Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2024-06-04
Diarienummer 2024/KS 0222
- informationen noteras.
Kommunstyrelseförvaltningen informerar om pågående och kommande arbete med arrendeavtal för båtklubbar.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att notera informationen.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Tjänsteskrivelse information om arrendeavtal båtklubbar.pdf
Diarienummer 2024/KS 0107
- Informationen noteras.
Kommundirektör Cynthia Runefjärd informerar kommunstyrelsen om aktuella händelser.
Mats Lindblom (L), Marie Åkesdotter (MP) och Raymond Moubé (C) lämnar gemensamt särskilt yttrande (bilaga).
Kommundirektörens rapport maj 2024.pdf
Diarienummer 2024/KS 0207
Kommunen ska enligt styrprocessen ta fram en delårsrapport per sista april för årets första tertial. Rapporten har tagits fram av kommunstyrelseförvaltningen i samarbete med alla förvaltningar och kontor. Delårsrapporten ska innehålla uppföljning av kommunens mål och budget. Vid avvikelser ska åtgärder föreslås som kan vidtas för att komma till rätta med situationen.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
Tjänsteskrivelse Delårsrapport 1 2024 för Tyresö kommun.pdf
Delårsrapport 1 2024 för Tyresö kommun.pdf
Bilaga 1 - Uppföljning politiska uppdrag T1.pdf
Tjänsteskrivelse Delårsrapport 1 2024 för Tyresö kommun .docx
Gemensamt särskilt yttrande (MP) (C) (L) § 43.pdf
Arbetsmarknads- och socialnämnden protokollsutdrag 2024-05-21 § 43.docx
Tjänsteskrivelse - Delårsrapport 1 2024 för arbetsmarknads- och socialnämnden.pdf
Delårsrapport 1 2024 för arbetsmarknads- och socialnämnden.pdf
59 Delårsrapport 1 BUN 2024.pdf
43 Delårsrapport 1 GVN 2024.pdf
43 Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden protokollsutdrag 2024-05-30 § 43.pdf
59 Barn- och utbildningsnämnden protokollsutdrag 2024-05-22 § 59.pdf
Kultur- och fritidsnämnden protokollsutdrag 2024-05-20 § 38.pdf
Särskilt yttrande (L), kultur- och fritidsnämnden 2024-05-20 §38.pdf
Byggnadsnämnden protokollsutdrag 2024-05-21 § 22.pdf
Äldre- och omsorgsnämnden protokollsutdrag 2024-05-20 § 50.pdf
Tjänsteskrivelse Delårsrapport 1 2024 ÄON.pdf
Delårsrapport 1 ÄoO.pdf
Delårsrapport T1 Bygglov 2024.pdf
Diarienummer 2024/KS 0208
Förvaltningen ska enligt styrprocessen ta fram en delårsrapport per sista april för årets första tertial. Delårsrapporten ska innehålla uppföljning av förvaltningens mål och budget. Vid avvikelser ska åtgärder föreslås som kan vidtas för att komma till rätta med situationen.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att:
Marie Åkesdotter (MP) lämnar särskilt yttrande (bilaga).
Tjänsteskrivelse Delårsrapport 1 2024 för kommunstyrelseförvaltningen.pdf
Delårsrapport 1 2024 för kommunstyrelseförvaltningen.pdf
Diarienummer 2024/KS 0223
Mats Lindblom (L) reserverar sig mot beslutet avseende beslutspunkt 1 och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet avseende beslutspunkt 1 och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Ändringar i projektomfattning, behov av skyddsrum, stigande inflation mm. har haft stor påverkan på projektet Njupkärrs skola och idrottshall. Trots ett omfattande arbete med kostnadsminskningar går det inte att undvika att projektet fördyrats och utökade medel behövs. För att projektet enklare ska kunna arbeta med kostnadsminskningar framgent är det önskvärt att fritt kunna omfördela investeringsmedel mellan projektets objekt (skola, idrottshall och utemiljö). På så sätt kan projektet på ett rationellt sätt arbeta för att hitta kostnadseffektiva lösningar som gynnar projektets totala budget trots att det kan medföra ökad kostnad för det enskilda objektet då den totala investeringskostnaden minskar.
Barn- och utbildningsnämnden har berett ärendet 2024-05-22, § 57. Kultur- och fritidsnämnden har berett ärendet 2024-05-20, § 37.
