Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-04-23
Ordföranden Hanna Broberg (m) beklagade att inga föräldrarepresentanter var närvarande på sammanträdet den 12 februari då två förskoleverksamheter presenterade sitt arbete och barn- och ungdomsavdelningen gav svar på många av frågorna som förskoleupproret ställer. Hanna Broberg inbjöd Hemming Lindell m.fl. att kontakta henne för ett sammanträffande kring dessa frågor.
_________________________
Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 29 april 2009.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 mars 2009 justerats den 26 mars.
__________________________
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en övrig fråga gällande kampanjen Stoppa Langningen inför Valborgsfirande. Deltagarlistan för utdelning av informationsmaterial utanför Systembolagen samt tunnelbaneuppgångar, cirkulerade under sammanträdet.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 002-193/2009
Ett förslag om att anordna en ”sista dansen” på Odenplan anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
___________________________
Diarienummer 600-106/2009
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 mars 2009.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) har inkommit med en skrivelse till nämnden och vill veta vilka åtgärder kommer att vidtas för att ge de boende på Norrmalms äldreboenden verkligt inflytande och vad som görs för att säkerställa att biståndsbedömningen bygger på ett rättssäkert underlag. I skrivelsen refereras bl.a. till en enkätundersökning som genomförts riktad till boende på stadens vård- och omsorgsboenden.
Undersökningen visar att det finns en rad förbättringsområden och den är därför ett bra redskap i vidareutvecklingen av verksamheten. Vad gäller rättssäkerheten pågår både på lokal nivå och i staden centralt ett ständigt arbete för att säkerställa biståndsbedömningen och garantera en likvärdig bedömning.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 100-160/2009
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde ett särskilt uttalande från majoriteten och ersättaren Cecilia Önfelt (c).
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 mars 2009.
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgeteredningen. Underlaget ska beskriva bland annat trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor och demografiska förändringar samt effekterna av dessa och eventuella åtgärder. I ärendet redovisar förvaltningen strategiska satsningar och prioriterade frågor under kommande tre år, t.ex. utveckling av modellerna för avtals- och verksamhetsuppföljning, effektivare lokalanvändning, tidiga insatser i det brotts- och drogförebyggande arbetet, ökning av andelen förskollärare samt en fortsatt utbyggnad av förskoleverksamheten.
Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
- ta bort alla positiva referenser till avknoppning i budgetunderlaget (t.ex. s. 6 och 8)
- med dessa ändringar överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen.
I och med Kammarrättens dom den 9 april är det fastslaget att avknoppning av kommunal verksamhet är olaglig. Stadsdelsnämnden måste anpassa sig efter detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att delvis godkänna förvaltningens förslag till budgetunderlag och därutöver anföra följande:
De omfattande privatiseringarna och centraliseringarna minskar radikalt människornas insyn och inflytande, vilket gör att det behövs en rejäl diskussion om demokratifrågorna i staden. Nämndens möjligheter att påverka ekonomin minskar också genom de s.k. kundvalsmodellerna.
Inom äldreomsorgen krävs stora satsningar för att öka kvaliteten och jämställdheten. Vänsterpartiet anser att en utbyggnad av äldreboendet är nödvändigt. Många ensamstående äldre äldre som inte uppfyller kriterierna för ”vårdpaket” önskar bo på äldreboende tillsammans med andra gamla för gemenskap och ha nära till hjälp för att känna trygghet. Det handlar också om att öka personaltätheten, höja lönerna för de lägst avlönade samt införa rätt till heltidsanställning för dem som önskar det.
Vänsterpartiets krav på förkortad arbetstid med oförändrad lön kvarstår. Det finns stora samhällsekonomiska vinster med kortare arbetstid. Många kvinnor kommer automatiskt att få heltidstjänster och många män kommer att frigöra tid för arbete i hemmet. Fler människor kommer in på arbetsmarknaden. Stress och psykisk ohälsa minskar, vilket skulle kunna leda till att stadens mål på ett sjukskrivningstal om 5 % närmades. Tid frigörs också för att bli klimatsmart. Fler har tid att åka kollektivt, engagera sig i miljöfrågor och på ett ansvarsfullt sätt ägna sig åt återvinning och att ta hand om sitt avfall.
Vänsterpartiet vill verka för en förskola med stor personaltäthet. En fortsatt satsning på barn och ungdomars fritid är också en av vänsterpartiets prioriterade frågor. Aktiviteterna ska drivas i egen regi.
