Din position: Hem > Stockholms stad > Skarpnäcks stadsdelsnämnd > Sammanträde 2014-02-06

Sammanträde 2014-02-06

Datum
Klockan
Plats
Skarpnäcks stadsdelsnämnd

2 Val av justerare och meddelande om tid och plats för protokolljustering

3 Godkännande av dagordning samt eventuellt beslut om närvaro - och yttranderätt

Närvaro för personalföreträdare under §§ 1 - 27

4 Anmälan av protokolljustering

5 Information från stadsdelsförvaltningen

6 Nämndens frågor till förvaltningen

BESLUTSÄRENDEN

7 Verksamhetsberättelse 2013

Dnr: 1.2.1.-635/13

(Utsändes)
Handläggare: Christina Koistinen Tel: 08-508 15 024

8 Kvalitetsgarantier

Dnr: 1.2.1.-631/13

(Utsändes)
Handläggare: Christina Koistinen Tel: 08-508 15 024
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

9 Uppföljning av LOV- och entreprenadverksamheter

Dnr: 1.2.1.-15/14

(Utsändes)
Handläggare: Maria Laxvik Tel: 08-508 15 014

10 Krisledningsplan för Skarpnäcks stadsdelsförvaltning

(Utsändes)
Dnr: 1.1.-14/14

(Utsändes)
Handläggare: Inger Bogne Tel: 08-508 15 450

11 Ansökan om statsbidrag till verksamhet med personligt ombud i Söderort för 2014

Dnr: 1.5.1.-16/14

(Utsändes)
Handläggare: Karin Borg Tel: 08-508 15 418

12 Tillåt cykeltrafik i Nackareservatet

Svar på medborgarförslag
Dnr: 1.2.4.-495/13

(Utsändes)
Handläggare: Mats Berglund Tel: 08-508 15 458

13 Trafiken på Paternostervägen

Svar på medborgarförslag
Dnr: 1.2.4.-549/13

(Utsändes)
Handläggare: Inger Bogne Tel: 08-508 15 450

14 Revidering av delegationsordning för Skarpnäcks stadsdelsnämnd

Dnr: 1.1.-237/13

(Utsändes senare)
Handläggare: Karin Gustafsson Tel: 08-508 15 021

REMISSER

15 Aktualitetsprövning av promenadstaden Översiktsplan för Stockholm

Dnr: 1.5.3.-661/13

(Utsändes)
Handläggare: Inger Bogne Tel: 08-508 15 450

16 Förslag till strategi för att motverka hemlöshet i Stockholm stad

Svar på remiss från kommunstyrelsen dnr 325-1801/2013
Dnr: 1.5.1.-633/13

(Utsändes)
Handläggare: Christina Koistinen Tel: 08-508 15 024

17 Motion om ökade möjligheter för äldre att få komma till servicehus och andra äldreboenden

Remiss från kommunstyrelsen dnr 1660/2013
Dnr: 1.5.1.-647/13

(Utsändes)
Handläggare: Johanna Barane Tel: 08-508 15 029

18 Motion (2013:56) om samarbete och samordning för utveckling och förädling av områdena kring Skarpnäcks gård, Skarpa by

Remissvar, dnr: 336-1206-2013, svar på motion från Ewa Larsson (MP)
Dnr: 1.5.1.-2/14

(Utsändes)
Handläggare: Inger Bogne Tel: 08-508 15 450

19 Motion om ambulerande världskulturfestival i stadens yttre stadsdelar

Remissvar, dnr 328-1554/2013, svar på motion från Mats Berglund med flera (MP)
Dnr: 1.5.1.-637/13

(Utsändes)
Handläggare: Johanna Barane Tel: 08-508 15 029
Omedelbar justering

ANMÄLNINGSÄRENDEN

20 Redovisning för verksamhet med personligt ombud i Söderort 2013

Dnr: 1.2.1.-106/12

(Utsändes)
Handläggare: Karin Borg Tel: 08-508 15 418

21 Redovisning av brukarenkät 2013 inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning

Dnr: 1.2.1.-616/13

(Utsändes)
Handläggare: Johanna Barane Tel:08-508 15 029

22 Redovisning av brukarenkät 2013 inom äldreomsorgen

Dnr: 1.2.1.-24/14

(Utsändes)
Handläggare: Johanna Barane Tel: 08-508 15 029

23 Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter och ersättare

(Dukas)
Handläggare: Karin Gustafsson Tel: 08- 508 15 021

24 Skrivelser från nämndens råd enligt lista

(Utsändes)
Handläggare: Karin Gustafsson Tel: 08- 508 15 021

25 Inkomna och utgående skrivelser från medborgare, remisser, m.m. enligt lista

(Utsändes)
Handläggare: Mona Lekberg Tel: 08-508 15 023

26 Anmälan av protokoll och minnesanteckningar enligt lista

(Utsändes)
Handläggare: Karin Gustafsson Tel: 08- 508 15 021

27 Anmälan av beslut i delegation avseende allmänna ärenden enligt lista

(Utsändes)
Handläggare: Karin Gustafsson Tel: 08- 508 15 021

SLUTNA DELEN / MYNDIGHETSUTÖVNING / ENSKILDA ÄRENDEN

28 Information om anmälan till Inspektionen för vård och omsorg om Lex Sarah i enskilt bedriven verksamhet

Dnr: 1.2.2.-630/13

(Begränsat utskick, utsändes)
Handläggare: Johanna Barane Tel:08-508 15 029

29 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

(Begränsat utskick, utsändes)
Handläggare: Katharina Bröderman Tel: 08-508 15 107

30 Anmälan av beslut i delegation avseende enskilda ärenden enligt lista

(Begränsat utskick, utsändes)
Handläggare: Anna Remmets Tel: 08- 508 15 022

TILLÄGGSÄRENDEN - BESLUTSÄRENDEN

31 Fyllnadsval av ledamot till Skarpnäcks råd för funktionshinderfrågor

Dnr: 1.1.-56/14

(Dukas)
Handläggare: Johanna Barane Tel: 08-508 15 029

§1 Genomgång av närvaro

(Se separat närvarolista)

Beslut/Protokollsutdrag
§1_prot_20140206.pdf (145 kb)

§2 Val av justerare och meddelande om tid och plats för protokolljustering

Beslut

  1. Vice ordförande Ewa Larsson (MP) utses att tillsammans med ordförande Kristina Lutz (M) justera dagens protokoll.

 

  1. Protokollet ska justeras senast den 13 februari 2014 hos nämndsekreteraren på Lågskärsvägen 3, Kärrtorp, Skarpnäcks stadsdelsförvaltning.
Beslut/Protokollsutdrag
§2_prot_20140206.pdf (145 kb)

§3 Godkännande av dagordning samt eventuellt beslut om närvaro – och yttranderätt

Beslut

Stadelsnämnden fastställer förslaget till dagordning.

Beslut/Protokollsutdrag
§3_prot_20140206.pdf (145 kb)

§4 Anmälan av protokolljustering

Beslut

Anmäldes att stadsdelsnämndens protokoll från sammanträdet den 2 januari 2014 har justerats samma dag.

Beslut/Protokollsutdrag
§4_prot_20140206.pdf (145 kb)

§5 Information från stadsdelsförvaltningen

Avdelningschef Lars – Gunnar Winsa berättade om den studieresa till Glasgow som delar av förvaltningens personal deltagit i tillsammans med Spånga – Tensta stadsdelsförvaltning.

Avdelningschef Lars – Gunnar Winsa informerade om att jämställdhetsminister Maria Arnholm  (FP) varit på besök i stadsdelen tillsammans med Jesper Svensson (FP). Besöket avsåg att titta på det arbete som stadsdelen gör avseende våld i nära relationer och besök gjordes bl.a. på  relationsvåldcenter, tidigare mansmottagningen.

Ordförande Kristina Lutz (M) informerade att 50 representanter från kommuner runt om i Norge besökt stadsdelen och tittat på stadsdelens ungdomsarbete

Beslut/Protokollsutdrag
§5_prot_20140206.pdf (127 kb)

§6 Nämndens frågor till förvaltningen

Ledamot Claes Elmgren ställde en fråga om vilken strategi som förvaltningen och staden har med anledning av den avhysning som sker i den så kallade kåkstaden Högdalen?

Avdelningschef Lars – Gunnar Winsa svarade att socialförvaltningen ansvarar för det arbete som sker med den grupp som bor i Högdalen. Förvaltningen avvaktar hur socialförvaltningen kommer att hantera frågan.

Ledamot Mads Lundgaard (M) är även ledamot av socialnämnden och informerade om det arbete som sker på uppdrag av nämnden avseende denna grupp.

Ledamot Claes Elmgren tackade svaret och uppmanade förvaltningen att kontakta kyrkorådet i Skarpnäck då det pågår ett arbete i stadsdelen för att hjälpa den aktuella gruppen.

Ordförande Kristina Lutz (M) avslutade med att konstatera att det pågår ett stort arbete för att hjälpa denna grupp. I synnerhet avser detta alla stadens frivilligorganisationer som gör ett stort arbete.

Beslut/Protokollsutdrag
§6_prot_20140206.pdf (127 kb)

§7 Verksamhetsberättelse VB 2013

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

  1. Bokslut och verksamhetsberättelsen för år 2013 godkänns.
  2. Ärendet lämnas till kommunstyrelsen och stadens revisorer.
  3. Ärendet justeras omedelbart.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -635/13). Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. Dessa utgör underlag till stadens årsredovisning och uppföljning av kommunfullmäktiges budget. Nämndernas redovisning ska fokusera på uppföljning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verksamhetsmål samt hur nämnderna bidragit till att uppfylla dessa.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

I kommunfullmäktige antas gemensamma inriktningsmål för stadsdelarnas olika verksamheter. Detta för att lika rätt ska gälla oavsett vilken stadsdel du bor i. De olika stadsdelarnas socioekonomiska situation har avgörande betydelse för hur och vilka mål som uppnås. Fördelning av medel till stadsdelarna återspeglar inte alltid den verkligheten.  Skarpnäcksalliansen accepterar att olika måluppfyllelser gäller inom vissa verksamheter.

