Din position: Hem > Stockholms stad > Östermalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-12-17
Stadsdelsnämndens beslut
Ordförande Johan Sjölin (m) och vice ordförande Rolf Lindell (s) uppdras att justera dagens protokoll.
Protokollet justeras den 22 december 2009.
Anmäldes att nämndens protokoll fört vid sammanträdet den 19 november justerades den 25 november 2009.
Dnr 2009-884-002
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-18 med förslag till svar på medborgarförslag om att bereda arbete åt ungdomar.
Medborgarförslaget besvaras med detta tjänsteutlåtande.
Dnr 2009-913-100
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-07 med förslag till verksamhetsplan och budget 2010 för Östermalms stadsdelsnämnd.
Under överläggning i ärendet framlade vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande Johan Sjölin m fl (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden ställde proposition på förvaltningens förslag mot vice ord-förande Rolf Lindells (s) m fl yrkande och fann att förvaltningens förslag bifallits.
Reservation. Vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) reserverade sig mot nämndens
beslut till förmån för eget förslag enligt följande;
Stadsdelsnämnden föreslås besluta
att avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2010 med bilagda aktivitetsplan,
att uppdra åt förvaltningen att återkomma till nämnden med ett nytt förslag i enlighet med vad som anförs nedan,
att uppdra åt förvaltningen att biträda utbildningsförvaltningens gymnasie- sluss med att kontakta de ungdomar som hör hemma i stadsdelen och vare sig återfinns i arbete eller utbildning,
att godkänna redovisade omslutningsförändringar om 109,7 mkr avseende ökade intäkter och kostnader samt
att fastställa resultatenheter och internpriser för 2010 enligt verksamhets- planen.
Vi vill erinra om att vi i kommunfullmäktige har föreslagit en betydligt
starkare budget för nämndens verksamhet än nuvarande moderatledda
majoritet. De rödgröna partiernas budgetar skulle öka resurserna för
Östermalms stadsdelsnämnd med minst 25 - 30 miljoner kronor jämfört med majoritetens förslag. Det skulle ge en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna.
Om vi hade haft majoritet skulle vi ha satsat väsentligt mer kraftfullt på att minska barngruppernas storlek och öka personaltätheten i äldreomsorgen och härigenom öka kvaliteten i omsorgen.
Vi skulle vidare ha prioriterat arbetet för att stävja den ökande användningen av alkohol och droger bland ungdomar. En utveckling av projektet FUSSION, tillkomsten av ett ungdomsforum och insatserna av våra utmärkta fältassistenter är en bra grund i denna strävan. Därtill behövs en utökning av öppethållandet på våra fritidsgårdar. Genom att initiera en ombyggnad av befintligt hus samt mark intill skatingbanan i Humlegården till ett Ung-domens Hus vill vi göra ytterligare satsningar på stadsdelens ungdomar.
Att skaffa sig jobberfarenhet är viktigt för ungdomarna. De påverkar möjligheterna till framtida jobb, de lär sig ta ansvar för ekonomi och träffar många människor som ger dem en bredare social kontaktyta. Vi ser det därför som en viktig fråga att prioritera möjligheterna till sommarjobb.
Det visar sig att det i staden finns många ungdomar i gymnasieåldern som av olika anledningar varken finns i arbete eller utbildning. I vår stadsdel gäller det ett dussintal ungdomar. Utbildningsförvaltningens gymnasiesluss har uppföljningsansvar för dessa elever men de har svårigheter att få kontakt med alla, varför de behöver hjälp från den stadsdel där de är mantalsskrivna. Då dessa ungdomar kan antas vara i riskzonen är det angeläget att förvaltningen hjälper gymnasieslussen med att få kontakt med dem.
Äldreomsorgen är för närvarande ett område där det för många brukare och anhöriga råder stor osäkerhet. Det s.k. trygghetsboendet genomförs trots att formerna för verksamheten och övergången mellan servicehusboende och trygghetsboende är oklara. Det inger inte förtroende att man nu hastar fram denna förändring när man i den senaste valrörelsen utlovade att man inte skulle lägga ner servicehusen. Vi menar att en förändring måste föregås av en ordentlig konsekvensanalys och ske i sådana former att alla berörda känner sig trygga och välinformerade.
Vi skulle i majoritetsställning öka resurstilldelningen för personer med funktionsnedsättning. Sedan många år är det en verksamhet som jämfört med budget går med minus. Det tyder på att de resurser som sätts av på detta område är otillräckliga. Den bantning av socialtjänsten som i dagarna beslutas i Stadshuset är cynisk och det vore olyckligt om den skulle fort-planta sig till vår stadsdel.
Ytterligare ett område där vi skulle öka ansträngningarna är de lokala aspekterna av miljö- och stadsutvecklingsfrågor. Vi anser att en lokal trafikplan be-höver utarbetas där trafiksäkerhet, kollektivtrafik och cykelbanor prioriteras.
Vi skulle slutligen också omedelbart återkalla aktivitetsplanen. Majoriteten genomför av ideologiska skäl en total privatisering av alla äldreboenden. Någon verklig valfrihet finns inte då brukarna exempelvis saknar möjlighet att välja egen regi. I en sista ansträngning att till varje pris sälja ut vad som under årens lopp byggts upp går man nu vidare med att sälja ut verksamheter som ArbetsCentrum samt stödboenden och gruppboenden inom socialpsykiatrin. Det är en skam att på detta sätt ge sig på några av de mest utsatta och sköra grupperna i samhället i sin iver att hinna förverkliga sin utförsäljningsplan när man nu nalkas slutet av mandatperioden. Vidare är det anmärkningsvärt att man – trots vad som framkommit när det gäller utfall och bristande överensstämmelse till gällande regelsystem – fortsätter med att använda sig av avknoppningar som metod för konkurrensutsättning och utförsäljning.
