Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-02-11

Sammanträde 2010-02-11

Datum
Klockan
18:00
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland

Öppen frågestund
Torsdag 4 februari kl. 18.30
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltnin Läs mer...g, Slakthusplan 4, Gotland
Ingång från baksidan, Palmfeltsvägen 19 C

1 Godkännande av dagordning, val av justerare och dag för justering

Medborgarförslag

2 Omvandling av fotbollsplan till hundrastgård i Rågsved - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

3 Bordlagt ärende:

Riktlinjer för föreningsbidrag 2010 (tidigare utsänt)
Dnr 646-2009-004

4 . Verksamhetsberättelse med bokslut 2009

5 Månadsrapport januari 2010 (utsändes senare)

6 Kompetens och rutiner inom omsorgen av funktionshindrade - svar på skrivelse

7 Kvalitets- och ledningssystem enligt SOSFS 2006:11 för avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning

8 Tillsyn Årsta gård korttidsvistelse, korttidstillsyn och barnboende

9 Tillsyn AB Dungens boende enligt LSS § 9:8 samt tillsyn av AB Dungens korttidshem enligt LSS § 9:6

10 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens pensionärsråd 2010

11 Kvalitetsgarantier 2010

Dnr 16-2010-1.2.1.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Bilagor
11 Bilaga 1 Dalens förskolor.pdf (44 kb) 11 Bilaga 10 Hagsätra 1 förskolor.pdf (47 kb) 11 Bilaga 12 Snösätra förskolor.pdf (49 kb) 11 Bilaga 13 Örby förskolor.pdf (68 kb) 11 Bilaga 14 Högdalens förskolor.pdf (52 kb) 11 Bilaga 15 Familjedaghem Örby-Högdalen.pdf (69 kb) 11 Bilaga 16 Specialförskolan Delfinen.pdf (43 kb) 11 Bilaga 18 Fritid område 3.pdf (42 kb) 11 Bilaga 2 Blåsuts förskolor.pdf (48 kb) 11 Bilaga 3 Östberga förskolor.pdf (43 kb) 11 Bilaga 4 Stureby förskolor.pdf (44 kb) 11 Bilaga 5 Årsta 2 förskolor.pdf (43 kb) 11 Bilaga 6 Årsta 3 förskolor.pdf (45 kb) 11 Bilaga 7 Enskede gårds förskolor.pdf (46 kb) 11 Bilaga 8 Rågsved 1 förskolor.pdf (44 kb) 11 Bilaga 9 Rågsved 2 förskolor.pdf (65 kb) 11Bilaga 11 Hagsätra 2 förskolor.pdf (62 kb) 11Bilaga 17 Öppna förskolorna.pdf (60 kb) 11Bilaga 19 Fritid område 4.pdf (43 kb) 11Bilaga 20 Enskede träffpunkt.pdf (62 kb) 11Bilaga 21 Stureby träffpunkt.pdf (63 kb) 11Bilaga 22 Fältverksamheten.pdf (58 kb) 11Bilaga 23 Utredningsenheten barn och ungdom.pdf (42 kb) 11Bilaga 24 Öppenvård barn och ungdom.pdf (46 kb) 11Bilaga 25 Utredningsenheten vuxna.pdf (37 kb) 11Bilaga 26 Öppenvård vuxna.pdf (39 kb) 11Bilaga 27 Utförarenheten för socialpsykiatri.pdf (44 kb) 11Bilaga 28 Mottagningsenheten.pdf (39 kb) 11Bilaga 29 Försörjningsstödsenheten.pdf (40 kb) 11Bilaga 30 Enskede gruppbostäder.pdf (59 kb) 11Bilaga 31 Årsta-Stureby gruppbostäder.pdf (57 kb) 11Bilaga 32 Beställarenheten funktionsneds.pdf (39 kb) 11Bilaga 33 Daglig verksamhet.pdf (37 kb) 11Bilaga 34 Assistansenheten.pdf (40 kb) 11Bilaga 35 Bestallarenh äldreomsorg.pdf (37 kb) 11Bilaga 36 Högdalens hemtjänst.pdf (40 kb) 11Bilaga 37 Bandhagen-Örby hemtjänst.pdf (39 kb) 11Bilaga 38 Stureby hemtjänst.pdf (38 kb) 11Bilaga 39 Årsta hemtjänst.pdf (40 kb) 11Bilaga 40 Gullmarsplans hemtjänst.pdf (37 kb) 11Bilaga 41 Enskededalens hemtjänst.pdf (40 kb) 11Bilaga 42 Årsta vård- och omsorgsboende.pdf (39 kb) 11Bilaga 43 Stureby vård- och omsorgsboende.pdf (39 kb) 11Bilaga 44 Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende.pdf (45 kb) 11Bilaga 45 Rågsveds servicehus.pdf (40 kb) 11Bilaga 46 Förebyggande verksamhet.pdf (39 kb) 11Bilaga 47 Kostenheten.pdf (43 kb)

13 Översyn av individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsenheter i Enskede-Årsta-Vantör - anmälan av rapport

627-2009-500
(utsändes till nämnden)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Stadsdelsdirektörens information

16 Anmälningsärenden

A. Verksamhetsplaner 2010 för enheterna (redovisas i pärmar vid sammanträdet)
* Förskola-Fritid,
* Äldreomsorg,
* Individ- och familjeomsorgen,
* Stöd och service till personer med funktionsnedsättning
B. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
C. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde (dukas)
E. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (dukas)
F. Förvaltningsgruppens protokoll (dukas)
G. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
H. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

Remissärenden

17 Förslag till detaljplan för del av Örby 4:1 m.m, område vid kv Urverket i stadsdelen Örby, S-Dp 2009-00747-54 - svar till stadsbyggnadskontoret (omedelbar justering)

18 Motion om elförbrukningsmätare - svar till kommunstryrelsen

Dnr 678-2009-006 (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

19 Krafttag mot hundrelaterade problem i Stockholm - svar på motion av Per Ankersjö (C) till kommunstyrelsen

20 Det kommunala uppföljningsansvaret för 16 - 19 åringar - yttrande till Stadsrevisionen

21 Förslag till revidering av STAN-programmet- Stockholms Tobaks- Alkohol- och Narkotikapolitiska program - svar till kommunstyrelsen

22 Motion av Roger Mogert (S) om krav på tillgänglighet vid upphandling av tjänster - svar till kommunstyrelsen

Dnr 642-2009-006 (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

23 Tillsyn enligt 13 kap. 2 § socialtjänstlagen av Rågsveds servicehus- yttrande till Socialstyrelsen

Slutet sammanträde

24 Ärenden på sluten del

S 1 Upphandling av inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten - tilldelningsbeslut (omedelbar justering)
Dnr 523-2009-103

S 2 Anmälan av missförhållande i omsorgen om äldre och funktionshindrade enligt SoL kap 14 2 §, Lex Sarah
Dnr 27-2010-1.2.2.