När det gäller barn beslöt kommunfullmäktige 2012 att målet per vuxen på förskola skulle vara 4,8 barn. I Skarpnäck var målet det året 5,2 barn per vuxen och måluppfyllelsen låg på 5,11. Miljöpartiet vill påminna om att målet var 4,6 barn per vuxen 2006. Alliansen valde att öka KF årsmål 2013 till 4,9 barn per vuxen och Skarpnäcks eget mål sattes till 5,1 barn per vuxen. Årsresultatet blev generellt i hela stadsdelen 5,02 barn per vuxen, störst avvikelse hade Västra Bagarmossen med 5,3 barn per vuxen. Miljöpartiet vill ha färre barn per vuxen och vill även att alla förskolor når målet med 14 barn i småbarnsgrupper och 16 barn i storbarnsgrupper. Östra Bagarmossens förskolor hade förra året 20,1 barn i storbarnsgrupp och Björkhagens förskolor 19,8. Generellt låg alla förskolor på snittet 16 barn per grupp. Vi menar dock att barnens olika behov av pedagogisk verksamhet kan bli lidande med så stora grupper. Skapnäcksalliansen tycks också acceptera att Skarpnäck inte har samma årsmål avseende hur många föräldrar som ska anse sig nöjda med förskoleverksamheten.

Alliansen har bestämt att KF målet ska vara att 85 % av föräldrarna ska vara nöjda, Skarpnäcks mål är 79 %. Redovisat årsmål i Skarpnäck 2013 är 83 %, det innebär att 17 % av föräldrarna inte är nöjda. Här finns anledning att jobba mer med att utveckla förskolornas verksamhet och samarbete med föräldrar. Det finns ett missnöje i stadsdelen med möjlighet att välja barmomsorg, det kan bero på att förskolor fortfarande saknas där barnfamiljer bor, t. ex i Björkhagen och i Hammarbyhöjden och att föräldrar tvingas åka till Skarpnäck för att få förskoleplats.  Vid nybyggnation av bostäder i aktuella stadsdelar bör därför krav ställas på tillgång till förskolor både som enskilda enheter men också som del i nya fastigheter.

Personer med funktionsnedsättning måste kunna få tillfredsställande stöd och service för att på bästa sätt kunna leva ett aktivt liv i samhörighet med andra. Omsorgstagare och anhöriga har rätt att känna sig trygga med stadsdelens insatser och att få tydlig information om vilken hjälp som kan erhållas. Inom den daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning är nöjdheten med bemötande 79 % i relation till KF årsmål som ligger på 91 %. Det är bra att bemötandefrågor är ett av stadsdelens prioriterade mål 2014.

Färre flickor än pojkar besöker fritidsgårdarna vilket kan bero på flera orsaker. Dessa bör analyseras och ännu mer ansträngningar göras så att alla unga attraheras av de verksamheter som erbjuds och känner att gårdarna som mötesplatserna är till för dem.

Uppföljning av ensamkommande flyktingbarn har fått kritik i hela staden, Miljöpartiet ser fram emot kommande uppföljningar.  

Förvaltningens eget arbete med brukarundersökningar inom individ- och familjeomsorgen ska utvecklas, ett viktigt arbete då det är svårt att dra slutsatser vid låg svarsfrekvens. Vi ser fram emot aviserade handlingsplaner för förbättrad omsorgen för personer med funktionsnedsättning och deras dagliga verksamhet. Uppföljning bör göras snarast.

När det gäller omsorg om de äldre kvarstår en missnöjdhet med kvaliteten i vård- och omsorgsboende trots kunskapande samtal mellan vårdutförare och förvaltning.

Arbete pågår med upprustning av stadsdelens parker och grönområden, ännu har inte det gett genomslag i stadsdelens uppföljning, hela 45 % anser sig inte nöjda. Detta måste noga följas upp då dålig parkskötsel brukar vara en indikator för just äldre att känna sig otrygga. Nya papperskorgar, fler sittbänkar och mer utplanterade perenner kan nog höja värdet.
Generellt anser 31 % att stadsdelen inte är trygg att bo i, bryts siffran ner på kvinnor och män så känner sig unga kvinnor och äldre kvinnor mer otrygga än unga och äldre män. Belysning har visat sig ha stor betydelse som trygghetsskapande åtgärd, nya sätt att belysa stadsdelens offentliga rum borde undersökas.

Miljöpartiet ser mycket allvarligt på de 17 avhysningar av vuxna som genomförts av fastighetsägare under året, trots förvaltningens förebyggande arbete. Vi vill att förvaltningen återkommer med mer information om vad som krävs för att undvika avhysning av vuxna och vill samtidigt notera att nolltoleransen mot avhysning av barnfamiljer klarats.

Skarpnäcks stadsdels svårast sjuka och som står längst från arbetsmarknaden kräver mer och längre insatser för att kunna komma ut i samhället till någon form av verksamhet.  En stor utmaning som vi ser fram emot att stötta och följa.

 

Särskilt uttalande

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Enligt verksamhetsberättelsen för 2013 sker en positiv utveckling inom flera områden, bland annat i det förebyggande och uppsökande sociala arbetet som rör barn och unga. Vi kan också se att antalet bidragstagare minskar. En positiv utveckling sker också viss del inom parkskötseln. Samtidigt ser vi att andra områden visar på en negativ eller bristande utveckling. Det gäller inte minst förskolan där antalet barn per grupp och antalet förskolebarn per anställd alltjämt är för höga trots ett mer positivt utfall av indikatorerna än tidigare år. På förskolans område är också andelen nöjda föräldrar och andelen förskollärare lägre än de mål som kommunfullmäktige uttalat.

På andra områden är utfallet av indikatorerna mer blandat, bland annat vad gäller äldreomsorg och stöd och service till personer med funktionshinder. Flera av indikatorerna rör brukares upplevelser indikerar brister som bör uppmärksammas. Inte minst med tanke på den ansträngda budgetsituation som finns inom området funktionshinder bör utfallet av indikatorerna tas på allvar.

Vi vill framhålla vikten av den redovisning som nämnden får i anslutning till denna verksamhetsberättelse. 

Det gäller särskilt när jämförelser görs över tid och mellan olika stadsdelsnämndsområden. Men vi vill samtidigt betona att denna form av redovisning inte ger en fullödig eller rättvisande bild av verksamhetens utveckling i alla dess delar eller hur brukare och medborgare uppfattar den kommunala servicen och kvaliteten. Ett exempel är målet att ”Stockholmarna är nöjda med kultur- och idrottsmöjligheterna i Stockholm”. Enligt förvaltningen uppfylls detta mål till fullo, vilket vi betvivlar. Förvisso uppger en högre andel i Skarpnäck jämfört med andra stadsdelar att man är mer nöjd med kulturlivet, men det rör sig fortfarande om en låg siffra. Dessutom är det uppenbart att det finns behov av fler idrottshallar för att möta det stora behov som finns i idrottsvärlden av inomhusträning.

Vår slutsats är därför att utfallet av indikatorerna bör tolkas med viss försiktighet och att det i regel krävs mer ingående analyser och värderingar av verksamhetens genomförande för att få underlag om hur kvalitet och effektivitet utvecklas i våra kommunala verksamheter. Det finns också en risk med nuvarande uppföljningssystem att nämndens mål anpassas och läggs på lägre nivåer i syfte att undvika ”gula och röda pluppar”.

Uppföljningssystemet kan därmed leda till ett oönskat anpassningsbeteende, vilket innebär att brister och problem inte uppmärksammas tillräckligt.

Behov av mer djupgående analyser och granskningar tillgodoses till viss del av de granskningar och externa konsulter som förvaltningen vid behov anlitar och av Stadsrevisionens granskningar. Vi utesluter dock inte att det finns ett större behov av att initiera externa granskningar och utvärderingar av verksamheten i syfte att utveckla verksamheten ytterligare.

Vår slutsats är också att uppföljningen av den kommunala verksamheten bör visa prov på förtroende för professionernas ansvar för verksamhetens utveckling. Det gäller både användningen av indikatorer och utvärderingar som görs av verksamheten. På samma sätt bör också professionen – chefer och medarbetare – öppet och allsidigt sätt uppmuntras och förväntas uppmärksamma eventuella brister och problem i verksamheten.

 

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Skarpnäcks förskolor bedriver en erkänt bra verksamhet med hög ambitionsnivå. Dessvärre har de inte haft de bästa förutsättningarna, några förskolor har under året haft en svår situation med hög personalomsättning, och stadsdelen har fortfarande flera förskolor som håller till i tillfälliga baracker och paviljonger. Vi har för lite förskollärare och för stora barngrupper. Det hade krävts bättre framförhållning i planeringen, och även satsningar på både inom och utomhusmiljön för att möta de krav som läroplanen ställer på förskolan i dag. Det är ont om förskollärare i Stockholm, vilket ställer stora krav på rekrytering och även på de förutsättningar vi kan ge våra pedagoger för att Skarpnäck ska vara en attraktiv arbetsgivare.

Vänsterpartiet har under året nåtts av alarmerande rapporter om fruktansvärda missförhållanden på Hemmet för Gamla, infekterade sår och en svår arbetssituation för de anställda. Vi är mycket oroade över situationen och har vid flera tillfällen påtalat bristerna och kräver att en oberoende granskning görs. 

Genom att återta boendet i kommunal regi kan det säkerställas att de äldre får den vården de har rätt till och som vi betalar för samt att de anställda har det bra.

 Det är glädjande att läsa om hur Skarpnäcks Kulturhus utvecklat husets kulturaktiviteter något och breddat kulturutbudet på ett sätt som resulterat till ett överväldigande stort antal besökare och tämligen nöjda medborgare. Det ska bli spännande att följa den fortsatta utvecklingen.

§8 Kvalitetsgarantier 2014

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Kvalitetsgarantierna för år 2014 fastställs.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -631/13) daterad 2014-01-07.

Enligt stadens program för kvalitetsutveckling ska alla verksam-heter utforma kvalitetsgarantier med åtföljande system för rättelse.

