Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2006-08-29
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
Ledamöter Eva Oivio (s) §§ 17-40Erik Guiteréz-Aranda (s) Bengt Roxne (s)Örjan Sjögren (s)Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) Birgitta Wosse (mp)Birgitta Wahlman (m) Bo Arkelsten (m) Helen Jäderlund Eckardt (fp) Katariina Güven (fp)
Tjänstgörande ersättare Svante Erlandsson (m)Seyfi Dogan (s) §§ 1-16
Ersättare Ingrid Carlsson (s), Emma Lennartsson (s), Nils Elfvik (v), Tomas Melin (mp), Eva Aronsson (kd), Margareta Åkerblom (m), Bogdan Godymirski (m), Fahri Ölcer (fp) §§ 1-36, Ingela Gille Rausén (fp)
Anmält förhinder Janet Mackegård (s) Peter Engberg (s) Michael Sjöstrand (m)
I tjänsten närvarande Anders Meuller (stadsdelsdirektör), Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Lena Fax, Birgitta Härröd, Lennart Keberg, Siw Lideståhl, Mona Thorin, Marja Niemi, Anders Ödmark, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström
Tid för justering 2006-09-07
Vid protokollet
Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske den 7 september 2006.
VM i samarbete
Terhi Bisander och Christina Bothén från Grimstaskolan presenterade skolans deltagande i VM i samarbete. De berättade om sin resa till Kenya och skolans utbyte med skolelever i landet. De berättade om hur de deltog i utställning med sin fantastiskt fina mosaikskulptur.
Grimstaskolan har fått en stor guldnyckel som pris för sitt engagemang i VM-samarbetet.
Utemiljön på Hässelby Gårds äldreboende
Anders Meuller berättade om orsaken till den dåliga utemiljön vid Hässelby Gårds äldreboende i sommar. Bostadsbolaget MiCasa fick inte sina entreprenörer att ordna upp på gården och de kommer att gå ut med en ursäkt till de boende. Nu är det mesta åtgärdat.
Farlig och störande mopedkörning
Sven-Göran Södergren informerade om förvaltningens arbete med skola, polis m fl angående farlig och störande mopedkörning på gång- och cykelvägar. Man jobbar med detta varje år och bland annat kommer man att se över den broschyr som finns och skicka ut till skolorna för vidarebefordran till elever och föräldrar.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträde den 11 augusti 2006.
BESLUT
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådet sammanträde den 21 augusti 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 augusti 2006.
Dnr 102-389-2006.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Reservation
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Att delvis bifalla förvaltningens förslag,
att uppdra åt förvaltningen att anvisa besparingsåtgärder samt
att i övrigt anföra att
I denna mandatperiods sista ILS-rapport beräknar man från förvaltningens sida att ett underskott om 5 miljoner kr ska trollas bort under årets resterande 4 månader. Man anger inga åtgärder för att få en budget i balans, och med detta beräkningssätt har plötsligt socialdemokraternas underskott kraftigt minskat.
Enligt rapporten i juni beräknades underskottet på anslag 1 till 5.5 miljoner, man har alltså lyckats spara 500 000 kr på 3 månader. Hur kan man då tro att man ska kunna spara resterande 5 miljoner på 4 månader?
Med tanke på de stora skattehöjningar som skett denna mandatperiod, de enligt Per Nuder alldeles lysande tiderna samt de tre miljarder kronor den nuvarande majoriteten använt upp av stadens tidigare vinstmedel borde denna och andra stadsdelar inte ha något minus alls, utan ett kraftigt plus. Istället fick vi ett minus – även om det nu är tillfälligt undangömt.
Att socialbidraget inte halverats, som var målet, utan man tvärtom överskrider med 8 miljoner är djupt tragiskt, och visar att vi nu behöver en helt ny politik, på alla nivåer.
Vi undrar även om löftet med att minska antalet barn per dagisgrupp har uppfyllts? Kanske kan det vara bra att uppfylla förra valrörelsens löften innan man kommer med nya?
I övrigt hänvisar vi till de texter vi lagt under året.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”1. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en redovisning vad ”vardagsrationaliseringar” innebär och vad de får för konsekvenser för verksamheten.
2. För övrigt lägga rapporten till handlingarna.
3. Därutöver anföra
Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många unga är arbetslösa i stadsdelen. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen. Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 4-5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar. Bl.a. nekas barn och ungdomar inom särskoleverksamheten
att åka och simma. Även finansieringen av stadsdelens skolskjutsar är underfinansierat med det nya systemet. Den finansiella påfrestningen av besparingarna påverkar särskoleverksamheten och bärs också av den ordinarie verksamheten i berörda grundskolor och av barn-, ungdoms- och skolavdelningen.
Vi ser positivt på att en familjecentral inrättas i Hässelby gård, men vill framhålla att den öppna förskolans nuvarande lokaler borde behållas. Dessa lämpar sig bäst för den pedagogiska verksamheten, uteverksamhet m.m.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden.
Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m. Verksamhetsuppföljningen måste ytterligare förbättras för att tydliga konsekvensanalyser ska kunna tas fram, för att redovisa hur minskade ekonomiska resurser, ”vardagsrationaliseringar” m.m. påverkar verksamheternas uppdrag.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 4 augusti 2006.
