Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-02-11
Stadsdirektör Irene Svenonius informerar om stadens infrastruktursatsningar och Vision 2030
Stadsdirektör Irene Svenonius informerade om Vision 2030 - ett Stockholm i världsklass, antagen av kommunfullmäktige 2007. Stockholm växer och beräknas 2030 ha 1 miljon invånare. Antalet invånare i stockholmsregionen väntas då uppgå till 3,5 miljoner. Irene Svenonius framhöll att detta ställer stora krav på både bostadsbyggande, arbetsmarknad och infrastruktur. Stockholm ska, i enlighet med Vision 2030, utvecklas till en mångsidig och upplevelserik stad, ett centra för företagande, forskning och innovationer.
Stadens verksamheter ska ge medborgarna bästa möjliga service, präglad av valfrihet och mångfald. Stadens anställda är till för dagens och morgondagens stockholmare. Alla som arbetar i staden ska vara delaktiga i arbetet med att nå Vision 2030 och alla har ansvar för att på olika sätt bidra till att visionen blir verklighet.
Irene Svenonius informerade också om de stora pågående och planerade byggnads- och infrastrukturprojekt som staden nu arbetar med, bl.a. Norra Stationsområdet, Norra Djurgården, Citybanan och Spårväg City. Avslutningsvis framhöll hon att Stockholms stad under 2009 fått flera eftertraktade utmärkelser och bl.a. utsetts till ”Sveriges kvalitetskommun” och ”European Green Capital”.
Frågor och synpunkter från allmänheten
En mötesdeltagare tog upp frågan om Vasens vård- och omsorgsboende där han har en anhörig. Han ansåg bl.a. att bemanningen borde förstärkas och undrade om det är möjligt att omförhandla avtalet med den entreprenör som nu driver verksamheten. Han tog vidare upp frågan om matleveranser och ville veta om det går att göra det ekonomiskt möjligt för entreprenören att använda det kök som finns i samma fastighet. Han ville även veta vilken planering som finns för den framtida driften av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.
Ordföranden Hanna Broberg (M) uppgav att det inte är aktuellt att omförhandla avtalet med entreprenören och framhöll att det är upp till entreprenören att välja matleverantör. Hon uppgav vidare att hon, tillsammans med chefen för äldreomsorgsavdelningen, inom kort kommer att ha ett möte med ledningen för Vasens vård- och omsorgsboende för närmare diskussion om verksamheten. Någon upphandling av verksamheten vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende är inte aktuell.
__________________________
Ordföranden Hanna Broberg (M) hälsade Staffan Lundstedt (MP) välkommen som ny ersättare i nämnden.
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes att, jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 16 februari 2010.
Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 21 januari 2010 justerats den 27 januari.
_____________________________
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att ärende 25 – Protokoll från sociala delegationen – utgår. Hon informerade vidare om att dagordningen utökats med ett ärende – Lokala verksamhetsplaner för år 2010. Ärendet tas upp som punkt 18 B på dagordningen.
I övrigt anmäldes två inbjudningar till seminarium samt en konferensinbjudan.
Dagordningen fastställdes.
___________________________
Diarienummer 1.2.4.-34/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Ett förslag om att skotta och sköta om samtliga trappor i Vanadislunden anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Diarienummer 099-809/2009
Förvaltningen får i uppdrag att i dialog med pensionärsrådet se över rådets arbetsformer och erbjuda rådets ledamöter utbildning i de system och metoder som används för uppföljning av äldreomsorgen.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2010.
Stadsdelsnämndens pensionärsråd har i en skrivelse till nämnden tagit upp frågan om rådets arbetsformer och anser att förutsättningarna för rådets arbete förändrats bl.a. till följd av att en stor del av äldreomsorgen inte längre drivs i kommunal regi. Rådet efterlyser utbildning i de system som används för uppföljning och utvärdering för att om möjligt också kunna delta i uppföljnings- och utvärderingsarbetet.
