Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-03-25

Sammanträde 2004-03-25

Datum
Klockan
18:30
Plats
Brygghuset, Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N

Tema

INSATSER FÖR FUNKTIONSHINDRADE. Stockholms stads funktionshinderombudsman Riitta-Leena Kar Läs mer...lsson informerar om sin verksamhet. Vidare medverkar enhetscheferna Margareta Sjöberg och Love Larsson från Norrmalms stadsdelsförvaltning.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

4 Återremitterat ärende. Reviderad IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning

Dnr: 011-84/2004

Syftet med denna instruktion är att beskriva de regler och rutiner som ska gälla för informationssäkerheten vid Norrmalms stadsdelsförvaltning. Arbetet när det gäller informationssäkerhet ska primärt inriktas på att förebygga störningar samt säkerställa att IT-verksamheten bedrivs i lagliga och säkra former. Säkerhetsarbetet ska i första hand inriktas på förebyggande åtgärder.

Stadsdelsnämnden förelades i oktober 2003 ett förslag till reviderad IT-säkerhetsinstruktion. Ärendet återremitterades. Förvaltningen har nu kompletterat det tidigare förslaget.

Handläggare: arbetsmiljösekreterare Barbro Broo , 508 09 049

5 Bordlagt ärende. Skolhälsovården och elevvården i stadens grundskolor och gymnasieskolor - yttrande till revisionskontoret

Dnr: 124-940/03

Revisionskontoret har genomfört en granskning för att kartlägga och bedöma om skolhälsovården och elevvården har möjligheter att ge eleverna i stadens grund- och gymnasieskolor stöd och hjälp i tillräcklig omfattning för att de ska kunna tillgodogöra sig sin skolutbildning och utvecklas som individer. Granskningen redovisas i en rapport som överlämnats till stadsdelsnämnden för yttrande.

Revisionskontoret anser att staden i stort har en väl fungerande organisation och övergripande styrning för att säkerställa en god kvalitet inom skolhälsovården. Däremot är organisation och styrning av elevvården splittrad och det saknas ett gemensamt system för att säkerställa en god kvalitet. Det är tveksamt om staden genomför tillräckliga elevvårdsinsatser för alla barn som behöver stöd.

Stadsdelsförvaltningen delar de synpunkter och förslag till åtgärder som redovisas i revisionskontorets rapport. De påpekande revisionskontoret gjort är värdefulla i stadens fortsatta arbete med att utveckla skolhälso- och elevvården.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 527

6 Stadens politiska organisation - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 010-927/03

Stadsdelsförvaltningen anser att SPO-utredningen för fram många bra förslag. Förvaltningen instämmer i att nämnden har ett demokratiuppdrag. Stadsdelsnämndsperspektivet bör få ökat tyngd i de centrala politiska övervägandena.

Stadsdelsförvaltningen instämmer i utredningens förslag om att budgeten ska vara stadens huvudsakliga styrinstrument och att uppföljningen ska utvecklas. Fler bygglovsärenden och betydligt fler markupplåtelseärenden bör decentraliseras till stadsdelsnämnderna.

Beslut om skolplacering och utbildningsansvaret i särskolan bör ligga på stadsdelarna. Stadsdelsförvaltningen delar utredningens uppfattning att stadsdelarna ska ha tillsynsansvar för alla förskolor och grundskolor inom stadsdelen.

Stadsdelsförvaltningen avstår i huvudsak från synpunkter på stadsledningskontorets organisation liksom på synpunkter på de förtroendevaldas arbetssätt och arbetsvillkor.
OMEDELBAR JUSTERING
Den som önskar ta del av utredningen om stadens politiska organisation kan ta kontakt med nämndens sekreterare Gunilla Schedin, tel. 508 09 015

Handläggare: enhetschef Lars B Strand , 509 09 023

7 Tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program för Stockholms stad - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 000-36/2004

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till tobaks-, alkohol-och drogpolitiskt program för Stockholms stad. Programmet, som föreslås ersätta stadens nuvarande alkohol- och drogpolitiska strategi, omfattar förebyggande och tidiga insatser samt vård-och behandlingsinsatser och tar även upp stadens ansvar som arbetsgivare.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till programmet. I vissa avseenden är det dock rätt allmänt hållet. Detta gäller särskilt avsnittet om staden som arbetsgivare som bör lyftas ut och omarbetas till ett separat program riktat till stadens anställda.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

8 Öronmärkning av invandrarelevernas pengar - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 630-851/03

En motion från Fahri Ölcers (fp), ”Öronmärkning av invandrarelevernas pengar”, har bland annat remitterats till Norrmalms stadsdelsnämnd. Motionsställaren föreslår att schablonen för modermålsundervisning och svenska som andraspråk öronmärks för skoländamål och, liksom skolpengen, fördelas direkt till den skola där eleven är inskriven.

Förvaltningen anser att det finns ett väl fungerade system inom stadsdelen för fördelning av medlen för modersmål och svenska som andraspråk till enheterna.

Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, 509 09 381

9 Konstfrusen isbana i Vasaparken - yttrande till kommunstyrelsen samt svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 330-925/03, 333-947/03

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av Anders Broberg och Ewa Samuelssons (kd) förslag på hur driften av en ny isbana i Vasaparken kan finansieras. Anders Broberg (kd) har även inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående isbanan. Förslagsställarna framhåller att stadsdelen bör prioritera ett engagemang för en konstfrusen isbana i Vasaparken framför isbanan i Kungsträdgården. Stadsdelsförvaltningen är i sak inte främmande för extern finansiering av konstfrusna isbanor men bedömer att de föreslagna nya fördelningsnyckarna för stadsmiljöområdet kan möjliggöra för att stadsdelsnämnden att driva både Kungsträdgårdens isbana och en ny konstfrusen isbana i Vasaparken.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

10 Överför driften av Kungsträdgårdens isbana till central förvaltning - hemställan till kommunstyrelsen

Dnr: 304-49/2004

Norrmalms stadsdelsnämnd har givit stadsdelsförvaltningen uppdraget att dels formulera en hemställan till kommunstyrelsen om att driften av Kungsträdgårdens konstfrusna isbana överförs till någon av stadens centrala förvaltningar, dels att kontakta gatu- och fastighetskontoret för att en upphandling av en ny isbana i Vasaparken skall kunna påbörjas. Stadsledningskontorets förslag till nya fördelningsnyckar för stadsmiljöområdet gör det möjligt att anta att stadsdelsnämnden kommer att kunna finansiera driften av både Kungsträdgårdens isbana och en ny konstfrusen isbana i Vasaparken. Stadsdelsförvaltningen förordar en sådan lösning.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

11 Lägg ner isbanan i Kungsträdgården till förmån för isbana i Vasaparken - svar på medborgarförslag

Dnr: 333-880/03

Isbanan i Kungsträdgården föreslås läggas ned till förmån för drift och underhåll av en ny konstfrusen isbana i Vasaparken. Frågan om extern finansiering av Kungsträdgårdens isbana är intressant sedd mot bakgrund av norrmalmsbornas låga nyttjandegrad av isbanan samt den komplicerade ansvarsfördelningen som gäller mellan stadens förvaltningar och Kungsträdgården Park & Evenemang AB. Stadsdelsförvaltningen anser mot bakgrund av de föreslagna ändringarna av fördelningsnycklar för stadsmiljöområdet, som troligen kommer att gynna Norrmalm, att den allmänt uppskattade isbanan i Kungsträdgården i dagsläget inte behöver vägas mot ett utökat ansvarstagande för en konstfrusen isbana i Vasaparken.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

12 Förslag till ny detaljplan för del av Beridarebanan 13 - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 302-113/2004

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till en ny detaljplan för del av Beridarebanan 13. Förslaget innebär att befintlig bebyggelse bestående av parkeringsgarage för 454 parkeringsplatser samt kontor ersätts med en större kontorsbyggnad samt ca. 35 bostäder. En analys av detaljplaneförslaget med avseende på effekterna för vistelsemiljön och näringslivet bör ligga till grund för beslut om ny detaljplan. Stadsdelsförvaltningen efterlyser ett principiellt resonemang om den åtgärd som begränsar allmänhetens tillträde till Grytgjutargången. Den åtgärden bedöms dock leda till en förbättrad vistelsemiljö. Stadsdelsförvaltningen är i sak positiv till att fler bostäder tillskapas i cityområdet.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

13 Samråd med de boende om Vanadisbadets framtid - svar på skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) och ersättaren Håkan Olander (s)

Dnr: 304-100/2004

Jan Valeskog (s) och Håkan Olander (s), ordförande resp. ersättare i Norrmalms stadsdelsnämnd har inkommit med en skrivelse till nämnden om samråd med boende på Norrmalm angående Vanadisbadets framtid. De önskar få det aktuella läget belyst vad gäller utbyggnadsplaner och avtal och vill även få förslag till samrådsförfarande.