En utförsäljning för dess egen skull är oförsvarlig. Alla verksamheter mår bra av en rimlig balans mellan olika utövare där ett konstruktivt samspel kan ske mellan egenregi samt ideella organisationer och privata utövare. Att helt utesluta egenregi tyder på att man gömmer sig bakom fristående utövare och inte riktigt vågar bära ett direkt eget ansvar för omsorgen.
Särskilt uttalande avgavs av ordförande Johan Sjölin m fl (m), ledamoten Britt Westerlind (kd) och tjänstgörande ersättaren Jörgen Eriksson (fp)
enligt följande; Moderaterna, Folkpartiet liberalerna och Kristdemokraterna – Alliansen - har sedan valet 2006 ansvaret för att styra Stockholms stad. Vi ska med respekt handskas med medborgarnas pengar och samtidigt ge bästa möjliga service. Vi är därför synnerligen stolta över Östermalms stadsdelsförvaltnings föredömliga arbete med hård kostnadskontroll och mycket goda målstyrning. Det har gjort att vi under flera år i rad kunnat visa upp ett överskott som därmed bidrar till stadens totala finansiering och som också varit med och lagt grunden för utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2009.
För att känna trygghet och ha en framtidstro måste människor kunna försörja sig själva. Det är själva nyckeln till ett välfungerande samhälle. Trots global kris och internationell lågkonjunktur har vi genom kraftiga och målmedvetna satsningar minskat behovet av antalet biståndshushåll. Vi har färre människor beroende av socialbidrag idag än då socialdemokraterna styrde staden.
Allianspartierna betonar i budget för 2010 vikten av trygghet, stabilitet, förutsägbarhet och ansvarstagande. Vi fortsätter att sätta medborgaren i centrum och är stolta över att kunna ge varje människa en valfrihet i att kunna välja bl.a. förskola, skola, hemtjänst och äldreomsorg. Dessa tjänster ska levereras med god service och med lyhördhet för medborgarens önskemål och behov.
Vi visar att det går att bygga och utveckla stadsmiljön med största möjliga hänsyn till klimat och miljö. I den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden och även i Värtahamnen/Frihamnen kommer fokus att ligga på energianvändning, transporter, klimatanpassning, kretslopp och livsstilsfrågor. År 2030 ska stadsdelen vara fossilbränslefri. Vi visar också att det går att kombinera ett klimatvänligt stadsutvecklingsarbete med tillväxt. Samtidigt vill vi också underlätta så att Östermalms alla medborgare ska kunna leva miljövänligt i vardagen.
Vår verksamhetsplan har i år en ungdomsprofil och stadsdelens ungdomar förtjänar att nämnas extra i det här dokumentet. Det är ytterst oroväckande att stadsdelens ungdomar toppar undersökningar gällande nyttjande av alkohol. Vi prioriterar därför ännu fler satsningar för att bl.a. informera ungdomar men även deras föräldrar om tonåringars alkohol- och drogvanor och dess negativa effekter. Ungdomar i allmänhet har också svårt att komma in på arbetsmarknaden och vi satsar därför extra på att erbjuda fler sommarjobb.
År 2010 tar vi nästa steg med avsikt att göra Östermalm ännu bättre att bo, leva och arbeta i. Här följer ett axplock av de satsningar vi gör, område för område, för att uppnå våra tre övergripande mål:
1. Att Stockholm skall vara en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.2. Att kvalitet och valfrihet skall utvecklas och förbättras.3. Att stadens och Östermalms verksamheter skall vara kostnads- effektiva.
Små barn och familj
Mångfalden av kommunala och fristående förskolor ger barn och föräldrar möjligheter att hitta en verksamhet som passar just dem.
Skolbarn och ungdomar
· FUSSION, ytterligare en person tillförs projektet med fokus på föräldrakontakter i syfte att sprida kunskap om bl.a. ungdomar och alkoholkonsumtion
· Ytterligare en Fältassistent för arbetet med brott- och drogprevention samt med arbetet att hålla Östermalm tryggt och snyggt
· Konstgräs på bollplanen i Humlegården, en kvalitativ spontanidrottsplats.
· Ungdomsforum, ett sätt att lyssna på våra ungdomar
· Sprida kunskapen till ungdomar om möjligheten att skriva medborgarförslag
· Sommarjobb för unga i staden
· Stöd till 4H bl.a. för tillgänglighetsanpassning för funktionshindrade
· Stöd till Föräldravandrarna Östermalm vars välfungerande metoder nu sprids till övriga stadsdelar
· Projektet ”Tobaksfria ungdomar i Stockholms innerstad”
· fortsatt samverkan mellan närpolis, föräldravandrare, fältassistenter, skola, socialtjänst, kyrka, föreningsliv och frivilliga organisationer
Alliansen vill fortsätta att lyfta fram ungdomsfrågor genom att göra särskilda satsningar på ungdomar, på förstärkning av fältassistenter och på fortsatt finansiering av nätverket Föräldravandrarna på Östermalm, ungdomscaféer och fritidsaktiviteter. Skillnaden i pojkars och flickors olika vanor när det gäller fritidsysselsättningar ska uppmärksammas. Något som kan vara bekymmersamt är bristen på relevant forskning inom området ungdomars och särskilt flickors fritidsvanor.