S 3 Ingripande enligt tobakslagen
Dnr 666-2009-506

S 4 Ingripande enligt tobakslagen
Dnr 666-2009-506

S 5 Ingripande enligt tobakslagen
Dnr 666-2009-506

S 6 Ingripande enligt tobakslagen
Dnr 666-2009-506

S 7 Yttrande i enskilt ärende - föreläggande från Regeringsrätten
mål nr 2066-07 (omedelbar justering)

S 8 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 9 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 10 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

S 11 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB (omedelbar justering)

S 12 Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 16 december och 21 december 2009 samt från den 21 januari 2010.
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (133 kb)

§1 Godkännande av dagordning, val av justerare och dag för justering

Den utsända dagordningen godkändes med den ändringen att ärende § 12 ”Svar på skrivelse om arbetet med omplaceringar anmäldes utgå. Ledamoten Magnus Bock och vice ordföranden Magnus Dannqvist utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 17 februari.

Protokoll från nämndens sammanträde den 18 december anmäldes justerat den 22 december och protokoll från sammanträde den 7 januari anmäldes justerat den 7 januari. Protokollen läggs till handlingarna.

§2 Omvandling av fotbollsplan till hundrastgård i Rågsved – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Pernilla Wall.

Ärendet

Till nämnden har medborgarförslag inkommit från Pernilla Wall boende i Rågsved med förslag att iordningsställa en hundrastgård på fotbollsplanen bakom Askersgatan. Förvaltningen ser positivt på att anordna en hundrastgård i området men utreder för närvarande frågan om vilken fotbollsplan i området som är mest lämpad att anordna hundrastgård på.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 januari 2010.

Dnr 628-2009-002

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§3 Bordlagt ärende: Riktlinjer för föreningsbidrag 2010

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till riktlinjer för föreningsbidrag år 2010

2. Därutöver anförs följande:

”Syftesformuleringen bör tillföras ett liknande värdegrundskriterium som kulturnämnden har i riktlinjerna för kultur- och integrationsstöd. Följande nya stycke bör föras in efter ”Verksamheten som ansökan gäller ska komplettera och stödja nämndens ordinarie verksamhet.

Stadsdelsnämnden strävar i sin verksamhet efter att främja demokrati, mänskliga rättigheter, integration och jämställdhet samt att motverka rasism och diskriminering. Nämnden ger endast bidrag till organisationer som också verkar för dessa grundläggande mål

Ärendet

I budget för 2010 finns medel avsatta för föreningsbidrag. Förvaltningen har uppdaterat tidigare gällande riktlinjer för föreningsbidragen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 november 2009.

Dnr 646-2009-004

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (kd), (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamoten Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till delar av förslag från (s), (mp), (v) (beslutssatserna 1 och 2, samt stycke 3 och 4 i anförandetexten).

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna
Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström, Parvin Araghi alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp) Rosa Lundmark reserverade sig mot beslutet till förmån för de delar i det egna förslaget som inte vunnit bifall.

”Nämnden godkänner delvis förvaltningens förslag till riktlinjer för föreningsbidrag år 2010

Därutöver framförs följande.

Förvaltningens förslag till riktlinjer behöver förtydligas på några punkter när det gäller allmänna förutsättningar och grundläggande villkor.

Syftesformuleringen bör tillföras ett liknande värdegrundskriterium som kulturnämnden har i riktlinjerna för kultur- och integrationsstöd. Följande nya stycke bör föras in efter ”Verksamheten som ansökan gäller ska komplettera och stödja nämndens ordinarie verksamhet.”

Stadsdelsnämnden strävar i sin verksamhet efter att främja demokrati, mänskliga rättigheter, integration och jämställdhet samt att motverka rasism och diskriminering. Nämnden ger endast bidrag till organisationer som också verkar för dessa grundläggande mål.

Det finns också en otydlighet som påtalades av RSMH under nämndens öppna frågestund i december. Enligt förslaget ska organisationer som får bidrag från en annan kommunal nämnd inte beviljas bidrag från stadsdelsnämnden. Dock kan undantag göras om verksamheten är förlagd till området och i hög grad kommer medborgarna i stadsdelsområdet tillgodo.

Vi menar att förslaget till undantag är för snävt formulerat, eftersom det utestänger föreningar som har ett för litet underlag för att endast verka i ett stadsdelsområde men ändå inte har ett stadsövergripande upptagningsområde. Ett exempel är RSMH, som har sin lokal i Gubbängen men har medlemmar även i Enskede-Årsta-Vantör. Risken med nuvarande lydelse är att bidragsansökningar från en förening som har sin lokal i ett stadsdelsområde och sina medlemmar i huvudsak i ett annat stadsdelsområde inte passar in i någon kommunal nämnd.

Vårt förslag är att undantaget från huvudregeln ändras till följande lydelse: Undantag kan dock göras om verksamheten är förlagd till området eller i hög grad kommer medborgarna i stadsdelsområdet tillgodo.

§4 Verksamhetsberättelse med bokslut 2009

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen med bokslut 2009 och överlämnar den till kommunstyrelsen

2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 1,5 miljoner kronor för statliga medel för ny vårdform inom socialpsykiatrin

3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,4 miljoner kronor för sjukfrånvaroprojekt

4. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,2 miljoner kronor för investeringsmedel för parker

5. Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen om demokratiarbete, från stadsdelsnämndens sammanträde 2007-06-14

6. Stadsdelsnämnden godkänner redogörelse av genomfört uppdrag om information till allmänheten vid upprustningen av lekparker och parklekar, från stadsdelsnämndens sammanträde 2009-10-22

7. Nämnden anför därutöver;

”Nämnden anför därutöver följande: Verksamhetsberättelsen och bokslutet visar på en stadsdel där verksamheterna utvecklas och förstärks, där kvaliteten höjs, valfriheten vidgas samtidigt som en god budgethållning upprätthålls. Fortfarande kan verksamheten utvecklas ytterligare men det med stor tillfredställelse som majoriteten ser på utvecklingen under året som gått.

Den globala finanskrisen medförde särskilda utmaningar under 2009. Även om Sverige stod väl rustat jämfört med många andra länder genererade krisen en ökad arbetslöshet och ett ökat behov av försörjningsstöd. Ökningen av försörjningsstöd har dock under året avstannat och utveckling gått mot ett minskat behov. Ytterligare insatser måste dock göras under kommande år för att öka människors möjlighet till egen försörjning.