Både badet och vandrarhemsanläggningen i Vanadislunden drivs i privat regi och hyrs av Vanadis Hotell & Bad AB. Nuvarande kontrakt gäller fram till den 31 december 2012. Stadsdelsförvaltningen är positiv till ett samrådsförfarande men bedömer att detta bäst fyller sitt syfte om det genomförs vid en tidpunkt som ligger närmare kontraktstidens slut eller i samband med att nuvarande kontrakt eventuellt sägs upp tidigare.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

14 Skadestånd till föräldrar som inte får barnomsorg i tid - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl (fp)

Dnr: 400-139/2004

Inge-Britt Lundin m.fl.(fp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående den s.k. barnomsorgsgarantin. Inge-Britt Lundin m.fl.(fp) anser att stadsdels-nämnden bör uppvakta kommunstyrelsen med krav på en utvecklad barnomsorgsgaranti där föräldrar under en begränsad tid får ersättning med faktisk barnomsorgsschablon i de fall staden inte kan leva upp till lagens krav på barnomsorgsplats.

Det är givetvis bekymmersamt att inte kunna erbjuda barnomsorgsplats i enlighet med den av staden antagna platsgarantin. Det finns dock inget lagligt stöd för att kommunen ska erbjuda plats inom en exakt angiven tidsgräns. I kommunallagen finns också ett principiellt förbud mot att ge understöd till enskilda. Undantag från förbudet finns t.ex. i socialtjänstlagen.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

15 Meningsfull tillvaro inom äldreomsorgen - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 504-58/2004

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse om meningsfull tillvaro inom äldreomsorgen. Stadsdelsförvaltningen beskriver arbetet för att få en helhetssyn av brukaren, möjligheten till promenader och social samvaro, sociala, fysiska, kulturella och andliga insatser samt samarbetet med frivilligorganisationer.

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 527

16 Förbättra familjevården - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 503-52/2004

Ledamoten Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden med anledning av revisionskontorets granskning av familjevården i Stockholm. Han anser att revisionskontorets kritik är allvarlig och vill att förvaltningen redovisar läget
i stadsdelen, särskilt vad avser rekrytering av familjehem, stöd och uppföljning. Anders Broberg (kd) vill också att förvaltningen presenterar vilka åtgärder som bör vidtas med anledning av rapporten.

Den granskning revisionskontoret genomfört omfattade fem stadsdelar och Norrmalm tillhörde inte de granskade stadsdelarna. Den familjevård som bedrivs på Norrmalm
har däremot varit föremål för granskning såväl av Justitieombudsmannen som av Läns-styrelsen i Stockholms Län och vissa mera formella brister i handläggningen av familjevårdsärenden har då konstaterats.

Förvaltningen har rättat till bristerna och anser att den familjevård som bedrivs inom stadsdelen fungerar bra. Revisionskontorets rapport föranleder därför inga särskilda åtgärder från förvaltningens sida.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

17 Stoppa bilarna på gångvägen i Sabbatsbergsområdet - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 305-54/2004

Anders Broberg (kd) vill att bilförare hindras från att framföra sina fordon på en viss gångväg i Sabbatsbergsområdet. Gatu- och fastighetskontoret som tidigare besvarat skrivelsen låter meddela att gatu- och fastighetskontorets fastighetsförvaltning kommer att beskära den växtlighet som skymmer den trafikskylt som upplyser om förbudet mot biltrafik på gångvägen. Vidare kommer gatu- och fastighetskontoret att placera ut betongelement av något slag för att förhindra infart av bilar. Stadsdelsförvaltningen är positivt inställd till åtgärderna om de kan förhindra olovlig körning på gångvägen.

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 021

18 Gemensamma utrymmen i Vädurens äldreboende - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Dnr: 504-59/2004

Anders Broberg (kd) har inkommit med en skrivelse om gemensamma utrymmen på Vädurens äldreboende. I skrivelsen framför Anders Broberg (kd) att de boende på Vädurens äldreboende upplever att de inte har någon naturlig mötesplats i huset sedan restaurangen stängdes. Anders Broberg (kd) vill i skrivelsen att stadsdelsförvaltningen undersöker möjligheterna att få till en plats i Vädurens äldreboende där boende och närstående kan äta, dricka kaffe och/eller umgås tillsammans.

Stadsdelsförvaltningens bedömning är att det finns goda möjligheter för de boende som önskar äta frukost, lunch och/eller dricka kaffe gemensamt. För att få de boendes och närståendes synpunkter och förslag på hur de vill att gemensamhetslokalerna ska användas kommer enhetschefen på Vädurens äldreboende bl.a. ta upp frågan som en punkt på kommande husmöte.

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 527

19 Motverka rasismen i skolan - svar på medborgarförslag

Dnr: 440-849/03

Gabriel Bott-Anderstedt har inkommit med att medborgarförslag om att motverka rasism i skolan. Han anser att det finns mycket rasism bland ungdomar men tycker att man inte gör något åt problemet.

Enligt förvaltningen görs idag mycket för att få elever att behandla varandra med respekt och erbjuda en skolmiljö där alla ska kunna känna trygghet och trivsel. Samtliga skolor inom stadsdelen arbetar aktivt för att motverka alla former av kränkande särbehandling.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

20 Öppen förskola på Norrmalm - svar på medborgarförslag

Dnr: 400-43/2004

Stadsdelsförvaltningen har fått i uppdrag att bereda ett medborgarförslag om att starta en öppen förskola på Norrmalm. Förslagsställaren föreslår även att boende på Norrmalm ska kunna besöka Kungsholmens och Östermalms öppna förskolor till dess att en likvärdig verksamhet kommit i gång på Norrmalm.

Stadsdelsförvaltningen anser att den befintliga verksamheten Träffplatsen för hemmavarande föräldrar och barn tillsammans med stadsdelens två parklekar är ett bra alternativ till en öppen förskola. Stadsdelsförvaltningen anser det inte vara prioriterat att starta en öppen förskola i likhet med den på Östermalm och Kungsholmen.

Handläggare: utredare Christina Österling , 508 09 527

21 Uppföljninmg av Nya Hemmets nedläggning

Dnr: 504-227/2004

DUKAS

Handläggare: biståndshndläggare Ann Hoffsten, 508 09 056

22 Nomineringar till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004

Dnr: 012-194/2004

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin , 508 09 015

23 Ansökan om medel ur Miljömiljarden till projektet Fastighetsnära källsortering - Sortera mera !

Dnr: 310-195/2004

Norrmalms stadsdelsnämnd ansöker tillsammans med åtta stadsdelsnämnder om medel ur Miljömiljarden för att finansiera ett projekt om att införa fastighetsnära källsortering kombinerat med miljöinformation till boende, fastighetsägare och verksamma inom
ett begränsat geografiskt område i de nio stadsdelsområdena. Samarbete kommer att
äga rum med det projekt inom samma ämnesområde, som drivs av Renhållningsförvaltningen. Projektet bygger på erfarenheter från det tidigare projektet Grönskande levande gårdar.

Projektet Fastighetsnära källsortering - Sortera mera! finns beskrivet i ansökan som medföljer som bilaga till detta tjänsteutlåtande.

Handläggare: agenda 21-samordnare Liselotte van den Tempel , 508 09 245

24 Alkoholservering i restaurang Tantra - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-121/2004

Restaurang Tantra, som ligger på Mäster Samuelsgatan 73, ansöker om ett serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 02.00 inomhus och mellan klockan 11.00 och 02.00 utomhus. Med hänsyn till att restaurangen ligger i ett område med hotell och att det finns risk för störningar för hotellgäster föreslår förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd utomhus till klockan 02.00 avstyrks, men tillstyrks till klockan 01.00, enligt tidigare tillstånd. Serveringstillstånd inomhus tillstyrks till klockan 02.00.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

25 Bostadsstandarden i Johanneshuset - yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län

Dnr: 503-923/03

Länsstyrelsen har begärt stadsdelsnämndens yttrande om vad man tänker göra åt att det finns personer som delar rum på Johanneshusets äldreboende trots att de inte har valt detta. Stadsdelsförvaltningen mening är att sådan förläggning kan upphöra under år 2004, när behovet av äldreboende på Norrmalm minskar.

