Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2017-02-02

Sammanträde 2017-02-02

Datum
Klockan
18:00
Plats
Drottninggatan 89

1 Tema Verksamhetsberättelse 2016

3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

4 Inkomna medborgarförslag:

- om möjlighet till personlig konsumentrådgivning.
Dnr 1.2.4.-773/2016

Förvaltningens förslag; ärendet överlämnas till förvaltningen för beredning

- om värdar på Vasaparkens isbana.
Dnr 1.2.4.-820/2016

Förvaltningens förslag; ärendet överlämnas till förvaltningen för beredning

Svar på skrivelser och medborgarförslag

5 Skrivelse om åtgärder mot nedskräpning och sanitära olägenheter och skadegörelse på Norrmalm. Petra Gardos Ek (M), Anette Hultåker (KD)

Dnr 1.2.3.-696/2016

Petra Gardos Ek (M) och Annette Hultåker (KD) inkom den 27 oktober 2016 med en skrivelse angående åtgärder mot nedskräpning, sanitära olägenheter och skadegörelse på Norrmalm. I skrivelsen efterfrågas bland annat en handlingsplan för att komma tillrätta med problemen samt information om omfattning, åtgärder och uppföljning. Vidare föreslås att Norrmalm blir pilot i det fall lokala ordningsvakter ges befogenhet att agera utifrån ordningslagen.

Renhållning är ett kontinuerligt arbete som avtalet med park-entreprenören definierar. Förvaltningen bedömer att rutiner för renhållning och sanering i parkerna, samt kontroll och uppföljning av detta, fungerar väl. Rapportering och åtgärder kring den problematik som skrivelsen tar upp redovisas i tertialrapporter och verksamhetsberättelse.

Om en lagändring genomförs som möjliggör att kommunala ordningsvakter får befogenheter att agera utifrån ordningslagen, bör enligt förvaltningen frågan om Norrmalm som pilot för detta arbete bedömas utifrån aktuell framtida situation.

6 Skrivelse från Petra Gardos Ek (M) med synpunkter på snöröjning och halkbekämpning på vägar, trottoarer och gångbanor samt prioriteringsprinciper som gäller.

Dnr 1.2.3.-761/201

Petra Gardos Ek (M), Annette Hultåker (KD), Olov Lindquist (L) och Susanne Wicklund (C) inkom den 17 november 2016 med en skrivelse om bristfällig snöröjning under det kraftiga snöfallet den 9 november 2016.

Förvaltningens bedömning är att de prioriteringsprinciper som gäller för snöröjning och halkbekämpning är adekvata.
Enligt förvaltningens kontroll och uppföljning av snöröjningen i parkerna vid snöfallet i november, uppfylldes målen i huvudsak
För gator, torg, cykelbanor och trottoarer är trafikkontorets egen bedömning att det är rutinerna för genomförandet av snöröjningen som behöver förbättras snarare än att förändra prioriteringsprinciperna.

En eventuell skrivelse om snöröjningen på Norrmalm bör enligt förvaltningen skickas från stadsdelsnämnden till trafiknämnden och inte till trafikkontoret.

7 Skrivelse från Petra Gardos Ek (M) gällande bidragsgivning till papperslösa.

Dnr 1.2.3.-793/2016

Petra Gardos Ek (M), inkom den 15 december 2016 med en skrivelse om ekonomiskt bistånd till papperslösa med barn.

I skrivelsen framgår att socialnämnden har beslutat om revidering av riktlinjer för ekonomiskt bistånd. En av förändringarna är att papperslösa med barn kan ges möjlighet till ekonomiskt bistånd.

Petra Gardos (M) är kritisk till förslaget då det är en felprioritering och ger dubbla signaler i form av fler rättigheter till de som får avslag på sin asylansökan.

I skrivelsen efterfrågas svar på hur förslaget kommer att påverka socialtjänstens arbete och verksamhetområdet ekonomiskt bistånd.

Enligt statens offentliga utredningar (SOU 20111:48) finns det cirka 2 000-3 000 papperslösa barn i Sverige. Enligt socialförvaltningen är det oklart hur många av dem som vistas i Stockholm, och det är därför svårt att fastställa de praktiska och ekonomiska konsekvenserna för stadsdelarna.

Beslutsärenden

8 Norrmalms stadsdelsnämnds verksamhetsberättelse med bokslut 2016

Dnr 1.2.1.-658/2016
Separat utskick till stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare

9 Norrmalm stadsdelsnämnds rutin för föreningsbidrag - revidering

Dnr 1.2.1.791/2016

Stadsdelsnämnden kan ge bidrag till föreningar och frivilliga organisationer som bedriver verksamhet som kompletterar eller stödjer nämndens verksamhet. Bidrag kan avse kultur, evenemang och aktiviteter som på olika sätt verkar för att öka människors samhällsengagemang och/eller erbjuder meningsfulla fritidsaktiviteter inom nämndens verksamhetsansvar.