Ett ansvarsfullt förvaltande av de gemensamma resurserna har inneburit att vi inte tvingats till drastiska nedskärningar utan kunnat fortsätta att utveckla våra verksamheter. Verksamhetsberättelsen visar att stadsdelen i allt väsentligt nått de mål som nämnden satt upp och de brukarundersökningar som genomförs under året anger att medborgarna är nöjda med de verksamheter som stadsdelen bedriver. Brukarundersökningarna är ett viktigt inslag i nämndens uppföljning av verksamheternas kvalité och ger underlag för fortsatt utvecklingsarbete.

Antalet utförare av verksamheter har under året ökats. Bland annat har stadsdelen arbetat aktivt med att stödja personal som vill avknoppa verksamheter. På så sätt har mångfalden och valfriheten kunnat ökas.

Stadsdelens förskoleverksamhet har under året förstärkts och byggts ut. Genom utbyggnaden har förutsättningar skapats så att barnomsorgsgarantin kunnats hållas under hela året. De undersökningar som gjorts visar att föräldrar till barn inom stadsdelens förskolor är mycket nöjda med verksamheten. Hela 95% av föräldrarna till barn i stadsdelens förskolor är ganska eller mycket nöjda med helhetsintrycket av sin förskola. Barngruppernas storlek når Kf:s årsmål och bör fortsatt om möjligt minskas. Genom vårdnadsbidraget har valfriheten för småbarnsföräldrarna ökat.

En positiv utveckling ser vi också inom äldreomsorgen. Brukarundersökningar ger även i här verksamheterna gott betyg. De senaste årens resurstillskott och kompetensutveckling av personal har möjliggjort detta. En enkät bland anhörigvårdare ger markant ökade siffror vad avser stadsdelens stöd till denna grupp.

De förebyggande verksamheterna har varit och är viktiga inslag och de senaste åren satsning på volontärer har fortsatt.

Möjligheten till utevistelse har under året ökat och dagkolloverksamheten varit fortsatt uppskattat. Andra projekt/verksamheter som förtjänar att lyftas fram är kostprojektet, Kultur för äldre och vaktmästartjänsterna.

Under de senaste åren har särskilda satsningar gjorts riktade till ungdomar. Stadsdelens fritidsgårdar har rustats upp och aktivitetsutbudet vuxit. Genom att öka antalet fältassistenter har det förebyggande arbetet kunnat utvecklas och stärkas. Under 2009 har öppettiderna på fritisgårdarna kunnat utökas, personaltätheten likaså.

Genom samarbete och föreningsbidrag har stadsdelen medverkat till rikt utbud av idrotts- och fritidsaktiviteter. Bidragen har också haft som syfte att medverka till aktiviteter som verkar förebyggande vad avser ungdomar i riskzon och missbrukare.

Utbyggnaden av gruppbostäder för människor med funktionsnedsättning har fortsatt. För tredje året i rad har nya gruppbostäder tagits i bruk. Brukarundersökningar inom omsorgen om funktionsnedsatt visar att brukar är nöjda såväl vad avser bemötande som trygghet men att möjligheten till delaktighet och inflytande kan förbättras.

Inom området individ- och familjeomsorg har person personalförstärkningar vidtagits för att bättre kunna handlägga ärenden inom myndighetsutövning vad avser barn och ungdom. Insatserna för vuxna med missbruks- och beroendeproblematik har erbjudits i olika former. Verksamheten behöver dock ytterligare utvecklas. Under året har också ett särskilt kvinnofridsteam bildats i syfte att stadsdelen bättre skall kunna stödja våldsutsatta kvinnor.

Målen i den antagna miljöplanen har uppnåtts. Bland drivs nu stadsdelens fordon nästan uteslutande av förnyelsebara drivmedel. Den ytter miljön har fortsatt förbättras och riktade städinsatser genomförts. Upprustningar har vidtagits i enlighet med antagen parkplan. Exempel på detta är de första etapperna av upprustningen av Rågdalen i Rågsved.

Verksamhetsberättelsen för Enskede-Årsta-Vantör stadsdel visar på en stadsdel i utveckling med nöjda medborgare. Det är med tillfredsställelse som vi i majoriteten föreslår nämnden att anta föreliggande verksamhetsberättelse och bokslut. Vi vill också i sammanhanget passa på och framföra vårt tack till stadsdelens medarbetare som gjort det möjligt att bedriva en verksamhet som präglas av nytänkande, trygghet, valfrihet och hög kvalité.”

Positivt är att valfriheten har ökat och att antalet valda utförare för insatser som har kundval inom stöd och service till funktionsnedsatta ökat med 150 %. Ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan fick under året också anmärkningsvärt höga siffror i brukarundersökningen, 100 % var nöjda eller mycket nöjda.

8. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Förvaltningen bedömer utifrån det gångna årets genomförda arbete att stadsdelsnämnden har bidragit till uppfyllelse av kommunfullmäktiges tre inriktningsmål och Vision 2030. Merparten av kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena och stadsdelsnämndens egna mål har uppfyllts, liksom merparten av årsmålen för indikatorerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2010.

Dnr 11-2010-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag och tilläggsanförande från (kd), (m), (fp)

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag och eget tilläggsanförande.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Jonas Eklund (mp) och Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna
Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v).

”Verksamhetsberättelsen är ett bokslut över en borgerlig budget som har som främsta mål att konkurrensutsätta så mycket som möjligt av förvaltningens verksamhet. Vi delar i huvudsak inte majoritetens uppfattning om vilka politiska mål och uppdrag som bör styra nämndens verksamhet och är därför av förklarliga skäl inte nöjda med resultatet i dessa avseenden. Däremot uppskattar vi de anställdas insatser och vill se en utveckling av förvaltningen istället för en avveckling. Det finns också en hel del positiva resultat, till exempel utbyggnaden av förskolor och omsorgslägenheter för personer med funktionsnedsättning samt den ökade återvinningen av matavfall i förskolorna.

Den bild som tonar fram i verksamhetsberättelsen visar uppfyllelse till hundra procent av kommunfullmäktiges mål men ger ingen samlad trovärdig bild av kvaliteten i verksamheten. En färsk konsultrapport visar till exempel att barn- och ungdomsenheten inom individ- och familjeomsorgen inte har haft en fungerande myndighetsutövning efter sammanslagningen av nämnderna. I ljuset av den allvarliga situationen är måluppfyllelsen inom barn och ungdom faktiskt av mindre betydelse. Samverkan med skolorna om utsatta barn och ungdomar anses ha uppfyllts samtidigt som vi vet att detta fortfarande inte fungerar och anges som utvecklingsprojekt i verksamhetsplanen inför 2010.

Inom individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsenhet har vi kunnat följa granskningar både från länsstyrelsen och Arbetsmiljöverket, vilka har visat en ohållbar situation för både personal och klienter. Bristerna har lett till allvarliga påpekanden och förelägganden om åtgärder. Under mandatperioden har det varit tydligt att tjänstemännen inte kunnat följa socialtjänstlagens tidsfrister vid utredningar av unga och orsaken har varit bristande resurser och organisation.

Den lokala demokratin och vår möjlighet att planera samhällsservicen har urholkats i takt med att allt färre verksamheter blir kvar i stadsdelsnämnderna och att nämndens möten hålls på en enda plats i vårt område, som motsvarar en större stad. Inget nytt ungdomsråd har startats fast majoriteten har haft tre år på sig. Försöket med nya sammanträdesformer har inte slagit så väl ut som nämnden antagit, att majoriteten därför valt nya former i samråd med oppositionen är dock positivt.

Mer oroande är resultatet av de borgerliga nedskärningarna av det brotts- och drogförebyggande arbetet. Både antalet ungdomar som dricker alkohol och antalet ungdomar som missbrukar narkotika har markant avvikit från målet om en minskning, och vi har sett en oroande ökning de gångna åren.

Året har även präglats av majoritetens slutgiltiga nedläggning av ungdomsmottagningarna i Rågsved och Dalen. De lokala mottagningarna har ersatts med en central enhet på Gullmarsplan, som snabbt blivit överbelastad, samt en icke-fungerande filial i en undermåligt utrustad lokal i Rågsved som har öppet ett fåtal timmar i veckan. Det är tydligt att en god, tillgänglig service för ungdomar och andra invånare i våra stadsdelar inte är något som prioriteras i den borgerliga majoritetens Stockholm.

Den långt gångna planeringen under förra majoriteten för att göra Högdalstopparna till ett fritids- och rekreationsområde har stannat av och skateparken har flyttats till det betydligt sämre läget i den s.k. Triangeln. Utvecklingen av Årstafältet till landskapspark har stoppats för en projektering av ett nytt bostadsområde i strid med folkligt deltagande i planeringen och enhälliga politiska beslut. Årstaskogen har ännu inte blivit naturreservat, trots att ärendet har legat färdigt för beslut i snart fyra år. Farhågor finns att programarbetet om Gullmarsplan kan hota Årstaskogen, vilket vi starkt motsätter oss.

Vi reagerar starkt på att nämnden får gå med ett överskott om 20 miljoner kronor samtidigt som nedskärningsprogram på mer än 50 miljoner kronor per år har genomförts under den borgerliga mandatperioden, med bland annat uppsägning av personal, nedläggning av medborgarkontor, nedläggning av rehabiliteringsenhet, nedläggning av servicehusrestauranger, nedläggning av korttidsvård, nedläggning av social dagvård samt nedläggning av måltidsservicen i Stureby. Ryckigheten i besluten och de obefintliga konsekvensbeskrivningarna har skapat onödig osäkerhet bland personal och brukare, inte minst i socialpsykiatrin och missbruksvården. Klienter och personal i Kvinnoverksamhetens framgångsrika, långsiktiga missbruksbehandling har t.ex. två vintrar i rad fått bereda sig på en nedläggning som sedan stoppats i sista stund.

Hemlösheten har ökat i vårt område samtidigt som vuxenverksamheten har brottats med för låg budget. Den utlovade jobbgarantin har svikits och arbetslösa med försörjningsstöd som skulle garanteras jobb inom fem dagar får bara en plan eller en insats. I återkommande redovisningar kan utläsas att jobbtorgens mål inte uppfylls på långt när. Det framgångsrika samarbetet mellan stadsdelsförvaltningens arbetsmarknadsenhet, arbetsförmedling, försäkringskassa och socialtjänst lades ner av den borgerliga majoriteten, vilket innebar minst ett förlorat år.

182 personer, nästan alla kvinnor, har gjorts beroende av vårdnadsbidrag. Andelen barn och ungdomar som fått möjligheten att att delta på sommarkollo fortsätter att minska. Trots extra anslag fick endast 45 procent av de ansökande ungdomarna ett feriearbete inom stadsdelsförvaltningen.

På grund av den rådande lågkonjunkturen har förvaltningen bedömt att det är svårt för ungdomar att ta sig in på arbetsmarknaden, vilket har medfört att förvaltningen genomför särskilda trepartssamtal med vårdcentraler och psykiatri. Visserligen finns en hel del ungdomar som behöver stöd pga. psykisk ohälsa, men det viktigaste är att arbetslösa ungdomar får ett arbete och därmed en stadga i livet.

Antalet domar som går emot nämndens beslut fortsätter att ligga på en för hög nivå. Flertalet domar gäller ekonomiskt bistånd, vilket kan vara ett tecken på en alltför stram biståndshandläggning. Ännu allvarligare är de många domsluten som gick nämnden emot i fråga om äldreomsorg samt stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. De borgerliga budgetdirektiven rimmar inte med de borgerligas återkommande löften om generös biståndsbedömning, utan leder till en mycket restriktiv hållning där människor som söker bistånd inte alltid ges möjlighet till en skälig levnadsnivå.

Vi anser att verksamhetsberättelsen tydligt bör återrapportera hur resultaten förhåller sig till enheternas kvalitetsgarantier. Nu redovisas att den genomsnittliga väntetiden på mottagningsenheten för försörjningsstöd blev fyra veckor, men det framgår inte att det är en vecka mer än garantin lovade och två veckor mer än vad länsstyrelsen anser vara rimligt. När oppositionen har frågat efter en månatlig uppföljning av väntetiderna har vi fått svaret att det inte går att mäta. Enligt verksamhetsberättelsen har förvaltningen ändå följt upp väntetiderna varje vecka, vilket får oss att undra varför vi inte har fått del av den uppföljningen, som vi uttryckligen har efterfrågat.

I ärendet om trygghetsboenden utpekas tio servicehus som nedläggningsobjekt, men där ingår inte Rågsveds servicehus. Visserligen har kommunfullmäktige beslutat att lägga ned servicehusen inom en tioårsperiod men inget formellt beslut har oss veterligen fattats om att lägga ned Rågsveds servicehus. Vi är visserligen glada för att servicehuset undantagits från upphandling, men ifrågasätter att åtgärder vidtas som om beslutet om servicehusets framtid redan vore fattat.”