Handläggare: enhetschef Lars B Strand , 508 09 023

26 Alkoholservering i restaurang Prince of Persia - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-141/2004

Restaurang Prince of Persia på Roslagsgatan 24 ansöker om ett tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten mellan klockan 11.00 och 02.00 inomhus. Med hänsyn till att restaurangen ligger på ett utpräglad bostadsgata och att det finns risk för störningar föreslår förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd till klockan 02.00 för allmänheten avstyrks, men tillstyrks till klockan 01.00. OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

27 Alkoholservering i restaurang Nalen - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-107/2004

Restaurang Nalen på Regeringsgatan 74 ansöker om ett tillstånd att servera starköl, vin och spritdrycker till allmänheten samt till slutna sällskap mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus. Ansökan sker med anledning av utökade serveringstider. Med hänsyn till att restaurangen ligger i ett område med mycket bostäder och att det finns risk för störningar föreslår förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd till klockan 03.00 för allmänheten avstyrks, men tillstyrks till klockan 02.00. Serveringstillstånd inomhus tillstyrks till klockan 03.00 för slutna sällskap. OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

28 Alkoholservering i restaurang Nine - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-191/2004

Restaurang Nine på Odengatan 44 ansöker om ett tillstånd att servera starköl och vin till allmänheten mellan klockan 12.00 och 01.00 inomhus och mellan klockan 12.00 och 01.00 utomhus. Med hänsyn till att restaurangen ligger i ett bostadshus och att det finns risk för störningar föreslår förvaltningen att ansökan om serveringstillstånd till klockan 01.00 för allmänheten utomhus avstyrks, men tillstyrks till klockan 23.00. Serveringstillstånd inomhus tillstyrks till klockan 01.00 för allmänheten.
OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. bygglovs- och markupplåtelsehandläggare Marie Andersson , 508 09 064

29 Ny detaljplan för det av Stuten 17- yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 302-218/2004

Handläggare: vik. samhällsplanerare Patrik Ståhl , 508 09 015

30 Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2004

Dnr: 103-208/2004

Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. februari 2004. Det beräknade underskottet uppgår till totalt 26,5 mnkr. Prognosen för anslag 1 visar ett nettounderskott med 17,5 mnkr och för anslag 2 ett underskott med 9,0 mnkr.

Handläggare: controller Birgitta Dahlin , 508 09 066

31 Anmälan av beslut fattade av tjänsteman enligt delegation

- tecknande av ramavtal avseende bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom förskola, skolbarnsomsorg och grundskola
- ansökningar om automatspelstillstånd
- ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- inköp av varor för belopp överstigande 50 tkr
- resa till Berlin för elever i Vasa Real
- resa i det judiska Europa för elever i Vasa Real
- resa till Paris för elever i Vasa Real
- resa till Madrid för elever i Vasa Real
- resa till Indien inom ramen för SIDA-projekt frö elever i Adolf Fredriks musikklasser
- placering i liten undervisningsgrupp för tre elever i Rödabergsskolan

32 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

33 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

34 Anmälan av inkomna handlingar

§65 Tema samt frågor från allmänheten

Tema: Insatser för funktionshindrade

  • Stockholms stads funktionshinderombudsman Riitta-Leena Karlsson informerade om den nationella handlingsplanen för handikappolitiken hur arbetet med att handikappfrågor bedrivs i staden. Hon poängterade vikten av att överge "välgörenhets-tänkandet" och planera ett samhälle som fungerar för alla. Riitta-Leena Karlsson klargjorde även vad hennes roll som funktionshinderombudsman innebär och framhöll att hennes uppgift inte är att företräda eller vara ombud för enskilda personer utan att bevaka hur Stockholms stad hanterar handikappfrågor.
  • Därefter informerade Love Larsson, enhetschef för Norrmalms gruppbostäder, om den verksamhet som bedrivs vid stadsdelens gruppboenden. Vidare informerade Margareta Sjöberg, chef för socialpsykiatriska enheten, om kommunens ansvar för psykiskt funktionshindrade och om den verksamhet som bedrivs inom stadsdelen.
  • Olof Söderlind, ordförande i Norrmalms handikappråd, tog upp frågan om tillgänglighet för funktionshindrade och påtalade bl.a. att hörselslinga saknas i sammanträdeslokalen och att det är svårt för den som exempelvis har elrullstol att delta i stadsdelsnämndens sammanträden. Han framhöll vikten av ett gott bemötande i kontakten med funktions-hindrade. Han påtalade också att det i samband med upphandling är viktigt att få med handikappaspekten.
  • Olof Söderlind framförde vidare önskemål om en närmare kontakt mellan handikapprådet och stadsdelsnämnden och betonade handikapprådets roll som rådgivare till nämnden. Han önskade få till stånd ett möte med hela nämnden. Ordföranden Jan Valeskog (s) tyckte att detta var ett bra förslag och hoppades att så många som möjligt från nämnden kommer att kunna delta i ett framtida möte.
  • Flera av nämndens ledamöter och ersättare framförde synpunkter och deltog i den diskussion som dagens tema gav upphov till.

Frågor och synpunkter från allmänheten

  • En mötesdeltagare tog upp frågan om den avveckling av servicehuslägenheter som kommer att genomföras i staden och undrade vilka regler som kommer att gälla för att kunna få flytta till en seniorlägenhet. Flera av nämndens ledamöter framhöll vikten av information om vilka kriterier som kommer att gälla. Ledamoten Ellen Sääf-Bergqvist (s) nämnde att man i sociala delegationen begärt att förvaltningen snarast möjligt tar fram ett informationsmaterial.
  • Två mötesdeltagare, som tidigare inkommit med ett medborgarförslag om att stadsdels-nämnden ska besluta att anlita Ersta sjukhus och hospice för vård av svårt sjuka i livets slutskede, redogjorde närmare för sitt förslag och överlämnade en del kompletterande material i frågan.

§66 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Ledamoten Ellen Sääf-Bergqvist (s) valdes att jämte vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 1 april 2004.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 februari 2004 justerats den 26 februari 2004.

§67 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

  • Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende: Förslag till ny detaljplan för fastigheten Stuten 17. Ärendet kommer att behandlas som punkt 28 B på dagordningen.
  • En skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s) angående gummilandskap i Vasaparken anmäldes.
  • En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) om att inrätta ett Astrid Lindgrenmuseum i Stockholms länsmuseums lokaler på Norrmalm anmäldes.
  • En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående koloniverksamhet 2004 anmäldes.

§68 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 504-133/2004
Ett förslag från Carl och Maj Ekbrant om att anlita Ersta sjukhus och hospice för vård av svårt sjuka i livets slutskede anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§69 Återremitterat ärende. Reviderad IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning

Diarienummer 011-84/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 25 februari 2004, angående reviderad IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning, återupptogs till behandling.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsnämnden fastställer IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning i enlighet med förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde, med stöd av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Vi anser att det är positivt att förvaltningen kompletterat sitt tidigare förslag med instruktioner angående filkryptering av känsligt material på bärbara datorer. Att nämndens åsikter fått konsekvensen att ett centralt projekt startats kring logghantering är hoppingivande och positivt.

Däremot vill vi höja ett varningens finger angående förvaltningens syn på möjligheten till uppföljning och granskning av säkerhetshändelser. Det är av yttersta vikt att förvaltningen tar det potentiella inre säkerhetshotet på största allvar. Att ha en rutin för att skriva ut och spara loggar duger inte, om det är så att IT-personalen har behörighet att radera loggarna innan de blivit utskrivna. Om en person på IT-avdelningen har behörighet att byta lösenord på sina kollegor, så kan inte rätt person ställas till svars om några oegentligheter sker.

Den grundläggande säkerheten mot inre hot kan endast garanteras genom effektiv loggning kombinerat med en administrativ modell där behörigheten att radera loggar särskiljs från den högsta behörigheten inom kontoadministrationen.

§70 Bordlagt ärende. Skolhälsovården och elevvården i stadens grundskolor och gymnasieskolor - yttrande till revisionskontoret

Diarienummer 124-940/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 30 januari 2004, med anledning av en remiss från revisionskontoret angående skolhälsovården och elevvården i stadens grundskolor och gymnasieskolor, återupptogs till behandling.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§71 Stadens politiska organisation - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 010-927/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående stadens politiska organisation, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och yrkade bifall till det .

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.

Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas utan eget ställningstagande.

Reservationer
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl.(fp) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att som svar på remissen om SPO-utredningen uttala följande:

Stockholm är en politiskt styrd kommun. Politiska maktskiften innebär tydliga förändringar i stadens verksamheter. Inget tvivel råder om att väljarnas vardag ser olika ut om det är ett borgerligt eller ett socialistiskt styre. Detta gör Stockholm unikt i Sverige. SPO-utredningens förslag skulle, om de genomförs, på ett mycket negativt sätt förskjuta den politiska makten till en central tjänste-mannaorganisation. Detta återkommer vi till nedan.

Valfrihet och pengsystem
Hur Stockholms politiska organisation skall utformas handlar mycket om avvägningen om politikers makt kontra medborgares. Införande av pengsystem och kundvalsmodell i olika former innebär en intressekonflikt mellan politiskt inflytande och medborgares direkta makt över sin egen vardag. Detta gäller inte minst stadsdelarnas verksamheter.
I denna intressekonflikt menar vi att staden måste främja den modell som ger den enskilda medborgaren största möjliga inflytande. De pengsystem som idag finns inom skola och hemtjänst bör utsträckas till fler områden, som barnomsorg och äldreboenden.