Äldrefrågor
· Valfrihet inom boende och utförare
· Trygghetsboende på gång (Rio), vi uppmuntrar också privata senior-boenden
· Läkemedelsgenomgångar
· Förebyggande hembesök för 75+
· Plan för sociala aktiviteter för alla, vi ger stimulansmedel för t.ex. utflykter, körsång, dans, massage mm
· Öppna dagverksamheter
· Stöd till anhöriga/närstående
· ”Fixar-Malte”
· Fortsatt satsning på att förbättra matkvaliteten och matupplevelsen
Inom äldreomsorgen ska det stöd som ges kännetecknas av valfrihet, värdighet och respekt. Vi inför trygghetsboende, dit kan man flytta om man vill ha en trygg boendeform med möjlighet till samvaro och trygghetslarm utan omsorgsbedömning.
Under året planeras ett trädgårdsprojekt på Östermalm för utveckling av
miljöer för rehabilitering, stimulans och aktiviteter för vård- och omsorgs-boenden i samarbete med Micasa. Vi kommer att ytterligare betona vikten av god och varierad kost för våra boende i äldrevården. Gärna tillagat så nära som möjligt både av miljöskäl men också av doft- och trivselskäl. Som exempel inför vi på våra äldreboende bl.a. vårdhundar, det finns spa-terapeuter och tillgång till massage på vissa boenden för den som önskar.
Vår närmiljö
Östermalms parker fyller många och viktiga behov för Östermalms och Stockholms alla invånare, allt från rekreation för barn och äldre, till flanörstråk till estetisk signatur för stadsdelen. Vi prioriterar underhåll och utveckling och vill uppmuntra till att parkerna används under årets alla årstider. Att ha en nationalstadspark runt hörnet är ett privilegium som måste respekteras samtidigt som parken måste kunna vara en del av människors vardag.
Tryggt och Snyggt
Mörka platser kan leda till fler brott och framförallt kan de skapa en känsla av otrygghet. Det är något av en utmaning då vi har många parker och mycket grönska där allt planerades långt innan trygghetsfrågor stod i fokus. Vi samarbetar t.ex. med Fortum, Kungliga Djurgårdsförvaltningen och
Fastighetsägarna i Stockholm för att ytterligare göra stadsdelen ljusare.
Arbete, stöd och omsorg
I övrigt skall vi:
Som en av de viktigaste, övergripande åtgärderna har de borgerliga partierna inom alliansen konsekvent verkat för att stärka individens fria val genom att konkurrensutsätta de verksamheter som inte innebär myndighetsutövning. Genom att göra detta ökar möjligheten för den enskilde att själv välja leverantör av offentliga tjänster. Samtidigt bidrar reformerna till att en ökad mångfald uppnås vad gäller leverantörer av offentligt finansierad service och tjänster.
Genom att införa en del gemensamma lösningar i staden kan vi minska våra kostnader. Kontaktcenter, Park- och Miljögruppen, gemensam ekonomi-hantering, gemensam IT-service, konsumentvägledning, skuld- och budgetrådgivning, gemensam växel, upphandlingsfunktion och lönehantering är exempel på samarbetsområden som gör oss mer effektiva och undviker dubbeljobb.
Detta ger lägre kostnader och en bättre hushållning med våra skattepengar. Och vi kan istället rikta våra resurser till dem som verkligen behöver stadens och stadsdelens hjälp.
Särskilt uttalande avgavs av vice ordförande Rolf Lindell m fl (s) leda-möterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) enligt följande;
förslaget till verksamhetsplan är alldeles för visionslöst. Den borde på ett tydligare sätt blicka framåt och kopplas till vision 2030 och andra framtidsinriktade instrument. För vår del kommer hela området i anslutning till Hjorthagen – Värtan – Frihamnen – Loudden vara färdigbyggt några år in på 2020-talet. De 25000 till 30000 nya invånarna i stadsdelen kommer successivt att ställa krav på service, omvårdnad och transportmöjligheter vars förutsättningar till stor del behöver planeras in redan i dag.
Närheten till Kungliga nationalstadsparken gör det både angeläget och möjligt att anlägga lekplatser som anknyter till naturen och görs litet mer fantasifulla än traditionellt.
För att kunna driva ett offensivt miljö-, energi- och klimatarbete krävs att dessa verksamheter återigen prioriteras. Stadsdelen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.
Särskilt uttalande avgavs av ledamoten Marion Sundqvist (mp) enligt följande;
Miljöarbetet ska åter prioriteras
Under denna mandatperiod har nästan allt lokalt miljöarbete i stadsdelarna avvecklats. För att kunna driva ett offensivt miljö-, energi- och klimatarbete krävs att dessa områden återigen prioriteras. Stadsdelsförvaltningen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor. Man bör verka för en högre matavfallsinsamling i hela stadsdelen – från hyresvärdar, restauranger, livsmedelsbutiker, för-skolor, skolor och äldreboenden, då det råder stor brist på biogas i
Stockholm. Vid upphandlingar ska miljökraven vara högt ställda, t.ex. bör man samordna leveranser, ställa krav på matavfallsinsamling där man serverar mat samt kräva endast dubbfria däck vid transporter. Ett miljöteam bör inrättas, med miljösamordnare, Agenda 21-samordnare och energirådgivare.
Mer ekologisk mat
Andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter ska öka, i förskolan såväl som äldreomsorgen. År 2010 ska andelen vara 30 %, och 2011 bör den vara 40 %. Undersökningar av näringsinnehåll samt kvalitet ska regelbundet genomföras.
Sänkt arbetstid – 35 timmars arbetsvecka
Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och vi vill därför sänka arbets-tiden för den personalen till 35 timmar per vecka. En arbetsmodell som gett mycket goda erfarenheter är 3-3-modellen (3 dagar arbete, 3 dagar ledigt). Den arbetsmodellen vill vi prova i vår stadsdel.
Mötesplatser
Östermalm är en stadsdel som är väl försedd med kulturinstitutioner av olika slag, där man kan konsumera kultur. Vad som saknas är mötesplatser och träffpunkter där man själv kan vara aktiv. Därför vill vi skapa ett Allaktivitetshus. Lokalerna kan samnyttjas av studieförbund, Kulturskolan, pensionärsföreningar, idrottsföreningar, ungdomsgrupper av olika slag m.fl.
Speciellt för att motverka den ökande alkoholkonsumtionen och det ökande gatuvåldet bland våra unga är det viktigt med bra fritidverksamhet. Det råder också stor brist på simhallar, idrottshallar och idrottsanläggningar i vår stads-del. Vi vill att det byggs mer för idrotten. Vid planläggningen av bebyggelsen i Hjorthagenområdet måste sådant planeras in. Vi vill verka för det goda närsamhället.
Dnr 2009-878-103
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-01 med förslag till delegation i fråga om avrop från ramavtal av tjänster som inte är av rutinmässig karaktär.
Dnr 2009-926-100
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-06 med förslag till extra underhållsåtgärder på Valhallavägen, Karlavägen och Strandvägen.
Nämnden godkänner i ärendet beskrivna extra underhållsåtgärder till en kostnad av 1,4 mnkr på Valhallavägen, Karlavägen och Strandvägen.
samtidigt som man ser över ytlagret på Valhallavägen är det angeläget att man förtydligar vad som gäller mellan cyklister och gående i mittremsan.
Ett enkelt sätt vore att se över skyltningen så att separeringen åskådliggörs vertikalt i stället för horisontellt. Då skulle det klarare framgå vilken sida av mittremsan som avses för cykling respektive gångtrafik.
Dnr 2009-914-004
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-02 med förslag till svar på ansökan från Föreningen Föräldravandring på Östermalm om ekonomiskt bidrag för 2010 för att upprätthålla och vidareutveckla verk-samheten.
Föreningen Föräldravandring på Östermalm erhåller bidrag med 173 tkr för år 2010.
Dnr 2009-855-699
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-04 med förslag till ledamöter och ersättare i Östermalms lokala pensionärsråd 2010.
Nämnden utser ledamöter och ersättare till pensionärsråd 2010 enligt följande;
Ordinarie ledamöter
SPF Karlaplan Margareta Thörnblom
SPF Engelbrekt Olof Björlin
SPF Gärdet Christina Harjulin
SPF Hedvig Eleonora Viveca Sarman
PRO Östermalm Ulla Bowallius
Ersättare
SPF Karlaplan Ulla Löfberg
SPF-Engelbrekt Alice Unander-Scharin
SPF Östermalm Oskars Yvonne Wendt
SPF Djurgården Birgit Ihrfors
PRO Gärdet Ingrid Stockman.
Dnr 2006-173-511
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-20 med anmälan av slutrapport av projektet - Boendestöd till personer med tungt missbruk.
Nämnden godkänner slutrapporten till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Dnr 2009-907-400
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-30 med
Östermalms förskolors kvalitetsredovisning 2009.
Nämnden godkänner och överlämnar förskolornas kvalitetsredovisning
2009 till utbildningsförvaltningen.
redovisningen av kvalitetsarbetet vid stadsdelens förskolor är glädjande. En bra barnomsorg är ett av de viktigaste fundamenten för barnens fortsatta liv.
Vi lägger stor vikt vid att fortsätta utvecklingen av kvaliteten i barnomsorgen och satsar i vårt budgetarbete på att ytterligare minska barngruppernas storlek och öka andelen vuxna, välutbildade personer på förskolorna.
Vi ser en viss försämring i kvaliteten i övergången mellan förskolorna och skolbarnomsorgen. För barnens skull och möjligheten att förverkliga målet om det livslånga lärandet var det enligt vår bedömning oklokt att föra bort grundskolan från stadsdelsnämnderna till den centrala, vittomfattande och svåröverblickbara utbildningsnämnden.
Dnr 2009-893-006
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-02 med förslag till svar på remiss från kommunstyrelsen av motion av Stefan Nilsson (mp) med förslag att Stockholms stadion byter namn till Olympiastadion,
Stockholm alternativt Stockholms Olympiastadion.
Under överläggning i ärendet framlade ordförande Johan Sjölin m fl (m), ledamoten Britt Westerlind (kd) och tjänstgörande ersättaren Jörgen Eriksson (fp) ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Till detta förslag anslöt sig ledamoten Per Hamnström (v).
Vice ordförande Rolf Lindell m fl (s) och ledamoten Marion Sundqvist (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde proposition på förvaltningens förslag mot eget (m) m fl yrkande och fann att eget (m) m fl yrkande bifallits.
1. Nämnden avslår förvaltningens förslag till remissvar.2. Nämnden anför därutöver följande:
Stockholms stadion har en snart hundra år lång historia. Det finns Olympiastadion i många olika städer, i många olika länder. Stockholms stadion finns bara på Östermalm i Stockholm och det är ett välkänt namn på en välkänd och uppskattad arena. Det finns ingen anledning att byta bort det goda renommé Stadion redan har.
Reservation. Mot nämndens beslut reserverade sig vice ordförande Rolf
Lindell m fl (s) och ledamoten Marion Sundqvist (mp) enligt följande;
vi reserverar oss mot nämndens beslut då vi yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Dnr 2009-744-006
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-26 med förslag till svar på remiss från kommunstyrelsen av motion av Yildiz Kafkas m fl (mp) om exploatering av skolgårdar.
Under överläggning i ärendet framlade ordförande Johan Sjölin m fl (m), ledamoten Britt Westerlind (kd) och tjänstgörande ersättaren Jörgen Eriksson (fp) ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamoten Marion Sundqvist (mp) framlade ett annat förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Rolf Lindell m fl (s) och ledamoten Per Hamnström (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordförande ställde de tre förslagen mot varandra och fann att eget (m) m fl yrkande bifallits.
Nämnden bifaller delvis förvaltningens förslag till remissvar.
Nämnden anför därutöver följande:
Vi instämmer i att skolgårdar är ett viktigt komplement till stadens övriga friytor. Inte minst i den så kallade ”stenstaden” är det viktigt att det finns ytor för spontanidrott och annan rekreation. De skolgårdar vi har kan utnyttjas ännu bättre. Ett bra exempel är Östra Real, där en kvällsbelyst konstgräsplan skapats, som utnyttjas på ett bra sätt, även av andra än skolans elever på kvällstid.
När det gäller Engelbrektsskolans skolgård och de planerade förändringarna, har tyvärr missvisande information spridits, vilket lett till missuppfattningar.
Engelbrektsskolan med tillhörande skolgård har fastighetsbeteckningen
Sädesärlan 1 och utgör ungefär en tredjedel av det kvarter där Engelbrekts-skolan ligger. En ytterligare tredjedel har beteckningen Sädesärlan 6. Det är en obebyggd tomt, som ägs av staden, och som ligger ovanpå berggrund invid skolan. Skolans elever har tillgång till tomten, men den utgör på intet sätt en skolgård. Sista tredjedelen av kvarteret, som slutar vid Östermalmsgatan, utgörs av bostäder. Det är den obebyggda tomten Sädesärlan 6 som i debatten ofta kallas för ”skolgård”. Den är ingen skolgård. Den är en tomt dit man kan gå. Ungefär som om man i en ytterförort hade en trevlig lövskog invid skolan, där eleverna kan vara i på rasterna. Ingen hade väl då kommit på tanken att kalla denna lövskog för skolgård. Men det gör man med Sädesärlan 6. Och det är på denna tomt som dels två bostadsfastigheter, en underjordisk idrottshall och en överjordisk konstgräsplan planeras. Planerna innebär ett faktiskt tillskott av rekreationsmöjligheter och möjlighet till spontanidrott för stadsdelen och dess invånare, samt också naturligtvis för eleverna i Engelbrektsskolan.
För att detta ska kunna genomföras försvinner visserligen en mindre del (ca 10%) av den nuvarande egentliga skolgården inom fastigheten Sädesärlan 1. Men, som stadsdelsförvaltningen konstaterar, kommer detta både skolan och stadsdelen till godo i form av idrottshall och bollyta med konstgräs.
Lindell m fl (s) och ledamoten Per Hamnström (v) enligt följande; vi reserverar oss mot nämndens beslut då vi yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Reservation. Ledamoten Marion Sundqvist (mp) reserverade sig mot nämndens beslut till förmån för eget förslag enligt följande;
att bifalla motionen.
Särskilt uttalande avgavs av ledamoten Marion Sundqvist (mp) enligt
följande; Movium är en institution tillhörande Sveriges lantbruksuniversitet. Movium utvecklaroch sprider kunskaper om utvecklande utemiljöer för barn och unga. Jag föreslår att SISAB etablerar kontakt med Movium, för att med deras hjälp komma med upprustnings- och utvecklingsförslag av Stockholms skolgårdar. Också förskolornas gårdar behöver ses över och förbättras.
En vacker, grön och fantasifull skolgård/dagisgård har oerhört stor betydelse för barn och unga. Den kan också nyttjas pedagogiskt. Det är skolans/för-skolans uterum. För ca 20 år sedan hölls konferenser om skolans uterum (skolgården). Där presenterades många bra idéer, bl.a. från England. Enstaka skolgårdar har utvecklats och omformats efter dessa idéer. Nu är det hög tid att dessa förslag börjar förverkligas i större skala. Stockholm har många skolgårdar som behöver förbättras.
Dnr 2009-854-300
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-24 med förslag till yttrande till trafikkontoret i enlighet med beslut i Trafik- och renhållningsnämnden angående åtgärder för att underlätta för trafikflöden på Östermalm .
Ordföranden ställde proposition på förvaltningens förslag mot vice ordförande Rolf Lindells (s) m fl yrkande och fann att förvaltningens förslag bifallits.
Votering begärdes och verkställdes.
Följande voteringsordning fastställdes; den som stödjer förvaltningens förslag röstar ja; den som stöder vice ordförande Rolf Lindells (s) m fl yrkande röstar nej.
Ja-röster avgavs av Johan Sjölin (m), Pia Helleday (m), Lotta Juul Martin-Löf (m), Johanna Sjö (m), Britt Westerlind (kd), Jörgen Eriksson (fp) och Joar Horn (m).
Nej-röster avgavs av Rolf Lindell (s), Birgit Marklund Beijer (s), Berit
Nyberg (s), Marion Sundqvist (mp), Per Hamnström (v) och Magnus Lingen (s).
Nämnden hade sålunda beslutat med sju röster mot sex att bifalla förvalt-ningens förslag.
Nämnden godkänner och överlämnar detta tjänsteutlåtande som sitt yttrande till trafikkontoret.
att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut,
att nämnden anser att trafiksäkerheten som en följd av de förändringar som nu är aktuella noggrant måste följas upp genom återkommande
kontroller och mätningar vid oregelbundna tidsintervall,
att nämnden ser ett sort värde i att förändringar av trafikföring av större betydelse regelmässigt remitteras till stadsdelarna samt
att nämnden föreslår att staden återgår till den tidigare rutinen att stadsdels- nämnderna i samverkan med trafik- och renhållningsnämnden utarbetar lokala trafikplaner.
lokala trafikfrågor engagerar av lättförstådda skäl många medborgare.
Samtidigt har ett lokalt engagemang en positiv betydelse för stadens centrala trafikplanering genom den särskilda områdeskunskap som medborgare, förvaltningar och lokala politiker i stadsdelarna har.
Många barn och många äldre i stadsdelen med begränsade möjligheter att uppfatta snabba trafikrörelser gör att trafiksäkerheten måste värnas och mätas på ett helt annat sätt än i dag. Genom att lokala trafikplaner utarbetas lokalt och diskuteras i bl. a. förskolor, skolor och på äldreboenden skapas en värdefull förståelse för sammanhangen i trafikplaneringen och ett bra underlag för samverkan mellan den lokala stadsdelsnämnden och trafik- och renhållningsnämnden.
En korsning som inte tas upp av trafikkontoret är Sturegatan-Karlavägen. Där händer det allt oftare att det blir stockningar beroende på att flera bilar på väg norrut på Sturegatan chansar när trafikljusen just slår om men fastnar i Karlavägens mitt. Är det flera bilar som gör på samma sätt kan de inte backa för att släppa fram 1: an när den ska svänga vänster på Karlavägen ner mot
Stureplan. Kanske kan trafikljusen trimmas. Om det inte hjälper kan det bli nödvändigt att kryssmåla korsningen så att bilisterna förstår att man inte bör fastna där.
Dnr 2009-858-300
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-06 med förslag till yttrande till stadsbyggnadskontoret över förslag till detaljplan för del av kvarteret Skeppsholmsviken m m norr om Allmänna Gränd på Södra Djurgården i syfte att utvidga Gröna Lunds nöjesfält.
Reservation. Vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) reserverade sig mot nämndens beslut till förmån för eget förslag enligt följande;
att i huvudsak godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande,
att nämnden anser att miljövillkor där bullerfrågan har särskild betydelse får styra vilka slag av attraktioner som kan tillåtas i Skeppsholmsviken samt
att nämnden anser att läget talar för att det i Skeppsholmsviken anläggs en grönskande nöjespark för småbarnsfamiljer.
Särskilt uttalande avgavs av ordförande Johan Sjölin m fl (m), ledamoten Britt Westerlind (kd) och tjänstgörande ersättaren Jörgen Eriksson (fp) enligt följande; förvaltningens tillstyrkande av ny detaljplan för kvarteret Skeppsholmsviken knyter an till Stadsdelsnämndens ställningstagande maj 2005 angående programsamrådet om kvarteret Skeppsholmsviken. Nämnden ställde sig där bakom Stadens och Gröna Lunds vilja att utveckla Stockholms attraktioner och aktiviteter samt Kungliga Djurgårdens Intressenters uppfattning att Staden måste ta sitt ansvar för Djurgårdens utveckling som turist- och utflyktsmål. Man underströk vidare att de kvaliteter som stråket Falkenbergsgatan genom Lilla Allmänna Gränd till Djurgårdsstaden bör utvecklas. Förvaltningen såg stora fördelar med att strandpromenaden från Djurgårdsbron blir komplett men är inte säker på hur dessa fördelar väger mot andra viktiga åtgärder.
Vi anser att förvaltningens tillstyrkande till ny detaljplan för kvarteret Skeppsholmsviken knyter väl an till tidigare ställningstagande att utveckla Gröna Lunds nöjesfält och Södra Djurgårdens utveckling som turist- och utflyktsmål. Vi vill dock särskilt påpeka att det är viktigt att promenadstråket vid vattnet från Galärskjulen och Båthallarna sammanbinds med Falkenbergsgatan och vidare till Lilla Allmänna Gränd, ned till kajen vid Beckholmen. Vi anser också att kajen vid Allmänna Gränd skall utökas och göras attraktiv att vistas på. Båda åtgärderna skall genomföras som kompensation till att strandpromenaden utgår.
Det nya nöjesfältet ramas in av randbebyggelse i två våningar längs Falkenbergsgatan och Allmänna Gränd. Byggnaderna utförs i trä, puts eller liknande material och vi anser det viktigt att fasadutformningen främst ska respektera grannskapets kulturhistoriska byggnader.
Stadsdelsförvaltningen saknar en diskussion i förslaget om fordons- och trafiklösningar när en stor parkeringsplats tas bort och även konsekvenserna för både bussar och bilar på övriga Östermalm. I Stadsbyggnadskontorets förslag framgår att en trafiksammanställning håller på att utarbetas för Södra Djurgården men ingen presenterad lösning. Vi anser att tillstyrkande av den nya detaljplanen, som innebär ett ökat turisttryck på Södra Djurgården, förutsätter en i god tid presenterad trafiklösning för fordons- och spårvägstrafik på Södra Djurgården som klarar det ökade turisttrycket.