Dnr 102-390-2006.
Stadsdelsnämnden fastställer lägsta beloppet för periodiseringar av kostnader och intäkter i tertialbokslutet till 100 000 kronor.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.
Dnr 102-356-2006.
Sammanfattning
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är väl medveten om de höga kostnaderna för socialbidrag. Detta beroende på hög arbetslöshet, särskilt bland ungdomar och stor inflyttning av hushåll som sedan tidigare är beroende av ekonomiskt bistånd. Åtgärder har vidtagits under 2005 och en åtgärdsplan för 2006 har tagits fram innebärande ett flertal åtgärder med fokus på budgethållning och minskade kostnader. Förvaltningens tydliga målsättning är att minska bidragsberoendet och hjälpa klienterna till annan försörjning. Ett positivt inslag är att det utbetalda beloppet under juni månad 2006 ar minskat jämfört med samma månad 2005. Även antalet bidragshushåll har minskat något under vintern och våren. Förvaltningens ambition är att försöka nå målet om budgetbalans vid årets slut.
_____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från Revisorsgrupp 3.
”Att delvis bifalla förvaltningens förslag samt
Stadsdelsförvaltningen i Vällingby-Hässelby utför ett ambitiöst och lovvärt arbete med att bringa ned socialbidragen och få människor självförsörjande. Hade de även haft instruktioner att arbeta med en jobb- och studiegaranti samt hade skattetrycket och regelverket avseende företagande och arbetsmarknad varit jobbvänliga skulle resultatet med all sannolikhet ha sett mycket bättre ut.
1. Delvis bifalla förvaltningens förslag.
2. Hemställa till kommunstyrelsen att införa en Jobbgaranti i hela Stockholm, där alla som är socialbidragstagare ges en snabb och individuell bedömning.
3. Snarast återkomma till stadsdelsnämnden med en handlingsplan för att få en samlad kunskap om de ungdomar som inte går i gymnasieskolan eller har någon annan känd sysselsättning och vilka konkreta åtgärder som behöver vidtas.
4. Därutöver anföra
Arbetslösheten och socialbidragen är höga i Hässelby-Vällingby och det är alarmerande att så många ungdomar är arbetslösa i stadsdelen. Kraftfulla åtgärder måste vidtas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vidare behöver staden samarbeta med näringslivet och bemanningsföretag och införa en allmän Jobbgaranti. För de som behöver utbildning, stöd eller annan sysselsättning skräddarsys med målet ett riktigt arbete.
Stadsdelen har haft ökande socialbidrag sedan år 2003 och varit den stadsdel som har haft flest antal arbetslösa ungdomar. Det finns också ett stort mörkertal av ungdomar som går sysslolösa, men som inte syns i statistiken. Tydliga åtgärdsplaner måste tas fram för att lösa dessa allvarliga problem för våra ungdomar.
För att vända utvecklingen krävs en ny politik, där tilltron till den enskilda människans förmåga att komma ut på arbetsmarknaden sätts i centrum. I det arbetet är det viktigt att ta del av framgångsrika erfarenheter och arbetsmetoder i andra stadsdelar och andra kommuner genom jobbmatchning m.m. Behovet av nya arbetsmetoder är akut. Socialbidragsberoende leder till utanförskap och är den enskilt största orsaken till att Stockholm blir alltmer segregerat.
Av USK:s statistik framgår tydligt att de stadsdelar som tillämpar nya arbetsmetoder med jobbmatchning m.m. fullt ut hör till dem som har bäst resultat när det gäller att minska antalet bidragshushåll. Vi anser att en Jobbgaranti ska införas i hela staden som ett led i arbetet med att få fler människor att gå från bidragsberoende till egen försörjning genom arbete.
För övrigt hänvisar vi till tidigare lagda reservationer.”
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 januari 2006.
Dnr 313-391-2006.
Det finns ett stort behov av fler platser på gruppboenden för personer tillhörande LSS personkrets 1 och 2 i hela staden. Förvaltningen undersöker därför möjligheterna att komplettera redan befintliga gruppbostäder och har funnit att Bergmyntegränds gruppbostad i kv. Vitmåran på Bergmyntegränd 5 i Hässelby Villastad är lämplig att utöka med en lägenhet samt skapa möjligheter för erforderligt kontorsutrymme för personalen. Bermyntegränds gruppbostad är inriktad mot personer med autism och är dimensionerad för fyra brukare. Utökningen med en lägenhet till totalt fem lägenheter tillgodoser en del av det föreliggande behovet av handikappanpassade lägenheter. Omstruktureringen av gruppbostadens planlösning tillgodoser också behovet av mer ändamålsenliga administrativa utrymmen. Förvaltningen anser att åtgärderna på Bergmyntans gruppbostad är ett lämpligt tillskott för att täcka de behov som finns och föreslår därför nämnden att tillstyrka projektet.
___________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att i gruppbostaden inrätta ytterligare en lägenhet och kontorsrum.
2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda frågan vidare och återkomma till nämnden.
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,1 miljoner kronor för beställarstöd enligt särskild ordning.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 augusti 2006.
Dnr 313-392-2006.