Mats Lindblom (L) och Marie Åkesdotter (MP) yrkar avslag till beslutspunkt 1.
Ordförande föreslår att kommunstyrelsen först beslutar om beslutspunkt 1, att investeringsmedel avsatta för skola, idrottshall samt utemiljö får fritt omfördelas mellan objekten under projekttiden.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget för beslutspunkt 1. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget för beslutspunkt 1, i enlighet med Mats Lindblom (L) och Marie Åkesdotters (MP) avslagsyrkande. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget avseende beslutspunkt 1.
Sedan ställer ordförande frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget för beslutspunkt 2-3 och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Raymond Moubé (C) lämnar särskilt yttrande (bilaga).
Tjänsteskrivelse -Investeringsansökan Njupkärrs skola och idrottshall.pdf
Bilaga 1 Kostnadsbilaga Investeringsansökan Njupkärrs skola och idrottshall.pdf
Bilaga 2 Kostnadsminskningar Njupkärrs skola och idrottshall.pdf
Bilaga 3 Formell prövning av Barnets bästa Njupkärrs nya skola.pdf
Barn- och utbildningsnämnden protokollsutdrag 2024-05-22 § 57.pdf
Kultur- och fritidsnämnden protokollsutdrag 2024-05-20 § 37 (1).pdf
Diarienummer 2024/KS 0197
Mats Lindblom (L) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Med anledning av förändrad majoritet i kommunen och en förändrad nämndorganisation senareläggs beslut om investeringsprogrammet, som enligt ordinarie ärendegång fastställs i juni, till hösten 2024. Då investeringsprogrammet fastställs senare behöver kommunfullmäktige revidera anslaget till kommunstyrelsens förfogande, för beslut om nya eller utökade medel till enskilt projekt mellan beslutstillfällen för investeringsprogrammet.
Mats Lindblom (L) yrkar avslag på ordförandeförslaget och att beslut om anslag ska följa ordinarie investeringsprocess.
Marie Åkesdotter (MP) biträder Mats Lindbloms (L) yrkande.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget till förmån för Mats Lindbloms (L) yrkande att beslut om anslag ska följa ordinarie investeringsprocess. Ordförande finner att kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget.
Mats Lindblom begär omröstning. Ordföranden meddelar att den som yrkar bifall till ordförandeförslaget röstar ja och den som yrkar bifall till Mats Lindbloms (L) yrkande röstar nej. Röstningsresultat: 13 ja, 2 nej, se bifogat omröstningsprotokoll. Kommunstyrelsen beslutar i enlighet med ordförandeförslaget.
Tjänsteskrivelse kommunstyrelsens anslag mellan programbeslut.pdf
Diarienummer KSM 2022-194
Kostnaderna för genomförandet av projektet har ökat. Ökningen har sin förklaring i flertalet orsaker:
Behov av utökade medel för investering och framtida driftskostnader för kommunstyrelsen redovisas i sekretessbelagd bilaga 1. ”PM utökad budget – Entretorg Ishallen”.
Bilagan omfattas av sekretess i enlighet med 19 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Detta för att uppgifter om i investeringsbudgetar inte ska påverka konkurrenssituationen då externa parter vid upphandling lämnar anbud. När upphandlingsperioden är avslutad hävs sekretessen.
Raymond Moubé (C) hade yrkat bifall till ordförandeförslaget om han hade haft rösträtt.
Bilaga-1-PM Utökad budget Entretorg Ishallen SEKRETESS.pdf
Tjänsteskrivelse Entretorg Ishallen.pdf
Bilaga 2- Prövning av barnens bästa.pdf
Diarienummer 2024/KS 0204
Klara Watmani (S) och Anders Linder (S) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Det finns stora samfällighetsföreningar med gemensamhetslösningar, i Krusboda, Fårdala och Öringe, där tydlig motpart för avfallsfrågor saknas. Därutöver finns fastighets- och markjuridiska utmaningar för avfallsinsamlingen på grund av ett tidigare akut arbetsmiljöproblem. Förutsättningarna förhindrar utbyggnad av matavfalls- och förpackningsinsamling, som ska vara på plats senast 1 januari 2027. I första hand borde samfälligheten ändra sina anläggningsbeslut genom en lantmäteriförrättning, för att på så sätt få eget mandat att hantera avfallsfrågor. Då detta inte ser ut att ske behöver Tyresö kommun, för att fullgöra sitt insamlingsansvar, vara pådrivande för att hitta alternativa insamlingslösningar.