Finansieringen av våra prioriteringar framgår av 2009 års reservationsbudget för staden.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Hanna Broberg (m) lämnade följande särskilda uttalande från majoriteten och ersättaren Cecilia Önfelt (c).
Norrmalm är en av de mest tättbefolkade delarna av Stockholm. När befolkningen växer med nya stadsdelar och fler som väljer att stanna kvar med små barn, blir behoven av en väl fungerande social infrastruktur viktigt att möta på ett samlat och kreativt sätt med medborgarna i fokus.
De prognoser som vårt arbete utgår från är redan i dag omsprungna när det gäller antalet små barn, vilket kommer att få långsiktiga effekter i planeringen av de verksamheterna. Stadsdelen arbetar aktivt med utvecklingen av barnomsorgen genom de pedagogiska nätverken, utbyggnad och utveckling av verksamheterna och ett aktivt rekryteringsarbete med hög andel förskolelärare.
Användningen av grönområden ökar och det ger ett ökat slitage. För att kunna fungera som ”uterum” i en tät stadsdel är underhållet viktigt.
Valfriheten för äldre ökar redan i år genom möjligheten att välja dag-verksamhet.
Kvalitets- och personalutveckling är ett fortlöpande arbete som är avgörande för de äldres omsorg och innehåll i vardagen. Stadsdelen har hög andel upphandlad hemtjänst, hälften av barnomsorgen är fristående, parklekar och äldreomsorg på entreprenad samt flera andra verksamheter med externa utförare. Uppföljning och utveckling av samverkan är därför allt viktigare. Med utgångspunkt i de analyser och underlag som tagits fram för verksamheterna görs nu genomgångar och anpassningar till de ekonomiska förutsättningarna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande.
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande visar på att stadsdelenskulle behöva ökade resurser i fråga om bland annat förskola, socialpsykiatri och ekonomsikt bistånd. Mycket talar för att den minskning av budgetramen som Norrmalm får på grund av befolkningsprognosen samt förändringen av resursfördelningssystemet inom stadsmiljön inte är realistisk med hänsyn till ökade kostnader vad gäller lokaler och vissa kärnverksamheter.
Som förvaltningen skriver är det svårt att göra prognoser gällande behovet av
förskoleplatser, mycket talar för att behovet kan bli större än vad som förutspås. Miljöpartiet har förut påtalat den märkliga planeringen gällande förskoleplatser i Sabbatsbergsområdet där förvaltningen förväntar sig ett behov av 130 förskoleplatser men endast planerar 2 förskolor med sammanlagt 103 platser. Dessa två förskolor sägs kunna fylla behovet av nya platser i området. Hur fungerar den matematiken då det i omkringliggande områden redan är dåligt med förskoleplatser? Lägger man till de 20 barn som mister sina förskoleplatser då förskolan på Västmannagatan 29 återlämnas till utbildningsförvaltningen blir det sammanlagt ca 50 barn i området som inte har någon plats. Eller finns det en plan för vad som skall hända med barnen på Västmannagatans förskola? Det vore också intressant att se en genomgång av tänkbara platser för tillfälliga paviljonger för förskoleverksamhet. Vi har svårt att tro att det skulle vara omöjligt att uppbåda sådana i en stadsdel som ändå har ganska mycket parker.
Som förvaltningen klargör är det ett problem med innerstadens höga hyror för allehanda verksamhet. Detta borde kunna kompenseras i stadens budget.
Vi ser det som mycket viktigt att stadsdelsnämnden fortsätter påtala vikten av att förskolor och skolor (samt försöks- och träningslägenheter och äldreboenden) planeras in i nybyggda områden.
Miljöpartiet delar förvaltningens syn på att områdena funktionsnedsättning och socialpsykiatri har ökade behov och därmed behöver ökade resurser. Den nya vårdformen öppen psykiatrisk tvångsvård har bland annat som mål att förhindra att varken kommun eller landsting tar sitt ansvar. Som förvaltningen skriver kommer dock den nya lagen ställa krav på ökade resurser både vad gäller boende och kompetens. Till detta måste det avsättas en del av budgeten.
Som Miljöpartiet tidigare framhållit är vi emot avknoppning när det gäller väl
fungerande verksamheter. Vi anser att det finns ett värde, bland annat för valfrihetens skull, i att en del verksamhet fortsatt är i kommunal regi. Detta gäller inte minst äldreomsorgen där förmågan och möjligheterna till att välja utförare är begränsade för många individer.
