslå förslaget till aktivitetsplan (p1)

Att delvis avslå förslaget till Verksamhetsplan 2012 och därutöver anföra följande

Ett Norrmalm där alla kan arbeta och växa

I den budget som de borgerliga partierna röstat igenom i Stockholm stad ökar utanförskapet och beroendet av försörjningsstöd ökar kraftigt – klyftorna växer. I stora delar av staden växer en generation upp där möjligheten till jobb känns alltför avlägsen. Möjligheten till en bostad, en god hälsa eller en bra utbildning – alla är de indikatorer på en stad som blir alltmer tudelad. Med tudelningen följer missade möjligheter. Barn som aldrig får chansen att visa sin fulla potential, ungdomar som aldrig kommer in på arbetsmarknaden eller känslan av ökande otrygghet begränsar möjligheter. En stad som missar möjligheter är en halv stad.

Bryt passiviteten

Nu ökar försörjningsstöd kraftigt. Det är bara en av flera indikatorer på att Stockholm behöver en ny politik för fler jobb. Långtidsarbetslösheten, arbetslösheten bland ungdomar och personer med utomeuropeisk bakgrund är fortsatt mycket hög. Den borgerliga majoritetens budget för Stockholms stad innebär att de aktiva insatserna för fler jobb minskar med 9 miljoner kronor samtidigt som försörjningsstödet beräknas öka med 83 miljoner kronor (vilket är en ökning med hela 8 %). Det är en utveckling som riskerar undergräva mycket av övrig välfärdsverksamhet i stadsdelsnämnderna om utvecklingen inte vänds.

I det socialdemokratiska förslaget till budget föreslog vi ett jobbpaket som kommer att ge många fler arbetslösa möjlighet att få jobb, praktik eller utbildning om det blir verklighet. Det är ett paket om totalt 140 miljoner kronor.

Räknar man in de indirekta sysselsättningseffekterna av de investeringar vi gör i utbildningsväsendet och övrig kommunal verksamhet, kommer ytterligare många fler att få jobb. Det skulle också ha inneburit en möjlighet att bromsa ökningen av försörjningsstöd om fullmäktige röstat igenom det.

Förra året sökte 10000 ungdomar sommarjobb. 6000 fick inte jobb via kommunen. Erfarenheter från tidigare studier visar att ungdomar som sommarjobbat senare har lättare att få ett jobb. Det handlar både om erfarenheten och de kontakter som arbetas upp. Därför ville vi genom att anslå mer pengar (15 miljoner kronor) i stadens budget ge förutsättningar för fler. Tillsammans med de höjda ambitionerna som Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting förespråkar och den aktiva samverkan med privata näringslivet i denna fråga, som vi föreslår, kunde då en garanti om sommarjobb ha införts.

Ett Stockholm utan barnfattigdom

När klyftorna ökar och alltfler behöver försörjningsstöd är det också allt fler barn och ungdomar som drabbas av ekonomisk utsatthet. Barnfattigdom, mer än annat, stänger igen möjligheter. Ett rikt Stockholm är ett Stockholm som ger alla barn, oavsett bakgrund, en möjlighet att växa. Därför är det ökande behovet av försörjningsstöd inte bara dåligt ur ett individperspektiv eller ur ett jobbperspektiv.

Utöver ökade insatser för jobb (se ovan), sänkta avgifter, socialtjänsten, ökat föreningsstöd och sommarjobbssatsning motsatte vi oss starkt den kraftiga neddragning på sommarkollo som kommer att bli verklighet om de borgerliga partiernas budget genomförs. Det är ett slag primärt mot dem som inte har råd med andra aktiviteter under sommaren.

En förskola som får bra förutsättningar

Den moderata budgeten innebär i praktiken en neddragning på förskolans område. En schablonhöjning på dryga procenten motsvarar inte de kostnader som förskolorna ska hantera. Det kommer att drabba den pedagogiska verksamheten i förskolan

Vi föreslog en annan politik som tar sin grund redan i det tidiga lärandet. Vi ville öka förskolans budget med 45 mnkr. Dessa resurstillskott skulle delvis användas för att stärka det socioekonomiska tillägget. Det ger fler förskolor möjlighet att jobba med språkutvecklande insatser. Förskolan ska ge alla barn en möjlighet att börja skolan med bra förutsättningar.

Kvaliteten i förskolan behöver förstärkas. Vi vill öka satsningen på utbildning av barnskötare och förskollärare. Tillsammans med vår ramhöjning av schablonen möjliggör det ett arbete där barngruppernas storlek successivt kan minskas för att uppnå de mål som staden satt upp men som alltför ofta i verkligheten bara blir en chimär.

En äldreomsorg som är värdig – på riktigt

De senaste månadernas debatt om vanvård i privat utförd äldreomsorg har fått den borgerliga majoriteten i Stockholm stad, som tidigare påskyndade just denna privatisering, att nu påstå sig vilja granska denna. Samtidigt fullföljs nu många upphandlingar i stadsdelar. Vi anser att det är dags att dra i bromsen och följa upp konsekvenserna av privatiseringen.

Vi har under flera år drivit att staden bör initiera en översyn av regelverket kring privat verksamhet för att genom höjda kvalitetskrav kunna tillförsäkra stockholmarna att kvaliteten i verksamheten är god och att skattemedel används till det de är avsedda för och inte stora vinster åt aktieägarna. Därigenom kan också oseriösa aktörer stoppas och fler vita jobb tillskapas. Med fler vita jobb följer också fler jobb med bra anställningsvillkor. Detta har Moderaterna konsekvent röstat ned.

Vår budget för Stockholm stad innebär en ökning av resurserna till hemtjänsten. Det möjliggör mer tid och mer möjlighet för de äldre att styra över sin tid. I socialdemokraternas budgetförslag för Sdn Norrmalm 2012 har vi följande prioriterade områden.

Förskolan

Verksamhet för barn och ungdom

Äldreomsorg

Stöd och service till personer med funktionsnedsättning

Individ- och familjeomsorg (barn och unga, vuxna, socialpsykiatri)

Arbetsmarknadsåtgärder

Flyktingmottagande

Förskolan

Det är värt att nämna att efter den omdömeslösa utförsäljningen av allmännyttans lokaler har staden berövats miljontals kronor till följd av underprisförsäljningar. Detta har även lett till att vi förlorat beslutanderätten över många lokaler och vi får nu se följderna även inom samhällsservicens område. Då fristen för verksamhet inom kommunala barn- och äldreboenden belägna i numera privatiserade fastigheter börjar gå ut ser vi hur det blir svårare och svårare att finna anständiga lokaler för dessa verksamheter.

Barngrupperna blir större och större, samtidigt som förvaltningen har svårt att finna nya platser för allt fler barnfamiljer bosatta i området. Med en socialdemokratisk politik kommer vår stadsdel att få se ett ökat ansvarstagande över våra gemensamma resurser. Vi vill också erbjuda möjligheten till heltidsarbete för de med deltidstjänstgöring.

Vi kan konstatera att det fortsatt är alltför stora barngrupper i förskolan, vilket medför klart ogynnsamma förhållanden både för barnen och personalen. Vi vill minska barngruppernas storlek.

Det kan också noteras ökande svårigheter att rekrytera utbildade förskollärare, vilket är oroande med hänsyn till förskolans utveckling och därmed barnens.

Vi ställer fortsatta krav på en gemensam barnomsorgskö.

Vi vill poängtera vikten av att ställa hårdare krav vid planeringen av nya bostadsområden vad gäller lokaler för t.ex. skolor och förskolor.