Bilaga med ekonomisk sammanfattning omfattas av sekretess i enlighet med 19 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Detta för att uppgifter om investeringsbudgetar inte ska påverka konkurrenssituationen då externa parter vid upphandling lämnar anbud. När upphandlingsperioden är avslutad hävs sekretessen.
Mats Lindblom (L) och Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Tjänsteskrivelse avfallshantering större samfälligheter.pdf
Utredning Avfallshantering större samfälligheter.pdf
Bilaga 1 Ekonomisk sammanställning SEKRETESS.pdf
Bilaga 2 Kartillustrationer.pdf
Bilaga 3 Enklare prövning av barnets bästa.pdf
Bilaga 4 Behovsanalys - Större samfälligheter.pdf
Bilaga 5 Fastighetsnära insamling av förpackningar.pdf
Diarienummer 2024/KS 0202
Projekt Bergfotens förskola, är i fasen upphandling. Syftet med projektet är tillskapa fler permanenta förskoleplatser i centrumområdet samt att öka trafiksäkerheten i området och utforma hållbara åtgärder för dag- och skyfallshantering.
I samband med kalkyl av förfrågningsunderlaget pekar slutkostnadsprognosen på att projektet inte kommer kunna hålla budgeten som beslutades i kommunstyrelsen 2023-08-15 §102.
Behovet av utökad budget beror på att projektet fått ändrade förutsättningar. Projektet har utformat gata med hänsyn till de ökade kraven på trafiksäkerhet och skyfallshantering.
På grund av de anledningar som beskrivs ovan behöver ytterligare medel tillskjutas projektet. Uppskattningen baseras på kalkylerade kostnader och idag kända förutsättningar.
Behov av utökade medel för investering och framtida driftskostnader för verksamhetsområdena gata redovisas i Bilaga 1 ”Justering av budget för projekt Bergfotens förskola”.
Bilaga 1 omfattas av sekretess i enlighet med 19 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Detta för att uppgifter om investeringsbudgetar inte ska påverka konkurrenssituationen då externa parter vid upphandling lämnar anbud. När upphandlingsperioden är avslutad hävs sekretessen.
Tjänsteskrivelse Bergfotens förskola.pdf
Bilaga-1-PM Utökad budget Bergfotens förskola (sekretess).pdf
Diarienummer KSM-2024-347
Njupkärrs skola och eventuellt ytterligare skolor ska byggas om och behöver en tillfällig skola under tiden. Som ersättning under ombyggnationerna skapar vi en paviljongskola med angöring, parkering och skolgård i 6 år.
Kommunstyrelsen beslutade 2022-01-11 § 12 om uppförande av tillfällig paviljongskola. Budgeten för den tillfälliga paviljongskolan justerades av kommunstyrelsen 2022-08-09 § 137 för att inkludera kostnad för kök och matsal.
Inför upphandling och projektering har det uppdagats att den budget som tagits fram 2022 tillsammans med den ytterligare utökningen från september 2023 inte är tillräcklig. Vi bygger och projekterar parallellt i tre etapper för att kunna flytta in eleverna i nov 2024. Flera etapper medför ökade kostnader på grund av flera delleveranser från projektering, ökade byggledningskostnader med flera entreprenörer på plats samtidigt, längre produktionstid med fler av- och påetableringar. Däröver har oförutsägbara upptäckter så som sämre markförhållanden än väntat och tillkommande investeringar i fastigheten ställt krav på en utökad budget.
Kommunstyrelsen föreslår därför att budgeten för projektet utökas.
Behov av utökade medel för investering och framtida driftskostnader för samhällsbyggnadskontoret, fastighetsenheten redovisas i sekretessbelagd ”Bilaga 1 Utökad budget för projekt Njupkärr paviljongskola”.
Vidare förslår ordföranden att sammanträdey ajourneras mellan kl. 20:30-20:35.
Tjänsteskrivelse_Njupkärr Paviljongskola.pdf
Bilaga 1 Utökad budget för projekt Njupkärr paviljongskola (sekretess).pdf
Bilaga 2 Prövning av barnens bästa.pdf
Diarienummer 2024/KS 0180
- Kommunstyrelseförvaltningens skrivelse antas som Tyresö kommuns svar på remissen från Stockholm stads - Miljöprogram 2030.