____________________________
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 007-257/2009
Stadsdelsnämnden ansöker, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen och Östermalm, om 560 tkr i utvecklingsmedel från länsstyrelsen i Stockholms län för implementering av projektet ”Barnkraft – stödgruppverksamhet för barn och föräldrar när föräldrar lider av psykisk ohälsa” för tiden 2009-08-01 till 2010-07-31.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2009.
Regeringen har avsatt medel för genomförande av de nationella handlingsplaner som finns inom alkohol- och narkotikaområdet. En del av medlen fördelas via länsstyrelserna till förebyggande och tidiga insatser. Målgruppen är bl.a. barn till föräldrar med psykisk ohälsa och föräldrastödsgrupper. Stadsdelsnämnderna Norrmalm, Kungsholmen och Östermalm har tillsammans beviljats sammanlagt 1600 tkr för genomförande av projektet ”Barnkraft - stödgruppverksamhet för barn och föräldrar när föräldrar lider av psykisk ohälsa”. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen och Östermalm, ansöker om 560 tkr för implementering av projektet.
Diarienummer 101-235/2009
Nämnden beslutar om nedskrivning av fordringar avseende dödsbon, hyra för försökslägenheter, barnomsorgsavgifter etc. avseende ärenden äldre än ett år med sammanlagt 178185 kronor.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 april 2009.
Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende äldreomsorg och övriga fakturor nedskrivs med sammanlagt 178185 kronor.
Diarienummer 300-224/2009
Hälsingehöjden rustas upp i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsdirektören i Norrmalms stadsdelsförvaltning att fatta beslut i projektets genomförandeskede.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2009.
Hälsingehöjden utgör ett av stadsdelens prioriterade parkinvesteringprojekt som beviljats centrala investeringsmedel. Budgeten för 2009 på 3,0 mnkr planeras användas för upprustning av lekplats och belysning i parken. Under 2010 genomförs upprustning av resterande delar.
Parken, som har ett högt besökstryck av närboende och olika barngrupper, är idag mycket sliten. Under hösten 2008 har ett fördjupat program för upprustning tagits fram. Målet är att bevara parkens nuvarande karaktär och värden samt göra parken mer intressant för barn och vuxna, i enlighet med parkplan för Norrmalm. Möten har hållits med boende i närområdet med möjlighet att lämna önskemål och synpunkter. Ett parksamråd med barn har också genomförts.
Diarienummer 006-140/2009
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet med instämmande av ledamoten Yildiz Kafkas (mp)
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 april 2009.
Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
- rekommendera kommunstyrelsen att inte tillämpa LOV, och
- i övrigt anföra följande:
Hela förslaget bygger på en syn på äldreomsorg som en tjänst som tillhandahålls på en konkurrensutsatt marknad. Huvuddelen av de tjänster som levereras är dock en direkt följd av kommunala beslut med stöd av socialtjänstlagen. Det är skattebetalarna som står för kostnaderna, och det är kommunen som gentemot den enskilde har ansvaret för tjänsternas kvalitet. Inget av detta kommer till uttryck i förslaget.
Det är dessutom anmärkningsvärt att det ingenstans i beslutsunderlaget framkommer vilka konsekvenser förslaget får för stadsdelsnämnden. I ett läge då nämnden hanterar stora underskott måste varje verksamhetsförändring noggrant konsekvensanalyseras.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle avslå förvaltningens förslag till remissyttrande och i stället inge följande yttrande:
Eftersom det är frivilligt att tillämpa Lagen om valfrihet (LOV) för att
konkurrenspröva verksamhet i egen regi är vi självfallet emot att Stockholms stad beslutar att införa LOV. Vi anser också att den pågående dogmatiska konkurrensutsättningen i staden ska avbrytas. Generell välfärd av hög kvalitet och med stora möjligheter för brukarna att påverka innehållet säkras bäst genom att socialtjänsten är demokratiskt styrd och gemensamt ägd. Det mest angelägna för medborgarna är inte att få fler företag att välja emellan utan att få den vård och behandling som man behöver.
Lagen om valfrihet är en frihetsreform för privata företag att inte behöva teckna kollektivavtal för sina anställda och att bedriva äldreomsorg utan den insyn som finns i kommunal verksamhet. Det är en frihet för privata företag som bedriver äldreomsorg att kunna ha personal som inte har den yttrande- och meddelarfrihet som finns i den offentligt drivna äldreomsorgen. Så kan vi inte ha det. Det är självklart tvärtom så att om man vill att äldreomsorgen ska vara en attraktiv arbetsplats hade krav på kollektivavtal och meddelarfrihet tagits med i lagen om valfrihet.