Verksamhet för barn och unga

De unga är speciellt drabbade av hemlösheten i Norrmalm beroende på den bostadspolitik som förs idag (t ex via den enorma omvandling av kommunala hyresrätter till bostadsrätter som genomförs). Detta leder till att de unga i Norrmalm har oerhört svårt att få tillgång till en lägenhet förutsatt att de inte har rika föräldrar som ställer upp med pengar till en bostadsrätt.

Tidiga insatser för barn och unga som hamnar snett skall prioriteras.

Majoritetens underfinansiering av verksamhetsområdet leder till att de problem som en ökande ungdomsarbetslöshet och utanförskap skapar, inte åtgärdas tillräckligt snabbt. Socioekonomiska studier visar nämligen att investeringar i människor med sociala problem snabbt genererar

samhällsvinster. Droganvändning och alkoholförtäring har visat sig vara alarmerande hög inom Norrmalm. Den liberala alkoholutskänkningspolitik som gäller i Norrmalm både i tid och rum (med alla nattöppna restauranger) bidrar inte att minska problemet. I årets stockholmsundersökning (Stockholmsenkäten) fick vi kännedom om att bruket av hasch/cannabis ökar bland tonåringar. Som en följd av detta vill vi att den drogförebyggande verksamheten utökas. Vi vill också öka samverkan med polis och rättsvårdande myndigheter.

Vi socialdemokrater vill också att alla elever i gymnasiet skall få SL-kort.

Äldreomsorg

En förstärkning av personaltätheten är en viktig del i utvecklingen av kvaliteten i omvårdnaden av de äldre. Vi vill också att den av kommunen och Norrmalms Sdn antagna värdegrund skall få full genomslagskraft i praktiken och inte bli en pappersprodukt.

Stopp för införandet av eventuellt fler trygghetsboenden då det är servicehus med full omvårdnad som behövs och efterfrågas i första hand.

Det är positivt att vårt krav på stopp för upphandling av Väderkvarnen har tillgodosetts. Vi förutsätter att beslutet blir permanent och att verksamheten kvarstår i kommunal regi. Detta gäller även äldreboendet Vasen. Det behövs också en tätare uppföljning av hur utförandet av vården sker inom äldreboenden. Ingångna avtal med privata utförare måste kunna sägas upp snabbt i de fall misskötsel konstateras.

Vi vill också satsa på kvalitetshöjning av hemhjälpen, där för snålt tilltagna tider för brukarna samt för personalens förflyttning verkar vara det största problemet. Vi vill också att den kommunala hemtjänsten får verka under samma förutsättningar som den privata, dvs. får möjlighet att informera om sin verksamhet med hjälp av broschyrer och liknande. Utan en sådan möjlighet finns risk för att det enda kommunala alternativet försvinner bland de många valen som kan göras bland de privata alternativen.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättning

Den ständiga underbudgeteringen av kostnader för verksamheten är ett fortsatt problem och beror som vi ser det på att grundtilldelningen av medel är för snålt tilltaget. Här måste majoriteten verka för en utökad tilldelning av medel. Att ständigt ”låna” från andra kontogrupper genom överföring är inte hållbart.

Att kostnader för gemensamhetsutrymmen i boenden avsedda för målgruppen finansieras genom hyra finner vi förkastligt. Vi vill också att man utvärderar privatiseringen av ledsagarservicen och att rätten till avlösning för anhörigvårdare stärks.

Individ och familjeomsorg (barn och unga, vuxna, socialpsykiatri)

Individ och familjeomsorgen bör verka förebyggande med målsättningen att ge familjer samma möjligheter och förutsättningar att leva på lika villkor. Att driva en politik som söker förhindra segregationen torde leda till en tryggare Norrmalm än det vi har idag. Tryggheten för Norrmalmsborna samt de som vistas i Norrmalm skulle också öka om man mer aktivt verkar för att hemlösheten minskas.

Man bör även vara observant inom stödet till de psykiskt sjuka då det förutom ett rent allmänmänskligt perspektiv för den drabbade även indirekt kan påverka tryggheten för medborgarna i Norrmalm om man inte för en mer aktiv socialpsykiatrisk politik. Psykiskt funktionshindrade bör ha tillgång till såväl praktikplatser som öppna icke biståndsbedömda verksamheter.

Vi vill också utreda möjligheterna till att hjälpa personer som bor hos Stiftelsen Hotellhem med hyresskulder som hindrar egna hyreskontrakt.

Ekonomiskt bistånd

Alliansen har konsekvent och medvetet (det måste konstateras när man inte trots åtskilliga påpekanden inte justerar befintlig budget utifrån verkligt utfall) underbudgeterat det ekonomiska biståndet.

Avsaknad av aktiv och rättvis bostadspolitik, högt kostnadsläge inom Norrmalm har tillsammans med den bristfälliga arbetsmarknads- och näringspolitiken, som drivit upp ungdomsarbetslösheten till skyhöga nivåer, påverkat behovet av ekonomiskt bistånd även i Norrmalm. Detta pekar enligt oss socialdemokrater på behovet av att det förebyggande arbetet inom stadsdelsnämnden bör utvecklas med syfte att minska behovet av ekonomiskt bistånd. Sammantaget med vår politik för ökad sysselsättning där vi investerar 130 miljoner kronor i åtgärder mot arbetslösheten kan det ekonomiska biståndet minska med 31 miljoner kronor (totalt i Stockholms kommun) jämfört med den borgerliga majoriteten.

Beroende på vår satsning mot arbetslösheten finns, genom de resurser som frigörs, möjlighet att också satsa på att ge även personer med ett långvarigt ekonomiskt bistånd rätt till hjälp till tandvård i syfte att möjliggöra en god tandstatus även för denna utsatta grupp.

Vi ska verka för att behovet av ekonomiskt bistånd skall minska. Den viktigaste åtgärden som vi ser det är hjälp tillbaka till arbetslivet, vilket bl.a. innebär att man blir mer ”anställningsbar”. Det kan ske ex. vis genom rehabilitering, genom vidareutbildning inom sitt yrke eller genom nya yrkesval. Grunden till detta är ett fungerande komvux och inte som i dag, ett mer eller mindre nedlagt sådant.

En viktig självklar punkt är att alla som söker bistånd skall behandlas likvärdigt. Det är också viktigt att man har en generös bedömning i biståndsnormen avseende SL-kort. Har man inte möjlighet att åka kommunalt kan man heller inte söka jobb som ligger utom gångavstånd och Stockholms län är stort. Vad gäller barnfamiljer är det viktigt att man i biståndsnormen också lägger in internetuppkopplingskostnader och inte utestänger barn och ungdomar som behöver tillgång till Internet bl.a. för sina studier.

Arbetsmarknadsåtgärder

Vi vill att man bygger ut vuxenutbildningen och erbjuder relevant arbetsmarknadsutbildning . Vi vill också se till att de som saknar fullständig gymnasieutbildning och vill skaffa sig sådan får möjlighet till detta. Vi föreslog under innevarande mandatperiod en utökning av sommarjobben för ungdomar från 60 st till 100 st och så blev det. Vårt förslag för nästa budgetår är sommarjobb åt alla unga som vill ha och behöver ett sådant, dvs. att en garanti för sommarjobb införs.

Stadsmiljö

Det är positivt att vissa miljöförbättringsarbeten genomförs i parkområden och gångstråk i vårt område. Belysning och beskärning av buskage och dylikt skapar en tryggare miljö både för motionärer och vanliga besökare. Många medborgare som hör av sig vill också ha fler papperskorgar och en lugn hörna i varje park där inte bollspel och barnlek är så frekvent. De önskemålen har vårt fulla stöd.

I stadsmiljön ingår också att vi håller stadsdelen ren från sopor och avfall. I och med stängningen av Vanadis återvinningscentral riskerar vi att grovsopor tippas lite här och där och därigenom får vi en stadsdel som inte känns trevlig för någon boende eller besökare. Här måste snabba lösningar till för att förhindra detta.