Det finns ett stort behov av fler platser på gruppboenden för personer tillhörande LSS personkrets 1 och 2 i hela staden. Förvaltningen undersöker därför möjligheterna att komplettera redan befintliga gruppbostäder och har funnit att Nälsta gruppbostad i kv. Fästegåvan 16 på Solhagavägen 94 är lämplig att utöka med två lägenheter samt skapa möjligheter för erforderligt kontorsutrymme för personalen. Nälsta gruppbostad är inriktad mot personer med måttlig till lindrig utvecklingsstörning och är dimensionerad för fem brukare. Utökningen med två separata lägenheter med egen ingång skapar en boendeform för brukare som klarar sig mer själv än de som bor i gruppboendet. Förutsättningen är närheten till gruppboendet och det stöd personalen på gruppboendet kan ge. Förvaltningen anser att detta är ett lämpligt tillskott av boendeform för personer med denna lindriga grad av utvecklingsstörning och föreslår därför nämnden att tillstyrka projektet.
_______________________
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 augusti 2006.
Dnr 521-393-2006.
Hässelby gruppboende har en tydlig struktur och en medveten inriktning i linje med målen för lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LSS. De boende på Hässelby gruppbostad har självbestämmande, inflytande och personalen värnar om de boendes integritet vilket är viktiga kvalitetskriterier i LSS. Personalen verkar ha kompetens för sina arbetsuppgifter och det finns ett basprogram för kompetensutveckling som baserar sig på medarbetarnas och verksamhetens behov.
Kontakten med föräldrarna bör utvecklas. För att kunna ta del av och vara delaktig i brukarnas utveckling är det viktigt med tydlig information till brukare och föräldrar. En god föräldrakontakt är avgörande för brukarnas utveckling och för ett gott resultat samtidigt som brukarna är vuxna personer där målet är ökad självständighet utifrån varje individs egna förutsättningar.
Myndighetssektionen vid Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning och TBK har påbörjat ett arbete med att utveckla samarbetet, bl.a. genom att ta fram formerna för samarbetet, arbetsfördelning och mötesfrekvens.
Stadsdelsnämnden godkänner tillsynsrapporten och överlämnar den till Länsstyrelsen i enlighet med 23 § LSS, lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 augusti 2006.
Dnr 530-394-2006.
Stadsdelsnämnden har genom fyra olika beslut under våren gett förvaltningen i uppdrag att på ett samlat sätt redovisa hur verksamheten inom äldreomsorgen styrs och följs upp. Nämnden önskar också få ett förslag om var ansvaret som verksamhetschef lämpligen bör ligga. Vidare vill nämnden få belyst hur chefskapet kan utövas under kvällar, helger och nätter. Förvaltningen lämnar i detta ärende en redogörelse på de frågeställningar nämnden tagit upp i samband med de olika besluten.
Ordförande Berit Kruse m fl (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Granskning utförd av äldreomsorgsinspektörerna.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 augusti 2006.
Dnr 530-395-2006.
Stadens äldreomsorgsinspektörer har under perioden april – december 2005 utfört granskning av de kommunalt drivna särskilda boendena och hemtjänstverksamheterna inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Helhetsintryck av äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd är övervägande positiv. Dock har förvaltningen tagit till sig de varierande synpunkter och den kritik som framförts av inspektörerna.
Förvaltningen kommer i det fortsatt årliga uppföljningsarbetet inom stadsdelsområdets äldreomsorg att använda sig av stadens uppföljningsmodell som beslutats av kommunfullmäktige.
En åtgärdsplan som utgår från de angivna områdena i stadens uppföljningsmodell ska fortsättningsvis utarbetas för varje enhet.
__________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Särskilt uttalande
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Äldreinspektörerna riktar stark kritik mot Ålderdomshemsboende C1 och C2 på Hässelby Gårds Äldreboende. Länsstyrelsen har ett flertal gånger riktat stark kritik mot verksamheten. Det är mycket ej acceptabelt att tidigare påtalade brister inte varit åtgärdade. Bristerna måste snarast rättas till, så att de äldre får den säkra vård och omsorg de har rätt till. Uppföljningen och kvalitetssäkringen måste fungera kontinuerligt för att tidigt kunna upptäcka brister i vården och omsorgen. Vid brister i verksamheten ska åtgärdsprogram med tillhörande tidplaner snarast upprättas för att direkt rätta till brister som uppkommer. De äldre ska säkerställas en god och säker vård och omsorg.
Folkpartiet liberalerna vill ha en redovisning över hur verksamheten inom äldreomsorgen kvalitetssäkras. Rätt organisation, fungerande rutiner, uppföljning och tillsyn måste finnas som gör att fel, brister och försummelser snabbt ska kunna upptäckas och åtgärdas. Tillräckliga åtgärder måste vidtas för att undanröja risken att brister upprepas.
Av granskningen framkommer att ett stort antal av de boende på enheterna C1 och C2 är demenssjuka. Behovet av gruppboende för personer med demenssjukdom är omfattande. Därför placeras demensutredda äldre på ålderdomshem och sjukhem med inriktning på somatiska sjukdomar.
Personer med diagnosen demens ska inte vårdas på ålderdomshem och sjukhem. Vård och omsorg av dementa ställer andra krav på bemanning, kunskap och kompetens. Granskningen visar också på att det finns brister i bemötande, kompetens, personalen har inte alltid tillräcklig kunskap i svenska språket, mat och måltider, tristess och händelselöshet, utevistelse m.m.