§5 Månadsrapport för januari 2010

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport

Ärendet

Förvaltningen hade redovisat en kortfattad månadsrapport med hänvisning till att tillgängligt material är för litet för att kunna utgöra en fullständig prognos för hela året.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 februari 2010.

Dnr 40-2010-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§6 Kompetens och rutiner inom omsorgen av funktionshindrade – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens redovisning och svar på skrivelse om kompetens och rutiner inom avdelningen omsorg om personer med funktionsnedsättning

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från (s), (v), (mp) uppdragit åt förvaltningen att redovisa rutiner, policy samt kompetens om lagstiftningen kring LSS § 24a för personal inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den13 januari 2010.

Dnr 10-2010-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Kvalitets- och ledningssystem enligt SOSFS 2006:11 för avdelningen för stöd och service till personer med funktionsnedsättning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner kvalitets- och ledningssystemet enligt SOSFS 2006:11 för avdelningen stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

Ärendet

Enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. Ett ledningssystem för det systematiska kvalitetsarbetet enligt socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2006:11 ska finnas inom alla av socialtjänstens verksamhetsområden. Avdelningen stöd och service till personer med funktionsnedsättning har upprättat ett kvalitets- och ledningssystem enligt dessa föreskrifter.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 oktober 2009.

Dnr 12-2010-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Tillsyn Årsta gård korttidsvistelse, korttidstillsyn och barnboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner att tjänsteutlåtandet överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län som svar på begäran om tillsyn av enskild verksamhet enligt LSS § 23.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har enligt LSS § 23 ansvar för den löpande tillsynen för verksamheter som av länsstyrelsen har beviljats tillstånd att bedriva sådan verksamhet. Förvaltningen har gjort tillsyn av stiftelsen Årsta Gårds korttidsvistelse, korttidstillsyn och barnboende.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat resultatet av tillsynen i tjänsteutlåtande daterat den 13 januari 2010.

Dnr 13-2010-1.3.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Tillsyn AB Dungens boende enligt LSS § 9:8 samt tillsyn av AB Dungens korttidshem enligt LSS § 9:6

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner att tjänsteutlåtandet överlämns till Socialstyrelsen som svar på begäran om tillsyn av enskild verksamhet enligt LSS § 23.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har enligt LSS § 23 ansvar för den löpande tillsynen för verksamheter som av länsstyrelsen har beviljats tillstånd att bedriva sådan verksamhet. Förvaltningen har gjort tillsyn vid AB Dungens boende, ett boende som riktar sig till barn och ungdomar enligt LSS § 9:8. Boendet drivs av företaget Carema.. Tillsyn har även gjorts vid Dungens korttidshem, där korttidsvistelse för barn och ungdomar enligt LSS § 9:6.bedrivs. Dungens korttidshem drivs privat och ägs av tre personer.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat tillsynen i tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2009.

Dnr 28-2010-1.3.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Fyllnadsval till stadsdelsnämndens pensionärsråd 2010

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden utser Birgitta Blomkvist till ny ledamot i pensionärsrådet för återstående tid av 2010 i enlighet med föreningens nominering

Ärendet

Inför 2010 utsågs alla ledamöter till stadsdelsnämndens pensionärsråd utom en då nominering till den inte varit möjlig. Nominering har nu skett och förvaltningen föreslår att även denna ledamot utses.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 januari 2010.

Dnr 609-2009-000

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Kvalitetsgarantier 2010

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelnämnden återremitterar ärendet

2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma till nämnden med ett utförligare svar på de frågor som nämnden ställt i samband med fastställande av kvalitetsgarantier 2009

3. Nämnden anför därutöver följande:

”En enig nämnd angav i samband med fastställandet av kvalitetsgarantier för 2009 att man i kommande förslag till kvalitetsgarantier önskade tydligare information om hur brukare skall kompenseras i de händelser en garanti inte uppfylls. Vidare angav nämnden att man önskade en redogörelse för förvaltningens uppfattning i hur kvalitetsgarantierna överensstämmer med nämndens fastställda verksamhetsplan och budget. I båda dessa fall önskar vi en mer utförlig information i tjänsteutlåtandet än vad som nu är fallet och föreslår därför att ärendet återremitteras.

Ett utdrag ur beslutet gällande kvalitetsgarantier för 2009 bifogas här nedan:

”Stadsdelsnämnden tror att några av garantierna går att utveckla så att de blir tydligare och mer direkta i sina åtaganden, vilket också möjliggör en utveckling av garantiernas kompensationsdel.

Enheterna uppmanas fundera över vilka direkta och mätbara garantier som kan komplettera dagens mer generella, och på vilket sätt brukarna konkret kan kompenseras om vi inte kan leva upp till de fastställda garantierna. Det är också viktigt att klargöra nivån för den grundläggande kvaliteten som ska gälla för alla enheter och kvalitetsfaktorer som är att betrakta som mervärden.

Enheterna uppmanas också att titta närmare på garantiernas formuleringar om normer och värden. De enheter som i dag saknar en sådan rubrik bör arbeta in en sådan och värderingar bör inte förväxlas med exempelvis kunskaps- eller utvecklingsmål.

För att nämnden inför nästa omgång ska få ett bättre beslutsunderlag om kvalitetsgarantierna vill vi att förvaltningsledningen kompletterar beslutsunderlaget så att det finnas redovisat hur kvalitetsgarantierna har tagits fram.

För att nämnden ska kunna göra en bedömning av kvalitetsnivån i relation till resurser och säkerställa kvaliteten över hela verksamheten (likvärdighet) måste beslutsunderlaget innehålla förvaltningens bedömning av verksamheternas kvalitetsnivå och kvalitetsgarantier i förhållande till nämndens verksamhetsplan och budget. Självfallet ska även lagstadgade krav uppfyllas.”

Ärendet

En del i stadens integrerade ledningssystem (ILS) är så kallade kvalitetsgarantier. Kvalitetsgarantierna ska med utgångspunkt i tilldelade resurser tydligt beskriva enheternas åtaganden riktade till brukarna. Garantierna ska tas fram i samverkan med medarbetarna, utifrån synpunkter från brukarna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2010.

Dnr 16-2010-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde fråga om återremiss mot avgörande idag och fann att nämnden beslutat återremitterar ärendet.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), med biträde av en enig nämnd yrkade återremiss av ärendet.


Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v)

”Språket bör ses över ur brukarperspektiv, fortfarande används fackspråk, t.ex. ”verktyget LEAN”.

Med undantag för förskolorna innehåller många garantier snarare mindre än mer än vad som stadgas i lagstiftning och vad som tillsynsmyndigheter anser vara en miniminivå. Vi anser att staden bör utvärdera värdet av kvalitetsgarantierna i nuvarande utformning.