Martin Nilsson (S) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Per Carlberg (SD) meddelar att de tjänstgörande Sverigedemokraterna inte deltar i beslutet.
Ulf Perbo (KD) deltar inte i beslutet
Förslag till Stockholms stads Miljöprogram 2030 har översänts till Tyresö kommun på remiss 2024-04-03. Detta förslag till program sträcker sig från 2024 till och med 2030.
Stockholms stad har tagit fram Miljöprogrammet 2030 med avstamp i Parisavtalet. Målet är att Stockholm ska bli klimatpositivt 2030 och fossilfritt 2040 genom kraftigt minskade utsläpp och koldioxidlagring.
Miljöprogrammet är utgångspunkten för stadens handlingsplaner på miljö- och klimatområdet. Handlingsplanerna konkretiserar genomförandet och pekar ut ansvar för åtgärder. Under varje mål finns också exempel på åtgärder för att uppnå målen. Målen följs upp genom ett antal målspecifika indikatorer som antas i samband med stadens årliga budget.
Stockholm har slagit fast sju mål i programmet inom de områdena där utmaningarna och även påverkan på de lokala och globala problemen bedöms störst. De sju målen är: En rättvis och inkluderande omställning, Ett Stockholm utan globalt klimatavtryck, Ett Stockholm med livskraftiga ekosystem, Ett klimatanpassat Stockholm, Ett resurseffektivt och cirkulärt Stockholm, Ett giftfritt Stockholm och Ett Stockholm med frisk luft och god ljudmiljö.
Kommunstyrelseförvaltningen ser positivt på att Stockholm stad tar fram ett ambitiöst och omfattande program som Miljöprogrammet utgör. Det har inte bara en stor omfattning vad gäller mål och indikatorer men även en tydlig målstyrning där man kan utläsa hur ansvaret fördelas över kommunens nämnder och bolagsstyrelser.
Miljöprogrammet sätter fingret på de utmaningar som finns och ger exempel på verktyg för att nå målen. Ambitionen och omfattningen kan ses som ett gott exempel på hur ett kommunalt miljöprogram kan se ut och struktureras.
Tjänsteskrivelse remissvar Stockholm miljöprogram 2030.pdf
Bilaga 1. Miljöprogram 2030.pdf
Bilaga 2. Indikatorer Miljöprogram 2030.pdf
Bilaga 3.Följebrev Miljöprogram 2030 för Stockholms stad, KS 2023_682 (1).pdf
Bilaga 4. Kopia av godkänt tjänsteutlåtande_ KS 2023_682 Tjänsteutlåtande.pdf
Diarienummer KSM-2022-1296-280
I och med inköpet och planläggningen av ”Lindalshöjden”, så identifierades möjligheten att omlokalisera Tyresö brandstation. Den eventuella omlokaliseringen behövde utredas vidare kopplat till frågor om bland annat påverkan på insatstider och kostnadsaspekter. En lokaliseringsanalys har därför utförts för placeringen av brandstationen i Tyresö, som bemannas av Södertörns brandförsvarsförbund (SBFF). Två potentiella lokaliseringar och scenarion har analyserats, utöver nollalternativet. Scenario ett innebär att brandstationen ligger kvar i nuvarande läge i Bollmora och scenario två innebär detaljplaneläggande och uppförande av en ny brandstation i Lindalshöjden. Lokaliseringsanalysens rekommendation till inriktningsbeslut är scenario två, att planera för och på sikt uppföra en ny brandstation i Lindalshöjden.
Peter Freij (M) yrkar att bilaga 5 samt bild i Bilaga 1, Lokaliseringsanalys av Tyresö brandstation sidan 24 stryks i beslutsunderlaget.
Anita Mattsson (S), Mats Lindblom (L) och Marie Åkesdotter (MP) yrkar bifall till ordförandeförslaget och till Peter Freijs (M) ändringsyrkande.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget med Peter Freijs (M) ändringsyrkande och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Mats Lindblom (L) lämnar särskilt yttrande (bilaga).