Lokalt ansvar för fysiska frågor
SPO-utredningen föreslår att stadsdelarna får ett ökat ansvar för delar av den fysiska verksamheten i staden, bl. a. när det gäller parkerna. Vi bejakar denna utveckling – under förutsättning att penningfördelningen från Stadshuset gör att stadsdelen verkligen har råd att hantera frågorna utan att behöva nalla på äldreomsorgs- eller skolbudgetarna för att få det hela att gå runt. Dialogen mellan medborgare och stadsdelspolitiker handlar i stor utsträckning om just dessa frågor – trots att stadsdelsnämnderna inflytande kring den fysiska planeringen är mycket liten. Ur ett demokratiskt perspektiv är det givetvis angeläget att lokalpolitiker har inflytande över de frågor som medborgarna tror och önskar att det finns ett lokalt ansvar för.

Dock måste vissa frågor självklart beslutas centralt, och parkeringsfrågor är ett sådant område. Parkeringspolitik handlar om trafikfrågor, och parkeringsavgifter och parkeringsmöjligheter är frågor som berör hela regionen, och frågorna behöver därför diskuteras mer övergripande än endast i en enda stadsdel. Det är viktigt att understryka att exempelvis parkeringsavgifter främst skall fungera som trafikregulator och att de aldrig får ses mest som en bra inkomstkälla för kommunens kassa. Detsamma gäller även frågor som rör Stockholms hamnar.

T. ex. kan markfrågorna i hamnens och näraliggande områden självklart inte endast hanteras av Östermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Hamnens verksamhet är av vital betydelse för hela staden och hela regionen, och frågorna behöver därför diskuteras mer övergripande än i en enda stadsdel.

Det finns risk att i just fysiska frågor hamna i en situation där den lokala opinionen blir så stark att de lokala politikerna och tjänstemännen kan ha svårt att stå emot.

En tydlig politisk ledning
Den viktigaste orsaken bakom Stockholms politiska tydlighet är det sätt som stadens politiska ledning är organiserad. Borgarrådens ställning som ordförande i tunga centrala nämnder är en viktig del av detta. Det är stadens mest kända och inflytelserika politiker som leder arbetet i nämnder och bolagsstyrelser, och det är också de som tydligt framstår som ansvariga för den förda politiken.

En av SPO-utredningens främsta slutsatser handlar om en maktförskjutning från centrala nämnder till kommunstyrelsen och en kraftigt förstärkt central administration, och en försvagning och otydliggörande av borgarråds-institutionen. SPO-utredningens förslag innebär att det i framtiden kommer att bli mycket svårt för medborgare, fritidspolitiker, journalister och tjänstemän att ställa stadens mäktigaste politiker till svars för den förda politiken på olika områden. Detta vore mycket olyckligt för Stockholm och stockholmarna.

Exempel på verksamheter som borde ha central placering är särskolan och heminstruktörer. Såväl särskolan som stadens heminstruktörer är tydliga exempel på verksamheter, där en central samling av kompetens innebär en tydlig förbättring av kvaliteten. Vi motsätter oss förslaget att föra ut ansvaret för särskolan på stadsdelsnivå och menar samtidigt att heminstruktörernas verksamhet bör samlas centralt i staden.

En slimmad politisk organisation
SPO-utredningen uppvisar ett magert resultat när det handlar om förslag för att minska byråkratin i Stockholm. Folkpartiet motionerade i maj 2003 om en kraftigt bantad politisk och administrativ organisation i Stockholms stad. Antalet politiska uppdrag föreslås minska med ca 250 och antalet administrativa tjänster minskas med ca 500. Såväl för facknämnder som stadsdelsnämnder föreslås en rad sammanslagningar.

Folkpartiets förslag om en bantad organisation i staden skulle på ett genomgripande sätt minska den kommunala byråkratin och öka stockholmarnas inflytande över vardagen. Vi avstyrker därmed, i enlighet med ovanstående, huvuddelen av SPO-utredningens förslag, och tillstyrker i stället motionen "Kraftigt bantad politisk och administrativ organisation i Stockholms stad" av Jan Björklund m. fl.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden som svar på remissen skulle ha anfört följande:

Ökad makt för medborgarna
Redan i samband med att utredningen av stadens politiska organisation (SPO-utredningen) tillsattes hade vi moderater allvarliga invändningar mot den inriktning som majoritetens anvisade. Den övergripande målsättningen med att se över stadens organisation borde ha varit att minska den politiska styrningen av stockholmarna. En god politik är en politik som i högre grad låter stockholmarna själva besluta över sina egna liv. Den som vill öka stockholmarnas frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar - ett ansvar som vi är övertygade om att alla stockholmare i grunden kan och vill ta. Tyvärr har medborgarperspektivet helt gått förlorat i utredningens direktiv och förslag. Istället är det maktens män och kvinnor som förhandlar med varandra. Ett gyllene tillfälle att söka förtydliga ansvaret, öka medborgarnas egenmakt och minska klyftan mellan väljare och valda har därmed gått förlorad.

De grundläggande problemen förbli olösta
Istället är utredningsförslaget genomsyrat av vänsterns demokratisyn där fördjupad demokrati uteslutande handlar om att ge politiker mer inflytande på medborgarnas bekostnad. Denna demokratisyn innebär att graden av demokrati avgörs av mängden uppgifter för stadsdelsnämnderna.

Detta är ett synsätt som är helt främmande för oss moderater. I SPO-utredningen återges ännu en gång resultatet av den vetenskapliga utvärdering av SDN-reformen som Institutet för kommunal ekonomi (IKE) fick i uppdrag att genomföra. Där framgår att SDN-reformen misslyckats med att stärka den lokala demokratin. Trots det innehåller SPO-utredningen ett flertal förslag om nya uppgifter som ska föras över till stadsdelsnämnderna.

Vi moderater vill i stället långsiktigt fördjupa demokratin genom att ge tillbaka inflytande till de enskilda medborgarna, bland annat genom att systematiskt sänka kommunalskatten. Vi vill också vidareutveckla valfrihetssystemen, så att medborgarna får inflytande över staden verksamheter genom det fria valet av skola, barnomsorg, äldre- och handikappomsorg. Valfrihet för den enskilde i den skattefinansierade välfärden är en viktig demokratifråga.

Sedan är det självklart att den verksamhet som måste skötas med avgörande inflytande av politiker skall präglas av kvalitet, effektivitet, öppenhet, insyn samt ordning och reda. Genom att avveckla stadsdelsnämnderna vill vi moderater säkerställa en likvärdig behandling av alla stockholmare oavsett stadsdel, minska byråkratin, reducera antalet politiker och effektivisera stadens verksamhet. Vi vill samtidigt se över stadens flora av beslutande nämnder och styrelser med målsättningen att allt som kan beslutas lika bra eller bättre av enskilda invånare också skall beslutas av dem - inte av de politiska församlingarna.

Frihet och valfrihet
Den som i likhet med oss moderater vill öka stockholmarnas frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar - ett ansvar som vi är övertygade om att alla stockholmare i grunden kan och vill ta. Målet med politiken måste därför vara att flytta makten närmare stockholmarna. Verklig decentralisering handlar inte om att flytta makt från en central nämnd till en stadsdelsnämnd utan om att genom t.ex. pengsystem flytta makten över vardagen från de politiska sammanträdesrummen till människors kök och vardagsrum.

Vi vill införa pengsystem som gör att hela anslaget för verksamheterna inom förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och svenska för invandrare (SFI) följer elevernas och i förekommande fall föräldrarnas val. Vi vill också öka valfriheten och kvaliteten för stadens äldre medborgare genom att införa ett pengsystem inom äldreomsorgen.

En tydlig politisk ledning
Stockholm är en politiskt styrd kommun. Det märks framförallt genom att politiska maktskiften innebär tydliga förändringar i stadens verksamheter. Inget tvivel råder om att väljarnas vardag blir annorlunda med ett borgerligt eller ett socialistiskt styre. Detta gör Stockholm unikt i Sverige.

Den viktigaste orsaken bakom Stockholms politiska tydlighet är det sätt som stadens politiska ledning är organiserad. Borgarrådens ställning som ordförande i tunga centrala nämnder är en viktig del av detta. Det är stadens mest kända och inflytelserika politiker som leder arbetet i nämnder och bolagsstyrelser, och det är också de som tydligt framstår som ansvariga för den förda politiken.

En av SPO-utredningens främsta slutsatser handlar om en maktförskjutning från centrala nämnder till kommunstyrelsen och en kraftigt förstärkt central administration, och en försvagning och otydliggörande av borgarråds-institutionen. SPO-utredningens förslag innebär att det i framtiden kommer att bli mycket svårt för medborgare, fritidspolitiker, journalister och tjänstemän att ställa stadens mäktigaste politiker till ansvars för den förda politiken på olika områden. Detta vore mycket olyckligt för Stockholm och stockholmarna.