Det finns många fördelar med den kommunala verksamheten i egen regi, t.ex. att den står för långsiktighet och en god äldreomsorg för alla brukare. Istället för att utsätta personalen och brukarna för de ständiga störningar och orosmoment, avbrott i utvecklingen av verksamheten, som upprepade byten av utförare medför, kan man i lugn och ro koncentrera sig på förbättringar av verksamheten. Kontinuiteten är en viktig kvalitetsfaktor som svårligen kan säkras vare sig i upphandling enligt LOV eller LOU.
Om staden ändå skulle besluta att införa LOV anser vi att det är otänkbart att delegera beslut om förfrågningsunderlag till stadsdirektören, eftersom de förtroendevalda i sådana fall inte kan påverka kvalitetsnivån i de upphandlade verksamheterna.
Vi anser också att det måste finnas kommunalt drivna ickevalsalternativ i alla stadsdelsområden.
Diarienummer 006-36/2009
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet med instämmande av ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v).
Av motionen framgår inte om förslagsställarna anser att föräldrar som väljer att förlägga sin arbetstid till exempelvis nätter och helger ska ha rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid eller om någon form av individuell prövning ska göras. Vad gäller Stockholms stad ingår medel för barnomsorg på obekväm arbetstid i förskoleschablonen. Däremot saknas tydliga riktlinjer för under vilka förutsättningar sådana insatser ska beviljas.
Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att tillstyrka motionen.
Frågan om barnomsorg på obekväm arbetstid ligger i tiden för en storstad som Stockholm och sträcker sig utöver stadsdelens gränser. I en storstad är obekväm arbetstid en avgörande del för att samhällsstrukturen ska fungera. Vissa föräldrar har möjligen ett val gällande att arbeta på obekväm tid medan andra inte har det. Obekväm arbetstid börjar oavsett oftast efter kl. 18.00 då barnomsorgen på de flesta håll i staden stängs.
Att hänvisa till att erfarenheten visar att få föräldrar efterfrågar barnomsorg på obekväm arbetstid är inte ett tillräckligt underlag. Att få efterfrågar behöver inte tolkas som ett resultat av att det inte finns ett behov. I syfte att ta reda på i vilken omfattning det finns ett behov för barnomsorg på obekväm arbetstid bör en kartläggning inom staden genomföras i enlighet med motionen.
Diarienummer 603-197/2009
Stadsdelsnämnden åberopar och överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till länsrätten.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) deltog inte i beslutet men anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 april 2009.
Länsrätten har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av att nämndens beslut den 20 november 2008 om att ge stadsdelsdirektören i uppdrag att säga upp hyresavtalen för Vädurens vård- och omsorgsboende överklagats.
Stadsdelsnämnden anser att klagandena inte har anfört några omständigheter som innebär att stadsdelsnämndens beslut strider mot kommunallagen eller annan lagstiftning.
Särskilt uttalande
De anhörigas laglighetsprövningsbegäran bör främst ses som ett starkt missnöje för hur frågan om ”omstrukturering/renovering” av Vädurens servicehus har hanterats. De oklara beslutsunderlagen, saknaden av konsekvensanalyser och en längre tids ovisshet om vad som ska ersätta Vädurens servicehus har skapat onödigt lidande och oro för de boende och deras anhöriga. Vi har stor förståelse för att de anhöriga nu vill laglighets-pröva beslutet om Vädurens omstrukturering. Det som förvaltningen i sitt tjänsteutlåtande framhåller som argument för att rättfärdiga hanteringen av Väduren är inte helt övertygande. Vi är också tveksamma till en del formuleringar i tjänsteutlåtandet. En sådan är:
laglighetsprövning eftersom det finns särskilda föreskrifter om överklagande i jordabalken” (sid.4, 4e stycket). För oss verkar denna formulering märklig, eftersom i varje lagstiftning finns det regler för hur man överklagar och det gäller inte bara jordabalken. Det faktum att jordabalken har regler för hur man överklagar hindrar inte att beslutet även kan laglighetsprövas. Vi är också frågande över följande mening: ”…Det nämnden hade att ta ställning till var endast frågan om att ge stadsdelsdirektören i uppdrag att säga upp hyresavtalet med Micasa. Enligt nämnden är det ett beslut av verkställande art och en följd av tidigare beslut om renovering och omstrukturering…” (sid. 3, 1 stycket). Om man med detta syftar till beslutet om uppsägning som verkställighet, borde man inte ha tagit upp det till beslut i nämnden. Om man syftar till annat beslut som t.ex. berör olika faser i omstruktureringen är det också märkligt att hävda att det är en följd av kommunfullmäktiges beslut och därmed verkställighet. Med detta resonemang behövs inte någon nämnd överhuvudtaget, då varje ärende i en nämnd betraktas som en följd av beslut som tas i kommunfullmäktige och hanteras som verkställighet endast av stadsdelsförvaltningens tjänstemän, utan att nämndens politiker har någonting att säga till om.