Syftet med kvalitetsgarantier är att göra det tydligt för brukare vilka åtaganden de kan förvänta sig av stadens enheter. Genom garantierna ska brukarna få klara besked om vad de kan förvänta sig av service och omsorg och hur stadens verksamheter erbjuder rättelse om de inte lever upp till sina åtaganden.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M), ledamot Daniel Forslund (F) samt ledamot Claes Elmgren mf.l. (S) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

 Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Reservation

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:

Att godkänna förvaltningens förslag till beslut

Att betydelsen av vistelse i natur tydliggörs som en kvalitet

Samt att därutöver anföra

Vi har tagit del av de kvalitetsgarantier, riktade till enheternas brukare, som Skarpnäcks stadsdelsförvaltnings berörda enheter tagit fram för 2014. De åtaganden som lyfts fram i de olika verksamheterna upplever vi som relevanta, bra och framåtsyftande. 

I den stadsmiljö som flertalet Stockholmare lever i är det inte helt självklart att barn, annat än undantagsvis, får vara utomhus i dagsljus eller får röra sig på ytor som inte är platta (golv eller trottoarer). Ett förhållande som för övrigt gäller alla åldersgrupper. Alltmer forskning pekar på just naturkontakt som en betydelsefull faktor för att lindra eller att rent av motverka såväl fysiska som psykiska problem.

Stadsdelen Skarpnäck har i detta avseende synnerligen goda förutsättningar att medvetet arbeta för att ge barn, ungdomar, äldre och personer med särskilda behov trygghet, erfarenhet och vana av naturvistelse. Detta genom den goda tillgång området har till grönytor, såväl de avsiktligt och planerade kvarlämnade naturmarkerna mellan husen i de olika bostadsområdena som de naturreservat och större grönytor som ligger i stadsdelsutkanterna och mellan respektive område. 

I det fortsatta arbetet med kvalitetsgarantier vill Miljöpartiet därför att ”naturvistelse” särskilt ska tydliggöras och lyftas in som en kvalitetsgaranti. 

Framförallt i förskolornas åtaganden men också överväga att göra detta vad gäller övriga målgrupper.

 

Reservation

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:

Att Stadsdelsnämnden godkänner kvalitetsgarantierna.

Att förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en brukarundersökning i alla verksamheter som följer upp nyttan med kvalitetsgarantierna ur ett brukarperspektiv.

Att förvaltningen får i uppdrag att klargöra vilken kvalitetsnivå som ska gälla alla enheter inom verksamhetsområdet, oavsett om den uttrycks i garantier eller annan form.
 
Att därutöver vill vi framföra följande. 

Frågan är för vem kvalitetsgarantierna skrivs? Vad vi förstår är de till för brukarna, men nämnden har aldrig fått veta hur brukarna uppfattar garantierna. Det är därför dags att göra en kvalificerad utvärdering av nyttan med kvalitetsgarantierna i förhållande till arbetsinsatsen.

Kvalitet är ett svårfångat begrepp. Det är svårt att följa upp kvalitet, om det inte är väldefinierat. Vad som är kvalitet för en brukare kan vara oviktigt för en annan. Garantierna ska visa vilken kvalitet som enheterna lovar med givna resurser. Spännvidden mellan garantierna är väl stor. Garanterad kvalitet skiljer sig i omfång mellan två meningar och flera sidor. I en del fall är garantierna snarlika mellan enheter.

Vi frågor oss om utrymmet för profilering saknas eller om intresset för profilering inte finns? Vi vet inte heller om brukarnas uppfattning och synpunkter har påverkat vilka kvalitetsfaktorer som lyfts fram i garantierna.

En garanti leder tankarna till kompensation om tjänsten inte uppfyller det som lovats. Det är en olycklig beteckning som lovar mer än den håller, eftersom kompensation inte ges. Oavsett i vilken form det uttrycks bör en minsta godtagbara kvalitetsnivå fastställas för alla enheter inom respektive verksamhetsområde med syftet att garantera likvärdighet inom förvaltningen

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)
Beslut/Protokollsutdrag
§8_prot_20140206.pdf (209 kb)

§9 Uppföljning av LOV- och entreprenadverksamheter

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Bilagda processkartor samt förvaltningens förslag om en årlig rapportering till nämnden avseende LOV- och entreprenadverksamheter godkänns

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -15/14) daterad 2013-12-27.

Under en lång tid har delar av stadens verksamheter drivits på entreprenad av privata företag och organisationer.

Av kommunfullmäktiges policy för upphandling och konkurrens och dess anvisningar framgår att den upphandlande nämnden har ett ansvar att arbeta aktivt med att följa upp avtal och verksamheter på entreprenaddrift.

Inom äldreomsorgen har Äldreförvaltningen fått kommunfullmäktiges uppdrag att ta fram uppföljningsmallar för alla kommunala och entreprenad/LOV[1]-drivna verksamheter. Socialförvaltningen har ett liknande ansvar avseende LOV-drivna verksamheter inom funktionshindersområdet och för socialpsykiatrin. Dessa förvaltningar ansvarar för mallar och anvisningar för hur uppföljningen ska gå till, men det är stadsdelsförvaltningarna som genomför uppföljningarna.

Förvaltningen ser ett behov av att utveckla, dokumentera och tydliggöra de uppföljningsprocesser som förvaltningen arbetar efter. Målsättningen är att effektivisera förvaltningens arbete och skapa en transparens gentemot nämnd och utförare.

Det som skiljer de olika processerna åt är framför allt i vilken grad förvaltningen samverkar med utförarna, var uppföljningen ska rapporteras samt vilka dokument som ska granskas.

De uppföljningsmetoder som används i arbetet är bland annat dokumentationsgranskning, observationer i samband med anmälda eller oanmälda besök i verksamheten och intervjuer med chefer och personal.

I de fall förvaltningen ansvarar för avtalsförvaltningen efter en upphandling hålls återkommande samverkansmöten med entreprenören.

Förvaltningen föreslår att nämnden beslutar att en årlig rapportering till nämnden ska ge en samlad bild och sammanfatta årets aktiviteter avseende de aktuella utförarverksamheterna.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) samt ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Det är bra att förvaltningen på detta vis tydliggör uppföljningen av privata företag. Vi välkomnar särskilt förslaget om en årlig samlad rapportering till stadsdelsnämnden. Vi stöder förvaltningens förslag till beslut.

Som helhet anser vi dock att staden bör ta ett bredare grepp kring gällande riktlinjer och avtal med privata välfärdsföretag. Sedan politiken lades om år 2007 och privatiseringarna tog fart har problemen med det nu införda systemet blivit alltmer uppenbara. Det gäller även hur dessa verksamheter följs upp och värderas samt vilka möjligheter staden ska ha i fråga om att korrigera uppkomna brister. I vår egen stadsdel har inte minst förvirringen kring Hemmet för Gamla illustrerat hur svårt det är med insyn i och kontroll av privata verksamheter, samt hur resurs- och tidsödande det kan vara. Vi förordar en generell kursomläggning av den nu förda politiken och därmed också ett omtag kring vad och hur som ska granskas i de fall som offentligfinansierade verksamheter tillåts drivas av kommersiella företag och av andra privata aktörer.

 

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Vänsterpartiet säger nej till att stadens verksamheter säljs ut. En utförsäljning som den då man reade ut hemtjänsten och assistansen i Skarpnäck får inte upprepas. 

Vänsterpartiet vill återta verksamheter som sålts för att garantera och kvalitetssäkra vård, omsorg och hur skattepengarna används. Hemmet för gamla är ett exempel på en verksamhet som Vänsterpartiet vill återta i egen regi.                                                  

Hur mycket kostar det i tid och personer att aktivt följa upp avtal och verksamheter på entreprenaddrift?

Förvaltningen och nämnden använder mycket tid och pengar på de olika uppföljningsprocesserna, vänsterpartiet anser att det i stället hade varit mer effektivt att ägna den tiden och de pengarna på att utveckla och förbättra verksamheternas kvalitet

§10 Krisledningsplan för Skarpnäcks stadsdelsförvaltning

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Anmälan av Krisledningsplan för Skarpnäcks stadsdels-förvaltning godkänns.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.1. -14/14) daterad 2014-01-13.

Kommunfullmäktige beslutade i maj 2013 om ett nytt Trygghets- och säkerhetsprogram för Stockholms stad.  Det nya Trygghets- och säkerhetsprogrammet anger att alla förvaltningar och bolag ska ha en beredskap och en organisation för psykosocialt stöd, som kan etableras vid uppkomna nödsituationer, för att i möjligaste mån avhjälpa och minimera konsekvenserna av olyckor och andra krissituationer.

För att komma igång med krisledningen snabbt och på ett strukturerat sätt har förvaltningen en krisledningsplan. Planen har nu reviderats utifrån det nya Trygghets- och säkerhetsprogrammet.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

§11 Ansökan om statsbidrag till verksamhet med personligt ombud i Söderort för 2014

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Denna ansökan godkänns och överlämnas till länsstyrelsen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.1. -16/14) daterad 2014-01-11.

Sedan hösten 2011 har Skarpnäcks stadsdelsnämnd ansvar för driften av personligt ombud i Söderort. Förvaltningen ansvarar för att sex stadsdelar i Söderort har tillgång till personligt ombud. För verksamheten erhålls statsbidrag.

Från och med i år är ansökningsförfarandet och det som ska redovisas i ansökan ändrat. Det styrs av en ny författning SFS 2013:522. Syftet med det nya ansökningsförfarandet är att uppnå en större enhetlighet för samtliga län.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

§12 Tillåt cykeltrafik i Nackareservatet

Svar på medborgarförslag

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande överlämnas till trafik-och renhållningsnämnden som svar på medborgarförslaget.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.4. -495/13) daterad 2013-12-19.

Skarpnäcks stadsdelsnämnd överlämnade ett medborgarförslag 2013-10-24 till förvaltningen för beredning. Medborgarförslaget

innehåller ett förslag om att tillåta cykling inom hela Nackareservatet.

Nackareservatet består av två olika naturreservat ett i Stockholms stad och ett i Nacka kommun. I samband med inrättandet av reservaten fanns två olika lokala trafikföreskrifter vilket medförde att i Nackadelen av reservatet får man cykla på anlagd väg och stig dock ej elljusspår. I Stockholmsdelen av Nackareservatet är all fordonstrafik förbjuden om inte annat anges genom lokal trafikföreskrift eller vägmärke. Detta innebär bland annat att du inte får cykla eller åka moped inom området om inte annat anges med vägmärke.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

§13 Trafiken på Paternostervägen

Svar på medborgarförslag

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande överlämnas till trafik-och renhållningsnämnden som svar på medborgarförslaget.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.4. -549/13) daterad 2013-12-19.