10 Norrmalm stadsdelsnämnds delegationsordning 2017 - fastställande

Dnr 2017/1-1.1.

Förvaltningen arbetar löpande med att uppdatera delegationsordningen med anledning av ny lagstiftning och andra förändringar som kan påverka beslutsbefogenheterna.

De ändringar och förtydligan samt tillägg som görs föranleds av ändringar i lagstiftningen, beslut fattade av kommunfullmäktige och organisatoriska förändringar.

11 Genomförandeärende gällande ny förvaltningslokal

Dnr 2.2.2.- .624/2016

Som ett led i stadens arbete med att effektivisera de administrativa lokalerna har förvaltningen sett över möjligheten att inom stadsdelsnämndens område hitta nya effektiva förvaltningslokaler.

En ny lokal på 2 361 kvm i fastigheten Härden 16, dit stadsdelsförvaltningens huvudkontor föreslås flytta, kommer preliminärt bli klar för inflyttning i november 2017. Lokalen kommer att vara anpassad för 140 arbetsplatser vilket innebär ca 16,9 kvm/arbetsplats

Ett hyresavtal, villkorat av stadsdelsnämndens beslut samt kommunstyrelsens ekonomiutskotts godkännande, är tecknat med en årshyra på 7 115 000 kr, vilket motsvarar 3 014 kr per kvm/år.

Svar på remisser

12 Uppdragsbeskrivningar för nämndernas verksamheter i egen regi inom området funktionsnedsättning respektive socialpsykiatrin - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-704/2016

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd på remissen "Uppdragsbeskrivningar för nämndernas verksamheter i egen regi inom området funktionsnedsättning respektive socialpsykiatrin".

För verksamheter i stadens egen regi inom området funktionsnedsättning och socialpsykiatri, har uppdragsbeskrivningar arbetats fram för insatser där det finns valfrihetssystem.
Uppdragsbeskrivningarna är ett sätt att förtydliga kraven på utförarna för att säkerställa en viss nivå på kvalitet och likvärdighet. Det kan även stärka konkurrensneutraliteten inom valfrihetssystemet.

13 Minska smittorisken i förskolor. Motion Jonas Naddebo (C) - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-719/2016

Att minska förekomst av smittor och sjukdomar inom förskolan verksamhet är eftersträvansvärt. Stadsdelsförvaltningen stödjer förslaget i motionen om att sprida och stödja framgångsrika metoder i syfte att minska smittorisker i förskolan.

14 Ökad insyn i välfärden - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-748/2016

Regeringen har beslutat om en utredning beträffande att utarbeta ett förslag om hur offentlighetsprincipen kan införas i offentligt finansierad privat utförd vård och omsorg samt utbildning inom vissa skol- och utbildningsformer genom en ändring av offentlighets- och sekretesslagen. Anställda och uppdragstagare i offentligt finansierade, privat utförda välfärdsverksamheter ska omfattas av meddelarskydd. Detta innebär att privata aktörer skulle ha en skyldighet att registrera sina handlingar och att skyndsamt handlägga framställningar om utlämnande av allmänna handlingar enligt samma principer som idag gäller för myndigheter. Utredningen föreslår att arkivlagen skall tillämpas på arkiven hos enskilda juridiska personer som driver offentligt finansierad välfärd och den kommunala arkivmyndigheten skulle vara arkivmyndighet även för den kommunala verksamhet som överlåtits till en privat utförare.

Vissa aktörer bedriver verksamhet som fysiska personer och i mycket lite skala och det anses rimligt att bortse dessa från offentlighetsprincipen då dess krav i dessa fall skulle bli så betungande att de riskerar att leda till verksamhetavveckling. Därför föreslår utredningen att offentlighetsprincipen skulle begränsas till enbart juridiska personer. Även dödsbon och konkursbon skulle undantas då deras verksamhet normal avvecklas efter kort tid.

Förvaltningen ställer sig positiv till de föreslagna ändringarna.

15 Promemorian Vissa skollagsfrågor - del 4. - remiss från kommunstyrelsen

Dnr 1.5.1.-769/2016

Kommunstyrelsen har remitterat ärendet promemorian vissa skollagsfrågor del 4 till Norrmalms stadsdelsnämnd för yttrande senast den 3 februari 2017.