Tjänsteskrivelse Lokaliseringsanalys Tyresö brandstation.pdf
Bilaga 1 - Behovsanalys SBFF 09-11-23.pdf
Bilaga 6 - Brandstation Lindalshöjden.pdf
Bilaga 2 - Ekonomisk konsekvensbeskrivning Lokaliseringsanalys Tyresö Brandstation SEKRETESS 2024-05-02.pdf
Bilaga 3 - Markmiljöteknisk utredning 2024-01-19.pdf
Bilaga 4 - Körtidsanalys Tyresö brandstation 23-12-07.pdf
Bilaga 1 - Lokaliseringsanalys av Tyresö brandstation reviderad 2024-06-05.pdf
Diarienummer 2024/KS 0145
Den 26 januari 2024 beslutade Sveriges kommuner och regioner (SKR) att rekommendera kommunerna att förlänga finansieringen av den gemensamma satsningen för en mer kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. Finansieringen avser åren 2025-2028.
För att tjänsterna även framöver ska kunna tillhandahållas nationellt med stöd av SKR behöver merparten av kommunerna anta rekommendationen.
Förvaltningarna föreslår att kommunen antar rekommendationen om en förlängning av gemensam finansiering av stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. Kostnaden fördelas mellan förvaltningarna inom socialtjänsten.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har berett ärendet 2024-05-21, § 44. Äldre- och omsorgsnämnden har berett ärendet 2024-05-20, § 43.
Peter Freij (M) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Äldre- och omsorgsnämnden protokollsutdrag 2024-05-20 § 43.pdf
Arbetsmarknads- och socialnämnden protokollsutdrag 2024-05-21 § 44.pdf
Tjänsteskrivelse_förnyad rekommendation.pdf
Meddelande 1_2024 - Förnyad rekommendation kunskapsbaserad socialtjänst o hälso- och sjukvård (1) (1) (002).pdf
Diarienummer 2024/KS 0137
- Länsstyrelsen föreslås förordna som vigselförrättare i Tyresö kommun till och med 31 oktober 2028 för:
Anta Mattsson (S) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Mats Lindblom (L) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Christoffer Holmström (S) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Emelie Hedberg (M) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Heinz Sjögren (L) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Länsstyrelsen i Stockholms län utser borgerliga vigselförrättare efter förslag från kommunen. Länsstyrelsen ska, enligt äktenskapsbalken 4 kap. 4 §, pröva att den som föreslås har de kunskaper och kvalifikationer som behövs för uppdraget. Tyresö kommun har i nuläget elva borgerliga vigselförrättare förordnade av Länsstyrelsen. Anita Mattsson, vars förordnande löper ut den 31 oktober 2024, har lämnat önskemål om förnyat förordnande.
Utöver det förordnande för Anita Mattsson som löper ut den 31 oktober 2024 föreslås även Christoffer Holmström, Johanna Björksten, Emelie Hedberg och Håkan Andersson som nya vigselförrättare då kommunen i dagsläget har svårt att täcka behovet av vigselförrättare, främst för vigslar på helger men även på vardagar.
Anita Mattsson är idag kommunstyrelsens ordförande och har utöver det en rad olika kommunala förtroendeuppdrag. Hon har varit engagerad i kommunpolitiken i många år. Anita Mattsson har varit vigselförrättare under flera år och genomfört uppdraget väl.
Christoffer Holmström är idag ordförande i kommunens gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd och har även han utöver detta en rad andra olika kommunala förtroendeuppdrag.
Johanna Björksten är doktorand i socialt arbete vid Södertörns högskola och nämndeman på Förvaltningsrätten i Stockholm, tidigare har hon även haft en rad olika förtroendeuppdrag i Tyresö kommun.
Emelie Hedberg är ordförande för kultur- och fritidsnämnden och har utöver det flera förtroendeuppdrag i kommunen. Emelie har ett stort samhällsengagemang med förtroendeuppdrag i ideella organisationer även utanför kommunen.
Håkan Andersson har hållit i mer än 50 vigslar. Han har eller har haft engagemang i Kultur- och Fritidsnämnd resp. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd i Tyresö, Styrelsen Liberalerna, Tyresö; Revisor Nämndemannaföreningen, Nacka; Revisor Park Folkets Hus, Älvsjö; Styrelsen Föreningen Kisumu, Stockholm; Projektledare St Christine Foundation, Kenya.
Anita Mattsson, Christoffer Holmström, Emelie Hedberg, Johanna Björksten och Håkan Andersson anses väl kvalificerade för detta uppdrag.
Ordförande Anki Svensson (M) föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
Martin Nilsson (S) yrkar att det ska var max en per parti som nomineras till nya borgerliga vigselförrättare på sammanträdet.
Peter Freij (M) yrkar bifall till Martin Nilssons (S) yrkande.