Medborgarförslaget som inkom till förvaltningen 2013-10-23 innehåller ett förslag om hur trafiksäkerheten längs Paternostervägen kan förbättras. Medborgarförslaget anmäldes på stadsdelsnämndens sammanträde 2013-11-28 och överlämnades till förvaltningen för beredning. Förvaltningen instämmer i att trafik- och parkeringssituationen utmed Paternostervägen bör ses över för att förbättra säkerheten för fotgängare och cyklister. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att vidarebefordra ärendet till trafik- och renhållningsnämnden för vidare handläggning.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Nämnden i sin helhet lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

I ett medborgarförslag beskrivs den besvärliga trafiksituationen på Paternostervägen, där ett stort antal parkerade fordon och omfattande genomfartstrafik leder till otrygghet i gatumiljön. Särskilt oroande är uppgifterna om höga hastigheter samt att bilister kör upp på trottoaren vid möte, eftersom vägbanan är för smal. Som förvaltningen skriver i sitt utlåtande kan detta leda till farliga situationer för bl.a. barn som rör sig i området.

Medborgarförslaget belyser väl den besvärliga trafiksituation som finns, inte bara på den aktuella vägsträckan, utan i hela Hammarbyhöjden och flera andra delar av Skarpnäcks stadsdelsområde. Problemen kan, såsom nämns i medborgarförslaget, delvis antas bero på att arbetspendlare eller boende i mer centrala delar av staden väljer att använda möjligheterna att parkera gratis på gatorna i våra stadsdelar.

Det aktuella området ingår i det pågående programarbetet för Hammarbyhöjden–Björkhagen. Vi förutsätter att en noggrann analys av trafik- och parkeringssituationen görs som ett led i detta arbete. Utifrån vad som framkommer i medborgarförslaget föreligger dock även behov av förbättringsåtgärder som ligger mer i närtid. För att undvika olyckor och åstadkomma fungerande trafikflöden bör Trafikkontoret återkomma med förslag på sådana åtgärder som kan bidra till ökad trafiksäkerhet och förbättrad framkomlighet i området.

§14 Revidering av delegationsordning för Skarpnäcks stadsdelsnämnd

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Förslaget till revidering av delegationsordning godkänns

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.1.-212/13) daterad 2014-01-10.

Med anledning av organisatoriska förändringar behöver delegationsordningen revideras.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

§15 Aktualitetsprövning av Promenadstaden Översiktsplan för Stockholm

Remissvar

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar att överlämna detta tjänsteutlåtande till stadsbyggnadsnämnden som sitt svar på remissen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.3. -661/13) daterad 2014-01-10.

En aktualitetsprövning av översiktsplanen ska göras under varje mandatperiod. Stadsbyggnadskontoret har därför tagit fram rapporten ”Fokus promenadstaden – uppföljning av Översiktsplan för Stockholm”, vilken nu har sänt ut på remiss. I uppföljningen analyseras aktualiteten av översiktsplanens fokusområden och stadsutvecklingsstrategier. För att möjliggöra genomförande av översiktsplanen har åtta övergripande slutsatser identifierats. Remissinstanserna uppmanas att utifrån sitt uppdrag yttra sig över stadsbyggnadskontorets preliminära ställningstagande. Remissen innehåller också ett förslag till reviderade förhållningssätt avseende riksintressen för kulturmiljövård.  Förvaltningen anser att den framtagna rapporten och de ställningstaganden som görs är ett mycket bra underlag för en aktualitetsprövning. Förvaltningen instämmer helt i de bedömningar som stadsbyggnadskontoret gör beträffande fokusområden, stadsutvecklingsstrategier och slutsatser för genomförande och kan inte se att något saknas.

Förvaltningen vill särskilt lyfta fram vikten av att planeringsinriktningar och strategier som rör social hållbarhet utvecklas och att stadsdelar ska ha möjlighet att utvecklas och förbättras utifrån lokala behov utan koppling till ett omfattande bostadsbyggande samt att god tillgång till attraktiva parker och grönområden säkerställs.  Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till reviderade förhållningssätt avseende riksintressen för kulturmiljövård.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M), ledamot Daniel Forslund (F) samt ledamot Claes Elmgren mf.l. (S) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Reservation

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande: 

Att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut

Att därutöver föreslå

Att planen vid uppdatering görs mer konkret

Att Spårväg Syd tidigareläggs och förlängs till Skarpnäck 

Att Förbifarten lyfts ur

Att kulturmiljöer av riksintresse ges fortsatt starkt skydd

Samt att därutöver anföra:

Miljöpartiet stödjer förvaltningens synpunkter (med tillägget fortsatt i sista meningen) vad gäller att lyfta fram vikten av att planeringsinriktningar och strategier som rör social hållbarhet utvecklas. Stadsdelar ska ha möjlighet att utvecklas och förbättras utifrån lokala behov utan koppling till ett omfattande bostadsbyggande. Fortsatt god tillgång till attraktiva parker och grönområden ska säkerställas.

Vid uppdateringen av den aktuella planhandlingen ska den oprecisa utformning med pilar och strecklinjer utvecklas till en mer konkret handling där medborgare lätt kan förstå och ta del av vilken utveckling som staden - dess politiker och tjänstepersoner - arbetar för.

Spårväg Syd tidigareläggs och förlängs till Skarpnäck och Förbifart Stockholm tas bort.

Kulturmiljöerna av riksintresse, även inne i stenstaden, ska fortsatt ha högt skyddsvärde och de försök till avsteg från detta som förslaget innehåller ska strykas.
Det nu aktuella ärendet gäller aktualiteten för plandokumentet Promenadstaden – Översiktsplan för Stockholm. Förutom denna plan gäller för Stockholm ytterligare tre översiktsplandokument: Nationalstadsparken, Den gröna promenadstaden samt Arkitektur Stockholm.

De tre sistnämnda har inte ansetts ska ingå i denna aktualitetsprövningsomgång.

Det är därmed inte en helhetsbild vad gäller Stockholms översiktsplaner vi haft att ta ställning till. Dokumenten Arkitektur Stockholm resp. Nationalstadsparken har heller inte gått att ladda ner från stadens hemsida.

I kommunstyrelsens utlåtande (2010:26 RIII) inför antagandet av det plandokument remissen nu gäller reserverade sig Miljöpartiet och föreslog en omarbetning. Miljöpartiet vill på nytt lyfta fram det vi sa i vårt yttrande då vad gäller syftet med att överhuvudtaget ha en översiktsplanering:

”Översiktsplanering handlar om helhetssyn, långsiktig markanvändning, resurshushållning och demokrati. Utan att vara juridiskt bindande definierar översiktsplanen mycket av grunderna för hur planärenden i stort skall hanteras juridiskt. Översiktsplanen styr hur vår stad gestaltas i framtiden för våra barn, barnbarn och kommande generationer.”

Tidigare översiktsplaner har genom breda och demokratiska förankringsprocesser haft stor tyngd som verktyg för en långsiktig markhushållning. Den nuvarande ”strategiska” Översiktsplanen med tematiska tillägg, tappar det helhetsperspektiv och den långsiktigheten vi anser att PBL uppmanar till.  Att alla planhandlingar dessutom inte är tillgängliga via kommunens hemsida förstärker intrycket av att kommunen tappat bort syftet medborgarinflytande, insyn och kommunikation.

I nämnda reservation önskade Miljöpartiet en omarbetning av hela planen. Vi kan nu inför aktualitetsprövningen konstatera att flertalet av de invändningar som MP då gav uttryck för återstår.

Fråga 1 Har stadsbyggnadskontoret gjort rätt bedömning vad gäller aktualiteten?

Vi anser fortsatt att en s.k. strategisk Översiktsplan inte fungerar som ett demokratiskt förankrat kunskapsunderlag för kontakten mellan stadens innevånare, dess politiker, tjänstepersoner eller aktören byggbranschen. Och inte heller för myndigheter som också har att ta del av översiktsplanens intentioner i sina beslut vad gäller tillstånds- och exploateringsärenden.

I de fall planen är aktuell kan det ofta handla om att den är det i kraft av att den inte säger så mycket. Den har dock aldrig varit aktuell i relation till de utmaningar vi står inför vad gäller klimatförändringar och de kriser som kan uppstå. Förbifart Stockholm är t ex ett helt orimligt projekt i ett klimatanpassat Stockholm.

För fråga 1 tar Miljöpartiet därför inte djupare ställning till de olika beskrivningar av fokusområdenas aktualitet eller inte, men stödjer helt förvaltningens synpunkter vad gäller att:

  • lyfta fram vikten av att planeringsinriktningar och strategier som rör social hållbarhet utvecklas, att
  • stadsdelar ska ha möjlighet att utvecklas och förbättras utifrån lokala behov utan koppling till ett omfattande bostadsbyggande samt att
  • god tillgång till attraktiva parker och grönområden säkerställs

Vad gäller den sista punkten vill vi ha ett förtydligande – fortsatt god tillgång – då denna kvalité redan utmärker just vår stadsdel och vi vill att den även fortsatt ska göra det.

Fråga 2 Saknas det något viktigt som kan påverka/ändra stadsbyggnadskontorets aktualitetsbedömning?

Vi saknar mycket i relation till medborgarinflytande och klimatperspektiv men om vi koncentrera oss till stadsdelsperspektivet saknar vi Spårväg Syd.

I stadsdelsperspektivet kopplar det också till Förbifart Stockholm då vi i Miljöpartiet använder intäkterna från Trängselskatten till att finansiera ett tidigareläggande av spårvägen. Som det nu är binds som bekant intäkterna under de kommande 40 åren till finansieringen av motorvägen.

Fråga 3 Är slutsatserna om översiktsplanens genomförande relevanta och korrekta?

Blir återigen en fråga om huruvida en s.k. strategisk Översiktsplan - där plankartan för vår stadsdel i huvudsak endast redovisar en 500 meter bred streckad linje tvärs genom alla bostadsområden och kallad ett ”Samband, befintligt eller utvecklingsbart” - ska fungera som underlag för tillstånds- och exploateringsbeslut enligt PBL, Miljöbalken, Väglagen, El lagen, Rörledningslagen etc.?