Kultur och föreningsverksamhet

Norrmalm är lyckligt nog berikat med ett stort och brett föreningsliv. Allt från folkrörelser till ideella föreningar och stiftelser verkar inom vår stadsdel. Dessa fyller en nödvändig roll både för medborgarna och för samhället. Vi socialdemokrater tror på de starka sociala rörelserna och vi vill se en satsning på en ökad samverkan mellan det offentliga och det ideella. Vi vill arbeta vidare med frågor kring hur civilsamhället kan stärkas genom det offentliga, men också kring hur det offentliga kan använda sig av all den kompetens och styrka som finns inom den ideella sektorn

Det finns endast en fungerande fritidsgård inom vårt geografiskt stora område Norrmalm. Det bör finnas fler träffpunkter för de unga. Viktigt är att skapa intressanta miljöer och aktiviteter för de unga, där det inte kostar pengar att delta. Barnfattigdomen ökar och det finns alla skäl att se till att vi med gemensam finansiering kan ordna så att det finns gott om verksamheter, som intresserar ungdomar och att ingen utestängs p.g.a. ekonomiska skäl.

Flyktingmottagande

Alla flyktingar som kommer till Stockholm ska erbjudas möjligheter att inkluderas i samhället genomen kvalitativ introduktion, ett bra boende och god språkundervisning. En del i det kan vara att utveckla ett mentorsprogram för nyanlända flyktingar. Det är viktigt att alla stadsdelar tar ansvar för flyktingmottagandet. Man får uppfattningen från alliansens ledande företrädare i Norrmalm att man känner sig väldigt nöjda med att inte behöva göra några aktiva insatser då man inte har så många flyktingar här. Istället skulle man kunna fråga sig om man inte kunde utveckla ett program för att aktivt försöka hjälpa andra mer belastade stadsdelar med integrationen. Socialdemokraterna anser att de stadsdelar som tar ett extra stort ansvar rimligtvis bör få ett ökat stöd. Därmed kan man inte heller påstå att det skulle bli någon ekonomisk belastning för Norrmalmsborna. Tvärtom skulle Norrmalmsborna bli vinnare genom att tryggheten och trivseln påverkas positivt.

Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

1. avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2011

2. återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning med miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2011 som grund

3. samt därutöver anföra följande

Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2012 präglas av fortsatta stora nedskärningar i nämndens kärnverksamheter. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige finns 318,2 mnkr mer än i den moderatledda majoritetens budget för stadsdelarna. Dessutom hämtas 228,4 mnkr från Arbetsmarknadsnämnden för Arbetsmarknadsåtgärder i stadsdelsnämnderna. Detta skulle för 2012 betyda 20,8 Mkr mer för Norrmalms stadsdelsnämnd än i det nu liggande förslaget. Utöver detta kräver vi att tydligare åtaganden (exempelvis kvantifierbara mål och indikatorer) för nämndens alla olika verksamheter ska arbetas fram. Miljöpartiets förslag till budget skulle därmed innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

För att staden ska kunna nå högt satta klimatmål, målen i miljöprogrammet och vattenprogrammet samt bidra till att uppnå Sveriges miljökvalitetsmål behöver miljö- och klimatkompetensen stärkas på stadsdelsförvaltningarna. Stadsdelen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.

Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter samt mot företag och hushåll. Stadsdelens verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose sina bilbehov via bilpooler. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor.Vid byggplaner ska staden arbeta för ett medborgarinflytande som sträcker sig över kraven i Plan- och bygglagen. Metoder ska utvecklas för att fånga upp grupper som aldrig kommer till tals i stadsbyggnadsrelaterade frågor.

Barnperspektivet ska in i stadsplaneringen och metoder för att inkludera barn och deras tankar i stadsplaneringen ska utvecklas.

Barngruppernas storlek behöver minskas till högst 14 barn i småbarnsgrupperna och 18 barn i storbarnsgrupperna, samtidigt som mål och indikatorer för antal barn per vuxen arbetas fram. Dessutom är det viktigt att hålla nere förskoleenheternas storlek. Alla förskolor ska ges tillgång till genuspedagoger och förskollärartätheten ska höjas.

Arbetet med policy för upphandling bör vidareutvecklas, särskilt med fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav samt med tydliga och uppföljningsbara antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter. Staden ska också säkerställa att leverantörer inte flyttar vinster till så kallade skatteparadis för att undkomma skatt.

Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Flera stadsdelsnämnder har redan uppnått stadens låga mål på 15 % ekologiska livsmedel för år 2011. Andelen ekologiska livsmedel ska vara 40 % år 2012.

Den drastiska minskningen av vissa fiskarter är ett stort ekologiskt hot. Stadsdelarna bör besluta att inte servera hotade fiskareter på förskolor, skolor och äldreboenden, också för att öka kunskapen hos förvaltning, personal och elever om ekologi och matens miljöpåverkan.

Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många undrar exempelvis hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag de ska välja och många vill kunna utnyttja sin konsumentmakt. Satsningar på konsumentvägledningen ska öka.

Stadsdelen ska bedriva ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet införde under den förrförra mandatperioden ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Stadsdelen ska tydligt prioritera arbetet med att säkerställa att ingen diskrimineras, exempelvis genom att använda anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker.

Arbetet för att den fysiska tillgängligheten i stadsdelen ska öka och attityderna till människor med funktionshinder måste förbättras. En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen samt att stadsdelsnämnden prioriterar detta arbete ytterligare.

Det är oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några egenregianbud läggs. Egenregianbud ska alltid uppmuntras och konkretiseras när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, både för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta kostnad, men också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja bland en mångfald av utförare. Det ska i varje stadsdel finnas kommunala alternativ, både när det gäller hemtjänst och äldreboende, eftersom det för många är en viktig del av valfriheten att kunna välja detta.

Inom äldreomsorgen behövs fler platser i servicehus, vård- och omsorgsboenden, demensboenden och trygghetsbostäder. Det finns en ökad efterfrågan på kategoriboenden, exempelvis med inriktning på kultur, språk och hbt. Önskemål att starta äldreboenden som sociala företag ska bejakas. Innan fler servicehus omvandlas till trygghetsboenden ska en utvärdering göras. Maten som serveras inom äldreomsorgen ska vara vällagad, hälsosam och god, helst lokalt tillagad och ekologisk. Social gemenskap vid måltider är viktigt, till exempel bör matlag erbjudas. Åldersgränsen för så kallade fixartjänster ska sänkas till 67 år.

Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och många orkar inte arbeta fram till pensionen. Staden ska utreda en riktad arbetstidsförkortning för personal i äldre- och funktionshinderomsorg.

Stadens arbetsmarknadsåtgärder ska vara utformade så att varje enskild person hittar sin kortaste väg till rätt jobb. I stället för nuvarande Jobbtorg ska ”En-dörr-in”-verksamheter finnas i varje stadsdel. Därför för vi över 228,4 mnkr för arbetsmarknadsåtgärder från Arbetsmarknadsnämnden till stadsdelsnämnderna.

”En-dörr-in”-verksamheterna ska organisatoriskt och demokratiskt tillhöra respektive stadsdelsnämnd, men flera stadsdelsnämnder kan gå samman och gemensamt driva ”En-dörr-in”-verksamhet. Verksamheten ska omfatta alla arbetslösa, även dem som står allra längst från arbetsmarknaden och dem som är i behov av rehabilitering. Alla arbetssökande ska erbjudas skräddarsytt och individuellt stöd - vägledning, jobbcoachning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i verksamheten. Det sociala företagandet ska stimuleras. Den som är berättigad till försörjningsstöd ska även ha rätt till SL-kort.