God service och tydligt ansvarDet som staden gör ska göras väl. Detta kräver inte bara att ansvaret är tydligt utan också att stadens verksamhet inriktas på kärnuppgifterna. Skattebetalare och medborgare ska veta att de får valuta för sina skattepengar och att dessa går till verksamhet som utbildning, äldreomsorg, gator och vägar, insatser mot missbruk och hemlöshet - inte till byråkratisk överbyggnad och politisk administration.

Om förslaget blir verklighet ökar antalet heltidspolitiker och politikernas arvoden höjs kraftigt något som vare sig är nödvändigt eller önskvärt. Samtidigt blir det än svårare att tydligt klargöra vem som har ansvaret för vad.
Utredningsförslaget leder till en förstärkning av tjänstemannastyret och riskerar att försvaga medborgarnas möjlighet att utkräva ansvar av sina valda företrädare. Vidare föreslås en avsevärd maktförskjutning till finansborgarrådet och stadsledningskontoret. Nyttan med detta ifrågasätter vi starkt.

Samlat ansvar och kompetens
SPO-utredningen föreslår att vissa verksamheter som idag ligger samlat centralt i staden i fortsättningen skall spridas ut på stadsdelsnivå. Ett exempel på detta är särskolan. En annan fråga, som utretts en längre tid, är frågan om heminstruktörernas placering, där utredningen landar i ett fortsatt stadsdelsansvar för verksamheter.

Såväl särskolan som stadens heminstruktörer är tydliga exempel på verksamheter, där en central samling av kompetens innebär en tydlig förbättring av kvaliteten. Vi motsätter oss förslaget att föra ut ansvaret för särskolan på stadsdelsnivå, och menar samtidigt att heminstruktörernas verksamhet bör samlas centralt i staden.

Utredningen föreslår även en utökad roll för stadsdelsnämnderna i arbetet med att följa upp skol- och förskoleverksamhet i syfte att i retoriken åstadkomma en mer likartad behandling av verksamheterna oavsett huvudman. Vi avvisar detta förslag till förmån för att en likartad behandling istället säkerställs genom inrättande av ett oberoende institut för kvalitetsgranskning av samtliga skolor och förskolor i staden oavsett huvudman. Vi avvisar särskilt att stadsdels-nämnderna skulle svara för tillsynen av fristående förskolor, då detta riskerar att medföra olika behandling i olika delar av staden.

SPO-utredningen föreslår därtill ett överförande av sakkunskap från facknämnderna till centrala enheter i staden på ett sätt som enligt vår mening riskerar urholka kompetensen inom ett flertal områden.
Däremot välkomnar vi utredningens tydliga ställningstagande för ett fortsatt arbete med ett integrerat lednings- och styrsystem (ILS) - en viktig reform som måste vårdas och utvecklas.

Sammantaget innebär SPO-utredningens förslag i stort sett inga inslag av ökat inflytande för den enskilde stockholmaren. Vi är beredda att medverka till långsiktiga överenskommelser om stadens konstitutionella frågor om avsikten är att förtydliga rollerna, öka medborgarnas inflytande och valfrihet, klargöra ansvaret och effektivisera organisationen. Sammantaget innehåller SPO-utredningen dessvärre i stort sett inga förbättringar i dessa viktiga frågor.

Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

Som svar på remissen översändes nedanstående:
Utgångspunkten för en förbättring av stadens politiska och administrativa organisation måste vara att skapa bättre överblick, enkelhet och tydligare styrning. Den politiska och administrativa organisationen bör också uppmuntra medborgarna till delaktighet och vara transparent. Vetskapen om att organisationsförändringar skapar osäkerhet i tjänstemannaorganisationen och medför stora kostnader vilket innebär att organisationsförändringar bör ha en bred politisk uppslutning och vara väl förberedda.

Inriktningen bör vara att stadsdelsnämnderna ges ett så heltäckande ansvar som möjligt för all kommunal service som direkt berör medborgarna. Utredningens förslag att till SDN överföra t ex ansvaret för bibliotek och samlingslokaler är bra. Det ger SDN ökade möjligheter till samordning och samutnyttjande, inte minst vad gäller lokaler och personal. Att ge SDN ansvar för fler verksamhets-områden är därför också troligen kostnadseffektivt. Ett mer heltäckande ansvar gör det också enklare för medborgarna att utkräva ansvar av sina politiker och att vända sig till rätt instans direkt. En minskning av antalet stadsdelsnämnder kan också övervägas.

Stadsdelsnämnderna bör ges en tydligare roll när det gäller samrådsmöten och medborgarkontakter inför infrastrukturplanering och bostadsbyggande.
Det är viktigt att staden håller fast vid och förstärker det integrerade lednings-systemet och det kvalitetssystem som tagit form. En ökad mål- och resultatstyrning är angelägen också av det skälet att det tydliggör politikerrollen i relation till tjänstemannaorganisationen. Hur partierna väljer att fördela uppdragen, hur borgarrådets arbetsdag bör se ut m m är dock knappast något som beslut skall fattas om i kommunfullmäktige. Partierna kan med fördel själva diskutera om man vill komma överens om andra spelregler än de nuvarande. Starka borgarråd som har tydliga ansvarsområden bidrar dock till att underlätta för medborgarna och att ansvarsutkrävandet fungerar.

Utredningens kartläggning av de olika facknämndernas roll gentemot stadsdelsnämnderna pekar på en brist och inkonsekvens i stadens organisation. Kommunstyrelsen bör på kommunfullmäktiges uppdrag ha ett tydligt stadsövergripande ansvar.

Inom förskola och skola samt inom äldre- och handikappomsorgen är staden finansiär av både fristående utbildnings- och omvårdnadsalternativ och driver egna förskolor, skolor, äldre- och handikappboenden. Det är viktigt att staden tydligt skiljer på rollerna så att verksamhets-/driftansvaret inte sammanblandas med finansieringsansvaret. Av det skälet bör finansieringen av fristående förskolor och skolor inte ske från stadsdelsnämnderna utan från annan instans. Ersättningen till fristående hemtjänstutövare bör fastställas av kommun-fullmäktige.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

En bilaga till SPO-utredningen behandlar de förtroendevaldas arbetsförhållanden. Bland annat säger man att det bör vara stadens policy att nämndledamöter skall ha tillgång till stadens intranät.

Detta är särskilt viktigt för oss som sitter i stadsdelsnämnderna. Vi som arbetar ute i stadsdelarna har svårare att utnyttja den service som ges av stadshusets kanslier än ledamöterna i de centrala nämnderna och fullmäktige. Att åtminstone gruppledarna enkelt och snabbt själva kunde plocka fram kompletterande information inför nämndmötena skulle underlätta vårt arbete väsentligt.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§72 Tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program för Stockholms stad - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 000-36/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 2 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program för Stockholms stad, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdels-nämnden ställer sig därmed i huvudsak bakom det förslag till tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program som presenterats.

Reservationer
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Avsnitt 9, "Staden som arbetsgivare" stryks ur programmet.
  2. En vårdgaranti för missbruksbehandling införs.
  3. I övrigt bifalls förvaltningens förslag i huvudsak.
  4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Stadens nya förslag till alkohol- och narkotikapolitiskt program tar upp en rad angelägna områden och utgör en viktig grund för Stockholms stads arbete med dessa frågor. I vissa delar är programmet dock alltför otydligt. Vi menar också att den del av programmet som behandlar staden som arbetsgivare bör lyftas ut och behandlas i ett annat sammanhang.

    Ett verkningsfullt alkohol- och narkotikapolitiskt program ställer krav på tydlighet. Förslaget innehåller en rad formuleringar som signalerar en hög ambitionsnivå i arbete, men erbjuder få svar på mer detaljerade frågor om vad som faktiskt avses med denna höga ambitionsnivå. Vi menar att programmet för att bli verkningsfullt måste kompletteras med tydligare preciseringar kring vad denna höga ambitionsnivå innebär.

    Tydligheten bör också förstärkas när det gäller krav på uppföljning av de verksamheter och planer som tas upp i programmet. Exempelvis inom skolans värld är en uppföljning av den faktiska utvecklingen alldeles avgörande för att kunna påverka ungdomars droganvändning. Planer och temadagar har i sig ingen stark förändringskraft – för detta krävs ett kontinuerligt arbete med attityder.

    Vi vill också peka på behovet av en tydligare inriktning mot en evidensbaserad missbruksvård. I dag finns en stor mängd forskning och kunskap kring effekten av olika behandlingsmetoder, som självfallet ska ligga till grund för all missbruksvård.

