Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2009-04-14
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utsåg vice ordföranden Jan Valeskog (s) att tillsammans med ordföranden Ulla Hamilton (m) justera dagens protokoll. Justering sker senast den 28 april 2009.
Skrivelser för beredning
Anmälan gjordes av inkomna skrivelser till trafik- och renhållningsnämnden enligt följande:
Angående trafiken på Stortorpsvägen, från vice ordföranden Jan Valeskog (s). Dnr T2009-320-01055
Om trafiksituationen på Stortorpsvägen, från Mats Lindqvist och Hampus Rubaszkin båda (mp) och Kajsa Stenfelt och Sebastian Wiklund båda (v). Dnr T2009-320-01055
Om parkeringsövervakningen i Rågsved, från och Kajsa Stenfelt och Sebastian Viklund båda (v) och Mats Lindqvist och Hampus Rubaszkin båda (mp). Dnr T2009-350-01154
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att överlämna skrivelserna till trafikkontoret för beredning.
Svar på fråga om sopstrejken
Tjänstemannen från trafikkontoret Marita Söderqvist svarade på fråga ställd av vice ordföranden Jan Valeskog (s) på sammanträdet den 10 mars avseende förvaltningens syn på följderna av sopstrejken samt vad förhandlingarna mellan anställda och arbetsgivare har resulterat i.
Föredragning om sommarens arbeten vid Centralbron
Tjänstemannen från trafikkontoret Lars Jolérus höll en kort information om sommarens arbeten vid Centralbron och Söderledstunneln.
Studiebesök till Norrbro
Ett studiebesök till Norrbro hålls för nämnden den 29 april kl 16.30. En inbjudan är utsänd.
Trafik- och renhållningsnämnden tackade för informationen.
Deltagande vid Avfall Sveriges årsmöte 2-3 juni 2009
Nämnden behandlade deltagande vid Avfall Sveriges årsmöte i Norrköping den 2-3 juni 2009. Ett informationsblad från Avfall Sverige är delat till nämnden.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade att delta i Avfall Sveriges årsmöte 2009 med 2+2 deltagare. Anmälan sker senast den 30 april till nämndsekreteraren Åse Geschwind.
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att lägga anmälan till handlingarna.
Ärendets handlingar
Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m m till trafik- och renhållningsnämnden vilka förtecknats i promemoria av den 6 april 2009, och vad gäller senare inkomna skrivelser m m i promemoria av den 14 april 2009.
Dnr T2009-010-00105
Ärendets handling
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 18 mars 2009.
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att lägga protokollet till handlingarna.
Protokoll från handikapprådets sammanträde nr 2 den 12 februari 2009.
Protokoll från handikapprådets möte med nämnden den 11 februari 2009.
Dnr T2008-112-00755
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade enligt kontorets förslag:
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 3 april 2009.
Dnr T2009-110-00293
Protokollsutdrag
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner underlaget till budget för 2010 och inriktning för 2011 och 2012.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 28 mars 2009.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt föreslog att nämnden beslutar att avgöra ärendet vid dagens sammanträde.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) föreslog återremiss enligt följande:
Kontorets förslag till beslut återremitteras.
Kontoret får i uppdrag att inkomma med ett förslag till budget underlag i enlighet med socialdemokraternas budgetreservation i kommunfullmäktige
Därutöver anförs följande:
Tre områden vi anser måste få ökad uppmärksamhet - för stockholmarnas skull - är följande:
· Trafiksäkerhetsarbetet som nedprioriterat kraftigt av den borgerliga majoriteten.
· Miljöarbetet, framförallt arbetet mot buller och partiklar, som majoriteten inte tar på tillräckligt arbete.
· Nämndens driftsfrågor där man antingen lider av resursbrist - exempelvis på belysningsområdet och när det gäller gatudriften – eller genom massiva och ogenomtänkta privatiseringsåtgärder tappar kvalitet och produktionsförmåga till följd av vad som måste kallas ”bad management” och borgerlig, ideologiskt motiverad, privatiseringsiver.