I Stadsbyggnadskontorets förslag redovisas också de bullerproblem som det nya nöjesfältet medför. Ett nöjesfält jämförs i bullerhänseende med industribuller som har hårdare bullerkrav. De tillåtna värdena klaras inte fullt ut med planerade åtgärder och det kan inte uteslutas att ett dispensförfarande kan bli aktuellt. Vi anser inte att detta är en optimal lösning utan förutsätter att ytterligare försök görs att komma under de rekommenderade bullervärdena.
Särskilt uttalande avgavs av vice ordförande Rolf Lindell m fl (s) ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) enligt följande;
Det är positivt att den stora bilparkeringen kommer att bebyggas. Denna vackra plats kan verkligen nyttjas på ett bättre sätt. Skeppsholmsviken har historiska traditioner som nöjesområde i staden.
Vilken typ av attraktioner som etableras här måste dock bestämmas av vad som är acceptabelt från de villkor som miljön ställer. Detta område ligger i Kungliga nationalstadsparken. I grannskapet finns både boende, Djurgårdskyrkan, kyrkogård, Liljevalchs konsthall och restaurang Blå porten med uteservering i sin vackra trädgård. Detta är något man måste ta hänsyn till.
Det är viktigt att gestalta en nöjespark med mycket grönska och ej för stora attraktioner. Det ska vara något som harmonierar med Nationalstadsparken. En gemytlig nöjespark för småbarnsföräldrar och andra som trivs med sådant efterträvas. Den nya nöjesparken skulle t.ex. kunna få namnet Lilla Gröna Lund.
Med en sådan lösning skulle attraktioner som vänder sig till vuxna och ungdomar kunna koncentreras till nuvarande Gröna Lundområdet.
Dnr 2009-848-507
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-13 med förslag till yttrande till tillståndsenheten om alkoholservering på Gamla Orangeriet Restaurang & Café, Veit Wittrocks väg 7, 114 18 Stockholm
(SotN dnr 01-2009-03966).Stadsdelsnämndens beslut
1. Lena Stighagen Project & Guidance AB, Kraftvägen 5, 182 53 Danderyd bör utifrån en social bedömning beviljas tillstånd att på Gamla Orangeriet Restaurang & Café till allmänheten få servera starköl, vin och spritdrycker klockan 12.00-19.00 och till slutna sällskap klockan 12.00-00.00 samt på uteservering klockan 12.00-19.00.2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Dnr 2009-479-000
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-24 med förslag till svar på skrivelse från ledamoten Marion Sundqvist (mp) att förvaltningen ges i uppdrag att undersöka möjligheten att iordningställa ett strandbad på Södra Djurgården alternativt ett flytbryggebad på lämplig plats.
Skrivelsen anses besvarad med detta tjänsteutlåtande.
Dnr 2009-141-000
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-07 med förslag till svar på skrivelse från ledamoten Marion Sundqvist (mp) och vice ordförande Rolf Lindell m fl (s) att förvaltningen ges i uppdrag ”att utarbeta en konkret miljöpolicy för stadsdelen Östermalm”.
att nämnden anser att en samlad miljöpolicy, baserad på det viktiga miljö- arbete som utförs vid förvaltningen, bör utarbetas
stadsdelsförvaltningen genomför som framgår av ett utförligt svar på vår skrivelse ett bra och omfattande grundarbete. Därmed har man tillgång till viktiga beståndsdelar i en samlad och handlingsinriktad miljöpolicy som kan bli av stort värde för att ytterligare stärka miljöfrågorna i samhälls-planeringen.
Dnr 2009-817-000
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-24 med förslag till svar på skrivelse från vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) att förvaltningen ges i uppdrag ”att sätta upp anslagstavlan som saknas vid korsningen Karlavägen/
Sibyllegatan samt att sätta upp en ny anslagstavla i anslutning till Östermalmstorg”.
Dnr 2009-816-000
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-07 med förslag
till svar på skrivelse från vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) att förvaltningen ges i uppdrag att undersöka förutsättningarna ”att göra energieffektiviseringar inom våra förskolor enligt Elsmart Bromma-modellen”.
Dnr 2009-202-101
Anmäldes förvaltningens månadsrapport per den 30 november 2009.
Rapporten godkänns och läggs till handlingarna.
att godkänna förvaltningens förslag samt
att därutöver anföra följande;
Med anledning av att prognosen för verksamhetsåret 2009 trots ett stort positivt saldo totalt visar på underskott för socialtjänst och stadsmiljö och att mycket talar för att samma förhållande kan gälla för nästa verksamhetsår, ger stadsdelsnämnden förvaltningen i uppdrag att ha beredskap för att återkomma med förslag till omfördelning av budgetposter så att nämnden får möjlighet att avdela resurser för de mest angelägna insatserna på respektive område och täcka uppkommande underskott.
en grundbult i stadsdelsnämndsreformen är att nämnden har möjlighet att omfördela de resurser som kommunfullmäktige tilldelat stadsdelen beroende på de lokala förutsättningar som man inte kunnat förutse centralt. När nu två viktiga områden, dels beroende på stora behov och särskilda förutsättningar, dels på hur olika fördelningsnycklar slår, enligt prognosen går mot underskott är det angeläget att förvaltningen kan återkomma med förslag till hur resurser kan fördelas efter de behov som finns lokalt.
Dnr 2009-900-102
Anmäldes stadsrevisionens revisionsrapport ”Det kommunala uppföljnings-ansvaret för 16-19-åringar”.
Rapporten läggs till handlingarna.
Dnr 2009-901-102
Anmäldes stadsrevisionens revisionsrapport november 2009 avseende
Granskning av delårsrapport – uppföljning av budget 2009.