    Även hanteringen av tillfälliga alkoholtillstånd bör ägnas större uppmärksamhet i staden. Denna tillståndsgivning är i dag ofta dåligt underbyggd och uppföljningen är mycket bristfällig. Då tillfälliga serveringstillstånd ofta är årligen återkommande, är en förbättrad utvärdering av stor betydelse.

    STAN-programmets sista kapitel behandlar en mycket angelägen fråga, nämligen stadens roll som arbetsgivare och arbetet med att förebygga och på andra sätt arbeta med missbruksproblem bland sina anställda. Avsnittet är rumphugget, är inte ordentligt genomarbetat och hör inte heller hemma i det program som nu föreslås. Kapitlet bör lyftas ut och behandlas i ett annat sammanhang, där även fler aspekter än de som nu tas upp i programmet (exempelvis kring tobak och andra hälsorisker) kan diskuteras.

    Den borgerliga majoriteten har i VP –04 yrkat på en vårdgaranti för missbruksbehandling och det yrkandet vill vi återigen föra fram i detta ärende. Det, för varje år, ökande antalet avlidna missbrukare visar alltför tydligt att vi inte alls varit effektiva i missbruksbehandlingen. Att erbjuda behandling när missbrukaren är motiverad och inte flera veckor eller månader senare är en kärnfråga.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förvaltningens förslag bifalls i huvudsak.
  2. Avsnittet "Staden som arbetsgivare" stryks ur programmet.
  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    STAN-programmets sista kapitel behandlar en mycket angelägen fråga, nämligen stadens roll som arbetsgivare och arbetet med att förebygga och på andra sätt arbeta med missbruksproblem bland sina anställda. Avsnittet är rumphugget, är inte ordentligt genomarbetat och hör inte heller hemma i det program som nu föreslås. Kapitlet bör lyftas ut och behandlas i ett annat sammanhang, där även fler aspekter än de som nu tas upp i programmet kan diskuteras.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Med tillräckliga resurser borde föreliggande förslag till program kunna ge en positiv omsvängning av Stockholms drogsituation.

I underlaget talas det bland annat om möjligheterna att styra utvecklingen vid tillståndsgivning av serveringstillstånd.

Det är viktigt att alla tillståndsgivande politiker tar sig en funderare över vad det ensidiga glamourifierandet av nattöppna krogar leder till.

Jag anser att tillståndsgivarna i stadsdelsnämnder och socialtjänst måste ta sitt ansvar i fråga om tillståndsgivning och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet.

Vi måste ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00 och ta mer hänsyn till omgivningen och det uppväxande släktet.

Vi måste också tydliggöra sambandet mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

§73 Öronmärkning av invandrarelevernas pengar - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 630-851/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående öronmärkning av invandrarelevernas pengar, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Motionen tillstyrks.
  2. Stadsdelsnämnden överlämnar som svar på remissen följande yttrande till kommunstyrelsen:

    Vägen till integration går genom språket. Verklig integration kan bara skapas genom goda kunskaper i svenska. En stor del av invandrarelevernas extraresurser för språkundervisning används idag av stadsdelsnämnderna för annan verksamhet. Detta är mycket olyckligt. Schablonen för modersmålsundervisning och svenska som andraspråk bör därför, liksom skolpengen, fördelas direkt till skolorna.

§74 Konstfrusen isbana i Vasaparken - yttrande till kommunstyrelsen samt svar på skrivelse från ledmoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 330-925/03, 333-947/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen samt en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående konstfrusen isbana i Vasaparken, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

    1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
    2. Anders Brobergs (kd) skrivelse besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:

Vi delar förvaltningens bedömning att förutsättningar förbättrats vad gäller möjligheterna att sköta två konstfrusna isbanor i stadsdelen om anslagen för den fysiska verksamheten ökar i enlighet med nu liggande förslag. Tills vidare bör därför processen med utveckling av aktivitetsparken i Vasaparken fortsätta med en utbyggnad av en konstfrusen isbana samtidigt som nämnden fortsätter att driva den konstfrusna isbanan i Kungsträdgården. Nämnden utesluter dock inte att den principiella frågan åter kan tas upp om vem som skall svara för en idrotts-anläggning som nyttjas av boende i hela staden och i mindre omfattning av boende på Norrmalm.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är bra att våra krav om en konstfrusen isbana i Vasaparken förhoppningsvis kommer att bli verklighet. Det är också bra att Norrmalm troligen kommer att ha ekonomiska möjligheter att svara för driften av isbanan.
Vi är dock rädda för att vi nu kommer att fatta beslut utan att egentligen veta om vi verkligen får de ekonomiska resurserna vi behöver för att kunna driva båda isbanorna. Det vore därför bra om vi lämnade öppet för en ev. kommande diskussion om vilken huvudman som skall ansvara för driften av isbanan i Kungsträdgården om Norrmalm inte ges tillräckliga ekonomiska resurser.

Denna paragraf förklaredes omedelbart justerad.

§75 Överför driften av Kungsträdgårdens isbana till central förvaltning - hemställan till kommunstyrelsen

Diarienummer 304-49/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med hemställan till kommunstyrelsen om att överföra driften av Kungsträdgårdens isbana till central förvaltning, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Stadsdelsnämnden fortsätter att finansiera driften av Kungsträdgårdens isbana parallellt med att en konstfrusen isbana anläggs i Vasaparken.

Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:

Vi delar förvaltningens bedömning att förutsättningar förbättrats vad gäller möjligheterna att sköta två konstfrusna isbanor i stadsdelen om anslagen för den fysiska verksamheten ökar i enlighet med nu liggande förslag. Tills vidare bör därför processen med utveckling av aktivitetsparken i Vasaparken fortsätta med en utbyggnad av en konstfrusen isbana samtidigt som nämnden fortsätter att driva den konstfrusna isbanan i Kungsträdgården. Nämnden utesluter dock inte att den principiella frågan åter kan tas upp om vem som skall svara för en idrotts-anläggning som nyttjas av boende i hela staden och i mindre omfattning av boende på Norrmalm.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är bra att våra krav om en konstfrusen isbana i Vasaparken förhoppningsvis kommer att bli verklighet. Det är också bra att Norrmalm troligen kommer att ha ekonomiska möjligheter att svara för driften av isbanan.

Vi är dock rädda för att vi nu kommer att fatta beslut utan att egentligen veta om vi verkligen får de ekonomiska resurserna vi behöver för att kunna driva båda isbanorna. Det vore därför bra om vi lämnade öppet för en ev. kommande diskussion om vilken huvudman som skall ansvara för driften av isbanan i Kungsträdgården om Norrmalm inte ges tillräckliga ekonomiska resurser.

§76 Lägg ner isbanan i Kungsträdgården till förmån för isbana i Vasaparken - svar på medborgarförslag

Diarienummer 333-880/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med anledning av ett medborgarförslag om att lägga ner isbanan i Kungsträdgården till förmån för Vasaparken, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslag besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:

Vi delar förvaltningens bedömning att förutsättningar förbättrats vad gäller möjligheterna att sköta två konstfrusna isbanor i stadsdelen om anslagen för den fysiska verksamheten ökar i enlighet med nu liggande förslag. Tills vidare bör därför processen med utveckling av aktivitetsparken i Vasaparken fortsätta med en utbyggnad av en konstfrusen isbana samtidigt som nämnden fortsätter att driva den konstfrusna isbanan i Kungsträdgården. Nämnden utesluter dock inte att den principiella frågan åter kan tas upp om vem som skall svara för en idrotts-anläggning som nyttjas av boende i hela staden och i mindre omfattning av boende på Norrmalm.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Det är bra att våra krav om en konstfrusen isbana i Vasaparken förhoppningsvis kommer att bli verklighet. Det är också bra att Norrmalm troligen kommer att ha ekonomiska möjligheter att svara för driften av isbanan. Vi är dock rädda för att vi nu kommer att fatta beslut utan att egentligen veta om vi verkligen får de ekonomiska resurserna vi behöver för att kunna driva båda isbanorna. Det vore därför bra om vi lämnade öppet för en ev. kommande diskussion om vilken huvudman som skall ansvara för driften av isbanan i Kungsträdgården om Norrmalm inte ges tillräckliga ekonomiska resurser.

§77 Förslag till ny detaljplan för del av Beridarebanan 13 - yttrande till stadsbyggandskontoret

Diarienummer 302-113/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat, den 5 mars 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående förslag till ny detaljplan för del av Beridarebanan 13, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade, med instämmande av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m), fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Propositionsordning
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde sitt yrkande mot ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande och fann majoritet för sitt yrkande.

Votering
Votering begärdes. Ordföranden Jan Valeskogs (s) ställde upp sitt yrkande som ja-proposition och ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande som nej-proposition.

För ja-propositionen röstade: Jan Valeskog (s), Roland Karlsson (s), Nic Nilsson (s), Carolina Gómez-Lagerlöf (s), Ellen Sääf-Bergqvist (s) och Anders Broberg (kd).