I det nu aktuella plandokumentet ges det lokala perspektivet mycket litet utrymme. Avståndet mellan den ytterst översiktliga Översiktsplanen och detaljplanen för ett litet förtätningsobjekt har också gett upphov till stor oro och missnöje. Vi får många signaler om att stadens innevånare upplever byggbeslut som frimärksplaner, nödlösningar eller lösningar som följer minsta motståndets lag.

Nu ska detta hanteras genom en programplanering för olika områden, s.k. områdesplanering. I PBL är program något som kopplas till arbetet med en detaljplan (PBL 5 kap § 10). Processen för att ta fram ett program är inte lika tydlig och preciserad, vad gäller framförallt medborgarinflytande, som en översiktsplaneprocess.

I den sistnämnda regleras samrådskede och utställningskede respektive samrådsredogörelse och utställningsutlåtande så att alla intresserade medborgare kan vara med och vet när, var och hur deras synpunkter ska lämnas, tas emot och hanteras.

Miljöpartiet uppskattar att det i nuvarande läge, med en så pass luddig Översiktsplan, finns en ambition att föregå all detaljplanering med ett gemensamt program för ett större område, men hade föredragit att staden istället arbetat med fördjupningar av Översiktsplanen.

Stadsdelsnämnden och dess förvaltning är också den instans som besitter den djupaste kunskapen om de lokala förutsättningarna. Stadsdelsnämnderna borde därför ha ett tydligare inflytande på planeringsprocessen för att trygga medborgarna, stadsdelens innevånare och att dess politiker arbetar utifrån stadsdelens perspektiv.

 

Reservation

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:

Att nämnden som svar på remissen i huvudsak tillstyrker förvaltningens tjänsteutlåtande. 

Samt därutöver anför följande:

Vi vill trycka på nödvändigheten av att staden via sina valda politiker styr utvecklingen i önskad riktning genom markinnehav, prioriteringar mellan stora investeringar samt en förändrad syn på projektekonomi. Det är viktigt att ansvaret tydliggörs genom uppdrag i budgeten.

Förekomsten av stora skillnader inom Stockholms stad lyfts fram i översiktsplanen som en stor utmaning och hållbar upprustning och blandade boendemiljöer med förstärkt sammanhållning utgör en viktig utgångspunkt. En viktig synpunkt är också att planeringen på områdesnivå skapar en helhetssyn och ger de boende möjligheter att på ett tidigt skede delta i processen genom dialog med staden.

Stockholmarnas lokalkunskap och idéer ger ett bättre beslutsunderlag och skapar förutsättningar för en långsiktig tryggad bostadsförsörjning. Innan markanvisningar görs ska det finnas större möjlighet för de som bor och verkar i området att påverka planeringen. En tidig dialog i samband med programarbetet och en förbättrad delaktighet har betydelse för ökad social sammanhållning. Varav slutsatsen blir att planeringsinriktningen gällande det sociala perspektivet i planeringen bör utvecklas. Vänsterpartiet vill även, som förvaltningen, lyfta vikten av att planeringsinriktningar och strategier som rör social hållbarhet utvecklas och att stadsdelar ska ha möjlighet att utvecklas och förbättras utifrån lokala behov, samt att god tillgång till attraktiva parker och grönområden säkerställs.

Vänsterpartiet vill lyfta den lokalt viktiga frågan om Bagisskogen, som i remissen omtalas med den luddiga formuleringen ”sambandet Bagarmossen-Skarpnäck”. Under det namnet försöker man dölja att det som avses är att bygga väg och bostäder i den viktiga gröna kilen som har stora ekologiska och livskvalitetshöjande värden. Vi vill än en gång säga att vi säger klart nej till byggnationen och den planerade vägen.

Vi ska bygga för att ta emot de som kommer till Stockholm, vi behöver bygga energieffektiva, miljövänliga bostäder, företrädesvis hyresrätter, som släpper in ljus och luft och utestänger buller. Men inte genom att bygga igen de gröna kilarna, Vänsterpartiet föreslår att man bygger på den redan exploaterade Bergholmsskolans tomt. Det finns även dåligt utnyttjade områden som kan bebyggas, exempelvis kan Nynäsvägen grävas ner eller däckas över, och ny bebyggelse etableras intill.

Man kan inte lösa de problem som biltrafiken skapar på en plats genom att förflytta den till en annan. Att bygga fler vägar har alltid visats sig leda till mer biltrafik. Det krävs ett större och modigare tänk kring infrastruktur för att lösa de problem som ett växande Stockholm kommer att innebära.. Det tas delvis upp i översiktsplanen, kollektivtrafik som även binder samman ytterstaden behöver utvecklas mer och även möjligheten att kunna ta sig fram per cykel. Gröna kilar och områden värnas och vi ser att byggandet blir både bättre och mer klimatsmart om det sker kollektivtrafiknära och där det redan är förtätat. Biltrafiken är redan ett stort problem i vår stadsdel och ett resultat av ansvarslöst byggande.

Fokus-Promenadstaden tar upp att näringslivet idag upplever bostadsbristen som ett av de största hoten mot Stockholms tillväxt. I detta perspektiv framhålls även att särskilt tillgången till hyresrätter är viktigt för att arbetsmarknaden ska fungera bra. Det finns även en påtalad brist på studentbostäder, vilket medför att studenter väljer bort Stockholmsregionen trots högklassiga utbildningar och forskningsmiljöer.

92 skäl till varför det inte bör byggas bilväg och högexploateras genom Bagisskogen mellan Bagarmossen och Skarpnäck

Detta är en sammanfattning kring argument som framfördes i de grupper som jag deltog i vid Open Space mötet i Bagarmossens Folkets hus mån 30 jan 2012.