Vi anser att ärendets beredning har varit bristfällig och informationen knapphändig. Vår förhoppning är att länsrätten finner åtminstone delar av de anhörigas klagomål berättigade.
I övrigt hänvisar vi till miljöpartiets tidigare yttrande från den 20 november 2008.
Diarienummer 006-220/2009
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet
Ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett ersättaryttrande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2009.
Stadsbyggnadsnämnden har beslutat att påbörja planarbete med programsamråd för en ny tunnelbanesträckning mellan Odenplan och Norra Stationsområdet, den s.k. Karolinskagrenen. Programförslaget har som utgångspunkt att en av den nya tunnelbanestationens uppgångar placeras i Solna, och en i Stockholm, vid Torsplan.
Förvaltningen är positiv till programförslaget och framhåller i sitt remissvar ett antal synpunkter som bör beaktas i det fortsatta arbetet, bl.a. att det är angeläget att minimera störningar för boende och verksamma i Vasastaden, samt vikten av att medborgarna får lättillgänglig information under hela byggprocessen.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
- huvudsakligen godkänna förvaltningens förslag till beslut, samt
- att anföra följande:
Det är av stor vikt att den ena tunnelbaneuppgången förläggs till Stockholms kommun samt att uppgången ej hamnar för långt under markytan. Härav är alternativ 2 klart att föredra. I båda alternativen blir dock avståndet mellan plattformen och markytan för stort. Om det bedöms rimligt bör man se över möjligheterna att förbättra detta.
Vidare bör planering ske på ett sådant sätt att man möjliggör för framtida kollektivtrafikförbindelser som kan ansluta till stationen. Som ex. bör Värtabanan i framtiden kunna göras om och användas för fortsatt resande till Roslagsbanan och Röda linjen. Alternativt att Roslagsbanan i framtiden leds om via Värtabanan till området. Spårbilar är en annan möjlig kompletterande förbindelse.
En konsekvensanalys för hur de bussresenärer, vars linjer kommer att läggas ned med dragningen av tunnelbanan, bör göras. Förstudien visar även på ökad trängsel på gröna linjen. Vidare studier för hur man ska komma till rätta med detta måste till.
Vi vill ännu en gång understryka behovet av infartsparkering vid tunnelbanans yttersta station. Det är också viktigt att de olika kollektiva färdmedlen har en ”knutpunkt” med en gemensam terminal som förenklar byte från det ena färdmedlet till det andra, utan långa gångavstånd.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att överlämna följande yttrande till Stadsbyggnadskontoret:
Om tunnelbana är det alternativ som har bäst passagerarkapacitet bör linjen också förlängas till Solnas blivande city.
Dessutom blir det för liten täckning med de alternativa T-bane-stationerna.
Mer realistiskt är att det krävs två stationer - en vid Norra Station och en vid Karolinska.
Tunnelbanan måste också kompletteras med annan spårbunden trafik i öst-
västlig riktning genom Norra Stationsområdet som fortsätter Norrtullsgatan till Odenplan och med en eventuell anslutning till en framtida spårbunden linje 4. Denna linje kan också förlängas österut vid Norrtull mot Albano och Universitetet.
Ersättaryttrande
Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade följande ersättaryttrande.
Centerpartiet instämmer i förvaltningens förslag till beslut och vill därutöver anföra följande.
SL:s svängning i frågan om den tilltänkta tunnelbanesträckningen till Norra stationsområdet är minst sagt oroande.
Planeringen för en ny tunnelbanegren måste fortsätta som tidigare sagt. Vi bygger ihop med Solna stad en helt ny stadsdel med en mycket hög exploateringsgrad vad gäller bostäder och arbetsplatser. En väl fungerande kollektivtrafik av tillräcklig kapacitet är avgörande för Norra Stationsområdets exploatering.