Härefter framlades följande förslag till beslut:
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) förslog följande:
Kontorens förslag till beslut godkänns i huvudsak.
Kontoret får i uppdrag att snarast återkomma med underlag för ordentliga satsningar på anläggande och underhåll av cykelbanor:
3) Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Kontorets förslag till beslut avslås delvis.
För att få ett långsiktigt hållbart Stockholm måste det satsas offensivt på en hållbar stadsstruktur och på hållbara transporter.
Stockholm ska vara en modern stad med moderna lösningar som håller för framtiden. I första hand ska satsningar göras på kollektiv- och cykeltrafik. Storskaliga motorvägsbyggen är gammalmodiga trafiklösningar utan förankring i dagens klimatdebatt, och planerna på bl.a. Förbifart Stockholm måste därför skrinläggas.
En av Stockholms stora miljöutmaningar är luftkvaliteten. Dagligen överskrids miljökvalitetsnormerna och detta drabbar alla stockholmare. Vägtrafiken är den största källan till luftföroreningar och buller i staden. Dubbdäck förstör asfalten och river upp partiklar i mycket högre grad än dubbfria vinterdäck samtidigt som de leder till ökat buller. Stockholms stad måste därför verka för att ett avgiftssystem för dubbdäck kan införas. Problemen med dålig luftkvalitet ska i första hand lösas genom att arbeta förebyggande och åtgärda problemen vid roten. Det handlar om att minska bilberoendet till förmån för kollektivtrafik, cykel och gång, samt att skapa en stadsstruktur där det som människor behöver i sitt dagliga liv finns lättillgängligt utan behov av bil.
Kontoret skriver i tjänsteutlåtandet att antalet parkeringsplatser ska öka. Samtidigt framgår det att parkeringsintäkterna för 2009 är osäkra eftersom många väljer bort bilen. Hur hänger detta ihop med ett framåtsyftande och långsiktigt arbete? Det enda logiska i det sammanhanget är att bygga ut antalet infartsparkeringar och uppmuntra människor att ställa sin bil i ett tidigt skede och fortsätta resan kollektivt. Enhetstaxa och gratis parkering för den med SL-biljett skulle underlätta för resenärerna och borde vara något staden driver på för att återinföra. Målet för parkeringsövervakningen ska vara 100 procent rätt parkerade bilar. P-böternas nivå ska vara i samma nivå som böter vid obetald resa i SL.
Vänsterpartiet driver frågan om fastighetsnära insamling och anser att det i alla nybyggen eller efter större renoveringar ska finnas möjlighet till återvinning i kvarteret. Sopsug, kompost och avfallskvarn är andra viktiga komponenter som ska finnas med i bostadsplaneringen. Fastighetsnära insamling ska successivt införas i befintligt bostadsbestånd och de gröna behållarna fasas ut.
Staden ska vara en attraktiv arbetsgivare och trafik- och renhållningsnämnden tar på sig ansvaret att stimulera delaktighet och utveckling och systematiskt utveckla kompetens och omvärldsbevakning samt minska sjukfrånvaron. Verkligheten är att många anställda känner oro inför framtiden, inte får svar på ställda frågor och att verksamheter läggs ut på entreprenad på löpande band. Vi motsätter oss denna alliansens ideologiska utförsäljning av egna verksamheter, som inte bara leder till en försämring av kärnverksamheterna och försvårar kontroll och insyn för medborgare, politiker och tjänstemän. Det leder också till att staden tappar expertis och kompetens. Konsekvenserna av att inte heller pris- och lönekompensation har budgeterats medför reellt besparingar i verksamheten och bidrar i sin tur till att både arbetsmiljön och kvalitén sjunker. Trafikkontoret ska vara en god arbetsgivare som tar ansvar för och strävar efter personalens väl samt prioriterar medbestämmande och öppenhet gentemot sina anställda. Hur kan en stad som inte har några anställda vara en attraktiv arbetsgivare?