Vi vill skicka med i återremissen att garantierna har mycket varierande innehåll när det gäller genusperspektivet. Inte ens alla förskolor har med jämställdhet i sina garantier, vilket vi anser vara en tillbakagång. Vi saknar genusperspektivet i flera verksamheter, vilket innebär att flickors/kvinnors och pojkars/mäns behov osynliggörs. Inom fritiden är det exempelvis endast träffpunkterna som skriver om jämställdhetsarbete.

Det är sedan lång tid mest pojkar på våra fritidsgårdar, och här krävs gedigen kunskap om genusfrågor för att forma verksamheten så att flickor känner sig lika välkomna som pojkar. Tjejkvällar räcker inte, snarare kan det bli ett alibi för att pojkar ska fortsätta att vara norm på fritidsgården. Vad som krävs är att pojkar som grupp uppmärksammas på ett medvetet sätt och får möjlighet att reflektera över jämställdhet och relationer. Det är nämndens ansvar att göra det möjligt för förvaltningen att erbjuda utbildning och handledning av genuspedagoger så att flickor och pojkar kan tillförsäkras likvärdiga fritidsmöjligheter.

Som en positiv utveckling vill vi lyfta fram att försörjningsstödsenheten har utvecklat garantierna för ett bra bemötande, vilket är en oerhört viktig kvalitetsaspekt för brukarna. Det är också roligt att läsa den dagliga verksamhetens åtagande om forum för inflytande”.

§12 Svar på skrivelse om arbetet med omplaceringar

Dnr 400-2009-000

Ärendet utgår

§13 Översyn av individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsenheter i Enskede-Årsta-Vantör – anmälan av rapport

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Ärendet

Konsultföretaget Solving Efeso har genomfört en översyn av arbetet inom individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsvård. Bakgrunden till uppdraget är en oro över situationen inom verksamheten avseende bl.a. arbetsbelastning, långa handläggningstider och brister i den organisatoriska överbyggnaden. Uppdraget har inneburit en översyn och analys över organisation och arbetsformer inom såväl den myndighets­utövande sidan som den egna öppenvården.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 januari 2010.

627-2009-500

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Nämndens frågor

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda följande skrivelse och återkomma till nämnden:

1. Vilka utsatta människor ska drabbas av de borgerligas nedskärningar i socialtjänsten?
Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v)

”Vid sammanträdet den 17 december 2009 fastställde stadsdelsnämndens borgerliga majoritet budget med verksamhetsplan för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd år 2010.

Stadsdelsförvaltningens tjänstemän har i uppdrag att lägga fram ett förslag till nämndbudget utifrån den politiska inriktningen och resursfördelningen i budgeten för hela staden. I stadens borgerliga budget görs betydande nedskärningar på socialtjänstens hjälp och stöd till våra mest utsatta medmänniskor. Den borgerliga majoriteten i stadsdelsnämnden har som mål att inte omfördela pengar till socialtjänsten inom nämndbudgeten och vill dessutom att nämnden ska gå med ett betydande överskott.

Med det uppdraget från de borgerliga partierna var det oundvikligt att stadsdelsförvaltningen skulle föreslå besparingar på socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Enligt förslaget skulle 11,0 mkr sparas, varav 4,5 mkr på omsorg om vuxna (motsvarande ca 10 % av vuxenenhetens budget för 2009). Av detta skulle 2,5 miljoner sparas genom nedläggning av två viktiga verksamheter i vår socialtjänst: Träfflokalen Valvet (för personer med psykiska funktionsnedsättningar eller missbruksproblem) och Kvinnoverksamheten (en framgångsrik, kognitivt inriktad öppenvård för kvinnor med missbruk).

Efter att ett stort antal medborgare – varav många ur det som brukar kallas ”svaga grupper” – protesterat kraftigt mot nedläggningen av verksamheter som har hjälpt och fortsätter att hjälpa människor till en tillvaro med anständig livskvalitet och utan droger, beslöt den borgerliga majoriteten den 17 december att inte lägga ner Valvet och Kvinnoverksamheten. Vi är mycket lättade över detta beslut.

De borgerliga partierna gjorde dock ingen ändring i budgetanslaget för individ- och familjeomsorgens vuxenenhet, och Valvet och Kvinnoverksamheten är alltså ofinansierade för 2010. Vad vi kan förstå betyder detta att de besparingar på 2,5 mkr som förvaltningen föreslog på Valvet och Kvinnoverksamheten nu måste dras in på andra insatser för utsatta vuxna – utöver övriga planerade besparingar. Vid det öppna nämndmötet den 17 december ville de borgerliga ledamöterna inte ge något svar alls på varifrån de 2,5 miljonerna ska tas. En naturlig åtgärd borde vara att tillskjuta pengar från det budgeterade överskottet om 15,7 mkr, inte att försöka tiga ihjäl frågan och låta förvaltningen lösa problemet på egen hand.

Vi politiker i stadsdelsnämnden har ett helhetsansvar för nämndens socialtjänst, inte minst för att socialtjänstverksamheterna är tillräckligt finansierade. Då kan vi omöjligen ha en gällande budget och verksamhetsplan som anger att två verksamheter inom vuxenenheten ska drivas vidare (till skillnad från förvaltningens förslag), utan att nämnden antingen tillskjuter motsvarande finansiering till vuxenenheten (utöver förvaltningens förslag) eller beslutar om vilken annan verksamhet som ska avvecklas för att göra samma besparing. I så fall har politikerna överlåtit ansvaret för socialtjänsten till tjänstemännen.

Som ledamöter i opposition varken kan eller vill vi ta ansvar för majoritetens verksamhetsplan, som utgår från en annan ideologi och en annan budget för staden. Däremot vill vi att verksamhetsplanen ska överensstämma med budgeten, så att nämndens majoritet tydligt tar på sig ansvaret för sina ekonomiska prioriteringar. Det duger inte att politikerna tar de populära besluten och lämnar de obekväma besluten till stadsdelsförvaltningen.

Därför önskar vi att förvaltningen undersöker möjligheten

att omfördela 2,5 miljoner kronor av det budgeterade överskottet för 2010 till individ- och familjeomsorgens vuxenenhet, för driften av Träffpunkten Valvet och Kvinnoverksamheten under 2010, samt

att förvaltningen tydligt redovisar vilka besparingar, utöver de som uttryckligen beslutats i verksamhetsplanen, som annars kommer att göras för att finansiera driften av Träffpunkten Valvet och Kvinnoverksamheten under 2010”

Övriga frågor

Hagsätra ungdomsgård – tillfälliga lokaler

Ledamoten Rosa Lundmark frågade efter att ha besökt ungdomsgården i Hagsätra hur länge förvaltningen räknar med att verksamheten ska bedrivas i de nu tillfälliga lokalerna- förvaltningen återkommer med svar.