Den sociala barn- och ungdomsvården behöver kraftiga förstärkningar. Staden ska aktivt stödja föräldrar med missbruksproblem, barn till psykiskt funktionshindrade och andra barn som far illa. Resurserna till missbruksvården ska öka så att de som söker behandling ska kunna beviljas detta. Vård och behandling för personer med missbruk ska alltid utgå från den enskilde.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Alla som lever i hemlöshet ska erbjudas ett personligt ombud som ett sätt att skapa nya nätverk och få hjälp med myndighetskontakter. Alla stadsdelar ska ha en lokal handlingsplan för det vräkningsförebyggande arbetet.

Allt fler försätter sig i skuldfällan. Ju tidigare människor får hjälp, desto större chans att ta sig ur den uppkomna situationen. Fler skuldrådgivare skulle korta ner orimligt långa kötider och förebygga vräkningar p.g.a. hyresskulder. Väntetiden för att få träffa en skuldrådgivare ska inte vara mer än en månad.

Miljöpartiet vill tydligt uttala sitt stöd till att förvaltningen inventerar möjligheterna till digitala utskick till nämnden. En större återhållsamhet med pappersutskick vore fördelaktig av såväl miljömässiga som ekonomiska skäl. En viktig förutsättning är dock att ledamöterna ges goda möjligheter att ta del av dessa digitala utskick.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

      • avslå förslaget till privatisering av offentlig verksamhet (s k aktivitetsplan)
      • godkänna förslagen till resultatenheter och omslutningsförändringar (punkt 2 och 3)
      • godkänna förslaget till internkontrollplan och system för internkontroll (punkt 4 och 5)
      • SL-kortet återinförs som en del av normen för försörjningsstöd
      • förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings/rehabiliteringsverksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade
      • förvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget för år 2012 i kommunfullmäktige och vad som anförs i denna reservation
      • i övrigt avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2012 och därutöver anföra följande.

Solidaritet, Demokrati och Social Rättvisa

Den moderatledda majoriteten har sedan 2006 sålt ut en stor del av stockholmarnas gemensamt ägda tillgångar och maktkoncentrationen har ökat. I takt med detta har invånarnas möjligheter att påverka de politiska besluten minskat och den lokala demokratin undergrävts.

Vänsterpartiet återställer skatten till 2006 års nivå, vilken ger staden över 1 miljard kronor mer.

Vänsterpartiets högst prioriterade frågor är att driva pedagogisk verksamhet, socialtjänst, stöd och service till funktionshindrade, äldreomsorg och kultur i egen regi och följaktligen ta tillbaka driften när entreprenadavtalen går ut. Detta omintetgörs till stora delar på grund av att kommunallagen tillåter att avtal med privata utförare sträcker sig längre än den aktuella mandatperioden. Ett förhållande som delvis sätter det parlamentariska systemet ur funktion – en ny majoritet kan härvidlag inte besluta vilken driftsform den vill använda sig av. Vänsterpartiet vill använda tre miljarder av stadens kapital till satsningar på stadens personal och jämställdhetsarbete, rättvisa och demokrati, miljö och framtid. Vi vet att en stor satsning på utbildning och kortare arbetstid för stadens personal ökar kvaliteten i verksamheterna och gör människorna friskare och ger dessutom fler arbeten. Att göra Stockholm tillgängligt för alla som bor här och bygga bort bostadsbristen med fler hyresrätter är två av våra andra prioriterade rättvisesatsningar.

Privatbilismen i Stockholm försämrar både luft och framkomlighet. Därför vill Vänsterpartiet bygga ut cykelbanor och kollektivtrafik och i etapper göra innerstaden bilfri. För att driva på utvecklingen av förnyelsebara bränslen, energieffektivisering och biogas vill vi skapa ett nytt kommunalt energibolag.

Den borgerliga majoriteten har tidigare haft tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I vård- och omsorgsverksamhet är det användarnas upplevelse av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används. I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.

Vänsterpartiets prioriterade områden

Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd vill främst vara en röst för dem som av olika skäl behöver samhällets solidariska stöd. Det här vill vi satsa på:

Återkommunalisera privatiserad verksamhet

Barns och ungas välfärd

Vård och omsorg

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

Demokrati

Jämställdhet och personal

Miljö

Förskolan

Under Högeralliansens styre har förskolan åter fått alldeles för stora avdelningar och därmed så stora barngrupper att de medför direkt skadliga förhållanden, både för personalen och för barnen.

Vänsterpartiet vill ha högst 15 respektive 12 barn på avdelningarna och att fler personal inklusive fasta vikarier anställs. Dessutom måste kulturinslagen öka inom förskolan.

Äldreomsorgen

Då det är oklart om Högeralliansens stopp av utförsäljningen av Vård och omsorgsboendet Väderkvarnen är tillfälligt eller permanent fortsätter Vänsterpartiet att kräva att Väderkvarnen ska drivas i kommunal regi

Den under 2010 återkommande frågan om årslånga missförhållanden på äldreboendet Vasen borde avskräcka all privatisering av äldreboende. Eventuella klagomål om missförhållanden på kommunalt drivna verksamheter kan åtgärdas omedelbart. Det besparar stort lidande för de boende och deras anhöriga. Det sparar också personell kraft för förvaltningen och kostnader för konsultarvoden. Skattepengar som går till omsorg om våra gamla ska stanna och verka i verksamheten.

Erfarenheten har också lärt oss att de privata bolagen som driver vård- och omsorgsboenden effektiviserar genom att minska på personal, servera sämre mat och sämre omvårdnad.

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Som vi tidigare påpekat kan vår äldreverksamhet utvecklas, vilket kräver generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen. För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar var och ens behov. Personal inom hemtjänsten ska ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Ideella organisationers medverkan i vård och omsorg

Vänsterpartiet har noterat Högeralliansens strävan att knyta frivilligorganisationerna till förvaltningens verksamhet. Självfallet är det positivt med samarbete med frivilliga ideella organisationer. Inte minst för frivilligorganisationernas medarbetare som känner sig behövda. Vi vill dock påpeka riskerna med att överlåta uppgifter på oavlönade personer för att spara in på personal. Den viktiga kontinuiteten av insatser kan bara en fast avlönad personal ge. Ofta behöver också de frivilliga få stöd och information från personalen. Tid för detta måste inräknas när förvaltningen planerar verksamheten. Mycket viktigt att poängtera är, att det vid omvårdnad av gamla och sjuka finns sekretessfrågor och etiska uppgifter som måste handhas av förvaltningens anställda medarbetare.

Det är också Vänsterpartiets absoluta uppfattning att samhället ska ge de äldre en värdig ålderdom genom kommunala insatser och inte genom välgörenhet. Äldres vård måste få kosta.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och socialpsykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till privatisering av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv.

Tillsynen av familjehemsvården måste stärkas. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdelsnämndernas ansvar.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång, Norrmalm – eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen – behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge). Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Sysselsättning/arbetsrehabilitering – ”servicegrupp” inom Norra innerstan skall startas. Den gemensamma strategin för missbrukarvården som togs fram av S, V och MP ska genomföras.

I en situation där människor kastas ut ur försäkringskassa och A-kassa måste verksamheten tillföras betydligt mer pengar. Högeralliansen centraliserar mottagningar för människor som är beroende av försörjningsstöd. I norra innerstan hänvisas Norrmalms och Kungsholmens biståndssökande till Östermalm. Dessutom ligger det s k jobbtorget på Söder. Det är därför ytterst angeläget att ett SL-kort ska ingå i det ekonomiska stödet

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

Kultur och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Barn, unga och äldre ska få ökad tillgång till kultur och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för försörjningsstöd.