  1. Barriäreffekt med en bilväg
  2. Det blir fler bilresor totalt sett – strider mot stadens klimatmål
  3. Trängseln ökar någon annanstans.
  4. Trafikmiljön blir mer otrygg – tänk på barnen!
  5. Bilväg blir en ny smitväg.
  6. Miljöskäl - ökade utsläpp – mer föroreningar med partiklar, kväveoxider och kolväten.
  7. Idag finns inga naturliga målpunkter för bilresor mellan stadsdelarna Skarpnäck och Bagarmossen. (”Inte åker jag till Bagis (från Skarpnäck) eller till Skarpnäck (från Bagis) om jag har bil och ska åka och handla, då åker jag hellre till Globen eller Farsta.”)
  8. Det finns småskalig närservice i stadsdelarna som vi vill värna om och vill därför inte uppmuntra till mer bilåkande ut från stadsdelarna.
  9. Skarpnäck byggdes med hög exploatering och skulle omgärdas av naturområden som kompensation.
  10. Tillgången och tillgängligheten till värdefulla friytor minskar. Stadens grönkarta visar att Skarpnäcksfältet har begränsad friytetillgång, 25-50%. Räknas som tät bebyggelse. Är jämte bebyggelsen vid Byälvsvägen de bostadsområden som har sämst friytetillgång i Skarpnäcks stadsdelsområde.Stadsdelarna Bagarmossen, Kärrtorp, Björkhagen och Hammarbyhöjden har i huvudsak tillgång till 50-75% friytor. Stadsdelarna  Enskededalen, Käringstan, Skarpnäcks trädgårdstad och Bagarmossens villaområden utgörs av mer än 75% friytor.
  11. Det är trevligt med gångvägar. Trevligt promenadområde idag.
  12. Den gröna kilen har höga naturvärden som skulle minska med exploatering och bilväg
  13. Kilen fungerar som spridningskorridor för växt- och djurliv.
  14. Viktigt samband mellan Nackareservatet in mot Skogskyrkogården.
  15. Närheten. Här är det nära till naturen.
  16. Det är många som har nära till naturen, tiotusentals.
  17. Naturlig port till Nackareservatet.
  18. Risk för större exploatering med ny bebyggelse om bilvägen byggs.
  19. Bilvägen ska finansieras.
  20. Skogen en fantastisk mötesplats idag– absolut ingen barriär.
  21. Förskolor och skolor använder skogen till undervisning och lek.
  22. Uppskattningsvis använder 900 förskolebarn varje dag grönområdet, 24 förskolor, 6 skolor finns i närområdet.
  23. Barnperspektivet saknas helt i exploateringsplanerna, Bl. annat att ta bort en bollplan som används av skolor och fritids.
  24. ”Barnets bästa ska komma i främsta rummet i alla beslut som rör barn” FN:s barnkonvention artikel 3. ”Varje barn har rätt till lek, vila och fritid” artikel 31.
  25. Integration sker mellan människor med olika bakgrund, barn från villaområden och flerbostadsområden möts i skogen, vid parkleken osv.
  26. En Oas! (Oas är en vattenkälla i en öken)
  27. Här kan man åka skidor direkt ut till Nackareservatet.
  28. Här finns motionsslingor.
  29. Viktigt hundrastområde, massor av hundar och mattar och hussar
  30. Hälsoaspekten! Viktigt för hälsan med nära, tillgänglig natur.
  31. Det är fult med en 11 m bred bilväg – förstör upplevelsevärden.
  32. En 50-väg genom skogen blir en trafikfara!
  33. Viktig plats som gör att människor bor kvar i området.
  34. Förortskvalitet!
  35. Minska inte stadsdelarnas attraktionskraft!
  36. Sportfältet viktig mötes- och aktivitetsplats – inte minst ur integrationssynpunkt.
  37. Parkleken med kaniner och plaskdamm viktig mötesplats för både Skarpnäck och Bagarmossen.
  38. Ängen också viktig mötesplats där folk grillar, solbadar, spelar kubb och flyger drake
  39. Det är tillgängligt och nära även för personer med funktionsnedsättningar.
  40. Skarpnäck är ett bostadsområde där särskilt många personer med funktionsnedsättningar bor.
  41. Det är lätt att gå med barnvagn här.
  42. Högutnyttjat grönområde. En mulen och regnig dag beräknas 1000 använda Bagisskogen för promenad. En solig dag 4000!
  43. Forskning visar att tillgång till tätortsnära natur minskar stresshormonnivåerna i blodet.
  44. Artrikedom – värdefulla gamla ekar, tallskog och gammal betesmark – förstör inte sambanden med en bilväg.
  45. Satsa på kollektivtrafiken istället för nya bilvägar.
  46. Det finns fungerande T-bana idag. 11000 åker här varje dag.
  47. Det finns många kreativa förslag till att förbättra och öka kapaciteten på kollektivtrafiken istället för bilvägar. Ordna särskilt seminarium för att ta fram förslag
  48. Exempelvis ökad turtäthet på T-banan i rusningstrafik
  49. Öppna södra T-baneentrén vid Skarpnäcks tunnelbanestation. Då blir det mycket närmare till Horisontvägens hållplats med stombusslinjerna 172 och 173 och 811:an och 816 mot Tyresö.
  50. Bilväg medför intrång i viktiga kulturhistoriska miljöer – i rester av det gamla odlingslandskapet
  51. Gamla Skarpnäcksvägen är en medeltida farväg som är en värdefull kulturmiljö
  52. Intrång i miljön kring Bergholmstorpet skadar kulturvärden.
  53. Bergholmstorpet är en viktig mötesplats med café och olika evenemang. Ett intrång med bilväg minskar attraktionskraften för torpet som en genuin kulturmiljö. Torpardamerna säger att de i så fall inte vill vara kvar.
  54. Varför förstöra för många genom att bygga en bilväg för ett fåtal?
  55. Rättvisefråga
  56. Det är fler bilar på Horisontvägen jmf med Sockenvägen – ska vi bygga nya bilvägar för att leda bort den trafiken också?
  57. Bygg bostäder i Skarpnäcks industriområde istället
  58. Bygg inga nya vägar - utred det befintliga vägnätet för att ta hand om trafiken
  59. Det finns redan vägar som kan öppnas upp om det nödvändigtvis skulle behövas. Exempelvis:
  60. Öppna Fogdevägen
  61. Öppna Vikstensvägen
  62. Öppna Holmögaddsvägen
  63. Öppna Skattmästarvägen
  64. Ett så kallat ”utrymningskrav” vid stor olycka i Bagarmossen går att lösa via befintligt vägnät och parkvägar
  65. Sambanden finns redan - vi är hopbyggda genom det gröna – Bagisskogen fungerar som samband och mötesplats mellan stadsdelarna
  66. Risk att man med förtätning slarvar bort visionen om Skarpnäcksstaden– som en homogen ”stadsmiljö”med tydlig front
  67. Styr mot färre bilar! Politiska styrmedel.
  68. Minska bilberoendet, förbättra p-möjligheter för bilpoolsbilar. Underlätta för bilpooler.
  69. Bygg studentbostäder – studenter har inte så många bilar
  70. Bygg hyresrätter – boende i hyresrätter har färre bilar.
  71. Bygg inte radhus där ofta bilberoendet är stort
  72. Använd marken effektivt – bygg inte radhus
  73. Radhus kräver också mer vägyta för angöring och tillgänglighet
  74. Risk för ”gated communities” med radhusbebyggelse
  75. Varför inte lansera det bilfria huset?
  76. Bygg identitet och värdegrund! Lansera och profilera stadsdelarna som Gröna Bagis! och Gröna Skarpnäck! Då bygger man inte bilvägar.
  77. Det är positivt att Bagarmossen inte har så mycket genomfartstrafik och ligger i en ytterkant
  78. Förbättra sambanden för cyklister och fotgängare (ex mot Bagarmossens C) för att minska bilberoendet
  79. Utveckla regionala och lokala cykelstråk. Skarpnäcksvägen är ett viktigt cykelstråk ex från Älta.
  80. En bilväg ger sämre trafikmiljö för cyklister på Skarpnäcksvägen
  81. Det finns en tydlig förbindelse idag . Vi möts här – det är en viktig mötesplats!
  82. Bagisskogen har troligen högre uttnyttjande/besök som grön kil än andra gröna kilar i Stockholm.
  83. Bygg nya bostäder vid Skarpnäcksgården.
  84. Ny väg drar till sig okynnestrafik.
  85. Koloniområdena vid Pungpinan får sämre närmiljö och en ny barriär om en väg går förbi här.
  86. Nya vägförbindelser medför fler brott – flyktmöjligheter ökar.
  87. Vi värnar om grannskapsplaneringen – avgränsade grannskap – där varje stadsdel har sin egen identitet med överskådligt antal medborgare
  88. Vi värnar om att barn kan röra sig fritt – utan att passera över bilvägar.
  89. Känner inte igen oss i att förorten utgör ett problem som måste ”botas” med kvasiurbanitet.
  90. Promenadstadens urbanitetsvision förverkligas inte vid en 50-väg för genomfart.
  91. Vi vill inte ha innerstadens anonymitet – vi värnar om varandra i våra stadsdelar.
  92. Vi vill ha promenadstaden på riktigt!

 

Särskilt uttalande

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Vi bifaller förvaltningens förslag till beslut men vi vill också göra följande uttalande.

Vi delar bedömningen att det är staden som måste ta en aktivare roll och styra utvecklingen kring bostadsbyggandet. De senaste årens förtätningar har alltför mycket styrts av marknadens önskemål och av bristande helhetssyn.

Vi vill därför särskilt betona det som står under stycket om vikten av program på områdesnivå, nämligen det viktiga i att bostadsförsörjningen görs långsiktig och med en helhetssyn. En planering kring bostäder (olika upplåtelseformer), såväl som samhällsservice, kultur, grönområden och trafik måste till när större programområden tas fram.

Fördelen med programarbeten är att flera perspektiv kan tas in tidigt. Dessutom informeras allmänheten i ett tidigt stadium, vilket är viktigt ur demokratisynpunkt. De boendes lokala kännedom ger också viktiga perspektiv till den vidare detaljplaneprocessen.

§16 Förslag till strategi för att motverka hemlöshet i Stockholms stad

Svar på remiss från kommunstyrelsen dnr 325-1801/2013

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.1. -633/13) daterad 2013-12-30.

Stockholms stad har tagit fram en hemlöshetsstrategi, som en inriktning för fortsatt arbete för att motverka hemlöshet. Det förebyggande arbetet anges som särskilt viktigt. Målet för den enskilde är ett eget boende och alternativet är att hitta så stadigvarande boendelösningar som möjligt. Att hemlösa får en egen försörjning och sysselsättning är viktiga komponenter för att framgångsrikt motverka hemlöshet. Samverkan med andra huvudmän, intresseorganisationer, kommunala och privata bostadsbolag lyfts också fram som viktigt. Strategins tidsplan är 2014-2019.

Förvaltningen välkomnar en strategi för arbetet med att motverka hemlöshet. Strategin kan ge dem som arbetar med hemlösa idag bättre och långsiktigare förutsättningar att kunna förebygga och möta gruppen på bästa sätt.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M), vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) samt ledamot Daniel Forslund (F) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut. 

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Reservation

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:

Att till förvaltningens svar lägga till:

Att Skarpnäcks stadsdelsnämnd aktivt verkar för att staden gör följande insatser för EU-migranter i våra stadsdelar genom att;

  • Inrätta härbärge för EU-migranter i samarbete med Enskede-Årsta-Vantör/söderort, samt ge möjlighet att ställa husvagnar på campingplats eller annan plats med el, vatten, toa och avlopp.
  • Inte avhysa människor från bosättningar förrän värdig övernattning finns för alla.

Det finns mycket bra i stadsdelsförvaltningens svar, men vi önskar betona att Stadsdelsnämnden har ett humanitärt ansvar för alla som vistas i vårt stadsdelsområde, även om det är Socialnämnden som sköter det uppsökande arbetet för EU-migranter.

I grannstadsdelarna Farsta-Årsta-Vantör bor idag bor människor i eländiga skjul och husvagnar i skogen runt Högdalen utan tillgång till el, vatten, avlopp och säker uppvärmning. Enskede-Årsta-Vantör har de flesta och största bosättningarna av EU-migranter, men saknar människovärdiga alternativ till övernattning i området eller i Söderort. Härbärgen för EU-migranter ligger idag nordost om centrala staden. Platserna lottas ut eftersom de inte räcker till alla, särskilt inte under de kallaste nätterna.

Bosättningarna i främst Farsta-Årsta-Vantörs stadsdelsområde har ökat och det finns exempelvis 16 bosättningar i Högdalen, varav några bosättningar på stadsdelsnämnds mark medan de flesta ligger på exploateringsnämndens mark. Vi anser att det inte är acceptabelt att vräka människor från dessa bosättningar så länge inte alla kan erbjudas alternativ sängplats inomhus alternativt en uppställningsplats för husvagnar med tillgång till el, vatten, toa och avlopp. Förförra mandatperioden ställde exempelvis Socialnämnden campingplatser på Skrubba till förfogande för hemlösa personer som hade vräkts från bland annat Högdalstopparna. Denna mer ordnade boendeform gjorde det också möjligt att bedriva motivationsarbete för en förändrad situation.

En del av EU-migranterna möter dagligen överallt i stadsdelen som på torget i Skarpnäck, utanför tunnelbanan i Kärrtorp, utanför ICA i Bagarmossen, vid Coop i Björkhagen, vid tunnelbanan i Hammarbyhöjden. Staden centralt stödjer dagverksamheten Crossroads som ger råd och stöd till EU-migranter bland annat om arbetsmöjligheter, men vi ser också att vi lokalt måste göra mer.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande: 

En bostad är ett grundläggande mänskligt behov och likt mat och kläder en rättighet. Miljöpartiet vill kraftigt minska hemlösheten och på sikt se en nollvision för hemlöshet. I Stockholm ska ingen sakna en fast bostad. Mot denna bakgrund gläder vi oss över den ambitionshöjning som den styrande majoriteten nu pådriver för fortsatt arbete för att motverka hemlöshet.

Vi ser dock med undran och oro på att det ingenting alls sägs om noll vräkningar av barnfamiljer, något det tidigare funnits en bred samsyn om att det är ett viktigt mål. Det finns inte ens något delmål eller övergripande mål om att färre barnfamiljer än idag ska vräkas från sina hem. I stället sätts delmål om att en barnkonsekvensanalys ska göras inför en avhysning (vräkning) av en barnfamilj och att barnfamiljer som vräkts ska erbjudas en ”återbesökstid inom 5 dagar” efter att vräkningen verkställts.