För nej-propositionen röstade: Inge-Britt Lundin (fp), Hans Enroth (v), Ulla Dahl (mp), Sebastian Cederschiöld (m), Gunilla Nordin (m) Valeria Nagy-Seidel (fp), och Gunilla Reuterskiöld (fp).

Ordföranden fann att voteringen utfallit med sex röster för ja-propositionen och med sju röster för nej-propositionen.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande följande:

1. Stadsdelsnämnden anför att det är väsentligt att kontorsytorna i city inte ökar. Det är också viktigt att city blir mer levande på andra tider än affärstider genom att antalet dygnet runt boende ökar. Därför anser vi att exempelvis de fyra övre våningsplanen på P-hustomten bebyggs med bostäder och de tre nedre upplåtes till affärer och kontor.
Vad beträffar förbindelsegången mellan Drottninggatan – Sjöldgatan och Sergelgatan skall den hållas öppen som för närvarande.

Den tendens som finns att stänga invånarna ute från det offentliga rummet i city och istället enbart tillmötesgå de kommersiella intressena måste avvisas.

2. Stadsdelsnämnden instämmer i övrigt i stadsdelsförvaltningens yttrande.

Reservation
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

§78 Samråd med de boende om Vanadisbadets framtid - svar på skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) och ersättaren Håkan Olander (s)

Diarienummer 304-100/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 mars 2004, med anledning av en skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) och ersättaren Håkan Olander (s) angående samråd med boende om Vanadisbadets framtid, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ärendet bordläggs.

 

§79 Skadestånd till föräldrar som inte får barnomsorg i tid - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp)

Diarienummer 400-139/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 20 februari 2004, med anledning av en skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) angående skadestånd till föräldrar som inte får barnomsorg i tid, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att Stockholms stad uppvaktar regeringen med krav på en lagändring i enlighet med vad nedan anförs:
Enligt skollagen ska stadsdelsnämnden erbjuda plats inom skälig tid. Skälig tid har av Skolverkets tolkats som inom tre till fyra månader. Trots detta står idag över femtio barn i kö till plats inom barnomsorgen i Norrmalm. När en stadsdelsnämnd inte kan leva upp till barnomsorgsgarantin är det rimligt att föräldrarna får kompensation motsvarande barnomsorgsschablonen. Om kommunallagen inte tillåter detta bör staden uppvakta statsmakten med krav på lagändring.

Särskilt uttalande
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Inge-Britt Lundin (fp) har i en skrivelse till Norrmalms stadsdelsnämnd föreslagit att nämnden ska ta initiativ till att införa kompensation till föräldrar som inte får plats för sina barn inom barnomsorgen. Det förespeglade beloppet motsvarar cirka 100 000 kronor per barn på årsbasis.

Som stadsdelsförvaltningen framhåller i sitt tjänsteutlåtande är förslaget inte förenligt med kommunallagen. Utspelet är därför olyckligt då det är att betrakta som desinformation om vad som är lagligt möjligt. Det bör vara uppenbart för alla att det är olagligt att ordna ett sådant vårdnadsbidrag som så kallat "skadestånd".

Norrmalms stadsdelsnämnd kan generellt sätt känna en stor stolthet över den kommunala förskoleverksamheten som är både omtyckt och starkt efterfrågad. Den av riksdagen under borgerligt motstånd beslutade reformen med maxtaxa har undanröjt ekonomiska hinder för att använda barnomsorgen och medfört att många föräldrar på Norrmalm fått sin ekonomiska situation avsevärt förbättrad.

I september 2003 var 1 186 barn inskrivna i stadsdelens kommunala barn-omsorg. Det är en ökning efter majoritetsskiftet med 59 barn (fem procent). I mars 2004 var 1 214 barn inskrivna. En ökning på ett halvår med 28 barn (2,4 procent). Samtidigt har det varit möjligt att inleda en välkommen minskning av barngruppernas storlek.

Efterfrågan är dock för närvarande större än antalet platser. Därför tillkommer fyra-fem avdelningar. Finansieringen ryms inom stadsdelsnämndens budget och är möjlig tack vare skattehöjningen som socialdemokrater, vänsterpartiet och miljöpartiet beslutat.

Problemen med att finna lämpliga nya lokaler för barntillsyn inom Norrmalm är betydande. Lösningar försvåras av att ett stort antal tidigare allmännyttigt och därmed kommunalt ägda fastigheter privatiseras genom beslut av den förra majoriteten i staden. Hotet om att flera kommunala förskoleavdelningar kommer bli uppsagda på adresser där bostadsrättsföreningar tagit över kommunala hyresfastigheter är dessvärre verklig de närmaste åren.

Den aktuella situationen på Norrmalm i slutet av mars 2004 är att 45 barn erbjudits och tackat ja till plats på den nya förskolan på Vegagatan 4. Därutöver bedöms ett 30-tal barn stå i den aktuella kön. De flesta av dem skulle sannolikt tacka ja till ett erbjudande om att direkt få plats i kommunala förskolan.

Utöver i kommunal regi bedrivna barntillsyn finns 1022 barn i mars 2004 i alternativ och av staden finansierad barnomsorg. Denna del av verksamhet har inte ökat trots de generösa bidragen från staden. Alltså måste hela nytillskottet av barn i barnomsorg rymmas inom de kommunala förskolorna.

Vår bestämda ambition är att upprätthålla och stärka kvaliteten på all förskoleverksamhet och att bygga ut den så att full behovstäckning kan skapas. Vi gör det så fort det bara är möjligt men vi är inte beredda att öka antalet platser genom att försämra kvaliteten, t.ex. att genom att realt sett öka antalet barn i barngrupperna på det sätt som de borgerliga gjorde under sina år i ledningen för Stockholm.

§80 Meningsfull tillvaro inom äldreomsorgen - svar på skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 504-58/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 27 februari 2004, med anledning av en skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd), förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§81 Förbättra familjevården - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 503-52/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 20 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående förbättring av familjevården, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§82 Stoppa bilarna på gångvägen i Sabbatsbergsområdet - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 305-54/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 13 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) om att stoppa biltrafiken på gångvägen i Sabbatsbergsområdet, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§83 Gemensamma utrymmen i Vädurens äldreboende - svar på skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd)

Diarienummer 504-59/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 11 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) om gemensamma utrymmen i Vädurens äldreboende, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§84 Motverka rasismen i skolan - svar på medborgarförslag

Diarienummer 440-849/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 22 januari 2004, med anledning av ett medborgarförslag om att stoppa rasismen i skolan, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

§85 Öppen förskola på Norrmalm - svar på medborgarförslag

Diarienummer 400-43/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 11 mars 2004, med anledning av ett medborgarförslag om öppen förskola på Norrmalm, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ärendet bordläggs.

§86 Rapport angående avveckling av Nya Hemmet

Diarienummer 504-227/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 18 mars 2004, med rapport angående avvecklingen av Nya Hemmet, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Rapporten godkänns.

§87 Nomineringar till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004

Diarienummer 012-194/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 4 mars 2004, angående nomineringar till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004 nomineras följande enheter:

  1. Sociala enheten
  2. Handikappenheten
  3. Vasens äldreboende
  4. Norrmalms gruppbostäder

§88 Ansökan om medel ur Miljömiljarden till projektet Fastighetsnära källsortering-Sortera mera !

Diarienummer 310-195/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 3 mars 2004 angående ansökan om medel ur Miljömiljarden till projektet Fastighetsnära källsortering – Sortera mera!, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet och yrkade bifall till det.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.

Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Ansökan om medel ur Miljömiljarden för projektet Fastighetsnära källsortering - Sortera mera! godkänns.

Reservationer
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) lade fram en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Investeringar för en god miljö är ett angeläget mål för Stockholm. Att använda den så kallade miljömiljardens medel till ett dörrknacknings- och inspirationsprojekt för att öka stockholmarnas intresse för fastighetsnära källsortering kan dock knappast vara förenligt med detta mål. Projektet riskerar snarast att bli ett ekonomiskt resursslöseri utan några som helst påtagliga resultat för stockholmarnas framtida miljö.Det stora avfallsproblemet i dagens Stockholm handlar inte om bristen på källsortering av vanligt hushållsavfall. Tvärtom, lönar det sig ofta både miljömässigt och ekonomiskt att bränna en stor del av detta avfall och därmed utvinna energi.
    Istället för att slösa bort stockholmarnas energi på en onödigt detaljerad sortering av vanligt hushållsavfall, ska staden införa ett sorteringssystem som prioriterar och fokuserar på de farliga soporna. För att underlätta hushållens sortering av farligt avfall måste fler insamlingsstationer för farligt avfall byggas.
    De dryga sju miljoner som dörrknacknings- och inspirationsprojektet väntas inbringa borde istället satsas på att ge stockholmarna fler insamlingsstationer för farligt avfall.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:

Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Ärendet återremitteras.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Moderaterna stödde inte beslutet om att i bokslutet för 2002 inrätta miljömiljarden. Det är i grunden ett felaktigt sätt att använda skattebetalarnas medel. I den mån medel skall avsättas för miljöförstärkande åtgärder bör det redan från början vara för klart definierade insatser och tas inom den ordinära budgeten.