Vänstermajoriteten har beslutat att omvandla ett stort antal servicehusboenden till seniorboenden i stadsdelen. På Hässelby Gårds Äldreboende har 137 lägenheter omvandlats. Av Äldreinspektörernas granskning framkommer att oron varit stor bland de boende och deras anhöriga. Informationen har varit bristfällig och motsägelsefull. All inflyttning till servicehuset avstannade och resulterade i att ca 40 lägenheter varit tomma. I och med den stoppade inflyttningen har personalövertalighet uppstått. Efter omvandlingen ska den tidigare stationära nattpersonalen istället ersättas av bilburen nattpatrull. P.g.a. omvandlingen tar landstinget över verksamheten och sjuksköterskebemanningen har sänkts från 3,5 till 1,5 tjänster.
Många äldre och anhöriga oroar sig för hur trygghetslarmen kommer att fungera framöver. Larmet har sedan det installerats inte i det dåvarande servicehuset inte fungerat tillfredställande.
Länsstyrelsens kritik sammanfaller väl med vad som framkommer i Äldreinspektörernas granskning.
För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda skrivelser och reservationer.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ärendet utgår från dagens sammanträde då det inte är färdigberett av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 augusti 2006.
Dnr 530-412-2006.
För att kunna fullgöra de intentioner för äldreomsorgens utveckling som angivits i den Nationella utvecklingsplanen för vård och omsorg om äldre har regeringen avsatt 600 mkr för att stödja kommuner och landsting i arbetet med att utveckla vården för de mest sjuka äldre. Stadsdelarna har uppmanats att komma in med ansökningar till stadsledningskontoret senast den 8 september 2006. Ansökan ska ha behandlats av nämnden. Enligt den ansökan som görs tillsammans med Bromma stadsdelsförvaltning och Legevisitten AB täcks tre utvecklingsområden in, som syftar till att metodutveckla insatser och samverkan som stödjer kvarboende i ordinärt boende för de mest sjuka äldre. Utvecklingsarbetet förutsätter ett ökat nyttjande och förbättrad kunskap om användningen av ny teknik, för informationshantering och vårdtjänstutveckling.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens ansökan till Socialstyrelsen
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD
Dnr 312-397-2006.
Hässelbygårdsskolan avses att kompletteras med stadsdels- och skolbibliotek samt caféverksamhet. Den befintliga byggnaden, som vetter mot Hässelby torg, planeras därför att byggas till i norr och öster för att ge mer utrymme för biblioteket. Biblioteket får samtidigt en ny huvudentré. De befintliga lokalerna består i dag av entré till aula, tekniksalar, lärosalar och toaletter. Befintlig undervisningsverksamhet flyttas till hus A, där två befintliga uppehållsrum byggs om till lärosalar. Nytt uppehållsrum för eleverna planeras i f.d. skolbibliotekets lokaler. Genomförandet av ombyggnationen uppskattas kosta ca 17,9 mnkr. Hyrestillägget blir ca 1,6 mnkr/år. Under förutsättning att projektet startar under hösten 2006, uppskattas det nya biblioteket vara klart i maj månad år 2008. Placeringen i Hässelbygårdsskolan är viktig ur ett pedagogiskt perspektiv. Genom samverkan med stadsbiblioteket öppnas nya vägar till språkutveckling och kunskapsutveckling för skolans elever. Tanken är att biblioteket skall bli en naturlig del av elevens skolvardag för en ökad måluppfyllelse. Ur ett folkbiblioteksperspektiv visar också en brukarundersökning att andelen aktiva biblioteksbrukare boende i Hässelby gård är ca 1000 fler än i Hässelby strand. Det är också av det skälet lämpligt att förlägga ett stadsdelsbibliotek i Hässelby gård.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på återremittering av ärendet.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) anslöt sig till (fp):s yrkande.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Återremittera ärendet och uppdra till förvaltningen att utreda möjligheten att ha kvar ett bibliotek i Hässelby strand.”
Ärendets fortsatta behandling
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), vice ordförande Fredrik Wallén (kd) och ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) meddelade att inte deltar i den fortsatta handläggningen.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget för om- och tillbyggnad av bibliotek och klassrum för en kostnad om 17,9 miljoner kronor, samt en tillkommande hyra om 1,6 miljoner per år.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet.
3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomförande, under förutsättning av Kommunstyrelsens godkännande.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 juli 2006.
Dnr 510-398-2006.
Detta är en ansökan om projektmedel till stadsdelens missbrukarvård. Alla kommuner har fått inbjudan att söka stimulansbidrag enligt Riksdagens beslut om ”Ett kontrakt för livet”, som är en statlig satsning på missbrukarvården. Länsstyrelsen i Stockholms län har 23,3 miljoner kronor att fördela under 2006 och 64,6 miljoner kronor under 2007. Hässelby-Vällingby har en specialiserad missbruksenhet – Hässelbymottagningen. Projektmedlen ger möjlighet att där förbättra arbetet med de unga vuxna med missbruksproblem samt förbättra vårdkedjan för de personer med missbruk som kommer ut från fängelsestraff.