Jämställdhet och Personal

Heltid ska vara en rättighet för alla. Antalet timanställningar måste minska. Det är också dags att definiera om begreppet heltid, i första hand inom de yrkesområden som innebär fysiska påfrestningar. Vänsterpartiets mål är lagstadgad 6-timmarsdag med oförändrad lön för alla. Kortare arbetstid ger friskare människor, stärkt jämställdhet, bättre livskvalitet, fler arbetstillfällen och mer tid för omtanke om miljön. Vinster som till stor del finansierar de ökade kostnaderna. I förskolan ska finnas tillgång till genuspedagoger och andra verksamheter ska bedrivas med genusperspektiv.

Miljö

Innerstadens största miljöfråga är avgasutsläpp från biltrafiken. För att så småningom uppnå en bilfri innerstad föreslår vi att följande gator blir bilfria: Drottninggatan-Norrtullsgatan fram till Norrtull, Odengatan mellan S:t Eriksgatan och Dalagatan, där biltrafiken flyttas till Karlbergsvägen, samt Luntmakargatan. Denna gamla gata, med Vasastans äldsta bebyggelse, blir en gågata – ett bilfritt alternativ till Sveavägen, senare även Rörstrandsgatan och Roslagsgatan.

Miljövänlig sophantering ska ske genom krav på fastighetsägarna att tillhandahålla miljöutrymmen för sopsortering.

___________________________

§7 Nedskrivning av fordringar äldre än ett år

Diarienummer 2.1.-695/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslutar om nedskrivning av fordringar äldre än ett år med sammanlagt 372 932,37 kronor.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 november 2011.

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10000 kronor per kund/ärende föreslås att fordringar avseende äldre- , funktions- och barnomsorgsavgifter, hyror och lönefordringar från i huvudsak 2010 nedskrivs med sammanlagt 372932,37 kronor. Ärendena är sedan tidigare överlämnade till Sergel Inkasso och inkassobolaget fortsätter indrivningen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

________________________

§8 Reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden om vårdnad, boende, umgänge och namn – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-536/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 november 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för hand­läggning av ärenden rörande vårdnad, boende, umgänge och namn. De föreslagna ändringarna föranleds av att det i föräldrabalken införts en bestämmelse om umgängesstöd. Syftet med de föreslagna ändringarna är att klargöra rutinerna för hand­läggning av dessa ärenden och därigenom åstadkomma en likartad hantering i Stockholms stad.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till de föreslagna ändringarna men anser att det i flera avseenden behövs förtydliganden. Bortsett från frågan om umgänges­stöd anser förvaltningen att det av stadens rikt­linjer även bör framgå hur man från socialtjänstens sida ska hantera ärenden där barn fötts av surrogatmödrar.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att

överlämna förvaltningens remissvar utan eget ställningstagande.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi stödjer förvaltningens tjänsteutlåtande.

Vi vill också understryka att riktlinjerna i nuvarande form inte är möjliga att efterfölja, eftersom det i vissa avseenden är omöjligt att förstå vad som avses.

Särskilt avsnittet om umgängesstöd är svårtolkat. Föräldrar som enbart tilldömts umgängesrätt, och då endast på villkor att umgänget är övervakat av en utomstående, har nästan definitionsmässigt något slags våld eller hot eller annan misskötsel i bagaget. Varför skulle domstolen annars ha kringgärdat deras umgänge med sina barn med så mycket förbehåll? Riktlinjerna säger dock att något övervakat umgänge inte kan komma på tal om det finns en historik av våld, hot eller andra övergrepp, men samtidigt att förvaltningen inte har någon rätt att pröva lämpligheten i domstolsbeslutet.

Här krävs tydligare riktlinjer som gör det möjligt att tillvarata både barnens rätt att behålla någon form av kontakt även med problematiska föräldrar, och barnens rätt till skydd och trygghet.

____________________________

§9 Stockholms stads program för kvinnofrid – mot våld i nära relationer – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-646/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Stadsdelsnämnden ställer sig därmed bakom förslaget till program.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 november 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag från socialnämnden om nytt program för kvinnofrid – mot våld i nära relationer 2012 – 2014. Programmet har utarbetats utifrån modellen om resultatbaserad styrning. Målgrupp för programmet föreslås omfatta kvinnor som utsatts för våld i nära relation, barn som upplevt våld mellan när­stående vuxna samt män som utövat våld i nära relation. En kartläggning planeras för att få en uppfattning om den totala omfattningen av våld i nära relationer.

Förvaltningen är positiv till förslaget och välkomnar särskilt den planerade kartläggningen. Vidare delar förvaltningen uppfattningen att riktlinjer bör utarbetas men anser att dessa inte bara bör begränsas till stadens socialtjänst utan även inkludera äldreomsorgen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) anslöt till socialdemokraternas förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Delvis bifalla remissen och därutöver anföra följande:

Socialdemokraterna ser positivt på den plan som nu omarbetas. Mäns våld mot kvinnor är en fråga som berör alla samhällsklasser, och som kräver hårt arbete för att stävja.

Socialdemokraterna saknar dock en översikt i planen på hur samarbetet med de ideella aktörerna kommer att ske och utvecklas. I det föreliggande förslaget talas mycket om generella riktlinjer för ”nollvisionsmålet”, men lite om vad som konkret kan förbättras i stadens arbete. Idag drivs mycket av insatserna mot våld i nära relationer av ideella aktörer och stiftelser. Dessa drar även ett stort lass av det samlade samhällsansvaret för att stävja inte bara de direkta behoven, så som skyddade boenden, utan även i form av stödsamtal och dylikt. I denna situation, när staden lägger så mycket av ansvar och resurser på de ideella aktörerna, behövs en mer samordnad plan som även innehåller en strategi för hur man kan underlätta arbetet för dessa organisationer.

Socialdemokraterna vill därför även att förvaltningen i sitt remissvar lyfter frågan om att i stadens program även föra in ett stycke om vikten av ett gott samarbete med de ideella aktörerna samt att en mer detaljerad långsiktig plan för finansiering och stöd till dessa organisationer skall upprättas.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att överlämna förvaltningens remissvar utan eget ställningstagande.

_______________________________

§10 Skolans dokument – insyn och sekretess - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-624/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 december 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av betänkande från Utbildningsdepartementet om sekretess för uppgifter i skolväsendet och vissa andra utbildningsformer och verksamheter. Förslagen till ändringar berör förskoleverksamhet, skolan och fritidsverksamhet. Utredningen bedömer att det saknas förutsättningar för att harmonisera sekretesslagstiftningen för förskolan med den reglering som gäller i skolan och fritidshemmet. Det som gäller i skolan och fritidshemmet där sekretess råder, om det antas att den enskilde lider men om uppgiften röjs, ger inte tillräckligt skydd för det enskilda barnets personliga förhållande i förskolan.

Förvaltningen har inga skäl att göra en annan bedömning än utredningens att det saknas förutsättningar att harmonisera skolans och fritidshemmens sekretess­lagstiftning med förskolans.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att överlämna förvaltningens remissvar utan eget ställningstagande.

Särskilt uttalande

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Med anledning av den ökade dokumentationsskyldigheten i skolan välkomnas utredningens översyn av sekretesslagstiftningen. Rätt till integritet är någonting vi från Miljöpartiet värnar starkt om, och kanske särskilt ungas, då de är i extra behov av den här typen av skydd.

Särskilt har utredningen sett över behovet av skydd för uppgifter i individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram och träffat företrädare för Skolverket, Skolinspektionen och haft samrådskontakter med Datainspektionen. I SOU 2011:58 finns utförlig diskussion och bakgrundsinformation till varför sekretessbestämmelserna bör skärpas kring individuella utvecklingsplaner. Exempelvis så råder det idag dels en osäkerhet kring vad man får skriva i utvecklingsplanerna på grund av integritetsskäl men det förekommer också att granskade planer innehåller känsliga uppgifter som idag saknar skydd enligt gällande rätt. Idag finner man hela spektrumet av tillämpning. Genom en starkare sekretess skyddas känsliga uppgifter i de fall de förekommer, och osäkerheten för den enskilde läraren kan därför antas bli mindre.