Sedan tillgänglighetsprojektet startade 1999 har budgeten varit 100 mkr per år. Nu har kommunfullmäktige i budget 2009 beslutat att tillgänglighetsprojektet ska disponera 250 mkr under kommande treårsperiod. 100 mkr 2009, 100 mkr 2010 och 50 mkr 2011. Vänsterpartiet vet att det fortfarande finns stora behov kvar att åtgärda. Allt talar för att det fortfarande finns ett behov av ytterligare satsningar. En utvärdering bör göras redan nästa år för att inventera de återstående behoven. Vänsterpartiet har avsatt medel i budgeten för att anställa en samordnare för tillgänglighetsfrågor. Kommunfullmäktiges mål är att Stockholm ska vara världens mest tillgängliga huvudstad år 2010, och det finns fortfarande mycket kvar att göra.
Omröstning
Ordföranden tog först upp förslaget om att återremittera ärendet mot förslaget att avgöra ärendet i dag. Nämnden beslutade att avgöra ärendet i dag.
Därefter ställde ordföranden de övriga framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt kontorets förslag.
Reservation
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till sitt förslag om återremiss.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) med hänvisning till sitt förslag.
Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till sitt förslag.
Särskilt uttalande
Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) enligt följande:
Nämnden konstaterar, i likhet med kontoret, att redan beslutade projekt överstiger befintlig investeringsram för 2010 och 2011. Nämnden konstaterade vid sitt sammanträde 2008-11-11 att
”I anvisade ekonomiska ramar för nämndens investeringsplan 2010 har avsatts 140 mnkr vilket i ursprunglig budgetering avsett andra investeringsutgifter. Nämnden avser att noga följa och analysera konsekvenserna som detta justerade genomförandebeslut (e118 Kista-Hjulsta) kommer att få och vid behov initiera en diskussion om utökad anslagsfinansiering för investeringsplan 2010.”
De stora infrastrukturprojekten tar ca 60% av budgetutrymmet. Nämndens resurser har av nödvändighet koncentrerats till nämndens större infrastrukturprojekt under en period. Expansionen av staden tyder på fortsatt stora behöv av denna typ av investeringar. Samtidigt avser nämnden att noga följa behovet av mindre investeringar i stadens gatunät för att upprätthålla funktion och säkerhet.
Ersättaryttrande
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) instämmer i förslaget från (mp).
Ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i förslaget från (v).
Dnr T2007-340-04644
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
Nämnden ger kontoret i uppdrag att genomföra föreslagna åtgärder.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 mars 2009.
Nämnden ställde sig bakom kontorets förslag.
Dnr T2009-320-00737
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd):
Kontorets förslag godkänns i huvudsak.
För att öka trafiksäkerheten samt skapa en mer förstålig skyltning anser nämnden att kontoret förlänger 30-sträckan genom att sänka hastigheten på det drygt 100 meter långa avsnittet på Djupdalsvägen mellan Kojgränd och Västerled.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 12 mars 2009. I utlåtandet föreslogs följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) ställde sig bakom ett eget förslag till beslut. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) föreslog följande:
Förvaltningens svar på skrivelsen godkänns i huvudsak.
30 km i timmen på nedan angivna delsträckor i området införs.
Vi anser dock att man bättre bör tillvara de boendes oro för höga hastigheter in området. Därför bör man, i enlighet med våra tidigare förslag, införa 30 km i timmen på de cirka 100 meter på Djupdalsvägen, strax norr om korsningen av Västerled, för att därigenom få en sammanhängande sträcka med denna hastighet på Djupdalsvägen, utan risk för trafikfarliga hastigheter på denna väg. Dessutom bör skyltningen på Västerled, i del av det som passar Olovslundsområdet och där många barn passerar, skyltas till 30 som högsta tillåtna hastighet, och inte som idag enbart som anvisningsmärke till en ”rekommenderad” hastighet som inte behöver följas.
3) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Kontoret får i uppdrag att inleda arbete med att göra Åkeshovsvägen till en ”Säker huvudgata”.