En preliminär ansökan är insänd till Länsstyrelsen inför sista ansökningsdag den 15 juni 2006, men gäller enbart under förutsättning att nämnden godkänner den.
Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsbidrag med 3 500 tusen kronor från Länsstyrelsen till projekt för att utveckla missbruksvården i stadsdelen.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2455/05
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 15 augusti 2006.
Dnr 001-240-2006.
Kommunfullmäktige har uppdragit åt kommunstyrelsen att utreda möjligheterna till administrativa effektiviseringar. Syftet med nu genomförd översyn har varit att klargöra i vilken utsträckning det är möjligt att reducera kostnaderna, effektivisera och höja kvaliteten i stadens administration och omfördela resurserna till stadens kärnverksamheter.
Förvaltningen ser positivt på att det görs en översyn av stadens samlade administration. Det är rätt att bejaka att staden i kraft av sin storlek kan förena decentraliserat verksamhetsansvar med rationell samordning och utveckling av administrativa stödfunktioner. Även samordning av vissa verksamhetsinslag kan behöva prövas i ökad omfattning.
Viss skepsis kan anföras avseende det sätt på vilket utredningen gjorts. De beräkningar som redovisats avseende besparingseffekter förefaller dessutom inte helt tillförlitliga. Förvaltningen anser vidare att effekter av pågående teknikutveckling (bl.a. avseende LISA självservice) bör beaktas ytterligare innan beslut tas om genomgripande organisatoriska förändringar.
________________________
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade att ärendet skulle avgöras vid dagens sammanträde.
Ordförande ställde proposition på yrkandena angående frågan om bordläggning och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande att ärendet skulle avgöras idag.
Stadsdelsnämnden avgör ärendet vid dagens sammanträde.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Då detta är en principiellt viktig fråga som kan påverkas av andra, externa faktorer, föreslås att ärendet bordlägges till nästa sammanträde.
I annat fall förslås att nämnden tar ärendet utan eget ställningstagande.”
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 030-2088/2006
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 juli 2006.
Dnr 300-275-2006.
Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning ser det som viktigt att få till stånd en gemensam grund för stadens säkerhetsarbete och vill vara bidragande till denna. Beredskapen inom stadsdelsförvaltningen vid yttre katastrofer är relativt god och testad inte bara i teorin utan även i praktiken bl. a. i samband med Tsunamin 2004. Vid katastrofer inom de egna verksamheterna är stadsdelsförvaltningen inte lika väl förberedd på hur det praktiskt ska lösas men det finns en tydlig ledningsstruktur.
I säkerhetsarbetet är man i fasen av en riskinventering för en genomgripande riskanalys och utveckling av säkerhetsföreskrifter och handlingsplaner. Målsättningen är att arbeta proaktivt istället för reaktivt med dessa frågor och att ha kontroll över risker och konsekvenser samt kostnader förknippade med dessa varför även dessa frågor bör integreras i ILS.
__________________
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som svar på remissen.
”Överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningsstagande.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade på bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt mf (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för
(s+kd+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-2136/2006
Dnr 510-298-2006.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning ställer sig i huvudsak bakom de ändringar i riktlinjerna som föreslås. Förvaltningen har dock en del synpunkter och önskar även vissa förtydliganden bl a vad gäller handläggarnas möjlighet att ge aktuell information om olika länders bestämmelser och krav för adoption samt kostnader då det varierar beroende på organisation och land. Väntetiden kan vara svår att precisera. Riktlinjerna bör förtydligas när det gäller orsaker till avslag. Tydligheten bör också vara större vad gäller personlig kontakt med referenter till blivande adoptivföräldrar. Förvaltningen vill dock framhålla det positiva med den föreslagna förstärkta formuleringen om barnperspektivet.
____________________
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Att avslå förslaget att föräldrar som adopterar släktingbarn bosatta utomlands ska genomgå obligatorisk föräldrautbildning
att därutöver anföra
Familjer som adopterar släktingbarn bosatta utomlands bör kunna undantas från kravet på obligatorisk föräldrautbildning, på samma sätt som familjer som adopterar släktingbarn boende i Sverige. Det rimliga är att samma regler gäller för alla som adopterar släktingbarn, oavsett om barnen är bosatta i Sverige eller utomlands. Den avgörande faktorn för huruvida de blivande föräldrarna bör genomgå utbildning borde vara om barnet som adopteras är närstående eller ej, inte i vilket land han eller hon råkar bo.
Vi ifrågasatte de obligatoriska föräldrautbildningarna när den nya lagen arbetades fram. Den nya skrivningen i socialtjänstlagen om att särskild hänsyn skall tas till sökandens kunskaper och insikter om adoptivbarn och deras behov borde vara tillräcklig. De kunskaper och insikter som krävs för att bli en bra adoptivförälder kan tillgodogöras på många sätt.
Det finns inget skäl för staden att vara ensam anordnare av föräldrautbildningar. Även andra seriösa utbildare bör kunna anvisas av staden. Organisationer som är seriösa nog att auktoriseras för att förmedla adoptioner borde rimligen vara seriösa nog att ordna föräldrautbildningar.
Det är viktigt att utbildningarna erbjuds så ofta och i sådan omfattning att väntetiderna för adoption inte förlängs.