Miljöpartiet stödjer utredningens betänkande i sin helhet. Utredningens utgångspunkt har varit att föreslå tystnadsplikt för fristående verksamheter som så långt som möjligt ska motsvara sekretessen för verksamheter med offentlig huvudman, och det är något vi ser positivt på. Vårt ansvar i staden är att säkerhetsställa likvärdigheten för alla elever, oavsett skolform, och det inbegriper givetvis att alla elever ska ha rätt till samma skydd oberoende vilken skola de går i.

_____________________________

§11 Kulturvision 2030 - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-563/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamöterna Shadi Larsson (MP), Nicke Grundberg (MP) och Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 november 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till kulturvision för Stockholms stad. Visionen innebär bl.a. att Stockholm ska erbjuda en stad som är upplevelserik och attraktiv, tillgänglig och välkomnande samt utmanande och nyskapande.

Förvaltningen är positiv till visionen och ger exempel på hur stadsdelsnämnden genom sina verksamheter kan medverka till att kulturen får den position som krävs för att stadens övergripande vision ”Ett Stockholm i världsklass” ska uppnås.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Avslå förvaltningens förslag till yttrande och istället återremittera ärendet för en ny utredning till kommunstyrelsen.

Även om mycket av det som sägs beträffande kulturvisionen är riktigt upplever vi att den är outvecklad och därmed otillräcklig.

Vi menar att planeringen av kulturens roll inom barnomsorg, skola och äldreomsorg måste planeras utifrån en bättre samordning med kulturutövarna och dess institutioner. En ”kultur i världsklass” kan ej utesluta teater, dans, musik och inte minst konstnärerna själva.

Att enbart hänvisa till kulturinstitutionernas närvaro ”på nätet” och planlöst förlita sig på mer eller mindre tillfälliga nätverk utan några resurser, kan inte resultera i ”en kultur i världsklass”.

Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Föreslå kommunstyrelsen att återremittera förslaget till kulturvision och arbeta in följande synpunkter:

Kulturvisionen bör formuleras som ett politiskt majoritetsneutralt dokument. Det är det inte nu.

Barnkonventionen bör implementeras tydligt i texten. Formuleringarna att alla barn ska ”erbjudas” att ta del av och själva utöva kultur, och senare i texten ”har möjlighet till” eget skapande är till intet förpliktigande och alldeles för vaga. I stället bör direkta referenser till Barnkonventionens artikel 31 användas. Dessutom bör kulturens plats i skolan framhållas i högre grad.

Dokumentet saknar helt genus/jämställdhetsperspektiv. Eftersom jämställdhet ingår i kulturförvaltningens mål för t ex bidragsgivningen, så bör visionen innehålla någon tanke om hur denna ska förverkligas.

Medborgarperspektivet saknas till stor del. Människor buntas ihop och kategoriseras som ”Stockholm byggs av människor som är välutbildade” eller att somliga har ”alternativa livsstilar”. Alternativ till vad, frågar man sig.

Dokumentet idylliserar stadslivet och förbigår den stora svårighet det innebär, att vi lever i en allt mer segregerad stad. Integrationen är en av Stockholms största utmaningar för framtiden. Visionen måste innebära att människor i alla delar av staden ska kunna ta del av kulturen. För detta krävs medvetna satsningar. Kulturen måste vara närvarande i arbetet med att minska segregationen, såväl geografiskt, mångkulturellt, genus- som tillgänglighetsmässigt.

Vi saknar en vision för dem som ska skapa denna ”kultur i världsklass”, nämligen de utövande konstnärerna. Hur ska staden kunna bidra till att kulturutövare inom alla genrer får möjlighet att leva och verka? Hur ska konstnärerna kunna erbjudas någon form av trygghet i skapandet så att långsiktigheten kan garanteras?

Alla dessa viktiga perspektiv saknas i det nuvarande förslaget till kulturvision och behöver arbetas in i dokumentet för att det skall fungera som den ledstjärna det är tänkt att vara.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att

överlämna förvaltningens remissvar utan eget ställningstagande.

_____________________________

§12 Fler bänkar i stadsmiljön – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-604/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Agneta Isacsson (FP) och ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade särskilda uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 november 2011.

Åke Askensten (MP) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ta initiativ till en plan som innebär att den nuvarande utplaceringen av bänkar ökar kraftigt och fråga stadsdelsnämnden om de vill ta ansvaret också för bänkarna. Vidare föreslås att trafiknämnden/­trafikkontoret får i uppdrag att intensifiera samarbetet med SL för att få fram betydligt fler sittplatser vid busshållplatserna.

Förvaltningen delar uppfattningen att det behövs fler bänkar och att det är brist på sittplatser vid busshållplatserna, åtminstone vid de hållplatser som trafikeras av flera bussar. Förvaltningen anser däremot att ansvaret för de bänkar som finns och utplacering av ytterligare bänkar även fortsättningsvis ska ligga på trafik- och renhållningsnämnden.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

I likhet med motionären delar vi åsikten att fler bänkar skall utplaceras, men vi anser i likhet med förvaltningen, att utplacering var hundrade meter är orealistisk.

Däremot skulle vi vilja ha ett tilläggsönskemål jämfört med förvaltningens förslag, nämligen att upphandlingen, om möjlighet finns, borde prioritera extra tåliga bänkar samt att man även prioriterar de konstnärliga aspekterna.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är riktigt att trafiknämnden bör svara för att bänkar sätts upp i riklig mängd och på lämpliga platser.

Däremot finns det skäl att titta lite närmare på om det inte behövs fler bänkar i stadsdelens parker och torg. Här torde SDN kunna stå som initiativtagare och kostnadsansvarig.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi delar Åke Askenstens (MP) och förvaltningens uppfattning att det behövs fler sittbänkar i stadsmiljön. Inte minst för de många människor med nedsatt rörelseförmåga som finns i vår stadsdel.

I de riktlinjer för utemiljö, ”Stockholm en stad för alla”, som tagits i Gatu- och fastighetsnämnden står det bl.a. följande: ”För många har möjligheten att sätta sig ner och vila stor betydelse för om de ska kunna bege sig ut på promenad. Soffor skall därför placeras med en viss frekvens, där miljön och antalet personer som rör sig i området bör styra. I starkt frekventerade områden skall avståndet mellan soffor inte vara mer än cirka 25 meter och inom bostädernas närområden cirka 100 meter.” Vi finner det viktigt att engagera den lokala stadsdelsnämnden och medborgarna där, i att identifiera var behoven av sittplatser är som störst.

Vi konstaterar att det vid varje busshållplats går att placera åtminstone en sittplats. Bänkar i busskurerna är extra viktiga eftersom de också ger väderskydd.

I vår stadsdel är Döbelnsgatan och Tulegatan exempel på långa, bänklösa gator.

_____________________________

§13 Anordnande av WC vid fotbollsplanen i Bellevueparken - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-603/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 november 2011.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Jan Valeskog (S) om att anordna WC vid fotbolls­planen i Bellevueparken.

Förvaltningen delar uppfattningen att det finns behov av WC vid fotbollsplanen och stödjer förslaget om att ordna en provisorisk bekvämlighetsinrättning. Ansvaret för fotbollsplanen ligger på Idrottsnämnden och frågan ligger således inte inom stadsdelsnämndens ansvarsområde.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Reservation

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Bifalla remissen och därutöver anföra följande:

Det är en självklarhet att det skall finnas tillgång till WC vid exempelvis fotbollsplaner. Det som annars sker är att man kanske använder omgivningarna till att uträtta behov. Det är förstås inte acceptabelt. Den provisoriska lösning som föreslås i remissen är en god lösning tillsvidare.