§15 Stadsdelsdirektörens information

§16 Anmälningsärenden

A. Verksamhetsplaner 2010 för enheterna

· Förskola-Fritid,

· Äldreomsorg,

· Individ- och familjeomsorgen,

· Stöd och service till personer med funktionsnedsättning

B. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

C. Anmälan av tjänstemannabeslut

D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde

E. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

F. Förvaltningsgruppens protokoll

G. Balanslista över medborgarförslag

H. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

I. Inbjudan från Sveriges kommuner och landsting till en heldag med temat Medborgardialog i kommuner och landsting den 22 april 2010.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden godkänner deltagande i konferensen ”Medborgardialog i kommuner och landsting den 22 april 2010 för en person per parti.

2. Anmälningsärendena i övrigt läggs till handlingarna.

§17 Förslag till detaljplan för del av Örby 4:1 m.m, område vid kv Urverket i stadsdelen Örby, S-Dp 2009-00747-54 – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Nämnden anför därutöver;

”Nämnden är positivt till fortsatt bostadsbyggande i Stockholm. Precis som förvaltningen pekar på i sitt tjänsteutlåtande lämpar sig det aktuella närområdet för nya bostäder men nämnden anser att alternativa placeringar av nya bostäder bör övervägas innan beslut fattas. Ingreppen i det omgivande naturområdet är relativt stort i förhållande till hur många bostäder som planeras. Vid en översyn av alternativa placeringar av den nya bebyggelsen bör också förutsättningarna för att bygga hyresrätter i området belysas, detta för att möjliggöra en bättre blandning av boendeformer i området.

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Planens syfte är att möjliggöra uppförandet av nya kedjehus på delar av fastigheten Örby 4:1 samt utökning av befintlig förskoletomt, fastigheten Vägmätaren 1. Förslaget omfattar sammanlagt 13 kedjehus placerade längs lokalgatorna Helgestavägen och Vansövägen. Husen föreslås uppföras i två våningar med tillhörande trädgårdsyta. Planförslaget möjliggör även att förskolan i en framtid kan användas för vårdboende.

Förvaltningen är positiv till byggnation av bostäder i närområdet men ställer sig tveksam till den föreslagna bebyggelsen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 januari 2010.

Dnr 697-2009-300

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag gemensam och anförandetext från (kd) m(m) (fp) med biträde av (s), (v)

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag med biträde av vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s) och ledamoten Rosa Lundmark (v).

Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamoten Jonas Eklund (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Som svar på remissen vill vi åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande samt därutöver framföra följande:

Att bygga enligt förslaget anser vi vore ett exempel på dålig stadsplanering. Resultatet blir att Örbystråket, som är det enda grönstråket i stadsdelen Örby skärs av och att den vackraste entrén

till detta försvinner.

Örbystråket är, som stadsdelsförvaltningen mycket riktigt påpekar, en välanvänd plats som nyttjas flitigt av barn från omkringliggande förskolor och skolor i både Örby, Bandhagen och Högdalen.

Enligt en ambitiöst upplagd enkät till personalen i dessa, gjord av Aktionsgruppen Rädda Örbystråket är det 800 barn det handlar om, varav en fjärdedel är på utflykt dagligen i Örbystråket under alla årstider.

Genom att offra denna markyta tillförs ett mycket litet antal bostäder, 13 stycken, vilket på inget sätt kan vara ett rimligt motiv.

Istället föreslår vi att man vidare undersöker de andra lämpliga placeringarna för nybyggnad som man kan finna i Örbys utkanter, exempelvis mot Örbyleden och åt Älvsjöhållet. Då bör man också inrikta sig mot moderna flerfamiljsbostäder som skulle motsvara behoven hos t ex en åldrande befolkning i detta område. På så sätt kunde villor säkert frigöras som t ex barnfamiljer efterfrågar. Dessutom skulle antalet nya bostäder på så sätt kunna bli mycket större, då bör man betänka att efterfrågan på grön rekreationsyta därmed ytterligare ökar, och det bör vägas in och man bör bevara Örbystråket orört.

En detalj i remissen avser förslag till en ny utfart samt utökning av befintlig tomt för förskolan på Vägmätaren 1. Utökningen är positiv, om närheten till transformatorstationen inte är ett hinder för förskoleverksamheten, men utfarten, som det inte finns någon ritning till, är vi lite undrande över hur den ska göras eftersom området är så kuperat.”

§18 Motion om elförbrukningsmätare – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden avslår förvaltningens förslag och beslutar att som svar på remissen anföra följande;

”Vi delar motionärens uppfattning att det ur ett klimatperspektiv är angeläget att vi sänker vår elförbrukning och att det personliga ansvaret är avgörande får att lyckas med detta. Dock anser vi inte likt motionären och förvaltningen att det bör vara det offentligas uppgift att tillhandahålla elförbrukningsmätare och termometrar. Bådadera är produkter som man som enskild med enkelhet kan köpa i välsorterade elbutiker. De gemensamma resurserna skall förvaltas väl och att bygga upp en hantering för utlåning av en produkt som man i handeln kan köpa för omkring en 100-lapp är fel prioritering av dessa. Detta är en liten utgift jämfört med vad det skulle kosta kommunen att administrera en utlåningsverksamhet. Möjligen kan kommunala fastighetsbolag gå före och låna ut utrustning till sina boende.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Till nämnden har kommunstyrelsen för yttrande översänt en motion av Teres Lindberg (S) om förslag att staden inför ett system för utlåning av elförbrukningsmätare och yttertermometrar till privatpersoner för att lokalisera energitjuvar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2010.

Dnr 678-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat avslå förvaltningens förslag till förmån för förslag från (kd), (m), (fp)

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade avslag till förvaltningens förslag med hänvisning till eget förslag.

Vice ordföranden Magnus Dannkvist m.fl. (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannkvist tjänstgörande ersättarna Lars- Göran Carlsson, Arne Ahlström, Parvin Araghi alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag.

§19 Krafttag mot hundrelaterade problem i Stockholm – svar på motion av Per Ankersjö (C) till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen

2. Nämnden avstyrker i huvudsak motionen och hänvisar i övrigt till förvaltningens synpunkter och förslag.

Ärendet

Till nämnden har kommunstyrelsen för yttrande översänts motion av Per Ankersjö (C) om hundrelaterade problem i Stockholm.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2010.