Att adoptera är en kostsam process. Det är angeläget att priset för den obligatoriska utbildningen inte sätts så högt att den ekonomiska tröskeln för att adoptera inte höjs ytterligare.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Att överlämna ärendet till Kommunstyrelsen utan eget ställningsstagande.”
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-2421/2006
Dnr 521-347-2006.
Ledsagarservice är en insats som är knuten till aktiviteter utanför hemmet och syftar till att personen med funktionshindret ska kunna leva som andra och delta i samhällets gemenskap. Ledsagarservice ska alltid vara individuellt utformad och ha karaktären av individuell service. Socialtjänstförvaltningen har med hjälp av en arbetsgrupp studerat om gällande riktlinjer kan förbättras och föreslår vissa kompletteringar. Tilläggen till gällande riktlinjer handlar om rätten att få en ansökan upptagen och utredd även om behovet av insatsen rättsligt sett ska utföras inom ramen för en annan insats, en gruppbostads ansvar att erbjuda ledsagning även på kvällstid och vikten av att noga, med varje enskild boende, undersöka förutsättningarna för s.k. ”utflyttad verksamhet” - d.v.s., att boende i en gruppbostad och gruppbostadens personal vistas på en lägergård eller liknande – innan en sådan genomförs. Förvaltningen anser att förslaget till kompletteringar förtydligar de riktlinjer som reglerar insatsen ledsagarservice och vill framhålla vikten av att det tydligt framgår vem som fattar beslut om ”utflyttad verksamhet” och vem som fattar beslut om ledsagare till dem som avböjer att delta i den utflyttade verksamheten.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Kommunstyrelsen som var på remissen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade att nämnden skulle överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Motion av Johanna Westin Sjö (m), dnr 327-1379/2006
Dnr 500-201-2006.
Förvaltningen driver enligt beslut i bl.a. verksamhetsplan 2006 ett antal dagliga verksamheter och sysselsättningsstöd till vilka personer får komma efter individuell biståndsbedömning och beslut. I juni 2006 var 217 personer inskrivna i egenregiverksamhet och ytterligare 79 personer fanns inskrivna i externa verksamheter.
Förvaltningens bedömning är att det inte finns förutsättningar för en konsekvent kundvals- eller valfrihetsmodell för grupperna inom socialpsykiatrin och äldreomsorgen och att nyttjande över ”gränserna” fungerar tillfredställande för personer med funktionsnedsättning.
Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på motionen.
”Att delvis bifalla förvaltningens förslag, samt
att anföra att
Trots att stadens riktlinjer stadgar att de verksamheter som finns i staden ska ses som en gemensam resurs kvarstår det faktum att individer nekas dagverksamheter i andra stadsdelar och därmed är hänvisade till den egna stadsdelens dagverksamhet.
Reell valfrihet mellan de olika stadsdelarnas verksamheter måste bli verklighet och inte bara ord på papper.
Vi anser, till skillnad från förvaltningen, att det finns förutsättningar att låta även dessa grupper få välja själv och att därför stadsdelsnämnden bör föreslå att motionen av Johanna Westin Sjö bifalls.”
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Remiss från Kommunstyrelsen ”Departementspromemoria Huvudmannaskap för hemsjukvård m.m, dnr 325-2912/2006).
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 augusti 2006.
Dnr 530-375-2006.
Kommunstyrelsen har remitterat Socialdepartementets ”Departementspromemoria Huvudmannaskap för hemsjukvård m.m.” till bl.a. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.
Remissförslaget innebär att huvudmannaskapet för hemsjukvården ska flyttas över från landsting till kommuner. Av förslaget framgår att det i fortsättningen även ska finnas möjligheter att avtala om en fördelning av ansvaret mellan huvudmännen.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till ett förändrat huvudmannaskap. Genom att överföra huvudmannaskapet för hemsjukvården på kommunen skapas långsiktiga förutsättningar för att utveckla en bättre kvalitet i vård och omsorg om personer som behöver både socialt och medicinskt stöd inklusive rehabilitering och hjälpmedel i sin bostad. Ett samlat ansvar för vården och omsorgen för äldre ger dessutom bättre förutsättningar för en väl fungerande hemsjukvård. Ur ett Stockholmsperspektiv anser dock förvaltningen att det ställs ökade krav på samverkan mellan kommun, landsting och privata utförare.
Stadsdelsnämnden överlämnar ärendet utan eget ställningstagande till Kommunstyrelsen.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-399-2006.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 29 augusti 2006.
Dnr 010-400-2006.
Anmäldes Länsstyrelsens beslut från 10 juli 2006, beteckning 7010-06-25549 som gäller avslutad tillsyn av Hässelby Gårds äldreboende enheterna C1 och C2.
Redovisning av uppdrag från stadsdelsnämnden den 25 april 2006, § 23
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 augusti 2006.
Dnr 404-401-2006.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) yrkade på att ärendet skulle återremitteras.
1. Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med
a. redovisning av hela tilläggsanslaget på 107,1 Mkr. I ärendet redovisas endast 16,2 Mkr.
b. En tydligare redovisning där fördelningen i kr till skolor och förskolor stämmer med viktningen i tabellen.
c. Redovisa en jämförelse mellan åren 2004 och 2006 där det framgår hur stadsdelen samt förskolans och grundskolans olika enheter har påverkats i och med det nya resursfördelningssystemet.
”Det av vänstermajoriteten införda nya resursfördelningssystemet har ökat risken för att elever med behov av särskilt stöd får olika förutsättningar, beroende på i vilken stadsdel och i vilken av del av stadsdelen de råkar vara bosatta och i vilken skola de väljer att gå i.
Alla barn är olika och därför har, även innan det nya resursfördelningssystemet infördes, sedan många år resurser omfördelats till utsatta områden.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär också att
Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar. I ärendet framkommer att några enheter fått 10 % mindre/barn.
I revisionsrapporten ”Stadens arbete med elever i behov av särskilt stöd inom grundskolan – en uppföljning av tidigare granskning” pekas på brister i stadsdelarnas arbete med att följa upp stödet till elever med särskilda behov. Tillsammans med det faktum att stadsdelarna tillämpar olika modeller för resursfördelning, gör det att risken för att elever med särskilda behov behandlas olika i olika stadsdelar är överhängande.
För att skapa lika och rättvisa förutsättningar för en bra skola för alla barn, oavsett var man bor, ska ansvaret för skolfrågorna flyttas från stadsdelsnämnderna till utbildningsnämnden. Först då kan vi få en skola där elevens rätt till stöd och särskilda resurser avgörs av behovet och inte av bostadsadressen.”
Uppdrag från stadsdelsnämnden, 28 mars 2006, § 32
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 20 juli 2006.
Dnr 512-402- 2006.
Förvaltningen lämnar härmed begärd redovisning beträffande familjevården och hur den utvecklats i förhållande till de synpunkter som lämnades i revisionsrapporten nr 14/november 2005 och som främst gällde brister i dokumentationen och att vårdplanerna ej fanns som separata dokument i akten. Detta är numera åtgärdat och förvaltningen räknar med att kunna förbättra dokumentationen, kvalitetssäkringen och internkontrollen ytterligare under hösten 2006 då utrednings- och uppföljningsmetoden BBIC (Barns behov i centrum) implementeras i verksamheten.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
Skrivelse från Berit Kruse m fl (s), Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och Birgitta Wosse (mp)
Dnr 512-403-2006.
En genomförd adoption följs alltid upp med ett hembesök. Oftast skrivs en rapport om hur barnet har det och som översändes till givarlandet. I samband med hembesöket informeras om såväl stadens stödmöjligheter som andra möjligheter till externt stöd. Inom socialtjänstförvaltningen finns ett speciellt resurs- och kunskapscenter. Eventuella insatser utformas alltid individuellt efter barnets behov. Inom skolan och förskolan sker alla insatser individuellt och någon särskild målgruppsindelning finns inte. Förvaltningen har kontinuerlig samverkan med landstinget men även där förekommer ingen målgruppsindelning utan insatser sker endast på individuell nivå utifrån det enskilda barnets behov.
Stadsdelsnämnden lägger redovisningen till handlingarna.
Svar på skrivelse från (m)
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 21 augusti 2006.
Dnr 100-404-2006.
Birgitta Wahlman m.fl. (m) har i en skrivelse den 23 maj 2006 ställt några frågor om den del av nämndens verksamhet som har finansierats eller fortfarande finansieras med hjälp av medel från Kompetensfonden. Skrivelsen biläggs.
Av förvaltningens svar framgår bl.a. att det i Kompetensfondens regi sker ambitiösa uppföljningar och utvärderingar av projekten. I höstens arbete med budget och verksamhetsplan för 2007 kommer att övervägas hur olika erfarenheter från projekten kan tas tillvara inom reguljär verksamhet under kommande år.
_________________________
Ledamot Birgitta Wahlman m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Med hänsyn tagen till att vissa av frågorna var svåra att besvara samt att vissa frågor nu getts uttömmande svar, kvarstår dock några frågetecken att räta ut.
Fråga 1 – Det är roligt att förvaltningen bedömer att alla projekt har gett bra resultat, men det vore ändå intressant att få veta mer om dessa förmodade långsiktiga resultats- och/eller besparingseffekterna. Någon gissning?
Fråga 2 – Frågan som ofelbart uppkommer efter förvaltningens svar om att man i budget för 2007 kommer att ta ställning till vilka av verksamheterna i projekten som ska tas med 2007 är hur det ska kunna inrymmas 2007 när det krävdes en hel kompetensfond på 2 miljarder kr för att klara projekten 2003-2006?
Fråga 4 – Man tackar för förvaltningens kloka konstaterande att om alla dessa projekt skulle ha finansierats i ordinarie budget 2003-2006 så skulle det ha inneburit ”finansiella åtstramningar inom nämndens verksamheter”. Frågan infinner sig då om hur förvaltningen bedömer att verksamheten skulle ha sett ut om man fått ta dessa 55 miljoner kr ur egen kassa?
Fråga 7 – Här var det förvaltningens bedömning om vilka projekt som blir svåra att lägga ned som efterlystes. Att det kommer att bli svårt har vi redan förstått.”
Anmäldes protokoll från Biblioteksrådets sammanträde den 2 juni 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns i tjänsteutlåtande den 20 juni 2006.
Dnr 510-406-2006.