Vi yrkar bifall till remissen

Särskilt uttalande

Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi ser positivt på att förvaltningen delar uppfattningen att det finns behov av WC vid fotbollsplanen och stödjer förslaget om att ordna en provisorisk bekvämlighetsinrättning.

Med anledning av ärendet skulle vi vilja veta hur många offentliga toaletter som finns i stadsdelen och var är de placerade. Vår stadsdel ligger i centrala Stockholm och det vore välkommet att undersöka behovet av fler offentliga toaletter.

_____________________________

§14 Detaljplan för Blåklinten 14 – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-678/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2011.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdels­nämnd med anledning av ett förslag till detaljplan för Blåklinten 14. Fastigheten, som ligger på Väst­mannagatan mellan Karlbergsvägen och Frejgatan, inrymmer bl.a. förskolan Blåklinten. Syftet med planförslaget är att bekräfta befintlig verksamhet inom fastigheten, vilket varken innebär någon fysisk förändring eller någon förändring för de boende.

Förvaltningen är mycket positiv till den föreslagna detaljplanen. Det råder stor efterfrågan på förskoleplatser och det är, särskilt i innerstaden, svårt att tillskapa nya platser. Förslaget innebär i och för sig inte att några nya förskole­platser till­kommer men möjliggör att den redan befintliga förskoleverksamheten kan permanentas och drivas vidare.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Bifalla remissen och därutöver anföra följande:

Vi stödjer förvaltningens positiva svar om den föreslagna detaljplanen för Blåklinten 14.

Vi har under senare år kunnat konstatera att bl.a. utförsäljningen av allmännyttans fastigheter har försvårat och minskat möjligheten till lokaler för förskoleverksamhet inom Norrmalm och ser positivt på att permanenta den befintliga verksamheten. Ett litet men betydelsefullt steg.

_____________________________

§15 Förslag till spårvägs- och stomnätsstrategi, etapp 1 - remiss från SL och trafik- och renhållningsnämnden

Diarienummer 1.5.3.-575/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP), ledamoten Stephan Andrén (C) och ledamoten Hans Enroth (V) lämnade särskilda uttalanden.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 december 2011.

AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) och trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad har remitterat ett förslag till spårvägs- och stomnätsstrategi för centrala delen av Stockholmsregionen. Syftet med strategin är bl.a. att fastställa principer och kriterier för planering av stomtrafik.

Förvaltningen är positiv till att stomtrafiken ges en hög framkomlighet, att den prioriteras i vissa stråk och ges eget utrymme i gatan. För att uppnå översiktplanens mål om Stockholm som promenadstad och stadens miljömål om att öka andelen som går eller cyklar, anser förvaltningen, att möjligheterna för gång- och cykeltrafik måste utvecklas parallellt med satsningar på kollektivtrafiken. Enligt förvaltningen bör strategin i sitt resandeunderlag ta hänsyn till att Hagastaden inte bara kommer vara ett område för boenden och arbetande, utan även bedöms locka många besökare.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att:

Delvis bifalla remissen

Därutöver anföra följande:

Remissen tar i etapp 1 inte ställning till möjligheten att bygga ut tunnelbanan till Hagastaden. Med tanke på det stora antal boende (ca 3000 lägenheter) som kommer att bebo stadsdelen samt det stora antalet arbetsplatser (ca 13000) som tillkommer förutom Karolinska sjukhuset, borde utbyggnaden av tunnelbanan vara högst prioriterat.

Att under en övergångsperiod införa nya stomlinjer är det bästa alternativet, då bussar till skillnad från spårvägslinjer är flexibla när och om det händer olyckor på vägar som minskar framkomligheten.

Att ytterliga minska framkomligheten genom att lägga spårvagnsspår på de stora genomfartsgatorna är inte acceptabelt. Det kommer alltid att behövas transporter till och från fastigheter och affärer, att då ha en spårväg mitt i gatan är då helt förkastligt, vägar och gator blir som trafikborgarrådet sagt inte bredare!

Det talas mycket i remissen om att man skall gå och promenera och cykla till sina arbeten och affärer. Det är dock inte alltid ett realistiskt alternativ för flerbarnsfamiljer med dagis och skolor på olika ställen i staden. Inte heller kan man bära hur långt som helst efter att man handlat livsmedel osv.

Ytterligare andra trafikanter, både äldre och funktionshindrade, kan ha svårigheter att både cykla och gå, deras behov av t.ex. bilåkande måste också givetvis tillgodoses.

Det finns också stora olycksrisker och faror med spårvagnar som framförs mitt i gatan och oskyddade trafikanter som inte är vana vid denna typ av fordon.

Vi bör heller inte glömma att Sverige än så länge är ett vinterland med

ibland både snörika och kalla vintrar. Detta innebär att snö och is kommer ner i spåren vilket behöver åtgärdas för att undvika urspårningar. Sådana problem har inte bussarna och ej heller tunnelbanan. Att cykla i vinterväglag är inte heller att rekommendera då trafiken är mycket tät i Stockholm med stora olycksrisker.

Vi vill att man under etapp 1 projekterar och påbörjar byggplaner för utbyggnad av tunnelbanan till Karolinska Sjukhuset

Vi vill också att man prioriterar stomlinjer i form av bussar och avstår från utbyggnad av fler spårvagnslinjer

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdels­nämnden skulle ha beslutat att utöver förvaltningens synpunkter även framföra:

1. att huvudprinciperna också ska innefatta minskad klimatbelastning och ökade kollektivtrafikandelar

2. att de fortsatta planerna på att införa dubbelledade bussar bör avbrytas

3. att arbetet med Stockholms stad i syfte att skapa fler egna bussfält och ökad signalprioritering ska intensifieras

4. att strategin bör kompletteras med båtlinjer och bryggor vid strategiska knutpunkter

5. att Södra Station bör möjliggöras som en kompletterande knutpunkt för tyngre spårtrafik

När det gäller de huvudprinciper stomtrafiken planeras utifrån, anser Miljöpartiet de gröna att investeringarna ska leda till ökade kollektivtrafikandelar och minskad klimatbelastning.

Under de senaste vintrarna har det tydligt visat sig att dagens ”normala” ledbussar har stora svårigheter att klara vinterväglag. Bussarna klarar inte en kuperad terräng, de fastnar och slirar på väl plogade gator. Vid minsta snömodd har bussarna stora problem att ta sig ut från hållplatser utan att fastna. Vinterklimat är normalt i Sverige vilket inte är fallet i de länder där BRT-bussar finns i stor skala.

Ren BRT kräver stora ytor och planskildhet, vilka är svåra att genomföra i de centrala delar av Stockholmsregionen, som spårvägs- och stomnätsstrategin, del 1, avser. Miljöpartiet förordar hellre moderna dubbeldäckare.

Vi anser att det är av största vikt att SL kommer överens med Stockholms Stad att införa egna bussfiler för att snabbt öka framkomligheten för kollektivtrafiken. Även signalprioritering är en kostnadseffektiv metod för att bidra till ökat resande och bättre tillförlitlighet.

I strategin saknas båtlinjer, som med fördel skulle bidra till ett utökat stomnät. Miljöpartiet vill komplettera strategin med båtlinjer och bryggor vid strategiska knutpunkter.

I strategin saknas stomtrafik till Västra Kungsholmen. Detta anser MP är olyckligt eftersom det där byggs många bostäder och arbetsplatser. Vi anser också att linje 1, som i förslaget ritats som spår, bättre skulle fungera som busslinje.

För att uppnå en god stadsbyggnadsmiljö menar MP att spårväg inte alltid behöver planeras på egen bana. Ett smalt gaturum kan samnyttjas, något som bör behandlas från fall till fall.

Depålägen är bra att de finns med i strategin från början. Dock anser MP att läge C borde flyttas längre ut mot Frihamnen för att bostäderna ska störas mindre.

Förutom de trafikslag som förvaltningen studerat anser vi att det är viktigt att även studera nya automatiska kollektivtrafiklösningar.

Slutligen anser vi att det är olyckligt om allt fokus för tyngre spårtrafik läggs vid knutpunkt T-Centralen. Dels av sårbarhetsskäl, men även av trängsel- och säkerhetsskäl. Befolkningen växer snabbt och behovet av flera större knutpunkter är stort. MP ser gärna att Södra Station blir motsvarigheten till Odenplan på den södra sidan. Vi vill framföra vikten av att denna etapp av strategin inte försvårar möjligheten till sådana lösningar vid det fortsatta arbetet.

Särskilda uttalanden

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Förvaltningens remissvar är bra. Bl.a. pekar man på att möjligheterna för gång- och cykeltrafik måste utvecklas parallellt med satsningen inom kollektivtrafiken. Detta är ett viktigt påpekande.

Vi kan först konstatera att förutsättningarna för mer spårtrafik ökar med befolkningsutvecklingen. En viktig utgångspunkt är att se till kundnöjdheten. Att uppnå inga eller få omstigningar måste anses som det mest optimala. För att locka nuvarande bilister till kollektivtrafiken krävs att transporten upplevs som positiv, och där är snabbhet och bekvämlighet två viktiga faktorer.

De blå stombusslinjerna i innerstan är idag oerhört belastade. Mest belastad av dem alla är linje 4. Vi anser att det är angeläget att linjen konverteras till spårvagn snarast möjligt. Denna utbyggnad kan inte vänta.

Vidare vill vi föra fram att andra lämpliga stråk på Norrmalm kan vara Torsgatan eller Sveavägen.

I utredningen nämns inga ekonomiska konsekvenser. Det man bör komma ihåg är att spårvagnar är dyra att köpa in, medan de är billiga i drift. En spårvagn har en livslängd på i genomsnitt tre gånger så lång tid som en buss. Därför är det en stor initialkostnad att anlägga spår och göra inköp av nya spårvagnar, men när väl det är gjort kommer driften av desamma att löna sig.

Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:

Av Storstockholms närmare 2,1 miljoner invånare bor omkring 320 000 i innerstaden. Många av de 1,8 miljoner som bor i ytterstaden och kranskommunerna arbetar inom tullarna och trafiken till och från regionens centrala delar bör därför prioriteras för att öka framkomligheten och därmed förenkla resenärernas vardag.

I enlighet härmed betonar förvaltningen i sitt remissvar nödvändigheten av god framkomlighet för stomtrafiken i gaturummet och vikten av ”en lättillgänglig, snabb och pålitlig kollektivtrafik”.

Investeringar i spårbunden trafik måste ske långsiktigt och därmed främst ta hänsyn till framtida behov snarare än kortsiktiga trafiklösningar. Tunnelbana är visserligen dyrare än spårväg, men tar inte gaturummet i anspråk utan avlastar och ger ökat utrymme för annan ytbunden trafik. Utbyggnad av tunnelbanan bör således prioriteras.

Centerpartiet är vänner av spårväg och anser att de hårdast trafikerade stombusslinjerna bör omvandlas till spårväg, men enbart sådana linjer där det är motiverat ur ett lönsamhets- och framkomlighetsperspektiv.

Centerpartiet har ambitionen att Stockholms kollektivtrafik ska vara i världsklass. För oss står resenärernas och trafikanternas behov i centrum. Det ska vara enkelt, effektivt och bekvämt att färdas i Stockholm. Skattebetalarnas pengar måste förvaltas på bästa möjliga sätt.

Centerpartiet vill slutligen uttrycka sitt särskilda stöd till förvaltningens förslag om att utreda persontrafik på Värtabanan. Detta skulle minska investeringskostnaderna och därmed undvika resursslukande felinvesteringar som ytterst drabbar stadens invånare genom höjda skatter.

Ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:

Vänsterpartiet vill understryka behovet av T-bana från Odenplan till Karolinska och Solna Centrum. Dessutom återupprepar vi kravet på spårväg från Odenplan via Norrtullsgatan och Norra Stationsgatan västerut. En linje som kan förlängas till Albano och Frescati.

_____________________________

§16 Utökad tid för alkoholservering på restaurang Fasching, Kungsgatan 63 – remiss från socialförvaltningen

Diarienummer 1.5.2.-696/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om utökad tid för alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl. 11.00 - 04.00 måndag – söndag och mellan kl. 11.00 – 05.00 torsdag - lördag inomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2011.

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad tid för alkoholserveringstillstånd på restaurang Fasching. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§17 Ansökan om alkoholserveringstillstånd i Familjen Ahlboms Restauranger AB, Kungsgatan 18 – remiss från socialförvaltningen

Diarienummer 1.5.2.-697/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan
kl.11.00 - 03.00 inomhus och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 november 2011.

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Familjen Ahlbom Restauranger AB. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§18 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 12 december 2011 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_________________________

§19 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor den 12 december 2011 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

__________________________

§20 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2011

Diarienummer 1.2.1.-703/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 december 2011.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. oktober 2011 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott om 2,2 mnkr efter resultatdispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________

§21 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 15 november – 5 december 2011.

2. Svar på ansökan om projektbidrag från Föreningen Höstprimörerna.
Dnr 5.-652/2011

3. Skrivelse till Stockholms stads samtliga förvaltningar och nämnder från Synskadades Riksförbund om ”anställ fler synskadade inom stadens verksamheter”. Dnr 1.6.-685/2011.

4. Underrättelse från Arbetsmiljöverket gällande Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Dnr 1.4.-680/2011.

5. Förvaltningens yttrande över underrätelse från Arbetsmiljöverket gällande Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Dnr 1.4.-680/2011.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

__________________________

§22 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Beslut


Beslutsfattare


Besluts-
datum


Ev. diarie-nummer

Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Golfhall, Sveavägen 159.

Christina Rapp Lundahl

2011-11-24

1.5.2.-668/2011

Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på
Avequis, Döbelnsgatan 24.

Christina Rapp Lundahl

2011-11-24

1.5.2.-663/2011

Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på A Tavola, Odengatan 33

Christina Rapp Lundahl

2011-11-24

1.5.2.-675/2011

Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Bingo Hötorget. Ingen erinran.

Maria Svedberg

2011-11-29

1.4.-682/2011

Nedskrivning av ärenden äldre än 1 år med belopp understigande 10000 kr.

Ulrika Klemets

2011-11-25

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_____________________________

§23 Övriga frågor

Övriga frågor

Anita Lindskog (S) uppmanade förvaltningen att kontakta närpolisen i Vasastan angående den otydliga skyltningen av den nyinvigda polisstationen vid Odenplan. Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl åtar sig att uppmärksamma närpolischefen om önskemålet om tydligare skyltning.

Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl informerade stadsdelsnämnden om att överklagandet av Attendos tilldelningsbeslut, om driften av äldreboendet Vasen, avslogs i förvaltningsrätten, och att Attendo tar över från och med den 1 mars 2012.

Avdelningschef Annette Luengo berättade att samtliga boende på Vasen med anhöriga kommer att bli inbjudna till ett informationsmöte i början av året med anledning av övergången till ny utförare.

Ordföranden Hanna Broberg (M) bjuder in samtliga nämndledamöter och ersättare till en utbildning om förtroendemannauppdrag den 26 januari 2012. Önskemål om innehåll i utbildningen kan mailas till stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl.

_________________________