Detta är för oss inga höga ambitioner men vi gläds åt att Skarpnäcks stadsdel inte avhyst någon barnfamilj 2013.

Miljöpartiet driver att alla ska garanteras en bostad samt att det ska byggas mer billiga lägenheter. Om stöd- och vårdinstanser behövs ska det ske utifrån individens behov och med bostaden som utgångspunkt. Hemlöshet är i grunden en bostadspolitisk fråga och vi vill undanröja de hinder som idag finns på den ordinarie bostadsmarknaden. I strategin görs inget ställningstagande om att staden borde satsa mer på Bostad först. Trots att forskning entydigt visat att en fast bostad i själva verket ofta är en förutsättning för att en person ska kunna ta tag i eventuella andra problem som missbruk och/eller psykisk ohälsa.

Vidare är det en brist att strategin avgränsas till i huvudsak socialtjänstens insatser.

Hemlöshet är som sagt i första hand en bostadspolitisk fråga, och det skulle behövas ett större helhetsgrepp och ansats till en bredare strategi, där fler berörda parter, andra fackförvaltningar och bolag samt Arbetsförmedlingen m fl. involverades.

Avslutningsvis instämmer vi med förvaltningen och ser det som en självklarhet att medel till stadsdelsförvaltningarna bättre anpassas till socioekonomiska förutsättningar samt att stadens fördelningsnycklar ses över, så att de ekonomiska förutsättningarna blir mer likvärdiga mellan stadsdelarna.

§17 Motion om ökade möjligheter för äldre att få komma till servicehus och andra äldreboenden

Remiss från kommunstyrelsen dnr 1660/2013.

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.1. -647/13) daterad 2014-01-08.

Miljöpartiet har inkommit med en motion om ökade möjligheter för äldre att komma till servicehus och andra äldreboenden. Skarpnäcks stadsdelsnämnd har nu fått förslaget på remiss från kommunstyrelsen.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M) samt ledamot Daniel Forslund (F) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Reservation

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:

Att nämnden bifaller motionen 

Att därutöver anföra

Motionärerna vill ge Äldrenämnden i uppdrag att utarbeta konkret plan för korttidsboende och utarbeta direktiv som gör det lättare att få plats på vård- och omsorgsboende.

Utifrån stadsdelens ansvarsområde tar förvaltningens upp frågan om rätt till vård och omsorgsboende. Förvaltningens uppfattning är att de flesta äldre som ansöker och har behov av stöd också beviljas stöd utifrån gällande lagstiftning. I stadshusdebatten har ansvarigt borgarråd framhållit att sökandes oro för ensamhet kan vara ett skäl till att få komma till vård och omsorgsboende.  Motionärerna framhåller servicehus som mellanbostad och vill att de äldre informeras mer om olika möjligheter. Motionärerna tar även upp att de som erbjuds plats på vård- och omsorgsboende i dag är väldigt svaga.

Antalet ansökningar om vård- och omsorgsboende som kom in till Skarpnäcks förvaltning 2011 var 163 stycken varav 149 fick bifall, 14 avslag, 4 överklagade och 1 domslut gick emot nämndens förslag till beslut. För 2012 gällde 228 ansökningar, 214 bifall och 14 avslag, 7 överklagade och 2 beslut gick emot nämnden. 2013 fram till september kom 108 ansökningar in, 96 bifölls och 12 avslogs, 5 överklagade och 1 vann mot nämnden.

Vi vill öka möjligheterna för äldre att erhålla vård- och omsorgsboende och har avsatt medel för det i årets budget.

 

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Stockholm behöver bättre hemtjänst

Ca 16 000 personer har idag hemtjänst i Stockholms stad. Ca 40 % av dem har också hemsjukvård. Medelåldern för dessa är 85 år. LOV gäller, vilket innebär ”kundval” och fri etablering av hemtjänstföretag efter godkännande av Stockholms stad. Det finns ca 150 privata och ett 30-tal kommunala utförare i Stockholms stad. Frågan är hur det fungerar för de mest sjuka äldre och hur det kan förbättras?

- Hemtjänsten måste tillföras väsentligt mer resurser; för högre kvalitet för den enskilde och för bättre arbetsförhållanden för personalen.

- Uppsplittringen av hemtjänsten måste minska. Utförarnas områdeskoppling måste stärkas och samverkan mellan olika aktörer stödjas. Detta är viktigt framförallt för personer med både hemtjänst och hemsjukvård. Antalet privata utförare måste bli färre.

- Biståndshandläggarens sociala roll måste stärkas och funktionen som budgetbevakare minskas. Former för förenklad biståndshandläggning bör införas.

- Stockholms stad och Skarpnäcks stadsdelsförvaltning måste ställa betydligt högre krav inom hemtjänst; fler heltider och tillsvidareanställningar, högre utbildningsnivå, kollektivavtal samt ett tydligt områdesansvar.

- Uppföljning och inspektion av äldreomsorgen bör förstärkas.

§18 Motion (2013:56) om samarbete och samordning för utveckling och förädling av områdena kring Skarpnäcks gård, Skarpa by

Remissvar, dnr: 336-1206-2013, svar på motion från Ewa Larsson (MP)

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar att överlämna detta tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.1. -2/14) daterad 2014-01-10.

Ewa Larsson (MP) föreslår i en motion ett antal åtgärder för att samordna utvecklingen av området omkring Skarpa by. Stadsdelsnämnden har fått motionen på remiss. Då Skarpa by nu ingår som en del av programmet för Bagarmossen–Skarpnäck förutsätter förvaltningen att flertalet av de frågor som tas upp i motionen kommer att tas omhand då ett nytt programförslag arbetas fram.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Motionären ställer krav på samordning med facknämnder och stadsdel och vill att området utvecklas med klimat- och miljöprofil i nära samarbete med omkringboende och befintliga verksamheter. Att kollektivtrafikplanering inkluderas från start och att platsens ursprung görs känt samt att stadsdelens karaktär med lokal odling tas tillvara. Förnyat planeringsuppdrag har nu givits och Bagarmossens utveckling inkluderats. Förvaltningen ”förutsätter att när planarbetet påbörjas kommer flertalet av motionärens frågor tas om hand”. Miljöpartiet har tidigare noterat att samarbete över fackgränser inte alltid ges tid och att stadsdelens kompetens ibland inte når hela vägen in i stadshuset. Vi gläds över förvaltningens förutsättning av att så ska ske i kommande planärende.

§19 Motion om en ambulerande världskulturfestival i stadens yttre stadsdelar

Remissvar, dnr 328-1554/2013, svar på motion från Mats Berglund med flera (MP)

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

  1. Detta tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.
  2. Ärendet justeras omedelbart. 

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.5.1. -637/13) daterad 2014-01-08.

Kommunstyrelsen har överlämnat en motion på remiss till Skarpnäcks stadsdelsnämnd. I motionen föreslår Mats Berglund, Awad Hersi och Ewa Larsson (MP) att en ambulerande världskulturfestival inrättas i stadens yttre stadsdelar.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande: 

Motionärerna föreslår mer kultur till alla stadsdelar genom en ambulerande världskulturfestival. Stadsdelarna utanför tullarna ska i konkurrans med varandra kunna ansöka om att få bygga upp årets ytterstadsfestival. En del stadsdelar har redan erfarenheter av både större och mindre festival- och musikarrangemang och kan delge sina olika erfarenheter. Varje stadsdel ska sedan kunna ansöka om hur de vill anordna en världsmusik- och kulturfestival utifrån sina egna önskemål och lokala profil.  Miljöpartiet vill ha ett mångfaldstillskott i glädjens tecken.

§20 Redovisning för verksamhet med personligt ombud i Söderort 2013

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Denna redovisning godkänns och överlämnas till länsstyrelsen.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -106/12) daterad 2014-01-11.

Den anmälda rapporten innehåller en redovisning av verksamheten med personligt ombud i Söderort. Redovisningen bygger på ett antal frågor som Länsstyrelsen i Stockholms län vill ha besvarade. Rapporten utgör grunden för en redovisning över hur beviljade statsbidrag har använts och vilka resultat som verksamheten kan redovisa.

Personligt ombud i Söderort är en verksamhet som bedrivs gemensamt av sex stadsdelsförvaltningar, för vilken Skarpnäcks stadsdelsförvaltning är huvudman i enlighet med upprättat avtal mellan stadsdelarna.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

§21 Redovisning av brukarenkät 2013 inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande godkänns och läggs till handlingarna.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -616/13) daterad 2014-01-08.

Stockholms stad genomför varje år brukarundersökningar bland brukare i stadens verksamheter. Brukarenkäterna inom funktionsnedsättning har skickats ut till personer som har insatser i form av barnboende, daglig verksamhet, korttidshem och grupp- och servicebostad, oavsett verksamhetens regiform.

Brukarna i Skarpnäck är mestadels mer nöjda än för staden i genomsnitt och de boende är mycket trygga och nöjda med sina gruppbostäder. Resultatet för korttidsboenden och dagliga verksamheter är däremot generellt lägre jämfört med staden och övriga stadsdelsförvaltningar. Biståndsbedömarnas bemötande får genomgående lågt betyg.

 

 Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Vi har mottagit de brukarundersökningar som Stockholms stad genomför varje år bland brukare i stadens verksamheter. Brukarna i Skarpnäcks grupp- och servicebostäder visar goda resultat vad gäller tryggheten och nöjdheten med boendena. Däremot får Skarpnäcks stadsdelsförvaltning lägst betyg när det gäller biståndsbedömarnas bemötande (40 procent).

Vi ser denna negativa tendens i samtliga verksamheter inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning. Vi ser gott bemötande som grundläggande och vi vill därför markera angelägenheten av att detta utvecklas och förbättras. Därför ser vi positivt på att förvaltningen under kommande verksamhetsperiod kommer prioritera bemötande frågor ännu mer.