Som svar på skrivelsen uttalas följande:
Den förra politiska majoriteten initierade flera lyckade projekt för ”Säker huvudgata”. Projketidén gick ut på att, i nära samarbete med de boende, vilka känner sin gata bäst, omgestalta trafikmiljön på ett sådant sätt, att den klart signalerade till bilisterna att ”Här bor det folk, här tar man det lugnt”. Detta kan genomföras med avsmalningar, minirondeller, upphöjda övergångsställen och annat. Allt för att de som har ärenden i området ska kunna utföra dessa, men de som endast vill använda området som smitväg, ska finna detta krångligt och icke-tidsbesparande. Alla utformningar ska emellertid ske i nära samarbete med de boende i området, för att minimera lokala olägenheter.
Ordföranden ställde de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt förslag från Ulla Hamilton m fl (m), Inge-Britt Lundin (fp) och Anders Broberg (kd).
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till sitt förslag.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till sitt förslag.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) och ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i förslaget från (mp) och (v).
Dnr T2009-350-00447
1. Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 16 mars 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
Det är dock glädjande att förvaltningen och SL i enlighet med skrivelsen i ett fullskaleförsök intensifierar övervakningen i de centrala delarna av staden där stombusstrafiken passerar. Vi anser dock att en sådan övervakning bör permanentas.
Vi tycker slutligen också att det är positivt att betydande resurser läggs på övervakning av servicedagar/servicenätter. Vi har dock uppfattningen att på varje gata där städning skal l förekomma, enligt rutinen skall ingå åtminstone en kontroll, inte fungerar 100 procentigt. En fortsatt bevakning av att så sker bör därför ske av förvaltningen.
Ordföranden ställde de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt kontorets förslag.
Dnr T2009-320-00720
Nämnden tycker givetvis i likhet med kontoret, Akademiska Hus och KTH att Drottning Kristinas väg utgör en viktig del av entrén till Campusområdet men anser att materialval med högre kvalitet ska koncentreras kring Östra station och KTH:s entré. Viktigt är dock att vidtagna åtgärder inte innebär högre driftskostnader för Trafikkontoret.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 mars 2009. I utlåtandet föreslogs följande:
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner föreslagna principer för utformning och parkering inför upprustning av Drottning Kristinas väg.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) ställde sig bakom kontorets förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2009-410-00967
Nämnden ifrågasätter kontorets förslag om att samtliga föreslagna alternativ av utformningar för trafikplats Roslagstull blir utgångspunkt för fortsatt utredning. Nämnden anser att det är oklokt att gå vidare med ett förslag som har lägre framkomlighet, ligger utanför de ekonomiska ramarna samt kräver en detaljplaneändring. Nämnden anser att ett så pass viktigt och kostsamt infrastrukturprojekt inte får fördröjas i onödan samt att det ska finansieras inom ram.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 2 mars 2009. I utlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner trafikkontorets redovisning av utredningsarbetet för en framtida utformning av Roslagstull.
Nämnden beslutar att det med Vägverket överenskomna läget för Norra länkens ramper mot Roslagstull ska ligga till grund för fortsatta studier av trafikplatsen vid Roslagstull.
Nämnden ger trafikkontoret i uppdrag att utreda framtida utformning av Roslagstull och under år 2009 återkomma med förslag till inriktningsbeslut.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), vice ordföranden Jan Valeskog (s) och ledamoten Mats Lindqvist (mp) föreslog att nämnden beslutar att avgöra ärendet vid dagens sammanträde.
2) Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog återremiss enligt följande:
Ärendet återemitteras.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Mats Lindqvist (mp) ställde sig bakom kontorets förslag.
Ordföranden tog först upp förslaget om att återremittera ärendet och ställde det mot förslaget att avgöra ärendet i dag. Nämnden beslutade att avgöra ärendet i dag.
Därefter ställde ordföranden de övriga framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd).
Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till sitt förslag om återremiss.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Mats Lindqvist (mp) med hänvisning till kontorets förslag.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) enligt följande:
Av de hittills gjorda redovisningarna förordar vi alternativ 2, emedan detta alternativ något minskar motortrafikkapaciteten. Poängen med att bygga och förlägga biltrafik i tunnel ska ju vara just att minska trafiken på ytan, inte att bidra till att öka den. Alternativ 2 bidrar även mest till att skapa en stadsmässig karaktär, i stället för de andra förslagens prägel av motorvägskorsning. Utöver detta så vill vi även gärna se en utformning som möjliggör en framtida spårvägsdragning via Roslagstull.
Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) enligt följande:
Av de föreslagna alternativen förordar vi alternativ två men vi efterfrågar ett fullvärdigt miljöalternativ som ger utrymme för gående och cyklister som i alternativ tre.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) instämmer i särskilt uttalande från (mp).
Ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i förslaget och det särskilda uttalandet från (v).
Dnr T2009-310-00806
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner lägesrapporten.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 17 mars 2009.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd) och vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner rapporten.
Nämnden uppdrar åt kontoret att Stockholm ska delta i EU-projektet Mobility week, samt att kontoret ska samordna detta arrangemang med arbetet inför ITS världskongress.
Dnr T2009-512-00260
Nämnden instämmer i kontorets tveksamma inställning till timingen av projektet. Stockholm växer och det måste ges möjlighet till fler bostäder i centrala delar av staden men på grund av rådande förhållanden på platsen vad gäller arbetsområde, etableringsområde, transporter m.m. i och med byggnationen av Citybanan ser nämnden att en samordning är av stor vikt.
Nämnden anser att det är viktigt att upprätthålla en skälig miljö- och trafiksäkerhetsmässig situation för främst barn men även boende och verksamma i området. Nämnden anser därför att de synpunkter och åtgärder som kontoret framhåller i tjänsteutlåtandet ska beaktas fullt ut när projektet Göta Ark 18 m.m. genomförs.
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att som svar på remissen överlämna och åberopa kontorets utlåtande.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) ställde sig bakom kontorets förslag.
3) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) förslog följande:
Som svar på remissen överlämna och åberopa trafikkontorets tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2009-313-00347
Nämnden uppdrar åt kontoret att initiera ett samarbete mellan stadens facknämnder och Stockholm Parkering AB för att fastställa cykelparkeringsnormer och riktlinjer.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 9 mars 2009. I utlåtande föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets utlåtande som svar på remissen från kommunstyrelsen.
Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
Kontorets förslag till beslut bifalls delvis.
Därutöver anförs:
Dnr T2009-300-00359
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 10 mars 2009.
Dnr T2008-000-04408
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 23 mars 2009.
Dnr T2009-321-00355
1. Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar utlåtande som svar på remissen från kommunstyrelsen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 18 februari 2009.
Paragrafen förklarades omedelbart justerad.
Dnr T2009-000-00480
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på kommunstyrelsens remiss.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 19 mars 2009.
Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd) och ledamoten Mats Lindqvist (mp) enligt följande:
Mot bakgrund av att Stockholms stad redan tar ett stort ekonomsikt ansvar för att förebygga översvämningar i hela Mälardalen anser nämnden att det är viktigt att understryka behovet av att regeringen utser en förhandlingsman, vars uppdrag är att lösa frågan om finansieringen av en ny reglering av Mälaren. Eftersom finansieringsfrågan måste vara avgjord innan ansökan om miljödom kan göras anser nämnden att det är mycket beklagligt att någon statlig förhandlingsman ännu inte utsetts.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) instämmer i särskilt uttalande från (m), (fp), (kd) och (mp).
Dnr T2009-610-00765
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att uppdra åt trafikkontoret att genomföra upphandling av elarbeten för offentlig belysning inom innerstaden samt ge förvaltningschefen i uppdrag att fatta tilldelningsbeslut och teckna avtal med utsedd entreprenör.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 12 mars 2009.
Vänsterpartiet är generellt emot all upphandling av verksamheter som vi anser ska skötas i egen regi.
Ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i särskilt uttalande från (v).
Ärendet utgår.
Dnr T2005-420-01705
Nämnden konstaterar att 9 miljoner kronor av de överskridande 20 miljonerna hänförs till framkomlighetsåtgärder på och i anslutning till Vasabron. Av dessa är det cirka 3 miljoner som rör åtgärder för ökad framkomlighet i samband med Norrbroprojektet. Övriga 6 miljoner ska ses som permanenta åtgärder, i det här fallet ökad framkomlighet för cyklister.
Ärendet understryker vikten av att det redan i beslutsunderlaget för investeringen tas hänsyn till kostnader för åtgärder som kan krävas för att kompensera för framkomlighetsproblem med anledning av investeringen. I detta fall har kostnaderna för dessa tillkommit i efterhand vilket också påverkat budgethållningen för projektet.
1. Trafik- och renhållningsnämnden fattar ett reviderat genomförandebeslut för det fortsatta genomförandet av reparation av Norrbro inom en utgiftsram om 170 mnkr.
Dnr T2009-610-00820
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar för sin del att trygghetsskapande parkbelysning får genomföras enligt kontorets förslag med totalt 120 mnkr .
Nämnden föreslår att kommunfullmäktige godkänner nämndens genomförandebeslut.
Ärendet återremitteras.
Kontoret får i uppdrag att omarbeta förslaget till genomförandeplan för trygghetsbelysning på parkvägar enligt nedanstående.
Det är inte acceptabelt att besluta om en genomförandeplan som den som föreslås. Det framgår av tjänsteutlåtandet att rådande förutsättningar inte medger att kontoret föreslår en ambitiösare nivå på insatserna. Det framstår dock som absurt att gå till kommunfullmäktige – som har en budget som omsluter 10– tals miljarder – för att besluta om åtgärder på 10 miljoner kronor per år. En ambitiösare genomförandenivå bör föreslås istället.
Vidare bör det framgå av underlaget att det knappast har någon betydelse vilka investeringar som görs på belysningsområdet om nämnden inte har råd att driva belysningsanläggningarna. Nämnden vet redan att driftsbudgeten är en trång sektor som begränsar ambitionsnivån när det gäller belysningen. Ändå framgår inte konsekvenserna på driftsbudgeten av beslutsunderlaget för investeringsbeslutet. Det är inte acceptabelt.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
Ordföranden tog först upp förslaget om att återremittera ärendet och ställde det mot att avgöra ärendet i dag. Nämnden beslutade att avgöra ärendet i dag. Därefter beslutade nämnden enligt kontorets förslag.
Nämnden instämmer i kontorets uppfattning om att syftet med förbättrad belysning i Stockholm ligger i linje med en ren, vacker och trygg stad. I samband med de miljömässigt eftertraktade armaturutbytena vill nämnden även poängtera att en förbättrad belysning även har en konstnärlig aspekt som bör beaktas.
Dnr T2008-340-03626
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 29 januari 2009.
Dnr T2008-340-04407
Kontoret får i uppdrag att återkomma till nämnden med en återkoppling senast till novembernämnden 2009.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 3 mars 2009. I utlåtandet föreslogs enligt följande:
Dnr T2009-000-00655
Trafik- och renhållningsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
Dnr T2009-313-01028
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att genomföra ett försök under säsongen 2009 att staden tillsammans med Clear Channel Sverige AB utökar öppettiderna för lånecyklarna under kvällstid från kl.18.00 till kl. 22.00.
Nämnden uppdrar åt förvaltningschefen att teckna avtal med Clear Channel AB rörande de förlängda öppettiderna samt ekonomisk ersättning därför.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) enligt följande:
Det är glädjande att öppettiderna för Stockholm City Bikes utökas. Vi vill även se en utökning av systemet till närförort och förort. Ur rättviseaspekt är det självklart att lånecyklarna även ska finnas tillgängliga utanför Stockholms innerstad. Vi vill att kontoret inleder samtal med Clear Channel om att utveckla Stockholm City Bikes till närförort och förort.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) och ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i särskilt uttalande från (mp) och (v).
Dnr T2009-440-00497
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande.
Dnr T2009-520-01030
(annan text i filen)
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att Qbikum Mark och Park AB antas som entreprenör för driftentreprenaden Växter 2009.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 24 mars 2009.
Dnr T2009-005-00858
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner HSO Stockholms stads fyllnadsnominering till nämndens handikappråd.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 27 mars 2009.