Promemorian innehåller förslag till förändringar i skollagen.
Utbildningsnämnden är huvudman för kommunal skola och tillsynsmyndighet för fristående verksamheter. Det stadsdelsnämnden kan yttra sig gällande är föreslagna förändringar avseende bestämmelserna om att registerkontroll ska göras mer integritetsvänligt samt kompletteras.

I promemorian föreslås att skollagen ändras så att det ska räcka med att den person som registerkontrollen omfattar, i stället för att lämna ett utdrag ur belastningsregistret, visar upp ett utdrag till den som erbjuder anställningen. Anledningen till att man vill ändra är att det finns risk för obefogad spridning av uppgifter från belastningsregistret och att verksamheten inte vidtar tillräckliga åtgärder för att skydda uppgifterna. Förvaltningen anser att det är av yttersta vikt att arbetsgivaren på ett tydligt och korrekt sätt dokumenterar att ett uppvisande av registerutdrag skett. Rutiner för detta måste utarbetas om det blir en förändring i skollagen.

16 Samråd om ny översiktsplan för Stockholm - remiss från stadsbyggnadskontoret

Dnr 1.5.3.-715/20

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd angående samrådsförslag till ny översiktsplan för Stockholm. Planen identifierar och beskriver de utmaningar och möjligheter staden har att förhålla sig till de kommande åren. Det är förändringar i omvärlden såsom klimatförändringar och migrationsströmmar. Det är stark befolkningstillväxt och stark efterfrågan på bostäder. Det är att skapa god tillgänglighet i regionen och de möjligheter och svårigheter som digitaliseringen för med sig. Det är de tydliga sociala skillnaderna som finns mellan kommunens stadsdelsområden. Det är att bevara och samtidigt utveckla Stockholms karaktär samt att planera för alla samhällsfunktioner.

Förvaltningen anser att översiktsplanen behöver ge tydligare vägledning i det fortsatta planeringsarbetet, tydligare tillvarata barnperspektivet samt tydliggöra var grönytor särskilt ska värnas och gröna samband stärkas. Vidare efterfrågar förvaltningen en tydligare beskrivning och koppling mellan översiktsplanen och stadens övriga gröna styrdokument.

17 Samråd om förslag till detaljplan för delar av Vasastaden 1:118, kv Rosen och kv Kakelugnen i stadsdelen Vasastaden - remiss från stadsbyggnadskontoret

Dnr 1.5.3.-810/2016

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bland annat Norrmalms stadsdelsförvaltning angående planbeskrivning, Ändring av detaljplaner genom tillägg av fastighetsindelnings-bestämmelser för delar av Vasastan 1:118 vid kv Rosen och kv Kakelugnen i stadsdelen Vasastaden.

Behovet av planändring har utlösts av den pågående planeringen för ny tunnelbana under de aktuella kvarteren. Stockholms stad vill försäkra sig om fortsatt rådighet som huvudman för allmänna platser, park och gatumark, samt säkerställa möjligheten att genomföra underjordiska infrastrukturprojekt, med ledningar för bland annat kraftöverföring och avlopp. Detta sker genom en detaljplaneändring som inte möjliggör 3D-fastighetsbildning inom dessa områden. Tunnelbanan föreslås i stället få servitutslösning.

Förvaltningen har inte något att erinra mot förslaget till planändring.

18 Samråd om förslag till detaljplan för Nebulosan 32 och 33, med adresserna Dalagatan 32-33 respektive Västmannagatan 41-43 i stadsdelen Vasastan - remiss från stadsbyggnadskontoret

Dnr 1.5.3.-783/2016

Stadsbyggnadskontoret har bjudit in bland annat Norrmalms stadsdelsnämnd till samråd om förslag till detaljplan för Nebulosan 32 och 33, med adresserna Dalagatan 32-33 respektive Västmannagatan 41-43 i stadsdelen Vasastan. Syftet med detta detaljplaneförslag är att ge möjlighet att uppföra ett bostadshus i fem våningar på gården mellan de befintliga gathusen samt att skydda befintlig bebyggelse genom varsamhetsbestämmelser och rivningsförbud. Gården där byggnaden planeras att uppföras är 1840 kvm stor och byggnaden föreslås bli 565 kvm. För att kompensera för den förlorade grönytan förslås det anläggas en takterass ovanpå våning 5, med hiss ända upp. Det finns i dag en förskola i Nebulosan 33 som har haft tillfälligt bygglov som löpt ut och i fastigheterna planeras lokal för en förskola och att en del av gården rustas för en förskolas behov.