Resultatet för korttidsboenden och för daglig verksamhet visar att brukarna inom Skarpnäcks stadsdelsförvaltning är mindre nöjda än brukarna i staden i genomsnitt. Vi ser allvarligt på det låga betyg stadsdelen får i frågor om man trivs med personalen och om man känner sig trygg på sitt korttidsboende. Vidare är det problematiskt att resultatet för den dagliga verksamheten får så dåliga betyg i frågor om personalen frågar hur brukarna vill ha sitt stöd och om brukarna kan prova nya aktiviteter på sin verksamhet.

Miljöpartiet vill inte att Skarpnäcks stadsdelsförvaltning ska vara den sämsta stadsdelen i att erbjuda personer med funktionsnedsättning god och kvalitativ omsorg. Kvalité och god omsorg ska tillgodoses och uppfyllas oavsett stadsdel. Vi ser därför positivt på förvaltningens aktiva, medvetna och skyndsamma arbete för att åtgärda de brister som dessa brukarenkäter visat.

För alla Stockholmare oavsett, funktionalitet ska ha lika förutsättningar till kvalitativ och god omsorg.

 

Särskilt uttalande

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande: 

Brukarna i Skarpnäck är förvisso ofta mer nöjda än i staden generellt. Men resultaten av brukarundersökningarna är ändå ingen glädjande läsning.

I de tre undersökningar som redovisas i ärendet undersöks 42 olika dimensioner. I sju av dessa finns inga resultat av jämfört med för 2011 eller 2012. I de 35 frågor som går att jämföra över tid försämras resultaten i hela 21 stycken. Förbättringar sker endast på 13 punkter. 

Inte nog med att en klar majoritet av förändringarna är till det sämre. I flera (3) av de fall där förbättringar har skett handlar det om frågor som inte har direkt med verksamheten att göra, som t.ex. 'Det är lätt att ta sig fram i staden' eller 'Det är lätt att få information från staden'. I några av de fall (3) där det skett förbättringar är det dessutom i frågor som enligt undersökningsföretaget omformulerats/ändrats mellan åren, varför jämförelsen är mycket osäker. Försämringar återfinns i centrala frågor, som t ex om man är nöjd med verksamheten, om personalen lyssnar och om man får det stöd man behöver. 

Hur man ska tolka resultat från brukarundersökningar och hur tillförlitliga undersökningarna egentligen är, är naturligtvis en fråga utan klara svar. Det tycks dock tydligt att den bild som framkommer i dessa brukarundersökningar visar minskande nöjdhet över tid. För dem som har det politiska ansvaret i vår stadsdel borde det vara denna dimension som är mest intressant

 

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Enligt underlaget framkommer inte svarsfrekvensen och vi vet inte om de ens svarat själva eller med hjälp av annan person. Det känns lite märkligt, ungefär som att ta del av en väljarundersökning där de svarande har uppgivit vilket parti de tycker att grannen borde sympatisera med och sedan publicerar det som fakta om grannens politiska åsikter. Vi är tveksamma till denna form av enkäter bland våra medborgare som lever med funktionsnedsättning. Enkätutförandet och redovisningen känns mera som en traditionell marknadsundersökning riktad till kunder.

Vänsterpartiet skulle föredra att de ekonomiska resurserna användes till djupintervjuer utförda av oberoende personer med kompetens att värdera olika former av äldreomsorg och verksamheter för de som lever med funktionshinder istället för ett marknadsundersökningsföretag.

Slutligen har vi noterat att Sweco Eurofurures inte redogjort för svarsrefrekvensen, vilket gör enkäten och slutresultatet omöjlig att värdera och ta ställning till.

Vi är oroade av att man stadens styre förlitar sig på denna form av enkäter bland våra medborgare. De flesta enkäter av detta slag känns som ytliga traditionella marknadsundersökning som vanligtvis riktar sig till detaljhandelskunder, snarare än att vara ett ärligt försök att värdera vad medborgare verkligen får, hur nöjda de är på riktigt, samt för att utvärdera om skattemedel används på ett ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt – vilket borde vara syftet med brukarenkäter.

§22 Redovisning av brukarenkät 2013 inom äldreomsorgen

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Detta tjänsteutlåtande godkänns och läggs till handlingarna.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.2.1. -24/14) daterad 2014-01-08.

Stockholms stad genomför varje år brukarundersökningar bland brukare i stadens verksamheter. Resultatet från enkäterna inom äldreomsorgen visar att stadsdelsförvaltningens brukare inom hemtjänsten är mycket nöjda. Inom dagverksamheten är brukarna också nöjda, medan de boende på vård- och omsorgsboenden är mindre nöjda.

Förvaltningen kommer att föra diskussioner med de externa utförarna inom vård- och omsorgsboenden för att förbättra resultatet och kvaliteten för brukarna.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

 

Särskilt uttalande

Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Vi noterar att resultatet för vård- och omsorgsboenden får tämligen lågt betyg och att resultatet är sämre för Skarpnäcks stadsdelsförvaltning än för staden i snitt. Det är tryggheten och nöjdheten som får lägst betyg. Detta är ytterst centrala och fundamentala värden som en verksamhet måste prioritera och aktivt arbeta med för att garantera våra äldre en trygg vardag med hög livskvalitet.

Det viktigt att förvaltningen initierar och intensifierar kontakten med utförarna för att gemensamt arbete med att förbättra verksamheten. Vi konstaterar glädjande att resultaten för hemtjänsten är mycket tillfredställande och att de äldre i samtliga frågor givit högre betyg än i Stockholm i stort. Resultaten för dagverksamheten visar också en god nöjdhet och trygghet med verksamheten.

Dessvärre har Skarpnäck, vad gäller dagverksamhet, lägst betyg vad gäller hur synpunkter och klagomål omhändertas samt hur påverkar av utbudet ska ske. Vidare får biståndsbedömarnas bemötande lägre betyg än snittet i staden. Miljöpartiet ser det som nödvändigt att förvaltningen noggrant och aktivt arbetar med utförarna utifrån de brister som brukarenkäten uppvisar.

 

Särskilt uttalande

Ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Socialdemokraterna ser positivt på att förvaltningen ska initiera diskussioner med de externa utförarna inom vård- och omsorgsboenden för att ta reda på vad som ligger bakom den bristande nöjdheten bland de som bor på Hemmet för Gamla, Judiska hemmet och Flygarhöjden.

Vi vill också peka på att även om resultaten i brukarundersökningen för dagverksamheten är bra, så minskar nöjdheten bland deltagarna i denna verksamhet på många områden jämfört med 2011. Särskilt på områden som mäter brukarnas upplevda inflytande minskar nöjdheten. Ett påtagligt tapp syns också i nöjdheten med maten. Även om brukarundersökningar inte ger en fullgod bild, och även om det saknas information om hur undersökningen genomförts som skulle göra det möjligt att bättre bedöma resultatens värde, kan kvaliteten i dagverksamheten vara ett område att hålla ögonen på under kommande år.    

 

Särskilt uttalande

Tjänstgörande ersättare Tina Kratz (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:

Med tanke på den kritik som lyfts gällande Hemmet för Gamla under året måste vi se en seriös och väl utförd brukarenkät. Vänsterpartiet skulle föredra att de ekonomiska resurserna användes till djupintervjuer utförda av oberoende personer med kompetens att värdera olika former av äldreomsorg.

Enligt underlaget framkommer inte svarsfrekvensen och vi vet inte ens om de svarat själva eller med hjälp av annan person. Det känns lite märkligt, ungefär som att ta del av en väljarundersökning där de svarande har uppgivit vilket parti de tycker att grannen borde sympatisera med och sedan publicerar det som fakta om grannens politiska åsikter. Vi är tveksamma till denna form av enkäter bland våra äldre medborgare. Enkätutförandet och redovisningen känns mera som en traditionell marknadsundersökning riktad till kunder.

§23 Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter och ersättare

 Anmäldes en skrivelse från nämnden i sin helhet angående hastighetsbegränsningen på Sockenvägen

 Anmäldes en skrivelse från nämnden i sin helhet angående busshållplats i anslutning till Vinggatan

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd överlämnar skrivelserna till förvaltningen för vidare handläggning.

Beslut/Protokollsutdrag
§23_prot_20140206.pdf (180 kb)

§24 Anmälan av skrivelser och protokoll från nämndens råd

Anmäldes protokoll från nämndens råd i förteckning

(bilagd § 24).

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna

§25 Inkomna och utgåenden skrivelser från medborgare, remisser, m.m. enligt lista

Anmäldes i förteckning inkomna och utgående skrivelser, remisser m.m.

(bilaga § 25).

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna, remisserna m.m.

§26 Anmälan av protokoll och minnesanteckningar

Anmäldes protokoll och minnesanteckningar enligt förteckning

(bilagd § 26).

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna

§27 Anmälan av beslut i delegation avseende allmänna ärenden enligt lista

Anmäldes beslut i delegation enligt förteckning

(bilaga § 27).

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna

§29 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7§ föräldrabalken

§30 Anmälan av beslut i delegation i enskilda ärenden enligt lista

Anmäldes protokoll från sociala delegationen

2013-12-11, 2013-12-30, 2014-01-02, 2014-01-08 samt 2014-01-14.

 

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Skarpnäcks stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna

Beslut/Protokollsutdrag
§30_prot_20140206.pdf (160 kb)

§31 Fyllnadsval av ledamot till Skarpnäcks råd för funktionshinderfrågor

BESLUT

Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:

Eva Wallin, Reumatikerföreningen Stockholm, väljs till ledamot i Skarpnäcks råd för funktionshinderfrågor.

 

Ärendet

Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande

(dnr: 1.1.-56/14) daterad 2014-02-05.

Varje nämnd i staden ska enligt beslut i kommunfullmäktige välja ett lokalt råd för funktionshinderfrågor. Rådet består av sju ledamöter som nomineras av de olika handikapporganisationerna genom handikapporganisationernas samarbetsorgan, HSO. Ledamöterna väljs normalt för en hel mandatperiod. Däremellan kan fyllnadsval behöva göras för att ersätta ledamöter som lämnat sina uppdrag.

Under 2013 lämnade två ledamöter rådet. HSO har nu inkommit med nominering till en av vakanserna.

 

Framlagda förslag till beslut

Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Beslutsgång

Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.

Beslut/Protokollsutdrag
§31_prot_20140206.pdf (161 kb)