Dnr 2008-295-103
Anmäldes Norrmalms stadsdelsförvaltnings rapport 2009-11-06 med uppföljning av konsumentvägledning i KonsumentCentrums regi.
KonsumentCentrum sköter sedan 2008-10-01 konsumentvägledning för stadsdelsnämnderna Hägersten-Liljeholmen, Kungsholmen, Norrmalm,
Södermalm och Östermalm. Farsta stadsdelsnämnd ingår sedan 2009-10-01. Avtalet löper t o m 2010-08-31 med möjlighet till förlängning i två år.
Dnr 2006-534-511
Anmäldes förvaltningens redovisning för perioden 2007-08-01 – 2009-07-31 av projektet Barnkraft – pedagogisk stödgruppsverksamhet för barn och föräldrar när föräldrar lider av psykisk ohälsa.
Dnr 2009-836-104
Anmäldes överenskommelse mellan Östermalms stadsdelsnämnd och
Convictus angående driften av dagverksamheten Bryggan Östermalm.
Nämnden godkänner överenskommelsen och lägger den till handlingarna.
Anmäldes minnesanteckningar 2009-11-25 från lokala brottsförebyggande rådet (BRÅ).
Anmälan läggs till handlingarna.
Anmäldes promemoria 2009-12-17 med förteckning av inkomna inbjudningar till kurser, seminarier och konferenser.
1. Solveig Holmgren (s), Erik Hafström (m), Jörgen Eriksson (fp) och Ulla-Liza Blom (s) anmäls till ”Demokratidag 2010” den 27 januari 2010.
2. Promemorian läggs i övrigt till handlingarna.
Dnr 2009-902-103
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-07 med förslag till förfrågningsunderlag för upphandling av driften av sysselsättnings-verksamheten ArbetsCentrum inom socialpsykiatrin.
Upphandlingssekretess enligt offentlighets- sekretesslagen (OSL) 19 kap 3 §.
Dnr 2009-903-103
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-12-07 med förslag till förfrågningsunderlag för upphandling av driften av tre stödboenden, ett gruppboende samt boendestöd inom socialpsykiatrin.
Dnr 2009-849-006
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-24 med förslag till svar på remiss från kommunstyrelsen om centralupphandling av drift av vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorgen.
Dnr 2009-804-100
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2009-11-16 med förslag till avskrivning av fordringar i bokföringen.
Fordringar i till tjänsteutlåtandet bilagda förteckningar avskrivs.
Dnr 2009-78-000
Anmäldes förteckning 2009-12-09 med bilagor över tjänstemannabeslut enligt delegationsbestämmelser.
Förteckningen med bilagor läggs till handlingarna.
Anmäldes protokoll 2009-12-03 och 2009-12-16 från sociala delegationen.
Protokollet läggs till handlingarna.
Stadens budget
De flesta stadsdelsnämnderna visar ett överskott i år. De centrala nämnderna har ett ännu större överskott (bl a exploateringsnämnden ) och totalt för staden är överskottet drygt 300 mnkr, men då skatteintäkterna ligger på ca en halv miljard under budget på grund av det ekonomiska läget så är den ekonomiska situationen ändå inte stabil.
Medarbetarenkäten
De anställda i staden har fått fylla i en medarbetarenkät om hälsa, trivsel, chefer, medinflytande m.m. Ett Nöjd-Medarbetar-Index (NMI) för staden som helhet ligger på 62. Östermalms medarbetare har under 2009 höjt sitt index från 59 och ligger nu på samma index som staden, dvs 62. Förvalt-ningen kommer att få svaren nedbrutna per verksamhetsenhet.
Brottsförebyggande rådet (BRÅ)
Brottsförebyggande rådet planerar en utbildningsdag den 26 januari 2010. Nämndens ledamöter och ersättare inbjuds att delta under förmiddagens programpunkt. Inbjudan kommer.
Rapporter
Stadsdelsdirektör Göran Månsson rapporterade från
Vice ordförande Rolf Lindell (s) rapporterade från länskonferensen om
”Tillgänglighet av alkohol och narkotika i Stockholms län” som han deltog i den 26 november 2009 kl 09.00-12.00.
Ersättaren Marie Schött (m) och ledamoten Birgit Marklund Beijer (s) rapporterade från möten i förtroenderådet på Körsbärsgårdens vård- och omsorgsboende. Vice ordförande Rolf Lindell (s) lämnade i sin tur en rapport från förtroenderådet på Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende. Vad som därvid framkom av betydelse kommer äldreomsorgschef Marianne Snell att presentera för driftansvariga för Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende, entreprenör Stiftelsen Röda Korshemmet.
Nybrogatans gågatudel
Vice ordförande Rolf Lindell (s) tog åter upp frågan avseende Nybrogatans gågatudel då inga förbättringar på problematiken med bilar på gågatan har ägt rum. Ordförande Johan Sjölin (m) uppgav att han ska följa upp frågan med trafikborgarrådet och återkommer med besked
Tid för stadsdelsnämndens sammanträde i januari 2010
Nämnden beslöt att då sociala delegationen ska utses för 2010 den 4 januari 2010 så äger sammanträdet rum klockan 09.00 i Garnisonen, plan 5.
Dnr 2009-980-000
Vice ordförande Rolf Lindell m fl (s), ledamöterna Marion Sundqvist (mp) och Per Hamnström (v) överlämnade en skrivelse med förslag att förvaltningen undersöker möjligheterna till att fler kollektivboenden byggs i bl a den kommande Norra Djurgårdsstaden och utvecklingsområdet Hjorthagen-Värtan-Frihamnen-Loudden.
Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för beredning.