Förvaltningen är positiv till förslaget som innebär ett tillskott på ca 44 nya lägenheter i centrala staden, nära goda kommunikationer och service. Förslaget och gestaltningen är väl genomarbetad. Till stora delar kommer de kringboende få en bättre miljö då brister i befintliga fastigheter åtgärdas, såsom buller, gårdens grönska och gestaltning. Även läckor av metallerföroreningar från koppartak som i dag rinner ut i dagvattnet kommer att åtgärdas.

19 Yttrande över Projektrapport nr 6/2016 "Tryggt boende inom äldreomsorgen" - remiss från Revisionskontoret

Dnr 1.5.1.-719/2016

Revisionskontoret, revisorsgrupp 1, har lämnat en rapport om "tryggt boende inom äldreomsorgen" för yttrande. Rapportens syfte är att bedöma om stadsdelsnämnderna arbetar för att äldre som inte beviljas bistånd till boende får annat stöd så att behovet av tryggare boende säkras i enlighet med budget för 2016.

Granskningen visar att stadsdelsnämnderna säkerställer att behov av tryggt boende hos stadens äldre tillgodoses genom alternativa insatser. Rapporten betonar vikten av att individuppföljningar sker i samtliga ärenden och dokumenteras.

Stadens riktlinjer ger ett vägledande stöd för bedömning vid handläggning av boendeinsatser. Mot bakgrund av att stadsdelsnämnderna upplever att det finns otydligheter kring kriterierna uppmanar revisionen äldrenämnden att se över och utveckla riktlinjerna.

Rapporten uppger att Norrmalm är en av två stadsdelsnämnder som tagit fram en rutin gällande det fortsatta förfarandet vid ett avslag.

20 Alkoholserveringstillstånd för Restaurang Tak, Brunkebergstorg 4 - remiss från Socialförvaltningen

Dnr 1.5.2.-755/2016

Restaurang Tak söker alkoholserverings tillstånd inomhus måndag-söndag 11:00-03:00 samt utomhus måndag-söndag 11:00-03:00.

Stadsdelsförvaltningen har inga invändningar mot förslaget.

21 Alkoholserveringstillstånd i restaurang At Six, Plan 3,5, 4,5 tillhörande Hotel At Six AB - remiss från Socialförvaltningen

Dnr 1.5.2.-745/2016

Restaurang At Six Plan 3,5, 4, 5, Hotel At Six AB, söker tillstånd att servera alkohol måndag till söndag i restaurang 11:00-02:00 och på uteservering 11:00 - 02:00.

Stadsdelsförvaltningen har inga invändningar mot ansökan.

Anmälningsärenden

22 Verksamhetsuppföljning av Norrmalm stadsdelsnämnds utförarenheter inom socialtjänsten 2016.

Dnr 1.2.1.-762/2016

Norrmalms stadsdelsförvaltning arbetar aktivt med uppföljning och kontroll av de verksamheter stadsdelsnämnden ansvarar för.

Uppföljningen avser socialtjänstens utförarenhet inom äldre- och socialtjänstavdelningen. Verksamheten omfattas av en gruppbostad för personer med funktionsnedsättning samt stödboende och boendestöd samt sysselsättning för personer med psykisk funktionsnedsättning samt även träfflokalen Balder. Uppföljningen visar att verksamheterna håller en god kvalitet och att brukarna får en god omsorg.

23 Uppföljning av konsumentvägledning

Dnr 1.2.-788/2016

Råd & Rön/Konsumentcentrum utför konsumentvägledning på uppdrag av Kungsholmens, Norrmalms, Södermalms och Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnder. Det gemensamma avtalet har förlängts i totalt tre år och kan därefter inte förlängas ytterligare när det löper ut den 31 augusti 2017. En ny upphandling av konsumentvägledningstjänster är därför påbörjad.

Konsumentvägledningen i Konsumentcentrums regi erbjuder brukarna en kvalificerad, mångskiftande och tillgänglig information om konsumentfrågor.

Utföraren bedöms möta i avtalet ställda krav. Konsumentvägledningen i Råd och Rön/Konsumentcentrums regi erbjuder brukarna en kvalificerad, mångskiftande och tillgänglig information om konsumentfrågor.

24 Samverkansöverenskommelse om tillsyn av tobaks- och folkölsförsäljning samt handläggning av serveringstillstånd.

Dnr 1.2.5.-757/2016

Tillsyn av tobaks- och folkölsförsäljning sker förnärvarande i samverkan mellan Norrmalms och Kungsholmens stadsdelsnämnder (dnr.2.2.-375/2016).