    Vi tycker att fastighetsnära källsortering är någonting som kan byggas in i diskussionen om hur vi i framtiden tar hand om vårt avfall. Från moderat sida är det emellertid med oro som vi ser hur majoriteten i Stockholm idag handhar denna fråga. Först och främst är vi mycket negativa till majoritetens avsättning av en hel miljard av stockholmarnas samlade förmögenhet till olika mer eller mindre flummiga miljöprojekt. Och detta samtidigt som man höjer skatter och avgifter för redan hårt beprövade skattebetalare i Stockholm. Därtill har majoriteten utformat en ny renhållningsordning som tar utgångspunkt i ett flertal olika nya krav med fastighetsnära källsortering som i dagsläget ej fullt ut har stöd i befintliga lagar och förordningar. Detta framhålls även av regeringen vad det gäller fastighetsägarnas ansvar i den så kallade "kretsloppspropositionen" som tidigare förelagts riksdagen. Dylika lokala projekt som föreslås i detta ärende måste därför dels finansieras på andra sätt samt därutöver även avvakta en utredning om hur det hela kan komma att påverkas av hur våra lagar är utformade.

Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 

1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Kristdemokraterna har i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige reserverat sig mot att i bokslutet för 2002 inrätta miljömiljarden. Det är i grunden ett felaktigt sätt att använda skattebetalarnas medel. När medel ska avsättas för olika typer av miljöförebyggande och miljöförbättrande åtgärder bör det redan från början vara klart definierade insatser och det bör ske inom den ordinära budgeten.

Miljöförbättrande åtgärder är generellt lovvärda, men det är tråkigt att majoriteten väljer en bokslutsavsättning för att finansiera miljöarbetet, Miljöförebyggande och miljöförbättrande arbete borde vara en naturlig del av stadens verksamhet.

§89 Alkoholservering i restaurang Tantra - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-121/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Tantra, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) yrkade att ansökan skulle bifallas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
2. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 utomhus för allmänheten avstyrks.
3. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-01.00 utomhus tillstyrks.

Reservationer
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:

Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 02.00 inomhus för allmänheten avstyrks.
  2. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 02.00 utomhus för allmänheten avstyrks.
  3. Ett serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet.

Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§90 Bostadsstandarden i Johanneshuset - yttrande till Länsstyrelsen i Stockholms län

Diarienummer 503-923/03
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 7 januari 2004, med anledning av en remiss från Länsstyrelsen i Stockholms län angående bostadsstandarden i Johanneshuset, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Länsstyrelsen anmärker inte bara på tvåbäddsrummen, som tjänsteutlåtandet bemöter. Dessutom klagar länsstyrelsen på brister i individuellt anpassade planer och samvaro/aktiviteter. All information till de boende måste förbättras eftersom den som finns är "rörig och otydlig".

Klagomålshanteringen är inte heller känd för all personal, boende/anhöriga. Dessa brister berörs inte i tjänsteutlåtandet och därför kvarstår frågan – har bristerna åtgärdats ?

§91 Alkoholservering i restaurang Prince of Persia - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-141/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Prince of Persia, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) yrkade att ansökan skulle bifallas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
1. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten avstyrks.
2. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-01.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§92 Alkoholservering i restaurang Nalen - yttrande till socialtjänstförvaltaltningen

Diarienummer 309-107/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Nalen, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) yrkade att ansökan skulle bifallas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 inomhus för slutna sällskap tillstyrks.
2. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 inomhus för allmänheten avstyrks.
3. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.

Reservationer
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 0ch 03.00 inomhus för slutna sällskap avstyrks.
  2. Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus för allmänheten avstyrks.
  3. Ett serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 02.00 inomhus för allmänheten avstyrks.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet.

Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

För slutna sällskap kan i detta fall serveringstillstånd medges till kl. 02.00 inomhus.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad. 

§93 Alkoholservering i restaurang Nine - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-191/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Nine, förelåg.

Yrkanden
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) yrkade att ansökan skulle bifallas.

Beslut
Efter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:

1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 12.00-01.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.

2.Ansökan om serveringstillstånd mellan 12.00-01.00 utomhus för allmänheten avstyrks.

3. Ett serveringstillstånd mellan 12.00-23.00 utomhus för allmänheten tillstyrks.

Reservation
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§94 Ny detaljplan för delav Stuten 17- yttrande till stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-218/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 17 mars 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för del av Stuten 17, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:

Jag anser att miljökonsekvensbeskrivningen är inkonsekvent.

Enligt miljökonsekvensbeskrivningen i detta ärende avstyrker man bygge av bostäder på grund av att bullernivån överstiger 40dB (A). I stället tillåter man bygge av kontor fast den uppmätta bullernivån är 57-60dB (A). Skall inte kontorsfolket skyddas, som kanske sitter på samma ställe i åtta timmar om dagen?

Installationer och utrustningar skall följa gällande riktlinjer för bullerstörning. Vägtrafikens riktlinjer enligt naturvårdsverket är 40dB (A). Här behöver trafiken stängas av de tider på dygnet bullernivån överskrids. Då kan man bygga bostäder och åter göra innerstaden levande och trygg.

§95 Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2004

Diarienummer 103-208/2004
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 mars 2004, med ekonomisk månads-uppföljning för februari 2004, förelåg.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2004 godkänns.

§96 Anmälan av beslut fattade av tjänsteman enligt delegation

Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattat beslut om att teckna ramavtal avseende bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom förskola, skolbarnsomsorg och grundskola anmäldes. Dnr 125-665/03.

Av enhetschefen Lars B Strand fattade beslut om automatspels- och alkoholserveringstillstånd samt om inköp av varor överstigande 50 000 kronor anmäldes.

Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattade beslut om studieresor för elever i Vasa Real och Adolf Fredriks musikklasser anmäldes.

Av rektor Margareta Forsslund fattade beslut om placering av elever i liten undervisnings-grupp anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

§97 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 11 mars 2004 anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

§98 Anmälan av protokoll från lokala pensionärsrådet

Protokoll fört vid sammanträde i lokala pensionärsrådet den 22 mars 2004 anmäldes.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

Anmälan godkänns.

§99 Anmälan av inkomna handlingar

Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:

  1. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms Län med anledning av anmälan från enskild angående handläggning av biståndsansökan enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen. Dnr 538-846/03.
  2. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms Län angående tillstånd för Attendo Care AB att driva enskild verksamhet vid Dalahöjdens äldreboende. Dnr 504-135/2004.
  3. Skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) om behovsprövning till serviceboende och bemötande av äldre på Norrmalm. Dnr 501-156/2004.
  4. Ordföranden Jan Valeskogs (s) svar på skrivelse från enskild angående hemvårdsbidrag. Dnr 538-296/02.
  5. Tillsynsrapporter angående enskilt driven verksamhet för missbrukarvård -Step One och Via Nova. Dnr 500-87/2004.
  6. Skrivelse från enskilda medlemmar i HARO, FRIS, FK, FAG, PRO, SPF m.fl. angående "Folksams övergrepp på daghemsbarnen". Dnr 499-115/2004.
  7. Svar på medborgarförslag om att satsa mer pengar på skolmaten. Dnr 407-863/03.
  8. Svar på medborgarförslag om att satsa mer på ungdomar. Dnr 449-862/03.
  9. Svar på medborgarförslag om att ändra betygssystemet. Dnr 422-848/03.

Yrkande
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:

  1. Anmälan godkänns.
  2. Skrivelsen från vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) om behovsprövning till serviceboende och bemötande av äldre på Norrmalm samt ordföranden Jan Valeskogs (s) svar på skrivelse från enskild angående hemvårdsbidrag ska behandlas i samband med sociala delegationens sammanträde den 28 april 2004 i närvaro av gruppledarna.

§100 Övriga frågor

  • En skrivelse från ledamoten Nic Nilsson (s) angående gummilandskap i Vasaparken anmäldes. Dnr 304250/2004.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att frågan om upprustning av Vasaparken och bl.a. om gummilandskap ska utgöra tema vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 april 2004.

  • En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) om att inrätta ett Astrid Lindgrenmuseum i Stockholms länsmuseums lokaler på Norrmalm anmäldes. Dnr 004-249/2004.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att överlämna skrivelsen till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  • En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående koloni-verksamheten 2004 anmäldes. Dnr 407-251/2004.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att överlämna skrivelsen till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§101 Upphandling av matlådor

Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen

§102 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende enligt 4 kap 10 § föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen

§103 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 p föräldrabalken

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen