Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-03-21
ABC föräldrastöd - gruppträffar för att stärka relationen mellan föräldrar och barn Samm Läs mer...anträdet inleds med en frågestund för allmänheten.
Ledamoten Ulla Sjöbergh (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Alexandra Svensson (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 26 mars.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 7 februari 2012 justerats den 12 februari.
Ledamoten Ulla Sjöbergh (S) anmälde en fråga om sommarjobb.
Ledamoten Stephan Andrén (C) anmälde en skrivelse;
- Utökat samarbete mellan Norrmalms stadsdelsnämnd och Hembygdsföreningen å Norrmalm.
Dagordningen fastställdes.
______________________
Diarienummer: 1.2.3.-82/2013
Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Barbro Borg och ersättaren Dan Gulliou (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 februari 2013.
Stadsdelsnämndens oppositionspartier har inkommit med en skrivelse angående träfflokalen Balder. De anser att öppettiderna ska vara desamma som tidigare och framhåller vikten av att besökarna även fortsättningsvis kommer att ha tillgång till bl.a. datarum, tvättstuga, syrum och även ha möjlighet att kunna få ett mål mat.
Förvaltningen delar uppfattningen att Balder har stor betydelse för många psykiskt funktionshindrade och är angelägen om att erbjuda en verksamhet av hög kvalitet. Det är dock inte möjligt att fortsätta driva verksamheten i samma omfattning som tidigare när även Östermalms brukare använde lokalerna. Detta innebär att lokal-ytan och bemanningen kommer att minskas. Verksamheten kommer fortsättningsvis att enbart rikta sig till boende på Normalm. Träfflokalen kommer att vara öppen tre dagar i veckan.
Förslag till beslut
Ordföranden Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S), ledamoten Barbro Borg och ersättaren Dan Gulliou (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi vidhåller vår ståndpunkt i skrivelsen.
Diarienummer 2.2.1.-133/2013
1. Norrmalms stadsdelsnämnd beslutar att delta i den gemensamma upphandlingen av persontransporter för Stockholms stad.
2. Stadsdelsnämnden ger fullmakt åt förvaltningsdirektören vid serviceförvaltningen att för nämndens räkning att fatta beslut om förfrågningsunderlag, fatta tilldelningsbeslut och teckna avtal med valda utförare. 3. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2013.
Befintligt ramavtal för persontransporter löper ut 2014-06-30 och Serviceförvaltningen ansvarar för att genomföra en ny upphandling på uppdrag av medverkande nämnder med syftet att teckna ett nytt ramavtal för persontransporter.
För att delta i upphandlingen krävs en undertecknad fullmakt/vidaredelegation av beslutanderätten till förvaltningschefen vid serviceförvaltningen. Fullmakten/delegationen omfattar att upphandla ramavtal, vilket innebär utarbetande och beslut om förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering, tilldelningsbeslut samt tecknande av avtal
Diarienummer 1.2.3.-44/2013
1. Stadsdelsnämnden godkänner programmet och genomförandet av upprustningen av Blåkråkan.
2. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsdirektören i uppdrag att fatta beslut i genomförandeskedet inom godkänd budget för projektet.
Sommaren 2012 inleddes arbetet med att ta fram ett program för upprustning av kvartersparken Blåkråkan. Under arbetets gång har dialog hållits i två omgångar. Programmet har efter genomförd dialog reviderats och en grovkalkyl för genomförandet har tagits fram.
De huvudsakliga målen med en upprustning är att lyfta fram och förtydliga parkens nyklassicistiska formspråk från början av 30-talet. Blåkråkans roll som en lugn, grön oas ska kvarstå, en ny lekyta med plats för odling ska tillskapas och parken ska annonseras bättre från Roslagsgatan. En upprustning av Blåkråkan ska ge förbättrad tillgänglighet, ökad känsla av trygghet samt förhöjd attraktivitet.
Genomförandet av upprustningen planeras att starta under våren 2013 för att sedan avslutas under våren 2014. Nycklade investeringsmedel har använts för programarbetet och har avsatts för genomförandet. Budget beräknas till omkring 2,5 miljoner.
Diarienummer 1.2.5.-66/2013
1. Norrmalms stadsdelsnämnd delegerar till nedan namngivna socialinspektörer / socialsekreterare vid socialjouren att, inom nämndens eget ansvarsområde, begära polishandräckning enligt 45 § 1 och 2 st. lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
2. Norrmalms stadsdelsnämnd förordnar att nedan namngivna personer vid socialjouren förordnas att, inom nämndens eget ansvarsområde, begära polishandräckning enligt 43 § 1 st. 2 p lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Socialinspektörer/socialsekreterare vid socialjouren: Ola Agbro, Ann Bergholz Flynn, Annette Borell, Chris Bremark, Roland Carlsén, Susanne Cavallius, Daniel Colegate, Lars Cronstrand, Agneta Engström, Rolf Eriksson, Anneli Fastborg, Anita Habel, Helena Holm, Anna-Carin Jevrell Monié, Maria Larsson, Elinoar Lindroth, Maria Mistander, Johanna Nilsson, EliKristin Norberg, Inga-Lill Renhorn Källgren, Maria Ragndag, Maj-Stina Samuelsson, Ulla Schöldström, Lars Stenman, Roland Stjärnfeldt, Monica Svederoth, Margareta Svensson, Charlotta Thorelius, Therese Travis, Anneli Wernstedt, Tuija Viljakka, Ulla-Maija Yrjänä och Inger Åsebo.
3. Nedan nämnda tjänstemän vid Norrmalms stadsdelsförvaltning förordnas att begära polishandräckning enligt 43 § 1 st. 2 p lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU): Siw Lideståhl, Agneta Heiroth-Lindström, Maria Sköld, Åsa Jansson, Emelie Eliasson, Sofia Djerregaard, Erik Sundqvist, Carolina Nobel, Karin Aronsson, Cecilia Berggren, Sanna Sjöblom, Petra Tietz Jeppsson och Angela Chkaulich.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2013. För att kunna verkställa beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) uppstår i vissa fall behov av att begära biträde av polismyndighet. Begäran om polishandräckning kan göras av nämnden eller, i de fall nämndens sammanträde inte kan avvaktas, av någon ledamot eller tjänsteman som nämnden förordnat.
Diarienummer 1.1.-58/2013
Delegationsordningen ändras i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 januari 2013.
Stadsdelsnämnden har enligt kommunallagen, med vissa begränsningar, rätt att uppdra åt ett utskott, en ledamot, en ersättare eller åt en anställd inom kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en viss typ av ärenden. I vilka ärenden och till vilka befattningshavare nämnden delegerat beslutanderätten framgår i upprättad delegationsförteckning. Nämnden kan när som helst besluta om ändringar i delegationsbestämmelserna.
Diarienummer 1.2.1.-738/2012
Ärendet läggs till handlingarna.
Vårdgivaren ska enligt patientsäkerhetslagen senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Patientsäkerhetsberättelsen är en del av arbetet med att, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9), systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i verksamheten.
Patientsäkerhetsberättelsen ska beskriva hur vårdgivaren har arbetat för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården. I patientsäkerhetsberättelsen ska vårdgivaren redogöra för hur vårdpersonalen bidragit till att öka patientsäkerheten men även hur patienters och närståendes synpunkter på patientsäkerheten har hanterats.
Patientsäkerhetsberättelsen ska även redovisa de resultat som uppnåtts under föregående år. Det kan till exempel handla om att de vårdrelaterade infektionerna har minskat, att vårdgivaren infört tekniska system för att få ned vårdskadorna, eller att insamlingen av data om vårdskador blivit effektivare med hjälp av nya rutiner.
Patientsäkerhetsberättelsen för Norrmalms stadsdelsnämnd innehåller en övergripande del för både verksamheter som bedriver kommunal hälso- och sjukvård i egen regi och för entreprenadverksamheter. Entreprenörerna har lämnat den egna verksamhetens patientsäkerhetsberättelser vilka biläggs ärendet. Norrmalms dokument.
Diarienummer 1.1.-136/2013
1. Richard Bengtsson (FP) entledigas från sin roll som ledamot i sociala delegationen.
2. Agneta Isacsson (FP) väljs som ledamot i sociala delegationen.
Ordföranden Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förslaget.
Diarienummer 1.5.1.-31/2012
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 februari 2013.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna samt mellan stadsdelsnämnderna och socialnämndens enhet för hemlösa. Revideringen har föranletts av vissa ändringar i lagstiftningen. I övrigt har främst uppdateringar och förtydliganden av nu gällande riktlinjer gjorts.
Förvaltningen är positiv till de föreslagna riktlinjerna och stödjer förslaget om att den nämnd som, med stöd av LSS, beviljat boende i form av gruppbostad i annan stadsdel behåller ärendeansvaret i tre månader efter inflyttningsdatum. Förvaltningen välkomnar förslaget om att ärende- och kostnadsansvar för placeringar i privata boenden, som inte omfattas av valfrihetssystemet, ska ligga kvar hos den nämnd som fattat beslut om insatsen.
Diarienummer 1.5.3.-763/2012
1. Remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.2. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Barbro Borg och ersättare Dan Gulliou (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsledningskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till handlingsplan för insamling av matavfall i Stockholms stad. Bl.a. föreslås ett system med färgade soppåsar som hanteras i en optisk sorteringsanläggning. Enligt förvaltningen är handlingsplanen förenlig med stadens miljöprogram 2012 -2015, stadens avfallsplan, nationella avfallsplanen och stadsdelsnämndens verksamhetsmål om att Norrmalms livsmiljö ska vara hållbar.
Förvaltningen kan konstatera att handlingsplanens mål om att 50 procent av matavfallet ska återvinnas samt att alla stadens eget drivna verksamheter ska samla in matavfall, innebär en ökad ambitionsnivå som påverkar planeringen och bedrivandet av stadsdelsnämndernas verksamheter. Förvaltningen arbetar kontinuerligt med att öka andelen insamlat matavfall genom att förbättra möjligheterna till utsorteringen av matavfall i sina verksamheter. Handlingsplanen är ambitiös och stort ansvar läggs på stadens egna nämnder och bolag. För att få både chefer och övrig personal inom nämndens verksamheter motiverade att arbeta i enlighet med målen för insamling av matavfall, är det viktigt med kompetensutveckling och information. Förvaltningen anser att det är angeläget att miljöfrågorna prioriteras.
Ledamoten Barbro Borg och ersättare Dan Gulliou (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordförande Alexandra Svensson (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Ledamoten Barbro Borg och ersättare Dan Gulliou (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:
1) att delvis instämma i förvaltningens remissyttrande
2) att remissvaret förses med följande tillägg:
1. att 70 % ska sättas som mål för matavfallsinsamling
2. att öka differentieringen av avfallstaxan
3) i övrigt anföra följande
Den moderatledda majoriteten i Stockholms stad har försatt värdefull tid. Efter sex år av obrutet regeringsinnehav i Stockholm har den viktiga infrastrukturen för insamling av matavfall och framställning av biogas inte byggts ut. I branschorganisationen Avfall Sveriges benchmarking placerar sig Stockholm på en föga imponerande plats. Detta är ett område som sedan länge borde ha haft högsta prioritet och där Stockholm skulle ha unika möjligheter att ligga i framkant. Biogasfrågan är ett av många tydliga exempel där staden ligger långt efter och där chans efter chans missats att bli vägledande och föregångare. Miljöpartiet de gröna har påtalat vikten av matavfallsinsamling för den styrande majoriteten i Stockholm sedan 2006.
Det är nödvändigt att fatta beslut om inriktning och konkreta åtgärder. Det är fullt möjligt att sortera ut 70 procent av matavfallet i Stockholm, vilket ligger i nivå med vad som görs i t.ex. Västerås. Avfallstaxan ska tydligare differentieras så att det i större utsträckning än idag lönar sig ekonomiskt att sortera ut matavfall. I Södertälje har matavfallet samlats in sedan 2001 och till deras anläggning skickas nu den lilla mängd matavfall som nu ingår i Stockholms pilotstudie.
För att matavfallsinsamling ska kunna införas på bred front i Stockholm krävs styrande åtgärder och investeringar i kapacitetsstarka anläggningar. Samtliga nuvarande insamlingsmetoder och system för optisk sortering bör användas. Det är önskvärt att bygga upp system som staden äger och har rådighet över, så att kapaciteten i anläggningarna i första hand kan användas för matavfall som uppkommer i Stockholm. Biogasen ska användas som drivmedel för fordon vilket ger stora miljövinster. Det är av stor vikt att matavfall från de kommunala verksamheterna samlas in och används som råvara, stadens verksamheter ska vara ett föredöme. Före ett snabbt införande behövs kartläggning och beslut om lämpliga åtgärder utifrån lokalernas beskaffenhet och geografiska läge.
De juridiska förutsättningarna för ansvarsfördelningen mellan stadens berörda förvaltningar och bolag och eventuellt behov av organisatoriska förändringar måste tydliggöras. Ledig rötningskapacitet i andra anläggningar i regionen ska utnyttjas under uppbyggnadsperioden, men exempelvis är SRV:s anläggning är i första hand avsedd för Södertörnskommunernas behov.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
överlämna förvaltningens förslag till remissvar utan eget ställningstagande.
Diarienummer 1.5.3.-117/2013
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 februari 2013.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med
anledning av ett detaljplaneförslag avseende Galleriankvarteret i City. Förslaget innebär att del av bebyggelsen byggs om till hotell. Övriga byggnader planeras för kontor med centrumverksamheter i bottenvåningarna. Samtliga byggnader byggs till med ca 2-3 våningar. Utformningen av kvarterets entréer förändras och länkbyggnader mellan befintliga byggnader möjliggörs.
Förvaltningen anser att planförslaget kan bidra till översiktplanens och cityvisionens ambitioner om att skapa ett mer levande city med en ökad variation av verksamheter, såväl dag- som kvällstid. Det är positivt att de idag enhetliga kvarteren får en större variation i sin utformning. I linje med cityvisionen kan också nya entréer och stråk genom kvarteren skapa bättre förbindelser och tillgänglighet mellan platser. För att skapa en levande och trygg plats krävs en blandning av bostäder och verksamheter och förvaltningen anser att det är angeläget att möjligheterna att tillskapa bostäder utreds. Enligt förvaltningen bör arbetet med förändringarna av Brunkebergstorg prioriteras i staden och samordnas med förändringarna enligt planförslaget. Förvaltningen är positiv till att bebyggelsen inom kvarteret förses med gröna tak och fasader, vilket överensstämmer med de mål och riktlinjer som finns i samrådshandlingen av Den gröna promenadstaden.
- att en utredning görs om möjligheterna att skapa nya bostäder i samband med ombyggnad/påbyggnad av Galleriankvarteret i city
3) att i övrigt anföra följande
Bostadsbristen i Stockholm är akut. Från miljöpartiets sida har vi tidigare krävt att staden gör en översyn av vilka kontorshus i city som tål en påbyggnad av bostäder. En sådan översyn kan tydligt motiveras med utgångspunkt i flera av de målsättningar och värden som formuleras i ”Vision Stockholm 2030”: att skapa ett brett utbud av bostäder inklusive nytillkomna sådana i city, en tydlig storstadspuls och attraktiva stadsmiljöer, en trygg och funktionsblandad stad med flera olika upplåtelseformer. Här ges nu ett ypperligt tillfälle till ett bidrag för att uppfylla denna vision. Särskilt den del av kvarteren som vätter mot Brunkebergstorg upplevs idag som dött och livlöst. Vi beklagar att det i förslaget till detaljplan för ovanstående kvarter inte har diskuterats möjligheten att inom någon av de föreslagna tillkommande ytorna ta tillvara tillfället att bygga bostäder.
Miljöpartiet aktualiserade förra året i nämnden behovet av satsningar på gröna tak och väggar på Norrmalm. Vi ser med tillfredsställelse att detaljplanen föreslår en sådan satsning här.
i huvudsak godkänner förvaltningens förslag till remissvar samt därutöver anför.
Ett försök att förbättra ”Galleria-kvarteret” är alltid välkommet. Dock är en ytterligare kommersialisering av kvarteret, som stadsbyggnadskontoret föreslår, förkastligt.
Precis som förvaltningen förespråkar Vänsterpartiet, sedan lång tid tillbaka, en avkontorisering av City och det är byggande av nya bostäder som gäller. Så ock i ”Galleriakvarteret”. De delar som byggs om ska inte bli varken hotell eller fler kontor utan bostäder, i första hand hyreslägenheter och en påbyggnad med 2 till 3 våningar kan enbart godkännas under förutsättning att där kommer att bli hyreslägenheter.
Diarienummer 1.5.2.-67/2013
Ansökan om utökad tid för alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl. 11:00 – 04:00 fredag till lördag inomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 februari 2013.
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad tid för alkoholserveringstillstånd på restaurang Bamboo Palace Kungsgatan 17. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 5.4.-69/2013
Verksamhetsbidrag beviljas i enlighet med nedanstående:
- PRO Vasastan 16 000 kronor
- PRO Norrmalm 13000 kronor
- SPF Gustav Vasa 48000 kronor
- Immanuelskyrkans RPG-förening 8000 kronor
- Centrala Vasastans Rödakorskrets 15000 kronor
- Röda Korset - Norrmalms kontaktverksamhet 16000 kronor
- Äldrekontakt 20 000 kronor
- Frivillig Väntjänst 8000 kronor
- Vasaträffen gymnastik 2000 kronor
- Synskadades Riksförbund - Innerstadskretsen 14000 kronor
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 mars 2013.
I enlighet med stadsdelsnämndens riktlinjer för bidragsgivning kan bidrag i form av verksamhetsbidrag eller projektbidrag beviljas till frivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och eller till personer med funktionsnedsättning.
För innevarande år har nämnden, liksom föregående år, avsatt 300 tkr för bidrag till frivilligorganisationer. Förvaltningen föreslår att 160 tkr fördelas i form av verksamhetsbidrag och att 140 tkr reserveras för projektbidrag.
Diarienummer 1.2.1.-79/2013
Förvaltningens redovisning godkänns.
Vice ordförande Anita Lindskog (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 februari 2013.
Personligt ombud (PO) riktar sig till personer med omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning som har behov av en samordnare för att kunna ta tillvara sina rättigheter och leva ett mer självständigt liv. Verksamheten bedrivs sedan hösten 2011 i samverkan med stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Södermalm och Östermalm. De samverkande nämnderna, som beviljats statsbidrag för delfinansiering av verksamheten, ska årligen redovisa hur verksamheten bedrivits.
Förvaltningens bedömning är att den för innerstaden gemensamma PO- verksamheten fungerat väl och föreslår att nämnden godkänner förvaltningens redovisning.
Vice ordförande Anita Lindskog (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi har tagit del av redovisningen av verksamheten avs. personligt ombud och vill ställa frågor omkring rapporten.
Efter den omorganisering som genomfördes för ca 2 år sedan minskades bemanningen. Vi ställde då frågan om man kunde förvänta sig att bemanningen skulle räcka till. En halvtidstjänst var då avsatt för Norrmalm. Antal ärenden var så lågt att det skulle räcka mer än väl, var förvaltningens svar.
I den nu aktuella rapporten framkommer att det skett mer än en fördubbling av antal ärenden sedan våren 2012. Dvs. man gick från 7 ärenden till 18st. Redovisningen avser både Kungsholmen och Norrmalms upptagningsområde som vi förstår det.
Omvärldsfaktorer som ökande arbetslöshet, personer som utförsäkras från ex försäkringskassan är sådant som ofta påverkar människor i utsatt läge. Man redovisar också att personer med nya diagnoser har tillkommit i gruppen.
Sammanfattningsvis ställer vi oss frågan om den tilldelade halvtidstjänsten kommer att vara tillräcklig i ett hårdnande samhällsklimat och om det finns beredskap för att förstärka bemanningen i de fall det behövs.
Diarienummer 7.-112/2013
1. Redovisningen godkänns.
2. Protokollsutdrag överlämnas till Socialstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 februari 2013.
Regeringen har under åren 2007- 2011 avsatt medel till kommuner och landsting för att stimulera utvecklingen inom vård och omsorg om äldre. Syftet har varit att förbättra det medicinska omhändertagandet, det sociala innehållet i äldreomsorgen och samverkan mellan huvudmännen för att bättre tillgodose de äldres behov.
Vad gäller Stockholms stad har stimulansmedlen fördelats utifrån den generella nyckeln i resursfördelningssystemet inom äldreomsorgen. Detta betyder att Norrmalms stadsdelsnämnd sammanlagt beviljats 19940 tkr. Beviljade medel har bl.a. använts för att genomföra olika utbildningsinsatser, skapa en mötesplats för äldre i form av träfflokalen Ljuspunkten och, i samverkan med Riddargårdens vård- och omsorgsboende och dagverksamheten Mimer, anlägga en vinterträdgård.
Diarienummer 2.2.1.-499/2012
I detta ärende redovisas den genomförda upphandlingen i form av en rapport över upphandling av måltider till Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, med bilagor utgörande öppningsprotokoll, utvärderingsprotokoll och tilldelningsbeslut.
Upphandlingen vanns av Sodexo. Det nya avtalet löper över 2 år med möjlighet att förlänga 1+ 1 år. Avtalet är värt ca 2,5 miljoner kronor per år.
Vi har tagit del av rapporten avseende upphandling av måltider och ställer oss frågan om de boende som skall äta maten har fått göra avsmakning av densamma.
Avtalet löper på 2 år med möjlighet att förlänga ytterligare 1+1 år.
I ett tänkt scenario där de boende inte tycker att maten är fullgod undrar vi om avtalet går att säga upp?
Diskussion avseende mat på äldreboende har varit föremål för många tidningsartiklar och diskussioner på senare tid.
Ofta har dålig kvalitet just varit ett signum för många leverantörer. Att maten håller god kvalitet och är presenterad på ett tilltalande sätt är extra viktigt för de äldre, det är ofta en av dagens ljuspunkter att kunna äta god mat.
I protokollet kan vi följa hur man poängsätter de olika anbudsgivarna men ingenstans finns beskrivet hur man uppfattar om maten är god eller ej, dvs. det finns inga upprättade protokoll där det framkommit om man provsmakat maten.
Vi förutsätter givetvis att maten är god och smaklig och att de boende kommer att uppskatta den. Samtidigt undrar vi hur man kan förbättra kvalitén alt bryta ett avtal i de fall produkten inte håller en tillfredställande kvalitet.
Diarienummer 1.2.1.-71/2013
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 mars 2013.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. februari 2013 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner.
Vi har tagit del av månadsrapporten och vill ställa följande frågor:
1. Bilaga 2, Äldreomsorg, antal vårddygn osv. Det är stor skillnad mellan budget 2013 och utfallet för de första månaderna 2013. Detta väcker farhågor för ett utfall som överstiger det budgeterade för innevarande år. Varför ligger budget 2013 så lågt jämfört med utfallet de första månaderna 2012-2013?
2. Bilaga 3, Äldreomsorg, utförda timmar hemtjänst osv. Utfallet 2012 inom området slutar på ca 37000 timmar. Budget för de första månaderna 2013 är satt till 38000 timmar. Utfall för 2013 de första månaderna visar bara på ca 36000 timmar. Det är alltså en differens på utfall från 2012 till utfall 2013 på ca 1000 timmar. Vi vill veta hur skillnaden kan vara så stor i behovet av hemtjänst enligt redovisningen i den ekonomiska rapporten?
Protokollet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms pensionärsråd den 18 mars 2013 anmäldes.
Ordförande Alexandra Svensson (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshindersfrågor den 18 mars 2013 anmäldes.
Följande handlingar anmäldes:
1. Svar på medborgarförslag – den gröna parktrekanten mellan Birger Jarlsgatan och Valahallavägen.Diarienummer: 1.2.4.-723/20122. Svar på medborgarförslag – parkering i parkmiljöDiarienummer: 1.2.4.-768/20123. Vidarbefordrat medborgarförslag – informationsskyltar i Sabbatsbergsområdet4. Vidarbefordrat medborgarförslag – takskottning5. Vidarbefordrat medborgarförslag – skapa ett torg på Dalagatan6. Vidarbefordrat medborgarförslag – gångtunnel under Sveavägen till Hagaparken7. Vidarbefordrat medborgarförslag – returstation på St Eriksgatan8. Svar på medborgarförslag som vidarebefordrats till trafikkontoret – förändringar längs med Vanadisvägen9. Norrmalms hantering av medborgarförslag10. Anmälan av rapporterade skador och tillbud under 2012förteckning från Risk11. Tillståndsbevis för Resursteamet i Stockholm AB från Socialstyrelsen12. Förteckning över diarieförda handlingar under 23 januari- 28 februari 2013.
Följande beslut anmäldes:
Beslut
Beslutsfattare
Besluts-datum
Ev. diarie-
nummer
Beslut om tjänsteresa.
Christina Rapp Lundahl
2013-01-22
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om förändring av placering av värdeautomater från Svenska Spel AB, på Fox and Badger, Norrbackagatan 56
Bengt-Enar Andersson
2013-01-14
1.4.-15/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i foajén på Teater Brunnsgatan fyra
2013-01-25
1.5.2.-27/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Runt Hörnet Mat å Café på Sveavägen 29
1.5.2.-36/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Perini´s Food & Champagne Bar På Klarabergsgatan 49
1.5.2.-46/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om ny anordnare, ny spelplats,förnyat tillstånd och/eller utökning av anytalet spelbord eller byte av speltyp på Restaurang
ROQ Gyldéngatan 2 Stockholm
2013-02-18
1.4.-74/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om Värdeautomater på O´Learys Norrmalm,Regeringsgatan Stockholm
1.4.-99/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Zocalo K25
Kungsgatan 25
2013-02-19
1.5.2.-96/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Tokyo Diner
Hötorgshallen
1.5.2.-84/2013
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om Värdeautomater på ROQ Restaurang Gyldengatan 2
2013-02-21
1.4.-108/2013
Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd på Restaurang Combo
Siw Lideståhl
T.f Stadsdelsdirektör
2013-02-27
1.5.2-122/2013
Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd på Restaurang YOI K25
1.5.2-118/2013
37 170kr/Äldreomsorgsavdelningen
Avgångsersättning (Delegation 2.24)
2012-12-12
82 740 kr/Äldreomsorgsavdelningen
2012-11-27
92 750 kr/Äldreomsorgsavdelningen
2012-10-07
191 430 kr/Äldreomsorgsavdelningen
2012-05-25
42390 kr/Äldreomsorgsavdelningen
2012-05-11
226800 kr/Socialtjänstavdelningen
Britt Mattsson (tf)
2012-04-02
Ledamoten Ulla Sjöbergh (S) frågade hur många sommarjobb nämnden kommer att kunna erbjuda Norrmalms ungdomar 2013.
Ordförande Alexandra Svensson (M) svarade att i kommunfullmäktiges budget för 2013 är det budgeterat för 30 sommarjobb på Norrmalm 2013 och att nämnden beslutat i Verksamhetsplan 2013 att sträva efter att erbjuda minst 60.
Diarienummer: 1.2.3.-193/2013
Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för beredning.
____________________________