I syfte att skapa en mer likvärdig och effektiv tillsyn av tobaks- och folkölsförsäljning i Stockholms innerstad har en ny samverkansöverenskommelse beslutats där även Östermalms stadsdelsnämnd ingår. Ansvaret avseende tillsynen för de tre stadsdelsnämnderna ska fr.o.m. 1 mars 2017 utföras av Östermalms stadsförvaltning och ingå förvaltningens preventionsenhet.

Överenskommelsen har, enligt delegation, undertecknats av ansvarig avdelningschef/stadsdelsdirektör på respektive förvaltning och träder i kraft 1 mars 2017.

25 Tillsyn enligt tobakslagen (1993:581) och alkohollagen(2010:1622) i Norrmalms stadsdelsnämnd

Dnr 1.3.-699/2016

Länsstyrelsen har utifrån tillsynsplan för 2016 genomfört tillsyn i Norrmalm stadsdelsnämnd den 17 november. Länsstyrelsen finner att Norrmalms stadsdelsnämnd följer lagstiftningen i de delar som granskats. Länsstyrelsen avslutar därmed ärendet.

Tillsynen visar att det finns ett förbättringsområde gällande nämndens arbete med tillsyn enligt tobakslagen och alkohollagen. Stadsdelsförvaltningen bör se till att det finns rutiner för att skicka fattade beslut enligt tobakslagen till berörda myndigheter. Förvaltningen vidtar föreslagna åtgärder.

26 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

27 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

28 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds pensionärsråd

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

29 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

30 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp

Utsändes senare via e-post till nämnd samt finns på sammanträdet

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende.

Slutet sammanträde

31 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken

§1 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

§2 Inkomna medborgarförslag: - om möjlighet till personlig konsumentrådgivning. Dnr 1.2.4.-773/2016

§3 Skrivelse om åtgärder mot nedskräpning och sanitära olägenheter och skadegörelse på Norrmalm. Petra Gardos Ek (M), Anette Hultåker (KD) Dnr 1.2.3.-696/2016

§4 Skrivelse med synpunkter på snöröjning och halkbekämpning på vägar, trottoarer och gångbanor samt prioriteringsprinciper som gäller. Dnr 1.2.3.-761/2016

§5 Skrivelse gällande bidragsgivning till papperslösa. Petra Gardos Ek (M) Dnr 1.2.3.-793/2016

§6 Norrmalms stadsdelsnämnds verksamhetsberättelse med bokslut 2016 Dnr 1.2.1.-658/2016

§9 Genomförandeärende gällande ny förvaltningslokal Dnr 2.2.2.- .624/2016

§11 Minska smittorisken i förskolor. Motion Jonas Naddebo (C) - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-719/2016

§13 Promemorian Vissa skollagsfrågor - del 4. - remiss från kommunstyrelsen Dnr 1.5.1.-769/2016

§15 Samråd om förslag till detaljplan för delar av Vasastaden 1:118, kv Rosen och kv Kakelugnen i stadsdelen Vasastaden - remiss från stadsbyggnadskontoret Dnr 1.5.3.-810/2016

§16 Samråd om förslag till detaljplan för Nebulosan 32 och 33, med adresserna Dalagatan 32-33 respektive Västmannagatan 41-43 i stadsdelen Vasastan - remiss från stadsbyggnadskontoret Dnr 1.5.3.-783/2016

§17 Yttrande över Projektrapport nr 6/2016 "Tryggt boende inom äldreomsorgen" - remiss från Revisionskontoret Dnr 1.5.1.-719/2016

§18 Alkoholserveringstillstånd för Restaurang Tak, Brunkebergstorg 4 - remiss från Socialförvaltningen Dnr 1.5.2.-755/2016

§19 Alkoholserveringstillstånd i restaurang At Six, Plan 3,5, 4,5 tillhörande Hotel At Six AB - remiss från Socialförvaltningen Dnr 1.5.2.-745/2016

§20 Verksamhetsuppföljning av Norrmalm stadsdelsnämnds utförarenheter inom socialtjänsten 2016. Dnr 1.2.1.-762/2016

§22 Samverkansöverenskommelse om tillsyn av tobaks- och folkölsförsäljning samt handläggning av serveringstillstånd. Dnr 1.2.5.-757/2016

§23 Tillsyn enligt tobakslagen (1993:581) och alkohollagen(2010:1622) i Norrmalms stadsdelsnämnd Dnr 1.3.-699/2016

§24 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

§25 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

§26 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds pensionärsråd

§27 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor

§28 Protokoll från Norrmalms stadsdelsnämnds förvaltningsgrupp