Dnr 521-2009-006

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§20 Det kommunala uppföljningsansvaret för 16 - 19 åringar – yttrande till Stadsrevisionen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till Stockholms revisionskontor

Ärendet

Stadens revisionskontor har uppdragit åt ett konsultföretag att granska det kommunala uppföljningsansvaret för 16-19-åringar. De inblandade aktörerna är utbildningsnämnden och stadsdelsnämnderna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 januari 2010.

Dnr 654-2009-102

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v)

”Oppositionen har vid ett flertal tillfällen påpekat att ingenting egentligen görs för ungdomar mellan 16-19 år som inte återfinns i gymnasieskolan eller i jobb. Det är anmärkningsvärt att så lite har gjorts under den här mandatperioden för en grupp ungdomar som befinner sig i riskzon och som behöver omedelbart stöd, hjälp och råd. Situationen har klart försämrats sedan 2006. Under den förra mandatperioden infördes Navigatorcenter för att fånga upp just dessa ungdomar och Navigatorcentren sökte aktivt upp samtliga ungdomar i målgruppen. Tyvärr valde de borgerliga partierna att lägga ner Navigatorcentren efter deras valseger 2006.

Det finns idag ingen tydlig struktur för arbetet och heller inte några bra metoder. Detta framgår tydligt av revisorernas rapport. Att skicka brev hem till ungdomar är inte tillräckligt på långa vägar. Omkring 4000 ungdomar i Stockholm jobbar inte och går inte heller i skolan. Det påfallande ointresset för dessa ungdomar från den borgerliga majoritetens sida kan bidra till ett förstärkt utanförskap samt ett stort lidande för de unga tjejer och killar som står utanför arbete och skola. Vi anser att det saknas en relevant organisation och ett strategiskt tänkande för att starta detta viktiga arbete. Utifrån revisorernas kritik behövs en tidsplan samt utvärdering och återrapportering.

Vare sig det är utbildningsnämnden eller stadsdelsnämnderna som ska ha huvudansvaret för uppdraget att följa upp de ungdomar i åldern 16-19 år som inte går på gymnasiet bör man se över den ekonomiska ersättningen för detta. För ungdomar som inte går i gymnasieskolan utgår ingen ersättning till utbildningsförvaltningen.”

§21 Förslag till revidering av STAN-programmet- Stockholms Tobaks- Alkohol- och Narkotikapolitiska program – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas i huvudsak som svar på remissen.

2. Därutöver framförs följande.

”Justitieombudsmannen har i ett beslut om Karlskrona kommuns provköp av folköl (beslut 2009-12-18, dnr 2972-2009) uttalat sig kritiskt om provköp som tillsynsmetod. Stockholms stad bör analysera JO:s beslut och överväga om det ska leda till ytterligare ändringar i STAN-programmet.”

Ärendet

Socialtjänst- och arbetsmarkandsnämnden har tagit fram ett förslag till reviderat STAN-program för Stockholms stad. Kommunstyrelsen har översänt förslaget för yttrande till stadsdelsnämnden.

Det finns fyra visionära riktmärken för det drogförebyggande arbetet; barn och ungas uppväxt ska vara fri från tobak, alkohol och narkotika, ett narkotikafritt Stockholm, stadens invånare ska ha återhållsamma alkoholvanor samt de av stadens invånare som missbrukar alkohol eller andra droger ska erbjudas hjälp att komma från sitt missbruk. Dessa mål ska komplettera Vision 2030. Det föreslagna programmet är kopplat till stadens integrerade system för ledning och uppföljning av verksamhet och ekonomi (ILS) samt lyfter fram vikten av samverkan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2010.

Dnr 675-2009-006

Yrkande

Ledamoten Jonas Eklund (mp) yrkade med biträde av en enig nämnd bifall till eget förslag till beslut.”

§22 Motion av Roger Mogert (S) om krav på tillgänglighet vid upphandling av tjänster – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt motion av Roger Mogert (s). Motionen behandlar krav på att tillgänglighet även för funktionshindrade skall skrivas in vid alla upphandlingar av tjänster som görs av staden, dess nämnder, styrelser och bolag.

Stadsdelsförvaltningenen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 december 2009.

Dnr 642-2009-006

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström, Parvin Araghi alla (s) ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”att nämnden bifaller motionen

samt anför följande

Trots att staden har som mål att vara världens mest tillgängliga huvudstad år 2010, ställs inte tillgänglighetskrav i alla upphandlingar. Förvaltningen anför att det redan finns en skyldighet att anpassa miljöer och verksamheter för att nå full delaktighet. Uppenbarligen är detta inte tillräckligt, vilket motionen vill göra något åt.

Syftet med att ställa tydliga tillgänglighetskrav i upphandling är att kunna sluta avtal med utförare som man bedömer kan utföra upphandlad tjänst enligt de önskemål man har vid upphandlingen. Om stadens mål om full delaktighet ska vara trovärdigt måste krav på full tillgänglighet ställas i alla upphandlingar. Det är orimligt att hävda att det är diskriminerande att kräva att funktionsnedsatta inte ska diskrimineras.”

§23 Tillsyn enligt 13 kap. 2 § socialtjänstlagen av Rågsveds servicehus- yttrande till Socialstyrelsen

Beteckning 7110-09-56835

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar till Socialstyrelsen, tillsynsavdelningen, tillsynsregion öst, 106 30 Stockholm

Ärendet

Länsstyrelsen har genomfört tillsyn av Rågsveds servicehus. Granskningen har omfattat omsorgens innehåll, intern och externa samverkan, handläggning och dokumentation, kompetens samt planering och styrning. De brister som påtalas gäller handläggning och dokumentation, rutiner för samverkan och samarbete samt rutiner för att fortlöpande kontroller av rätt bemanning. På grund av det förbättringsarbete som pågår inom enheten väljer länsstyrelsen att inte rikta kritik.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2009

Dnr 471-2009-602

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§24 Upphandling av inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten – tilldelningsbeslut

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nordic Tjänst org.nr. 681115- 1072 antas som leverantör avseende inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten.

2. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att, efter det att tidsfristen för överprövning gått ut, teckna avtal med Nordic Tjänst t.o.m. 2012-02-29 med möjlighet att begära förlängning t.o.m. 2014-02-29.

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

En förenklad upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091) kapitel 15 har genomförts av förvaltningen avseende inköp och distribution av dagligvaror inom hemtjänsten. Nuvarande avtal löper ut den 1 mars 2010 och alla förlängningsmöjligheter är då nyttjade. Inom framför allt hemtjänsten i äldreomsorgen finns behov av att även fortsättningsvis köpa tjänsten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 januari 2010.

Dnr 523-2009-103

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.