Förvaltningen föreslår att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att i dialog med rådet se över frågan om rådets arbetsformer. Vidare föreslås att rådet får utbildning i de system och metoder som används vid uppföljning inom äldreomsorgen och att förvaltningen och rådet i samråd söker hitta former för på vilket sätt rådet också ska kunna delta i uppföljningsarbetet.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Forts.
Forts. § 5
1. Bifalla förvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Förvaltningen ser över möjligheten att anordna en gemensam utbildning för pensionärsrådets och stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare.
3. Därutöver anföra följande:
Vi välkomnar en diskussion mellan pensionärsrådet och förvaltningen i syfte att finna former för att rådet ska kunna bättre påverka verksamhetens kvalité inom äldreomsorgen. Vi tycker även att det är positivt att rådet efterlyser en utbildning i det system och metoder som används för uppföljning av äldreomsorgen.
Det är också viktigt att diskussionen med pensionärsrådet återkopplas till nämnden, särskilt i frågan om ”hur rådet kan delta i uppföljningen inom äldreomsorgen”.
Vad gäller utbildning av pensionärsrådets ledamöter i ”system och metoder som används för uppföljning och utvärderingsarbetet” anser vi att det är en avgörande fråga för säkerställandet av kvalitén i äldrevården. Därför bör även nämndens ledamöter ges tillfälle att få ta del av samma utbildning.
Diarienummer 600-794/2009
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 januari 2010.
Lars Arell m.fl. (S) har bett om ett klargörande bl.a. vad gäller nämndens möjligheter att införa någon form av sanktion vid avvikelser från ingångna avtal eller att vid grova avtalsbrott säga upp avtalet. Detta mot bakgrund av att kritik framförts mot verksamheten vid Vasens vård- och omsorgsboende. Lars Arell m.fl. vill också veta i vad mån förvaltningen bedömer att respektive åtgärd bör tillgripas i det aktuella fallet.
Både den uppföljning förvaltningen gjort och den granskning stadens äldreomsorgsinspektörer genomfört visar att mycket i verksamheten är välfungerande. Förvaltningen är medveten om att det finns vissa brister som behöver rättas till men anser inte att de är av den karaktären att det finns anledning att vidta några rättsliga åtgärder mot den entreprenör som ansvarar för verksamheten.
Särskilda uttalanden
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är glädjande att Vasens äldreboende fungerar bättre efter en höst då det alldeles uppenbart funnits brister. Förvaltningen bedömer att dessa nu är åtgärdade och att det därmed inte finns anledning att vidta några av de åtgärder som står till nämndens förfogande.
Låt oss hoppas att förvaltningens bedömning står sig, och samtidigt betona
Forts. § 6
att det är nämndens skyldighet att påtala de brister som uppdagas i verksamheten. Alla de möjligheter som finns att från nämndens sida se till att de äldre får den omsorg de behöver ska utnyttjas.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Förvaltningens svar på skrivelsen bekräftar ännu än gång behovet av en översyn av uppföljningsmallarna och tillsynskriterierna inom äldreomsorgen. I en nyligen inlämnad interpellation från Miljöpartiet i kommunfullmäktige har vi uppmärksammat bl.a. att tillsynskriterierna är grovmaskiga och tillsynsrapporterna inte alltid avspeglar de faktiska förhållandena i verksamheterna. Som det ser ut nu kan företag med mindre lämplighet fortsätta sin verksamhet ostört.
Vi vill att även inom äldreomsorgen ska råda nolltolerans mot slarv, försummelse eller sämre kvalité i syfte att maximera företagens vinster. De företag som inte följer de premisser som de själva framställer i sina anbudsunderlag, bör inte få fortsätta med sin verksamhet. Det har vi skyldighet att se till såväl politiker som tjänstemän.
Finns det brister i styrmedlen i form av förfrågningsunderlagen, avtalsformuleringen, företagets egenkontroll, tätheten av kommunens kontroller /uppföljning m.m. är det önskvärt att förvaltningen kommer med förbättringsförslag.
Vi har svårt att förstå förvaltningens svar på frågan om kommunens möjlighet till att bistå enskilda boende föra skadeståndstalan mot företaget, med invändningen att ”kommunala medel kan inte användas för att bistå enskilda att föra skadeståndstalan gentemot staden”. Det är ett märkligt svar då det inte ens är ett svar på frågan. Det avslöjar även den otydliga ansvarsfördelningen inom området. Frågan var i verkligheten ställt som följande: ”Kan nämnden bistå enskilda boende att föra skadeståndstalan mot företaget? (anm. ej mot kommunen)”. Vår uppfattning är att kommunen har övergripande ansvar för äldreomsorgen och kommunen som uppdragsgivare kan ställa krav på företaget som anlitats och utkräva ansvar, bl.a. i form av skadestånd. Om kommunens uppföljning fungerar som den ska, ska det inte heller behövas att den enskilde boenden söker juridiskt hjälp vid missförhållandena.
Vi instämmer i att kommunala medel inte får användas för att bistå
enskilda att föra skadeståndstalan mot någon, men det här handlar om
människor i kommunens vård som är missnöjda med den upphandlade
verksamheten. Istället för att slå ifrån sig ansvaret bör kommunen se till att uppföljningen fungerar som den är tänkt så att ingen enskild boende (medborgare/skattebetalare) känner sig tvungen att ta saken i egna händer. Den enskildes klagomål i kommunens vårdinrättningar och eventuell begäran om juridiskt bistånd borde betraktas som en indikation på verksamhetens brister istället för att uppfattas som en privat angelägenhet som kommunala medel inte får användas till. Frågan borde besvaras mer ingående och tas på större allvar.
Vi skulle också känna oss mer upplysta om förvaltningen gav en förklaring till var gränsen går för att företagen gravt åsidosätter sitt åtagande och vad som är skälig tid för att påtalade brister ska åtgärdas? Behövs det påtalande, när man har ett avtal? Vad händer om brister som upplevs av brukarna inte påtalas av kommunen?
Avslutningsvis vill vi notera att de åtgärdskrav som ställdes på företaget vid uppföljningstillfället den 31 december 2009 (se sid. 2, stycke 4) är så intetsägande att något tillfredställande resultat för verksamheten som helhet är efter detta svårt att tro. Förvaltningen borde i första hand fråga om hur företagets egenkontrollplan (som är lagstadgad skyldighet) ser ut, egenkontroll som bland mycket annat omfattar även de aspekter som tas upp i den aktuella uppföljningen, dock mer konkret. Inget företag som inte kan presentera ett heltäckande egenkontrollprogram borde kunna få skriva avtal med kommunen.
______________________________
Diarienummer 002-766/2009
1. Medborgarförslaget besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Stadsdelsförvaltningen översänder tjänsteutlåtandet till trafikkontoret.
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 februari 2010.
I ett medborgarförslag föreslås att en utredning genomförs om att omvandla Kammakargatan mellan Luntmakargatan och Sveavägen till en gågata på grund av de olycksrisker som finns idag. Även sju näringsidkare i området har gått samman och skickat in en skrivelse till trafikkontoret och uttryckt sin oro angående trafikproblemen.
Förvaltningen anser det vara angeläget att lämpliga åtgärder utreds och genomförs för att få ett stopp på genomfartstrafiken, som orsakat flera olycksincidenter för gångtrafikanter.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Forts. § 7
1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
2. Därutöver anföra följande:
Nämnden översänder ärendet till trafiknämnden för utredning samt uttrycker att målsättningen ska vara att den aktuella delen av Kammakargatan omvandlas till gågata.
Särskilt uttalande
Miljöpartiet förordar att Kammakargatan mellan Sveavägen och Luntmakargatan helt i enlighet med medborgarförslaget omvandlas till gågata. Trafikkontorets argument att ”en gatubestämmelse skulle innebära ett parkeringsförbud istället för rådande stoppförbud” är inte övertygande för att trygga gångtrafikanternas liv. Eftersom ”det rådande stoppförbudet” inte räcker för att skingra oron bland de gående är det att föredra att omvandla gatan till en gågata som prioriterar gångtrafikanterna tydligare.
Stoppförbud som råder nu på den aktuella gatan, fungerar med all tydlighet inte. På en gågata vet man att ingen annan utom nyttotrafiken kan parkera eller stanna inom området.
____________________________
Diarienummer 1.2.1.-26/2010
1. Årsredovisningen godkänns.
2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,3 mnkr för investeringar i parker och grönområden.
3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,2 mnkr för förberedelse av ny vårdform inom socialpsykiatrin.
4. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Ordföranden Hanna Broberg (M) anmälde ett särskilt uttalande från Moderaterna, ledamoten Agneta Isacsson (FP), ledamoten Marie Skogward (KD) och ersättaren Cecilia Önfelt (C).
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2010.
Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att
Forts. § 8
stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att återremittera årsredovisningen för att:
1. Komplettera ärendet med dokument/yttranden från MBL-förhandlingar.
2. Korrigera de indikatorer som under vissa huvudrubriker anges som helt uppfyllda, medan delar av verksamheterna i underrubrikerna inte är helt uppfyllda.
Alliansens löfte om att förkorta bidragstiden för försörjningsstöd är totalt misslyckat. Att det beror främst på inhumana och osakliga utförsäkringar från försäkringskassan är ingen ursäkt, då även det är ett resultat av alliansens egen politik och dess aktiva agerande för utförsäkringar utan rehabiliteringsåtgärder eller nödvändig vård.
Vi oroas över det drastiskt minskade antal inkomna medborgarförslag som under 2009 sjönk till endast fyra stycken efter att majoriteten bestämde att skicka förslagen direkt till de berörda nämnder som skulle besluta. Detta utan att först diskutera frågan i stadsdelsnämnden. Som följd av de nya rutinerna blev ärenden anonyma, hanteringen i centrala nämnder prioriterades inte och svaret kunde ta upp till 2 år, som i fallet med medborgarförslaget om att omvandla delar av Kammakargatan till en gågata.
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut.
Förvaltningen redovisar ett överskott på närmare fem miljoner kr för 2009. Detta är inte på något sätt positivt då det finns stora behov hos brukarna som Högeralliansen har eftersatt. Till exempel kan vi konstatera att individ- och
familjeomsorg har givit ett överskott på 4,9 mnkr. Vi påstår att dessa pengar hade behövts för vårdplaceringar av både unga och vuxna.
Kultur- och föreningsverksamhet (barns och ungdomars fritid?) redovisar 6,4 mnkr i överskott. De budgeterade pengarna har inte använts till vad de varit avsedda för. I stället har ungdomarnas pengar använts till att täcka underbudgeterade verksamheter såsom ekonomiskt bistånd och till stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Detta är barn- och ungdomsfientlighet från Högeralliansens sida.
Till sist har vi med tillfredsställelse noterat att förvaltningen har observerat påpekandet i vänsterpartiets reservation av förra årets årsredovisning och nu redovisat brukarnas klagomål.
Särskilda uttalanden / ersättaryttrandeOrdföranden Hanna Broberg m.fl. (M), ledamoten Agneta Isacsson (FP), ledamoten Marie Skogward (KD) och ersättaren Cecilia Önfelt (C) lämnade följande särskilda uttalande:
Norrmalms stadsdel har bidragit till Stockholms stads gemensamma arbete med ökad trygghet och en attraktiv, tillgänglig stad. Vi har utvecklat valfriheten inom fler verksamheter och arbetat aktivt med uppföljning av kvaliteten.
Ett arbete med strikt ekonomistyrning och särskilda effektiviseringar inom administration och lokaler har lett till ett positivt ekonomiskt resultat på 3,1 miljoner kronor under 2009.
Nämnden har nått fullmäktiges mål, men behöver förstärka arbetet med att få fler från försörjningsstöd till jobb. Trots lågkonjunktur har Stockholms stad genom bland annat Jobbtorgens insatser klarat sig bättre än andra kommuner och det betyder att de ekonomiska förutsättningarna för de olika verksamheterna ser relativt bra ut i 2010.
Med utgångspunkt i brukarundersökningar och annat uppföljningsarbete ska vi fortsätta utveckla kvaliteten i verksamheterna. Samverkan med medborgarna genom bland annat trygghetsvandringar är viktigt för att förstärka det förebyggande arbetet och öka tryggheten i olika områden.
Ekonomi i balans är en viktig förutsättning i alla verksamheter och det arbete som gjorts är en bra grund för fortsatt utveckling av bättre rutiner,
tydligare regler och nya sätt att samverka för att fokusera på de mål som fullmäktige och nämnden beslutat.
När Moderaterna presenterar bokslutet för Stockholms stad är huvud-
budskapet att budgeten är balans. Även i Norrmalm har vi gått från ekonomiskt underskott till överskott, och förvaltningen har med stor beslutsamhet bidragit till att uppfylla majoritetens främsta prioritering år 2009. För detta ska den inte klandras.
En kommunal verksamhet är inte något företag, där ett uppvisat överskott per definition är bättre än ett underskott. Den kommunala budgeten är en prioritering av vad vi vill använda gemensamma resurser till för att uppnå vissa resultat. Så länge inte dessa resultat uppnås är pengar som inte förbrukas en misshushållning med resurserna. När fritidsenheten gör ett ”överskott” med två miljoner måste det ställas mot att den öppna fritidsverksamheten har minskat med 20 %.
De allra tydligaste misslyckandena syns inte längre när Norrmalm gör bokslut. Moderaterna lovade jobb åt alla inom fem dagar, och tvingades redan i högkonjunktur ge upp det målet. Att man med minskade resurser till arbetsmarknadsåtgärder inte förmår närma sig det löftet i lågkonjunktur är självklart. I Norrmalms budget ses spåren i form av att många fortsätter att vara beroende av försörjningsstöd under lång tid. Uppgifter om ungdomars alkoholkonsumtion redovisas inte längre, sedan tjänsten som samordnare för alkohol- och narkotikaprevention sparats bort. Uppgifter från flera andra håll tyder på att missbruket ökar.
Vid sidan av budgethållning är utförsäljning av kommunal verksamhet det mål som prioriterats, även 2009. Det bokförs som, en pluspost med flera gröna markeringar i årsredovisningen, men för att hitta minusposterna tvingas man leta. Det framgår dock att den kommunala äldreomsorgen idag har betydligt lägre andel utbildad personal, från 81 % till 69 % på ett år, vilket är en direkt följd av politiska beslut. I ekonomiska termer har kostnader för entreprenader ökat med 88 mnkr och intäkterna från tidigare kommunal verksamhet minskat med 17 mnkr, tillsammans 105 mnkr. Samtidigt har kostnaderna för egen personal minskat med 64 mnkr och lokalkostnaderna ökat med 8 mnkr. Det kostar stora pengar att privatisera.
Det här är till största delen ett bokslut över den minskande kommunalt
drivna delen av den offentligt finansierade verksamheten, och själva minskningen beskrivs som en stor framgång. Samtidigt får nämnden och allmänheten allt mindre insikt i hur skattepengarna egentligen används, och vilka resultat som uppnås. Det är inopportunt att begära att administrationen ska öka, men när mer än halva budgeten spenderas via avtal med andra parter måste ökade resurser läggas på att följa upp att avtalen ger den nytta till medborgarna som de har rätt att förvänta sig.
Enheternas kvalitetsgarantier för år 2010 godkänns.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från Socialdemokraterna och ledamoten Hans Enroth (V).
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2010.
Som ett led i kvalitetsarbetet ska stadens verksamheter årligen ta fram kvalitetsgarantier, som beskriver verksamhetens uppdrag gentemot brukare/kunder och vad verksamheten åtar sig att göra för att genomföra sitt uppdrag. Kvalitetsgarantierna ska även omfatta enhetens verksamhetsidé samt åtaganden och rutiner för hantering av klagomål och synpunkter.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner enheternas kvalitetsgarantier för år 2010.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
Framtagna kvalitetsgarantier är ett led i stadens kvalitetsarbete. De olika enheternas åtaganden ger en bra bild av 2010 års fokusområden.
Vi gör emellertid bedömningen att fler mätbara mål borde redovisas. Vidare efterlyser vi enheternas åtaganden vad gäller miljöbesparande åtgärder. Dessa kan vara av olika karaktär beroende av respektive enhets inriktning.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:
Förra året yrkade en samlad opposition avslag när kvalitetsgarantierna för år 2009 lades fram för nämnden. Vår åsikt för år 2010 är densamma som då – samma krav på kvalitet och information ska gälla alla utförare av kommunal service. Vårt beslutsförslag från 2009 återges komplett nedan.
”I ärendet begär förvaltningen att nämnden ska godkänna kvalitets-garantier för stadens verksamheter inom Norrmalms stadsdelsnämnd
avseende år 2009. Kvalitetsgarantin fyller den viktiga funktionen att informera brukarna om vilken service och omsorg de kan förvänta sig av verksamheten, samt hur brister rättas till om enheten inte lever upp till sina åtaganden.
Norrmalms stadsdelsnämnd har det politiska ansvaret för en stor del av de välfärdstjänster som Norrmalms invånare har behov av. En del av dessa tjänster utförs av stadens egna verksamheter, andra av upphandlade privata utförare. För oss är det självklart att Norrmalms invånare och välfärdens användare ska ha rätt till samma typ av information om en välfärdstjänst oavsett vem som utför den.
I ett läge då den moderatledda majoriteten säljer ut allt mer av vår gemensamma välfärd, är det uppenbarligen än mer angeläget att kräva samma typ av kvalitetsgarantier för privata utförare som stadsdelsnämnden kräver av sina egna verksamheter.
I avvaktan på ett komplett beslutsunderlag, bestående av kvalitetsgarantier för all verksamhet som stadsdelsnämnden är politiskt ansvarig för, finner vi därför ingen annan utväg än att avslå förvaltningens förslag till beslut. Ingen skugga ska för den sakens skull anses falla över det fantastiska arbete som kommunalt anställda i Norrmalms stadsdelsnämnd utför. Det handlar här om en politisk markering. En markering för Norrmalms invånares och brukares rätt till lika hög nivå på kvalitet, service och information. Oavsett vem som utför den gemensamt finansierade välfärdstjänsten”.
Miljöfrågorna lyser med sin frånvaro i åtagandena. Miljöåtgärder består inte enbart av källsortering, vilket är enormt viktigt ur hållbar natur
Det vore bra om förvaltningens förslag till åtaganden, där det är möjligt, var mer kvantitativa och uppföljningsbara.
Diarienummer 101-793/2009
Nämnden beslutar om nedskrivning av fordringar avseende dödsbon, hyra för försökslägenheter, barnomsorgsavgifter etc. avseende ärenden äldre än ett år med sammanlagt 177265 kronor.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 december 2010.
Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10000 kronor per kund/ärende föreslås att fordringar avseende äldreomsorg och övriga fakturor nedskrivs med sammanlagt 177265 kronor.
Diarienummer 1.2.-39/2010
Delegationsbestämmelserna ändras i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2010.
I samband med årsskiftet 2009/2010 avvecklades befattningen ”gruppchef” inom vuxenavdelningen beställare (numera socialtjänstavdelningen) och ersattes av befattningen ”enhetschef”. Förvaltningen föreslår att delegationsbestämmelserna anpassas till de nya befattningarna.
För att effektivisera handläggningen av faderskapsärenden i de fall parterna är sammanboende föreslås att administrativ assistent ska ha rätt att på nämndens vägnar godkänna faderskapsbekräftelsen.
Diarienummer 006-759/2009
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2010.
Förvaltningen stödjer i huvudsak förslaget och delar uppfattningen att samverkan mellan olika myndigheter och aktörer är en av grundförutsättningarna för att förverkliga programmet. Förutsättningarna för att programmet ska kunna bli ett verkningsfullt redskap i det lokala arbetet skulle, som förvaltningen ser det, öka om man på ett tydligare sätt angav hur samarbetet ska gå till och vilket ansvar som ligger på de olika nämnderna och de verksamheter dessa ansvarar för.
Alltför många ungdomar på Norrmalm dricker regelbundet alltför mycket alkohol och är högkonsumenter. En ökad arbetslöshet bland ungdomar och ökad droganvändning är en farlig kombination. Det räcker inte med program, det måste även föras en aktiv politik som gynnar och skapar en långsiktig förändring av ungdomars droganvändning.
Det förebyggande arbetet i stadsdelsnämnden och vid Maria Ungdom måste därför prioriteras. Med ett Maria Ungdom som den moderatledda majoriteten inte satsar på, trots erkänt goda resultat, och med stadsdelsnämnder där det förebyggande arbetet skärs ned, går delar av verksamheten som har byggts upp sedan början på 2000-talet förlorad.
Diarienummer 006-758/2009
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 januari 2010.
Abdo Goriya (S) har, i en skrivelse till kommunstyrelsen, krävt att staden omedelbart vidtar åtgärder när det gäller bostadslösa barnfamiljer. Detta mot bakgrund av att det i ett TV-program ”avslöjades” att dessa familjer lever under allvarliga missförhållanden.
Förvaltningen delar uppfattningen att det inte är acceptabelt att barnfamiljer, vilket uppgavs i programmet, ska vara hänvisade till hotellboende i många månader. Förvaltningens uppfattning är att man från socialtjänstens sida bedriver ett aktivt arbete för att förhindra avhysningar och erbjuda bostadslösa barnfamiljer andra lösningar.
Diarienummer 503-779/2009
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Justitieombudsmannen (JO).
2. Paragrafen justeras omedelbart.
JO har begärt yttrande från stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm med anledning av en anonym anmälan angående en skrivelse från försörjningsstödsenheten vid Östermalms stadsdelsförvaltning. I skrivelsen uppges bl.a. att enheten, som ett led i sin utredningsskyldighet, kommer att göra hembesök hos alla som uppbär försörjningsstöd och att vägran att medverka till hembesök kan påverka rätten till fortsatt ekonomiskt bistånd.
JO anmodar stadsdelsnämnderna att yttra sig bl.a. beträffande frågan om de rättsliga förutsättningarna för att göra hembesök inom ramen för utredning om rätten till försörjningsstöd. Av nämndens yttrande ska också framgå hur ett hembesök genomförs och hur bedömningen av den enskildes rätt till försörjningsstöd påverkas om den enskilde eventuellt motsätter sig hembesök.
Diarienummer 1.5.3.-13/2010
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 januari 2009.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för del av Orgelpipan 6, Citybanans huvuduppgång.
Förvaltningen ser positivt på förslaget till tilläggsplan för Orgelpipan 6, vilket skulle innebära att Orgelpipan 5 (Ferlins Torg, Klarabergsgatan) utgår som en del av stationslösningen i och med att en samlad stationsentré för Station City kan göras inom fastigheten Orgelpipan 6. Därmed borde det vara möjligt att också utveckla Ferlins Torg till ett attraktivt offentligt rum.
Förslag till beslutOrdföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Miljöpartiet, liksom Norrmalms stadsdelsförvaltning, ser positivt på förslaget som innebär att Ferlins Torg kan bevaras. Däremot vill vi
uppmärksamma att höghuset som föreslås i den tidigare detaljplanen strider mot ”riksintresset för bevarandet av stadens silhuett”, Stockholms
gällande översiktsplan och Stockholms byggnadsordning. Stadens
planerare borde göra större ansträngningar för att skapa harmoni mellan
de nya och de befintliga byggnaderna. Centrala Stockholm berörs av flera
riksintressen. Vid framtagandet av detaljplanen borde dessa studeras bättre
och en miljökonsekvensbeskrivning borde ha arbetats fram.
Diarienummer 1.5.2.-30/2010
1. Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl.11.00-02.00 inomhus och mellan kl.11.00-02.00 utomhus, tillstyrks.
Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad serveringstid för restaurang Taco Bar på Kungsgatan. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 2.2.-41/2010
Rapporterna läggs till handlingarna.
Stadsdelsnämnden beslutade den 15 oktober 2009 att godkänna stadsdelsförvaltningens förslag till förfrågningsunderlag för rubricerade upphandlingar. Vidare uppdrog nämnden åt stadsdelsdirektören att på nämndens vägnar anta och teckna avtal med vinnande anbudsgivare, att under avtalstiden besluta om och göra smärre justeringar i avtalen samt att svara för uppföljning av avtalen. Slutligen uppdrog nämnden åt stadsdelsförvaltningen att återkomma till nämnden med en redovisning av genomförda upphandlingar.
I detta ärende redovisas genomförda upphandlingar i form av en rapport för var och en av upphandlingarna med tilldelningsbeslut och beskrivningar av utvärderingarna.
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 8 februari 2010 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 8 februari 2010 anmäldes.
Följande beslut anmäldes:
Av stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd.
Diarienummer
Beslutsdatum
Serveringsställe
Serveringstid
507-792/2009
2010-01-18
Nonna Rosa, Brunnsgatan 6
11.00-01.00 inomhus
11.00-03.00 inomhus till slutna sällskap
507-808/2009
Olivekronan, Olivecronas väg 20
11.00-22.00 utomhus
1.5.2.-3/2010
Hotel Kung Carl, Birger Jarlsgatan 23
1.5.2.-20 /2010
2010-02-01
Vapiano Kungsbron, Kungsbron 15
Av utredningssekreterare Monica Fredriksson avgivet yttrande till Lotteriinspektionen.
Datum
Ansökan avser
Yttrande
1.4.-21/2010
2010-01-26
Restaurangkasinotillstånd för Nype, Norrlandsgatan 23
Ingen anmärkning
Lokala verksamhetsplaner år 2010 för olika enheter inom Norrmalms stadsdelsförvaltning anmäldes.
Följande handlingar anmäldes:
1. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Kastanjebackens förskola samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 204-762/2009.
2. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Grönkullens förskola samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 204-776/2009.
3. Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende, Förskolan Sture. Diarienummer 204-671/2009.
4. Beslut från Kammarrätten i Stockholm angående laglighetsprövning enligt
Kommunallagen; fråga om prövningstillstånd. Diarienummer 002-680/2008.
5. Diarieförda handlingar under perioden 12 januari – 1 februari 2010.
Övriga frågor
· Nämndsekreteraren Gunilla Schedin informerade om att Stiftelsen Stockholms Läns Äldrecentrum inbjudit till ett seminarium den 29 april om matens betydelse i vård och omsorg om äldre. Hon informerade vidare om att Sveriges kommuner och Landsting inbjudit till ett seminarium den 30 mars om medborgardialog i kommuner och landsting med beredningar samt till en konferens den 22 april om medborgardialog i kommuner och landsting.
En företrädare för majoriteten och en för oppositionen ges möjlighet att delta i det seminarium respektive den konferens Sveriges Kommuner och Landsting inbjudit till. Anmälan om deltagande kan göras till Gunilla Schedin. Vad gäller det seminarium Stiftelsen Stockholms Läns Äldrecentrum inbjudit till kan den som önskar delta.