Projektet Föräldrakraft genomfördes som ett samverkansprojekt mellan socialtjänstens öppenvård för barn och ungdom, närpolisen och fältassistenterna i stadsdelen i syfte att utveckla och pröva metoder för gruppbaserat stöd. Gruppverksamheten riktade sig till föräldrar till barn i grundskolan för att förebygga missbruk, kriminalitet och annat självdestruktivt beteende. Projektet genomfördes under åren 2001-2003 med ett ekonomiskt stöd från Länsstyrelsen i Stockholms län om totalt 500.000 kronor. Förvaltningens egna insats beräknas till drygt 857.000 kronor.
Inriktningsbeslut
Anmäldes ordförandebeslut 17 augusti 2006 som gäller återuppbyggnad av brunnen förskola på Tumultgränd i Kälvesta. Dnr 520-017-2006.
På måndagskvällen den 14 augusti 2006 brann huvudbyggnaden på förskolan Tumultgränd 69 i Kälvesta ner till grunden. Stadsdelsnämnden tog så sent som den 29 maj 2006, Dnr 312-312-2006 ett inriktningsbeslut att bygga ut förskolan. I planområdet Kälvesta råder det i dag brist på ca 70 förskoleplatser. Denna brist tros öka till ca 100 platser vid utgången av år 2009. Då den nedbrunna byggnaden inte längre styr hur förskoletomten disponeras finns möjligheter att åtgärda de idag upplevda bristerna genom ny utformning av byggnaden och en ny disponering av förskoletomten. I enlighet med redovisningen i detta ärende föreslås förvaltningen ges i uppdrag att starta upp en utredning gällande ny förskolebyggnad samt omdisponering av förskoletomten och skyndsamt genomföra arbetet och återkomma till nämnden. Huvudbyggnaden bör dimensioneras för ca 90 förskoleplatser enligt uppgifter i detta ärende.
Anmäldes skrivelse den 29 augusti 2006 från Fredrik Wallén (kd) med följande lydelse:
”De överfallsvåldtäkter och andra överfall som skett på allmänna platser i Stockholm denna sommar visar på ett fortsatt ökande behov av en synlig närpolis och andra brottsförebyggande insatser. En sådan ”annan brottsförebyggande insats” är ökad kameraövervakning. Vi kristdemokrater tycker att stadsdelsnämnden ska ta initiativ till kameraövervakning av de mest brottdrabbade platserna.
Inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd skulle exempelvis Hässelby gårds torg och Vällingby centrum komma ifråga. Men vi vill också förorda ett system med flyttbara kameror. Kameror som skulle kunna sättas upp på drabbade platser, inte minst olika kommunala anläggningar, vid behov.
Huvudmannaskapet för kameraövervakningen måste utredas särskilt. Men, en tänkbar lösning är att systemet bekostas av stadsdelsnämnden och berörda fastighetsägare men sköts av polisen. Rätt använt skulle övervakningen kunna bli ett bra hjälpmedel för hur polisen bäst ska kunna fördela patruller för förebyggande övervakning.
Vi ser gärna att Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd går före och s.a.s. blir pilotstadsdel för ett försök med kameraövervakning utanför city.
Vi vill att förvaltningen återkommer med en redovisning över hur stadsdelen skulle kunna ta initiativ till kameraövervakning av brottsutsatta platser på det sätt som vi föreslår.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
”Vi kristdemokrater i Stockholm har tagit fram rapporten "7 punkter för en barnsligare stadsplanering". I den kräver vi att:1. Lekplatser ska finnas med som en viktig aspekt i samhällsplaneringen. Barn har rätt att ta plats i staden och att få använda den utifrån sina egna förutsättningar.
2. Samtliga lekplatser inom staden ska upprustas kontinuerligt och alltid vara i gott skick3. Varje lekplats som säkerhetskontrolleras tydligt märks med en skylt så att man dels kan se att säkerhetskraven uppfyllts, dels se när inspektionen gjordes. 4. Det på varje lekplatsområde och på stadens hemsida ska finnas telefonnummer dit man kan vända sig om man upptäcker brister i säkerhet eller onormal nedskräpning på en lekplats.5. Alla nya lekplatser som byggs ska vara anpassade för barn med olika funktionshinder. På varje befintlig lekplats ska det finnas delar som är handikappanpassade.6. Det ska finnas ett större kreativt tänkande kring utformningen av lekplatser. Vi vill se fler unika lösningar och mer fantasi. De uppskattade temalekplatser som redan finns i Malmö kan tjäna som förebild.7. Hundar inte ska tillåtas inom lekplatsområden, då många föräldrar känner sig osäkra på hundars beteende mot barn. Vi vill se ett bättre, säkrare och mer tillgängligt utbud av lekplatser för våra barn här i Hässelby-Vällingby. Rent praktiskt vill vi därför ha en genomgång av alla de lekplatser stadsdelsförvaltningen ansvarar för.
I första hand vill vi ha reda på vilket upprustningsbehov som finns, hur ofta och på vilket sätt lekplatserna säkerhetskontrolleras samt hur god tillgänglighet våra lekplatser har för barn med funktionshinder.
Dessutom vill vi föreslå att våra lekplatser snarast får anslag med information om vart man kan ringa in felanmälningar samt även skyltas med ”Rastning av hundar förbjuden” (motsv.).”