SLs skrivningar om att inte bygga ”inom en nära framtid” är alltför svävande och inger oro. Man kan inte gräva upp hela Odenplan för citybanan, färdigställa och sedan gräva upp igen för tunnelbanan. Allt måste planeras tillsammans och utföras tillsamman.
Allt annat är olidligt för de boende i Vasastan.
Diarienummer 006-196/2009
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2009.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en skrivelse från oppositionsborgarrådet Ywonne Ruwaida (mp) om finansering av hbt-ungdomsgården Egalia.
Då verksamheten besöks av ungdomar från hela staden ser förvaltningen inget hinder för att verksamheten ska få bidrag från staden, under förutsättning att den uppfyller stadens kriterier för bidragsgivning.
Diarienummer 507-243/2009
Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-03.00 inomhus och utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 april 2009.
Socialtjänst- och arbetsmarknadförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om fortsatt tillstånd för alkoholservering med anledning av ägarskifte, mellan kl. 11.00-03.00 inomhus och utomhus, för restaurang Kejsaren/Dubliner på Holländargatan 1. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 507-230/2009
Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl.11.00-01.00 inomhus och utomhus, samt mellan kl.11.00-03.00 inomhus för slutna sällskap, tillstyrks.
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering för allmänheten mellan kl.11.00-01.00 inomhus och utomhus, samt mellan kl.11.00-03.00 inomhus för slutna sällskap, för restaurang Bistro Créme på Blasieholmsgatan 1. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 507-282/2009
Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl.11.00-01.00 inom- och utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 april 2009.
Svenska Turistföreningen STF Aktiebolag har ansökt om nytt tillstånd för alkoholservering mellan kl.11.00-01.00 inom- och utomhus för vandrarhemmet af Chapman på Skeppsholmen. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 507-182/2009
Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-05.00 inomhus och 11.00-23.00 utomhus tillstyrks.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 mars 2009.
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om tillstånd för alkoholservering mellan kl. 11.00-05.00 inomhus och 11.00-23.00 utomhus för restaurang Kaos på Upplandsgatan 2. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Reservation
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle avslå ansökan om alkoholserveringen inomhus till klockan 05.00.
Anmälan godkänns. Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 20 april 2009 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att anmälan skulle godkännas och att ärendet skulle läggas till handlingarna.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 15 april 2009 anmäldes.
Diarienummer 100-266/2009
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 april 2009.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. mars 2009 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 2,7 mnkr före resultatdispositioner och 0,6 mnkr efter resultatdispositioner.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan och lägga ärendet till handlingarna.
Följande beslut anmäldes:
· bifall på ansökan om projektbidrag från Matteus Wallinums scoutkår
· bifall på ansökan om projektbidrag från SRF – Innerstadskretsen
· bifall på ansökan om projektbidrag från SPF Gustav Vasa
· avslag på ansökan om projektbidrag från IFS/CS Steg för Steg
· nedskrivning av fordran som ej överstiger 10000 kronor/person
· avgångsersättningar under perioden 080701-081231
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.
Följande handlingar anmäldes:
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för KomBo Boendeträning AB att bedriva enskild verksamhet i form av korttidsvistelse utanför det egna hemmet enligt 9 § 6 p LSS på Hagagatan 9-11. Diarienummer 602-186/2009.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om att KomBo Boendeträning AB inte längre har rätt att bedriva enskild verksamhet i form av korttidstillsyn för skolungdom över 12 år enligt 9 § 7 p LSS på Hagagatan 9-11. Diarienummer 602-187/2009.
Tillägg till markanvisningsavtal med Centrum Terre AB avseende handelsplats Vasa, inom fastigheten Vasastaden 2:99, på Odenplan Norrmalm.
Stadsdelsförvaltningens svar till bostadsrättsföreningen Kastanjen Karlberg (Karlbergsvägen 83-85) angående dialog kring förskolan Sagolandet. Diarienummer 001-162/2009.
Utbildningsförvaltningens rapport från inspektion av Matteus förskolor. Diarienummer 402-263/2009.
Skrivelse från föräldrarna bakom Förskoleupproret angående barngruppernas storlek i förskolan. Diarienummer 001-278/2009.
Skrivelse från Situation Socialbidragare.
Diarieförda handlingar under perioden 10 mars - 14 april 2009.
Ordföranden Hanna Broberg (m) uppmanade stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare att anteckna sig för deltagande i flygbladsutdelning utanför systembolagen och tunnelbaneuppgångar för att stoppa langningen till ungdomar inför Valborgsmässo-helgen.