Heinz Sjögren (L) yrkar avslag på Martin Nilssons (S) yrkande.
Heinz Sjögren (L) tilläggsyrkar i första hand att Håkan Andersson, Christina Lindblom och Niklas Engelid nomineras till borgerliga vigselförrättare. Med de av Heinz Sjögren (L) presenterade motiveringarna av personernas lämplighet.
I andra hand yrkar Heinz Sjögren (L) att Håkan Andersson nomineras till borgerliga vigselförrättare. Med de av Heinz Sjögren (L) presenterade motiveringen av personens lämplighet.
Marie Åkesdotter (MP) och Ulf Perbo (KD) yrkar bifall till Heinz Sjögrens (L) förstahandsyrkande och avslag på Martin Nilssons (S) yrkande.
Per Carlberg (SD) och Martin Nilsson (S) yrkar bifall till Heinz Sjögrens (L) andrahandsyrkande.
Först ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen bifaller Martin Nilssons (S) yrkande om att max en per parti som nomineras till nya borgerliga vigselförrättare. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår Martin Nilssons (S) yrkande.
Ordförande finner att kommunstyrelsen bifaller Martin Nilssons (S) yrkande.
Heinz Sjögren (L) begär omröstning. Ordföranden meddelar att den som yrkar bifall till Martin Nilssons (S) yrkande röstar ja och den som yrkar avslag på Martin Nilssons (S) yrkande röstar nej. Röstningsresultat: 12 ja, 3 nej, se bifogat omröstningsprotokoll. Kommunstyrelsen beslutar i enlighet Martin Nilssons (S) yrkande.
Därefter ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget med Heinz Sjögrens (L) tilläggsyrkande att nominera Håkan Andersson och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Tjänsteskrivelse förordnande av vigselförrättare.pdf
Diarienummer 2024/KS 0175
- Caroline Johansson utses till dataskyddsombud för kommunstyrelsens verksamhetsområden.
Den 25 maj 2018 trädde den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Där krävs att alla offentliga myndigheter har utsett ett dataskyddsombud för att övervaka att organisationen följer dataskyddsförordningen. Caroline Johansson föreslås bli dataskyddsombud.
Tjänsteskrivelse nytt dataskyddsombud för kommunstyrelsens verksamheter.pdf
Diarienummer 2024/KS 0210
Val till kommunstyrelsens arbetsutskott med som bildades den 31 maj 2024. Partiernas nomineringar till de olika posterna för perioden 10 juni - 31 december 2024 redovisas i bilaga.
- Ledamöter, ersättare, ordförande, 1:e vice ordförande och 2:e vice ordförande väljs till kommunstyrelsens arbetsutskott för perioden 10 juni - 31 december 2024 enligt förslag.
Val till kommunstyrelsens arbetsutskott 2024.pdf
Diarienummer 2024/KS 0211
- Bemyndigande att teckna kommunens firma, disponera konton för ekonomiska transaktioner med mera uppdateras enligt förslag.
Bemyndigandet att teckna firma behöver uppdateras sedan tjänsteorganisationen och ordförandeposter ändrats sedan förra beslutet.
Tjänsteskrivelse Revidering av bemyndigande att teckna kommunens firma m.m.pdf
Bemyndigande att teckna kommunens firma 20240508.pdf
Diarienummer 2024/KS 0226
Samhällsbyggnadskontoret prognosticerar ett underskott på -32,4 mkr 2024. Den största delen av underskottet förklaras av icke budgeterade investeringsrelaterade kostnader för strategiska investeringar i infrastruktur, samhällsfastigheter och andra kommunala anläggningar.
Tyresö kommun arbetar ständigt med förbättringar och förvaltningen har ett pågående arbete för att minska ekonomiska risker och förbättra prognoserna i investeringar. För oss i styret är det av största vikt att vi omgående ser effekterna av det arbetet. Därför vill vi ge kommundirektören ett antal uppdrag för att säkerställa en hållbar ekonomisk styrning och mer träffsäkra prognoser i beslutsunderlaget.
Kommundirektören får följande uppdrag:
Uppdragen ska delrapporteras till kommunstyrelsen i samband med delårsrapport 2.
Anita Mattsson, kommunstyrelsens ordförande
Anki Svensson, kommunstyrelsen vice ordförande
Ordförandeuppdrag Tydligare investeringsprocess.pdf